MIN OSLO-GUIDE

 

Oslo er min favorittby i hele verden – ja, faktisk! Jeg elsker virkelig denne byen, og om jeg har mulighet skal jeg bo her til jeg dør. Det er derimot litt trist å se at de aller fleste som besøker byen uten å være så kjent tar turen til Karl Johan eller Oslo City når det finnes så utrolig mye mer å se! På de stedene får man ikke følelsen av Oslo i det hele tatt. Her kommer mine favorittsteder om dere vil unngå den verste turistfella, og virkelig få følelsen av hvorfor så mange elsker Oslo. 

 

SHOPPING: 

♥ Veloura Vintage på grünerløkka er en sykt kul butikk som får inn hauger av nye plagg flere ganger i uken. Men om man ser noe man liker der kan det være lurt å slå til med en gang, ettersom plaggene forsvinner så fort. Dødskule vintage t-skjorter og gensere helt ned til 50 kr! Jeg har også funnet et skjerf fra Guess og en chanel-veske her som er mye billigere enn å kjøpe nytt, naturlig nok. Om du først tar deg turen, så er det hyggelig å vandre litt opp og ned på Løkka og se på flere av butikkene der. Litt lengre ned i gata finnes Weekday som har noen av de beste basisplaggene jeg vet om, og i sidegater litt her og der finnes det flere vintage-butikker.

♥ YME ligger på kjøpesenteret paleet, og prisklassen er helt middels. Men det er dødskule klær her, og jeg kan nesten garantere for 100% at man finner noe man liker! Det er flere etasjer og man kan bli gående rundt å surre i evigheter. Spesielt om du er ute etter sneakers vil jeg anbefale å ta turen. Og i øverste etasje er det bøker og blader også 🙂 

♥ Jeg kjøper masse interiør og pynteting på Millas Boutiqeu på Aker Brygge. Alle coffeetable-bøkene mine er herfra, i tillegg til et speil og en skjenk, flere puter osv. Litt dyrt, men til gjengjeld så sykt fine ting!

Om du vil handle på Zara, gå på den i Bogstadveien og ikke den i Karl Johan. Zara i Bogstadveien er en mye ryddigere butikk og mindre kaos. Den på Karl Johan får jeg helt klaustrofobi av å være inne i, haha..

♥ Nr.9 på Frogner er det stylisten min som eier, og rundt 70% av alle klærne jeg bruker på fester, eventer, tv-opptredener og lignende er fra denne butikken. Virkelig verdt turen! 

♥ MS Icon på Frogner er en butikk jeg handler i nå og da, om jeg skal investere i plagg. Jeg har kjøpt noen av mine favorittplagg og vesker her.  Fører merker som blant annet Celine og Saint Laurant. Men ps! De som jobber der kan fort virke litt “overlegne” om man kommer inn i treningsklær og er svett, liksom. Av en eller annen grunn.

Styr unna: Oslo City og Karl Johan.

MAT:

♥ Kolonihagen på Frogner ligger i en gammel, ombygd stall – maten er økologisk, lokalet er kjempehyggelig med en fin bakgård og det er fyr i peisen på vinteren. Greit om man vil “trekke seg unna”, for det er litt sånn det føles når man er der. 

Om man skal ha middag og drinker vil jeg anbefale Tijuana som ligger på Grünerløkka. Litt høy musikk, men det er matservering til klokken 03, bakgården er åpen til 20, man får mye mat for pengene og IKKE MINST mye drinker for pengene som også smaker godt. En svær drink ligger på rundt 100 kr, men da drikker man lenge på samme før man blir tom. Südøst er også en favoritt, maten er Asian Fusion og smaker ganske greit, kjempegode drinker, bra sushi, kul uteservering og fint lokale. Dinner ligger ved National og er også en favoritt. Har ikke drukket annet enn vin her så kan ikke si noe om drinkene, men lokalet har en kul følelse og det er bra mat. 

 ♥ Illegal Burger gir deg alternativet ved å velge hvilken som helst burger som enten kjøtt, vegetar eller fisk. Tommel opp fra meg som ikke spiser kjøtt og slipper å være “stuck” med det eneste på menyen som ikke er kjøtt, slik det pleier å bli når man er vegetarianer dessverre. Her har jeg like mange alternativer som alle andre, pluss at det smaker godt. 

♥ Loving hut er et vegansk sted som har alle mulige slags veganske retter. Fint sted å ta en “skeptiker” med til! 

♥ Nodee, Hanami og Jonoe har den beste sushien synes jeg. Jonoe er billig, de andre er litt finere. 

♥ Palmen har helt OK mat, men det FINESTE lokalet! Jeg liker skikkelig godt å spise lunsj her. Dra dit, ta en kopp kaffe om så, og se opp i taket. Det er ganske fantastisk! 

Styr unna: Egon, Fridays, Peppes Pizza.. Dere forstår poenget.

FEST: 

Jeg henger mest på grünerløkka når det kommer til festing, og da liker jeg å drikke på enten Parktheateret eller Chair. Sistenevnte har cavasøndag på søndager, og det burde jeg kanskje aldri ha skrevet for nå blir det kanskje mange som kommer dit og jeg vil enda at vi skal ha det for oss selv, haha. Men det er skikkelig hyggelig der, og en flaske cava koster 180 kr på søndager. 

♥ Botaniske er skikkelig hyggelig, gode drinker og fint lokale.

♥ BLÅ er gøy om man vil ha høy dansefaktor, men det kan være lang kø om man ikke har liste, så kom i god tid. Det er verdt å sjekke ut hvilke DJer som spiller, mine favoritter er Hoetelle. To jenter som spiller hits man husker, og nesten hadde glemt, kombinert med nyere. INGENSTEDS ligger rett ved BLÅ, og kan også være veldig gøy.

♥ SYNG karaokebar er absolutt verdt turen, her kan man booke egne rom å velge mellom en haug av sanger man kan synge med vennene sine. Garantert god stemning når man tør å slippe seg løs! 

♥ Taket på Grims Grenka fram til første september blir styrt av Dj Danby Choi på torsdager, og dit er det verdt å ta turen! Jeg spiller der 1. september sammen med ham, og det er alltid god stemning. 

♥ Youngstorget er generelt sett veldig bra – jeg liker Stratos om man skal danse og feste, i tillegg er det på toppen av et høyt bygg og man har god utsikt over byen. Men igjen – sjekk opp hvem som spiller der og hvordan musikk de har, det har alt å si. Om du er over 25 er den gamle skobutikken og angst gøy, begge stedene ligger på youngstorget i noe som heter “strøget-passasjen”, her finner man også mange flere barer som for eksempel Karusell, som også er hyggelig og veldig laid back.

 ♥ Jeger og The Villa ligger ganske nærme hverandre, og er veldig “enten eller”. Enten har man det dødsgøy eller så er det totalt motsatt, men jeg anbefaler likevel å ta turen.

 ♥ Dette er kanskje ikke helt innafor å si, meeeen.. Det er gøy å dra på strippeklubb, hehe. Blaze er favoritten! 

Styr unna: Solliplass. Folk som står på bordene og spruter champagne de ikke har råd til, og en “bordkultur” jeg hater. Altså at noen kjøper bord på en såkalt “vip”, og så henger det jenter over bordene og håper på en gratis drink eller to. Men om du er interessert i å se paradise hotel deltagere fra 2012 kan dette være plassene å oppholde seg på: nox, baroque eller sollihagen. Det eneste jeg synes er helt OK på Solli er Skaugum. 

Diverse:

En tur på teknisk museum er alltid veldig gøy, det er hyggelig å gå i Ekebergparken og mye å se på, Frognerparken vet de fleste om men er absolutt verdt en tur (favorittstedet å gå med Charlie for da har jeg mye å se på), og et ulovlig tips må være å bryte seg inn i frognerbadet på natterstid om sommeren. Det er skikkelig fint og romantisk. Ellers liker jeg å gå rundt på Astrup Fearnley for å “rense tankene”, haha. Det er kjempehyggelig. Å dra på SPA på Grand Hotel å surre rundt i bassenget der liker jeg også, eller hva med å se Stand Up på latter? Det er MANGE muligheter!

Kos dere! 


 

1 kommentar
    1. Ja Oslo er fantastisk. Igår var det bare ett drap, fire knivstikkinger, en bilbrann, to voldtekter og fire ran i Oslo. Så nå begynner det å bli bedre. Jeg bodde i Oslo før men måtte desverrre flytte fordi afrikanere tok over hele nabolaget og det var ikke lenger mulig å bo der. Bilen ble stjålet litt for ofte, litt for mye søppel overalt og man snublet over rusede mennesker som ville voldta deg. Jeg savner virkelig følelsen av utrygghet, følelsen av å være ett minutt unna døden hele tiden. Følsen man får når man finner bilen sin ramponert, for tredje gang. Og de varme gode følelsen man får når 14 afrikanere starter en krig i trappeoppgagnen din og politiet ikke har tid til å komme. For ikke å snakke om følelsen man får når fire nigerianske hiv-infiserte prostituerte villdyr fra ghana prøver å tømme lommene dine og dra deg inn i en bakgate nederst i karl johan mens de skriker “you buy pussy? you buy pussy, give me money!”. Ja Oslo er virkelig en solskinnshistorie. Ikke en livsfarlig søppeldynga fullt av kriminelt avskum i det hele tatt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg