ER SQUATS DET ENESTE SOM ER VERDT Å KLAPPE FOR?

… Nei, dette er ikke et innlegg som skal handle om hvor vanskelig det er å komme seg på trening eller legge om til en sunn livsstil. De fleste inspirerende tekster jeg leser på blogger handler jo om nettopp dette, dessverre. Ikke ta meg feil, for å trene er bra. Det er bra å ha en sunn livsstil. Men det virker som om jenter kun motiverer hverandre til nettopp dette. “Kom igjen, ta noen squats, du kan klare det!” eller “det er ikke så vanskelig, bare jogg den ekstra mila!”. Det er bra at vi jenter prøver å pushe hverandre mot noe, og at vi støtter hverandre, men det handler jo om bare.. kropp? 

Jeg vet at jeg har vært med på å skape et visst ideal, og jeg står enda for hva jeg mener er fint på meg. Jeg liker store pupper, stor rumpe og en slank figur på meg selv, og om jeg skulle ha gjort alle fornøyd ville jeg ikke ha eksistert. Når det kommer til deg selv og ditt eget utseende må du gjøre nettopp det som gjør deg glad. Men jeg handler om så mye mer, og det gjør du også. Ved å legge fokuset i dette innlegget på mitt utseende, begrenser du også deg selv. Du vil ikke høre på hva jeg sier. Du låser deg for nye innputt. 

Men, hva om vi hadde brukt halvparten av tiden på å motivere hverandre til å være litt tøffe? Gi litt faen? Heve stemmen litt? Heie hverandre fram på et litt dypere plan enn bare stor rumpe eller å løpe en mil raskere enn sist uke? Jeg vet ikke hvor jeg vil med det jeg skriver nå, for det vet jeg aldri. Men er ikke det litt av poenget? Man skal kunne snakke om det man tenker på, og man skal bli applaudert for at man tør, for det er det veldig få som gjør. 

Det finnes så utrolig mange tøffe jenter (og gutter!) der ute som ikke tør å si en dritt, fordi man er så vandt til å bli satt i bås. Og har dere merket at om en jente får et kompliment er ofte noen raske på å si noe negativt om henne, bare fordi man føler seg truet? Som om men gutt sier “åh, hun er så sykt deilig, og morsom i tillegg!” så sier kanskje du “men hun er veldig dum / jeg har hørt at hun er en hore / hun er alltid gal når hun drikker”. Føler du deg truffet? NEI, nei, nei! Det senker bare din egen verdi noe så grusomt, tro meg! Vil du at andre skal se på deg som bedre enn henne? Som om det er en konkurranse? Da er faktisk det beste du gjør er å si “ja, det er hun. Hun er helt fantastisk”.

Så vær så snill jenter. Vi er så flinke til å heie hverandre på trening og å heie hverandre opp til å miste 10 kg. Hei hverandre opp til å være et sterkt menneske også, så kommer vi nok jævlig mye lengre i denne likestillingskampen.

 

Ps: jeg kommer enda til å legge ut bilder av kroppen min etc, det ene utelukker ikke det andre siden alle skal begynne å rope dobbeltmoral så lenge man mener noe som har en viss dybde, for å så spille på sex. Det er jo akkurat det jeg mener, man skal gi hverandre litt creds nesten uansett hva man sier eller gjør, så lenge man tør. Ikke bare om man løfter 10 kg tyngre enn i går. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg