min blogghistorie – år for år

En vinterdag i 2011 opprettet jeg bloggen du leser på akkurat nå, og jeg hadde aldri i mine villeste fantasier kunne sett for meg hva det ville innebære etterhvert. Jeg lå i sengen på det kalde rommet mitt i Harstad og drømte om en virkelighet så fjern fra min egen, og jeg hadde vel egentlig bare “innsett” at livet mitt kom til å bli i samme gate som alle andre, men som jeg ikke ønsket selv. Planen var å flytte til oslo, gå på BI og studere eiendomsmegling eller markedsføring, om jeg i det hele tatt kom meg igjennom videregående – jeg var så lei. 

Men 4 år senere sitter jeg her og trykker på tastene nok en gang, slik jeg har gjort hver eneste dag de siste årene. Samme jente, men med så utrolig mange fler erfaringer, og jeg har lært så mye. Etterhvert som årene har gått har jeg heldigvis utviklet meg til å bli en ydmyk, rolig og omsorgsfull versjon av meg selv, noe jeg takker mine fantastiske foreldre for men også leserne mine som har gitt meg så mange gode historier jeg har tatt med meg videre på veien. Det kunne jo ha gått totalt andre veien, men jeg er veldig glad for den personligheten jeg har endt opp med å få. 

Disse fire årene har vært fantastiske, så jeg vil gjerne ta dere med igjennom dem. Det var noen av dere som etterspurte hvordan alt skjedde, hvordan bloggen utviklet seg. Så her er den – min bloggreiser!

 

2011

Fra første dag jeg opprettet bloggen havnet jeg faktisk på topp 40 på blogg.no, og jeg var i ekstase. Dette kom av at min kusine linket meg fra sin blogg, og vips – så var leserne der. Riktignok ikke så alt for mange, men jeg lå på litt over 1000 lesere per dag. Jeg knipset flittig bilder med mitt dårlige kamera og dokumenterte flittig alt som skjedde på skolen, fest, antrekkene mine, og alle meningene jeg hadde som ofte var litt på kanten. Etter tre måneder som blogger fikk jeg endelig speilreflekskamera, og kvaliteten tok seg litt opp, men det skulle likevel ta to måneder til bloggen min begynte å øke på topplisten og jeg gikk jevnere og jevnere oppover og jeg begynte å få fanbilder på mail. Jeg opprettet en fanpage for bloggen i mai, samme som jeg enda har og den fikk 1000 likes på en dag – stort for meg! I juni 2011 tjente jeg mine første 2000 kr på bloggen, og jeg fikk sponset mine første extensions. I Juli begynte ballen å rulle for alvor, jeg hadde en falsk bloggkrangel med tcmn og endte opp på en tredjeplass på topplista hvor jeg holdt meg stabilt. Jeg ble skrevet om i den lokale avisen og i dagbladet samme måned, og lønnen min økte til 10 000 per måned som var herlige penger for meg. Jeg hadde enda ikke forstått hvor stort dette var.. Jeg begynte å kjenne på hvordan det å være “kjent” blogger påvirket livet mitt, i og med at jeg ble gjenkjent og fikk mindre privatliv. Ble skrevet om i DET NYE i august, begynte å tjene enda mer penger og blogget i vei. 

2012

Bloggingen fortsatte som den gjorde tidligere, og jeg hadde ingen videre ambisjoner med bloggen utenom at det var en gøy hobby som jeg tjente på. Jeg hadde jo ikke sett for meg at man kunne bygge dette til noe stort, men jeg hadde lært meg hvordan jeg kunne tjene mer penger og var nå oppe i en stabil lønn! Jeg var på min første shoot for bloggen i januar, og var i lokalavisen et par måneder senere igjen. Jeg ble kopiert av den svenske storbloggeren kissie, som gjorde at jeg fikk fler lesere i utlandet. Fikk et nytt samarbeid med luxushair som jeg enda har den dag idag, og som jeg tjente godt på. Jeg ble frontet på dagbladet i april fordi jeg brukte melanotan, og lesertallene ble enda høyere. Jeg kom på en andreplass på topplisten, og har holdt meg der siden da. Jeg fikk veldig mye oppmerksomhet for mitt “barbie” utseende og hadde en stor shoot hjemme hos meg i juli, hvor bildene senere ble stilt ut på en utstilling i Sveits. I August var jeg på “ettermiddagen” med tv2, og ble oppdaget der av Vegard Nordmann, produsenten for bloggerne – så her kom jeg inn i tv-verden. Jeg ble gjenkjent på gaten hele tiden, noe som var supergøy for meg, men jeg satt enda isolert i min lille boble i Harstad. Jeg ble med på ettermiddagen enda en gang i september, så de likte tydeligvis hvordan jeg preserte på tv. Jeg var på shoot med natt&dag, og kom senere på forsiden. Var på min første shoot med Rolf-Ørjan og det ble laget en reportasje om meg på tv2 som gikk over en time, og jeg var i D2 som enda er en av de fineste photoshootene jeg har hatt. Ble intervjuet av gjengen på radio mp3 for første gang! Her begynte altså ballen med media å rulle for alvor.. Det fungerer slik, om du blir intervjuet å gjør en god jobb, vil de ha deg flere ganger. Da oppdager også andre det, og slik startet min karriere på ekte.

2013

Jeg holdt meg enda stabilt på topplisten og hadde begynt å tjene seriøse penger på bloggen min. Hele livet mitt var nå basert på at jeg var en blogger ettresom alle valg jeg tok var på grunn av den. Jeg var på forsiden av FHM og ble dermed den yngste som hadde vært på forsiden, i tillegg til at bloggerne begynte innspilling i 2013. Jeg var vel ikke akkurat en kjendis, men ganske kjent blandt mennesker på min egen alder og russetiden ble desverre sterkt preget av dette da jeg ikke fikk nyte det å være “crazy” som alle de andre – jeg ble tatt snikbilder av, stoppet hele tiden, diskutert med etc. Jeg ble sponset av live nation og atomic, som arrangerer de største konsertene i norge så jeg fikk reist mye til hovedstaden for å oppleve mye gøy. Jeg fikk gjort masse tv, begynte mitt engajsement mot sirkus og fikk mye “creds” for det. Jeg var mye i aviser og media, dette var FØR bloggerne begynte på skjermen og jeg hadde enda ikke forlatt Harstad. Jeg har enda litt vanskelig å forstå hvorfor media fattet så stor interesse i meg av alle bloggere der ute.. Allerede her hadde jeg jo vært i dagbladet og vg flere ganger. Jeg fikk også flere fotooppdragg i denne perioden, og var på FHM en gang til mot slutten av året.

2014

Bloggerne hadde premiere og jeg begynte å få litt mer seriøse oppdragg innenfor tv, blandt annet masterchef (som jeg angrer på at jeg var med på). Jeg begynte med musikk og min første singel LIONHEART kom ut, den gjorde det veldig bra og jeg ble omtalt i både vg, dagbladet og på de fleste radiostasjoner om sangen min. Jeg flyttet til oslo, og begynte mitt nye liv her. Jeg satte inn ekstagiret og fikk mange seriøse oppdrag innenfor blogg, jeg ble signert til nettavisen og flere av de største bloggmediehusene begynte å kjempe om å få meg over på deres nettside. Jeg var i media nesten hele tiden, og jeg delte ut pris på vixen blogawards men var ikke nominert – derimot sverige var jeg nominert som årets personlige blogg, det var stort! Jeg ble kjent med utrolig mange kule folk i 2014 som betyr mye for meg idag. Jeg fikk jobbe med NOAH for dyrs rettigheter, og bloggerne ble nominert til gullruten.

2015

Jeg har skapt store overskrifter i de største av landets aviser, jeg har vært med i fire sesonger av bloggerne, gitt ut sang nr 2 og har fått en veldig spennende mulighet innenfor musikk. Jeg har fått gjort masse tv, jeg tjener gode penger og jeg har mitt eget firma. Jeg kom på en tredjeplass i mitt dansecrew hvor jeg danset live for flere hundre tusen mennesker hver fredag, og jeg gjorde faktisk en god jobb der. Jeg blir tatt seriøst av viktige mennesker, jeg kjenner de aller fleste største “kjendisene” i norge (haha det er så sært å si, men sant!) og jeg har hatt en stor reportasje om meg i selveste ELLE. Jeg kommer snart ut med egen extensionskolleksjon, og nå skal jeg kanskje gi ut bok også! Jeg ble også nominert til årets kjendisblogg på vixen blogawards, og selv om jeg ikke vant er det rart å tenke på at lille MEG kunne bli nominert til noe sånt.  Jeg har bygget en svær business ut av bloggen min, og er utrolig stolt over det. Jeg kan enda ikke forstå hvordan alt bare skøyt fart så brått, og nå som jeg ser tilbake på det innser jeg jo at alt gikk veldig fort. På under ett år hadde jeg gått fra å være absolutt “ingen” til å bli stoppe på gata, tatt bilder med, tjene penger på en hobby å få masse gratis. Det finnes mange bloggere der ute som har vært i den posisjonen, og derfor gjør det meg ekstra stolt at jeg klarte å bygge videre på det og komme meg dit jeg er idag. 

Og mer skal det bli! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg