en forklaring

Igår var vel muligens den største dagen så langt i mitt og Robin sitt forhold (for min del) fordi… jeg vant over han i air-hockey, haha. Jeg vinner aldri noe som helst, og ihvertfall ikke over Robin med mindre han lar meg vinne, men denne gangen var det på ekte. Halleluja! I går kveld var vi altså innom en liten spillehall, etter en sen middag og noen drinker. Vi gikk litt rundt i Platanias for å bli litt kjent og se oss om, men regnet pøste deg og vi dro raskt tilbake til hotellet. Neste gang vi beveger oss bort fra hotellet blir det nok til Chania, har hørt det er bedre shopping og litt mer action der?

Klokken er snart 17 på ettermiddagen her (vi ligger en time før dere i Norge), og jeg har virkelig vært slapp idag. Akkurat nå har jeg både matkoma og er utrolig trøtt,haha. Og nope, ingen sol idag heller! Men nå skal jeg sette igang å prøve å lage en video om hvordan jeg sminker meg, som var ønsket av dere. Satser på at internett er samarbeidsvilig, og jeg får lagt den opp 🙂

 


Ps: med tanke på sist innlegg. Jeg kan forstå hvorfor enkelte blir provoserte når de tror folk selvdiagnoserer seg med psykiske lidelser hele tiden, fordi det da er vanskelig for de som faktisk sliter å bli tatt seriøst. Selv om jeg altid har vært åpen på bloggen om at ting kan være vanskelig har jeg aldri fortalt i detaljer om min prosess, hvilke diagnoser jeg har hatt / har og hvordan jeg har blitt behandlet. Selv om jeg idag teknisk sett er bipolar, men uten symptomer, uten medisinering og lever et fint liv (selv om jeg vet at dette alltids kan være en periode…), er jeg veldig stolt over meg selv og føler meg sterk som gikk hardt inn for å bli bedre, og føler at jeg har klart det. Jeg føler også derfor at jeg kan kalle meg “tidligere bipolar”, fordi jeg ikke lengre er “syk” selv om “sykdommen” finnes i meg. Forstår dere? Jeg er også klar over forskjellene på bipolar, manisk depressiv (som jeg også ble kalt av en psykolog, ikke psykiater), å være deprimert og å ha en dårlig dag. Jeg håper man heller kan se på innlegget i sin helhet istedenfor å henge seg opp i detaljer, når jeg vet at det innlegget kan hjelpe noen (som jeg også har fått tilbakemeldinger på). Å komme med påstander som at jeg ikke aner hva jeg snakker om blir både feil fokus og en grunnløs anklage. Ta vare på hverandre!

57 kommentarer
    1. Chania e myye bedre. koselige gate å gå i, det e mange butikka der som feks zara. trivelige bara med litt mer action, og god mat.

    2. Så kult å lese at du er her på Kreta og i Platanias:) jeg og kjæresten min er i agia marina og pleier ofte å gå til platanias:)
      Om du får muligheten må du gå innom en bar som heter new planet-kompis place, han ene duden som jobber der er bare kul:) vi fikk jo en del på huset i går og det som han kaller for kompis øl:)
      PS di har meldt om fint vær og sol fra i morgen av, så da krysser vi fingrene:)
      Kos dere masse og ha en fin dag:)

    3. Er ikke så voldsomt mye shopping i Chania heller, men det er de 4 butikkene som er i den ene gata – Bershka, Pull&Bear, Zara og en til 🙂
      Dere burde gå ut til “The lighthouse of Chania” når dere er der, det er veldig flott 🙂
      Kos dere masse videre!

    4. Det finnes flere typer bipoalar lidelse. Både bipolar 1, bipolar 2, og uspesifisert bipolar lidelse. Jeg selv har bipolar 2 affektiv lidelse.

    5. Utfra hvordan du forklarer det, og utfra tidligere innlegg (tenker på det fra i fjor når du “gikk på en smell”) så høres det strengt tatt ut som du har depersjon og ikke er bipolar/manisk depresiv. Jeg ville nok ha oppsøkt en annen psykolog for å fått stilt diagnosen på nytt. Jeg sier ikke det for å være stygg med deg, men rett og slett fordi det kan være farlig å ha fått feil diagnose. Feil diagnose = feil behandlig, som igjen kan forverre ting for deg.

    6. Hei!
      Sophie, du er nydelig! Altså du har så fin brunfarge, hud alt haha… Jeg heier på deg!
      Men jo, når jeg var på samme sted regnet det også, var nesten storm enkelte kvelder haha… Endte opp med å dra til Chania nesten hver dag! Der har de Zara, Bershka, Stradivarius og de standard butikkene. I tillegg har de en kjempekoselig havn hvor man kan spise! Der fikk jeg også laget et ekte sølvsmykke med navnet mitt på til en billig pris!
      Kos dere! Klem

    7. Ikke ta deg nær av de stygge kommentarene. Kjenner det selv på bloggen og jeg blogger mye om psykisk helse at folk slenger dritt om å selvdiagnosere seg selv! Herregud folk må da få lov til å si hva de tror det er med en. Jeg har lenge sagt jeg har en personlighetsforstyrrelse men folk slenger bare dritt til meg siden jeg ikke har den på papiret! Så må bare overse disse fuckings folka som lever på å rakke ned andre. Stor respekt for deg Sophie og fortsett å blogg og stå på. Du er en kjempe tøff jente 🙂 så må du kose deg masse på creta. Vært der 3 ganger selv så synes det er veldig fint der:) hva slags hotel ligger dere på?

    8. Hvis dere skal ut i Platanias burde dere dra på utestedet Eclipse! Anbefales. Var der hver dag i to uker:)

    9. Jeg får særiøst bakoversveis av hvor pirkete og frekke folk absolutt må være.. jaja de har tydelitydeligvis ikke nå bedre å gjøre.. glad jeg ikke er som dem og faktisk har respekt for andre;))

    10. Flott svar, Sophie! Alle som har lest bloggen din en stund forstår hva du mente med det forrige innlegget! Ikke bry deg om bedreviterne. Du er smart, reflektert og fortjener ikke all dritten du får slengt etter deg! Kos dere på ferie 🙂

    11. Skjønner ikke hvordan behandleren din kan gi deg diagnosen bipolar lidelse uten å gi deg medisiner. Om du er bipolar er det ikke forsvarlig å gå uten medisiner. Synes det hele høres litt rart ut. Hadde vert fint om du skrev et mer utfyllende innlegg. På den måten hadde du unngått alle misforståelsene. Dediker et helt innlegg til saken og ikke snakk om den som en bi-sak. Synes også det er dumt at du kobler opp en alvorlig psykiatrisk sykdom opp mot forholdene dine til gutter. Blir litt for dumt. Men kan hende du ikke fikk formidlet saken slik du egentlig ville. Skriv et innlegg rent om saken så unngår du misforståelser.

    12. hvordan kan du tro at du har bipolar hvis du aldri har hatt symptomer eller trengt medisin , LOL
      ifølge deg så kommer og går psykiske sykdommer , det høres rart ut siden andre folk enten har det eller ikke, de fleste får det ikke plutselig og forsvinne etterhvert

    13. Du kan ikke be oss om å ikke henge oss opp i sånne ” småting” og heller se hele innlegget når utsagnet ditt faktisk var helt på trynet, du baserte jo innlegget på det i og med at du brukte det som en overskrift.

    14. Glad for at du kommer med en unnskyldning/forklaring til kommentarene du får. Du er en av de eneste bloggerne som gjør det. Respekt 🙂

    15. Jeg tror du er deprimert, ikke bipolar. Bipolare mennesker fungerer ikke uten medisin, så det er ikke mulig å være bipolar og frisk uten medisiner. Få noen andre til å stille en ny diagnose, for dette høres veldig merkelig ut, Sophie.

    16. Flott at du setter lys på psykiske sykdommer-ikke flott at du får småjentene til å tro at bare fordi de har tillittsproblemer/er usikre ifht guttene så har de bipolarlidelse.. Utrolig korttenkt å bruke din usikkerhet i forhold med gutter som en tråd når du tar opp noe så alvorlig. Er utrolig mange jenter som er usikre men det har da absolutt ingenting med bipolarlidelse å gjøre..

    17. Har egentlig ikke sett at en eneste av de som kommenterer, faktisk gir deg komplimenter for den jobben du har gjort med å få det bedre. Det er utrolig bra jobba, Sophie Elise! 🙂 🙂 Tenker at det kan være en inspirasjon for alle, uansett hvilken diagnose de selv sliter med (ikke minst den aller verste, Generelt Drittslengersyndrom hihi!)

    18. Folkens, dere vet absolutt ikke hele historien til Sophie Elise, hva hun sliter med/har slitt med eller hvordan hun har hatt det. Det kan man ikke få ut ifra noen blogginnlegg, der halvparten mest sannsynlig er et spill for galleriet i forhold til at hun forteller at hun har det kjempefint eller ikke gidder å fortelle hvordan hun har det. Så drit i å si at dere tror hun har ditt og datt, det er det hun og hennes psykiater/psykolog som vet best.

    19. Les dåke litt opp før dåke uttaler dåke om de eine og de andre.og så lenge dåke er verken psykolog/psykiater,og ikkje har hatt ho som pasient,så klapp igjen!!!og til mange av dåke som har bipolar,så virke de som sjukdommen som definere dåke,ta til dåke andres erfaringer,får de er andre og som har kjent på livets utfordringer!

    20. Jessunavn. Tydligvis så trur de fleste i det her kommentarfeltet at dæm e både psykologa og psykiatera. La nu ho Sophie vær ifred. Ho har fådd sin diagnose fra en psykiater som e utdanna innen det feltet, som altså kan sine saker. Om ho har fått en diagnose så har ho mest sannsynlig den psykiske lidelsen. Å æ blir jævli irritert når andre menneska som bare sett på nett bynn å skal mene nåkka anna. Dåkker vet ikke en drit om kordan ho har det inni sæ eller kor mye ho har kjempa sæ forbi det så hold kjæft 🙂 stå på videre Sophie og hæv dæ over sånne fæle folk som bare e ute etter å sætt dæ i et dårlig lys. Klem 🙂

    21. Bipolar lidelse ble kalt manisk depressiv før, så det er samme diagnose. Når det gjelder at du er bipolar og ikke går på medisiner, så er du feildiagnosistert. Alle med bipolar må gå på medisiner, det er en av de verste og tyngste psykiske lidelsene. Mulig du har vært deprimert og har hatt hypomani, men det er noe annet. Vil gjerne vite hvilken behandler som har gitt deg den diagnosen. Hahahah

    22. Må berre sei at du er kjempe pen,og virke som eit nydelig par:-) har virkelig sansen for Robin,,virke som ein bra match:-)

    23. sånne som dæ oppfor hær, som sett å læse på nett og søke opp. Helt sykt kor obsessed du e over å finne feil på et anna menneske. Trur du må ha et jævli kjedlig liv.

    24. Leste nettopp ditt forrige innlegg, men jeg greide ikke å lese ferdig før jeg ble veldig opphengt i et ordtak du skrev, for dette ordtaket er helt feil skrevet. Jeg sier ikke at du ikke har hørt det ordtaket du skrev før fra venner, for det vet jeg ingen ting om. Men ville bare påpeke at riktig ordtak er: DU kan ikke elske noen, før du elsker deg selv. IKKE, ANDRE kan ikke elske deg, før du elsker deg selv.
      Det du skrev fikk ordtaket til å få en helt annen betydning og ga rett og slett ingen mening..
      Ellers et bra innlegg, du er flink og skrive! Men pass på et par skriveleifer som sniker seg inn! 😉
      Klem til deg!

    25. Du må slutte å redigere bildene dine så vanvittig mye.. Snart ser du ut som LivingDoll på hennes bilder, og det er ikke noe vakkert syn! Du er fin som du er, ikke sant?

    26. Bipolar og manisk depresiv er jo det samme? Manisk depresiv er det gamle navnet på bipolar. Men er bra du er frisk nå uansett hva du har hat:)

    27. Bipolar lidelse og manisk depressive lidelse er det samme, manisk depressiv er det gamle navnet. Bipolar lidelse er aldri noe man blir frisk av, det er kronisk. Man kan ha gode perioder uten symptomer, men man blir aldri helbredet av det. Noen har bare én manisk episode eller én depressiv episode gjennom livet, noen svinger mye mellom depresjon og mani, så det kan være stor forskjell på funksjonsnivået på bipolare.

    28. Folk henger seg opp i så mye tull! De vet vel ingenting om hva du gjennomgått, hvilke diagnoser du har/har hatt, og hvordan du hadde det før? Det er normalt og ikke dele de mest personlige opplevelse, sykdommene eller hva nå enn skulle være på bloggen, så jeg vet ikke helt hvorfor folk over meg her har rett til å vite hvordan du har det/har hatt det. Syns du er kjempeflink jeg Sophie Elise, du hjelper folk som ikke har det så godt pga. sykdommen 🙂 jeg har det heldigvis ikke, men jeg har andre sykdommer som preger meg. Stå på, du er dritflink! Du og Robin må kose dere masse 🙂 <3

    29. Jeg forstår at du sliter psykisk/ har slitt.
      Du må gjerne skrive om dine psykiske lidelser på bloggen (det er spennende å lese om det)
      Men husk: dette med psykiske lidelser er fryktelig smittsomt. Du har mange yngre fans som leser bloggen din, og mye forskning tyder på at psykisk adferd virker smittende ovenfor vennemiljøer, men også i sosiale medier. Det blir på mange måter ditt ansvar å sørge for at leserne dine ikke blir påvirket i en selvdestruktiv retning, ut i fra det de leser på bloggen din.
      Det irriterer meg at psykiske lidelser skal være så himla hipt for tiden. Det er ikke kult å ha spiseforstyrrelser, det er ikke kult å selvskade, det er ikke kult å ha angst, være deprimert, være bipolar eller annet psykisk.
      De som faktisk virkelig sliter psykisk har det ikke kult. Å leve med psykiske lidelser kan være veldig ensomt og tragisk. Jeg unner ingen å havne i den situasjonen. Jeg har selv erfart psykiatripraksis gjennom min utdanning, og jeg må si jeg syntes virkelig synd på disse menneskene med psykiske lidelser.
      Du må gjerne belyse emnet psykiatri, for det skal ikke være tabubelagt, men vær så snill å ikke gjør det kult og moderne. Du har så mange unge som ser opp til deg, desverre.

    30. Jeg vet ikke hva som er grunnen til at folk er så påståelige og pirkete, men kan kanskje tro at det er fordi dette med psykiske lidelser er mye diskutert. Det som noen tror er fakta, fordi psykiateren dems sa det, kan kun være den psykiaterens mening. Selvom sykdommen har kun et navn, er ingen tilfeller like. Min psykiater sier det er fullt mulig å gå perioder i livet uten medisinering med diagnosen bipolar, om det er hans mening eller fakta skal jeg ikke påstå noe om!

    31. Jeg forstår deg utrolig godt! Haha er helt sykt å tenke på at selv en så perfekt jente som deg er psykisk syk. Jeg blir ofte sett på som perfekt, ettersom familien min er bra og pengene + utseendet er det folk vil kalle bra. Jeg har også diagnosen bipolar, noe jeg ikke tør å fortelle til noen ettersom folk ikke ville trodd meg. Du ga meg utrolig mye motivasjon i sist innlegg, å jeg kjente meg så utrolig igjen i det du skrev. Livet er helt klart ikke en dans på roser. Jeg hadde aldri tenkt tanken at du slet psykisk, men somsagt jeg har diagnosen selv men har ikke symptomene nå lenger så det du skriver er helt utrolig forståelsesfullt! 🙂 stå på videre Sophie elise, du er en sterk person og jeg mener det virkelig når jeg sier du er forbildet mitt 🙂 håper du leser denne kommentaren og kanskje får noe utav den <3

    32. ÅÅ, så heldig du er som er i Platanias! Var der for 2 år siden, og det var så herlig. Chania er også et utrolig nydelig sted og det skjer mye mer der ja 🙂 Det må du glede deg til! Håper du får en super ferie videre!

    33. Chania er veldig koselig by, bortsett fra mye mas fra selgere og folk som prøver å få deg inn over alt. De har en gate med zara i og rett ved siden av ligger bershka, ganske bra klesbutikk, samt ett par andre ok butikker! Kos dere.

    34. høres rart ut at du ikke har brukt medisin eller hatt symptomer og at sykdommen går over etterhvert men ikke for andre folk

    35. Var i platanias ifjor, utrolig fint der! men anbefaler å dra dagstur til chania, det gjorde vi. sentrum er utrolig fint, og du finner lett bra shopping der. å gå nært kaien er også et must!

    36. dere MÅ innom Chania, det er liksom hele sentrum.. I Harstad ville Chania vært bussterminalen (altså midt i sendtrum) og Platanias ville vært på Evenskjer.. Sånn cirka. Og dere må dra til havnen i Chania, der dere står in a way i en hestesko og på den ene enden av hesteskoen ser du et fyr. Det er true beauty<3<3 Når jeg var der sist så jeg to gutter som fulgte etter oss og jeg tror fortsatt at de hadde tenkt å stjele noe, så for all del - PASS PÅ SAKENE DERES. Og dere må være der på kvelden, for da er det vakkert, dra dit før solnedgang og solnedgangen må dere få med dere, NYDELIG. Serr så vakkert. I Platanias finner du kanskje et par klesbutikker og noen få frisører, men selve shoppingen finner du i Chania og derfor bør dere dra dit. Det anbefales på det STERKESTE.

    37. Bipolar lidelse og manisk depressiv er samme diagnose. Det finnes riktignok ulike “grader” av lidelsen bipolar stemningslidelse. Altså en lidelse som veksler mellom mani og depresjon. Jeg tviler ikke på at du har fått diagnosen, men det er da veldig merkelig at du ikke har fått noe form for medisin, da bipolar ikke er en lidelse som forsvinner. Du kan riktignok leve et normalt og stabilt liv hvis du går på medisiner, men du blir aldri helt kurert eller frisk. Det kan nesten virke som om at fremdeles veksler mellom mani og depresjon. Jeg er ingen psykolog, men har studert psykologi. Kan kanskje være en ide å få det dobbelt sjekket, fordi enten så er man bipolar, eller så er man ikke. Er man bipolar så er man det resten av livet, men mindre man går på medisiner som holder lidelsen i sjakk, slik at man kan leve et normalt liv. Jeg tror jeg skjønner hvor du vil med det forje innlegget, men å sammenligne bipolar lidelse med et kjærlighetsforhold blir litt rart da bipolar lidelse gjenspeiler seg i store deler av livet.
      Kan kanskje være greit å få det sjekket av en annen spesialist en gang til, det høres mer ut som om at du er deprimert enn bipolar.

    38. Når jeg var 10 år fikk jeg diagnosen autisme. Jeg gikk aldri på noe slag av medisiner og jeg har klart meg helt fint. Når jeg ble 18 år, ble diagnosen min tatt bort fordi graden av den var så liten at det ikke var nødvendig å ha den der. Autisme er en såkalt kronisk tilstand, så det Sophie skriver kan helt fint stemme!
      Stå på Sophie, liker bloggen din veldig godt!

    39. Man MÅ faktisk ikke bli medisinert selvom man er bipolar, selvom jeg personlig ikke hadde turt å gå uten, når jeg ser hvor mye bedre jeg fungerer med. Men det er som mange andre her skriver, at om du har fått diagnosen bipolar lidelse, så blir du aldri frisk. Du kan føle deg frisk ja, og det er jo ingenting som er bedre enn det? Vi vil vel alle ha den følelsen. Men uten medisiner så er det større fare for tilbakefall, i form av depressive eller manisk episoder. Men uansett, frisk eller ikke.. Har du det bra, så nyyyyt det!

    40. Dere bør ta en tur innom galmebyen i Chania. Det er så nydelig der!
      Vi var på jentetur der i høst, og vi brukte flere dagene på å tuslet i gatene. I galmebyen har de mange koselige resturanter, og små butikker, i tillegg til drit god frozen youghurt! Så hvis dere først er i Chania, ambefaler jeg på det sterkeste å ta turen ned dit!
      Ønsker dere en nydelig ferie videre 🙂

    41. Ser det er mange som tror de kan noe om biapolar her, men til opplysning må man ikke gå på medisiner resten av livet. Akkurat det er veldig individuelt!
      Kos deg på Kreta:))

    42. Hei! Du har hjulpet meg så utrolig mye. Jeg må takke deg for din åpenhet, den hjelper mye. Den har fått meg til å få hjelp med mine plager og også hvordan du oppfører deg til hvordan andre er mot deg. Du virker som en utrolig sterk person, og det er jeg takknemlig for. Jeg har jo hørt at du sier du ikke er det, men du virker sånn og det hjelper. Jeg syns også det er fint at jeg ikke føler meg så alene.
      Takk
      Du er helt fantastisk. Jeg må bare si det fordi det er det jeg tenker. Jeg syns du er så perfekt på alle mulige måter. Du skulle bare visst hvor mye jeg ønsker å være som deg. Ha skjønnheten utenpå, men også det å ikke la deg knekke lenger. Du er en fantastisk person både utenpå og innenfor. Jeg vet jeg ikke virkelig kjenner deg, men jeg føler at jeg gjør det på grunnen av bloggen. Alt du gjør. Alt du viser. Jeg unner med alt!

    43. Har du kuttet ut sukker? Du ser veldig fin ut med så markert ansikt. Før så det veldig oppblåst ut, til tross for at du er så slank, noe jeg antok var fordi du spiser så mye godteri (siden du også hadde så mye akne)

    44. Å være bipolar er kronisk. Bipolar og manisk depressiv er det samme, men vi har også bipolar 2 som er en mildere versjon.
      Du blir ikke friskmeldt fra å være bipolar, det er noe du er hele livet. Det er en teori at en eller annen form for kobling framme i hjernen som ikke er som alle andres, så man føler ting sterkere og veldig “enten/eller”.
      Hilsen bipolar 2 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg