en tur rundt new york

Noen bilder fra min lille gåtur i New York igår. Jeg ble veldig stolt over meg selv som tok toget til Grand Central Terminal alene, og så fant jeg fram til public library uten kart, mobil eller gps før jeg møtte Julie, haha. Om dere hadde visst hvor surrete jeg er, så ville dere virkelig skjønt at dette er en stor opplevelse for meg! Jeg kan gå meg vill i min egen leilighet liksom.

Mitt første møte med byen var grand central terminal, som minner meg veeeldig om filmen madagaskar eller første episode av gossip girl. Når jeg gikk her alene følte jeg meg på en måte allerede hjemme, det er noe med hele energien i byen som er fantastisk! Alle elsker NY, og med god grunn.

Så fant jeg veien til Public Library hvor Carrie skulle gifte seg med Big i sex and the city. Hele byen føles som et enormt filmsett!

Her spiste vi lunsj, og så rett på en av de høyeste bygningene i NY. Den er så høy at man ikke ser toppen engang.. Man går rundt med konstant nakkesleng, eller iallefall jeg, som så oppover hele tiden.

Jeg ELSKER Central Park! Kombinasjonenmellom byliv og natur, man kan faktisk ikke høre en eneste bil eller sirene mens man går der og er omringet av høye skyskrapere på alle kanter.. Parken er full av ekorn i tillegg, aaw ♥

Jeg var utallige steder på min lille tur inn til byen, men jeg lot kameraet ligge mye. Jeg skal inn ikveld igjen, og prøve å fotografere masse masse til dere! Og for min egen del, ikke minst.

En ting denne reisen har lært meg er at jeg faktisk klarer meg alene. Jeg er en person som innbiller meg at jeg er så avhengig av alle rundt meg for å ha det bra, og at uten de trygge rammene med nære og kjære faller jeg helt sammen. Jeg har det fint her, jeg føler meg lett, og klarer å glemme alle slags problemer og tull som finnes hjemme. Så klart har jeg det fantastisk i oslo, og jeg ville ikke ha byttet bort livet mitt der, men nå har jeg innsett at jeg har flere muligheter. Jeg føler at folk i norge fort kan bli veldig trangsynte (som den såkalte “rasistiske” spøken i bloggerne??? Hva er det å klikke over? Folk som reagerer på såkalt rassisme, er de verste rassistene). Men nå var vel ikke det poenget egentlig heller, men jeg har lyst til å omgås med mennesker som er litt laid back, som oppmuntrer hverandres drømmer og oppnåelser. Det hadde vært fint, det.

Håper dere likte kveldens bloggerne, forresten!! ♥ Selv fikk jeg ikke sett ettersom sumo ikke fungerer i utlandet, men jeg skal se det med en gang jeg kommer hjem. Det kom vel, utifra kommentarene deres å dømme, ikke fram hvorfor jeg er så “surkete”. Vel vel, mange skjønner det nok uansett..

49 kommentarer
    1. Jeg så akkurat bloggerne 🙂 Er også i USA. Ikke alle programmene på sumo som er tilgjengelig utenfor Norge, men bloggerne får jeg sett altså 🙂

    2. Du var på mange steder men gadd ikke ta med deg camera? Er ikke hele vitsen å dele opplevelsene med leserne dine? Skjønner ingenting jeg…

    3. De verste rasistene er jo ikke dem som påpeker folk som er rasistisk, den spøken på bloggerne var jo ganske rasistisk, men du er jo ikke en skrekkelig person som må bli slaktet forde, men det er fortsatt noe man kan innrømme at man har tatt feil om.
      Kan se hvorfor det er morsomt, men man burde vell også se hvorfor det er steriotype som skader en hel befolkning.

    4. Bloggerne var bra i kveld og ser ut til at du og Robin hadde det veldig fint på tur sammen og er veldig bra og se at dere er så lykkelige sammen. Jeg leser bloggen din vær dag og har sett du har fått noen negative kommentarer men ikke la det gå innpå deg . Dem som skriver stikke negative ting om deg er bare misunnelig for du er en så vakker jente. Og at du er lykkelig i livet ditt. Jeg bare digger bloggerne og har sett alle episodene:) Og håper det er mange flere episoder som kommer og at du selvfølgelig er med der du og Robin også 🙂

    5. Ååååå nå savner jeg New York ❤️ En fantastisk by! Nyt tiden mens du er der Sophie. Skjønner godt at du synes det er godt å kjenne at du klarer deg selv. Du er smart, dyktig og selvstendig 🙂 Kos deg i kveld og hils The Big Apple fra meg (som bodde der i 1989-1999) 😊

    6. Så stolt over deg at du i det hele tatt klarte og dra til New York alene. Veldig godt og høre at du har det så bra der 🙂

    7. Har du brukt noen app for å få noen av bildene dine bøyd på en måte?😃 i så fall hvilke app?😊

    8. Altså den kommentaren eller joken de hadde på bloggerne var ikke rasistisk, og dette kommer fra en asian faktisk. Det var mer en litt “dum” statement, kanskje en dårlig spøk for mange, men jeg drar sånne spøker hele tiden jeg. Er jeg da rasistisk, mot mitt eget folk? Skal vi alle sensorere oss selv slik at vi ikke sier noe som andre kan bli offended over? Altså med mindre det kommer mange japanesere eller asiatere som faktisk blir offended, så ser jeg ikke poenget. Vedder på at 99% av de som klager på at kommentaren på bloggerne var rasistisk, er ikke gule en gang. Jeg dør av at folk skal være så sensitive, og ikke tåler en dårlig spøk. Totalt fint å ikke like eller le av en spøk, humor er subjective, men når ingen asiatere faktisk reagerer og føler det er “rasistisk” mot dem, så kan dere hvite folk bare holde dere unna.
      *drops mic*

    9. Henviser til kommentaren fra Ane, når ikke en gang asiatere som denne spøken involverte reagerer. Så har vel ingen andre noen grunn til det heller? Jeg har vel dratt den spøken et par ganger til min ASIATISKE forlovede og la oss bare si det sånn at han ler godt selv. Fordi han er klar over at jeg er langt ifra rasistisk! Noe jeg faktisk ikke fikk inntrykket av at Sophie eller Robin var heller. Jeg syns nesten det er fult forsvarlig av hver enkelt å studere situasjonen man føler seg berørt av, før man velger å lire fra seg usmakelig dritt bak en “anonym kommentar”

    10. Kunne du ha tatt noen bilder fra time square?
      Jeg bare elsket det stedet når jeg var der!
      Også er det en resturant rett ved siden av brodway teateret (stardust eller stardinner) som er helt utrolig! Der må du bare spise!!Det kan være lang kø utenfor men det er verdt det, lover. Kos deg videre i NY

    11. Hei, ville bare si at bloggen din er så kjekk å lese nå når du er i new York! Drømmer meg vekk! Jeg har vært der en gang tidligere å vil veldig gjerne tilbake! 🙂 unner deg all Lykke! Kunne du tenkt å bodd der i noen år kanskje? 🙂

    12. Du sa i bloggerne-episoden at ingen liker å lese om hva jeg gjør. Jeg gjør det, jeg liker selvsagt også innlegg om tankene dine og hvordan du har det. Men det er gøy med hverdags innlegg også 😉

    13. Hahaha sitter å ler meg ihjel mens jeg ser på bloggerne på sumo. Krangelen mellom deg og Robin om det vannscooteer greiene! Haha, også ler dere av det på slutten. Så søte 🙂

    14. Hei sophie!
      Jeg må bare si at jeg synes du gjør en fantastisk jobb med bloggen din. Det er så bra at du tar bloggen seriøst og sier at det er jobben din. Du er flink til å oppdatere, og skriver om interessante ting, akkurat som i et ukeblad som Det nye, osv. Det er så fryktelig mange andre bloggere som er dårlige på å oppdatere, og skriver kun om sponsede og kjedelige ting. Det er fantastisk at du har en så god jobbmoral, og gjør deg fortjent til en god månedslønn. Jeg vil si at du og Caroline B. Eriksen er Norges beste topp-bloggere, fordi dere oppdaterer jevnlig og tar jobben på alvor!
      Masse lykke til videre og stå på med bloggingen 🙂

    15. Syns bloggen din har blitt så oppfriskende etter at du dro til NY 😀 Favoritt innleggene mine som du skriver er de innlegg du forteller oss hva du har gjort i løpet av dagen, forsett med det 😀

    16. Synes du er tøff jeg som reiser alene til usa sikkert deilig for deg og få miljøforandring og slippe mennesker som alle vet hvem du er! Stå på og fallow your dreams enjoy every minute. Dont take anything for grander you dont know what you got until its gone pleier jeg tenke. Kan ikke du lage større innlegg med mer deatljert hvordan du hadde det i usa når du kommer hjem?

    17. Hei! Håper du klarer å se at bak hver eneste stygge, negative og sarkatiske kommentar, sitter det antageligvis en usikker, sint, sjalu og nitrist person som prøver å gjøre livet bedre ved å rakke ned på andre.
      Du er så bra, reflektert, du sier ting høyt som andre bare tør tenke, går dine egne veier og gjør en forskjell. Fortsett meg det!
      Hilsen ei som er “alt for gammel” til å følge bloggen din 😉

    18. Synes det er så bra at du har dratt til USA alene! Selv om det bare er en uke (i denne omgang?;-)), er det tydelig at du allerede har mange av de samme følelsene og erfaringene man gjerne gjør seg under lengre utenlandsopphold. Å bo en (eller flere) periode(r) i utlandet mens man er ung er, hvis en ønsker det og er klar for det, noe av det beste man kan gjøre i livet. Man vokser så utrolig mye på det – ikke bare får man masse helt nye opplevelser og blir kjent med en ny (og sin egen!) kultur, i tillegg blir en så utrolig mye bedre kjent med og trygg på seg selv. Så: hvis dette lille USA-oppholdet ga bittelitt mersmak: hopp i det! Ta et studieår eller semester i utlandet! Og reis aller helst alene. Selv om det virker skumlere får en mye mer igjen for det. Vennene dine i Norge er der når du kommer hjem (og har sannsynligvis ikke forandret seg mye). Og reis nå – ikke vent. Jeg har venner som reiste på utveksling siste studieår og angret etterpå på at de ikke hadde gjort det før, så de kunne rukket flere utvekslingsopphold. Og plutselig sitter du der med mann og barn, og selv om det går an å reise ut da og, vil det ikke bli det samme.
      Digger for øvrig at du er deg selv og tør å stå for det. Lykke til videre!
      Hilsen en som har vært på studieutveksling mange ganger, og vil at alle andre også skal få oppleve gledene ved det!

    19. Før du og robin dro til usa sammen, som ble visst i gårsdagens episode, var det kommentarer på bloggen din om at robin hadde vært utro mot deg… Kanskje derfor du er sånn og sier du ikke stoler på han i episoden, eller?

    20. Hei Sophie!
      Det ser ut som du har super tur, så bra at du har fått mestringsfølelse av å klare deg selv 🙂
      Men jeg har lagt merke til at du ikke er så veldig god på merking av reklame.
      Har du lest Forbrukerombudets retningslinjer?
      I det siste har jeg lagt merke til:
      – Alle innlegg som har adlinks, skal merkes på toppen i tillegg til foran (du er flink til å merke foran altså)
      – Jeg har forstått det sång at EF sponser både denne turen og den turen til høsten?
      Dersom det stemmer skal alle innlegg som omhandler skolen osv, merkes som f.eks. “sponset tur” øverst.
      – Jeg tror også at innlegg som omhandler Bloggerne skal merkes, men sjekk gjerne akkurat dette med forbrukerombudet.
      Hadde vært supert om du får ryddet opp i dette.

    21. Julie: Er det det du gjør hele dagen når du leser blogger er å sjekke om de har husket å merke for reklamen i alle innleggende de skriver? Seriøs det er greit at de skal merke alt, og det sophie flink til. Syns synd i deg hvis du sitter og ser på hvilken rettningslinjer forbrukerombundet har så må du ha et lite liv…
      forresten hvis du laster ned hola.com så kan du velge land du ønsker å streame av så kan du se på sumo 🙂

    22. De som reagerer på rasisme er ikke de værste rasistene! Når noen sier noe rasistisk så kommer folk til å se på deg også som rasist når du ikke sier ifra. De værste rasistene er de som hører på rasisme og ikke sier ifra

    23. Kan du fortelle litt mer om det du snakket om på bloggerne? Hvordan forholdet mellom det og Robin har vært? 🙂 Trudde dere ikke at det kom til å bli et forhold ut av flørten (i begynnelsen)? Stoler du på han når han drar ut med sine single kompiser?

    24. Helt ærlig synes jeg ikke det virker som du har det så greit med Robin i disse episodene, men alle har sine tøffe og vonde perioder. Det virker som du er litt nede, og han er på topp. Han klarer ikke helt tilpasse seg at du ikke er på helt hans nivå når det gjelder selvbilde, men han vil vel bare oppmuntre deg. Du nevner jo også at det sikkert er ingen som forstår forholdet deres, og hvis du har det fint med Robin, så er det jo ingenting bedre enn det. Fine sammen er dere jo uansett! 🙂
      Håper du har det strålende i New York, kos deg masse fremover! Du er absolutt ei jente som kan stå på egne bein, og det er sikkert veldig godt for deg å finne ut av det selv også. Du kan oppnå alt du vil, bare se hvor langt du har kommet.
      Jeg elsket at bildene er i vidvinkel, man får så god oversikt – så skjønner ikke helt vedkommende over. En 50mm ville aldri fanget opp omgivelsene som dette, så det er godt å se litt variasjon!

    25. Veldig bra personlighet på han gutten din da. Veldig mandig, snill og intelligent.. Lol. Skulle ønske du skjønte at du fortjener bedre

    26. Hei Sophie! Du er så heldig som har så vakker liv og utseende 🙂 Jeg er nybegynner so blogger, vil du følge meg?
      Ha en fin dag videre:)
      xox
      Sara

    27. Til “Anonym 15.05.2015 kl.10:37”
      Nei, det er ikke det jeg gjør hele dagen. Jeg hadde en liten pause i studiedagen min, og tenkte jeg skulle surfe gjennom et par blogger. Er det ikke det du gjør også?
      Da la jeg merke til at SE ikke har merket flere innlegg i de siste dagene (og er generelt dårlig på det,spesielt annonselenker), så jeg tenkte jeg skulle si ifra så hun får gjort noe med det.
      Det virker ikke som det er “greit” at de skal merke, ettersom du tydeligvis mener at SE ikke trenger å gjøre det. Det er forøvrig feil å påstå at SE er flink. Jeg har iallefall ikke sett et eneste innlegg som inneholder annonselenker, som er merket riktig.
      Jeg studerer jus, synes det er interessant med lover og regler, og akkurat nå interesserer jeg meg for blogger og merking av reklame.
      I tillegg har jeg styreverv i borettslaget der jeg bor, trener et par ganger i uken, har 2 jobber og har flere hobbyer. Er det et lite liv?

    28. Et lite tips siden du ikke får sett bloggerne evt. Andre programmer på sumo eller f.eks. Tv3 play er å laste ned utvidelsen hola better internet til chrome
      Da kan du velge hvilket land du vil streame fra, og vips kan du se programmer. Regner med du får dette med deg siden du stadig vekk leser kommentarene 😉

    29. Helt enig med deg Sophie! Folk er alt for hårsåre og drar opp rassistkortet med en gang. Det hadde ikke Vært så mye rasisme hadde det ikke Vært for dem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg