dont be afraid of me

Etter en utrolig lang dag igår med reising og forsinkelser (sjokk, norwegian) er jeg nå på EF sin skole i New York! Eller, for å være presis ligger faktisk skolen 40 minutter utenfor NY, så om man skal ta seg inn til storbyen må man ta tog – jeg tar uber og alle ser rart på meg, haha. Vet dere hva uber er? Om ikke, last det ned! Så utrolig mye billigere og bedre enn taxi 🙂 Og finere biler!

Nå sitter jeg inne på mitt lille rom, jeg fikk bo alene som jeg hadde håpet på, så jeg har det greit. Min første dag med skole var nettopp over, jeg dro mot byen rett etter siste time for å kjøpe noe små greier og før jeg visste ord av det var jeg på shopping med uber-sjåføren min, haha. Ble liksom venner, vi to.. Og ja, angående venner, så har jeg ikke fått noe særlig av det enda. Det kommer sikkert utover uken (håper jeg?) den eneste jeg sosialiseres med nå er en liten thailandsk gutt som sikkert kom flyvende ut av skapet en gang i tiden, han er mer feminin enn meg og vi klikker virkelig bra. Det første han sa til meg var “dont be afraid of me, I like boys” på sin dårlige engelsk.. Søtnos.

Jeg skal fortelle dere mer om skolen og opplegget senere, jeg føler jeg må komme meg litt inn i systemet først UT av jetlagget som jeg lider veldig under for å kunne gjøre ett ordentlig innlegg om alt dere måtte lure på. Klokken er 14:00 her, og jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare å holde meg våken hele kvelden.. :)Kanskje noen av dere har tips mot jetlag?

 

54 kommentarer
    1. så spenndende da:) ta deg en liten power nap og drikk en redbull etter på, funker på. Da skal du kunne holde deg våken lengre, funker på meg hverfall 🙂 kos deg masse 🙂

    2. Hei Sophie Elise 🙂 Jeg merket ikke så mye når jeg kom dit får to år siden på ferie. Jeg kom på kvelden så da gikk det bra. New York er den fineste byen jeg har vært i både med kulturen og opplevelsen 🙂

    3. Bruker KUN uber når jeg er i statene 🙂 Men IKKE bruk uber når det er sånn lyn-tegn, altså når prisene er dyre. Da blir det sviiiiiiiindyrt

    4. Herregud, jeg kjenner mange som studerer i New York. Men du må vell gå med folk på 16-17 års alderen? Hvem tar en ukes skole når de er så gamle som deg? Mine venninder har en klesstil som represetnerer new york, ikke sosial antenner og du kommer ikke langt der med e en harry “wannabe” glamour modell stil.Jeg var der i påskeferien og det er en by du ikke skal komme å tro bare er bare.. Jeg har aldri hørt om noen på din alder som gjør det slik, det er helt merkelig.
      Sophie, jeg tror du tok feil “New”. Jeg er bombesikker du egentlig var ment til New Jersey og Jersey shore. Haha det må vær så morsomt å se deg så malplassert på en EF tur, Haha.. Hvor mye betaler de deg engenlig?

    5. De har noen fine sovetabletter på walgreens eller prøv å finn melatonin, det gjør at kroppen slapper av og Du sovner like etter at tar dem. Eller tving deg selv til å holde deg oppe hele dagen.

    6. Lurer på om Julianne over her får noe positivt ut av den stygge kommentaren sin. Du er fantastisk Sophie! Stå på<3

    7. Heldige faen, håper du får kost deg masse der! Skal dra til New York i august (en ukens tid før jeg drar videre bort til California for å studere i ett år med Explorius som organisasjon). Håper du får gjort en del blogging sånn jeg kan få litt tips, haha stå på!
      Julianne: Lukter jeg sjalusi her?

    8. Jeg har dessverre ingen “kur” for å holde seg våken litt lenger enn at man skal få seg i redbull, kaffe, godteri osv. Men jeg håper du får en FANTASTISK fin tur, for det fortjener du virkelig! 😀 Må være deilig å være der nede å kose seg 🙂 Kos deg KJEMPEMASSE <3

    9. Hei!
      BLACCSHOP.COM er en ny og trendy nettbutikk med stort utvalg av klær, tilbehør og interør. Dette er en nettbutikk for alle! Følg oss også på instagram; @BLACCSHOP for konkurranser, nyheter og annet morro!
      Ha en fantastisk dag,
      TEAM BLACCSHOP

    10. Kjære Julianne:) Hvem har sagt at hun må passe inn i new york kun med den kles koden som du refererer til her ? Heldigvis så står vi fritt til å gjøre det vi vil! Jeg 29 og skal begynne på skole nå! Mange av vennene mine har hus, barn, utdannelse og ja u name it. Noen ganger skulle jeg ønske at ting var på stell her også. Men forresten! Vet du hva .. Jeg er glad for at jeg er meg selv, at jeg har opplevd mye forferdelig i livet, Jeg ville aldri i livet byttet meg bort mot noen. Jeg er så glad for at jeg har den personligheten jeg har å jeg går i akkurat det som faller meg inn å jeg reiser akkurat hvor jeg vil. Jeg bryr meg fint lite om hva andre måtte mene og tenke!!! Slutt å heng deg opp i hva andre gjør. Gjør din greie. Så gjør hun sin greie:)

    11. Hvis du er heldig så kan det jo hende du møter på Emilie (voe), hun virker som en skikkelig jordnær, reflektert og fin jente og kanskje dere klikker, jeg tror ikke det, ikke fordi jeg har noe i mot deg, men hun er ikke akkurat en rosablogger, hun er virkelig tøffere enn toget, så du henne på 71 grader nord? Så imponert og nå har hun snart reist jorda rundt, nesten, og hvem vet? Som jeg skrev, kanskje dere klikker og har noen felles interesser, det vet man jo aldri, sånn hvis du føler deg skikkelig alene, så kan du jo spørre henne om å henge en dag og du, nyt New York, misunnelig til tusen! Du er SÅ heldig, selv om du bare skal være der noen få dager, håper du koser deg masse over dammen, nyter våren i New York, her i Oslo regner det nemlig, så kos deg, masse, masse, masse!

    12. Du må kose deg så mye! Nyt opplevelsen, og bli kjent med andre. Dette kommer til å bli en kjempestor opplevelse for deg. Du kommer til å få noen uforglemmelige uker 🙂 Ta vare minnene og opplevelsene.
      Når det gjelder jatlag så følg vanlig døgnrytme. Ikke legg deg for tidlig. Hold deg i aktivitet når du kjenner at du blir trøtt. Det hjalp meg da vi var i USA.
      Lykke til videre, og kos deg så mye 🙂
      Hilsen Toril

    13. Kaffe! masse kaffe, haha. Og dra ut for å finne på noe, sånn at du på en måte “må” holde deg våken 🙂

    14. Kos deg masse I New York, det fortjener du! Håper du får mye ut av oppholdet ditt. Mitt beste tips mot Jet Lag fra når jeg ankom New York var å tilbringe mye tid utendørs dagen etter for å holde meg våken og opplagt. (veldig enkelt i New York med så mye å se og gjøre), så var det å legge seg som vanlig om kvelden for å få nok søvn og omstille den indre klokka 🙂

    15. Jeg slet selv med jet-lag da jeg var i USA i høst, når klokken ble rundt 5-6 på ettermiddagen ble jeg så trøtt at jeg holdt på å svime av hehe. For min del gikk det over av seg selv etter ett par dager, vil bare anbefale deg å prøve å holde deg våken så lenge som mulig om kvelden så vil det gradvis gå seg til 🙂

    16. For første gang på mange år, så ble jeg faktisk utrolig skuffet av deg nå. Jeg forstår at du la igjen hjernen din i Norge når du skrev dette innlegget. Hvorfor anbefaler du UBER??? Jeg kjører taxi her i Norge ved siden av studiene mine. Vet du hvor lite jeg tjener fordi UBER finnes? Vet du hvordan det påvirket jobben til folk i Norge idag? Jeg syns du faktisk skal sette deg inn i problematikken før du kan anbefale noe sånt. Ble utrolig skuffet nå. Du har så mange lesere, og de blir påvirket at det du skriver. Så takk for at du ødela for oss taxisjåfører i Norge. Takk for at du kun tenkte på deg selv..

    17. Enig med Andrea over her. Jeg kjører også drosje og syns det du skrev nå var litt bedritent av deg… Det ligger mye hardt arbeid bak å drifte et drosjeløyve… Vi har vakt 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, HELE året. Timelønna totalt blir ikke så mye å skryte av akkurat, men det er en utrolig givende og fin jobb, tro det eller ei. At du går ut og undergraver en hel yrkesgruppe sånn er faktisk sårende.. Det er så mye jeg kunne ha skrevet om Uber, pirattaxi og alt her, men jeg lar det være. Dette var trist, rett og slett.

    18. Å så gøy det høres ut! Hvor lenge skal du studere der?
      Elsker bloggen din, og uber ;))haha
      love xx

    19. siden du skal være i new york en stund så lurte jeg på om du kunne skrive en slags ` new york guide` etterhvert. Hvor bør man shoppe? Er det billig? Attraksjoner osv.
      Kos deg masse!! Si ifra om du ser noen kjendiser:o

    20. Det er vel ikke så mye å gjøre for å holde seg våken annet enn drikke kaffe, energidrink, etc.. Får håpe jetlagen blir bedre utover dagen da 🙂 kos deg videre, Sophie♥
      og btw, når du kommer hjem, tror du du kan lage en innkjøpsvideo?^^

    21. Lykke til i NY! Man er aldri for gammel for noe, reis og opplev mens du kan! (siden noen mener du er for “gammel” for opplegget-haha!
      Hilsen ei på tobarnsmor på 29 som gjerne kunne tenke seg på språkreise eller hva som helst. Haha 🙂

    22. Var i NYC for en uke siden gled deg masse! Sykt mye bra folk! Drikk masse vann det hjelper med jetlag <3 <3

    23. Hei! Jeg reiser til Florida i juli, og tenkte å ta direktefly med Norwegian. Lurte på hvor store forsinkelser du opplevde? Vil du anbefale å ta denne flygingen? Har hørt så mye om de forsinkelsene, og vil jo ikke at ferien skal bli ødelagt av den grunn. Kan tåle noen timer, men dager blir fort verre. Forresten, kos deg masse i new york! Kjempefin by! Kvitt deg med jetlagen ved å gå ut. Blir bare verre av å sitte inne. Dra på shopping, ta en tur i parken etc:) jeg ville ikke satset på energidrink/koffein, da dette er mer av en kortvarig effekt og du vil bare bli mer sliten etterpå. Pluss at det ødelegger for søvnen din senere. Også ville jeg ha gradert litt, legg deg feks rundt 9 i dag, så kan du legge deg senere neste dag etc til du finner en passe døgnrytme for deg selv:)

    24. Ugh, tell me about it.. Måtte sitte nesten tre timer ekstra pga bittelitt tåke. INNE I FLYET. Og yep, Norwegian.
      Håper du får en fantastisk opplevelse til tross for teit flyselskap og jetlag! 🙂

    25. Du mååå opp i top of the rock!
      Takk for svar i forrige innlegg forresten! Ikke rart du er på topplisten så godt som du tar vare på leserene dine itilegg til den utrolig bra bloggingen 🙂 , kos deg masse!

    26. De ser nok på deg fordi du er så pen ;* Huff, igrå skremte jeg 2 jenter i 13+ alderen. Gikk i regnværet med jakka helt igjen, og caps på hodet. De snudde seg 1000 ganger og så på meg, så sprang de avgårde… :’/ whaat?

    27. Julianne: Hva i HEL***** vet du om kleskoden der nede? Du har hvert der i en uke i påskeferien, og derfor vet du hvordan folk skal kle seg? Aner du hvor utrolig mange forskjellige klesstiler det er der nede?? Det fine med USA er at de ikke har noen spessiell kleskode annet enn på forskjellige skoler, jeg kunne gå i akkurat det jeg ville da jeg var der, og jeg var i California, Nevada, Utah og Colorado, INGEN så på meg som noe rart, enda jeg brukte både kjoler, joggebukser, jeans og shorts der nede, fordi ingen egentlig bryr seg, annet enn når du ser dritbabe ut og guttene plystrer etter deg på gata. USA er så mye bedre enn Norge på denne måten, fordi de ikke har satt standarden så jævlig høyt. Man kan gå i akkurat det man vil, og sånn er det bare.
      Andrea og Fanny: Jeg tror Sophie mener at det er smart i USA, jeg tviler på at hun bruker UBER så veldi mye i Norge, ettersom jeg aldri har lest noe om dette tidligere. Så det er ingenting å bli skuffet over, faktisk, så visste jeg ikke at vi hadde slikt i Norge før dere nevnte at dere kjørte i drosje i Norge og tjente mindre pga det?
      Kjære Sophie Elise, jeg har sett ALLE sesonger av bloggerne (På tre dager med tv2sumo hehhe), og jeg fikk ett heelt annet inntrykk av deg. Jeg har lest bloggen din leeenge, aldri fast, men nå og da har jeg hvert innom og lest noen innlegg. Jeg likte deg ikke i det hele tatt før, og skal ærlig innrømme at jeg TROR jeg la igjen en stygg kommentar eller to for ett par år siden… og jeg skjemmes. Herregud som du har forandret deg. Eller, jeg tror ikke du har forandret deg, men det virker som at du endelig tørr å være deg selv, åpne deg, og si det du virkelig mener, mens for noen år siden var du mye mer opptatt av at folk skulle like deg. Jeg vet du får mange stygge kommentarer, jeg leser ofte i kommentarfeltet, og jeg blir overrasket over alt det stygge du får slengt i ansiktet, og det verste er at det er mødre og kvinner godt over 30 år! Det jeg tror er at de som er eldre enn deg, er sjalu fordi de har opplevd langt mindre enn det du har, og de skulle så gjerne ønske de hadde livet ditt, og de som er yngre enn deg og slenger dritt, gjør det fordi de vet de aldri kommer til å oppnå det samme som du. Jeg er utrolig stolt av deg Sophie, ikke som venn, fordi jeg kjenner deg ikke, men som en norsk blogger, “medblogger”, om man kan si det slik?
      Ett godt tips er å holde deg mest mulig våken helt til kvelden, drikk energidrikker, kaffe og spis mye mat som inneholder protein og sukker, så legger du deg i rett tid slik at du får sovet en god natt, og ikke stå opp før du MÅ imorgen tidlig, sørg for at du er uthvilt! Det er veldig viktig, spessielt i en slik storby, mye kan skje uten at du får det med deg om du halvsover! Take care.

    28. du er en inspirasjon, du skal være stolt av deg selv. Hva du har oppnåd her i livet. Motgang betyr bare oppgang! Du skriver utrolig bra.! Ønsker deg lykke til i fremtiden!

    29. <3333 ble så glad av å lese den delen om han utenlandske gutten, siden jeg kan se det for meg!! HERREGUDAOST jeg elsker slike folk som du beskrev han såmm;)) LykkeTill med jetlag og skole:**

    30. Eeeh hvorfor sier Julianne at man må ha en bestemt klesstil for å passe inn i new York? Har aldri vært der selv, men kan tenke meg at den byen er vel egentli for alle. For heterofile, homofile, transer, glamourmodeller, bondeknøler, muslimske, kristne, med andre ord; alle!!!
      Blir så irritert på at en person skal sitte bak en skjerm, gjemt, kun for å hakke på andre. Har du ikke hørt ordtaket “you are born to stand out”, Julianne?
      Og all respekt til Sophie som velger å starte med skole igjen! Det er aldri forsent. selv er jeg et år eldre enn henne og skal (Forhåpentlivis) gå skole til høsten om jeg kommer inn!
      Som Ellen degeneres ville sagt “Be kind to one another!”
      Kos deg masse på turen, Sophie!! 🙂

    31. For å bli sosial på slike turer så deler man rom og drar ikke alene i bil, men tar med noen. Ellers blir en vel neppe venner på en uke uansett. Men du er vel egentlig bare på en slags observasjonstur for EF? Kurs, ikke skole. Synes forresten du var flott i den kjolen da 🙂

    32. New York er inndelt i 5 bydeler, jeg har vært i dem alle. Det er østkant- og vestkantstil som her. Fra businessantrekk og til jeans/hettejakker, det går an å kle seg feil om kvelden f.eks, litt skummelt. Er du der det er bare turister, shit same.

    33. Haha jeg er helt sjokkert over at du er på EF skole I NY, tenk på alle de på din alder som faktisk studerer noe skikkelig.Det må vær så flaut å evt. møte andre norske jenter som faktisk gjør noe helt særiøst bra. Er ikke det aldersgrense på 18 på slike “skoleturer?”.. WTF
      Men kjempebra du skal gå på sminkeskole etter sommeren, for etter den sminkevideoen din så er det særiøst noe du må lære deg!! ALDRI sett værre (og jeg går på sminkeskole selv)

    34. Grattis Tuva med kveldens kommentar!
      Tenk på alle de som faktisk velger å oppføre seg ordentlig..Lett å skrive en negativ kommentar på internett og ikke behøve å stå for det senere. Det må være flaut å være så feig! WTF

    35. Hah, er du i NY alene? Gir det noen dager før du bestemmer deg at du er deprimert og reiser hjem siden du ikke klarer å få deg noen venner.
      Men om du vil ha noen tips, dropp den overlegne holdningen din, ikke vær redd for å være hyggelig mot mennesker rundt deg smil til andre feks.

    36. Jeg kan virkelig ikke vente til at Julianne over her blir voksen, bor alene, har ingen venner, er ensom og sitter å angrer på at hun var så jævlig “kul” (ikke i det hele tatt) som slang dritt på nett i ren sjalusi! Den dagen kommer jeg til å le! Sorry!
      Stå på Sophie<3 jeg vet du klarer det og at du kommer til å gjøre det drit bra<3<3

    37. Henriette: Du vet jo da ingenting om hvordan jeg oppfører meg i forhold til adre – ja, jeg er i NY alene. Bedre det enn å sitte i norge å være bitter :/ Og jeg blir her, jeg 🙂

    38. Tuva: Nei, det er ikke aldersgrense på dette, og jeg er yngst i min klasse. Er utrolig mange andre som drar på slikt i regi av EF.

      Angående å gjøre noe fornuftig, så har jeg oppnådd å være et forbilde til utrolig mange, laget musikk, fått laget tv, gjort masse veldedig arbeid, har mitt eget AS og tjente min første mill da jeg var 18 år = 500 000 i SKATT. Som jeg da vil si er et heftig bidrag til samfunnet.

      Så ja, suger noe jævlig å ikke bidra – slik som du 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg