støtt en god sak – videoblogg

Skrevet i samarbeid med Norges Blindeforbund

Sist uke hadde jeg en dag som rørte meg veldig, som det er så viktig å opplyse dere om. Så vær så snill, hør på dette!

I dag har jeg lyst til å opplyse dere om en god sak som jeg selv aldri har vært særlig engasjert i tidligere, jeg har faktisk aldri tenkt over hvor viktig dette er – nemlig førerhunder. I dag, 29 april er det førerhundens dag. Jeg har, som dere vet, en enormt stor respekt for dyr og deres intelligens, og for en uke siden fikk jeg virkelig erfare hvor rett min tankegang der er. Jeg fikk være blind for en time, og ble ført rundt av en førerhund. Vi gikk ned bogstadveien midt blandt mennesker, men jeg ble likevel guidet trygt rundt. Det er helt utrolig at det er mulig, og min respekt for dyr og hunder som menneskets beste venn økte med ti hakk. Jeg ble faktisk filmet under hele greia, og videoen kan dere se under.

Jeg har virkelig tatt alle sansene mine for gitt tidligere, men plutselig en dag kan jeg jo miste synet. Det gjelder ikke bare meg, men også alle jeg kjenner, og hva om jeg en dag får et barn som ikke kan se, eller har ekstremt nedsatt synsevne? Man mister så mye av friheten sin da, og det er nettopp det en førerhund hjelper med. Man kan dra flere steder, man kommer seg lettere på butikken, på bussen og hjem igjen. Båndet man knytter med hunden er også utrolig sterkt, og på bare den lille timen jeg hadde med “min” hund, følte jeg at vi fikk et vennskap *innbilsk*.

 Det jeg vil sette fokus på idag, er at førerhunder ofte blir nektet adgang til steder – det er jo som å etterlate synet sitt utenfor butikken når man er avhengig av en førerhund! For uansett om du skal til et sted hvor hunder generelt sett er nektet adgang, så SKAL man alltid få ha med seg førerhund overalt. Dette blir desverre ikke respektert av alle. Jeg møtte en ung jente på min dag med førerhundforbundet, og hun fortalte at hun så og si alltid blir oversett av taxier fordi de ikke gidder å ha med førerhunden der. Tenk dere det.. Jeg tror det rett og slett handler om uvitenhet, jeg. Men, nå kommer jeg til hva DU kan gjøre. Om du jobber i serviceyrket, eller kjenner noen som gjør det, vil jeg sterkt anbefale deg å bestille klistremerker gratis HER, som du kan henge opp på arbeidsplassen. Jeg håper så mange som mulig gjør det! Jeg skal selv bestille noen nå, og gi videre til venninner og familie. Dette er noe så få tenker over i hverdagen, mens for andre betyr det alt.

 Om du bestiller klistremerker, si gjerne ifra i kommentarfeltet – om du har en blogg eller en instagram, legg ved navnet og så linker jeg en jente eller en gutt i neste innlegg som takk for innsatsen ♥

90 kommentarer
    1. Da har jeg bestilt 😀
      Bloggen min ble opprettet i dag og en link hadde vert kjempe gøy, den heter MarianneNaustvik.blogg.no 🙂

    2. Jeg har bestilt klistremerker og skal med den største selvfølge henge de på skolen og gi videre til venner! 😀 Flott at noen engasjerer seg og bryr seg!
      Jeg har lagt ved link til YouTubekanalen min hvor jeg lager skjønnhetsvideoer, det er min største lidenskap 🙂

    3. Bra tiltak! Bestilte noen klistremerker og håper de kommer til nytte på en måte 🙂
      Instagram: camillasmoen

    4. Da har jeg bestilt 🙂
      Jeg støtter så klart førerhunder. Bestemoren min og bestefaren min (når han levde) trente 2 førerhunder. Først en og så den andre litt etterpå.
      April i fjor fikk bestemor tlf fra blindeforbundet som lurte på om hun ville ta over en pensjonert fører hund. Bestemor sa ja. Så april i fjor fikk hun Kostika tilbake 🙂 <3 Når vi går å henter posten så bærer kostika den inn å leverer den fra seg:). Han er verdens fineste <3

    5. Bestiller selvfølgelig og skal få hengt opp på jobb, en viktig sak som bør opplyses. Bestilte en kalender i fjor, som hver dag var med på å minne meg på de svaksynte/blinde, førerhundene og de fantastiske menneskene som hver dag jobber for dette!
      Min instagram er jennynesse 🙂

    6. Har ikke tenkt så mye over førerhunder som jeg burde ha gjort! Men har må bestilt klistremerker!:)
      @lenegranseth

    7. Jeg bestillte 3 stk, en til meg og en til resten av familien. Jeg har selv en tante som er helt døv, og nesten blind. Jeg vet at hun på mange steder blir behandlet respektløst. Det er folk som skubber til henne fordi hun ikke ser så bra, eller folk som ler når hun ikke hører hva de sier. Derfor syntes jeg dette er noe man burde støtte, og er glag for å kunne støtte en god sak 🙂
      Bloggen min heter Lindao, og instagramen min heter Lindaoms

    8. Jeg har bestilt en gang før til kjæresten min sitt lakkeringsverksted, men bilen min skal på service hos en kompis om noen uker, så jeg bestiller gjerne til hans verksted 🙂 instagram: vildekristiine

    9. Dette er en av grunnene til at jeg tar deg i forsvar hvis noen prater negativt om deg eller din blogg ❤️ du er en fantastisk jente på mange måter og det beviser bare at du har et hjerte av gull som bruker bloggen din på å hjelpe på denne måten! Jeg er med å støtter 👍🏼 Instagram @verozitas Blogg: verozitas.vixen.no

    10. Da har jeg også bestilt 🙂 IG: Frulea30 eller bloggen min som er julia20.blogg.no
      keg mener det at blinde med førerhund budre få et unntak når det gjelder det å komme inn der det i grunn ikke er tillatt med hund. Tenker da på matvarebutikker og klesbutikker. Og spesielt taxier burde vært mye flinkere med å ta med seg blinde med førerhund.. Jeg blir helt sjokka av å høre blinde fortelle om “skrekk”historier pga førerhund.. Det er helt sant som du skriver, det er tross alt synet deres.

    11. Er det en ting vi har til felles så er det at vi begge ELSKER dyr! Derfor vil jeg gjøre deg oppmerksom på en viktig ting ikke mange tenker over: Økologiske egg! Ikke bare er det bra for miljøet, økologiske egg vil også si at hønene som legger de har det mye bedre. De får blant annet sand, i stede for gitterbunn, å gå på. Mye mer behagelig for hønen da de bruker sand bla til å vaske seg med (de slår det opp med vingene på seg selv.) Og de får også en eller to haner i flokken som passer på at hønen ikke mobber hverandre, aka hakker i hjel den svakeste hønen (hakkekyllingen)…. Håper dette er noe du kan dele i ditt neste innlegg om dyrevelferd :)) Stå på videre <3

    12. Bestilte nå. Jobber i butikk selv, og skal med glede henge opp merkene på jobb, om jeg så må ta en liten diskusjon med sjefen! Haha 🙂
      Dette er jo en superviktig sak, og det er så fint at det blir satt mer søkelys på sånne ting. Vi må nødt til å bli flinkere til å hjelpe hverandre i stedet for å stå i veien for hverandre i dagens samfunn.
      @inebolla

    13. Man vet virkelig ikke hva man har før man mister det! Synes det er bra at det er en egen dag for å hylle og minnes på den store og fantastiske jobben førerhunder gjør, og ikke minst alle som jobber i organisasjonen og trenerene. Er desverre ikke alle som innser hvilken fantastisk jobb dem gjør. Alt for mange blir nektet tilgang til plasser og tjenester. Derfor hadde det vært utrolig flott med et slags tiltak hvor alle ledere og eiere i bedrifter o.l fikk være med å oppleve det som du har gjort idag. Følelsen av å være blind og være avhenging av andres syn for å komme seg gjennom dagen. Da tror jeg mange virkelig hadde innsett hvilken stor jobb førerhundforbundet gjør og hvor viktig den er i manges hverdag.
      Jeg har nå bestilt klistremerker som jeg skal dele ut både til jobben, kjente og lokale butikker hvor det ikke allerede er klistremerker.
      Instagramkontoen min er: moniicabull

    14. Jeg har bestilt og skal spørre om jeg kan henge opp på butikken og cafeen jeg jobber på 🙂 Veldig fint at dere fronter dette 🙂

    15. Tenkte ikke over saken en gang gikk rett inn og bestilte 😊 skal henge på jobb. Trur sjefen blir gla før at vi får det henkt opp. Prata om det før ei stund sia faktisk 😊
      Insta: ingridvinter

    16. Bestilte klistermerker! Jobber ikke på noen serviceplass selv, men tenker jeg skal gå rundt på plasser i nærområdet og dele ut! Elsker at du står for slike bra og viktige saker Sophie! You go girl!
      Insta: Celinepeders1

    17. Det er et så utrolig viktig tema du tar opp, som mange mennesker ikke tenker på engang. Hunder for blinde er som du sier “synet” dems.
      Jeg har bestilt noen ark som jeg skal gi til familie og venner, og gi ut på brukt/nytt/selges siden for der jeg bor hjemstedet mitt.
      Jeg har både blogg og instagram, så du kan velge selv hva du vil linke til om jeg er så heldig og vinner. 🙂
      Instagram : Fridatorg
      Blogg : Fridatorgersen.blogg.no

    18. Synes det er så bra at dette endelig blir satt i lyset i sosiale media! I min familie har vi en arvelig øyesykdom som gjør at noen blir blind eller så godt som blind(er jo ikke alle som får sykdommen). Jeg har to fettere som er blinde, og en av dem bruker førerhund. Han andre kommer nok også til å få seg førerhund etter hvert. Det er også flere i familien som har førerhund, og forholdet dem imellom er helt utrolig. Er selv svaksynt, men kan ikke se for meg hvordan det ville blitt om jeg plutselig ble helt blind….

    19. Når det kommer til konkurranser og at man kan få lagt ut instagramen og andre ting da er ingen slemme eller skriver noe stygt til
      Sophie ..men ellers er så
      Mange frekke i absolutt alle innlegg. Slutt
      Med dette sophie elise bestemmer selv hvordan person hun vil være , hvordan hun vil se ut , hva hun vil bruke tiden hennes til. Hvis dere ikke liker henne eller bloggen så ikke
      Les bloggen så enkelt og greit . Hun er fantastisk nydelig person både utvendig og innvendig du fortjener kun positivt i livet ditt sophie Elise .

    20. nå har jeg bestilt! 🙂 jeg jobber på Gardermoen, vet faktisk ikke om det er lov å ha med blinde hund inn der, men det skal jeg undersøke! 🙂

    21. Jeg har nå bestilt klistermerker til tattoosjappa mi! Takk for tipset 🙂
      ( ja det går greit med hund i sjappa så lenge den ikke er akkuratt på stedet der det blir tattoovert, der må det være sterilt, men venterom, pauserom osv:)
      instagram: tallatroll
      tallatroll.blogg.no

    22. Kjempebra at du støtter dette her, og at du opplyser andre om dette! Skulle vært forbudt og nekte mennesker adgang med førerhund bare fordi de “misliker” hunder, eller hva det er som er problemet. Supert Sophie Elise, stå på videre! 🙂 <3

    23. Jeg er helt enig i at førerhunder burde være lovlige overalt.
      Bloggadressen min er: minstorfamilie.blogg.no
      Instagrammen min er: minstorfamilie
      Håper så mange som mulig støtter førerhunder og alle blinde og bestiller klistremerker.

    24. Har bestilt 🙂 flott sak du viser frem. Trenger ikke noe Link ellerno :p syns det du gjør er fantastisk stå på Sophie 😁

    25. Skal bestille klistre merker nå snart og jeg skal henge dem opp på butikker, på skolen og rett og slett over alt! Jeg har absolutt tenkt litt over dette. Men dette er jo ikke noe vi folk som har SYN trenger og tenke på og derfor tar vi det som gitt at vi har et SYN og at vi alltid kan se. Men det kan vi ikke. Jeg blir faktisk trist når jeg hører at dem ikke har adgang visse steder. Og jeg håper at de får det over alt! Dette innlegget var til stor inspirasjon og instagramen min er. @Mariellkristina// @Mariell_Privaz <3 🙂

    26. bestillt 🙂 du er så ubeskrivelig omtenksom.. Er så takknemlig for at folk prøver å gjøre en forskjell!
      På instagram:
      Behamakeup

    27. For en fantastisk sak, Sophie! Bestilte uten nøle et sekund! Selv om jeg per i dag jobber på kjøpesenter og er usikker hvilke regler som gjelder her, vet jeg aldri hvor jeg ender opp i fremtiden så tenker meg at dette er godt å ha uansett 😀
      Nok en gang, fantastisk at du støtter en slik sak og skaper en øyeåpner for den yngre generasjonen, som sikkert ikke er så opplyst om en slik sak.
      Insta: sofielea_

    28. Kan ikke en gang forestille meg hvordan det er å ikke kunne se, og synes virkelig det er en sak som er hvert å støtte! Bestilte til alle i heimen jeg ^^
      missnano.blogg.no

    29. Jeg er døv, og jeg syns det er okei å ikke ha hørsel. Jeg ble født sånn, og derfor har ikke tanken streifet meg. Men – samfunnet behandler meg dårlig, og det er irriterende. Det er lite kjekt da. Diskriminering veldig ofte.
      Det er helt stille, og uten lyd. Men jeg syns det er deilig å ikke høre. Det må være fryktelig å høre alle lyder 24/7. Jeg har apparat jeg bruker, så det holder.
      Jeg skulle ønske at hvis man er døv, lær tegnspråk! Tegnspråk har dessverre lavstatus i samfunnet, selv om den er offisiell på samme linje som norsk etc.
      Det syke er at mange døve ikke kan tegnspråk, fordi de har apparat som gjør at de kan høre litt. Vil kalle det diskriminering når familien ikke gidder å lære seg tegnspråk. Det er å inkludere personen i samtaler.
      Jeg synes synd på de som ikke har tilgang til tegnspråk, for de mister mye. De mister sosiale biten, og oppfører seg merkelig også.
      Har veiledet en døvblind person, og hun stolte jo på meg for veien til butikken.
      Jeg brukte tegnspråk til henne når vi er på vei til butikken.
      Jeg kan ikke se for meg MED hørselen. Jeg er glad jeg er døv, og stolt av det. Fordi jeg vokser meg personlig og kjemper mot ræva samfunnet. Mange kan være drittsekker. Noen lo fordi jeg ikke har så perfekt stemme, men jeg kan formulere meg bra.
      Hvis noen av dere blir døve, ikke bli fortvil. Det er ikke så trist å være døv i det hele tatt 🙂 man kan få et godt liv om man har de rette innstillingene!
      Jeg vet hva det går i førerhund, og jeg vet at de blinde opplever diskriminering daglig. Men det er deres feil! Mange av dere som oppfører dere slikt og frekt. Det er samfunnet som er ræva, og ikke personen selv som er blind.
      Hvis dere ser noen som er blind eller døv, vær forbaska grei og respekter den personen! Du vet ikke hva slags kamper den personen har hatt!
      Samfunnet er ikke så tilretteleggingvennlig.
      Hvis en politiker blir døv, så skjer det sikkert ting eller hvis politiker blir blind.
      Men før den tiden skjer det ikke mye!
      Tekstlig er et eksempel på diskriminering av døve. Vi vil ha samme tilgang til informasjon som hørende. Teksting på TV er viktig! Og teksting på flyplass etc er viktig.
      Noe å tenke på: når DU møter en blind eller døv, vær respektfull. Ikke le av den personen for den ser ikke eller har et annet språk. Det burde vært generell regel for alle.

    30. Jeg har alltid støttet blindeforbundet, ettersom jeg har en blind tante. Superviktig å tenke på dem som har vært “mindre heldige” og ikke tenke at alle har fått samme priveligeriene. Synes du er så omtenksom og bra som skriver slike innlegg som støtter både blinde, dyr og miljø.
      Instagrammen min er @sarakinnari 🙂

    31. Jeg jobber i en matbutikk, og der er det tillatt med førerhund. Alle andre hunder må vente utenfor, men førerhund har vi ingen problemer med å slippe inn til oss.

    32. Jeg skal absolutt bestille! Og jeg skal også lage et innlegg hvor jeg anbefaler andre om å gjøre det samme! Ikke lenge siden jeg sto åpent frem om en viktig sak i media. Og skal nå prøve å få media til å belyse denne type sak også. Viktig sak! <3 Veldig bra at du Sophie Elise gir din støtte til en god sak. : ) Min blogg er: Jegskriveromhverdag.blogg.no . Klem fra meg : )

    33. Klart vi må kunne vise til at det er lov å ha med seg førerhund når man er blind. Trodde dette var klart for alle i alle service yrker!:-) klistremerker er bestilt!
      INSTAGRAM @anneaaandrea

    34. Jeg har en onkel i NSB og har med samarbeid med han fått NSB Drammen til å støtte dette med førerhund og nå fremover vil billettene som kjøpes på toget i Drammen hver fredag gå 10% til Norges blindeforbund! Håper dette blir en positivt hjelp og stå masse på videre!
      Min insta er theresecorr men har også en åpen snap der jeg deler livet mitt på mystory(den heter tangelicacorr99)

    35. Først og fremst, fy fader for et kult antrekk! Noe av det kuleste jeg har sett på deg!
      Kjempefin sak, Sophie, og du virker mye mer komfortabel foran kamera nå, du virker “gladere” enn det du gjorde før, man tror mer på deg nå! VELDIG FLINK ER DU!

    36. Bestilt ! Jobber i serviceyrket, så nå skal det henges opp merker ! Godt at det blir kastet lys over denne saken !:) @Ericasaritak

    37. Jeg har bestillt:) Så bra at du hjelper slike organisasjoner. Tenk så mange fler klistremerker de får sende ut nå, bare fordi du engasjerer deg slik du gjør:) Respect!
      tonehelen.blogg.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg