endelig vet jeg hvorfor

Som dere kanskje har fått med dere har jeg ofte klaget til og fra over dårlig form, spessielt mot vår / sommer. Utrolig nok har jeg aldri sjekket opp hva det kan være, om jeg har noen allergier, men for en liten stund siden dro jeg altså til legen. Og guess what, jeg reagerer på GRESS. Så, det er jo bra det er en “god grunn” til at jeg har hatt så rennende nese, vært sliten, trøtt og uopplagt hele tiden. Og ja, for å ikke nevne øynene som det går verst utover, de renner som en foss.. Jeg har fått en del ulike medisiner men enkelte dager er verre enn andre, og nå etter en tur på butikken måtte jeg virkelig kjøre på med øyedropper. Kan jo nesten ikke åpne døren uten å bli småsyk :(

Men! Det er alltid et men.. Jeg har hørt rykter om at man kan vaksinere seg slik at man ikke reagerer like krafitg? Er det noen av dere som har gjort det, eller vet noe mer om det? Jeg har aldri hatt noe allergier før, så er ikke så lett å vite hva jeg kan gjøre. Noen supertips? Hadde vært en DRØM å slippe unna dette!

 

Genser ADIDAS / bukse BIKBOK / solbriller PRADA / sko NLY SHOES (annonselenke)

I natt har jeg hatt Robin på besøk, det var veldig koselig og føltes ut som ca 1000 år siden sist jeg så han – selv om det bare var en dag siden sist, haha. Vi prøvde oss på å se en film men som vanlig diskuterte vi i rundt en halvtime, ble enige, så 10 minutter av filmen og så ble den glemt bort. Tror det er et par måneder siden vi så en hel film sammen, til og med da vi var på kino sist dro vi før den var ferdig. Dårlig stil! Jeg leste at en jente i kommentarfeltet lurte på hvorfor vi ikke bor sammen nå mens vi pusser opp, og om vi skal flytte sammen etterpå. Vi bor ikke sammen fordi det hadde nok blitt veldig trangt for oss, så det er ikke noe mer dramatisk grunn enn som så. Vi skal så klart flytte inn sammen igjen når vi er ferdige med oppussingen, og jeg gleder meg veldig til det! Denne perioden er faktisk likevel ganske herlig, savner han masse og har et tonn av sommerfugler i magen 🙂

I morges sto jeg tidlig opp, dro på et intervju som varte et par tmer, og så sloknet jeg med en gang jeg kom hjem (deilig å kunne skylde på allergien grunn, haha). Nå skal jeg ta så mye øyedropper at jeg ikke vet forskjell på høyre og venstre til slutt, mens jeg krysser fingerne for noen supertips fra dere som også sliter med allergier.. We can do this!! Haha ♥

 

 

136 kommentarer
    1. Jeg tar kortison sprøyte hvert år nå, og syns det fungerer kjempe bra! Jeg må ta medisiner i tillegg, da jeg er SUPERALLERGISK. Det klikker litt.. Eneste ulempen er at man MÅ vente til allergien har utslag på sitt aller værste, hvis man tar sprøyten før det fungerer den ikke like bra… Men anbefales virkelig om du er veldig plaget!

    2. Finns spröyte man tar mot pollenallergi, men då må man vara ute i god tid. Alltså helst i februari för min del.. Men du må ta den igen vart år:( För min del hjelper det inte så mycket så håller mig till vanlige allergipiller(recept).

    3. Broren min tok sprøyter mot pollenallergi. Tror han tok sprøyter over flere år, men nå etter han ble ferdig med alle sprøytene plages han ikke mye lenger. Han var veldig plaga av pollen før sprøytene. Er nok absolutt verdt å ta sprøyter mot pollen hvis du er veldig plaget!

    4. Jeg var nettopp hos legen for å ta allergisprøyte, og det er som dag og natt! Den jeg fikk er ganske “mild”, man tar den nå ca, og så om et par måneder hvis allergien vender tilbake i sommer. Noe den sikkert gjør siden jeg er sinnsykt allergisk fra april til august mot gress, bjørk, burot.. you name it. Ingen piller elle rnoe har funka på meg tidligere, har alltid vært like jævlig. Men sprøyta funker supert! Anbefales absolutt!

    5. Det rareste med deg er at du er sammen med Robin. Du begynner jo å virke ganske oppegående. Mens han virker dummere og mer jålete enn en fjortisjente. Rart forhold

    6. hei! Kan du lage et innlegg om hva du synes om vaksiner osv? Hadde vært litt interessant å sette din lille smarte hjerne på det haha! Kommer du til å vaksinere barna dine og hva synes du om de som gjør det/ikke gjør det?

    7. Du burde teste om det er noe mer du er allergisk mot om du føler deg dårlig allerede nå, for gresspollen kommer ikke på en god stund enda 😉 Jeg går selv om Telfast som du kan få på blå resept, og det funker sånn passe. Er nok egentlig bare å bite tennene sammen og glede seg til høsten igjen 🙂

    8. Nei, gresspollen har ikke kommet – se pollenvarslingen.no – sesong for gress er månedsskiftet mai/juni. Nå er det salix og bjørk.

    9. Plages med både gress- og bjørkepollen selv og har i 3 år tatt denne vaksinen. Jeg anbefaler å la være! Den hjelper veldig bra, det er ikke det, men det den gjør er å svekke immunforsvaret ditt så det ikke lenger reagerer på pollenet som kommer uønsket inn i kroppen. Demper du immunforsvaret på denne måten er også sannsynligheten for at kroppen ikke klarer ta knekken på kreftceller også mye større! Derfor er ikke denne et godt alternativ i det lange løp.. Men der er en “kur” for pollenallergikere! Den må taes om høsten når sesongen er over, tror det er 3 behandlinger og skal visst gjøre slik du aldri plages med allergien igjen. Jeg snakket med min lege så vidt om det, men hør med din egen lege! Ellers vil jeg anbefale å ta medisiner selv når du ikke plages nå i sesongen, det bygger opp slik plagene blir mindre når de først kommer! Håper det var til noe hjelp:-)

    10. reagerer også pp gress å blomster. Første året jeg tok vaksine funket den kjempe bra! Merket ingenting til allergien da.men andre året funket den ikke i det hele tatt.
      Vaksinen skal egentlig tas FØR pollen bryter ut. Så om du skal gjøre det, må du gjøre det kjapt!

    11. hei! Det finnes en medisin som heter grataxz eller noe. Den medisin finnes i pilleform og sprøyte. Men ser det er flere som tar kortisonsprøyte og etter å ha vært hos spesialist så fant jeg ut det er farlig.
      Velger du å ta grataxz må du ta den pillen hver dag i 5(!) år. Og hvis du velger du å ta sprøyter som er myye farligere er det hver uke i 8 uker til sykehus å få satt.
      Men sats på å gå på noen medisiner i noen år!

    12. Jeg reagerer mot gress og pollen, og jeg ble vaksinert en gang og da satte de en liten sprøyte i rompa og nå sitter jeg igjen med et stort arr der sprøyta ble satt og fortsatt er sommerene med allergi et helvette..

    13. Du burde ikke vaksinere deg mot det. Både meg og søstera mi har allergier og legen foreslo at hun burde prøve å vaksinere seg mot de, men det endte opp med at hun nesten ble verre og jeg følte meg til og med bedre enn henne, kan hende det ikke blir det samme for deg, men bare sånn at du skal vite at det det finnes også ulemper til det.

    14. hei, jeg har samme allergi som deg! Jeg reagerer kun på gresspollen og kan derfor ta en spesielt medesin som heter Grazax. Den må jeg ta hver dag i tre år, og etter det skal allergien min være borte for resten av livet, men det er kun om den funker på meg da. Du kan også ta en sprøyte som gir samme effekt, men da må du på sykehuset 1 gang i uken i tre år. Noe som gjør at du ikke får resit like mye osv fordi vi må tenke på den sprøyta.
      Jeg har også tidligere tatt en sprøyte på våren som skal hjelpe tablettene mine slik at jeg enetlig skal slippe å ta medesiner, men det kommer ann på hvor sterk allergien din er.
      Keg vil anbefale deg p ta kontakt med en allergi lege å diskutere mulighetene for å ta slike spøryter eller tabletter.

    15. Hallo! Har en veninne som lider av gaaanske intens pollenallergi. Hun har prøvd mange medisiner som ikke har funket helt optimalt + hun er ikke så fan av vaksiner o.l. Men det hun gjør er at hun får akupunktur mot pollenallergien, og det funker kjempebra! Hun begynner med akupunkturen i ca mai, og holder det gående med timer helt til sommeren er over.

    16. Jeg ble helt kvitt allergi da jeg oppsøkte homeopat. Men vær obs til hvem du evt. går til, ikke alle er like flinke

    17. Man kan ta kortisonsprøyte, som virkelig hjelper veldig, MEN det er ikke bra for deg. Jeg tok det et år etter et kraftig allergisjokk, var ikke allergisk hele resten av sesongen… Men ja, det er virkelig ikke bra for deg, det har legen min også fortalt meg. En jeg kjenner som tok kortisonsprøyter over lang tid ble utrolig overvektig – det er en av bibirkningene. Han gikk ekstremt mye ned i vekt etter at han sluttet på kortison.

    18. Har tatt allergivaksinen 4 ganga, men da æ kom til legen for to år siden sa ho at ho ikje lenger ville anbefale mæ å vaksinere mæ mer fordi bivirkningen av vaksinen e usikre enda. Ei bivirkning kan feks være beinskjørhet når man blir eldre. Derfor starte æ heller på medisin tidlig på våren og tar to tabletta di dagan det e ekstra ille.

    19. Du kan ta kortisonsprøyter som noen sier her, men det hjelper bare en sesong. Det du kan gjøre er å starte et vaksinasjonsprogram. Dette tar mellom 3 og 5 år for å bli ferdig. Ta kontakt med fastlegen som henviser deg videre til øre, nese, hals på sykehuset. Der tar de å viser deg resten av veien. Det første halve året er du der for å ta sprøytene, resten av tiden er hos fastlegen.
      Når man har gjort dette er håpet at allergien er borte 🙂
      Lykke til! 🙂

    20. Du må nok prøve litt forskjellige typer medisiner før du finner noe som funker for deg, jeg har prøvd kanskje fem forskjellige piller og flere forskjellige øyedråper og nesesprayer. Opplever at spessallerg øyedråper og certirizin piller fungerer best for meg, men det kan være forskjellig fra person til person 🙂 tar du en kortisonsprøyte så skal du nok få det mye lettere med en gang:)

    21. Mitt beste tips er å alltid ta av sminke om kvelden, bruke solbriller nesten uansett hvordan været er og vaske håret minst annen hver dag. Dette pga pollen er i luften, og om du går mye med løst hår og sover med det uten strikk så kommer den pollenen som er i håre ditt på puten din og i øynene. Det å ta av seg sminke sørgerfor at om du har pollen liggende på øyenvippene så forsvinner dette før du legger deg, slik at du ikke gnir denne pollenen inn i øynene. Dette med solbriller er vel aller best når det blåser, slik at det ikke blåser direkte inn på øynen.
      Jeg vil også anbefale nesespray og øyendråper hver morgen og kveld slik at du starter og avslutter dagen “ren” for pollen. Jeg har selv at pollen i mange år, men har vert så heldig å vokse det av meg. Jeg har ikke erfaring med å ta sprøyten man kan ta, men har venner som tar det og det fynker veldig bra for dem. Men dette er noe du må ta før sesongen starter, så det kan desverre være at det er for sent for å gjøre det nå. Men du kan alltids spørre legen din om det er en muligjet for deg 🙂

    22. Jeg har pollenallergi, og tok sprøyter ganske lenge. Var med på et prøveprosjekt, og jeg ble bedre. Jeg var ekstremt dårlig før, ved våren spesielt, og kunne nesten ikke gå ut. Jeg reagerer fortsatt, men for mange av de andre funket det bra, og de er helt frie fra allergien nå 🙂

    23. Hvis de medisinene du har nå ikke funker, anbefaler jeg deg å prøve andre merker av allergimedisin. Jeg har prøvd mange forskjellige opp gjennom årene, det er forskjellig hvilke merker som funker best fra person til person. Jeg bruker nå Aerius daglig og det hjelper meg virkelig 🙂

    24. Jeg reagerer også veldig på gress, spesielt timotei. Tar allergimedisiner fra mai og helt til begynnelsen av september hvert år. For meg virker Kestine mye bedre enn f.eks. Zyrtec – Begge fåes på apoteket reseptfritt! Bruker også noen øyedropper, men husker ikke hva de heter. Ellers prøvde jeg i fjor den kortisonsprøyten du snakker om, og den hjalp veldig! Reagerte nesten ingenting etter den, og trengte bare tabletter noen få ganger gjennom hele sesongen – så jeg skal definitivt ta den i år også! Når øynene klør og renner som verst mens jeg er ute så hjelper det en del å ha på solbriller, enten det regner eller ikke, enda så dumt det kanskje ser ut, haha. Også må jeg dusje så å si hver kveld, fordi gresspollen setter seg i hår, øyenbryn, øyevipper og klær! Håper noe av dette kan være til hjelp! 🙂

    25. Sprøyta du kan ta inneholder kortison, og er ‘siste utvei’, de setter den ikke på deg med mindre tablettene ikke fungerer. Kortison er ikke bra for kroppen, det kan ødelegge binyrer osv, så det beste er å ta tabletter.

    26. Jeg er selv allergisk mot all pollen, alle pelsdyr, alle nøtter og all stenfrukt. Jeg biter tennene sammen og snyter meg når det trengs. Jeg takler ikke piller, da jeg blir sååååå trøtt av de. Og denne sprøyten, som vel egentlig ikke er en vaksine, vurderer jeg IKKE av grunner folk har kommet med over. Så mitt tips: drikk vann, ikke løp for mye ute, dusj om kvelden og puss nesa. (Og nei, gresspollen er det ikke mye av foreløpig. Så kan være det er noe annet)

    27. Jeg har vaksinert meg mot pollen i 3,5 år nå. både mot bjørk og timotei. I starten måtte jeg ta sprøyte en gang i uken, så annenvær, så vær 4 og nå har jeg tatt vær 8.ende uke i 3,5 år. og for meg har det fungert veldig bra. Jeg hadde alle kryssallergier og kunne ikke spise eple, pære, gulrot, nøtter osv. Jeg hovnet da opp i halsen og fikk ikke puste. Jeg var også trøtt og slapp hele våren, og det klødde konstant i munn, hals og ut mot ørene. hele pollensesongen.
      Vaksinene fungeres sånn at man sprøyter inn det man er allergisk mot sånn at kroppen blir vandt til det. for når man har pollenallergi så kjemper immunforsvaret i mot og derfor får man rennende nese og øyne, kroppen trur pollen er farlig. ( om jeg ikke har misforstått helt)
      For meg så var ikke vanlige antihistaminer, nesespray og øyendråper nok. Men det er mye styr med vaksineringen, man må på sykehus vær gang sprøytene skal tas, og man må vente 20 min etter vær sprøyte med oppfølging, i tilfelle man får et allergisjokk.
      For meg var dette gull verdt da jeg har lite allergi i forhold til tidligere, men det er ingen garanti for at dette varer eller at vaksinasjonen vil fungere for deg i utgangspunktet.
      I tillegg så må man starte utenom pollensesongen, så det er for sent for deg denne sesongen.
      Ville prøvd meg på antihistaminer i første omgang, ta fast vær dag, gjerne morgen og kveld, følge en del råd i forhold til allergi og se hvordan det går, noen gang er trenger medisinen litt tid til å fungere. Rådført meg mer med lege, og apotek, de har mange gode tips. Man kan også ta kortison sprøyter, har vell en virketid på rundt 4 uker og det trenger man bare ta i sesongen/ rett før.
      Så er flere alternativ jeg ville ha prøvd ut først, før man startet på et tidskrevende og langvarig vaksinasjonsprogram. For meg var det siste utvei.
      Her er noen tips : http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/pollenallergi-17603.html?page=6
      Mvh ei som har prøvd det meste, og ønsker deg lykke til.

    28. vet alt om det å ha allergi ja, reagerer selv på gress i tillegg til bjørkepollen og støv vist nok. Jeg begynne med medisiner tidligt på våren for å slippe di værste plagene.

    29. Har lenge vært allergisk mot gress, bjørk og timotei. Har fådd all slags mulige medisiner, men synes ikke at noen av dem har hjulpet noe særlig. Hver vår har jeg hatt et helvette med slapphet, hodepine, rennende nese og øyne, og jeg var virkelig ikke interessert i å ha det sånn for resten av livet.. Derfor når legen spurte om allergivaksiner var et alternativ så svarte jeg ja 🙂 Jeg var nødt til å kjøre to timer med bil hver vei, en gang i uken i 10 uker for å få tatt vaksinene. Etter det ble jeg overført til en plass nærmere der jeg bor. Du trapper gradvis opp på tid mellom vaksinene, og nå tar jeg vaksine en gang hver andre måned , og har gjort det i ca. et år. Selve sprøytene gjør ikke så vondt, men jeg ble ihvertfall veldig trøtt og sliten, i tillegg til at jeg får store, vonde kuler etter vaksinene. Men tilbake til poenget: jeg er veldig fornøyd med utfallet av vaksinen! Jeg reagerer nesten ikke på pollen lenger og kan faktisk gå ut på sommeren å ha det gøy, uten å bli syk! Det er virkelig noe å anbefale, spesiellt hvis dette med pollen er noe du plages veldig med.

    30. Jeg er super alergisk mot pollen og matvarer. Er så gale at jeg har adrenalin sprøyte og kortison tabletter i tilfelle jeg reagerer. Jeg har nå gått på en vaksine i snart 3 år. Denne går ut på at de setter injeksjoner med pollen i meg, slik at jeg skal bli kurrert. Jeg må si at jeg merket utrolig stor forskjell første vår etter jeg hadde begynt på den. Nå reagerer jeg så å si ikke på pollen, men gjennom matvegen er det verre. Men jeg vil absolutt anbefale en slik vaksine. Det har gjort våren så mye lettere for meg!
      Håpe dette hjalp, klem 🙂

    31. anbelafer å ta en allergiutredning! det går ut på at du tar allergivaskiner for å få vekk allergien. Har nettopp gått på det selv og fynker fantastisk! eneste ulempen er at man må ta sprøyten ofte i begynnelsen

    32. om du ikke starter på allergi tabletter lenge før pollensesongen, (helst starte på vinteren eller året rundt) så vil du ikke få full virkning av dm… dette kan oså være en grunn til at du fåår kviser!

    33. Vil også påpeke at noen skriver om bivirkninger på vaksinen, og trur de da har misforstått, vaksinen jeg tok innehold kun den pollentypen jeg var allergisk mot, litt vanskelig å forklare men det var ikke masse kjemiske stoffer i eller noe annet.
      Siden det blir nevnt bivirkninger som benskjørhet lengre opp, bivirkningene er omtrent det samme som med pollenallergi, man blir trøtt og sliten, kan får en reaksjon på stikkstedet som klør en del, og allergisjokk men dette er over i løpet av samme dag man tar vaksinen. Kortison sprøyten derimot er ikke så bra for kroppen. Fordi den logisk nok inneholder kortison.

    34. Jeg er allergisk mot vann/damp/stor temperaturforskjell and the list goes on. Jeg går på zyrtec (cetrizin) på høst, vinter og vår. Tar kortisonsprøyte på sommeren sånn at jeg slipper og tenke på zyrtec heeeele tiden. 🙂 superdigg og anbefales VELDIG! Jeg kan ikke bade i saltvann i Norge med zyrtec, men kan bade i saltvann i utlandet + dusje på kvelden igjen! Så når jeg går på zyrtec så kan jeg dusje/bade annenhver dag, og ikke være i kontakt med vann flere ganger enn 1 gang daglig. Men kortisonsprøyte! Ikke ta den for ofte, grunnet beinskjørhet i tidlig alder. 🙂 kos deg videree!

    35. Min bror har slitt med pollen hele livet, men for ett par år siden gikk han gjennom et vaksineprogram. Det var 3-4 sprøyter fordelt utover et år tror jeg, og nå har han ingen symptomer lenger. Bare si fra hvis du lurer på mer 🙂

    36. Både jeg og min mor er kjempeallergisk, både mot mat og pollen gress osv. Jeg gikk på vaksinasjon i 3 år, altså der sprøyter de inn det du ikke tåler med økende mengde og lenger tidsrom mellom hver sprøyte. JEg skulle egentlig tatt allergipille hver dag + øyedråper fra april til august pga allergi, men etter vaksinasjonen har jeg kun tatt en pille når jeg reagerer på noe. De har til og med gått ut på dato fordi det er så skjeldent. Virkelig til å anbefale! Bare maile meg hvis du vil vite mer 🙂

    37. En injeksjon som heter Kenacort er bra å få satt i mars/april. Mange som har god effekt av denne. Denne settes vanligvis i rævskinka, men gjør ikke vondt. Snakk med legen din om det. Lykke til 🙂

    38. Har også dette problemet, heldigvis hjelper allergi medisinen på meg. Men lever så og si på det hver dag og øyedråper. Itillegg når sommeren kommer, så må jeg ta litt sterkere. Ettersom det blir på det verste da, pluss myggen kommer. Noe jeg også er allergisk mot. Vær glad du slipper og se mørrbanka ut hver gang du har vært ute på natten (og glemt medisin og “myggutstyr”.

    39. tanteungen min drar inn til Trondheim en gang for måneden for å ta vaksine mot sine allergier. Det er ikke garanti for at det funker, men det har hjulpet på flere før 😊

    40. Kortisonsprøyte funket bra på min sønn, men andre sommeren han tok den fikk han et stort “søkk” i rompa der han fikk sprøyten. Ikke gøy, men så bedre ut etterhvert. Han har ikke tatt den mer. Nå tar han vanlige allergi tabletter, zyrtec/cetirizin og en nesespray som inneholder litt kortison, den er super og virker på øynene også. Den er på resept og heter Avamys

    41. Er ett par som skriver kortison. Kortison er ikke bra i lengden så jeg ville begynnt å tatt gurkemeie. Gurkemeie er naturens egent kortison som bare gjør godt 🙂 de fleste helsekoster skal selge gutkemeie kapsler, men det koster. Kan også kryddre all mat med gurkemeie krydder men da må du bruke en del. Står en del om det på rolv.no. der inne finner du mye bra å lese om 🙂

    42. Jeg tok en vaksine for et par år siden, ble mye bedre med en gang! Går fortsatt på allergimedisiner, men reagerer mye mindre enn hva jeg gjorde. Du burde høre med legen din, anbefales virkelig 🙂 Slitsomt med allergi…

    43. Jeg tar vaksine på gress og bjørk. Den første mnd så tar du den hver uke, etterhvert hver 8 uke i 3 år så er en lang prosess. Jeg merker stor bedring men dette varierer veldig fra person til person!

    44. Jeg har slitt med allergi i flere år, men dette er noe som jeg har vokst litt fra meg og er blitt mye bedre. Jeg vet at det finnes en vaksine mot dette, og da tar du flere vaksiner over 3 år. Jeg har selv ikke gjort dette fordi jeg fikk først vite om vaksinen etter at allergien ble bedre. Lykke til, håper alt ordner seg for deg

    45. Har ei venninne som tok sprøyter. Det funket i et par år, men nå er hun mer allergisk enn noen sinne… Forhørte meg med en lege, ettersom jeg sliter med gressallergi (og mange andre allergier), og han mente det ikke var vits.

    46. Hei 🙂 vær litt forsiktig om du tar kortisonsprøytene, det kan ødelegge for deg senere i livet 🙂 kortison er virkelig ikke bra i lengden!

    47. Få resept på allergimedisin. Jeg bruker Zyrtec, funker bra for min del. Er allergisk mot gress jeg også.

    48. Pollevaksine funker fjell. Tilnærmet fjernet plagene for meg.
      En sprøyte i uka X antall mnd så er det over på vedlikeholdsdoser ca hver 8. Uke i 2-5 år.
      Kortisonsprøyte burde være absolutt siste skanse mot vanlig pollen. Svært skadelig mot kroppen men fungerer godt mot allergi.

    49. Kestine og aerius er skikkelig bra allergitabletter på blå resept, men de får man bare dersom man har prøvd alt annet først, fordi de er så dyre (egenandelen er ikke så stor fordi). I tillegg tar jeg en sprøyte med kenacort 1-2 ganger i året, det hjelper veldig! Men, du skulle helst ha tatt en stund før våren for å skikkelig effekt.

    50. Har hatt gress/pollen allergi så lenge jeg kan huske, er desverre helt forjævlig om jeg skal være ærlig. Alle elsker når sola kommer og det lukter blomster, jeg vet at det for meg bare betyr vonde øyne og rennende nese… Men et par små tips som hjelper litt: dursj/gre håret med våt hørbørste når du kommer inn for æ få bort pollen fra håret. Solbriller holder pollen unna øynene og gjør de litt mindre såre i lyset, en våt klut over øynene etter å ha vært ute er himmel, for gudsskyld husk å ta medisinene, ha med saltvannsdropper om du skal være ute lenge… Ikke gå i skogen/ligg i gresset og følg litt med på pollen varsle. Håper det ikke blir så ille!

    51. Jeg er selv allergisk mot gress, og gikk til vaksinasjon i ett og et halv år. Måtte avbryte programmet da jeg dro på utveksling. Problemet med vaksineringen er at man blir dødsslapp og i dårlig form dagen du tar vaksinen, hvilket er hver uke i ti uker, så gradvis mindre. Kunne også være slapp de påfølgende dagene etter sprøytet var satt. Jeg valgte ikke å fortsette vaksinasjonen da jeg kom hjem på grunn av dette. Det forringet rett og slett livskvaliteten. De siste tre årene har jeg satt kortisonsprøyte i starten av sesongen, og da har jeg ingen plager hele sommeren! (Og jeg er så allergisk at jeg kunne svime av..haha) kortison er ikke bra for kroppen over lengre tid, men inntil videre er dét det absolutt beste alternativet. Kjenner ingen allergi overhode etter at sprøyten er satt 🙂 anbefales!

    52. Jeg får vaksine mot bjørk og er på andre året nå og har hatt kjempe god effekt : )
      Usikker på om hvem som helst kan få det, men du må i hvertfall til utredning på legekontor/sykehus som driver med det. Jeg begynte med å få vaksine hver uke til jeg var oppe i riktig dose, og så trappet de ned til jeg fikk hver 8 uke, og det er det jeg får nå. Usikker på hvor lenge jeg skal gå på dette, men tror noen år til.
      Det som er med dette alternativet er at du må prioritere det for det kan ikke gå for lenge mellom hver gang også må du ha vært frisk i minst 3 dager før hver vaksine. Det er en del stress tbh, men for min del har det vært verdt det. Verdt å sjekke ut om du er skikkelig plaget, man må begynne å få vaksiner på høsten når pollensesongen er ferdig : )

    53. Jeg har det selv gress allergi, men har ikke prøvd vaksine selv. Jeg bruke cetricen(?), som er allergitablett. Funker helt ok. Kjenner flere som har tatt en. De må ta den før sesongen for pollen begynner, for at det skal funke. Kan si at jeg føler med deg i enkelte perioder, og vet hvor forferdelig det er! Klem til deg Sophie Elise!

    54. Husker jeg plutselig ble allergisk mot pollen og gress vår/sommer, var hely jævl**, Men neste sommeren gikk det faktisk over ! Og dette er nå 2 år siden.
      Så om du ikke har hatt sånne plutselige allergier så kan det være at du bare blir det denne sommeren, og ikke vidre i livet ditt.

    55. Mamma ga opp medisiner og sverger til å ta sprøyte, gjør det hvert år før sommeren og har ingen plager hele pollen – sesongen, så hun er veldig fornøyd med det. Har selv bare en lettere pollen allergi, så det er ikke vits for meg, men går på medisiner mot allergier for andre ting og det er et herk å måtte ta mange medisiner hver dag fra april til september, så om jeg hadde hatt muligheten til å ta en sprøyte mot allergiene jeg har så hadde jeg slått til!

    56. Hei! Jeg plages også på denne tiden av året. Dessverre hadde jeg det sånn allerede fra barnehagen til ungdomsskolen. Naboen min er lege og så hvor ille jeg var og gikk “god” for meg. Det skal ganske mye til enkelte steder for å få satt en sprøyte, jeg var så allergisk at jeg fikk astma. Nå, 7 år senere merker jeg mindre, allergien forsvinner gradvis og det er herlig! Hvis du er ille så anbefaler jeg deg å ta en kortison sprøyte. Den er genial!!! Gjør heller ikke vondt og den settes i rompa!

    57. Jeg reagerer også på gress, men ikke på samme måte som deg heldigvis. Men hvis jeg går barbent eller ligger i gresset, så får jeg røde utlsett på kroppen som klør. Meen jeg har ikke vært hos lege og jeg har derfor ikke noen tips å komme med, bortsett fra å unngå gress hahah

    58. Faren min er allergisk mot gress og han bruker øyedråper og sånn men noen år så har han tatt sprøyte mot det hos legevakten. Da skal det hjelpe liksom den “sesongen” eller et par uker eller noe sånt, vet ikke hvor mye det faktisk hjelper for har aldri vært plaget av det selv eller noe men jeg trooor at hvis du er veldig plaget av det så skal det hjelpe en god del! Det er jo verdt et forsøk, i hvert fall å spørre en lege på legevakten om det anbefales eller noe 🙂 Ellers så vet jeg at allergitabletten zyrtec funker mot rennende nese og øyne osv 🙂 Masse lykke til!

    59. Allergi er ikke noe kjekt! Fikk allergi mot alt mulig for to år siden, så bare til å kjøre på med allergi tabbeletter, bli trøtt av de og glede seg til høy sesongen av spredning av diverse er over;)Er bedre å bli trøtt av medisinene, enn å hovne opp i lepper og hals, bare ett lite tips:))

    60. Ser også at det er mye feilinformasjon over her ang. Kortisonsprøyte. Legen min sier at man kan ta den 1-3 ganger i året, avhengig av hvor allergisk du er. Jeg tar kun 1 gang i året, og det skal ikke være farlig. Ja, en bivirkning kan være beinskjørhet, men heller det enn å ikke ha et liv om sommeren. Kortison fungerer slik at den hjelper immunforsvaret. Man merker det allerede etter noen timer at den fungerer, og den hjelper på ALT av allergier. For meg også på hund. Den skal helst settes to uker før sesongen, men jeg har tatt midt i sesongen også og det funker like bra. Noen sier også at man blir fortere syk og tåler mindre, på meg er det motsatt. Var mye småsyk og det er jeg så og si aldri lenger

    61. Hei! VIKTIG INFO OM KORTISON!
      Jeg er svært plaget av pollen, bjørk og burot og det meste. I fjor var den verste sommeren jeg har hatt allergi-messig, så gikk til legen for å høre om det var noe annet jeg kunne gjøre enn tabletter og øyedråper. Legen ga meg en dobbel kortison sprøyte og etter 3-4 dager var jeg nesten helt fin, var helt himmelsk! MEN legen hadde ikke informert om bivirkninger og etter et raskt google søk fant jeg ut at mange får et “søkk” i huden der sprøyten blir satt(rumpa). Merket ingenting til dette før nå for et par uker siden! Jeg har fått et kjempesøkk i huden rett over rumpa, det ser ut som arrvev på en måte og går såpass innover at sett fra siden så har jeg en ekstra “valk” på ryggen rett over rumpen! Dette søkket kommer visst fordi vevet rundt der de stikker dør(?) eller noe. Og de sier at disse søkkene ikke nødvendigvis går bort. Kall meg overfladisk, men dette plager meg masse..så jeg vil IKKE anbefale kortison mot allergi!
      I høst startet jeg denne vaksinen og det er tidskrevende.
      De første 8 ukene fikk jeg en sprøyte i uken, så er det 1 sprøyte hver 8.uke i 3 år! Så dette er egentlig for de som er skikkelig plaget. Hvis det hjelper med piller og øyedråper så ville jeg holdt meg til det altså:)

    62. Hei, jeg har vært veldig plaget av pollenallergi hele livet og i høst startet jeg med vaksinering. Jeg gikk da og fikk en sprøyte en gang i uken i 8 uker deretter gikk det 4 uker mellom to sprøyter og nå går jeg hver 8 uke noe som jeg skal gjøre i 3 år. Dette er det beste som har hendt meg jeg merker allerede veldig stor effekt. Google det og spør legen din om det. Hørte på radioen at her i Norge var det veldig få som fikk slik vaksine sammenlignet med de vandre nordiske landene noe som er veldig synd da det hjelper.

    63. Jeg driver med noe som heter hyposensibillisering. Da tar ma sprøyter mot det man er allerigsk mot. Er bare å dra til fastlegen for å bli henvist. Prosessen tar 3-5 år, først tar man sprøyter en gang i uka i 8 uker. Deretter er det kun annenhver mnd. Onkelen min har gjort det i 2 år ca, og det allergien er fullstendig borte! Jeg er allergisk mot masse og det skal visst være helt fantastisk 🙂

    64. Du burde ikke ta sprøyte, kortison går aldri ut av kroppen! Bedre med medisiner en liten del av året da 🙂

    65. Jeg er allergisk mot bjørk og gress. Tar cetrisin. Saltvannspray,nesespray å øyedråper.
      Vask/spyl håret hver natt så det ikke ligger å irriterer. Bytt ofte sengetøy. Ikke ha vinduet oppe for mye på dagen.

    66. Mamma gikk på allergisprøyte å hun fikk bivirkningen som jeg tenker ikke er så veldig vanlig, men hun hadde mensen nesten 2-3 år i strekk. Når hun leste at det var en av bivirkningene, så sluttet hun med sprøyten å etter det så ble det som normalt. Jeg har valgt å ikke ta sprøyten på grunn av det, men vis du velger å ta sprøyten, å dette skjer med deg så vet du ivertfall at det kanskje er en bivirkning av den.

    67. Hei! Jeg har pollen allergi og går på medikamenter fått hos legen. Men for ett par år tilbake gikk jeg for å få en sprøyte mot allergi, så jeg trakk opp genseren og var klar, men neida, den skulle på rumpen/hofta, eller som legen sa så fint; på skinka! Men for all del, natt og dag altså! Virkelig verdt det 🙂 ser det er mange så skriver det samme 🙂 du er rå, stå på!

    68. jeg tar også kortison sprøyte, som mange andre her visst! jeg er allergisk for gress og alle trær. for meg funket det ikke med piller så jeg r glad for at jeg kan ta sprøyte. når det er sagt er målet mitt å prøve å finne en annen måte å bli kvitt det på, litt mer alternative måter. jeg vil ikke sprøyte kortison inn i kroppen hver måned, ja jeg kan få det hver måned når det står på som verst, og jeg vet det ikke er bra for meg.
      etter at jeg ble veganer så føler jeg at det gå lengre mellom hver gang jeg trenger det, men kan jo bare være meg.
      du burde prøve pillene først, da de er mildere, og så ty til sprøyte om det ikke finnes andre løsninger 🙂

    69. Det er en sprøyte du kan ta 1-3 ganger i løpet av et år. Den har funket veldig bra for meg, men husker ikke navnet :/

    70. Åh, velkommen til mitt liv. Jeg har vært allergisk mot gress i godt over 10 år nå, og det er et mareritt. Tror derimot at jeg faktisk kommer til å vokse det av meg, så krysser fingrene. Jeg har prøvd uendelig mange forskjellige medisiner, for jeg har en veldig kraftig allergi. Ja – det finnes flere typer sprøyter man kan ta. Jeg har tatt sprøyte 3 ganger, men jeg må likevel ha medisiner. Sprøyten burde jeg ha tatt i februar, for jeg vil helst bare ta en sprøyte, og den må man ta god tid før våren, så den får lagre seg i kroppen. (Rar setning, der der). Du må da til lege og be om å få en slik sprøyte, men det er desverre i seneste laget nå.. Prøv likevel å bruk de medisinene du har fått, siden du ikke har tatt slike medisiner før (tror jeg?) og når kroppen får de litt inn i systemet virker de bedre enn det de gjør med en gang. Ellers pleier jeg å ta en iskald, våt klut over øynene mine. Det hjelper utrolig! Så sett på litt musikk, legg deg ned, og ha en våt og kald klut over fjeset. Hjelper både mot hevelse og kløing. Lykke til!

    71. Går på vaksine mot pollenallergi for øyeblikket, som jeg skal gjøre i ca. 3 år, i tillegg til at jeg fikk noen tabletter jeg må ta hver dag. Er til vaksinasjon en gang i uken, og når jeg har fullført denne oppbyggingen på 8 uker, skal jeg ta hver 8. uke tror jeg. Du må bli henvist fra legen for å få vaksine og har hørt det er bare de med “verst” allergi som får tilbud. Det er for sent å begynne på vaksine nå ettersom pollensesongen allerede er i gang, både for gress og bjørk. Anbefaler virkelig å snakke med legen om dette og gjøre noe så fort som mulig, for pollenallergi tar virkelig på! Hørte en på venterommet som sa han hadde tatt denne vaksinen i 3 år eller noe sånt og var nå helt kvitt det. Kan ikke si om det har hatt noe forbedring hos meg enda, men startet i februar og har ikke vært utsatt for så mye pollen til nå.
      Sånn bortsett fra vaksine, vil jeg anbefale å bruke solbriller så mye som mulig og prøv å unngå å gå barbeint i gresset!

    72. Jeg er hyperallergisk mot så og si alt, gress, burot, timotei, bjørk- you name it. Tar STERKE allergitabletter hver dag, samt øyedråper og nesespray spesifisert mot allergi. Tar også kortisonsprøyte før sesongen er i gang, men dette er ikke en vaksinasjon, det fjerner kun noen symptomer. Nå er jeg i tillegg i gang med det som er en vaksinasjon. Går til Øre, Nese, Hals-spesialist en gang i mnd, og rett og slett får en pille. Dette skal jeg gjøre i tre år, etter hvert skal pillen tas skjeldnere. Dette skal da, hvis jeg er av de 70-80% dette funker for, enten få “lettere” allergi, eller at den blir fjernet helt. Hør med din fastlege, men vet det skal meget sterk allergi til for å få slik behandling for det som jeg har. Håper ikke du er like ille! 🙂

    73. Jeg har tatt allergi sprøyte før og dette anbefales IKKE! Hvis den blir satt feil så “spiser” væsken opp fettvevet ditt, du får innsøkk i huden som blir store og stygge arr!

    74. Rettelse til innlegget mitt ovenfor (23:35):
      Sesongen for gresspollen er ikke i gang, men du må bli ferdig med oppbyggingen på 8 uker før sesongen starter og du rekker det da ikke. Slik er det i allefall med min type vaksine, men det er flere forskjellige og varierer nok fra person til person og etter hvilken type som passer ditt behov best.

    75. Steorider…..er ganske heftige greier man må ta for å stoppe heftig allergier…..eg valgte vekk vaksinen…….ikkje så glad i så mye *permanent* medisiner i kroppen
      men for all del det fins 🙂

    76. Anbefaler veldig å ta sprøyte. Har slitt med pollenallergi i flere år. Tok sprøyta for første gang i fjor. Den gjorde undere! Man blir veldig trøtt av allergitabletter, derfor hjalp denne sprøyta på dette området også.
      🙂

    77. Jeg er allergisk mot gress, støv og pelsdyr, og tar en slik allergisprøyte en gang i året. Jeg har ikke den værste allergien, men langt i fra den mildeste. Etter å ha måtte ta øyendråper, tabletter og nesespray i flere år, så jeg meg lei. Sprøyten jeg nå tar funker så innmari bra, allergien kommer såogsi aldri tilbake, så anbefaler den. Ikke er den noe ond å ta heller, jeg får den som regel i området rundt hofta, og kjenner null av den! 🙂

    78. Jeg sliter med gress (timotei?), bjørk og burot – altså pollenallergi!
      Brukte i begynnelsen zyrtec, men denne synes jeg fungerte dårlig hos meg så nå har jeg en type tabeletter som heter “Citrizin Bluefish” og disse gjør at jeg slipper unna den værste hodeverken (så lenge jeg tar dem hver dag da selvfølgelig!).
      Slet tidligere med rennende nese og følelsen av å være “tett i hodet”, og hadde før livostin-nesespray. Legen min ga meg “Avamys”-nesesprayen for 2 år siden og den fungerer helt utmerket! merker veldig stor forskjell!
      Jeg har også en misstanke om noen kryssreaksjoner som selvfølgelig ikke gir utslag på allergitester (irriterende!!) f.eks. om jeg spiser agurk eller jordbær så begynner jeg å klø helt ekstremt i hals og ut mot ørene samtidig som visst jeg skjærer agurk uten hansker og er borti “innsiden” av agurken så begynner jeg å klø inni hendene og blir helt rosa :/
      Lykke til med allergien! ..og godt du har funnet ut hva det er, kjenner såå mange som nekter for at di har pollenallergi, mens jeg som har det ser helt klare symptomer på at di burde tatt en tur til legen å få testet seg, hehe!

    79. Jeg er multiallergiker og sliter hver sommer.
      Spør legen din om å få en Kenacort-T sprøyte eller to ila sommeren.
      Det gjør underverker for meg iallefall 🙂

    80. Jeg har allergi året rundt så skjønner godt hva du snakker om! Men på meg funker ikke tabletter eller noe, jeg skulle egentlig inn i vaksinasjons programmet for lengst, men legene har ikke nemnt noe om den til meg eller mamma, så vi er ganske pissed off på dem. Jeg må gå opp igjen første og andre år på vidregående pga jeg har lugget så mye syk, som er allergien sin feil… det er så sykt kjipt! Skal ta ett pause år i Oslo da, på folkehøgskolen Rønningen, det gleder jeg meg sykt til. Skal begynne på vaksinen til høsten, så kan informere deg da om hvordan den er 🙂
      Jeg og min mor kjenner noen som har tatt den da, som bare har sånn små allergier, vaksinen er for alle, du burde ta den du også om du kan. Den har hjulpet veldig på de vi kjenner, det de gjør da (etter den infoen jeg har fått fra legen) er at de sprøyter litt og litt av det du er allergisk mot inn i kroppen din så immunforsvaret og kroppen jobber og blir vandt til det, derfor må du inn 2 ganger i 3 år og ta sprøyten på sykehuset, mer for meg som har så mye allergi 🙂
      Håper du føler deg bedre med medisinen, men du skal også vite at noen allergi tabletter kan gjøre deg sykt trøtt, så sjekk opp i det også! 🙂

    81. hei,
      Jeg gikk på et program som varte i fem år, hvor jeg fikk sprøyte i armen en dag i uken, så en dag i mnd. Etter det har jeg blitt mer allergisk enn hva jeg var når jeg var yngre. Jeg bruker allergitabletten som heter citrizin, nesespray og øyedråper. Likevel ser jeg ut som en plomme i ansiktet. Har hørt at akupunktur skal hjelpe, så jeg skal prøve det. Det er fryktelig slitsomt, så skjønner hvordan du har det. Lykke til, og håper du ikke kommer til å slite like mye som meg :p

    82. Ser at noen nevner kortison som hjelp mot allergi; ja, det fungerer kjempebra, men det er ikke bra for kroppen å få sprøytet en høy dose kortison i kroppen 2-3 ganger i året iuoverskuelig framtid.. Diabetes og beinskjørhet er ikke noe å annbefale! 🙂
      Vaksinen har jeg fått anbefalt, men den er tidskrevende. Får spøytet inn det du er allergisk mot en gang i uken, så annen hver uke, så hver 8 uke, og så skal du få hver 8. uke i tre år (eller var det 5?). Og etter det skal du være “frisk” i 15 år.. Haha.. Hørtes slitsomt ut 🙁 Jeg blir 90% “frisk” av allergimedisin, nesespray og øyedråper 🙂

    83. Jeg tar 1 kortisonsprøyte i året på denne tiden, tok min nå på fredag. Eneste som fungerer mot bjørk og gressallergi.

    84. Å vaksinere seg er en litt tidskrevende prosess.
      Jeg måtte starte på høsten, siden sesongen for gress allerede hadde startet. Og i starten tror jeg at det var nesten en sprøyte i uka. Når vi kom til to ukers mellomrom økte de dosen og jeg svartna ut på venterommet. Prosessen videre vet jeg ikke, ettersom jeg ikke fikk innkallelse til neste time, og endte opp med å fucke HELE vaksinasjonsprosedyren min. Så jeg er fortsatt sykt allergisk mot gress.
      Så om du velger å vaksinere deg: Husk å holde deg oppdatert på timer du har, og møt opp på dem. For misser du én, må du starte på nytt.

    85. Jeg har nå flere år på rad vaksinert meg da jeg er utrolig allergisk mot alt du kan tenke deg å være allergisk mot.. Jeg har noen ganger vaksinert meg tidlig før sommeren, mens andre ganger i mai-juli og det har fungert like fint for meg uansett når jeg har tatt den. Med meg var det en enkel sprøyte som de satte en gang, og den varer i ett år! Fantastiiiiisk å slippe å tenke på det i ett år!! Merker veldig godt når sprøyten slutter å virke, så vil abselutt anbefale deg å prøve det ut, en ny verden for de som virkelig er plaget!!

    86. Mamma har slitt mye med allergi mot både pollen, gress og pels. Hun har nå over flere år tatt vaksiner/sprøyter og er blitt utrolig mye bedre. Min onkel gikk på det samme da han reagerte på pels, men er nå helt fin. De har en hund som røyter ganske godt uten at han i det hele tatt reagerer på det.
      I starten er mann inne og ta en vaksine ganske ofte, en gang i uka eller oftere. Men etter som tiden går trapper mann ned og er inne alt fra en gang i måneden til hver andre måned. Mamma har nå fått sprøyte i 2-3 år og er inne en gang hver tredje-fjerde måned og har det utrolig mye bedre enn hun hadde tidligere.
      Så etter hva jeg har hørt så er dette en effektiv og god løsning. Nå har jeg ikke prøvd det selv, men det virker til å skulle fungere ganske godt:)
      Håper du finner ut av noe, evt hør med din lege hvilke råd du kan få!

    87. Det kan ikke være gress pollen du reagerer på. Jeg har selv bjørk, gress og burot! Og gress pollen har ikke kommet enda, er ikke før i juni det kommer.
      Jeg tar kortisonsprøyte og det redder sommeren! Anbefaler det <3

    88. Jeg har alergi mot gress og tatt sprøyten to ganger. Den varer kun i tre uker, så jeg anbefaler deg å ta den vist du skal på hyttetur eller et sted med ekstra mte gress som du skal være i en viss periode. Det er ikke vits å ta den rett før du reiser til Spania ellee en storby, for der er det som regel ikke så mye pollen.
      Jeg mener å huske at du må ta medisinene i tilleg til at du har tatt sprøyten. Jeg håper at dette hjalp og at du er litt mer bevist. Sprøyten gjør deg ikke 100% “frisk”, men den gjør at du ikke reagerer like mye😊Lykke til!

    89. du kan ta kortison sprøyte som noen nevner over her hvert år for å dempe pollenplagene. Et annet alternativ hvis du plages veldig er å begynne på en vaksinasjon MOT timotei (gresspollen) bjørk etc. Da vil du ta en sprøyte annen hver mnd i 3-5 år for å gjøre deg “immun” mot det 🙂

    90. Det viktigste mot pollenallergi er nok det med hygene. Siden det er pollen i luften overalt så er det viktig å vaske hender regelmessig utover dagen, og i tillegg dusje både morgen og kveld for å få av seg alle restene. Det beste er nesten å isolere deg inne i et rom uten vindu, men det er ganske umulig! Prøv heller å ikke lufte med viduer mye hjemme, og gå ut helst bare når du må. Selvfølgelig er det mest ideelle å være ute når det er regn…
      Forsett med medisiner og stå på, for det kan bli tøft!

    91. Har også allergi mot gress (pollen allergi) bruker aerius, syns det er den beste allergimedisin, i tillegg til livostin øyedråper og nesespray

    92. Jeg har tatt sprøyter i 3 år nå! Fra starten er det hver uke så det er himla stress. I tillegg må man vente en halvtime etter hver sprøyte, så det tar en del tid.. (jeg tar 3 sprøyter hver gang da)
      Men nå er det bare 1 gang hver 3. måned jeg må gå 🙂

    93. skal faktisk vei å ta pollensprøyta mi snart, man må gjøre det før sesongen starter ellers er det ikke noe vits.

    94. Første behandlingsmål er øyedråper og nesespray, avhengig av hvor man er mest plaget, eventuelt bruk av begge dele (en god del av disse fungerer optimalt etter først ett par dager, og ved regelmessig bruk, så man er obs på dette)
      om dette ikke er tilstrekkelig kan man prøve tabletter (eller dråper, spray og tablett om man er STERKT plaget) såkalte “antihistaminer” og da har man mange forskjellige varianter, som de nevnt ovenfor Cetirizin, Aerius, kestine/ebastin, loratadin osv og da må man egentlig bare begynne en plass og se hva som fungerer best. Også disse gjelder det samme, best ved regelmessig bruk.
      Sist kan man prøve kortisonsprøyte som nevnes også ovenfor. Brukes som regel mot kraftigere allergi men fungerer optimalt for dette formålet, men såklart, den typen legemiddel KAN ha noen flere bivirkninger, men det er veldig vanlig bruk.
      Ellers er det lurt å bytte putevar (tilfelle de har pollenrester på seg) og ta en dusj om kvelden så eventuelle pollenrester skylles bort.
      Håper du og legen kommer frem til hva som er mest aktuelt for deg, og lykke til. Du er en superinspirerende jente!
      Hilsen Farmasøyten

    95. Hei! Jeg er allergisk mot gress, støv (husmidd),bjørk, katt, hund osv. Så ser på meg selv som allergi-ekspert 🙂
      Ville begynt på vanlig allergimedisin (piller) viss jeg var deg, og viss det ikke holder, så kan du alltids få sprøyte hos fastlegen. Ta gjerne denne før den verste sesongen begynner. Nesespray og øyedråper er også kjekt å ha.
      Hold deg borte ifra nyklippt gress.
      Bruk solbriller enten det er sol eller overskyet, så slipper du å reagere så kraftig på øynene.
      Ta allergimedisinen om kvelden sånn at du slipper å gå stuptrøtt rundt hele dagen.
      Itillegg kan det være en ide å ikke lufte på dager det er mye pollen i luften, men heller lufte på regndager.
      Bytt putevar ofte (det hjelper litt på uren hud også)
      Dusj om kvelden slik at du er sikker på at du får av deg pollenet.
      Lykke til!

    96. Jeg tar kortison sprøyte hver april for allergien. Den vare ut heile sommeren for min del og i år skal jeg ikke ta den før om en uke, så det går fint :)) bare å springe til legen din å ta 🙂

    97. Hei Sophie Elise!
      Så kjipt at du er allergisk mot gress, det er jo overalt! Men tanta til svigern er farmasøyt og hun fortalte for ikke lenge siden om en ny type “vaksine” mot allergi. Denne nye typen er faktisk en sugetablett som du legger under tunga, istendefor å sprøyte det inn i muskelen. Denne allergi-tabletten skal faktisk bare kurere gressallergi siden det er så mange kryss-allergi iforhold til gress. Vi i familien er allgerisk mot mye, så derfor har vi snakket om dette temaet. Håper dette hjelper så du får spurt legen din om du lurer på noe! Lykke til 🙂

    98. Er også allergisk mot gresspollen :/ Men det positive er at jeg alltid slipper unna hagearbeid og plenklipping, haha. er ikke så lett når man begynner å “grine” og snufse bare naboer klipper plenen

    99. Kortison sprøyte tar du foressten en gang i året rundt april mai. Det “farligste” med den er at den hemmer veksten din, men du er jo gammel nokk til å ta den. Jeg tok min første da jeg var 15 år grunnet kraftig allergi og ingenting hjalp.
      Kunne ikke vært mer fornøyd med kortison!!

    100. Hei!
      Allergisprøyte og allergivaksinasjon er to ulike ting bare for å skille mellom disse.
      For å få allergivaksinasjon er en nødt til å være såpass plaget at en ikke ser andre muligheter, prosessen her er også ganske tøff. I tillegg må en ha prøvd flere ulike allergimedisiner, har medisinene lite effekt går en videre for å prøve noe annet. Da kortisonsprøyte eller allergivaksinasjon.
      Allergisprøyte har jeg ingen erfaring med dessverre.
      Kortisonsprøyte er det flere som er i mot grunnet flere bivirkninger. Jeg selv har alltid blit frarådet dette, og har derfor latt være å ta disse.
      Nå driver jeg med allergivaksinering, og tro meg. Det er ikke bare bare. Det er en tøff prosess med dårligere immunforsvar, trøtthet osv.
      Normalt fungerer vanlige allergimedisiner som tabletter, nesespray og øyedråper.
      Lykke til! 🙂

    101. Ja, jeg har tatt allergivaksiner mot timotei, som er det samme som gress. Jeg var veldig ille før, og nå har det blitt MYE bedre!! Tok litt tid før jeg ble helt ferdig med alle sprøytene, men var verdt det!

    102. Ang. din allergi kan du snakke med legen om du kan få en form for kortisonsprøyte som vil bedre allergien. Har selv fått den da jeg lider av ekstrem allergi for pollen og gress. Jeg har gått fra å måtte sitte i kjelleren hele sommeren, til å slippe å ta medisin hver eneste dag. Anbefaler å rådføre deg med en lege som er flink innen allergier, og forsikre deg om å få riktig dose hvis det blir aktuelt. Håper noe hjelper, er helt grusomt med allergi!

    103. Jeg har også pollenallergi og bruker aerius allergitabletter. Prøvde mange ulike typer tabletter før jeg fikk denne typen. Det er de som har funket best på meg av de jeg har prøvd. Har noen tips som jeg har lært meg opp igjennom årene som pollenalergiker:
      – Når du skal lufte på soverommet, luft med å sette døra åpen eller luft når det regner ute.
      – Ikke tørk klær ute, fordi det fester seg pollen i det.
      – Ta ofte på nytt sengetøy på sommerhalvåret
      – Dusj hver kveld, helst håret også. Det verste er å vokne med allergi fordi du ikke dusjet dagen før.
      – Bruk solbriller for å forhindre at pollenstøv treffer øynene.

    104. Ville bare gi mitt tips ang allergi 🙂 Jeg hat hatt både allergi mot all slags pollen, dyr osv. Selvom jeg hadde de allergiene, jobbet jeg i stall og hadde katter og hunder hjemme. Zyrtec sovner jeg av, så det var ikke ett alternativ. Gikk på kortison ett år, men det er virkelig ikke bra for kroppen. Bryter ned bla muskelmasse. Så tilslutt prøvde jeg akupunktur som reddet meg virkelig! Hadde 4-5 behandling og var helt fri for plager 🙂 i noen år hadde jeg 4-5 behandlinger på sommeren som “påfyll”, men nå er det tre år siden sist behandling 😀 så kan virkelig anbefale akupunktur, da det også har hjulpet mange jeg kjenner 🙂

    105. Jeg er allergisk mot pollen og spesielt mot gress. Fant ut av allergien i fjor, så har bare visst om dette i 1 år nå. Jeg var akkurat slik som deg. Øyne og nese som rant hele tiden og litt småslakk. Jeg har nå fått resept av legen min. Jeg tar 1 tablett hver dag, ca. 40 minutter etter eller før jeg spiser frokost. Det funker veldig bra for meg. I tillegg bytter jeg sengetøy litt oftere, dusjer oftere for å få pollen bort fra håret o.s.v. Det hjelper også å ha sånn pollennetting foran soveromsvinduet slik at det ikke kommer pollen inn i rommet og sengetøyet når du lufter. Jeg skal få en slik netting snart, da slipper du å skifte sengetøy så veldig ofte. Håper noen av tipsene kan bidra til å hjelpe deg <3

    106. Ja, det er en som heter kenakort, får det på resept hos legen din 🙂 å nei det er ikke forent å ta det nå:)

    107. Du kan vaksinere deg, men det er en omfattende prosess som tar tre år, og krever ekstremt mange tester og oppfølginger. Men du tenker kanskje på Kenacort-T? Det er ikke en vaksine, men en injeksjon som varer ca 4 uker. Men det er alltid anbefalt å bruke medisiner en stund, før du setter injeksjon. Den inneholder kortison, noe man helst skal unngå om man kan. Jeg tok Kenacort for første gang for en uke siden, og jeg kjenner ingen bedring..

    108. Kortison anbefales ikke.. Hvis du har mye allergi må du sette mye kortison, noe som ikke er bra i det hele tatt. Allergivaksinasjon derimot funket veldig bra på meg, det er bare stress i starten, da du må inn en gang i uka, men etter det er det annenhver måned, og det tar 30 minutter og er SÅ verdt det! Finnes også en annen type “vaksinasjon”, en tablett du legger under tunga daglig som “smelter”, grazax 🙂

    109. Broren min tar spøryter hver onsdag, og han har gjort det siden i forifjord sommer. Han har pollenalergi, men han ble mye bedre sommeren etter,når han hadde tatt sprøytene i et år. For han er det pollen i sprøytene, som gjør at kroppen begynner å jobbe mot stoffet, og etterhvert klarer større doser med pollen om gangen.

    110. Jeg er også allergisk mot gress og prøvde den vaksinen et år. Det resulterte i at jeg hadde minimalt med allergi, men bivirkningen jeg fikk var mensen HELE sommeren. 3-4mnd med mye mensen hver eneste dag… Det var absolutt ikke verdt det, og har siden gått på allergitablettene “Aerius”. De fungerer kjempebra både mot allergien og fyllsyke! Tar en før jeg begynner å drikke og en før jeg legger meg eller på morgenen etterpå. Blir aldri fyllesyk 🙂 Så anbefaler den! Få den på resept så er det billig også!

    111. Jeg er også veldig allergisk mot gress, dermed prøvde jeg en type vaksinetabletter som heter grataxz. Denne gikk jeg på i ca 8 dager før jeg var uheldig å fikk bivirkninger hvor det var vanskelig å puste. Hvis du skal ta det så pass på 🙂 <3

    112. vennina av meg var så allergisk at hun måtte ta en sprøyte i for å kunne klare å gå ut av huset, bare snakk med fast legen om det så vet legen alt!

    113. Hei! Gressallergi er som regel ikke sterkest nå (men bjørk). Jeg har alltid slitt veldig med allergiplager, og alltid gått på piller for dette. Jeg trodde også at hvis man skulle ta sprøyte måtte man være tidlig ute, men ikke for kortisonsprøyte! Tok det i fjor, og tok det også i år for en uke siden! Gikk et par dager og jeg var fri for øyedråper, piller og nevnte plager! Fungerer kjempe bra, det er bare å snakke med en lege 🙂

    114. (Vet ikke om noen har skrevet det enda, men…) Men for jeg ser mange sier at du ikke bør starte med sprøyter for allergi nå før sesongen/i sesongen. Men jeg vil likevel anbefale deg å ta kontakt med legen din for å bli henvist til sykehuset, for det kan være lang ventetid og dessuten vet jo iallefall de hva som er riktig/når det er bra å starte med behandling. Da får du jo kontakt med en som er spesialist på saken!
      Selv har jeg fått høre det iallefall, at det er lange ventelister. Og ja, føler med deg… pollen og allergi er noe dritt! For min del blir det bare verre og verre 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg