er jeg gal eller er du psyko?

Visste dere at vi har en hjernehalvdel som styrer det teoretiske, og en hjernehalvdel som styrer det kreative? For mye bruk av kun den ene delen av hjernen fører til at den andre delen ikke blir like skjerpet som den kunne ha vært, og det er derfor viktig å bruke begge. Min venninne Marte har nettopp kjøpt seg en fargebok for voksne (haha…) som hun bruker for å holde sin kreative hjernehalvdel aktiv mens hun studerer mye teori. Så, i pausene fargelegger hun altså, istedenfor å sitte på facebook for eksempel. Veldig lurt, og faktisk en utrolig fin fargebok som jeg også har lekt meg med litt nå!

 

Og når vi snakker om hjernen.. Jeg har vg +, og leste nettopp et intervju med en diagnosert psykopat – fy faen, det var ekkelt å lese. Vet dere hva som kjennetegner en psykopat? Det var seriøst som å få lest en personbeskrivelse av et par jeg kjenner ganske så godt. Skumle greier, altså! Om dere vil kan jeg sikket legge det ut på bloggen senere? Jeg tror det er flere enn meg som trenger å få den artikkelen dyttet opp i ansiktet.

Resten av ettermiddagen blir det litt jobb for min del, har ENDELIG klart å ta fatt i sakene! Jeg er stolt, haha ♥


Og JO – jeg leser kommentarene deres.. Ser mange tror jeg ikke gjør det? Men selvfølgelig gjør jeg det, om ikke kunne jeg jo bare hatt et lukket kommentarfelt slik som enkelte andre har.

131 kommentarer
    1. Haha herregud du må kødde meg med de øyenbrynene dine!! Trodde du kunne å sminke deg, dette er jo neste steg til monobryn, hvor langt ut skal du ha de? du ser jo at det er påtegnet, så utrolig stygt.

    2. Heia! For en tid tilbake skrev du om at dyresex i danmark er lovlig. Leste nå nettopp at det endelig har blitt ulovlig der! 😀

    3. Jeg synes brynene dine er kjempe fine! ^pga kommentaren til kaja oppi her.. Jeg lurte på hvor hun har kjøpt farge boka? Kunne godt tenkt meg en slik.

    4. Kaja, hvor korte er dine bryn a? Sophie sine er helt normale, og hva om hun liker å ha de sånn og er komfortabel med de? Monobryn? Virkelig? åherregud haha

    5. Kaja: du skriver som om du har fått agurk i ræva di. Var det så vondt at du måtte hyle ut her? Forresten, dine stygge ord kan ikke tolereres her. Har du så mye misunnelse at du må spy på andre? Oppsøk en psykolog du.
      Sophie: ja, legg ut den! Tror eg og kjenner igjen et par. Og pluss flere her som slenger dritt er psykopater 😉

    6. Hei Sophie Elise jeg hadde blitt sykt glad
      hvis du kommenterte på bloggen min og
      hvis du anbefalte den på din blogg
      håper du gjør det da anbefaler jeg din blogg
      og forteller om den til alle jeg kjenner
      elsker bloggen din ikke bry deg om folk sier du
      er stygg du er pen som du er. Plis keg vil gjerne
      ha noen blogge tips far deg håper vi kan få kontakt
      og at du kan lære meg litt om blogging hilsen fan.

    7. Mener jeg har lest den artikkelen selv i Vg+, men ville bare opplyse om at ettersom den står i VG+, som man må ha abonnement for å lese, er det ulovlig å dele med allmenheten/dem som ikke selv har abonnement. Sier det kun fordi jeg ikke vil at du skal få trøbbel pga det <3

    8. Interessant om du kan skrive litt om psykopater. Sies jo at man mest sansynelig har møtt en i livet sitt. Uff, og at det er vanskelig å finne ut av fordi de fremstår som så “snille og noe positivt”

    9. Når noen sier til meg at “sånn er det bare” da tenker jeg at det er den teoretiske halvdelen som snakker. Et svar som er lite gjennomtenkt å lite kreativt. I mitt hode begynner den kreative halvdelen å surre. “Ja men hvorfor er det bare sånn da? Det må da finnes en annen måte.”

    10. Jeg har aldri vært en blogg-person. Men, jeg ble inspirert av deg til å begynne å blogge!
      i en alder av 25 år, har jeg startet en blogg etter å ha sett deg på bloggerne, og fulgt med på bloggen din. Du er supertøff som tar imot all dritten som følger med å være toppblogger, og jeg digger at du er deg selv, og at du tør å si hva du mener, rett fra levra. Jeg blir inspirert av mennensker som gir mye av seg selv, og kommer til å besøke bloggen din masse! 🙂

    11. Det kan være veldig vanskelig å skille psykopater fra “vanlige” personer i og med at de er veldig flinke til å skjule den psykotiske siden ved de. De fremtrer ofte som alle rundt oss, og imiterer gjerne hva de ser andre gjør. Derfor er det vanskelig å se at noen er psykopat før man faktisk blir veldig godt kjent med dem… Skumle greier.

    12. Synes det er deilig med små pauser i hjerne-trimmen der man gjør noe kreativt. Jeg pleier å hekle i pausene på jobb, men å fargelegge gir sikkert hjernen den samme terapien =)

    13. Elsker deg Sophie Elise<3 Du er en stor inspirasjon, og mitt forbilde <3 Du hjelper meg gjennom tunge dager! Elsker bloggen din, video-bloggene og elsker å se deg på tv serien bloggerne <3 Elsker også stemmen din+ sangene dine <3 Hilsen en stoooor fan <3

    14. Hvis du virkelig leser kommentarene dine så VÆRSÅSNILL å fortell hvor klærne fra forrige innlegg er fra 🙂

    15. Hei søta Sophie ❤️Du er sykt kul! Jeg lurte på om du kunne legge ut et innlegg der du skrev litt om sex… Hehe vet det er flaut å snakke om men litt om hvor ofte du har det og hvordan det føles før, under og etter.

    16. Fint innlegg! Fint at du sier at du leser innleggene. Håper det du sier er sant, men det er kanskje en ide å svare på dem også. Du er en av de mest kjente bloggerne. Du er også en av de få som lar folk kommentere, men jeg tror du ville blitt mer populær hvis du svarte på noen av kommentarene. Ser faktisk mange bloggere som kunne fortjent å være populære. De skriver bra, men bruker også tid på å lese og svare på kommentarer. Selvfølgelig kan du ikke svare på alt, men svar kanskje på det som treffer deg mest. Sier ikke dette fordi jeg hater deg. Sier det bare som et tips fra en uerfaren blogger, som vet hvordan det er å få svar på kommentarer. Ha en ellers god dag. 🙂
      Les gjerne bloggen min.

    17. Du MÅÅÅÅÅÅ slutte å være så ‘sur’ og ‘negativ’ når du filmes 😩😩😩😩 Du er så mye penere når du letter litt på bryna og smilebåndene!!

    18. Jeg synes du er ei nydelig jente! Det er trist at det er så mange som skriver så stygge kommentarer til deg!
      Du er ei fin og vakker jente, innvendig og utvendig!
      Klem

    19. Har åå funnet ut at æ kjenne nånn psykopata som e av mine nærmeste, å det e så sykt creepy.. BØR DEL DET

    20. Jeg så videon du la ut for noen dager siden og måtte sende den på gruppecahtten til noen venner, fordi det du sier er så bra, du er flink til å formulere deg både skriftelig å muntelig. Jeg har lest bloggen din en del år nå! husker fks da du var sammen med Marco (bare et eksemperl haha). Jeg digger at du er “barbie” og at du sier det er typisk deg at du er den dumme bloggeren med store pupper som ikke kommer inn i disneyland! Men samtidig kan jeg si at du er den personen som gjorde at jeg fikk opp øyene for dyr og resten av ting i verden. Jeg scroller forbi når du skriver om sminke og extentions. Men jeg digger at du er en barbie og beviser folk feil! Du tar opp temaer som er viktige, som er tabu og som er personlige, slike mennesker trenger vi flere av. Og jeg vet at du vet at du blir sett på som dum fordi du har blondt hår og store pupper, men det er det som er så feil, at det er slik vi mennesker tenker. Vet ikke helt va meingen med denne kommentaren var men jeg måtte få ut at jobben du gjør er viktig! Du bruker på mange måter bloggen til å få ut viktige ting i samfunnet og fordi du er barbie blir det saker ut av det!
      Stå på! <3

    21. Kult at du finner intervjuet i VG+ interessant, men mener du bør være kritisk mot å publisere det på bloggen din. Psykopati er en svært kompleks sykdom, og dessverre gir de fleste populærvitenskapelige artikler et svært lite nyansert bilde av lidelsen. Slike artikler bidrar snarere til enda mer stigma rundt psykopati, og det blir for lett å sette “psykopatiske” merkelapper på enkelte fordi de innehar noen personlighetstrekk som kan linkes mot diagnosen. Anbefaler deg heller til å lese diagnosemanualer og rene psykologibøker om du er interessert i dette temaet, kanskje dette vil endre litt bildet du har omkring psykopater:)

    22. Det at Robin hadde sååå lyst å være med i musikkvideoen viser jo bare at han er med deg av overfladiske grunner. En normal person hadde jo skjønt med en gang at noe sånt er uaktuelt. Ingen artister har med kjærestene sine i videoer, men det forstår tydeligvis ikke han. Kom deg vekk fra han!

    23. Fyfader må bare få si det men du er helt rå! digger personligheten din og du er så sykt strerk som person. Du er ærlig og godhjertet. Det at du oppfordrer alle til å rive ned plakatene og ikke gå på sirkus er bare helt sykt kult av deg. Du sier hva du mener og mener hva du vil og det digger jeg. Er så sykt stor fan av deg. Besøker bloggen din hver dag avogtil flere ganger daglig. Har altid likt bloggen din pga du blogger så ofte og skriver utrolig bra og er ærlig på bloggen. Etter å sett på bloggerne idag så digger jeg deg bare mer og mer. LOVE YOU <3

    24. Kanye hadde jo med Kim i sin video 🙂 Men jeg syns det er bra at ikke Mathias var med! Ikke noe vondt ment, men hadde liksom blitt litt mye tror jeg.
      Syns du skal publisere artikkelen du snakker om, eller i det minste linke så folk kan lese? Googlet litt rundt og fant den ikke 🙁 Det er nettopp det jeg liker med deg, at du blogger om jenteting som jeg også liker, men og at du ikke lar vær å publisere ting fordi det kanskje er drøyt osv. Du har så freedom of speech, og det gjør det til norges beste blogger! 🙂

    25. Jeg synes ikke det er fair ovenfor jouralisten av artikkelen og VG dersom du legger ut en artikkel som er ment for for VG+.

    26. Vel, VG har sikkert tatt seg friheter med tekstene til Sophie også. Jeg syns det er dårlig at noe så viktig ligger i pluss da det er begrensa hvem som har det. DEL!!!!

    27. Sjønner ingenting av innleggene dine den siste tiden av en eller annen grunn xD Føler de ikke gir så mye mening? Litt FOR upersonlig kanskje. Blir liksom sånn “ok, hva leste jeg egentlig?”

    28. til du der oppe: VG+ er den delen av VG.no hvor du må betale for å få tilgang, så det har nok ingenting med studier å gjøre 🙂

    29. Det er forskjell på VG+ og vg+. Skriver man det med minuskler (“små bokstaver”) får det et helt annet budskap enn om man skriver det riktig.

    30. Har en søster som er psykopat, helt jævlig! Det verste er at hun har en nydelig sønn som må vokse opp med en syk mor. Mitt største ønske er at hun blir tvangsinnlagt! Takk for at du belyser et så viktig tema Sophie! <3

    31. Tegnebøkene får man kjøpt billig hos bokhandelen Notabene! De har størst utvalg også, med flere ulike typer! 🙂

    32. Jeg har ikke en slik tegnebok, men jeg har tegninger over alt, og fikk faktisk en bok til bursdagen min av en veninne, der jeg kan tegne, haha! Og jeg ble 20… Det er veldig godt og avslappende med tegning, man trenger ikke lage Mona Lisa heller.
      Vil gjerne høre om det psykopat-greiene, det er veldig spennende!

    33. Hei. Er enig med psykologistudent. Det journalister og generelt folk uttaler seg om psykopati kan være litt risikabelt. Å fastklare at en person er psykopat skal man ikke gjøre, for det er en diagnose som settes etter nøye undersøkelser, og det viser seg at psykopater mangler hjerneaktivitet i en plass i hjernen kalt amygdala, som styrer for eksempel medmenneskelig samvittighet, empati og sympati. Så siden diagnosen er så kompleks og en del av biologisk aspekter, bør man undersøke den mer i manualer før man uttaler seg. Å kalle folk psykopater skal man ikke gjøre, men veldig mange har kjennetegn som er like, for eksempel manipulering og skjuling av følelser.

    34. Et enkelt googlesøk så vil du se at påstanden du hevder er en idiotisk og overdreven myte. Hjernehalvdelene er nesten identiske og har stort sett samme oppgaver. Går selv profesjon i psykologi og er så lei når folk deler slike tankeløse utsagn. Spesielt med en slik innflytelse som du har. Gjør hjemmeleksa di før du lærer bort slike “faktakunnskaper” til den neste generasjon er du grei 😉

    35. Ja, legg ut om hva som kjennetegner en psykopat! Jeg selv hadde en psyko og veldig voldelig kjæreste, og jeg unner INGEN å komme borti slike folk…gjør det for allmennheten du!:)

    36. Det med venstre og høyre hjernehalvdel er dessverre en myte. Roger W. Sperry kom med den ideen når han studerte epilepsi og hvordan det påvirket hjernen. Når han studerte hjernene til epilepsi pasientene så han det at pasientene ikke klarte å bearbeide ord på høyre side av hjernen, men de gjorde det på venstre side. Han mente derfor at språk ble bearbeidet på venstre side, og dette er sant. Senere research har vist at dette med høyre vs. venstre er en myte, da hjernen er mer komplisert enn som så. Hjernen er delt opp i flere deler, som har med forskjellige ting å gjøre (språk, hukommelse, balanse, motorikk etc.), og delene jobber ofte sammen når inntrykk fra verden rundt skal bearbeides. Det sies at musikk stimulerer hele hjernen, dvs. at musikk bearbeides i flere av delene av hjernen. Venstresiden av hjernen styrer høyresiden av kroppen, og omvendt.
      Det med psykopati er skummelt å uttale seg om, da dette er en veldig kompleks “sykdom”, research mener at det går i arv, men også at det kommer an på oppvekst. Altså nature vs. nurture. Det beste er å lese om psykopati i en ren psykologi bok, slik som psykologistudent foreslo. Det er en grunn for at du må ha en lang utdannelse for å faktisk kunne gjøre research innen psykologi.

    37. Du må huske på at psykopati er en mental lidelse, og er ikke noe en person kan klandres for, og dette burde heller ikke bli stigmatisert hvor ordet “psykopat” blir slengt rundt. Som de andre anbefaler jeg deg å lese deg opp på dette, så du ikke går for langt med hva du sier her.. 🙂
      Forresten, det med venstre og høyre hjernehalvdel er en myte 🙂

    38. Har en x kjæreste som ble diagnotisert psykopat etter bruddet. Han var verdens koseligste til nye folk, men så er de slik at de klarer å snu og vende på alt så noe så teit som å være utro kan du føle blir din skyld. Vanskelig å forklare, men det er seriøst sykt hvor flinke de er. Han lrute alle trill rundt hele tiden. Gjerne legg ut artikkelen 🙂

    39. Har faktisk bestillt den tegneboka på nettet nå nylig. Det er så utrolig avslappende å sitte å bare fargelegge litt når en skal koble av i f.eks skolearbeid og sånt 🙂
      Kjenner også definitivt minst en person som er psykopat, og det er virklig skumle greier. Jeg er så utrolig glad for at jeg har kommet meg bort fra de.

    40. Del det gjerne på bloggen, personlig har jeg ikke VG+ og skulle gjerne lest litt om det temaet! 🙂

    41. Hei, stoooor fan btw❤️❤️❤️ jeg stemmer for å legge ut den artikkelen! Jeg vet ikke så mye selv om psykopater, og skulle GJERNE fått vite litt mer om hvordan de tenker!

    42. Ser mange sier det er creepy med psykopater. Det er ikke noe creepy med dem, de er like menneskelig som alle andre. man må bare tenke over hva man sier og gjør rundt dem og ikke la de komme alt for tett inn på seg. Snakke litt mer om dagligdagse ting, noe som gjør det lettere å omgås dem. de er flinke til å manipulere så det er en ting man må jobbe med og ikke la seg bli påvirket. for når de først setter igang, lyver de så de tror på det selv. Ja det kan være skummelt hvis man blir påvirket for man kan lett bli trukket ned. Er det en person (i mitt tilfelle) som man bor med, lærer man å kjenne taktene og lar ting gå inn det ene øret og ut det andre.En psykopat vil aldri forstå at en er en, dermed nytter det ikke å bruke dette ordet rundt dem og forklare dem det. de har alltid en måte å snakke seg ut av et problem eller dilemma.

    43. Jeg har også kjøpt denne boka, så moro å drive med. Jeg er veldig kreativ, så jeg må holde det oppe. Veldig avslappende, selv om det er mye detaljer 🙂

    44. Jatakk, legg det gjerne ut! Du er rå Sophie, du spiller i en annen liga enn de andre bloggerne. Fortsett sånn! Klem <3

    45. Vist du ser denne kommentaren, så lurer jeg bare på om du vet hvor man får tak i sånn bok? 🙂 Det var en leser som anbefalte den til meg fordi jeg ikke har veldig mye å gjøre på for tiden pga situasjonen min, og jeg synes det virket gøy å prøve det. Men jeg synes det var ganske vanskelig å finne ut hvor man får kjøpt den 😛 Så tenkte jeg kunne spørre just in case 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg