min valentines

God formiddag! Det føles så utrolig deilig å våkne opp å være utvhilt for en gangs skyld haha. Fikk sove hele 10 timer inatt, det trengte jeg virkelig! I går var jeg og Robin ute på en liten valentinesdate, jeg har alltid hatt kjæreste på denne dagen men har likevel aldri gjort noe spessielt så hadde derfor ikke tenkt på noe gave til han. Jeg fikk derfor litt sjokk når han kom hjem med gaven dere ser over, jeg ble så utrolig glad, spessielt for undertøyssettet fra calvin klein som jeg har lett etter så lenge men jeg aldri funnet rett størrelse. Parfymen var også utrolig god! Jeg tenkte egentlig det var slutten av kvelden og at vi nå skulle dra på hver vår fest (eller han drar på fest og jeg ligger hjemme med muskelkramper og forbanner meg selv for at jeg har null energi) men jeg ble tatt med ut på middag, så drinker på skyebar og så hjem for litt kos. Den beste valentinen jeg har hatt i hele mitt liv ♥

Ser at jeg har fått et par kommentarer på at jeg sa “mongolid” på tv igår. Jeg beklager om noen skulle ha blitt såret av det. Så KLART mener jeg ikke å rakke ned på noen med downs syndrom når jeg sier mongolid, og jeg har heller aldri koblet det ordet opp mot noen med downs. Om jeg hadde sagt “nå ser det ut som om jeg har downs” ville det ha vært noe helt annet, men det sa jeg ikke, og det ville jeg aldri ha sagt. Jeg skammer meg over at det kom fram sånn, for aldri i mitt liv skulle jeg ha ment å snakke nedlatende om mennesker på den måten med vilje. Det håper jeg dere vet.

Uansett, nå blir det trening så skal jeg prøve å ikke tenke mer på det og heller være mer forsiktig med ordvalget mitt framover♥

73 kommentarer
    1. At folk skal drive å analysere alt det du sier er så utrolig tåpelig. Såklart mente du ikke å snakke nedlatende mot mennesker som har downs og det tror jeg de fleste egentlig veit, men de må bare finne på noe for å kunne rakke ned på deg.. Syntes det er trist og du burde virkelig ikke bry deg om de Som kommenterer slikt! Det er så mange som sier det, inkludert meg, at “åh der så jeg mongolid ut” uten å si det for å være frekke mot de som har downs… Folk må slappe av.. Du er bare et menneske du også…

    2. Jeg er helt enig med Ida, folk vil bare finne noe å “ta” deg for. Ikke bry deg om det, vi vet du ikke mener det stygt og at du sa det trenger ikke bety at du mener det stygt mot de med Downs Syndrom. Jeg har selv en lillebror som har autistiske trekk, og jeg tar det ikke frekt ment, det er noe folk har sagt lenge, og vi som leser bloggen din vet at du ALDRI ville funnet på å si noe stygt på den måten. Dere var kjempeflinke på fredag forresten, jeg ble så glad når dere kom videre!! Stå på, har troen på at dere kan vinne<3

    3. mongolid har ingen ting med sykdommen Dows Syndrom å gjøre, teit av folk å leite etter feil hos andre. Kjekt at dagen din var superfin!

    4. Jeg mente forresten ikke at Downs Syndrom og autisme er det samme, men det er også en funksjonshemming. Jeg mente at bare fordi noen sier noe om en funksjonshemming, vil ikke det si at de mener det stygt. Ville bare oppklare det, det var litt dårlig skrevet i den første kommentaren min:)

    5. Så utrolig bra at du hadde en kjempe fin dag i går. Det fortjente du masse!
      Gla på dine vegne <3 <3 <3

    6. Selvfølgelig mente du det ikke på den måten! Det var kanskje dumt å si det på den måten, men jeg er sikker på at alle de som klager på at du sa det, har sagt noe liknende. Så ro ned bitchees

    7. Det var litt tåpelig det innslaget av deg og kjæresten på God kveld norge, ja. Sånne kjæreste-ting er en greie mellom to personer, og for alle andre blir det litt klissete og “too much” å få høre om. Ikke at jeg ønsker både deg og kjæresten alt godt, og mener ikke å rakke ned på deg Sophie, men bare sier at det å vise sin kjærlighet for kjæresten, ikke nødvendigvis må vises for hele Norge…

    8. Disse personene har ikke fått med seg at vi idag ikke kaller de med downs for mongolide.. Så mongolid er ikke de med downs, så du har ikke sagt noe slemt😊

    9. HAHHAHAHAHHAHAH, det der er så sykt fra ett eller annet show med henritte stenstrup som gikk på tvnorge?! hva var det det het igjen (tror det var en god nummer to)?. hvor hun greide å si noe sånt, så klikke halva norge for det, også sa hun noe nytt, også klikket hele norge?. Folk må skjerpe seg litt, og ikke være så jævlig hårsåre?. Man SKJØNNER når noen sier det for å være slem??.. gud a meg, blir like oppgitt hver gang..

    10. Dere er veldig søte sammen, men synes du ikke det er litt fjortis å kline fremfor hele Norge? Og slik som typen din snakket om deg – slik tenker jo alle om sin partner.. Men han snakket som om dere var de eneste som følte og hadde det slik. Hahah:)

    11. Så heldig du er! Du har virkelig fått en mann å holde fast i, haha 🙂 Du fortjener virkelig å bli skjemt litt bort også! Heier på dere to sammen, for finere par skal man jammen lete lenge etter! Ha en fin søndag videre 🙂

    12. For en flott kjæreste du har! Men vet ikke helt om jeg hadde likt at typen min fortalte hele Norge at vi hadde sex hver dag og at han elsket de store puppene mine.. Haha

    13. Hei alle sammen! Først og fremst er ikke Downs syndrom og autisme en funksjonshemning, men en utviklingshemning. Ordet mongoloid var tidligere en felles benevnelse på personer med både utviklingshemning og funksjonshemmede. Det er derfor ikke bare personer med Downs syndrom som kan ta seg “nær” av slike uttalelser. Jeg sier ikke at du har ment det vondt når du har sagt det, men at vi som medmennesker burde være flinkere til å ha et ordforråd som ikke går på bekostning av andre menneskers rase, livssituasjon eller lignende. Dette er nok noe vi alle, inkludert meg selv, burde være oss mer bevisst. Ha en god kveld!

    14. Hadde vært moro om du kunne lært deg litt tegnspråk :p
      Lol, jeg blir ikke hårsår når folk skriver om døve. Jeg bryr meg langt lite om det! Men det gjør mange døve som jeg kjenner. Okei, men jeg har ikke så lite liv at jeg må bry meg om hva alle andre sier. I give fuck liksom. Jeg hadde ikke orket om jeg må tenke på hver eneste sjel sine meninger.
      Jeg er døv, og hva så? Jeg har det godt her i Norge, og tar utdannelse på lik linje med andre. Jeg kunne sagt at jeg er Mongoliod i blant om det var ett eller annet jeg hadde gjort. Og jeg er glad for at de med funksjonshemninger får bo her, for de får det bedre her enn i andre land! I andre land tar ikke folk vare på andre med funksjonshemninger….. Jeg får gratis operasjon på bekostning av norske skattebetalere og får i allefall lyd slik at jeg som døv kan klare meg i hørende samfunn. Og det er jeg evig takknemlig for. Hadde det vært i USA, så måtte man ut med million dollar eller noe sånt for slike operasjoner. Hvis du er interessert, søk opp ordet CI (cochlea implantant). Hvis du plutselig blir døv en dag, så vet du hva du skal gjøre 🙂 og vær forsiktig med din hørsel, og ikke hør på så høye lyder over tid. Er hørselen din ødelagt, er det for sent! Klem!

    15. Hei dere (spesielt Irene). Jo, mongoloid har ALT å gjøre med mennesker med downs syndrom, da det stammer fra at mennesker fra Mongolia hadde de typiske trekkene med skjeve øyne og fold i nakken.
      Downs syndrom er heller ikke en sykdom, irene, det er et syndrom.
      Det er heller ikke fjortiser i kommentarfeltet som har kommentert dette, men foreldre av barn med downs, så, jeg tror ikke det handler om at noen vil ha noe å “ta” Sophie Elise på.
      Jeg er dog helt enig i at man bør slappe litt av, og ikke være så hårsåre. Men ikke kom her i kommentarfeltet og lat som om dere vet noe om downs.

    16. Anonym: Det er , etter min mening, utrolig mye bedre å være seg selv istedenfor å begrense på alt man sier for å bli en uærlig, polert medieutgave av seg selv. Så jeg skal absolutt fortsette med å være meg uansett.

    17. Mari: Jeg mente jo ikke noe med det overhode, ei heller å støte noen. Om noen hadde sagt mongolid og jeg hadde hatt noen i familien som faktisk var det, er jeg nok sikker på at jeg ei heller ville ha tatt det nært meg om jeg visste det ikke var ment sånn.

    18. Jeg skjønte godt at du ikke mente noe med det 🙂 Allikevel føler jeg at jeg måtte kommentere litt til uvitenheten i kommentarfeltet her 🙂 Hehe.

    19. hvilken størrelse har du i ck-bhen? Skal og bestille, men er så i tvil med størrelse, og tror vi er nokså like 🙂

    20. Frøken M ! Til din orientering så er autisme en funksjonshemning. Ta og skaff deg litt kunnskap før du uttaler deg.

    21. Ååå😍 du er heldig som har en slik type ❤️
      Du har inspirert meg til å lage blogg <3 så lurte på om du ville ra en tur innom sisterlife.blogg.no

    22. Kjære søte Sophie Elise!
      Jeg lurer på hvorfor du ikke stenger kommentarfeltet for en periode, bare for å slippe dritten?? Du ville aldri ha stått på gata å latt 40 personer hakke på deg uten å ha prøvd å gå bort, så det er ingen grunn til å godta skjiten hær heller!

    23. Jeg sier det hver gang folk blir sjokkert, såret eller opprørt over mindre eller mer saftige gloser som Sophie serverer.. dette er jo Sophie; ærlig, kjapp i kjeften og åpen. Hun har aldri prøvd å være Tone Damli, selv om hun også opplever total heksejakt til tider..
      Sophie vet det, media vet det (det er en av grunnene til at hun er så profilert), og vi som lesere burde da sannelig være klar over det etter så mange år!
      Jeg reagerte ikke på at Sophie i forbifarten mumlet at å stabbe sushien med spisepinnen så “mongolid ut”, da reagerte jeg heller på Robin’s “puppe, lepper og alt som hører med”-kommentar, noe hun også tydeligvis reagerte på!
      Jeg syns folk drar det helt ut av proposjoner og overdriver veldig, ja.. kanskje det er et ord man ikke burde bruke som en profilert person, men dere glemmer da sannelig hvorfor Sophie ble kjent

    24. Jeg savner og lese om de dype blogg innleggene dine og mote bildene dine er litt små lei og lese om dans og korte blogg innlegg vet at det er livet ditt akkurat nå men please kan du lage et langt og bra innlegg snart? Miss it so much og det er sikkert ikke bare meg er innom bloggen din vær dag love it selv om jeg ikke blogger selv er velfordi du alltid skriver så bra

    25. Jeg så deg på Vapiano på valentines day, jeg hadde så lyst til å si hei men turte ikke. Du gikk rett forbi bordet der jeg satt med kjæresten min, da du skulle på toalettet. Du er alltid så pen på bilder men jeg syns du var enda penere i virkeligheten.

    26. du er så god, haha. liker bloggen din utrolig godt. og følger å m på mitt dansecrew, stemmer på deg vær fredag, til å med denne fredagen selv om jeg ikke rakk å se programmet stemte jeg på deg x) må jo det, syntes du er utrolig flink, å du gir så mye av deg selv. stå på. heier på deg, stemmer vær gang ! 🙂

    27. Ikke tenk på at du må tenke deg om på ordvalget ditt! Det er jo helt normalt å bruke sånne ord i hverdagen – folk må slutte å henge seg opp å slik tull 🙂

    28. Jeg syntes det er utrolig flott av deg å be om unnskyldning, selv om du ikke mente det du sa på tv!!

    29. Jeg syntes det er utrolig flott av deg å be om unnskyldning, selv om du ikke mente det du sa på tv!!

    30. det kan beklages Sophie, det er lett å gå i fella selv om man ikke mener det oppriktig det man sier eller legger noe dypt i det. “Mongo” er et ord som er brukt som skjellsord og betegnelse på abnormal eller unormal i lange tider, som vi kjenner det til i dag. Men som også ikke settes noe dypere menig i dag på samme måte som ungdom kan si “Jævla Homo eller soper”.

    31. Dette er jo mye dialekt og da! Jeg er trønder, og har sagt “åh, så jævla mongo” f.eks. tusen ganger. Jeg vet mye om downs, og det har aldri vært i sammenheng med downs heller.
      Folk som tar seg nær av det du sa der, kan finne seg noe annet å holde på med. Seriøst. CHILL.

    32. Nei veit dokker ka. Dæ e faktisk ikje greit å sei mongolid, uansett ka man mein eller ikje mein mæ det. Før det e faktisk et skjellsord før down syndrome, og sjøl om folk veit ka det betyr eller ikje så jør dæ faktisk jævli ont å hør dæ og dæ stekk som fan i hjerte når folk sei det. Eg veit at di fleste ikje mein nå ont med det, men koffer ska vi normaliser det og bruk skjellsord eller å rakk ned på en gruppe menneska bære før at vi ikje grei å tilpass ordførådet vårres tel nåkka respektfullt? Å kall nåkka eller nån før mongo eller mongolid e akkorat te samme som å sei neger, svarting, cp, skada, dødfødt og tull mæ voldtekt. Dæ e ikje greit, dæ jør ont, og ingen ska je nån dåli samvittighet bere før at di ikje gidda å prat på en onkli og respektfullt måte. Så sånn e det bere. Som sakt, e skjønna at dokk ikje mein nå ont mæ det, men dæ jør ont alikevell:)
      Å e hata ikje på Sofie nu assa, digga bloggen og heile jenta og syns det e utruli bra at ho beklaga før det ho sa og tar ansvar før ordan sine, e nok fleire som må bynn å jør det 😉

    33. Wikipedia: Mongoloid /ˈmɒŋ.ɡə.lɔɪd/[1][2] is the general physical type of some or all of the populations of East Asia, Central Asia, Southeast Asia, Eastern Russia, the Arctic, the Americas, parts of the Pacific Islands, and some northeastern parts of South Asia.

    34. Hei Sophie Elise! 😉
      Jeg vil bare si at jeg syntes det er såå utrolig patetisk av så mange mennesker som skal rakke ned på det, på så mange måter. Alle som er hatere burde tenke seg om, ville dere likt å få sånne kommentarer på utseende og være måte? og ville dere likt å få draps trusler?
      Det er helt tåplig:-)
      Du er den du er og det holder, ingen skal rakke ned på deg for det!
      Du er perfekt og en veldig sterkt og fin personlighet, som mange elsker! Ikke la noe trykke deg ned, haters har bare utrolig kjett liv!!
      Elsker bloggen din! Du er en herlig og inspirerende person, håper du kan svare meg på dette 🙂 Hadde vært kjempe koselig!<3
      Hilsen Hanna, 16 år

    35. Hvor er skoene du har på på God Morgen Norge fra? Veldig fine. Kunne tenkt meg lignende selv! Du kan gjerne sende meg svar på snapchat: thealarkleiv. Takk på forhånd😊

    36. Synes det er flott at du understreker sånt! Det er dessverre lett å misforstå, så det er bra at du prøver å unngå at noen blir såret!

    37. Du og Robin er et perfekt par! dere er så snille med hverandre! Jeg støtter deg fult ut og jeg syntes alle haters burde få skaffe seg et ordentlig liv, istedenfor å rakke ned på andre!:)
      Du er perfekt Sophie, nydelig fra topp til tå:-)
      Elsker bloggen din og deg!
      Håper du ser denne og svarer:)
      Klem

    38. Elsker stilen din!
      Har du noen tips til butikker/nettbutikker der det er mange fine klær, spesielt kjoler?:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg