la mobberne være?

Nå om dagen er nyhetsbildet i norge preget av unge jenter og veskene de velger å bære på skolen. Vesker til flere tusen kroner som jentene tydeligvis elsker over alt på jord, aldri blir sett uten og vesker de ikke våger å legge fra seg, i frykt for å miste sin aller kjæreste eiendel. Slik det er beskrevet blir man også holdt utenfor hvis man ikke eier en like dyr veske selv. Jeg har blitt ringt av et flertall journalister både idag og igår som ber meg komme med en uttalelse, og jeg vil gjerne utrykke meg rett og da kan man  ikke ta det via media. Da må jeg skrive selv.

i avisene står det at det bør forbys med dyre vesker på skolene, og at jentene har helt feil holdninger og prioriteringer i livet – ingen skal da bli holdt utenfor fordi de ikke eier en like dyr veske, og da kan man like gjerne forby hele greia. Jeg leser dette, og rister på hodet. Jeg er selv ung, det er absolutt ikke lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen og videegående. Jeg kommer fra en liten by langt oppe i nord og der hadde absolutt ingen slike dyre vesker på skolen, ei heller på fritiden, MEN jeg kan love dere at folk likevel ble holdt utenfor. Er det ikke en veske, så er det noe annet. Er det ikke klessplagg, så er det en hårfarge. Er det ikke en hårfarge, så er det vekta. Alltid er det noe – og man kommer absolutt inge vei ved å se på veskene som problemet her. For, de er ikke annet enn noe overpriset man henger på armen, og en unnskyldning for å være en, sorry at jeg sier det, stuck up bitch tydeligvis.

Når det er sagt, jeg er og har alltid vært for skoleuniform i norge, og jeg håper det er innført når barnet mitt engang skal starte på skole. Om barnet mitt i framtiden en gang spinker og sparer av sine egne penger fordi hun eller han for guds skyld vil eie en dyr veske, så skal de få lov til det. MEN, kjære politikere, rektorer og andre som uttaler seg om saken. Fjern veskene fra skolen, værsågod. Men om dere tror det er veskene som står for mobbingen og utestengingen, så tar dere feil. Jeg synes heller vi bør utvise enkelte elever her og der. Du fjerner kanskje en veske, men lar mobberne stå igjen.

157 kommentarer
    1. Kunne ikke sagt det bedre selv! Er veldig likt hva eg også tenker angående dette.
      Og har selv vært veldig for skule uniform. Allerede på barneskulen i 3. 4. Klasse, pga mobbing. Tror det kunne redusert mobbinga litt..!
      Ig helt enig, veska er ikkje den store stygge ulven.. er nok mobberene som er dt:/
      Mobberene kan jo lære/skjerpe seg, men en veske kan jo ikke dt.

    2. Så det er greit for deg å bruke flere tusen på en veske som er laget i ekte skinn? Tenkte siden du var i mot alt som hadde med pels og gjøre;)

    3. Jeg pleier ikke alltid være enig med deg om ting her og der, men med dette er jeg heilt enig i, og det er veldig bra skrevet!
      Smart også, og ikke la det gå via media, de ville snudd helt om på det, som de gjør med det meste.

    4. Dyre vesker på barneskolen synes jeg godt kan forbys. Ryggen trenger riktig støtte i den alderen.
      På videregående skolen min, så bruker de første sekken man får utdelt sammen med pcen. Skjønner faktisk ikke hvordan de som bruker vesker får plass til bøker😂 men jeg har en dyr veske selv, jeg bare bruker den ikke på skolen, da får jeg jo ikle med meg leksene hjem😊
      Det jeg synes er morsomt, er at ingen reagerer når gutter bare MÅ ha nye slalomski (eller hvafaen det heter), den dyreste sykkelen, det nyeste scateboardet og akkurat DEN “bakken”jakka, hvert år, er det ingen som reagerer. Men når en hente kjøper seg én dyr veske, ja da blir det ramaskrik.. Skjønn det den som kan

    5. Så synd at utseende ditt får folk til å tro at du er dum, når du er så smart og har så bra meninger. Helt enig med deg

    6. Oi!!! dette var virkelig godt skrevet.. Det må jeg si… Jeg har lest alt om denne debatten, og bare tengt at det er teit at så unge har så dyre plagg og vesker – men at jeg jo egentlig kjøper alt for dyre merketing til ungene mine som går i barnehagen og dermed ikke kan si noe. Tenkte IKKE sånn du la det frem nå. Så riktig! Klapper or deg her jeg sitter. Takk for den vinklingen – og takk for at du ikke bruker media, men dine EGNE ord på din EGEN blogg. Smart!

    7. Enig. Det hjelper lite å legge et lite plaster på et fossblødende sår. De (skoleledelse osv) bør heller fokusere på roten til problemet. Fokusere mer på å vise at mobbing gir konsekvenser. Vise filmer som f.eks. dokumentaren “Bully”, vise hva mobbing kan gjøre med mennesker, hvor ødeleggende og unødvendig det er. Faktisk ta seg tid til å KOMMUNISERE med elevene, blir kjent med de, se hva som foregår. Vise at man følger med.

    8. sykt bra skrevet! der fikk du sagt det liksom. håper noen politikere eller andre leser dette. jeg er enig med deg! og jeg syntes også det burde være skoleuniformer i Norge btw! 🙂

    9. Jeg er enig at veskene ikke er den eneste faktoren for mobbing, så absolutt. Men derimot mener nå jeg at det å spytte inn flere tusen kroner for en titalls veske som barnet mest sannsynlig kunne klart seg uten, blir for dumt og gir barnet noe en uøkonomisk sans. For det er viktig å lære barnet om verdier. Nå er kanskje dette med vesker en velidg typisk “oslo ting”? Men allikevel mener jeg det er tåpelig at foreldre sponser barna sine med slike type titalls dyre vesker istedenfor lærdom.

    10. Ah, der satt du virkelig ord på tankene mine. Og dette er grunnen til at jeg jevnlig leser bloggen din – du skriver fantastisk reflekterte innlegg om temaer som de fleste på en eller annen måte kan kjenne seg igjen i. Stå på!

    11. Hun bruker nok ikke flere 1000 på vesker i ekte skinn. Den vesken hun bærer på armen sin på bildet er fake. 🙂

    12. Jeg vet ikke helt , Hvis det skal bli skoleuniformer på skolen. kan det hende at jenter må kanskje gå i skjørt. Og det er ikke alle jenter som liker og tenkt på dem er født i “feil kropp” da. Dem kommer til å få det litt vondt.
      Ja, jeg selv kjenner litt på dette presset , men jeg bare “just do not care so much about it” og vis andre jenter og gutter har klart det samme. Så ville ikke dette vært så Jævlig stor problem heller. Trur jeg da.’:/

    13. åh så enig! Dinna debatten har bare blitt alt for latterlig. Fjerne veskene fra skolen? Helt enig med deg her 😉

    14. Du får det sagt! Kunne ikke sagt mæ mer enig! Veskan e ikke det som e problemet. Det e dem som mobber som e problemet, så ja, gjør heller nåkka med dem! Stå på Sophie 😀

    15. Kjempebra at du velger å skrive et innlegg om det på en ordentlig måte, istedet for å gå via media der du kanskje sier noe feil og som det blir gjort en big deal ut av.
      Innlegget var også kjempebra, du har så rett. Håper flere ser det, for dette er jo bare tullete.

    16. Jeg elsker deg og blogger din! MEN det var en ting jeg reagerte litt på at man skulle utvise noen litt her og der ja det er greit at de er dårlige personer og fortjener straff men ingen fortjener og ødelegge livet for en tabbe. Det må Være andre muligheter og lese det på.

    17. Helt enig med deg her!
      Og bra skrevet.
      Men egentelig kjønner jeg ikke poenget med å ha så dyre vesker, menmen.

    18. Er positivt overrasket over stadig flere modne og sunne innspill fra din side. Samtidig synes jeg dette innlegget hadde en skuffende slutt. Du sier jo selv at det alltid vil være noe å mobbe, og hvordan skal dette bli annerledes med uniformer?? Det vil jo fremdeles være forskjell på hår, ansikt og kroppsform. Skal love deg at det er vanskelig å finne en uniform som passer alle like godt. Og sko og vesker vil fremdeles være en faktor. Så ja, jeg er hjertens enig med deg, veskene er ikke problemet og å forby dem vil ikke løse noe, men det vil ikke uniformer heller.

    19. Det er patetisk at det skal reageres sånn på at jenter har dyre vesker, men om en gutt på samme alder har dyrt sportsutstyr eller teknologi er det ingen som hever et øyenbryn en gang. Jeg ser det bare her hjemme, jeg sparer til leilighet, og prøver å være sparsommelig, jobber mye + at jeg går på høgskole. Jeg var på handletur i dag, og kjøpte med meg noen klær og fikk en skikkelig påpakkning om hvor uansvarlig jeg var. Samtidig har jeg en mye mindre bror med sykkel til 20 000 hvor dette ikke kommenteres overhode. Patetisk….

    20. Kristine: hun skrev aldri at mobbing vil gå vekk om skoeluniformen kom her, bare at hun var for at det skal komme i Norge.
      Veldig bra skrevet Sophie ! 😀

    21. Visst dere går på bloggen min så kan dere få ett lite innblikk i flere intervjuer som har vert om dette temaet. Jeg og noen venner ble intervjuet av NRK og vi delte noen synspunkter eller to. Det er en link i bloggen min som fører dere direkte til innlegget <3

    22. Hei jeg er enig med deg på det med å fjerne mobberne jeg jeg ble mobba selv var mobbe offer fra jeg gikk i 1 klasse til jeg gikk ut av vidre gående jeg har en ganske vanskelig sak er du intrest i å hør den kontak meg jeg støtter deg helt ut på det greier her

    23. Har lest mange gode innlegg om denne debatten, men må ærlig innrømme at dette er det beste hittil! “Du fjerner kanskje en veske, men lar mobberne stå igjen.” Kunne ikke ha sagt det bedre selv – Knallbra!

    24. skoleuniform hinder ikke mobbing,se på skoler i storbritannia, det er like mye mobbing der. Uansett om skoleuniform handler om likhet. På en annen side så er det motsatt effekt. En person som blir ansett som en taper, forblir en taper. Skoleuniform her har liten betydning for mobbing i skolen.
      Å fjerne mobbere til andre skoler er heller ingen god løsning .Mobbing handler først og fremst om holdninger og atferd.
      Dette merkepresset ang vesker hos ungdom handler om status.

    25. ville bare si at på videobloggen din så virka du så utrolig sikker på seg selv og veldig moden! Elsker måten du har forandret deg på til det gode! Du er virkelig en god og varm sjel, stå på videre! Jeg heier på deg, vakre Sophie! <3 elske bloggen Btw 😀

    26. Er det ikke en veske, så er det en skoleuniform…
      Har vært utvekslingsstudent på en skole hvor vi hadde uniformer. Noen ble stengt ute fordi foreldrene ikke sydde uniformskjørtene til så lite som skolens regler tilsa.
      Hårpynten! Med skoleuniform, så brukes mye hårpynt/frisyrer. Er det ikke en skoleuniform, så er det håret. Skoene var ganske valgfri, så lenge de var svart og nådde opp en viss standard. Da var det om å ha finest sko. Finest skrift. Beste skolelunsjen i den mest fancy matboksen. Kulest veske.
      Altså, skoleuniform hjelper ikke, det er jo som du selv sir, mobberne er alltid der uansett. Om man putter på dem like klær, finnes det alltid andre ting å stenge folk ute for.
      Trist å si, men jeg tror aldri man får fjernet mobbing og utestenging fra skolene. Ja, man kan forebygge, man kan fjerne elementer som forsterker mobbingen osv, men vi vil aldri bli kvitt det :/

    27. HALLELUJA, der kom det innlegget vi alle har ventet på fra en eller annen!! Helt riktig skrevet, stolt over at du deler din mening med hele verden, burde vært flere mennesker som deg. Virkelig.

    28. så utrolig bra skrevet!! Jeg er så enig i dette innlegget som det går Ann å bli! Om ikke jeg har lest bloggen din mye tidligere, gjør jeg det hvertfall nå! Veldig sant og veldig sterkt. Virkelig, respekt til deg! Stå på sånn videre, heier på deg!! 🙂

    29. Helt riktig! Bra skrevet Sophie Elise! Du har så mange brae poeng og sterke tekster. Og på grunn av det, er jeg alltid den jenta som sitter å beskytter deg vist noen har et dårlig inntrykk å komme med når det gjelder din personlighet! For du er faen meg ei lita rå dame! Bare vit at du har så mye bra å komme med, og at vi som faktisk leser tekstene dine forstår akkurat det! Ville bare du skulle vite det 🙂 Og bare sann i forbifarten, så er det mye kulere med nordlænninger som sier ting rett fram, enn prippene østlendinger.. just saying! Og jeg er fra midt-norge, så tar ikke parti med deg fordi jeg selv er fra nord-norge.. 🙂 Keep the good stuf coming sweetie! Og stå på med dansingen, du har blitt kjempe flink!
      wooh… det var mye som skulle ut der gitt! Såg for meg at “Helt riktig! Bra skrevet” skulle holde, men tydligvis ikke! (haha)
      Liker å leve med den holdningen at har du ikke noe positivt å komme med så holdt kjæft! (den var til alle dere lusne haters der ute! Dere burde skaffe dere enn bedre hobby!)

    30. Veldig reflektert og bra skrevet!
      Det hjelper ikke å forby vesken, det starter med å endre holdningen til disse jentene, og som du sier.. å innføre uniform, alt for mange ungdom sliter med at de ikke har råd til å gå kledd i det som er sosialt akseptert.
      Slik ekskludering har bestandig foregått, det eneste som har endret seg er at det er MYE dyrere å skal passe inn nå enn det var da jeg gikk på ungdomskolen (og jeg er bare 23).. man kan forby alt av merker til ungdommene står der naken, holdningen må endres

    31. Bruker ikke å kommentere noe særlig på bloggen din, men dette måtte jeg bare kommentere på. Kjempebra skrevet! “Du fjerner kanskje en veske, men lar mobberne stå igjen.” – Noe mange ikke innser.

    32. De som ble mobbet da jeg gikk på skolen, ble rett og slett (utrolig trist, og jeg mobbbet aldri, jeg var midt oppi, i en upopulær jentegjeng, mem vi ble ikke mobbet) mobbet pga personligheten sin. Det var jenter og gutter som de andre så på som PLAGSOMME, eller teite, pga OPPFØRSELEN deres. Hadde null å gjøre med hårfarge eller utseende.

    33. Dette er fantastisk. Du har en sterk penn. Håper du fortsetter å blogge livet ut! Jeg leser ikke blogger lenger.. Utrolig nok! Jeg som var innom både deg, Ida Wulff og Kristina Andersen sin blogg minst 1x til dagen. Men nå fikk jeg jammen lyst til å begynne å lese igjen. Heia deg, og ha en fin dag 🙂 Hilsen Lisa

    34. Det er vel ikke så mange som for alvor mener at man skal forby vesker i skolen. Men isolert sett hadde det jo løst ett problem; foreldre slipper å legge ut flere tusenlapper for å unngå utestenging. Da blir vel utestengingen konsentrert om noe annet, men kanskje noe billigere

    35. TAKK! Du sier akkurat det jeg mener er riktig i denne saken. For ja, det er jo ikke veskenes feil at folk er slemme.
      Selv så har jeg også noen designervesker. Men det betyr ikke at jeg velger vennene mine etter hvem som har designervesker og hvem som ikke har det!

    36. Dere som nevner dette med at gutta bruker mange tusen på sportutstyr… SPORT ER DYRT! Det har ingenting med jåleri å gjøre slik som vesker (enda man skulle tro flere på treningssenteret var klar for catwalken)
      Ski er dyrt, skateboard o.l. er dyrt, hest er dyrt,ballett er dyrt – ergo sport er og vil alltid være dyrt. Å stå på slalom kan ikke sammenlignes med å henge på hjørnet med Chanel veska si. Herregud… Norsk ungdom….

    37. KUNNE IKKE VÆRT MER ENIG SOPHIE AND I LOVE YOU
      KOM TIL HOLMLIA MANGE FANS HER
      HÅPER Å MØTE DEG MITT FORBILDE

    38. du skriver og mener så mye bra, får faktisk frysninger av å lese flere av innleggene dine! Desidert en av norges klokeste og reflekterte blogger

    39. Bra sagt!
      Selv er jeg i midten av 30-årene, og jeg husker vi hadde en spørreundersøkelse ang. skoleuniform da jeg gikk på ungdomsskolen – og det var og er jeg for!

    40. Utrolig bra skrevet! Og jeg er helt enig med deg, folk i media, politikere, skolen osv klarer ikke å se hvor problemet faktisk ligger hen. Det er ikke et problem at folk går rundt med vesker til flere tusen kroner. Det som er problemet er foreldrene som KJØPER disse veskene til barna sine uten å blunke. Problemet er de ungdommene som kjøper sånne dyre vesker bare fordi de føler at de må ha det alle andre har for å passe inn. Hvis ungdommene føler det sånn, så må de nesten ta å gå i seg selv og tenke litt. Det er ingen som har sagt at man ikke passer inn hvis man ikke har dyre vesker eller dyre klær. Dette “presset” alle snakker om er egentlig et press som folk legger på seg selv. Det er ingen andre enn dem selv som setter krav og presser seg for å passe inn. Jeg har aldri følt meg presset på noen måte, uansett om 90% av skolen min hadde Canada Goose jakker fra de gikk i 8.klasse. Den dag i dag har jeg jobb, jeg er snart 20 år og jeg kan kjøpe akkurat det jeg vil. Jeg har noen dyre vesker og noen dyre klær, men jeg har for all del ikke kjøpt de fordi jeg føler meg presset av samfunnet til å ha dyre ting?! Haha wtf, det er jo helt skutt i hodet. Min mening er at folk som lar seg påvirke av hva andre mener, og kjøper dyre ting bare for å passe inn, er SVAKE mennesker. Rett og slett.
      Selvfølgelig så forsvarer jeg ikke mobberne oppi alt det her, for de som stenger andre ute bare på grunn av ditt og datt, de er fæle mennesker som ikke eier respekt eller oppdragelse. Når det gjelder skoleuniformer, så er jeg som du sier, for skoleuniform og det har jeg egentlig alltid vært. Jeg tror skolen hadde blitt en helt annen opplevelse for de fleste om alle gikk med uniform. Men mobbing vil det alltid være, for det er alltid noen som har noe å pirke på. Sad but true.

    41. Jeg synes du alltid har en klok kommentar til enhver situasjon! Haha, mektig imponert igjen. Stå på Sophie!

    42. med skoleuniform kommer man langt…….man slipper klespress og endel andre press…joda mange press vil fortsatt være der…….men man slipper unna en god del.
      Alikevel er eg glad eg slapp skoleuniform, eg hadde konstant vært dauskuk på skolen i skjørt. Eg fryser på 2 graders forskjell hahaha så i så fall ønsker eg meg bukser til gutter OG jenter valgfritt .event skjørt

    43. Det er jo diskriminering om man ikke kan få gå i det man vil, da burde de forby goose/parajumpers jakkene, dyre uggs, hijab og ellers hva folk måtte ønske gå med.
      Og skoleuniform trenger ikke være skjørt. Tror om det hadde kommet uniform til Norge så kunne man valgt mellom flere(forhåpentligvis til samme pris eller sponset av staten).

    44. Heisann Sophie Elise!
      Jeg er en kar på 21 år, leser egentlig aldri blogg, men når bloggen din først dukker opp i facebookfeeden, så tar jeg alltid en tur innom. For du er ikke så dum som mange skal ha det til, jeg personlig syns du er en meget smart og reflektert jente! Og utseende har du hvertfall med deg! You go girl! 🙂

    45. Bra skrevet. Man kan ikke fjerne veskene… Det hjelper ikke særlig mye.. Dessuten går det jo bare over til noe annet rett etter, uansett! Klær, sko, sekker, jakker… Det er ikke vits å fjerne det! Bra at du sier dette!!! Kos deg resten av dagen😊

    46. Det er mange år siden jeg har orket å lese slike rosablogger.. Men wow, i det siste har du, Sophie Elise, imponert meg virkelig! Man har mange fordommer til slike rosabloggere, dessverre, men du har både hodet og hjertet på riktig sted! Du er en virkelig reflektert, smart og god jente! Stå på! Jeg tror du kan være en god rollemodell, for oss jenter med dine mange, sunne verdier og holdninger! Creds til deg!
      Dette innlegget var utrolig bra! Bruk makten du har på bloggen, den kan utgjøre en stor forskjell!!

    47. På skolen vår kan du ha så mye merkeklær og merkevesker som du bare vill, men hvis du ikke spiller håndball er du ikke populær siden det er håndball gjengen sånn lissom er de kule…

    48. Du sier om man tar bort veskene, så står mobberne likevel igjen. Det er sant.
      MEN
      om man begynner med skoleuniform, vil det heller ikke stoppe mobberne!
      veldig trist om man må være helt prikk like for å ikke bli mobbet…hvor er respekten til folk?

    49. snakk for deg selv… du har jo slike vesker selv? Da synes ikke jeg at du passer bra til og uttale deg om denne saken. Det at du er en veldig kjent blogger og har mange dyre merkevesker sier jo seg selv at tenåringene som vil være som deg gjør det samme og tror det er normalt!

    50. Du blir ikke mobbet fordi du ikke har en dyr veske, det er personen som ikke har råd til denne vesken som tror det. Barn som har foreldre med dårlig råd eller ikke vil prioritere 5k på en veske, føler at de er under et samfunn med et veldig stort pengepress, men de med god råd bryr seg som oftest ikke noe om hva andre har. Det er ingen som bryr seg hvilken bil foreldrene dine har, om du har lv eller hm veske, det er bare et press mange jenter lager oppi hodet.

    51. Jeg går bare i 7 klasse, men det er forsatt mange av jentene på trinnet som bærer michael kors veske, channel veske osv.. mens jeg har så vidt hørt om disse merkene. jeg kan føle meg utenfor ganske ofte pågrunn av det. Min mening om dyre merker: man kan kjøpe noe som er like fint, bare til 5 ganger så billigere pris. Kjøp heller noe som ser fint ut, istedenfor å kjøpe den lille skriften på tingen. veldig bra skrevet sophie<3 XOXO<3

    52. Helt enig i det du sier. Det er helt sant.
      Må bare si at du er sykt flink til å skrive og mens jeg leste det tenkte jeg bare, herregud, skulle ønske jeg også kunne uttrykke meg og skrive sånn som deg. Du er fantastisk

    53. Jeg blir sjokkert. Ikke over at noen usikre sjeler må ha dyr veske for å få opp selvtilliten, men fordi dere mener SE representerer sunne verdier.
      Sophie: Du er selv med på å skape et kunstig press med alle dine dyre vaner. Du burde slett ikke blande deg inn i denne diskusjonen, ikke si et pip om kjøpepress.
      Jeg er dog enig i en ting, og det er at man bør flytte mobberne vekk fra ofrene.
      Hilsen en voksen.

    54. Jeg har alltid vært for uniformer på skolen og mener at denne veske greia er helt på tryne, men jeg er faktisk ganske enig med den anonyme over meg som skriver “hilsen en voksen”.
      Du er smart Sophie, men du er litt dobbel. Du snakker i mot deg selv.. For er det en som har makt her når det kommer til kropp, klær og utseende er det deg. Du hadde hatt !2! operasjoner da du ikke en gang var eldre enn en tenåring. Silikon og nese operasjon. Det hjelper ikke så mye på at det var fordi du ikke var fornøyd med deg selv, da det likevel hjelper å dytte på kroppspress. Du har falske vipper, falske lepper, falske pupper, falsk nese, falskt hår.. Så snakker du om at folk må være fornøyd med seg selv. Du kjøper dyre klær og viser det på bloggen, du poserer på bildene for å se “best mulig ut”.. Lista er lang. Hva viser det 13-14 år gamle jenter? Når en så kjent og pen person som deg gjør alt dette? Jo, det viser at man må ha store pupper, du må være slank +++.
      Dette er ikke ment som dritt, men en oppvekker. Du aner ikke hvor mye makt du har, Sophie. DU er med på kroppspresset.

    55. Jeg er helt enig! Det er nok ikke de dyre tingene som er problemet. Jeg selv eier Svea jakke, timberland sko, Iphone6 og andre merke greier som er populært… Dessverre kommer jeg ikke inn i noen av venne gjengene her. Å møte opp på skola med en Prada veske gjør nok ikke forskjell… Folk på den lille plassen jeg bor på vil bare rett og slett ikke bli kjent med meg. Så jeg tilbringer dagene alene og de dagene det blir alt for kjedelig drar jeg på besøk i lage pappa.

    56. Unger som går på skoler hvor de bruker skoleuniform blir også mobbet og utestengt. Så skoleuniform er nok ikke løsningen. Det vil bare lette litt på kjøpepress og utseendepress.

    57. Hei Elise!
      Bra skrevet, jeg er ganske enig med deg. Liker også godt at du er for uniform, det er jeg selv, syntes det er mye bedre av erfaring.
      Eneste jeg reagerer på er at løsningen er jo ikke å utvise mobberne permanent heller, da går man heller ikke til bunns av problemet. De som gjør andre vondt har det selv vondt, når det er sagt syntes jeg ikke at det ikke skal få konsekvenser.
      Keep it up.

    58. Dette var drit bra sagt Sophie Elise!! helt seriøst! endelig en som skjønner hvordan det er å føle seg utenfor!!

    59. Ikkje ofte eg tar meg tid t å kommentere på blogger osv. Men halleluja! Du skrive utrolig bra og eg digge rett og slett måten du får fram poeng på! Heilt rått!

    60. JA!! Og takk – dette innlegget er så bra, så direkte og så riktig. Jeg gikk selv på ungdomsskole i Bærum og da var det jakker som var det store. Og var det ikke jakker, så var det noe annet. Man finner alltids noe annet og selv om man fjerner vekser, så fjerner ikke det mobberne. Garantert!

    61. WOHOO!! Du får det sagt!! E helt sikker på at du har celine veska for at du syns den e fin og ikke pga at du føle dæ så sykt mye bedre. Heie på dæ Sophie Elise!!!

    62. Du er et stort forbilde for mange folk! Hørte på tv litt som hadde kjedd, STÅ PÅ ELISE SOFIE DU ER BEST!!!

    63. Stygge kommentarer er bare så teit du er best du er et stort forbilde for meg å siker mange andre.Når noen skriver stygge kommentarer er det bare pga at de er så mesunerlige på deg og de vil siker være som deg bare ikke hør på de teite kommentarene fra de hjerne døve personene stå på håper du vinner mitt-dansecrew du er veldig flink til å danse 🙂

    64. Problemet er at så sykt mange kommer til å gå rett i luksusfellen når de får ansvar for sin egen økonomi

    65. RÅ BRA SKREVET! Det du sier her er helt sant! Du er så god med ord, og skriver rett fra levra, ærlig og smart jente <3 Stå på Sophie! Du er mitt forbilde <3
      Jente, 16

    66. helt enig !
      kan faktisk ikke beskrive det jeg leste akkurat nå!
      jeg kan ikke si mer en at jeg er helt fullstendig enig med deg
      sophieeliseeralltidbest

    67. Problemet er at denne trenden er så vanvittig dyr.
      Da jeg var ung var det championsbukse som var et must, ikke en veske til 7000 kr.
      Det er synd at det har blitt sånn, og ja som du sier vil det alltid være noe som bidrar tilå holde enkelte utenfor. Men hvordan vi klarte å komme hit skjønner jeg ikke. Hvordan er det mulig at dyre merkevesker og jakker som koster sinnsyke mengder penger blir et must? Jeg fatter det ikke. Tenk på alt de kunne brukt de pengene på! Ja, folk er naturligvis opptatt av ulike ting, men her handler det om press for en kan umulig argumentere at så mange unge ville brukt så mye penger på en veske ovenfor å reise på en to ukers tur til for eksempel USA. Det er rett og slett for sykt og trist å tenke på at det er slik samfunnet vi lever i har utviklet seg til dette….

    68. Helt enig med deg 🙂 Savner at du skriver litt om politiske saker og meninger, kunne du gjort det igjen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg