hey du sexy lady

 

Hei dere, og god “morgen” ! Oppdateringen kom litt sent her, veldig ufrivillig fra min side. Vi ligger en time bak dere, og jeg har jobbet på spreng for å få netttilgang absolutt hele kvelden igår og morgenen idag. Vi bor på et femstjerners hotell så man skulle kanskje tro det var en selvfølge, men neida. . Nå er jeg plassert i resepsjonen og det funker i det minste sånn halvveis, så da kan jeg puste lettet ut for denne gang. 

 

 

Så, jeg tar for  meg dagne i går! Vi startet som vanlig dagen med en surfeleksjon, surfingen gikk litt bedre for min del og jeg følte jeg hadde en god runde med surf. Liker instruktørene våre veldig godt forresten, spessielt han vi har på vår gruppe som vi bare kaller for “snoop dogg”: Det er en veldig avslappet atmosfære generelt blandt surfere, så uansett hvem man er føler man seg velkommen i gruppa. Elsker stemningen nå som vi begynner å få et par interne vitser  I dag er faktsik siste leksjon, noe som er litt trist. . Gleder meg allerede til en (forhåpentligvis) ny tur med Lapoint! Kanskje Australia, da? Og forhåpentligvis bedre internett? Hehe.

 – Etter avsluttet surfeleksjon kastet vi oss i dusjen, og dro rett til et svært marked –

På markedet surret vi rundt i et par timer, jeg fant lite av interesse (fake chanel føles litt 2000-and-never-ever), men en liten kjøleskapsmagnet fikk jeg med meg! Kanskje litt kleint men slike har jeg altså begynt å samle på, og ser fram til jeg er 80 med et kjøleskap dekket av fine minner. Ellers elsket jeg denne taklampen, men den er nok litt vanskelig å få med seg til norge. .

 

Jeg, Charlotte og Tine gikk i samlet flokk og snakket “kinesisk” som egentlig hørtes mest ut som språket de snakker på Sims, vi danset og hoppet rundt, ble kjeftet på av de lokale, laget stygge grimaser når de sa “hey sexy ladies” og generelt sett bare fikk utløp for vår indre gale skapning. Forresten, til dere skandinaviske jenter som lærer slike selgere NORSK – hva feiler det dere? Hvorfor lærer dere dem å si “halla hva skjer a ” eller “god pris for deg fine jenter”?. Selgerne tror det er morsomt og sier de samme frasene førti ganger på rad. I går kalte til og med en meg for FITTE! Eller, jeg gikk forbi han, så sa han “why are you so FITTE? HAHAHAHA” så lo han og hele gjengen. Så, til dere som reiser ned til land som Marokko, Tyrkia, hvor de nå enn selger fake merkevarer og lærer de sånne ord – fy skam. Og til dere som går på de “kjøpstriksene” om å rope “hey sexy lady” – fy skam på dere også. For noen må jo bite på, om ikke ville de ikke ha fortsatt.


Uansett, nok utblåsning fra mi side. I går kveld spiste vi en herlig pastamiddag på campen, stor klapp på skulderen til Lapoint som er flinke med vegetarmat og gir alle et tilbud. Nå skal jeg løpe ned til stranden for å surfe med de andre for siste gang, tusen takk for mange hårtips forresten! Jeg har flere flekker på hodet som er totalt tomme for hår, da mener jeg skallete flekker.. så jeg begynner å få panikk. Det er altså ikke litt røyting det er snakk om, jeg mister seriøst store hårflekker på hodet. Kanskje noen har vær tigjennom akkurat DET? For litt røyting klarer jeg fint, altså.

60 kommentarer
    1. Jeg mistet hår pga stress..men du burde nok ta en tur til legen å ta litt blodprøver se om det er noe du mangler?

    2. Søk opp alopesia areta tro det skrives sånn. flekkvis håravfall får håpe det ikke er det men lurt å sjekke det !!!ta deg en tur til legen når du kommer hjem <3

    3. Hårtap kan komme av mange faktorer, enten alene eller kombinert.
      Det er ikke uvanlig i et kosthold uten animalsk protein og vitaminer. Enkelte aminosyrer finnes ikke i vegetabilske matvarer, og selv om vi kan lage noen av disse selv, blir de ikke prioritert til håret når inntaket er lavt og omsettingen dårlig (vegetabilsk protein utnyttes mye mindre enn animalsk). Egg og melk veier noe opp for dette, men jeg vet ikke om du spiser dette.
      En del vitaminer er vanskelig å få nok av fra det vegetabilske, selv om det finnes der. Man må spise så mye. For eksempel gjelder dette B-vitaminer, noe som i stor grad går utover håret. Til en viss grad også vitamin A, og noen mineraler (magnesium for eksempel), men mineraler er som oftest ikke så vanskelig å få i seg fra et vegetabilsk kosthold. Når det gjelder disse B-vitaminene, er de fleste av disse vannløselige og som vi har et lite lager av. (Unntaket er B12 som forresten ikke eksisterer i et vegansk kosthold). Det betyr at vi må tilføre disse kontinuerlig. Hud og hår som fornyer seg svært ofte vil være noe av det første som merker dårlige effekter av dette. Dette får du i deg hovedsakelig fra kjøtt, egg, melk og noe i grove kornprodukt….
      Omega 3 trenger vi fra fisk. Vegetarianere får ikke i seg tilstrekkelig DHA og EPA fra vegetabilske kilder ,da vi også er dårlig til å omdanne ALA (vegetabilsk omega 3) til de aktive kompoentene DHA og EPA. Dette går ut over hud , hår og en rekke andre ting i kroppen, slik som for hjerne, nervesystem osv.
      Stres og lite søvn utløser en rekke hormonelle faktorer som kan føre til hårtap. Stress kan selvfølgelig kontrolleres. Stress handler ikke om å ha mye å gjøre ,det handler om å “ha kontroll”. Man kan ha mye å gjøre og likevel ikke være stresset, på samme måte som man kan ha svært lite å gjøre, men likevel være stresset. Stressmestring kan man jobbe med!
      Hårfarge, sterke shampoer og andre hårprodukter sliter på håret, også inn til roten. Det kan være lurt å gå over til milde shampoer, og bruke minst mulig “hårstæsj” (sprayer, extentions, varmebehandling etc) en periode. Samt beskytte det litt fra solen, ved å bruke en hatt for eksempel.
      Dersom hårtapet vedvarer til tross for at ingen av disse nevnte faktorene er overholdt, bør du kontakte lege. Da KAN det være en sykdom som ligger til grunn, og det er lurt å få bekreftet om det er eller ei 😉 Det er forresten lurt å få sjekket vitaminstatus også.
      Lykke til!

    4. Så at det var en som skrev om hårsykdom i kommentarfeltet ditt, der en får hårløse flekker på hodet, og at det kan forårsakes av stress, blant annet. Alopecia areata het det visst.
      Stress er noe som bryter ned kroppen veldig mye, så en skal ikke se bort i fra at det er der problemet ligger. Du har jo nylig vært utbrent.
      Det er jo også mulig du har noe vitaminmangel, men fikk med meg at du tar en del kosttilskudd, og det er jo bra. Selv bruker jeg kiselsyre for hud, hår og negler 🙂

    5. Det kan være siden du bruker extensions hele tiden uten pause eller så kan det være en type alopcia. Du bør ta en pause fra extensions eller en tur til legen 😉

    6. Hei, så bra at du koser deg der nede:)
      Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg er frisør, å har sett flere kunder med Skalla flekker på hodet, til noen har det vist seg å være hårsykdommen Alopecia.
      Det går ant å få sjekket dette hos legen!
      Håper det ikke er det, for extensions eller ikke, så elsker jeg håret ditt:D

    7. Når man er under vektig eller raser ned i vekt går dette ut over hud/hår/negler. Men ta en tur til legen og sjekk om du har alle vitaminer du trenger . Hvis alt stemmer så tar du en tur til frisøren din og hører med de om de har gode produkter som hjelper mot dette 😉

    8. Så en dokumentar om ei jente med problem som deg. Det var på grunn av extentions og hun ble tilslutt mer og mer skalla. Søk om det på nettet. Ville tatt en pause fra det hvis jeg var deg! Du er like fin med kort hår!

    9. Dra til hårlege. Du har alopecia areata. Ytterligere stress kan akselerere hårfallet og gjøre flekkene større. Denne hårsykdommen kommer av stress og depresjoner. Men den er ikke kronisk. Derfor burde du oppsøke en lege så fort du lander i norge.

    10. Heia, vet ikke om du kjenner til louise hay? Hun mener tankenes kraft påviker alt. Kroppen “snakker” til deg ved å feks få eksem, hårtp osv.
      Her er en text på engelsk hva hun mener kan foresake hårtap:)
      here’s what louise hay writes about hair loss:
      “when we are tense and afraid, we often create those bands of steel that originate in the shoulder muscles and come up over the top of the head and sometimes even down around the eyes. the hair shaft grows up through the hair follicle. when there is alot of tension in the scalp, the hair shaft can be squeezed so tightly that the hair can no longer breathe, and it dies and falls out. if this tension is continued, and the scalp is not relaxed, then the follicle remains so tight that the new hair cannot grow through. the result is baldness.”
      Hair loss/baldness according to Louise Hay, is “Fear. Tension. Trying to control everything. Not trusting the process of life.” Her affirmation is “I am safe. I love and approve of myself. I trust life.”

    11. Hårtap har ingenting med å være vegetarianer å gjøre. Har en venninne som er kjøtteter, hun mister mye hår. Men jeg som er veganer har ikke det problemet. Det har med stress å gjøre, enkelt å greit. Virktig å spise sunt, puste, trene, meditere og tenke posittivt. Det er essensielt:)

    12. Alf Gunder har mistet en del hår, men det er sentrert til midt oppå hodet. Han er ikke vegetrianer men spiser kjøtt og grønnsaker også. Mulig at kjøttet gjør at håret på siden av hodet sitter og vokser godt, mens grønnsakene gjør at det faller av oppe på toppen?
      Intresant teori. Skal nevne det for ham. Takk for tipset!

    13. ikke for å skremme deg, men sansynligeten for at du har alopecia areta er ganske stor. Det var det jeg fikk vite når jeg gikk til hudlegen, det er desverre ingen behandling for det. Jeg gikk på kortison tabletter og salve som jeg smøret på flekkene i flere måneder som gjorde at det var der når jeg brukte det, men falt av når jeg sluttet. Jeg mistet alt hår på noen måneder som var og er fortsatt veldig tøft.

    14. Hei sophie!
      Jeg fikk akkurat noe lignende for rundt 1 år siden.. Jeg brukte extensions , og mistet hår! Jeg sluttet med det, og fikk faktisk håret tilbake. Anbefaler å slutte med det, selv om det er fint, og alt det der.

    15. jeg har vært gjennom akkurat det samme. jeg gikk ned i vekt, fikk i meg for lite fett (omega3) det er det som skjer me deg og.. det var dødsvanskelig for meg, stå på så kommer du deg gjennom det. spis mer er sikkert lurt

    16. sophie plis kom deg til lege!!!! du ma ta tak i harproblemene dine sa fort som mulig fordi jo mer du venter jo verre blir det og jo lenger vil det ta for du far kontroll over det! ta blodprove og se om du mangler noe, sa tar de blodprover av forskjellige sykdommer for a se om du har det (du har NEPPE det) og deretter kan du ta de tiltakene du ma for a ordne det. sjampo, harkur, etc, fungerer ikke pa hartap, jeg har provd en million forskjellige. KOM DEG TIL EN LEGE!! du vil ikke at det skal bli verre!

    17. OG det er mektig uansvarlig av blogglesere her a pasta at du har noe sa alvorlig som alopecia areata. DET HAR DU IKKE! na ma du ikke bli redd for det og stresse enda mer og miste enda mer har! andre har har foreslatt extensions kan bidra til problemet ditt og det tror jeg virkelig pa. har sett en jente pa tv som brukte masse extensions og hadde en hel masse deler av skallen uten et eneste harstra.
      slapp av, ikke stress, kom deg til lege og husk at du har ikke alopecia areata. det kommer legen til a fortelle deg ogsa. LYKKE TIL!

    18. og til anonym over som skriver om at de har mistet alt haret: jeg far tarer i oynene, jeg synes du er kjempe flink som klarer deg. Har du sjekket opp microbiotic diet for alopecia?? Sjekk det, sa et program som het “food doctor” hvor en dame var helt skallet og haret hennes begynte a vokse av det. rens kroppen din helt for alle giftstoffer(juicedetox) spis organisk, slutt med alle slags medisiner du tar (med mindre de er viktige, da ma du ikke slutte), fa bort alle kjemikaler og ikke spis noe processed food(mcdonalds, toro ferdig mat etc)
      jeg har enorm respekt for deg anonym, jeg synes du er kjempe flink og jaevelig toff som gar gjennom dette. jeg haper virkelig at haret ditt kommer tilbake igjen og jeg sender deg massevis av kjaerlighet og gode vibrasjoner, jeg kommer til a krysse fingerene for at det gar bra med deg. <3 ta vare pa deg selv, du er like vakker uansett! KLEM

    19. Hei! flekkvis hårtap høres ikke bra ut, og jeg har opplevd dette to ganger i nær familie. det eneste som får det til å slutte er å ro ned på stressnivået ditt, det var det min mor og svigerinne fikk beskjed om ihvertfall. tror nok at du har alt for mye stress og alt for mye som foregår, det er ingen tvil om at blogging er hardt arbeid. jeg bruker aldri og kommentere, men vil bare si fra at du bør dra en tur til lege med hårtapet. lykke til videre og stå på! 🙂

    20. Even if it is Alopecia areata or not, you can’t know until you’ve met a dermotologist. Don’t take advice from the internet as everyone here think they can diagnose you. They can’t. Losing spots of hair can mean a lot of things. It can be caused from various problems. Just don’t ask your readers for help and stress out. If you search for symptoms on the internet you are setting yourself up for even more stress, because half of what you read will cause uneccesarry worrying. Just get home and fix an appointment.
      – medstudent.

    21. Du er så pen! Så bra at du koser deg på surfecamp selv om nettet er dårlig. Det virker veldig gøy 😀
      Veldig stilig jumpsuit på det nederste bildet forresten, hvor er den fra? 🙂

    22. Australia har kanskje enda dårligere internett. Jeg var i Brisbane, Byron Bay, Ballina, Sydney og Perth, og kun et hostell hadde ok internett. Og noen pizzasjapper hadde internett. Så ikke bedre nett der. Men herregud du er på ferie! Greit det er jobben din men du kan vel blogge dritbra når du er hjemme?! Kos deg videre 🙂

    23. Hei! Jeg er veldig glad for at du nevner det med alle de uforskammede kommentarene man får slengt etter seg av menn, som oftest i utlandet. Jeg er oppvokst i en familie der vi ofte reiser til litt mer “uvanlige” destinasjoner (Sør – Afrika, Namibia, Mongolia osv). Helt siden jeg var rundt 10 år gammel (er 16 nå) har jeg fått slengt kommentarer etter meg fra eldre menn, og disse har såret meg veldig og gjort meg veldig usikker, fornærmet og litt “paranoid”, om man kan kalle det det. Alle disse kommentarene, “hey, beautiful” for eksempel, og at jeg blir sett på som et dyr, er noe som brenner i meg. Jeg er veldig glad for at du tar det opp og setter fokus på nettop det. Okei, dette ble bare rot egentlig, men jeg håper du skjønner hva jeg mener! Takk skal du ha, er så glad for at noen setter ord på det.

    24. Hvis de kaller dere for fitte en gang til, er det bare å si manjac tilbake som betyr FU. Da holder de nok kjeft;)

    25. Sikker på at han ikke mente å si “Why are you so fit?”, ikke fitte? Altså, “Hvorfor er du så fin?”.

    26. Høres ut som du har alopecia.. Jeg fikk det en gang (kun en flekk) pga stress. Tok livet litt roligere en periode og det vokste tilbake 🙂 så kanskje du bare må slappe av litt mer.

    27. Hei. Det er en hårsykdom som heter Alopecia areata. Det vil si flekkvis håravfall, det er ikke farlig, og ikke smittsomt. Hva det er som forårsaker det er man vel ikke helt sikre på. Har hørt det forklart med alt i fra mangler i kroppen (vitaminer/mineraler) til hormoner/stoffskifteproblemer.Hvis det er det du har er det vel ikke så mye å få gjort med det. Har vel egentlig ikke hørt om en kur som virker. Plutselig er bare håret tilbake igjen.
      Det finnes også en annen type alopecia som heter totalis. Da forsvinner alt hår,også kroppshår, og øyevipper, bryn osv. Denne typen er det vel bl.a bassisten i Dance with a stranger har.
      På den annen side, du farger håret ekstremt mye, dette er en stor påkjenning på både hår og hodebunn. Så dette kan også være en grunn til at håret faller av/ eller rett og slett knekker av.
      De fleste fargeprodusenter anbefaler ikke å farge håret noe særlig oftere enn hver 6 uke. Dette pga påkjenningen på hodebunnen.
      Så til slutt, Utstrakt bruk av extensions gir en veldig hard belastning på håret.Dette kan føre til at håret løsner ved roten, eller knekker pga belastningen over tid. Hvis det viser seg at dette er årsaken må du slutte med det, og la håret og hodebunnen få tid til å hvile og ta seg opp igjen. Så vil nok håret komme igjen.
      Uansett; kom deg til legen, og få tatt blodprøver for å sjekke hvordan det står til med helsa di.
      -Og til deg som påsto at det absolutt ikke var alopecia areata; hvordan i all verden kan du vite det?
      Uten å ha sett på det, eller sjekket det ut?
      Du burde heller anbefalt henne en tur til legen.Det er det man gjør når helsa skrangler. Man går til legen, ikke til internett.

    28. ei jeg kjenner mistet plutselig store flekker med hår på hodet, det var ikke noe hun fikk gjort utenom å prøve å skjule det.. Etter 1,5 år begynte håret å vokse ut igjen av seg selv.. Hårtap kan skje en hver og kan være arvelig.. Anbefaler et legebesøk 🙂

    29. Hei!:)
      Jeg tror grunnen til at du mister hår er fordi håret ditt er så slitt og skadet etter all extensionsene og blekingen av håret. Tror det kan hjelpe om du rett og slett bare tar ut all extensions for noen måneder, og kanskje gå litt mer til din naturlige hårfarge. Dette for å få la håret været i fred og hvile seg litt.
      Du kan også dra til legen for å sjekke om det er noe viktig kroppen din mangler. Men jeg er veldig sikker på at det er extensonsene og blekingen/fargingen som gjør det. Du kledde supergodt kort hår som du viste oss for noen uker siden:-)

    30. Omg! Hei til du som nevnte louise hay ..❤ kjærleik ♡
      Jeg hadde en periode med mye håravfall. Jeg var sykt stresset ++ og det ble bare verre når jeg i tilegg mistet baller med hår hver dag. Jeg måtte rett og slett øve på å slappe av. Få nok søvn, drikk masse vann og spise mye frukt, bær og grønt. Høres for lett ut.. men nå har det seg sånn at flesteparten har ikke alle disse punktene fast i livet sitt. Lær deg å slappe av. Skru av alt av teknologi i en time per dag.. gå tur i naturen, frisk luft. Hver gang en negativ kommentar dukker opp i hodet ditt, så sier du fem positive tilbake. Jeg er stygg, jeg er feit, jeg klarer ingenting, dagen i dag er så jævla dårlig -> jeg er vakker, jeg er smart, jeg kan klare alt jeg vil, jeg er verdig, idag er en ny dag og alt og alle rundt meg er nydelige.
      Kom til Australia, jeg bor her.. nydelige hvite strender, palmer. Det er rent og ryddig.. ingen som prøver å selge deg ting overalt. Du får storby, shopping og alt det der + tropisk strandliv, STORT dyreliv! <3 Jeg har flere ganger sett ville kenguruer på 5 meter avstand... koalaer, Snille dyreparker. Internett er normalt og stabilt slikt som Norge. Jeg bor på Gold Coast.. føles som en tropisk versjon av Norge, jeg kan gå på stranden året rundt + flesteparten av menneskene her er åpne og veldig hyggelige. Slår ofte av en prat med fremmede, unge og gamle, på tur med morgenkaffen eller på stranden. + mye fantastisk for vegetarianere. Mye hippie folk, surfere, skatere... tror det hadde vært toppers for deg Sophie.

    31. Om du mener “kinesisk”, så prater du om vietnamesisk. For kinesisk høres ikke ut som det de prater på sims, men derimot gjør vietnamesisk.

    32. For å ha lest bloggen din siden 2010 er jeg veldig dårlig til å kommentere.. Jeg ville bare si at jeg synes du ser helt smashing ut om dagen!

    33. Hei Sophie!
      Det ser ut som om du har det kjempe fint, og jeg håper du koser deg resten av oppholdet!
      Søsteren min mistet for en stund siden hår flekkevis, og det kjentes nesten ut som gummi fordi det ikke var noe hår der i det hele tatt. Hun gikk til legen og fikk påvist alopecia areata. Hun fikk med seg et middel som hun dryppet på de hårløse flekkene over en periode, og etter hvert kom håret tilbake. Så jeg vil råde deg til å gå til legen og få et slikt middel, så vil håret forhåpentligvis komme tilbake.
      Lykke til!

    34. Hvilken idiot bestiller et hotell uten å sjekke alle detaljer, som f.eks. at de har internett? Ah, right, brødhuer som bor på “5 stjerners hotell” som tror stjernene har en dritt å si. De er VEILEDENDE.

    35. Tror nok det kommer av extensionsene dine. Så på tv for en tid tilbake at alt som “dro” i håret var skadelig, og konsekvensene kunne være at man mistet hår desverre :-/ men jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette, så det er sikkert lurt å høre med lege/frisør for å være sikker på at det ikke er noe annet. Sikkert bra for håret ditt med litt pause innimellom, du ser like pen ut uten uansett 🙂 så føles det mye bedre når du skal pynte deg ekstra og bruke dem, det synes ihvertfall jeg 🙂

    36. Stine Marie: NNeida, tror ikke det er extensions, det har jeg hatt i så mange år. Men har fått anbefalt fra frisør å ha en liten pause uansett mens jeg bygger opp håret mitt igjen, så blir nok det 🙂

    37. Hei! Hvor har du kjøpt jumpsuiten din? Er ca. like høy som deg, og sliter med å finne en passende jumpsuit. Den var veldig fin!

    38. Kjøleskapmagneten symboliserer Mekka, du skulle kanskje hatt noe som faktisk er knyttet til Marokko og ikke Saudi Arabia. Mekka er den helligste plassen for oss muslimer, så det er ikke en vanlig duppe-dings som du bare henger opp på kjøleskapet ditt. Du som er så reflektert og kunnskapsrik, burde jo vite dette.

    39. du har sikkert fått svar på dette for lenge siden, orket i lese gjennom alle kommentarene dine.. men jeg bare så gjennom bloggen din for elsker den! og jeg tror jeg vet hva det er.. og nei det er IKKE på grunn av extencions..
      Jeg bruker selv extencions og gjort i flere år og har ikke hatt det problemet.. men jeg har en søster som får sånne skallete flekker.. det er en hår/hud sykdom som jeg ikke vet helt hva heter.. hun bruker ikke og har aldri brukt extencions, det er rett og slett bare en sykdom.. det kan gå dårlig og man kan miste store flekker, og man kan være heldig og det gror tilbake av seg selv.. i søsteren min sitt tilfelle har det begynt å gro igjen etter noen måneder, men hun ha fått det flere ganger, og det er veldig vanskelig for henne hver gang det skjer.. Jeg anbefaler deg dra og sjekke hos legen.. jeg har faktisk en til søster som også har slitet med det, og legene tror rett og slett det er gener, en slags kombinasjon som gjør det. De har begge i hvertfall tatt ekstra innskudd av b-vitaminer som er bra for hår og hud og det ser ut til å hjelpe, så det kan være noe du burde prøve 😉 <3

    40. Det nevnes her at alopecia areata skyldes stress: Alopecia er en autoimmun sykdom, immunforsvaret er overaktivt som gjør at det kvitter seg med arbeidsoppgaver som har minst betydning: Derfor legger den hårsekkene i dvale. Grunnen til at immunsystemet jobber på denne måten er riktignok ukjent. Stress alene er dermed ikke grunnen for sykdommen, men kan være en utløsende faktor. Jeg mistet alt hår og kroppshår for 11 år siden og aldri sett det siden,, og selvom det er kjipt, så er det ikke verdens undergang. Det er bare hår, det kunne faktisk vært så mye verre 🙂 Håper det løser seg for deg Sophie Elise, du ser helt super ut! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg