ready, set, surf

Endelig har jeg og Charlotte kommet oss trygt fram til Lapoints surfecamp i Marokko, med ikke mindre enn 60 andre elever! Jeg kunne virkelig ikke hatt det bedre akkurat nå, vi ble møtt av behagelige temperaturer, en flott gjeng og vår egen toppleilighet, som til og med har en egen veranda. Selv om standaren på leiligheten er veldig enkel (tenk tv fra 70-tallet, for eksempel), så vil jeg kalle tilværelsen akkurat nå ganske luksus. Jeg ser fram til å være her en uke og rett og slett bare…være. La det som skjer hjemme, bare være hjemme og så får jeg ta det neste lørdag heller. De nærmeste naboene våre i leilighetsbygget er to tilsynelatende veldig hyggelige gutter, som er fra england faktisk. Ser fram til å bli bedre kjent med dem, og alle de andre her i uken som kommer. 

 

Vi kastet akkurat i oss en sen middag, og jeg holder en knapp på å komme meg i seng innen de neste tretti minuttene. Husker dere for litt siden da jeg fortalte at om jeg skulle få ta botox måtte jeg slutte å røyke sigaretter? Det klarte jeg, men byttet tragisk nok over til snus som jeg ble super-avhengig av, så på denne reisen har jeg ikke tatt med meg en eneste boks slik at jeg skal kunne slutte helt med nikotin. Holder på å få abstinenser og egentlig litt panikk haha, så derfor er det nok best å bare legge meg – i tillegg venter en tidlig morgen med surfing, woho! Lurer veldig på hvordan jeg ligger an der.

Ellers kan dere gjerne komme med deres beste tips for å slutte med snus! Appen får jeg ikke lastet ned her, og babysmukken har jeg glemt hjemme 🙁 Vi snakkes imorgen! Husk bloggerne! 

49 kommentarer
    1. Kjøp tyggis og tygg, deretter putt u nder leppen. Helst ein me sterk miintsmak, slik at det svir litt – slik som snus 🙂

    2. Om du klarer å holde deg unna i alle fall i to uker kommer du sikkert til å få vondt i magen, bi kvalm og føle deg uvel om du skulle knekke å ta deg en. Det ble jeg, og da fikk jeg HELT avsmak..så siden da har jeg rett å slett ikke orket å verken røyke eller snuse, siden jeg ble så dårlig.

    3. Beste tipset ligger i ditt eget hode. Om du vil slutte er det bare å slutte. Jeg har både sluttet å ruse meg ( 7 år siden nå) å sluttet å røyke(2år siden) etter mange forsøk fant jeg ut at den eneste løsningen rett og slett ligger i psyken. 🙂 klarer jeg dette klarer du det:-) jeg er ikke en sterk person egentlig. Men klarte det likevel:-)

    4. Bare gå hundre prosent inn for å slutte med det, vær viljesterk og eventuelt ta deg en tyggis hvis du får skikkelig lyst på en snus 😉

    5. Jeg tror, Sophie Elise, at du bør tenke nøye om din utdanning. Det er jo flott å se deg reisende rundt omkring, men det gir ikke deg poeng uansett, for utdanningen skal alltid være det gule eplet hos hver enkel person. Har du tenkt deg om å ta utdanning, kanskje i 2015? Det er viktig at du ikke poserer bare i dyre plagg, gjør livet ditt til en blogg, for bloggen kan være plutselig upopulær, pga det er mange jenter som har noe å vise og bli populær av. Du kanskje blir populær en god tidsperiode, men etterhvert skal du få en pengemangel, og ikke en blogg som redder ditt liv, for det er mange jenter der ute som skaffer seg første plass på topplista her. Jeg gjerne anbefaler deg å bruke hjernene ikke på fester, på fancy greier, reiser og masse ikke trengende ting, og gjerne tenke på en virkelig jobb som bringer deg ressurser, prøv gjerne med studie, jeg vet du har strykk i mange fag, jeg leser jo også din medreiser Andrea Badendyck som måtte ta masse fag opp for å få opp utdanning neste år. Så kanskje drar du til Harstad og tar opp relevante fag til våren, gjennomfører de med glans og få deg skaffet en utdanning, du vil få en god fremtid hvis du gjør det nå. Jeg liker deg som person og blogger, jeg er selv jente som er veldig opptatt av klær,mote, make up osv, men jeg tar utdanning for å sikre meg.
      Om jeg skriver sånne ting så er det pga jeg bryr meg om deg.
      Håper min kommentar blir sett.

    6. Hei sophie finnes ingen triks i ludo. Eneste tipset er en stor dose man the fuck up og slutt og snus. 🙂 Hilsen 110 dager ex snuser 😉 men bra idee og høre seg utlendig for snus !

    7. ok sophie, dette høres rart ut, men jeg lover det funker: kjøp ingefær. skjær opp en liten del av den og legg under leppa. slutta å snuse etter mange år sjæl, og ingefær ble min trøst i hverdagen. lykke til

    8. Ingefær under leppa er genialt! Kommentar til Viktoria: utdanning gir deg ikke ambisjoner om du ikke har det for den utdanninga du tar. Suksess, lønn, intelligens og status har ingenting med utdanning å gjøre i bunn og grunn. Jeg synes at mennesker som gjør det bra i livet, verdsetter det de gjør og stoler på egne valg er viktigere, uavhengig av utdanning. Utdanne deg kan du å gjøre senere i livet, det er ingen som stopper deg i å ta høy utdanning pga alder. Hilsen Lærer, som egentlig er veldig opptatt av utdanning, men synes samfunnet burde respektere de som velger å ikke gå på universitet

    9. jeg slutta å snuse for snart 1 uke siden etter å ha snust i 6,5 år. det som fynket for meg var å kjøpe en hvit tobakksnus av merket epok som inneholder 3x så lite nikotin (og andre diverse farlige stoffer), og snuse denne i et så sent tempo som mulig. ikke ta i snus bare for å gjøre det, men vent til du kjenner at du “må” ha.
      på denne måten trapper du ned, slik at kroppen vender seg til mindre nikotin, og etter denne boksen med epok sluttet jeg helt. og jeg sliter ikke LITT engang! det går faktisk ekstremt overraskende bra 🙂
      mitt beste tips: ikke lur deg selv med at du liksom “bare måå” trappe ned i hvertfall 1 mnd- så 2 mnd, osv. haha 🙂

    10. Daria: jo det kan du si. Men når du ser at over 35 stokker som er over 40 og hatt ingen utdanning før plutselig begynner å tenke hvor er mine ungdomsårene ble av. Jeg snakket med hver av dem og de skylder at de ikke har tatt utdanning før da de var 19,20 fram til 25. Og ikke minst er de lei seg av å ta plassene fra unge folk som virkelig må bygge seg opp. Alle de jobbet som medarbeidere i butikker, renholdere og assistentene. Så å si jeg har rett å.

    11. Beste trikset som funket for meg er faktisk E-sig! Elsker det og den fungerer like bra som en vanlig sigarett om ikke bedre. Du kan kjøpe en for 299,- på Tobakko butikken på Grunerløkka 😉 They are the shit! Mange herlige smaker også! Jeg elsker en med kaffe smak og ikke minst eple! DIGG <3

    12. haha dette høres snålt ut! Men kjæresten min hadde plutselig en dag ikke snus og han begynte og fryse å skjelve å riste. Han fikk rett og slett panikk av og ikke få nikotin:O MEN han løp rundt i huset mitt som en galning forbi finne et eller annet, da det ble teposer! Han tok bare teposene å stappa dem opp i overleppa. Og utrolig nok hjalp det! Etter hvert prøvde han å slutte, og hver gang han merket at han trengte snus så tok han teposer i overleppa! (Selvfølgelig ikke blandt mennesker da Hehe)
      Og nå har han nesten slutta helt med både snus og teposer, haha!

    13. For hver gang du tilfører nikotin til kroppen så stiger blodsukkeret ditt, suget som du kjenner for å ta en snus neste gang er egentlig et blodsukkerfall som melder sin ankomst. Jeg hadde suksess med å sørge for å ha et ganske jevnt blodsukker gjennom dagen, da klarte jeg å avverge suget. Du har jo skrevet litt om at magen din ikke fungerer så bra om dagen, og at du har et høyt inntak av karbohydrater – dette bidrar til å øke suget og vil gjøre det betraktelig vanskeligere å slutte. Så, på lang sikt kan det være en idè å se helse som en helhet, alt som foregår i systemet (kroppen og toppen) har med hverandre og gjøre, og er ikke isolerte problemer som kan fikses hver for seg.
      Ta gjerne kontakt med meg på mail så kan jeg anbefale flere dyktige folk i Oslo-området som kan hjelpe deg på vei:)

    14. Kan
      Du
      Lage
      Et
      Innlegg
      Hvor
      Du
      Forteller
      Hvem
      Som
      Vant
      1D
      Billettene
      ?
      Å herregud, ikke hør på de om utdanning. Du bestemmer selv, og det er aldri for sent

    15. stakkars pus!! 🙁 gi den mat eller ta den med hjem til norge!! 🙁 kan du ikke gjøre det, plis?? det ser ut som om den hadde det vondt!!

    16. I Marokko må jo finns mye småsnacks å putte under leppa?? Oppsøk et lokalt marked, så er det bare å peike på all mulige tørka saker. Tipper 90% inneholder noe stimulerende. Løkke te!

    17. du kna jo heller begynne å tygge tyggis kjæresten min gjorde det og han klarte og holde seg når han tygget på tyggis.

    18. Det var fakkeltog mot pels på karl johan i går, synd du ikke fikk det med deg, for om jeg husker riktig står det på bucketlista di? Uansett kos deg i marokko 🙂

    19. Victoria: er du idiot eller? Mange tar utdannelse når de er 20-25 eller eldre. Syns du bør passe på DEG SELV, IKKE ANDRE! Vi har jo hele livet foran oss, og man skal jo jobbe i maaange år framover. Det er ikke noe å stresse med! Og til og med unge trenger å tenke på hva de har lyst å studere før de begynner. Ikke vits å ta et kjipt studie, og så angrer man. Bedre å jobbe en periode og tenke på hva man har lyst til å bli. Enn å ta forskjellige studier i hytt og pine. Det blir dyrt i lengden. Slutt å presse andre til å studere nå. Folk har forskjellige tempo. To av vennene mine vet ikke hva de skal bli, og bruker den tiden på å tenke og så jobbe og finne ut til slutt. Den ene har snitt på 5,8 og hun er skolelei allerede.
      Du har vel tenkt på Thon? Han som eier hoteller har ikke utdannelse, men er millidær. Det kaller jeg å lykkes. Og du vet jo ikke at utdannelse gir deg garanti? Ei jeg kjenner sliter med å få jobb selv om hun har utdannelse i ryggen. Er ikke sikkert du får jobb selv om du har utdannelse, Victoria.. Og Sophie Elise får nok lett jobb i mediabransjen etter bloggingen.
      Og amen til læreren! Jeg er også opptatt av utdannelse, men unødvendig å si sånt til folk. Folk har ulike tempo, og de trenger tid til å finne ut.
      Og Victoria, hvordan vet du om sophie har strøket? Mitt inntrykk er at hun er ferdig med videregående… Jeg er drittlei av DEG. Det beste du kan gjøre er å fokusere på deg selv, og jobb med at du må respektere andres valg.
      Takk for meg!

    20. Veldig kult at du er og surfer i Taghazout, Sophie Elise! Hvis du trenger litt junkfood så har ‘Sunset Taghazout’ byens beste burger. Rangert til #1 på tripadvisor også! Kanskje litt junkfood hjelper på snus-suget også?

    21. Hardt å være blogger! Et lite innlegg om uvesentligheter om dagen skal liksom kalles jobb.
      I dagens samfunn kreves utdannelse for å bli betraktet ved en jobbsøknad. Finnes ikke lenger jobber slik som i gamle dager da gutta dro til sjøs etter barneskolen og jenter ble husmødre på heltid. Er vel neppe noen med respekt for seg selv som ikke en gang prøver å skaffe seg kunnskap. Bedre å flashe kropp, løshår og tatoveringer for reklameinntekter. Problemet er vel at det markedet er ganske tidsbegrenset. Litt av et forbilde for unge jenter.

    22. Ikke no bedre med snus og botox. Det er nikotin du må holde deg unna. Men, men. Du velger jo selv.
      Til dere som henger dere opp i utdannelse eller ikke: Det er mange måter å skaffe seg inntekt på. SE sin rosablogging kommer kanskje bare til å inneholde noe annet etterhvert, noe mer voksent. Hun er sikkert lur nok til å skjønne når det er på tide å endre innhold i bloggen eller ta en utdannelse. Hun sier jo jatakk til alt hun blir spurt om og som kan skaffe oppmerksomhet, så TV2 finner sikkert noe hun kan gjøre 😛

    23. Er du slutta å skrive hvor klærne dine er fra? 🙂 Var en så god inspirasjon, og ikke minst fine klær! Mye tips å hente til bloggleserne dine!

    24. Jeg veit om såå mange som har gjort STOR suksess og har MASSE penger, uten høy utdanning. Jeg syns man skal utdanne seg om man vil, motivasjone er på topp, og du er meget inntresert for faget du velger å studere. er ikke no vits å studere bare for å studere. man kan like så gjerne klattre seg oppover. SElv om du ikke har gått 6 år høyskolen så betyr ikke det at man er dum og uviten. Sophie Elise er fortsatt i tenårene, hun har ikke blitt 20 år engang! La hun være “ung og dum” og nyte livet sitt, før eller senere blir livet uansett mye mer seriøst. For noen tragiske kommentarer! I Norge kan man studere når man vil, om du er 18 eller 30, vi er kjempe heldige som har muligheten til det!

    25. Elisa: Du var selv idiot nå for å uttrykke deg så negativt om Viktoria. Jeg synes hun hadde rett å uttrykke seg sånn som hun ville det. Jeg støtter henne på en måte jeg å, fordi jeg også var i slike situasjoner hvor jeg ikke har fått plass i studiet jeg ville pga økende poenger som kreves etter f.e du har hatt 1-4 friår, jeg hadde 3 friår og kom ikke der jeg skulle. Jeg lei meg av å ikke få gjort det i sta. Nå tar jeg utdanning og er kjempe lykkelig, men måtte ta en annen studie for å få opp høyere utdanning.
      Jeg synes du og andre som uttrykket seg dårlig om Victoria må be om unnskyldninger hos henne fordi hun sa ikke noe negativt og fremhevet ikke hat, jeg ser henne som en person som brydde seg om Sophie og hennes framtid, det er jo bra og kommentar var rettet mot Sophie og ikke dere alle da.
      På andre måte alle velger sine veg og fremtid, jeg ser ikke noe negativt i Victoria. Hun får lov å si hva hun vil.
      Takk for meg.

    26. Hvorfor må du slutte med nikotin for å ta botox? Det er jo bare sprøyt. Og hva skal du med botox som 19-åring uansett? Du har jo ikke bruk for å lamme ansiktsmusklaturen før om tidligst 15 år! Hvis du vil slutte å snuse burde du gå over til damp, jeg sluttet på dagen med sigaretter etter å ha røyket i 20 år(!) og gikk over til damp uten niktorin, Aldri savnet en eneste sigarett, det er 1 år siden nå. De selger sikkert fordampere i Marokko, de fleste land har dem nå i tobakks-sjappene. Lykke til !!

    27. Pappa sluttet på bare to uker, og det rett og slett bare fordi jeg fortalte han hvor helseskadelig det var, og hvor ille det ville bli flr oss ungene hvis det skjedde noe med han. Han sluttet tvert, og vil anbefale deg å tenke at du får kreft, eller andre sykdommer. Tenk på de rundt deg og vordan de vil føle det hvis du blir syk.

    28. får helt vondt av den kattungen :'( faen heller.. kunne det ikke vært enklere å tatt dem med til norge:(
      du skulle gitt den noe mat. men kan jo hende du gjorde det likevel.. sukk 🙁
      forresten så var bloggerne med deg veldig bra idag. du sa mye klokt rett og slett imponert idag også. skulle så klart ønske det var en serie med KUN deg.. ser ikke på de andre, spoler over dem hehe.. kjekt med sumo ja.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg