next up – berlin!

Jeg har nå begynt å planlegge enn vennehelg i Berlin, planen er å bestille både fly og hotell i løpet av dagen. Jeg gleder meg, det er en by jeg har hatt lyst til å besøke lenge, jeg har hørt så mye bra! Vi tenker å reise om noen få uker, helst i starten av oktober. Selv om jeg er ganske blank på hva byen har å tilby, har jeg en liten liste. .

 Så klart vil jeg dra å se på det som enda står av berlinmuren! Her skal det knipses selfies!
 Jeg vil også ta bilder i en klassisk “photobooth”, det er visstnok en greie når man reiser til Berlin. 
  Komme inn på nattklubben Berghain (som jeg faktisk drømte om inatt). Dette skal visstnok være en av de vanskeligste utestedene å komme inn på i hele verden, det finnes utallige forumer, nettsider og til og med en app (!) som prøver å knekke koden. “Alle” som bor i Berlin har visstnok blitt nektet adgang hit, og dørvakten er verdenskjent. Om noen av dere har vært der og faktisk kommet inn, gi meg gjerne tips!
  Dra på nattklubben Trezor. 
 Besøke Mitte for å shoppe
 Reisefølget mitt vil dra til Berlin Zoo, selv er jeg ganske usikker. Noen som har vært der og kan fortelle om forholdene? Jeg bikker mot et nei akkurat nå, greit å få litt tips fra dere akkurat her. 
  Spise på Monsieur Vuong som visstnok skal ha veldig bra vegetarisk mat, det gleder jeg meg nesten mest til! Mat i mitt hjerte. 

 Men, om noen av dere har vært i Berlin og har noen gode tips blir jeg så takknemlig! Jeg bruker alltid tipsene dere når jeg reiser, de kommer så godt med. 


Akkurat nå sitter jeg på kontorene til nettavisen og kooooser meg. Jeg og en annen som jobber her har fått en greie med å gi hverandre musikktips, så jeg har hele tiden ny musikk på øret. Nå er det faktisk utenkelig for meg å sette på noe vill partymusikk eller rap, jeg MÅ ha avslappende, deep tropical house. . Haha, jeg kommer til å være et mareritt å dra på fest med etterhvert. Uansett! Jeg skal ha et møte med manageren min straks og se litt på framtidsplaner, rett og slett bare oppdatere hverandre på hva som skjer, og etter det er det mer jobb. Jeg skal faktisk jobbe fram til kvelden idag, men det er min egen feil som utsetter ting til visse dager og så blir det et kjør å få alt gjort. 

169 kommentarer
    1. Jeg har vært på dyrehagen i Berlin. Ikke nor å skryte av, men dette er 3 år siden nå 🙂 Jeg tipper du ikke hadde likt deg der iallfall. Bare et tips, så du slipper å sløse penger på noe du kommer til å angre på.

    2. Jeg var i Berlin i august, og da var vi innom Berlin Zoo. Jeg syntes det var helt forferdelig, men jeg er imot dyr i bur generelt men ble med fordi alle andre ville. Og ALLE var enige om at det var en utrolig trist dyrehage. bla. 3 isbjørner som hadde en liten steinknaus å sitte på og en liten plaskedam. Nei mitt råd er å ikke gå dit!

    3. Vil virkelig annbefale deg og dra på guidet tur i Sacshenhausen. Var der på klassetur, og det setter virkelig perspektiv på ting, og om hvordan de hadde det, og alt det forferdelige som skjedde. Selv om det høres tragisk og utrolig trist ut(noe det var) så er det også noe av det mest interessante og innholdsrike jeg har opplevd.

    4. Vi var på klassetur i Berlin og jeg vil virkelig anbefale Tropical Island! Søk på det på google, det er verdens største innendørse badepark, sinnsyk opplevelse

    5. kan du ikke skrive ett innlegg om hva din vanlige hverdag er og hva du jobber som (utenom blogging)? 🙂 elsker bloggen din forresten ;D

    6. Enig med Tine. Har selv vært i Berlin og også Zoo’en noe som jeg virkelig angret på og har siden da (5-6 år siden) vært helt imot. Vært i dyrehage i yngre alder ,men var da for liten til å forstå så mye. Uansett som Tine sa er dyrene i plassert i altfor små bur og de har det virkelig ikke bra kunne man se. Som om ikke det var ille nok når jeg var der snakke alle om en isbjørn som het Knut som tydeligvis var kjent da, stakkars.. Ikke nok med at de hadde tatt isbjørner fra sitt naturlige hjem i syd/Nordpolen, men der de var i Zoo’en hadde de en liten plass hvor de kunne svømme litt og ikke så mye skygge i 28 varmegrader. Fy fader da ble jeg forbanna. Denne stakkars isbjørnen som liksom alle skulle plage og ta bilde av har dødd i ettertid. Og det kan jeg tenke meg er pga at i Berlin som det kan bli godt over 30 grader er ikke rette hjemmet for isbjørner. Fy fader for dyremishandling!

    7. guidet tur på sachsenhausen, er så utrolig spennende! reise på tropical Island og shoppe på KaDeVe 🙂

    8. Jeg var i Berlin Zoo ifjor, og syns det var generelt fint. Det var stor plass, veldig natur-omstendigheter så man følte seg liksom hjemme hos dyra. Var ikke alle dyra som hadde det like tilpassa, vel og merke… Særlig løvehuset, det orker jeg ikke tenke på engang. Hadde elska det om jeg hadde vært yngre og ikke skjønt like mye, det var ganske vondt å se.
      Tror ikke du hadde trivdes der nei, jeg kommer nok iallefall ikke til å dra igjen!
      Ellers så MÅ du spise is på Häagen-Dazs, det er overalt, oh-my-god. SÅ GODT.

    9. Elsker Berlin! Kom faktisk inn på Berghain da jeg var der. Jeg dro sammen med en kompis, vi hadde en veldig sofistikert stil samt litt hipsteraktig, haha(litt vanskelig å forklare, men typ ikke skyhøye heler eller en kjole som kan se tacky ut)ikke så mye sminke men doll dere litt opp. Hvis reisefølge ditt er jente er det litt mer vanskelig har jeg hørt, bedre å være en gutt og en jente. Det kommer helt ann på hvem som står i døren og om han liker utseende deres, ganske sykt sted, så det er verdt å prøve det! Hvis ikke er det urolig mange bra steder å dra. Dra ut på bar først, der er det kul laidback musikk hvor det veldig ofte er DJ’s som spiller. og deretter drar man videre kl 01-01.30, utestedene i Berlin stenger jo ikke så tidlig som i Norge, så her er det bare å kjøre på! Ha en god tur! 🙂

    10. Va ikke inne i dyrehagen(va dar i juni), men fekk sjå litt av geitern å lamaene, va ikke store greierne di hadd å beveg se på! Dit sku ikke e isåfall:-)

    11. Rossmann, C&A, Douglas, New Yorker og primark er noen butikker som du burde sjekke ut. Ikke dra til dyrehagen, uff.

    12. Alle stedene som har med andre verdenskrig å gjøre. Veldig spennende! Tropical Island er også ganske kult.

    13. Kan ikke skjønne at du i det hele tatt, med det bilde du ønsker å skape av deg selv, vil vurdere å legge igjen penger i en industri som lever av å stille ut dyr for underholdning i langt i fra optimale og hjemmekjære forhold.

    14. Dere burde spise middag på Grill Royal. Dit drar sosieteten i Berlin for å spise. Og hvis du skal se ekte Berlin-mur, ikke dra til Chackpoit Charlie, men til Bernauerstrasse. Det gjør inntrykk.
      Kos deg, Berlin er fantastisk!

    15. Om du skal shoppe, burde du være på alexxanders plazz (?) tror jeg det skrives, google det! Det er mye bedre butikker der enn i resten av Berlin! Er kun der de har primark forresten! En gigantisk primark!

    16. Du må dra på ka de ve! Mye merkebutikker, men den øverste etasjen er min favoritt. Sykeste utvalget av mat, var virkelig i himmelen der oppe! Du går rundt og velger deg det du vil ha og betaler på slutten av runden. Du får også en sinnsyk utsikt der oppe, en utrolig fin plass 🙂

    17. vi var forrige uke der på klassetur, sinnsykt flott plass med mye bra for oss “turister” Alexanderplatz var kjempebra, mye bra butikker og sånn! 🙂

    18. – Checkpoint Charlie
      – Ta en båttur i kanalen, da får du sett masse! Billig er det også.
      – Husker ikke hva kirken heter, men ligger i sentrum av Berlin. Toppen på kirken er bort pga den ble bombet under 2.verdenskrig.
      – Et kjøpesenter som heter “bikini”. Det er et kjøpesenter som har et helt nytt konsept.

    19. Du bør skjekke ut Sana hotell Berlin! Kjempe bra og kjempe fint hotell!jeg var der sel ifjor og det Anbefales på det høgste 🙂 rett ved hotellet er også ka de we senteret og en kjempekoselig handlegate 🙂

    20. Er det noe jeg vil anbefale deg i Berlin, så går det i mat! Spesielt Lucky Leek for den som har lyst til å prøve noe helt annen type VEGANSK mat! Sykt bra! Og så er det Anna Blume, fantastisk frokost/lunsjsted! Begge stedene må/bør man bestille på forhånd. Begge har internettsider så vidt jeg husker.

    21. Hvorfor har du lyst å dra på Berghain? Du kan ikke ta bilder der og det finns ikke speil i heile bygget.. Og det finns mange små rom på nattklubben som folk kan bruke bår dei vil ha sex..

    22. ER DET MULIG Å GJØRE NOE MED DYREPARKEN I BERLIN SOM MISHANDLER DYRENE VED Å HOLDE DEM INNESTENGT I FOR SMÅ BUR OG FOR HØY TEMPERATUR!? MÅ VEL VÆRE NOE MAN KAN GJØRE? NOEN SOM VET? DESTO FLERE SOM KLAGER, DESTO STØRRE ER SJANSEN FOR AT NOE BEDRE KAN GJØRES!!!!!

    23. Du burde ikke dra til Berlin zoo! Hadde selv hørt at det var en god dyrepark men så at store deler av dyrene bodde inne i små glassbur med bare noen kvister.. Det var liksom ikke gjort noen som helst innsats for å få omgivelsene til å være som i naturen i det hele tatt

    24. Var på klassetur i Polen, Tyskland og siste dagen var vi i Berlin. Er et kjøpesenter der som jeg tror heter noe sånn som KaDeWe eller noe sånnt haha, men i vertfall, hele første etasjen var bare merkebutikker som Louos Vuitton, Mikael Kors også videre

    25. Jeg synes du er en utrolig nydelig og ikke minst snill person! Du er pen både innvendig og utvendig.De som har deg i livet sitt er veldig heldige 🙂

    26. Var i dyrehagen i Berlin for noen år siden og aldri mer! Dyrene var plassert i små glasshus bare med noen blar og kvister, ofte flere dyr sammen i kjempe små bur. Løvene hadde veldig liten plass og bevege seg på, og det så ikke ut som om noen av dyrene hadde det særlig bra:( Jeg vil anbefale deg å ikke dra dit!

    27. ååå, elsker Berlin! Fineste byen i Europa! Du burde dra opp i teletårnet, ser veldig skummelt og høyt ut nedenfra, men ikke ille i det hele tatt på toppen. Gøy å dra opp dit fordi da får du et overblikk over hele byen. Ellers er det egentlig å bare gå MASSE rundt i byen, i side gater på litt mer ukjente steder og bare se. Syyykt masse bra mat i Berlin!
      Det viktigste er bare at du nyter byen, for den er fantastisk

    28. Var i Berlin Zoo for ca 5 år siden og var virkelig liten plass til mange av dyrene, de hadde en stor silverback gorilla som bare satt og stirret tomt ut i luften. Var der i februar og rundt 17-tiden på ettermiddagen ble det helt mørkt ute og vi så nesten ingenting og siden noen av dyrene bare hadde små gjerder gikk vi mot apehuset som var opplyst og når vi kom inn var det en liten ape som stod i enden med hånden på glassruten og så nedover gangen om det kom flere folk (parken stengte kl 17, så ingen kunne komme inn, men man kunne fortsatt være der) Tok hånden min mot hånden hans og bare var litt med den, men var virkelig et trist syn.

    29. Har vært på Berghein, vet ikke helt hvorfor jeg kom inn. MEN fikk høre hvertfall noen tips fra andre som pleier å være der:
      Dørvakten liker IKKE jenter med skyhøye hæler, falske negler, korte glitterkjoler og all den duren.. Den typiske barbie-looken kan man vel si. Nå er jo det en look som er veldig deg, så med mindre du endrer litt på det tror jeg du har vanskeligheter for å komme inn. Berlin er en veldig casual by, og det er den stilen du burde gå for også hvis du vil inn. Litt hipsteraktig, men ikke en lillarosagulblåoransje genser med en enhjørning som blinker liksom. Casual hipster kanskje?:) Vil også anbefale Tropical Island, sinnsykt rått! Berlin er en herlig by, så tipper du blir å trives der 😀

    30. Hva er forskjellen? Hente hjem to kattunger med det for øyet å ha de som innekatter og en godt drevet zoo?
      Dobbeltmoral er det verste jeg vet.

    31. Var selv i Berlin for fjerde gang nå i sommer, og dro i dyreparken med de jeg var med. Jeg ser selv sterkt imot dyremisshandling, men hadde den oppfatningen av at dette var en god dyrehage. Gikk rundt med vondt i magen HELE turen, det var fælt å se på hvordan de stakkars dyrene hadde det… Ikke dra dit absolutt! Ellers kan jeg anbefale å dra på Potsdamer Platz, og på shoppingsenteret Arkaden, hvor de har SINNSYKT god is! Ellers er murdelen ved O2 arena noe å se, Checkpoint Charlie er heelt ok, Alexanderplatz er best for shopping! Digget spesielt ene senteret de hadde der, litt bortenfor, hvor det var sinnsykt billig food court, Zara osv.! Rossmann og DM selger forresten sminke som ikke er dyretestet 🙂

    32. Jeg var nettopp i Berlin, og det var fantastisk! Du må dra til Kufürstendamm, seriøst en av de beste handlegatene jeg har vært på! Ellers anbefaler jeg fjernsynstårnet for en nydelig utsikt, fine bygninger som Brandenburger Tor og Berliner Dom og spis på masse gode resturanter! En båttur langs Spreen er også superkoselig. Og noe av det beste jeg var på var musikalen “Hinterm Horizont”. Kos deg masse! 😀

    33. Besøk tvtårnet. Fantastisk utsikt derfra, anbefales skikkelig. Også alle disse 2. verdenskrig “attraksjonene” som finnes i Berlin.

    34. Don?t dress as though you?re on a night out in the West End ? Berlin is a casual city and the only people you?ll see in Berghain in heels and fake nails are transvestites
      Så drøm videre sofie

    35. Berlin zoo er det tristeste stedet jeg har besøkt.. Ikke dra dit, ha litt vett og la være!! Dyra der har det ikke godt. Jeg koste meg ikke noe særlig når jeg kom ut derfra, eller når jeg var inne der.

    36. Håper du og de lesbiske vennene dine koser dere i Berlin, det er en nydelig by!!!:D ellers så gleder jeg meg kjempemye til å se deg på masterchef neste uke!

    37. har ikke vært i dyrehagen selv, men har hørt forholdene der ikke er så bra..
      anbefaler å prøve dere på U-bahn, altså undergunnsbanen! får du tak i et kart er den lett å forstå, billig og mye forskjellige folk å se på, ikke minst!

    38. Etter å ha lest om Berghain fikk jeg helt sykt lyst til å dra!! Må oppdatere lesere/MEG om hvordan dere evt. kom inn.. om dere kommer inn 🙂 Lykke til!

    39. Har vært i Berlin Zoo, og er ikke noe jeg vil anbefale.. Dyrene så overhode ikke lykkelige ut, og forholdene var ikke så mye å skryte av.

    40. Du kaller deg dyrevenn også må du faktisk spør andre om en dyrehage er ok eller ikke? Har du mistet alle meningene dine eller? Virker ikke ut som om du står for noe lenger.

    41. Så gøy! Jeg og en venninne driver også å planlegger tur, skal bestille i morgen når vi møtes 🙂 Men vi bestemte oss for å reise til Riga i desember, når de har masse julemarkeder og masse julestemning!

    42. Berlin zoo er som de fleste storby-dyrehager. 10 år siden jeg var der som barn. Synes likevel det var fryktelig mye 4kvadratm bur til grusomt mange store dyr. Nå kan det være at jeg forveksler litt med New York zoo, men hadde ikke en god følelse i noen av parkere. Og jeg liker generelt dyreparker og mener at dyr som er født i fangenskap sjeldent kan klare seg i det fri. Kristiansand sin villmark-avdeling er på en måte utopisk i en by som Berlin

    43. skal til berlin på klassetur på tirsdag og være der i en uke! :DDD gleder meg og vi skal til akvariet i berlin blant annet og masse mer 😀

    44. Ha ha!
      Tipps til BERGHAIN:
      1. Ta ut Silikon
      2. Ta ut Restylane
      3. Ta ut extensions
      4. Ta av gel negler
      … Eller bare si du er transvestitt, da går det bra!
      Hilsen fra Berlin

    45. Har vert i Berlin Zoo, kan virkelig ikkje anbefale å reise dit. som mange andre har sagt; små bur, lite plass til dyra og tiger/løveområdet var rett og slett ubehagelig å sjå på fordi der var så lite plass. Var to løver som var plassert i kvar sine glasbur på 4×8 meter, einaste dei gjorde var å gå fram å tilbake. Veldig underholdande for barn, men fikk helt vondt i meg når eg såg det.
      Ellers er Berlin en fantastisk by, skal garantert tilbake!

    46. Kjøp dere T-bane tog for alle dagene. Når vi var i berlin, brukte vi kun t-bane. T-banene går over hele berlin og det er raske turer og lett og finne frem. Det er veldig lurt:)

    47. Var på berlin zoo for fem år siden, da isbjørnen knut også var der. Var ganske trasig… isbjørnebe hadde faktisk grønn pels, tenker fortsatt på de den dag i dag

    48. Ville heller ha brukt mest mulig av dagene på å få med meg mest mulig historiske bygninger osv.. som dem har å tilby enn å prøve å komme inn på diverse nattklubber 😛 var der i sommer men nå har jeg vært der 3 ganger før med hvite busser i tillegg..

    49. har vært på trezor, og det er en jævlig kul nattklubb. Den er så stor og jeg følte at jeg lett kunne gå meg vil der inne. Om jeg husker riktig ser nattklubben ut som et varehus og et gammelt fengsel innvendig. Det er helt mørkt og egentlig ganske stygt der, men det er det som gjør det så kult. Berlin er særlig kjent for sånn typisk techno musikk og det merkes godt på trezor. Folk pynter seg heller ikke når de drar ut – dersom du ikke drar på et high-class utested. Som en over nevnte, veldig hipstercasual – så korte kjoler og hæler går det lite i.
      Jeg har bare vært i Berlig 2 ganger, og flere skal det bli – en dritkul by for å si det sånn!
      Så kos deg masse og håper du får en godt inntrykk av byen når du er der! Btw, dyreparken er ikke noe du trenger å besøke.

    50. Har vært der! Tv tårnet er en nydelig plass å spise lunsj i hvis det er fint vær. Da får du sett hele berlin fra skyene på bare 20 min. Vi også anbefale Alexanderplatz. Ka De Ve var virkelig ikke tingen der å da, fordi de solgte bare de tingene som ikke hadde blitt kjøpt, altså så var alt i L og XL. Kanskje annerledes nå da.

    51. ??? Forundrer meg stort at du overhodet vurderer Berlin Zoo! Valget sier seg vel selv. Du returnerte fra løvefarmen i Sør Afrika før tiden grunnet at løvene var i innhegninger. Det er vel opplagt at løver i bur i Tyskland har det verre enn løver i innhegninger i Afrika.
      Reisetips: Kuppelen i Buntesdag (må bestilles via nett før avreise), DDR-museet (utrolig kult), shopping på Ku Dam, Ka De We, og i Fasanenstrasse, Stasi-museet, Berliner dom, men IKKE checkpoint Charlie 🙂
      God tur!

    52. Hører også en del på deep tropical house 🙂 kan du legge ut noen av dine favoritter? Kanskje jeg kan bli kjent med noen “nye” artister?

    53. På Berghain må du bare kle deg helt riktig, de er drit stenge på klær. Du skal ikke være pynta, ikke farger, ikke sminke, helst helt svarte klær, ikke no smykker osv. De er strenge på hvordan du ser ut utseendemessig og oppførsel osv.. Ikke verre enn det

    54. Om du har lyst på verdens beste burger så dra på Burgermeister! Den ligger i et veldig kult og hipt strøk. Du kan forvente deg å stå litt i kø, men det er absolutt verdt det! atmosphæren og folkene gjør det koselig uansett. dro alltid der etter en kveld ute. Den ligger rett ved Ubahn stoppet schleisisches Tor.
      Det er også en park i nærheten (selvfølgelig, det er parker overalt!!) som er ganske fin når du først er komt inn, men i inngangen kan du bli møtt av litt drugdealers. om dere går flere på dagtid så er det ikke noe problem. i parken er det også barnefamilier og en barnehage mitt i, så det er trygt.
      vil også anbefale deg å gå i Mauerpark. Da gjerne på en søndag. Da e markedet åpent og det er ofte my liv og mye flinke musikere og dansere. På markede kan du finne mange gode kupp!

    55. Jeg har hørt at det er utrolig vanskelig å komme inn om man ikke kan tysk.
      Hadde vært utrolig kult om du hadde kommet inn da! Det hadde vært morsomt å lese om.

    56. Mange gode tips her😊 jeg syns voksmuseet madame Tussaud var ganske artig. Mange gode selfies- bl.a i armkroken til Robbie williams og Shrek!!!

    57. Var der i starten av oktober i fjord! Mye bra shopping og historie som er verdt å få med seg! Jeg synes også det var veldig gøy å drikke på skikkelige puber som ikke var så veldig nattklubbpreget.. Var også i Berlin zoo, det er en helt vanlig dyrepark og forholdene er ikke noe særlig å skryte av, så du går overhode ikke glipp av noe visst du dropper å dra dit!

    58. Jeg anbefaler deg på INGEN måte å dra til berlin zoo,det er det verste jeg har gjort i mitt liv (er veganer, var der i sommer men reiste inn fordi reisefølget ville). Dyrene har det ikke bra! Løvene og tigrene står innendørs i bur som er på størrelse med stua mi(og jeg bor i en relativt liten leilighet) og de har ingen plasser å gjemme seg, hoppe rundt på osv fordi at alle gjestene skal kunne se dem! Kan være de får litt større områder noen timer pr.dag, men jobber du med dyrevelferd er ikke dette godt nok! Det burde ALDRI være godt nok.. Jeg feller en tåre og to mens jeg skriver dette pga alt jeg så.. Fiskene er mange, store i et bittelite akvarium..jeg snudde fort i døren for å si det sånn, var der innd i 15 minutt, fikk sett mitt og gikk med klump i magen resten av dagen. Jeg skulle ØNSKE jeg ble advart før jeg reiste, da hadde eg aaaaldri dratt inn! Skammer mec for å ha støttet en sånn industri.. Anbefaler deg heller å ta turen innom restauranten “la mano verde” imens reisefølget ditt er i zooen (helst vil jeg du prøver og overtale følget til å ikke dra, det er ikke en plass å støtte med penger i det hele tatt, er bare hjerteskjærende og fælt). Men la mano verde har verdens beste mat, vegansk restaurant.. Litt høy i pris men high quality og deilig mat er det vertfall! Verdens søteste mennesker som jobber der! Det er ett helt FANTASTISK tilbud for veggiser i berlin, der er himmelen, mildt sagt! Det er en photoboks rett ved berlinmuren, så der slår du to fluer i en smekk, ellers anbefaler jeg at du tar sightseeng buss, det koster lite og er kjekt å kjøre rundt og høre detaljer om finefine berlin, du kan også hoppe av og på når du vil, så slipper å ta hele turen sammenhengende, bussene kjører også innom alle attraksjonene som er verdt å se 🙂 tv-tårnet er fett 🙂 holocaust museumet kan du også tar turen inn på 🙂 ellers anbefaler jeg deg å stikke innom kadewe, fint og superclassy kjøpesenter på mange etasjer 🙂 europa center eg også et kjekt kjøpesenter 🙂
      Misunner deg som reiser, en fantastisk by som jeg kommer til å reise MYYYYE mer til <3

    59. Jeg er ganske enig i hva noen sier her. Øh du nekter å dra til Kristiansand dyrepark, og så må du spørre oss om råd om å gå eller ei . Hva faen. Du som har alle disse meningene dine, så bør du jo stå for de da! Er helt idiotisk at du i det hele tatt vurderer det.

    60. Dra opp i det høye tårnet som er midt i Berlin, da får du utsikt over hele byen 🙂 Også MÅ du smake på donutsen de har 🙂

    61. Var i Berlin i fjor. Besøkte dyrehagen då, nokon satt utafor og demonstrerte mot dyrehagen, det kan jo bli litt tøft. Dyra hadde ikkje så store område å gå på, og nokon var innestengt i ganske små bur. Brandenburger Tor er som Berlinmuren ein fin plass å ta bilde ved. På Alexanderplatz er det mange kjøpesenter og de har fått Primark der og no. Og så er fjernsynstårnet der, den høgste bygningen i Berlin der. Det går an å ta heisa opp i toppen, men det er ventetid på ein til to timar etter at du har kjøpt billetten. Kürfurstendamm er ei kjent handlegate i Berlin, ligger nærme Berlin Zoo. I gata finner du kyrkja der spiret blei bomba, men aldri bygd opp igjen. Den går det an å besøke heilt gratis. Ellers har eg ikkje så mykje anna å komme med 🙂 Kos deg I Berlin!

    62. Hei!
      Så kjekt at du vil dra til berlin! Jeg har selv vært der to ganger selv og det er en vanvittig fin by som har mye å by på! For det første kan jeg anbefale hotellet Mark Apart, eller hoteller Mark. Frokostene på hotellene rundt om er ikke mye å skryte av men hvis du bor på feks Mark hotel er du midt i smørøyet til tusenvis av koselige frokost sjapper med både tysk frokost og englishbreakfast(de har en god del vegetar mat også) Ellers vil jeg anbefale og spise middag på vappiano eller på en koselig liten tysk restaurant som de har nesten overalt. HVis du skal shoppe er hovedgaten Potsdamer platz eller kjøpesenteret Alexa. De har også ett shoppingområde i nærheten av Scøneberg der de har blandt annet primark og hollister. Ellers vil jeg anbefale Alexanderplats og store kjøpesentre som blandt annet KaDeWe. På toppen av de fleste kjøpesentrene/sentre uten butikker men masse forskjellige merker har de restauranter med helt vilt utvalg av mat til en sinnsyk god pris! En tur innom Hard Rock Cafe i Berlin er også gøy! Ellers er det attraksjoner som Bradenburger Tor(madam tussads er rett i nærheten her) eller jøde monumentene. Jøde monutmentene ligger rett med den amerikanske ambassade og er en helt utrolig opplevelse. Jeg ble selv veldig rørt av å gå blandt monumentet. Checkpoint charlie er også verdt å få med seg!
      En ting til! hovedgaten i Vest-berlin Kurfurstendam KRYR av butikker og små kafeer og er utrolig koselig!
      Jeg har såååå masse tips og hvis du vil ha noen fler eller bare lurer på noe kan du bare sende meg en mail på: [email protected]
      Håper du får en helt super Berlin tur! jeg garanterer deg at du vil tilbake!

    63. Jeg har vært der før i Berlin med hvittbussen. Var der ikke i så mange timer, fordi vi var mest fokus på konsentrasjonseirene i Polen, Tsjekkia og Tyskland. Men sett Berlinsmuren og det er faktisk veldig høyt – bare se i ditt egne øye. Ellers har jeg ikke så mye å si fordi vi måtte forte oss til båten i Danmark for å sett kurs til Norge igjen.. Men det er en veldig fantastisk veldig fint by å se på

    64. En observasjon; Du er vegeterianer og i tidligere innlegg kjempet for dyrs rettigheter, derimot valgt å avbryte Afrika-turen din, men vurderer nå å støtte industrien som setter dyr i fangenskap?
      Vis venninnen din feks “Blackfish” dokumentaren (se den selv hvis du ikke har gjort det) og spør om hun vil besøke Berlin Zoo etterpå?

    65. Kan absolutt anbefale Berlin Zoo. Var der for en del år siden, og da var høydepunktet riktignok isbjørnen Knut – selve symbolet på global oppvarming. Dessverre lever han ikke lenger, men de hadde et flott akvarium!

    66. Alle dere som kommenterer negativt til henne ang zoo’en: har dere ikke fått med dere at hun har blitt “en dårlig person” igjen? Hun bruker jo skinn og pels, silikon, Restylane, botox, sminke som er testet på dyr, drar til dyreparker, spiser dyr osv. Hun gjør jo faktisk absolutt ALT hun sier hun er i mot:)
      Det gjør henne ikke til en dårlig person å gjøre slikt, men å lyve om at hun er i mot slikt gjør henne til det..

    67. Ta på Vapiano og spise! Det er det lækreste italienske mad. Det smager super godt og er utrolig billigt til prisen. Det meste af deres mad er forresten vegetarisk 🙂 Det ligger midt inde i byen ved siden af tøj-butikkerne og zoo.

    68. Hei 🙂
      Jeg vil ikke anbefale deg å reise til Berlin Zoo. Selv om det er fem år siden jeg var der, sitter minnene som støpt. Minner jeg gjerne skulle ha vært foruten.
      Det er utrolig triste forhold hvor du ser både store og mindre dyr med steriotopisk atferd. Dyreparken misshandler grovt dyrene sine ved de forhold som disse dyrene lever under.
      Jeg angrer bittert den dag i dag for at jeg lot meg overtale og bli med.

    69. Var i Berlin i vinter og vi tok Sightseeing buss rundt i byen! Billetten vi kjøpte var sånn at du kunne gå av og på der du ville, så viss du ville shoppe eller noe sånt, kunne du gå av og så kjøre videre senere 😉 Checkpoint Charlie er også veldig spennende 😉

    70. Ikke reis til tropicalisland! Sikkert en rå plass, men det er mange som opplever ubehagelige opplevelser der, blant annet voldtekt. Vi fikk anbefaling om å ikke reise der når vi skulle planlegge klassetur.

    71. Sachsenhausen, den porten du ser i bakgrunnen på bildet du la ut,tropical Island, olympiastadion, det minnesmonumentet for jødene, tv tårnet og KaDeWe er bare noen av stedene du bør dra!

    72. Jeg vil virkelig anbefale deg å dra opp til tvtårnet som ligger i byen. De har en restaurant helt oppe i tårnet, og du får sitt hele byen mens du sitter og spiser! Utrolig vakkert. Så vil jeg anbefale deg å dra til den ene lange gaten der de har masse eklusive butikker! Utrolig tøft. Anbefaler også å ta en tourbuss, da får du oppleve alt byen har og by på, og du får hørt mye av historien. Kos deg masse i Berlin er virkelig en flott by 🙂

    73. Jeg var i Berlin i fjor, og du må så få med deg Holocaust minnet, det er en opplevelse i seg selv. Selv ville jeg også tatt en tur til Autostadt litt utenfor Berlin. Shoppingmulighetene i Berlin er gode, og severdighetene er mange, men jeg håper dere har funnet et bra hotell? Vi sov på et relativt dårlig hotell hvor selve hotellet i seg selv var bra, men frokosten var ikke noe å skryte av.

    74. Nå er det åtte år siden jeg var i Berlin, men jeg husker så godt dunkin’ donuts. Kaffe mocca og berlinerbolle med nougat drømmer jeg fortsatt om! Prøv det! 😀 god tur 🙂

    75. Skal til Berlin selv på søndag, og anbefaler virkelig å være der fredag 3. oktober! Da er det markering av berlinmurens fall (25 år siden i år) og det vil være masse feiring og ting som skjer i byen. Once in a lifetime! 🙂

    76. At du i det hele tatt vurderer å besøke dyreparken! Dobbeltmoralske deg!! Herregud.. Støtter ikke opp sånn da vet du…! Iallefall ikke med den kunnskapen du sitter på…?

    77. Berlin er en fantastisk kul by! http://www.photoautomat.de/standorte.html her finner du kart over fotoautomatene. Jeg er avhengig og pleier å dra fra automat til automat på sykkel ha ha:D Prenzlauer Berg er mitt favorittområde, masse små, rare butikker, men mulig du vil like deg bedre langs Kürfurstdamm, mot vest. TV-tårnet er kult. Berlin er kanskje verdens kuleste kinoby – store, men særlig de små, sære. Lichtblick i Kastanienalle viser Casablanca hver lørdag, hvor kult er det? Ellers anbefaler jeg Babylon og Intimes.
      Berlinmuren er et must. Se utsillingen med en del av den originale muren, med fotografier og historier ved Bernauer strasse.
      Tempelhof, en nedlagt flyplass, skikkelig kult, nå er det park og friområde. Henge på flystripa, helt spesielt!

    78. Det nye Mall of Berlin, byens største kjøpesenter åpnet for få dager siden. Stedet er Leipziger Platz, like ved Potsdamer platz. Plassen som var av byens mest dynamiske på 1920 og 1930-tallet er nå endelig gjenoppbygget. Du kommer dit med u-2 til Potzdamer platz eller Mohrenstrasse. Monkey Bar i 25 hours hotel ved Bikini shopping/Zoologischer garten er verdt et besøk. Penthouse med utsikt over sentrum vest, litt mere stylish. Ellers vil sikkert mange være enig i at mange av Berlins mest urbane og kule områder ofte befinner seg litt utenfor det indre sentrum. Et eksempel på dette er kreuzberg, f.eks områdene rundt Oranienstrasse, schlesisches Tor, Bergmannstrasse/Mehringdamm. Mitte rund Rosenthaler plass er å anbefale. Savigny Platz i Charlottenburg, ikke langt fra Ku-damm. Mange liker Simon Dach strasse i Friedrichshain.

    79. Looken din gjør at du ikke kommer inn på Berghain. Sorry mc, eller du kan jo lage mørk stemme da og late som du er utkledd mann. Gå på Zoo Sophie, vi vet jo alle at du gjør absolutt alle ting som du slenger med leppa om til andre. Skinnveske, pels, dyretesting osv osv lista er lang, du er jo for det. Vegetarianer tullet ditt kan du bare legge av deg.

    80. Jeg og typen var en langhelg i Berlin for snart to måneder siden, og vi bodde rett ved Berlin Zoo, så vi tok selvfølgelig turen dit. For å være helt ærlig ble jeg kjempeskuffet, jeg er veldig i mot dyreparker og slikt, men ville gi den en sjanse. Det som møter oss når vi kommer inn er massevis av dyr i bur, og på mange av stedene så det ut som at ikke dyrene hadde vann heller. Det var noen bever der, og de hadde ikke en eneste våt flekk der de gikk..
      Spar pengene, og gjør noe annet gøy. Er en ekstremt fin by, som har mye fint å by på 🙂 Jeg skal definitivt tilbake!

    81. Fjernsynstårnet, Berliner Dom, Topographie Des Terrors, Brandenburger Tor, Potsdamer Platz, Jødemonumentet og det området rundt Sony bygningen:-)

    82. Synd du er vegetarianer, for jeg kan virkelig anbefale VERDENS BESTE BIFF! Om reisefølget ditt vil dra og du bestillenoe annet, så må dere dra på Sueno Argentinisches Steakhouse. Adresse: Meinekestrasse 4 (Ecke Ku’damm), 10719 Berlin, Germany. Ligger ikkelangt unna Hard Rock. Zooen holdt jeg meg unna.
      Ellers er Berliner Dom virkelig verdt å se, både utsiden og innsiden 🙂 Nydelig utsikt over Berlin på toppen også. Brandenburgertor (byporten) må dere se, berlinmuren og holocaust memorial (det er den labyrinten med de grå “steinene” på en måte, du har sikkert sett den). Ville ikke brukt tid på tvtårnet, det er kjempedyrt og skuffende. Ellers, hold dere unna restauranter i Karl-Liebknechtstrasse, DØDSdårlig service der, ligger midt i Berlin og er en gate med kjempemange restauranter hvor alle har dårlig service og driter i kunder så lenge de har nok folk og tjener penger på de. Anbefaler også båttur i kanalen 🙂 Shoppet ikke noe der, men vet det er masse bra shopping.

    83. Var i Berlin for 2 dager siden, for andre gang. TV tårnet, museum (checkpoint charlie), shopping på Alexanderplatz, Potzdammerplatz og Kurfürstendamm kan anbefales. Der er alt fra Rolex og Louis Vuitton til Forever 21, Primark og Zara. Brandenburger Tor, Berlin muren, Riksdagen, delen av byen der de fleste ambassadene ligger, kirka som står igjen etter bombeangrepet, stasifengselet… Berlin kryr av fine bygninger med mye historie, det er virkelig en spennende by! Ingen dager er kjedelige. Kos deg:-)

    84. Jeg har vært på Berghain med søsteren min, og det var sykt! Hadde det drltfett, er så sykt annderledes enn alle andre nattklubber jeg har vært på, bygget er sykt kult og menneskene, det er så mye forskjellige folk der og absolutt ingen bryr seg, du kan stå helt alene og danse som en gal og ingen ser på deg haha!
      Men når det gjelder det å komme inn, så tror jeg du må ha en litt spesiell stil, bare kle deg litt annderledes for kvelden 🙂
      De er ikke helt for den “barbie” stilen! Og det at det ikke er lov til å ta bilder der, gjør bare stedet ekstra spennende og kult syns jeg.
      Håper du kommer inn!

    85. Jeg var i Berlin for noen år tilbake, og besøkte både ZOOen, og Tropical Islands. Jeg husker ikke mye av dyrehagen, men å dra på Tropical Islands var såå verdt det!! Det var en helt sinnsyk opplevelse å være “i syden” bare at det er i en kuppel. Var også oppi en luftballong hvor jeg fikk utsikt over hele kuppelen, som er svær! Sol, bading, mat og is, helt fantastisk! Anbefales på det sterkeste, les nettsiden og søk på bilder, http://www.tropical-islands.de/en/

    86. Alexander Platz, kjøpesenteret KaDeWe. Du må og sjå berlinmuren. Smak også donutsa der nede. Veeeeldig gode 🙂

    87. Hallo Sophie!!
      Jeg og kjæresten var i Berlin for en måned siden! Det var en fantastisk by men mest av alt et fantastisk hotell og en super beliggenhet!! Anbefaler dere å bestille rom på dette hotellet http://www.expedia.no/Berlin-Hoteller-25hours-Hotel-Bikini-Berlin.h6759684.Hotellinformasjon?regionId=179892&semcid=expe.no.001.003.03.02&kword=berlin_hotels__DSA!e.ZzZz.3120005303336.0.48579848238._inurl:/Berlin-Hoteller.berlin_hotels__dsa&gclid=CKayifPQ_8ACFcH0cgodY4UANg!!!
      Jeg har aldri vært på finere hotell!!! Beste tipset er å ta sightsingbuss første dagen, da får dere en utrolig god omvisning på hele 18 språk som du velger selv. Det er utrolig mye fint og se! På checkpoint charlie står fortsatt rester av muren, dette stoppet kommer dere til med bussen! Dere kommer til å kose dere masse! Må bare si at hotellet ligger rett ved de beste butikkene <3

    88. Åh, nå misunner jeg deg! Berlin er den fineste byen jeg vet om. Jeg har selv vært der tren ganger, og har planer om å få med min kjære dit en gang og. Jeg har masse tips, så om noe av det har blitt sagt før så får du bare høre det igjen. Hehe.
      Jeg har ikke noe spesifikt hotell å anbefale, men angående beliggenhet ville jeg anbefalt deg å bo i nærheten av Alexanderplatz eller Kurfürstendamm, gjerne i en av sidegatene.
      Av steder verdt å besøke:
      1) Holocaust Mahnmal. Google it. Minnesmerke for holocaust, men det er et vannvittig stilig monument om man kan kalle det det. Det består av nesten 3000 gigantiske betongblokker, og man kan gå mellom dem. Må oppleves. Blir nok kule bloggbilder av det og.
      2) Alexa Shopping Center på Alexanderplatz. Mye bedre enn Kurfürstendamm etter min mening.
      3) Paradegaten Unter den Linden. Masse utrolig flotte bygninger. Jeg anbefaler deg også et besøk i kuppelen på Berliner Dom. Sykt fint.
      4) Skal du opp i fjernsynstårnet bør du gjøre dette med en gang de åpner. Da er det minst kø.
      Kos deg masse! 🙂

    89. Såg nå at dere (reisefølget) vil til Berlin zoo.. Tenkte jeg ikke skulle skrive noe om dette siden du er litt i mot det:) Hotellet jeg nettopp la link til her er litt av “gjerdet” til Berlin zoo! Vi låg i hengekøyen som henger i vinduene på rommene på dette hotellet og så ned på store aper som slengte seg i tauene! En utrolig fin og ren dyrehage, som jeg syns er verdt å se, selv om jeg er veldig enig med deg om dyrs rettigheter og frihet!! Jeg MÅ bare anbefale dette hotellet nok en gang!!!! Det er så nydelig! De som jobber der er fantastiske, frokosten er god og i toppetasjen er det en veldig populær bar hvor folk står i kø for i komme inn i heisen som fører dem opp… De som bor der har egne heiser med nøkkelkort så de kommer opp uten å stå i den lange køen!! Hotellet henger også sammen med et kjøpesenter med mange spesielle(positivt) butikker!!! Håper du tar tipset mitt! Hotellet er virkelig verdt og se!!

    90. Jeg var 3 dager i Berlin i sommer, og det jeg vet jeg må gjøre neste gang i Berlin er å planlegge bedre! Berlin er så ufattelig stort, så få tak i kart og planlegg litt hvor og når dere skal 🙂 vi brukte sykt mye tid på å komme frem dit vi skulle fordi vi reiste sykt nok uten kart haha..

    91. Noe du burde gjøre i Berlin er bare å gå til en liten lokal kafe eller et bakeri og prøve noe søtt 🙂 Berlin har noe av de beste små delikatessene du kan tenke deg! Maten er også veldig god, og du burde besøke pizzaresturanten Die Tolv Apostler (jeg tror den heter det) like ved domen i Mitte 😀 Det hadde sikkert også vært gøy å gå i radiotårnet, men når jeg var der så var det 3 timer ventetid, så vi gjorde ikke det 😉

    92. Hei! Du burde reise til Brighton i England, flytta hit nettopp for 3 måneder sia, kjempe kult, fargerikt, alternativt, har en sykt kul pier osv! Tror du hadde likt d, ser du begynne å bli litt meir alternativ så detta e en kul plass og reise til og London så klart ^^ Berlin e også kjempe kult! Mange utrolig kule natt klubba osv!:D si ifra om du reise, kan godt møte d og og utforske me d ;D

    93. Du hadde blitt helt knust av å dra til dyrehagen i Berlin. Det var ikke den godeste følelse da vi gikk inn i et rom og så flere tigre som hadde et eget rom hver på 5kvm, hvor de gikk i ring rundt seg selv.. 🙁
      Ellers er Noa Lounge Bar veeeldig anbefalt, vi dro ditt og vorset før vi dro ut på nattklubb hveer eneeste natt. Noen ganger ble vi der gjennom hele natta. Nattklubben Kosmos/Cosmos(?) er også til å anbefale. Gikk ut av klubben da klokken var 7 på morgenen, så det var jo stas.

    94. Jeg var i Berlin i mars i fjor, dødskul by! Jeg var i både Berlin Zoo og Berghain (førstnevnte fordi jeg skulle skrive en sak om forholdene der, som hovedsakelig var helt grusomme). Ikke dra til dyreparken!!!!
      Berghain er en helt annen sak. Jeg var dritings og hoppet i en taxi etter noen av de andre jeg reiste med (var klassetur), ante ikke hva slags sted det var. For å komme inn, bør man følge disse reglene: Du bør se ut som du er over 25, de hater turister, du skal ikke være full, du skal ikke snakke i køa, dere skal ikke være flere enn to og to, og du skal ha en spesiell stil.
      Jeg var 21 år, dritings, turist, snakket masse i køa, var med mer enn én person, og har ingen spesiell stil. Kler meg veldig casual, sjeldent farger. Ikke mye sminke. Hvorfor både jeg og venninna mi kom inn, samt de tre-fire andre, det er og blir et mysterium. Husker bare at stedet var meeeget spesielt, og at vakta var dødscreepy. Jeg drev bare og surra og syntes hele opplegget var utrolig rart. Også tok jeg et bilde der da, det er heller ikke lov. Men gøy å ha vært der!
      Med mindre du endrer utseendet ditt drastisk tror jeg dessverre ikke du kommer inn, men verdt et forsøk!

    95. Gedächtniskirche er slående vakker på kveldstid, og shoppingen på KuDamm (Kurfürstendamm) er verdt å få med seg 🙂 Og Pretzel (stor myk salkringle) er helt fantastisk godt. Kos deg masse i Berlin!

    96. Fantastisk vegetar restaurant: Cookies&cream. Godt gjemt i en bakgård så google stedet, bestill bord på forhånd og beregn god tid for å finne det. Ellers er Berlin utrolig kul by med masse hippe barer og utesteder, så ikke helt nødvendig og bruke hele natten på kø til Berghain.(dessuten er det utrolig deep rave sted, som defintivt ikke passer for alle oss ´typiske´nordmenn. Dog hvis du drar dit; ikke høye heler. og kle deg som om du skal danse og holde ut i 24t. ikke dra en stor gjeng.) Kos deg masse!

    97. Dørvaktan på berghain står sånn at dem kan se køen av folk som vil inn, før dem kan se dørvaktan. Dørvaktan ser på dæ i køen, kordan du oppfører dæ, kler dæ, e. Dem ser om du e “dæ sjøl” eller om du har kldd dæ ut for kvelden

    98. Dropp Berlin Zoo! Var der i våres, og ble helt sjokkert over forholdene… Skulle tro at en så stor dyrehage skulle ha litt mer peiling… Da vi var inne hos løvene kom det en “dyrepasser” ut som begynte å stikke i løven med en slags pinne for å få den til å brøle foran piblikum. Det var da jeg og samboeren bestemte oss for å finne på noe annet.
      Ellers kan jeg foreslå Kurfürstendamm, lang shopping gate med både eksklusive butikker (Mulberry, LV, mm) og de vanlige (Zara, Pull&Bear, mm). Ellers synes jeg både Berlin Dom og Charlottenburg slott er steder man ikke bør gå glipp av. Fantastiske vakre steder!

    99. kunne vi ikke startet et underskriftskampanje mot denne dyrehagen??!?!?!? Har du noen tips Sophie?? Vet du hvordan man lager det. Dette må jo bare stoppes, stakkars stakkars uskyldige dyr. Vi mennesker er virkelig helt jævlige.

    100. Shopping på KaDeWe og frokost på toppen av tvtårnet 🙂 I tillegg er det et digert loppemarked i Mauerpark på søndager som er koselig, men vær tidlig ute!

    101. Hvis du ønsker deg en skikkelig smak av Berlin, hvor det et mest lokale folk, ville jeg dratt til en såkalt “ølhall”. Det er en i Øst-Berlin(svært nærme vest), men det finnes nok overalt! Da jeg og vennene mine gikk inn, ble vi helt målløse. De kvinnelige servitørene gikk i tyskerkjole(typisk oktoberfest), og de bar rundt på svære mugger med øl. Det føltes litt som på film, og det må oppleves! Siden du drar i oktober er det nok perfekt for oktoberfester.

    102. Har selv vært i Berlin, og det er en fantastisk fin by! Ting som er vært et besøk i Berlin er Brandenburger Tor, Riksdagsbygningen, Checkpoint Charlie, Alexanderplatz, Berlin’s fjernsynstårn og Berliner Dom! Ha en fantastisk tur! 🙂

    103. Jeg annbefaler virkelig kjøpesentret Alexia ( et stort rosa kjøpesenter) så det er ikke så vanskelig å finne. I sentrum av Alexanderplatz på kvelden er det også god stemning. Hvis du vil dra på noe som har med tysklands historie å gjør, er det holocaust memorial, sachsenhausen og mer. Lykketil! det kommer til å bli en kjempetur!

    104. Har to restauranttips:
      1. Spindler und klatt, veldig kult sted som blir nattklubb senere, så anbefaler å dra dit litt sent for å spise
      2. Good time, hvis du er glad i thaimat, de har godt utvalg av vegetarretter også, mener jeg å huske! Maten er inmarri god og topp service.
      God tur 🙂

    105. Du som har det forholdet du har til dyr og deres rettigheter burde nok ikke dra dit. Jeg fikk vondt i magen flere ganger! Isbjørnene levde under dårlig forholdet om uttrykket ” som en tiger i bur” ga meg mye mening. Den vare gikk frem og tilbake stressa og redd, mens alle som så på tok bilder og banket på ruta. Det var mye bra også, men for din del anbefaler jeg det ikke!

    106. KaDeWe – europas største kjøpesenter eller noe. Checkpoint charlie, ikke så langt unna er det rester av berlinmuren. Tv-tårnet. Alexanderplatz, Kurfürstendamm osv

    107. Mitt tips er å få en guidet tur i stasifengselet! Utrolig spennende, og samtidig veldig trist.. Sachsenhausen er også verdt å besøke, men av en eller annen grunn fant jeg stasifengselet mer interessant.

    108. Jeg var i Berlin med klassen for et år siden, og da bødde vi på østsiden i nærheten av alexanderplatz. Der var veldig fint men ikke så mye shoppingmuligheter. ellers vil jeg anbefale å dra til Stazifengselet, Checkpoint Charlie eller Sachsenhausen. Jeg mener at når du først er der er de plasser du bør besøke 😀

    109. Jeg var på klassetur i Berlin i april, noe som var en av de beste opplevelsene jeg har hatt så langt! Virkelig en fin by, med mye spennende å by på 🙂 Du må seriøst dra til Kurfürstendamm! Beste shoppinggaten i hele Berlin! Ellers, er Alexanderplatz også å anbefale. Du burde også ta en tur innom Holocaustmahnmal (minnested for jødene) som ligger ved siden av Brandenburger Tor. Gled deg 🙂

    110. Dere må besøke Alexander Platz på kvelden. En ubeskrivelig kveldsatmosfære der, med masse folk og godt liv. Har så lyst å reise tilbake.

    111. Jeg skal også til Berlin, men sliter skikkelig med hva jeg skal pakke, kan du ha en sånn pakk med meg video? <3 Elsker bloggen din btw og er innom hver dag!!

    112. Du bør sjekke ut holocaust minnesmerke som er rett ved Brandenburger Tor. Og hvis Unter Den Linden er ferdig restaurert, bør du ta deg en tur dit også.
      En annen ting du absolutt må få med deg er domkirken. Hvis du går hele veien opp til toppen, så får du en helt sinnsyk utsikt!
      Sånn når det kommer til shopping, så har Berlin en hel verden og tilby. Urban outfitters, Primark, Forever 21 og mye, mye mer!
      God tur, Sophie!😊

    113. var i Berlin for noen år siden. Ingen problem å komme inn på berghein hvis man bare viser at man bryr seg om utseendet sitt, uten å se ut som en prostituert. Det hjelper og å ikke være dritings i forkant.
      Ellers oppdaget vi utrolig mye nisje-kulturer/folk i parken under TV – tårnet på dagtid. Veldig underholdende. Ikke gå alene der om kvelden. Da er det et horestrøk. . parken er rett ved et digert kjøpesenter, så der må dere ta turen. Også Bør dere absolutt gå langs hele Berlinmuren å se på kunsten.. noe av det er helt fantastisk.
      God tur. Berlin er fantastisk 🙂

    114. Det er en irsk pub ved Potsdamer Platz, den er utrolig kul og det er veldig billig der! Det var også veldig koselig, for det var et tysk/irsk band som spilte der, når vi var der, og de var utrolig flink! Så, ta en Guinness og hør på irsk musikk, det er konge! Berlinmuren, må dere se! Berlin sin historie er også utrolig spennende, men det er jo for folk som meg, som er interessert i historie og hva som faktisk har skjedd der, og ikke bare å shoppe og drikke! Så, hvis jeg hadde vært dere da, så hadde jeg tatt turen ut Auswitch-Birkenau, for å bare se ruinene av det der, og tenke på hva som har skjedd..det er utrolig spesielt, for de ruinene kommer ikke til å stå der om 20-30 år, for det er så gammelt og falleferdig, når jeg sto oppi det tårnet i Auswitch, så fortalte de at hvis vi var flere enn 35 stk oppe i tårnet, så kunne hele greia rase sammen! Men ja, det er for spesielt interesserte. Om dere bare skal på sånn kjærestetur, så er det å gå rundt på Potsdamer platz, det er veldig liv der om kvelden, det er utrolig koselig! Men å se muren er dere pliktet til uansett, hehe. Anbefaler å se Riksdagen og Brandenburger tor, de er like ved hverandre, så det er ikke så lang avstand. Men ja, på Riksdagen som er på en måte Tysklands storting da, der er det en svær kuppel, som har trapper inni seg, så man kan gå opp til toppen av den kuppelen og se utover Berlin, det var en fin opplevelse 🙂 Jeg håper dere får en hyggelig og fin tur! 🙂

    115. Like Berlin kjempe godt! Vi var med en “turistgrippe” og så på streetart rundt om i byen , synes det var veldig gøy å se “den” sidne av byen. Husker ikke hva det het men finnes sikkert forskjellige…
      Når det kommer til dyrehagen så har jeg ikke vert der, og det vil jeg heller aldri. Det verste jeg vet er å se på dyr innesperret for menneskers underholding – uavhengig av forholdene egentlig… synes egentlig det er ganske motbydelig at mennesker, en dyreart, betaler for å se på andre dyrearter. Dyr hører hjemme i det fri *PUNKTUM*

    116. SPREEPARK!!! google det, det ser så sinnsykt kult ut å dra dit litt som en egen forlatt “verden”

    117. Har vært i Berlin og anbefaler deg IKKE å dra til Berlin Zoo. 100% ærlig gråt jeg meg i søvn på kvelden etter jeg hadde vært der fordi det var mildt sagt helt forjævlig. Er noen år siden nå men noe av det jeg så der er noe jeg aldri vil glemme. Når vi kom dit var det ikke så ille, og om jeg husker rett var vi ute før vi gikk inn. Det var noen dyr ute, mens noen var inne. Det første jeg husker jeg fikk vondt i magen av der var en leopard eller geopard(kan ikke helt forskjellen). iallefall – den var puttet i et pittelite bur på ikke mer enn 3-4 kvadrat. den bare gikk rundt og rundt i ring og så helt rar ut. det neste jeg husker – som var direkte JÆVLIG, var når vi kom inn. Det var et veldig lite, men avlangt bur med 3 løver i. 2 jenter og en gutt. hanløven brølet og laget masse lyder,det hørtes nesten ut som den gråt. den sprang rundt i buret og hoppet på veggene og var helt gal. hunløvene lå bare sammenklemt i hver sitt hjørne. de så helt seriøst syke ut. det var helt forferdelig. Det så ut som de løvene hadde det helt forferdelig. det var flere som sto å så på, og det var flere barn som gråt. moren min sa at vi skulle gå og både hun og jeg hadde tårer i øyene. Jeg hadde så vondt i magen og det husker jeg så utrolig godt. Vet ikke om vi bare var der på en dårlig dag eller hva det var men vi var veldig enig om at vi skulle dra derfra og at vi aldri skulle dra tilbake til dit.

    118. berlin er en helt fantastisk by! Det er utrolig mange gamle fine og hvistorise bygninger og shoppingen der er sykt bra! Anbefaler deg virkelig å dra dit!

    119. ALDRI dra i Berlin Zoo, det er grusomt! å støtte det dyreplagingen som skjer der er en skam, skjønner absolutt ikke hvorfor du vurderer det. store dyr i små trange bur der de går hvileløst frem og tilbake. Jeg løp bokstavelig talt gråtende ut der i fra

    120. Var noen her som sa du burde dra til Auswitch – Birkenau, men det er i Krakow i Polen, ikke Berlin. Men i Berlin er Ravensbrück og Sachsenhausen (?)

    121. Jeg var i Berlin for 2uker siden med søsteren min ig to felles venninner 🙂 Fantastisk by som jeg absolutt vil dra tilbake til! Vi dro på en uteplass som heter MATRIX , og det var helt insane! Beste uteplassen jeg har vært på 🙂 Anbefales virkelig! Også vil jeg anbefale dere og dra for å se Brandenburger Tour 🙂 Virkelig noe man vil ta Selfie foran 🙂

    122. Så at noen anbefaler tropical island, men helt ærlig det er litt barnslig. Jeg tror jeg var 14 år ellerno da jeg var der og følte med litt gammel og dum… ja, det er mulig å kjøre med en liten luftballong, men det koster sånn 120 kr ekstra ellerno hahah

    123. jeg var og i fjernsynstårnet, og det var ikke akkurat så fantstisk. Man så såklart veldig masse, men storby er storby, så byen ser jo ganske grå ut pga alle skyskrapere, veier, skittne tak osv.
      skulle ønske jeg kunne dratt til berlin nå da,det er jo serriøst 16års grense på alkohol:o

    124. Hei! Vil absolutt ikke anbefale dyrehagen. Men der i mot vil jeg anbefale en tur til konsentrasjonsleiren Sacshenhausen – utrolig å se hva folk har måttet gå i gjennom.

    125. Berlin er virkelig en av mine favoritt byer, og har vært der 7 ganger de siste to årene.
      Du burde shoppe i Mitte, som du har skrevet. Men også ta deg en tur til Hackescher markt for å titte litt, er ganske koselig område med en del butikker i små koselige gater. Du burde også spise lunsj i toppetasjen på KaDeWe. Dra på markeder, min favoritt er mauermarkt, som kan være ganske kaos. Men man får oppleve den urbane og hippe kulturen de har i Berlin. I nærheten der er det også et ute-museeum hvor en kan se hvor muren har gått, fin tur og bra sted å ta noen kule bilder. Vet også at det finnes en vintagebutikk med 7 etasjer, hvor de har delt inn i forskjellige ti-år med klær – et sted jeg skal sjekke ut neste gang! Kanalbåt er også koselig, for å få litt turist input på en behagelig måte. DDR museet er også veldig okei, morsom og interaktivt musesum. Tips: T-bane systemet der funker veldig bra, og du kommer deg lett frem og tilbake til steder, og de går veldig ofte. Har aldri trengt å ta taxi før i Berlin pga. det. God tur!!

    126. Vis du er i Berlin er en fotball kamp vært et besøk, sykeste stemningen jeg har vært borti med 35 000 på tilskuere!!

    127. Var i berlin i mars. Kjempe koselig sted! Skal definitivt tilbake en gang i fremtiden 😀 Så du får bare glede deg 😀 Og god tur!

    128. IKKE dra på Berlin Zoo!! DET ER DET VERSTE JEG NOEN GANG HAR SETT. Jeg begynte bokstavligatalt å gråte når jeg var der, og var kvalm lenge etter. For å ta et eksempel, så hadde de en stor nydelig voksen løve der. Den stakkars løven var innelåst i et LITE rom, uten NOEN ting. Kun et rom med et glassvindu og et gulv. Man kunne SE at løven var utrolig lei seg, den brølte ikke, men gråt. Det var akkurat som den ropte på hjelp. Øynene hang nærmest nedover, og man kunne se hvor utrolig ulykkelig den var. Jeg begynte å gråte og ville bare skrike til alle menneskene som lo og smilte og tok bilder. Jeg og venninnen min fortet oss ut til nærmeste info senter på zoo’en for å spørre om løven engang fikk komme ut av rommet eller var der hele dagen, og om de kunne se hvor JÆVLIG de hadde det, men damen bare så rart på oss og latet som hun ikke forsto engelsk. Kvalmende. Jeg blir faktisk lei meg av å tenke på det. De hadde aper som lå helt døde på gulvet, nesten samme type rom, uten noe energi eller livsglede. Nei fy søren det er det jævligste jeg har sett. Ikke dra dit. Hadde det vært opp til meg burde hele dyreparken blitt stengt ned. Jeg var utrolig skeptisk til å dra dit in the first place, men akkurat som deg – så var det venninnen min som ville gå, og jeg ble med til slutt. Kommer ikke til å glemme det grusomme synet. Det var faktisk så ille at venninna mi aldri mer vil dra på en zoo igjen heller.. Skulle ønske jeg hadde makt nok til å få en slutt på det..

    129. Du burde ta turen til Sachsenhausen (usikker om jeg stavet det riktig). Det var der de fleste nordmenn ble sendt til under 2 verdenskrig, gir veldig sterkt inntrykk. Eller kvinneleiren Ravensbrück, jeg kan garantere at du kommer til å gråte, men det er veldig lærerikt og spennende så de 2 anbefaler jeg deg hvis du er inntressert i kriger etc..

    130. Anbefaler shopping på Kürfurstendam, syykt sted!!!! Også har de veldig god wok på Wok to Walk, her også vegetarmat <3<3<3

    131. Stod en time eller mer i kø for å komme inn på Berhain uten lykke. Ekstremt få som kom inn! Så da dro vi på Trezor. Var der ikke særlig lenge ettersom en venn av meg fikk dop i drikken sin og måtte på sykehuset… så pass på!
      Hadde veldig store forventninger til Berlin, men ble litt skuffet 🙁

    132. Ikke dra til Berlin Zoo, jeg var der i 2012. Det var 35 grader og steikende sol. Isbjørnene hadde ingen plass å gå for å få kjølt seg ned, folk sto å knipsa i vei mens isbjørnene var helt slappe, stakkarene prøvde å få plass i skyggen. Løvene og tigerne var i et knøttlite bur, helt grusomt. Jeg reiser ikke tilbake til den dyreparken, det er sikkert.

    133. Jeg har nettopp vært i Berlin👍
      Hvis dere skal shoppe så anbefaler jeg å dra til Alexanderplatz for der er det butikker som primark,H&M, Zara, NewYorker og Lush
      Også er det et sted litt lenger bort som jeg ikke husker hva heter men dere er det masse merkebutikker☺
      Håper du får en fin tur💖

    134. Har vært i Berlin 4 ganger..
      Shopping er Uten tvil best i området kufurstendam. Dette er også ett veldig fint område, ganske posh og fint, litt sør europeisk.
      Anbefaler en drink på monkey bar på toppen av bikini 24 hour hotel.
      Berghain.
      “The bouncers don?t hesitate to deny entry ? often for no discernable reason – but it will likely work in your favour if you:
      1.Speak German
      2.Convince the bouncers you?re there to see a specific DJ rather than to gawk at clubbers ? knowing your Ben Klocks from your Marcel Dettmanns helps
      3.Don?t dress as though you?re on a night out in the West End ? Berlin is a casual city and the only people you?ll see in Berghain in heels and fake nails are transvestites”

    135. Jeg pleier aldri kommentere på blogger, men nå må jeg bare gi de tipsene jeg har 🙂 Berlin er definitivt den beste byen med de beste minnene jeg kommer på! Var der i november ifjor med bestevenninnen min, og vi var innom en del utesteder. De jeg vil anbefale er Felix Night Club, som vi dro til flere ganger, som ligger rett ovenfor Jøde-memorialen ganske sentralt i byen. Matrix club er også veldig bra! Watergate kan du prøve å komme inn på, men det er heller ikke alle som kommer inn der, veldig kjent utested, og man må tydeligvis vite hvilken DJ som spiller, og hvilke hits samt sanger han har osv… Vi tok en sightseeing buss gjennom de mest kjente stedene i byen, og helt ærlig så var det nok å se, men det holder med en busstur. Til shopping anbefaler jeg Friedrichstraße, som holder mange kjente merker samt budget butikker. Mye fint å finne:):) Dra en tur og spis middag på Potsdamer Platz, de har en Australsk resturant der med utrolig mat! Ta taxi til de stedene dere skal, U-bahn kan være skummelt og buss kan være litt vanskelig å finne ut av. Håper du koser deg masse når du er der, det er en helt fantastisk by! Angående dyreparken så kjørte vi forbi den, men den var ikke så veldig innbydende engang, så jeg tror ikke du hadde fått så mye ut av å dra dit 🙂 Tyskland er også kjent for mange forskjellige typer øl, så det er gøy å prøve ut nye smaker, det er veldig mye godt, og jeg er ikke så glad i øl engang…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg