blomsterpiken og solstrålen

I dag møtte jeg verdens herligste John for lunsj, vi spiste hver vår vegetarburger på Munchies – og herreguuud så godt det var! Det anbefaler jeg virkelig til alle, vegetarianer eller ikke. John er forresten en solstråle, hele dagen blir bra etter et møte med han. Han har jobbet litt bak kamera på bloggerne, og jeg gir alltid ekstra mye av meg selv når han står med det store smilet sitt og prøver å holde seg fra å le når jeg sier noe teit. Håper vi får jobbet mer sammen etterhvert, akkurat nå er han bak kamera på andre serier, men jeg krysser fingrene for at han kommer tilbake til meg 🙂 Forresten, gjett hva jeg oppdaget på armen mens vi spiste?

AU. . .?

Jeg har aldri hatt et blåmerke før, og plutselig har jeg et svært på håndleddet. Hvordan skjedde dette? Det må ha skjedd inatt iallfall, men jeg aner ikke hvordan. Jeg vet ikke om dere har sett skrekkfilmen the conjouring, men når det begynner å spøke i huset våkner hovedpersonen opp med blåmerker hele tiden før hun blir besatt av en djevel. Herregud, tenk om det skjer med meg? Jeg har jo tross alt sett litt sliten ut i det siste (takk for at dere minner meg på det, haha). Men, jeg tegnet en strek med penn på armen for å se hvor langt blåmerket er nå, om det blir noe lengre fikk jeg råd om å ringe lege, bare sånn i tilfelle. Man kan aldri være for sikker, spessielt med tanke på sykehistorien min i det siste. Kanskje noen av dere også har våknet opp med mystiske blåmerker her og der, og har noen årsaksforklaring? Ikke besatt av djevelen, håper jeg? Jeg har virkelig ikke tid til å begynne med noe eksorsisme nå, altså. . 


Etter lunsj vandret vi litt rundt i hovedstaden, han skulle nemlig hjelpe meg å finne en fin vase til leiligheten, og guide meg rundt til hvor jeg får de fineste rosene. Og det klarte han, jeg viser dere senere (jeg har blitt blomster-fanatisk). 

Skjørt er gammelt fra nelly / genser nly trend / sko river island 
 


 Nå skal jeg svare på litt kommentarer fra dere, og så tenker jeg meg bort til noen venninner for et raskt besøk. I kveld er jeg alene i leiligheten, det føles. . tomt? Hvor er svensken med ADHD og kattene liksom? Angående kattene, så har de det supert i Harstad, mamma elsker dem, så klart. De er så harmoniske og søte! Ser fram til å se dem igjen, nå er det jo ingen som plager meg her. Det var noen som påpekte at jeg “lyver” fordi Robin bor her, og kunne ha passet kattene mine. Han har sitt eget liv, han har sin egen jobb og sine egne greier å gjøre, og det er jo ikke han som eier kattene, derfor føles det feil å legge over ansvaret på noen andre. Det er jo mer eller mindre kun han som har passet dem i en måned nå, og det ble feil for meg. Så vet dere det. Det er jo mine katter, altså mitt ansvar, ikke noen andre sitt. Jeg føler selv jeg tok en ganske “voksen” avgjørelse i denne situasjonen ved å sende dem bort, jeg betaler enda alt for dem og planen er jo at jeg skal få dem tilbake når ting roer seg for meg og jeg har det mer stabilt. Dessuten er jo enda planen at Robin ikke skal bo her i all evighet, så hva skulle jeg da gjort om han flytter i neste uke? Og jo, han betaler for å bo her. Så vet dere 🙂 

61 kommentarer
    1. Symptomer på leukemi er blåmerker tror jeg, men er jo ikke bare det som er symptomer. Er jo også hvis du blør fra tannkjøttet, hudblødninger ogsånt. Du kan jo sikkert ha bare skallet/slått deg når du sover, det gjør jeg! Haha jeg kræsjer i veggen hele tiden..

    2. Det så deilig ut ø gå med skjørt! Her i nord Trøndelag ble det vinterjakka fordi det er iiiiis kaldt blitt her

    3. hvis du fikk en sprøyteslange med medisin, beroligende intravenøst eller lignende, så kommer blåmærket av at du har fått en nål i armen 🙂

    4. Det blåmerket er nok etter kanylene og div. Nålestikk fra operasjonen;-) helt typisk, og kommer oftest etter noen dager 😉 var nylig operert i en skulder, og begge armene mine ser like dan ut, null stress 😉

    5. Jeg hadde er kjempe stort blåmerke på utsiden av håndleddet en gang og kunne ikke skjønne hvordan jeg hadde fått det. To uker senere sitter jeg og venninna mi å snakker om blåmerker mitt og først da fikk jeg vite at jeg hadde falt over et glassbord og deretter ned på gulvet på en fest vi var på. Dette kunne jeg altså ikke huske så det var ganske flaut, hahah. Men uansett… kanskje lurt å spørre lege hvis det blir noe større 🙂

    6. Hvis du har lave blodverdier, da spesielt trombocytter (på norsk: blodplater), kan det oppstø blåmerker og blødninger uten at du har skadet deg.

    7. Jeg hadde et akkurat likt blåmerke,på samme sted! Våkna av at jeg hadde sånn også..aner ikke hva det er :S tenkte kanskje at det var etter sykehuset men det var jo en mnd før! Så jeg vet virkelig ikke egentlig:)

    8. blåmerkene kan komme fra at du har fått veneflon eller blodprøver der da du var på sykehuset for en stund siden. etter fargene å dømme så er dette en eldre “skade” det kan man se på fargen. (jeg er medisinstudent)
      det kommer bare av at du har hatt en liten blodutredelse under huden der, kan være etter et stikk med en nål, og når du bruker håndleddet ditt så har du “dyttet” dette blodet nermere huden din, og det er helt normalt =)

    9. Jeg syns du gjorde en utrolig voksen avgjørlse med å sende kattene vekk. Og det at du innrømmer at det du gjorde ikke var godt nok tenkt igjennom er enda mer voksent av deg! Jeg syns du har gjort utrolig mye bra for de kattene og jeg bare vet at de ikke kunne fått det bedre enn det de har nå! Du er en utrolig god person Sophiie 🙂

    10. Du kjøpte kattene og nå når tv-programmet om bloggerene er ferdiginnspilt så kvitter du deg med dem. Veldig spekulativt. Nå må faren din og lillesøsteren din tørke kattepisset for deg fordi du er asvarsløs. Hadde ventet bedre av deg,

    11. det er nok etter veneflonen, det kan man få store blåmerker av.. sikkert ikke noe værre enn det:) eventuelt kan det være medisiner du fikk for infeksjonene

    12. Jeg får ofte sånne blåmerker etter en hard runde i senga (hahaha!). Også kan jeg få blåmerker av ingenting, som for eksempel bare noen har holdt rundt hånda mi kan det oppstå blåmerker. Tipper dine blåmerker er fra sykehusoppholdet ditt 🙂

    13. Hvis det faktisk er et ordentlig blåmerke har du nok bare slått deg litt i søvne. Det gjør jeg ofte, men det skal uheldigvis ikke mye til for at jeg får et blåmerke! Jeg tipper at du har sjekket at det ikke er bryn-sminke, haha! Bruker ofte å våkne opp å tro jeg har et blåmerke på armen, hvor det bare er sminken fra brynene mine som har gnidd seg litt av. (fjerner aldri bryn-sminke.. kanskje ikke så smart heh…)
      Utrolig fine sko du har btw!

    14. Åhh Sophie – det er så trist at du altid skal forsvare dig overfor dine læsere 🙁 Jeg bliver helt trist når jeg ser at folk kommenterer stygt uanset hvad du gør med dit liv.
      Stå på og husk at ikke at bryd dig om negative kommentarer – fordi det siger mere om dem der kommenterer end om dig! <3

    15. Ja nei hva skulle du gjort da? Da hadde du sitti der med ansvaret for to katter helt selv å det klarer du jo ikke? Ganske hjelpeløs du er asså. IKKE ta kattene tilbake om du har bestemt deg for å sende de vekk, viser bare hvor umoden du er når det gjelder ansvar.

    16. Som fleire nevner er blåmerket pga veneflonen du fikk satt inn, blåmerket kjem ikkje før fleire daga etter operasjonen 🙂 så det er ingenting å vere redd for !

    17. I sommer våknet jeg plutselig opp med masse små blåmerker på lårene. Var dritsketchy. Sjekket aldri opp i det da, så regner med det var noe helt ufarlig heheh.

    18. Så rart! Det er jo et utrolig merkelig sted å få blåmerke, og spesielt når det blir så stort! 😮 Jeg også har våknet opp med blåmerker på helt merkelige steder, og kloremerker innimellom. Haha, har tenkt det samme som deg jeg også, at det har kommet en demon inn på rommet mitt…haha! Er ikke rart at det er det første man tenker da, når man ser på slike filmer :p Får håpe det ikke er noe alvorlig:)

    19. Ååååhh skoene dine er så amazing!!! <3 Råstilige, kunne godt tenkt meg slike selv! 🙂 Det at du ser sliten ut er fordi du ikke drikker nok vann (da kan man fort bli lilla under øynene og se uopplagt ut, man "tørker" litt ut vann er utrolig viktig det renser jo kroppen! Det andre er at du sikkert sover alt for lite, unn deg minst 7 timer søvn så skal du se du vil føle deg freshere og se litt mer opplagt ut 🙂 Du må bli flinkere til å pleie deg selv med kjærlighet vakre du og det må komme innenfra, ikke ved å sette på løsnegler eller vippe extension men å spise riktig og være glad i deg selv, oppmuntre deg selv og ikke bli "spist opp" av den negative dritten enkelte folk sier til deg!Du må begynne å tenke at du fortjener å være lykkelig, du fortjener å hvile ut slik at du blir opplagt, du fortjener å spise god og næringsrik mat som kroppen din trenger men mest av alt du fortjener å si GODE ting til deg selv! <3

    20. Om blåflekker dukker opp uten grunn ville jeg dratt til legen for å måle INR.
      For det andre: tenk deg gjerne om 5 ganger før du tar kattene med tilbake til Oslo. Har de ikke Vært kastet nok rundt mellom steder og personer?

    21. Dra til legen pga. et blåmerke? Er ikke det veldig hysterisk? Alle får jo blåmerker av og til, ofte uten å vite hvordan.

    22. Når man måler INR undersøker man hvor lang tid det tar før blodet koagulerer og utfra dette doserer man Marevan.

    23. Duh, jeg kan se at hun fikk blåmerket fra sykehusoppholdet. Er jo normalt etter man har satt inn venepunksjon (venekateter = veneflon for dere som ikke vet det 😉 )
      Da kommer jo blåmerket senere. Og det går vekk etter hvert 🙂 så ingen bekymring!
      🙂 vanligvis skal det være et lite blåmerke, men for en del kan det være et stort. Ellers ikke noe farlig 😉

    24. Jeg våknet en gang med ett blåmerke som var formet som en fot, då så fotbladet med tær men det kom vell mest sannsynlig av at sønnen min har ligget å sparket på meg :p

    25. Veneflon legges da stort sett inn på håndbaken, ikke der hun har blåmerke! Om blåmerket er ømt, er det ikke noe å bekymre seg for. Får du flere blåmerker på flere steder som ikke er ømme å ta på, kan du ta deg en tur til legen.

    26. Til informasjon: Ved innleggelse av PVK på håndbaken(oversiden av hånden) vil man ikke få blåmerke på undersiden av håndleddet. Man skal aldri stikke eller legge inn veneflon der blåmerket hennes har oppstått.

    27. Ser en person lenger oppi her nevnte leukemi, så føler bare for å kommentere litt videre på den da jeg synes det er unødvendig å (forsøke å) skremme Sophie på denne måten.
      De tidligste symptomene på leukemi er slapphet, hjertebank og stadig tilbakevendende infeksjoner (feber o.l.). Andre symptomer er hodepine, tung pust, blødninger fra tannkjøtt, risp som “aldri” slutter å blø (fks om du tilfeldigvis kommer i skade for å kutte deg når du barberer leggene osv), vekttap og nattsvette. OG selvfølgelig blåmerker.
      MEN bare fordi man har blåmerker skal man ikke konkludere med at man er kreftssyk. Blåmerker kan skyldes blodsykdommer, mangel på jern, osv.
      Som regel skyldes det bare at området har fått litt ‘røff’ behandling. Fks om du har dunket det borti fks komoden, om noen har holdt litt for hardt der, eller som andre her nevner; det kan komme av veleflonen.
      Med andre ord; det er neppe noe farlig – og nesten garantert IKKE demonisk besettelse 😉
      Ved demonisk aktivitet pleier man dessuten å få kloremerker på ryggen 😉 Kan slenge ut en lang jævla stil om tegn på demonisk aktivitet, men det slår meg at du neppe var særlig seriøs med akkurat den setningen 😛

    28. En Pvk / veneflon kan legges på siden av hånda , da kan det gi blåmerker under….. Ellers er det og mulig de har målt blodgass, som måles i arteriene der hun har blåmerke, eller en arteriekran…. Mange steder man kan stikke… Og ofte blir en pvk lagt inn i blodåren ” kandidatenstrøst” som ligger på siden ved tommelen, da får man lett blåmerke på undersiden….

    29. Vet ikke om det er likt for deg, og om dette kanskje bare er fra sykehusbesøket ditt?
      men selv får jeg veldig veldig sjeldent blåmerker, og de få gangene jeg får så vet jeg sjeldent hva det kommer av. Jeg har bemlig funnet ut at jeg ikke får blåmerker når jeg dunker meg, men at disse kommer rundt en uke etter 😉 Kan det være slik for deg også kanskje?

    30. Hvorfor velger du å skaffe deg dyr når du ikke kan ta vare på dem engang? Voksent å sende de til et helt nytt sted?! stakkars katter!!!

    31. Jeg har opplevd å ha blåmerker før(men dem gjorde ikke vondt) og de gikk vekk etter et par dager. Svære som dyr, men de forsvat. Fikk de på håndleddet jeg også 🙂

    32. Tror det er eter at du har vært på sykehuset. Jeg har i hvertfall fått likt etter veneflon og intravenøst 🙂

    33. Jeg våknet med et stort blåmerke på den ene puppen min en gang! Haha, sykt lættis egentlig, men også veldig skummelt! Det gikk bort etter noen dager, men har enda ikke funnet ut hva som forårsaket det. Håper at det ordner seg for deg!

    34. Jeg ville ikke anbefalt å ta kattene tilbake til Oslo senere. Kattere blir utrolig knyttet til steder, minst like mye som de blir knyttet til sine eiere. De klarer sikkert fint overgangen nå siden de er unge og ikke har bodd hos deg så lenge, men å ta dem tilbake igjen er nok ingen god ide.
      Når foreldrene mine skilltes husker jeg vi prøvde å ha katten i det nye huset til morsan når min far ikke var hjemme. Den gjorde ikke noe annet enn å vantrives å for første gang siden vi fikk den var den borte flere dager i strekk…

    35. Du bør IKKE ta tilbake kattene, de har blitt flyttet nok nå syns jeg etter det jeg har lest på bloggen din. La de være der de er nå! Der har de jo kanskje muligheten tll å gå ute etterhvert når de blir eldre!
      Blir heller ikke anbefalt å slippe ut kattene sine når man bor i byen.. Leste om senest en i stad som var påkjørt og den døde.

    36. Jeg har også våknet opp med et blåmerke jeg ikke aner hvor kommer fra, siste var et blåmerke på beinet, som nå har blitt et hvitt arr 🙁

    37. Likte klærne du hadde på skikkelig godt 🙂 Jeg og mamma har en sånn greie .. hvor vi bare får masse blåmerker helt uten videre :L hele tiden!

    38. Når jeg var yngre våknet jeg opp med blåmerker på ben og armer hver morgen. Jeg hadde senga inntil veggen, og slo tydeligvis rundt meg i søvne – noe storebror merket da han hver natt våknet av store dunk fra naborommet.. Regner med det ikke er noe djevelsk på gang 😉

    39. Til alle som kommentere dette med skinn: For det fyrste, vesker/sko etc som er laga av ´plastikk´ og andre alternativer enn skinn er faktisk MEIR skadelig for miljøet, enn skinn. For det andre, når skinn blir brukt, så er dyret dødt, ergo dyret har IKKJE kjent noko smerte.
      Når man velger å vera vegetarianer, så er det med tanke på å verne om dyr, fordi man veit kor vanskeleg slakteri situasjonen er, og det er også mange dyr som ikkje har det bra. I tillegg er mykje kjøtt blitt sendt til Noreg, og under dårlege dyreforhold.
      Det går også ann å kjøpe ting som er laga av skinn, der man veit dyr har hatt det godt! Så de som kommenterer dette, bør sjekke det meir grundig,
      Kan anbefale å gå inn å sjekke dyrevernets sine sider, der står det også en fin liste over produkter som er testa på dyr.
      Altså, eg meine ikkje man skal kjøpe skinn i hytt og pine. Men kan eg spare miljøet for å velge skinnveske, enn ein som er laga av plastikk, så gjer eg faktisk det. I tillegg så kan man også støtte organisasjoner økonomisk. Det finnes også mange fairtrade butikker nå til dags, og man kan finne utav kva skinnmerker der man veit dyret har hatt det godt før det døde.
      Byrjer å bli rimelig lei av å lese sånne korte kommentarer om skinn nå….. Sorry, måtte berre sei det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg