dette gjør meg glad

I dag dro alle vi frivillige på camp ingwe inn til en barneskole for å dele ut litt skoleutstyr, leker og godteri. Hva skal man si? En utrolig fin opplevelse var det, og ungene gir deg så mye energi og glede mens man er der. Man blir rett og slett motivert til å reise rundt i verden, møte mennesker å høre historier. Sør-Afrikanere er virkelig et utrolig godt og jordnært folkeslag som gjør at man alltid føler seg velkommen, de ser ikke ned på deg uansett hva. Og slike mennesker trenger vi fler av! Jeg fikk litt dårlig samvittighet mens vi gikk rundt der, for tydeligvis hadde vi ikke nok til alle og enkelte klasserom måtte vi bare passere. . men de yngste fikk iallfall! Dere må virkelig gjøre noe lignende om dere får mulighet, tenk å få jobbe på enten en skole eller et barnehjem som frvillig? Det vil jeg nesten vurdere selv, kanskje om ett år :) Om noen av dere lesere har gjort det, kan dere gjerne dele erfaringer med meg! 

Ellers har det vært etterspurt noen bilder av hvordan vi bor, og det er mildt sagt ikke lett å fange på en fokuslinse som jeg bruker. . Men, her kommer et par!


I dette huset bor vi, og bruker mesteparten av tiden vår. På trappen kan dere se hunden Coco som alle elsker, en utrolig leken, kosete og lydig hund. Hun sover faktisk litt i sengen med oss nå og da (men det er hemmelig, hehe). Hun pleier faktisk å leke med løvene også, det er veldig spessielt å se på. Hun tørjokket på en av løvene i går. . det er noe man ikke ser hver dag akkurat.

Bak huset har vi et basseng, en grillplass og alle løveburene. Løvene var ikke der nå, så det ble ikke fotografert. Skal prøve å få gjort det iløpet av dagen! Det er også denne utsikten jeg og Andrea har fra rommet.
Dette er bilen vi kjører rundt i for det meste. 
Mitt og Andrea sitt rom består av to køyesenger og en enkeltseng, vi har også eget bad. De frem andre frivillige som er her nå deler bad, men om det hadde vært fullt hus her ville også vi ha delt med tre andre. Så det er god plass her! Vi er egentlig ikke så mye ellers rundt i huset, enten er vi på rommet eller så er vi ute i hagen. Det er et fint og normalt hus, men det ser jo litt “afrikansk” ut. Ikke noe galt i det riktignok! Det har vært strømbrudd tre ganger siden vi kom hit, men det er egentlig det eneste jeg kan peke på som irriterende ved huset. Det er veldig få innsekter, store senger, masse varmvann i dusjen. . Man kan faktisk drikke vann fra springen her, det gjør vi hele tiden og ingen har blitt syke av det 🙂 Jeg blir jo alltid syk når jeg reiser, men Afrika, både senegal, tunisia og her, er de eneste reisene jeg ikke har blitt syk på. Og jeg er ikke riktig vaksinert engang, haha.
Nå er det snart middagstid, vi spiser rundt klokken 19:00 hver dag. Frokost er 07:00, lunsj er 13:00, middag er 19:00 – men man kan lage seg mat selv innimellom om man ønsker det, de stiller opp med brød, pålegg, frokstblanding, yoghurt ++. Så, jeg lider ingen nød, jeg spiser jo ca 50 ganger om dagen så hadde fått panikk om jeg måtte klare meg med faste måltider. Vi blogges mer imorgen ♥
49 kommentarer
    1. Åhh! Ser så koselig ut 🙂
      Neste sommer blir jeg 16 og da skal jeg og ei venninne til India i 4 uker for å jobbefrivillig m barn og ungdom på enten en skole eller barnehjem, samtidig som vi bor til en vertsfamilie der. Jeg gleder meg noe sinnsykt, men har ikke fått et 100% ja enda, og det er ikke sikkert jeg får spart opp nok penger, men håper og tror at det blir noe av!!
      Organisasjonen jeg skal bruke er projects-abroad.no

    2. Kjære Sophie, jeg trenger litt hjelp. Jeg er for tiden i Mexico, Playa del Carmen hvor det er utrolig mange gatehunder. heldigvis blir noen tatt inn på Dog-shelter, og der møtte jeg en helt fantastisk hund. Siden du har erfaring med å adoptere dyr fra utlandet lurte jeg på om vi kunne ta oss en liten prat? Det hadde vært veldig fint…
      [email protected]

    3. Jeg er en av de som faktisk liker deg og er fan, men dette må jeg si, og det er ikke for å være slem.. men du ser virkelig syk ut. Hva skjedde? Har du det virkelig så ille? Vær så snill søk hjelp og begynn å spise mer.. Du har virkelig blitt altfor tynn, så tynn at det ikke er sunt lenger. I forrige innlegg så var armene dine så så små…hele deg og. Du er skinn og bein og øynene dine er hule… Vær så snill søk hjelp og bli bedre, bli frisk.

    4. ^ hun skrev nettopp at hun spiser 50 ganger om dagen. så det går nok bra med hun.
      Afrika er så fantastisk! Savner det masse. Kos dere

    5. Jeg har jobbet som frivillig på et barnehjem i Soweto som heter Othandweni flere ganger nå og har bare lyst til å dra tilbake.
      Det er ikke et “orphanage” men et “children’s home” med barn fra 0-18 år. De er der av alle mulige grunner og grunnen til at det ikke er et “orphanage” er fordi det ikke bare er foreldreløse barn der! Veldig rørende og veldig sterkt! Man må virkelig være sterk psykisk for å klare det da. Tror du hadde likt deg der! Kanskje vi sees der neste år 🙂

    6. Hei Sophie:) Ville bare passe på siden jeg vet at du har vært på reiser før hvor hodet ditt har vært et annet sted, så ville bare si at du faktisk er i Sør- Afrika med Andrea. Og at begge to inser det, hvor stort og flott det dere gjør er:-)

    7. Jeg var i Ghana i 3 måneder og jobbet som frivillig på en skole. Var sinnsykt morsomt og lærerrikt! Vi var tre norsker som ble plassert i samme landsby og fikk undervise i hver vår klasse. Vi underviste i engelsk, matte, naturfag og creative art. Fikk kjempe gode forhold til både lærerne og elevene og vertsmoren min. Anbefaler deg virkelig å gjør noe sånt, det man opplever der nede er virkelig noe man kommer til å huske på resten av livet. Har kjempe lyst til å dra ned dit igjen, for det vat en opplevelse for livet 🙂

    8. sykt tydelig at du har dårlig selvtillit i måten du poserer på bilder på. Du anstrenger deg sykt for å vise deg fra “beste side” og er ikke litt opptatt av det rundt deg om du ser iforhold til andrea som virkelig er i situasjonen og bare smiler helhjertet!:) vi som leser begge bloggene ser også forskjell når du redigerer og snur på akkurat de samme bildene hun har lagt ut haha, ruttttaaaaaaaa

    9. Åååh, jeg digger deg, Sophie Elise! Det er så fantastisk det du driver med, du er en strålende person og forbilde. Du er heldig som får være i Afrika og være med alle dyrene og barna, må være så gøy! Ha en flott kveld<3
      Og Caroline ^: Noen har dårlig selvtillit, veldig mange faktisk! Det er ingenting å le av, kan godt hende du har det også. Eller er du kanskje veldig selvgod? Uansett, kan ikke Sophie Elise være seg selv? Det er ikke særlig lett å blogge bra, være bra og se bra ut når man har tusenvis av lesere som dømmer deg. Prøv å forstå det, takk. Hvis du har et problem med henne, hvorfor gidder du egentlig å lese her? Ingen grunn til å dømme henne og gjøre narr av henne, det er bare barnslig.

    10. Hvordan kan man melde seg som frivillig for camp yngew? Hva betalte du for turen? Har utrolig lyst til å gjøre det samme! Har drømt om det siden jeg var liten..

    11. Man ser tydelig at du har redigert nesen din på bilde ditt der du poser sammen med barna og Andrea. Det kan man se fordi Andrea har lagt ut akkurat samme bilde der nesen din er helt anderledes 🙂

    12. Jeg var i Sør-Afrika (Table View, en halvtime unna Cape Town) og jobbet på barneskole der i 4 uker for et par år siden. Reiste gjennom organisasjonen Atlantis og er veldig fornøyd med de. Vi bodde i et fint hus med de andre frivillige som var der på den tiden, og de jobbet med alt fra pingviner til skift på barnehjem. Alle var like fornøyde. Fordelen med å jobbe på barneskolen er at vi hadde fleksible arbeidstider og fri i helgene så vi kunne reise på forskjellige utflukter. Vi hoppet blant annet i fallskjerm, strikkhopp (bungee jump), dykket med haier, zip lining, var inne i cango caves og mye mer! Det er så mye man kan velge mellom. Anbefaler deg å jobbe med barn på det sterkeste. Selvom det er flott å jobbe med dyr så blir det et helt annet inntrykk av å jobbe med mennesker og barn 🙂

    13. Så fantastisk opplevelse! Jeg er sikker på at barna var sånn passe fornøyde med så fine damer på besøk – som på toppen av det hele hadde med seg gaver! =)

    14. Hei 🙂 jeg og en venninne planlegger å dra å jobbe frivillig som du gjør nå, og lurte på hva slags ting burde vi ta med til elevene og hvor mye? 🙂 setter pris på svar.

    15. HERREGUD ! FÅ DOKKE ET LIV ! He folk virkelig ikkje Anna og gjer på en og rakke ned på andre folk ? Sophie Elise må få gjer Akuratt ka ho vil , om ho går naken , retusjera nasa, fe sej katta , ny kjærste osv . Det e HINNA liv og ho gjer Akuratt ka ho føle for . DU trenge ikkje om og trykke in på bloggen om du ikkje vil. Men for alldel , til meir dokke klikka in på til Høgre leser tal fe ho . Stå på alle folk , sikker på dokke he et heilt perfekt liv . Fokuser heller litt meir på dokke sjøl en på alle andre so hadde kanskje dinne verda blitt en litt bedre plass og bo på .
      Peace

    16. Hei Sophie.
      Linken med “kontakt meg” funker ikke, så skriver det her.
      Har du sett dokumentaren Blackfish? Den handler om spekkhoggere i fangenskap, og spesielt om SeaWorld. Du har et så veldig stort “publikum”, og derfor hadde det vært dødsbra om du linker til denne; https://www.change.org/p/seaworld-inc-humanely-release-the-orca-whale-known-as-tilikum-to-a-seapen-for-rehab#share
      Hvis du ser dokumentaren, tror jeg nok du også kommer til å brenne for at alle i verden skal skrive under på dette….
      PS. Jeg digger dine holdninger, og for all del, du gjør en god jobb med å ta opp dyrevelferd i bloggen din 🙂

    17. Nå må dere som kritiserer hele tiden skaffe dere et liv… Hva faen gjør dere så jævli perfekte ? at dere må hakke ned på andre for å få det bedre med dere selv..? Tydelig at det er mye sjalusi ute å går her… Patetisk 😉 Stå på Sophie 🙂 Du er deg selv!

    18. Så kjekt, Sophie 🙂
      Jeg lurer på om du kan fortelle litt om vennskapet til deg og Andrea, og om dere kommer godt overens, om dere har kontakt til vanlig utenfor jobb og blogg? 🙂 Dere virker så forskjellige, men ser ut til at dere koser dere!

    19. Du skjønner at de fattige barna hadde hatt uendelig mye mer nytte av at vi nordmenn hadde jobbet og heller sendt pengene (inkl. flybillett etc) rett til dem enn å være “frivillige” der nede? Men de fleste jenter med litt under middels intelligens har minst ett bilde av en fattig negergutt på fanget på face, så kjør på. Du redder virkelig verden.

    20. Du og Andrea er like fake begge to. Skal du liksom VURDERE å jobbe frivillig? Alle vet at det ikke skjer. Du og andrea fikk dere kjæledyr, KUN for at folk skal si dere er snille. Og så driter dere i dem etterpå! Samme med denne turen, det er KUN for egen markedsføring. Jeg blir kvalm. Kommer IKKE til å lese bloggen din mer. Kos deg med hasjen din.

    21. Hvordan er det å ha Extensions i Afrika? Tar ikke det mye tid??? Du går vel rett til frisøren når du kommer hjem.

    22. hEI! så koselig at dere fikk være med på dette høres gøy ut. Du virker som en super jente ikke bry deg om hva andre sier…..jeg lurte på om du kunne lage et innlegg om nesen din altså hvor lenge siden er det siden du oppererte ? før BILDE, og etter operasjonen og nå altså ser du forandrinen selv ? jeg har opperert nesa selv og det er snart 3 måneder siden noen dager liker jeg nesa andre dager ikke var det sånn med deg også? hadde vært fint med en nese innlegg jeg ser hvrtfall at din har forandret seg til det bedre :))

    23. Tragisk hvordan noen av dere tror turen kun er for markedsføring eller bare for at Sophie skal bli sett på som snill.
      Synes det er kjempefint at dere faktisk gjør noe bra for verden og ikke bare blogger om mote og sminke 24/7 som mange andre bloggere gjør. 🙂

    24. Nikita er litt av en bitch av og til ;P
      Jeg var der noen uker før du var det, og det var den beste tiden jeg noen gang har hatt. Men er de fire bittesmå løve-ungene der fortsatt? Aslan er der fortsatt vet jeg, men er de alle der? De to minste kom noen dager før vi skulle dra, og de to andre kom kanskje tre dager før vi kom. :3
      Syntes det var gøy jeg…! Men Coco _jukket på en av løvene??
      Men… Det har vel ikke kommet flere løver?

    25. Jeg pleier vanligvis ikke kommentere på blogger, men akkurat dette temaet synes jeg var såpass viktig å få et annet synspunkt på at jeg skal gjøre det.
      Det å “redde de stakkars barna i Afrika” er blitt en veldig vanlig ting å gjøre blant privilegert, vestlig ungdom, og jeg har ingen problemer med å skjønne grunnen til det: Man får en opplevelse for livet, og føler at man gjør en forskjell. Men for å være helt realistisk, så vil en liten, afrikansk landsby ha uendelig mye mer igjen for økonomisk støtte og utdannelse av voksne, enn å få ungdom uten relevant utdannelse på “besøk” for en kort periode. Ved å investere i samfunnet skapes bærekraftighet og vekst i arbeidsmarkedet, og i enden er det slik “mikrofinansiering” som gir resultater for en bedre fremtid. Det er jo ikke mangel på arbeidskraft i Afrika, og ved å dra ned som frivillig tar man faktisk arbeidsplasser vekk fra de lokale. Et annet aspekt, spesielt gjelder dette barnehjem og annet arbeid med små barn, er at de knytter seg veldig til personene som kommer. Hva gjør det med et foreldreløst barn å skulle oppleve å bli forlatt igjen og igjen?
      Dette er ikke ment som kritikk av deg, håper du skjønner det, men jeg synes det er viktige poeng å få frem i denne saken, og det er jo noe folk flest ikke tenker over. Synes du er et flott, oppegående menneske, så jeg er helt sikker på at du skjønner hva jeg mener her 🙂

    26. heii! jeg har vært frivillig medarbeider på en tempelskole i vietnam. det var en fantastisk opplevelse! det var meg og familien min, så alt gikk på vår inntekt. dette var i 2012, og vi donerte 1 tonn ris i tillegg til penger til hver enkelt elev og familien deres.
      skolen var drevet av frivillige mennesker på tempelet.
      Noe som ga et stort intrykk var at de som jobbet der gikk flere kilometer hver dag for å hente vann til barna. De var helt utslittte, så det endte opp med at vi startet å legge vannrør.
      Det er et minne for livet, og følelsen av å se barna og de ansatte gå glade,var helt ubeskrivelig.

    27. Jeg har ikke vært frivillig arbeider i utlandet, men min største drøm er å reise til Cape Town for å jobbe som frivillig på barnehjemmet Magacine Childrens Home. Jeg har veldig lyst å reise dit i begynnelsen på nyåret (januar-april en gang), hadde vært kjekt å reist med noen 🙂 Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg andre plasser også, spesielt gjerne da i Asia. Men det viktigste for min del akkurat nå er faktisk å få reist å sett/jobber/hjulpet disse herlige barna. Legger ved en link til selskapet som samarbeider med barnehjemmet Magacine i Cape Town -> http://www.aviva-sa.com/volunteer-abroad-gap-year-south-africa-tanzania.php
      Jeg legger ved mailen min, dersom det var av interesse 🙂

    28. Enig med flere over her at bildet med deg og den lille gutten var søtt!:) det er slike bilder du passer til, ikke Harry nakenbilder over alt.. Det skjuler liksom din personlighet med slike nakenbilder.. Alle jenter slenger ut nakenbilder av seg selv på både instagram og blogger, og har gjort det i flere år nå. hvorfor ikke bare være litt annerledes?:)

    29. Har alltid hatt lyst til å jobbe frivillig på et barnehjem i Afrika!:) så jeg får se hva jeg får til en gang !:)

    30. Synd at du lar kommentarfeltet ditt påvirke deg så mye at du faktisk drar hjem før tiden. Det vil vel hindre deg mye i fremtiden 🙁

    31. Hei. Jeg synes det er flott at du drar til utlandet for å oppleve hvordan det er i andre deler av verden. har selv vært i et afrikansk land i 3 mnd og jobbet i barnehager og skoler. dette var riktig nok praksis i utdanningen min, og ufattelig givende. håper du har hatt en fantastisk tur, og at du sitter igjen med mange inntrykk.
      jeg vil allikevel advare deg mot å legge ut bilder av barn på nettet uten tillatelse fra foreldre. i slike deler av verden har de ikke alltid like god kunnskap om hvor fort ting spres på nettet (noen har selvfølgelig det, men absolutt ikke alles steder). Barna elsker å bli tatt bilde av (dette har jeg selv opplevd), men det er viktig å ikke publisere bilder av barn hvor ansikter synes. da kan man heller legge ut bilder av bestemte situasjoner, hvor ansikter ikke kan synes. i Norge har vi et regelverk for å beskytte barn. det har man ikke i Afrika, men jeg synes allikevel at man burde ta slike hensyn.
      Men, som sagt: håper du har hatt et fantastisk opphold og tar med deg mange flotte erfaringer hjem!

    32. Siterer:
      09.09.2014 kl.07:14
      Du skjønner at de fattige barna hadde hatt uendelig mye mer nytte av at vi nordmenn hadde jobbet og heller sendt pengene (inkl. flybillett etc) rett til dem enn å være “frivillige” der nede? Men de fleste jenter med litt under middels intelligens har minst ett bilde av en fattig negergutt på fanget på face, så kjør på. Du redder virkelig verden.
      ———————
      Fy, faen, at det går an å være så frekk! Litt under middels intelligens? Hva er det du innbiller deg av folk som reiser som frivillige? Du burde virkelig ha søkt deg opp på informasjon, før du poster.
      For det første, bare en brøkdel av det man sender, kommer frem. Dette er fakta. Det er en hel rekke ledd som skal dekkes før en enkelt afrikaner får noe av det som blir sendt. Har du hørt om korrupsjon? Å, jada, det finnes der nede også. Og det til glans. Sett på en eller annen dokumentar. Lær og les deg opp om fakta.
      Reiser man som frivillig derimot, er man sikker på at akkurat den summen man gir, blir der. Riktignok bør man være forsiktig med hvem man gir penger til, for en mann vil mest sannsynlig bruke det på pengespill og alkohol, et lite barn vil bruke det på sukkertøy. Hvorfor? Fordi når man får midler, blir det lettere å få tak i det man vil ha, hva man begjærer. Det blir som et lite sjokk. Men om man gir det til organisasjoner, f.eks. barnehjem, blir disse godt brukt. Men lurt å høre med folk som har erfaring. For ikke alle organisasjoner er det det begir seg ut for å være.
      Mat derimot, er noe som blir konsumert med en gang, og som kan hjelpe på den uutholdelige sulten. Drikke er også alfa og omega. Rent vann på flasker. Eller gi dem tomflasker. Kenya hadde i alle fall sitt eget pantesystem for all plast.
      Og når man reiser nedover, kan man også gjerne ha med seg klær og sko som andre kan få. Muligens leker også.
      Jeg glemmer aldri den lille gutten som satt på fortauet, helt for seg selv, og så utmagret. Når jeg gikk forbi skulle jeg gjerne ha ønsket at jeg hadde mer enn kjeks. Lurer på hvordan det er med ham i dag.. kan godt være at han er død. Det er trist å tenke på. Og den lille jenta med HIV i slummen Soweto.
      Man får så mange erfaringer, og et helt annet tenkesett når man får slike erfaringer. En slik reise, kan faktisk være en stor faktor til at man begynner å gi til organisasjoner.
      Eller tar seg en til reise. Jeg skal i alle fall det. En gang. Og da skal i alle fall to kofferter være fulle med klær, sko, leker, og mer til.

    33. har ikke vært frivillig selv, men jeg kjenner en jente som både har vært det før og nå nettopp har satt ut på en seks måneder lang reise, bloggen hennes er fannynordgaard.wordpress.com om du er interresert i å lese om hennes opplevelser 🙂

    34. Hei, jeg er nede i Peru og jobber frivillig på barnehjem og skole nå! Må si at det til nå har vært en helt fantastisk opplevelse! Aldri har jeg opplevd så mye kjærlighet og glede! Det er en fantastisk følelse når barna kommer å hiver seg rundt halsen din for å gi deg en klem, og faktisk se at noen setter pris på det du gjør! På en annen side er det veldig tungt også. Barna her har ikke akkurat noen bra historier, men det å se hvor heldige akkurat disse barne er iforhold til andre er også litt rart! Men det anbefales på det sterkeste å jobbe frivillig, man får også så mye igjen for det, med erfaringer osv!

    35. Du er virkelig en inspirasjon. Jeg har selv tenkt å melde meg inn i redd barna og se om muligheter for å kunne være med på skikkelig hjelpearbeid, helst på gaza stripen, dele ut medisiner og mat. I tilegg vil jeg jobbe som frivillig med bygging av skoler, barnehager, lekeplass og jobbe på barnehjem <3 ¨
      Har foressten sendt deg en liten melding på facebook, skulle sendt på email, men min funker ikke :/ Ønsker deg en fin dag !

    36. Unnskyld meg folkens, men jeg blir rett og slett provesert av å lese alt dere kommenterer. Hvordan kan dere egentlig legge dere med god samvittighet? Jeg er vanligvis ikke en person som leser blogg, men tenkte at jeg faktisk skulle ta meg tid til å lese et par kommentarer. Jeg må si jeg blir overrasket over hvor slemme folk kan være? Dere legger dere så mye opp i livet til andre, og bruker så mye energi på å rakke ned på andre. Hva tenker dere etter dere har kommentert en stygg kommentar?
      Sophie Elise reiste hjem, hun følte ikke det var riktig og være der. Det er ikke deres jobb og spekulere i hvorfor hun dro hjem. Hun valgte å gjøre det, ferdig snakka!
      Alt blir feil for dere uansett hva stakkars jenta gjør.
      Sophie Elise gjør så mye for å hjelpe, ikke fordi hun må, men fordi hun vil. Alt dere gjør er å kritisere noe hun brenner for, sier hun ser syk ut, at hun ikke spiser, driver med hasj…. men det er faktisk sånne som dere som gjør en person syk, utbrent og mister håp og drømmer. Det er bare helt latterlig. Isteden for å si at hun gjør det for markedsføring så får kanskje dere sette ræva deres i gir og gjør noe for verden. Du redder faktisk ikke verden av å skrive dritt om andre som faktisk prøver, enten den mislykkes eller ei!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg