ute på nye eventyr

 

 

Hei! Pjuh, nå er jeg endelig framme på camp yngew, 40 mil utenfor Johannesburg i Sør-Afrika. Det har vært en utrolig lang reise, og jeg har derfor ikke hatt et eneste sekund ledig til å ta opp en pc for å kunne gi dere en oppdatering, men internett fungerer overasskende bra her så videre skal det ikke være noe problem. Jeg skal være ærlig å si at jeg hadde litt angst med en gang vi kom fram, jeg tenkte “fuck nå er jeg faktisk helt nede i Afrika, langt fra hjemme og ingen mulighet til å bare reise hjem”, men bra er det, for jeg kommer til å ha det helt fantastisk. Jeg bor altså på en camp sammen med fire andre frivillige jenter, to damer som jobber her, og to litt eldre frivillige. I hagen vår har vi tre løveunger, noen løver som er litt eldre, zebra, antiloper, apekatter og sikkert enda flere søte dyr jeg ikke har fått øye på enda. Det er mange inntrykk, og vanskelig å forklare med bare tekst, men imorgen skal jeg ta med meg speilrefleksen ut for å fotografere masse til dere! Standaren her er også overaskende bra, hundre ganger bedre enn den var i Senegal som jeg besøkte i februar. Vi har et helt normalt hus med matbutikk ikke så langt unna, veiene er fine, det er faktisk KFC ikke så langt unna også på toppen av det hele! Det er veldig varmt her på dagen, men om morgenen er det iiiiskaldt.. samme med nå på kvelden. Så er glad jeg pakket med meg godt med klær iallfall. Man tenker jo at verden skal være så annerledes om man reiser til andre siden av kloden, enten har jeg sett for mye på tv eller så har jeg faktisk opplevd endel, men man føler man har sett det meste før. Som jeg nevnte i sta, de har KFC. Skal jeg se noe nytt er jeg vel nødt til å dra mot Tokyo, Gaza eller noe i den duren. . Jeg kommer forresten til å se ut som et helvette når vi er tilbake på gardermoen om to uker, allerede er de fleste klærne mine full av jord, og den ene løveungen har bitt hull i cardiganen min. Men det er heeelt greit!

Akkurat nå ligger jeg i sengen på rommet mitt, vi har akkurat spist middag og vært ute for å kose litt med løveungene før vi sier natta. Jeg skal legge meg supertidlig ikveld, imorgen er tidlig morgen, vi skal faktisk opp 07 hver eneste dag. . Så, jeg kommer iallfall til å få god døgnrytme, Dette er forresten ikke et sponset opplegg, jeg har fått det billigere men ikke gratis. Det hadde nok føltes litt feil ettersom det går til en god sak, og de trenger den økonomiske støtten de kan få. 

Si ifra om det er noe dere vil jeg skal ta bilde av, eller fortelle dere mer om! Det er så mye å fortelle at det nesten blir vanskelig å få inn i tekst om jeg ikke har noen klare rettningslinjer fra dere 🙂 God natt!

108 kommentarer
    1. Ekkelt. Slike som dere er med på å holde dyr i bur. De hadde ikke trengt å være innesperret om det ikke var for pengene til turistene. At dette der er industri.

    2. Trist å se løvene i det buret.
      Er reisen kun for å kose med løveunger innesperret i et bur?
      Får helt vondt av de stakkars dyrene. Slipp de fri heller!

    3. De er nok i bur en periode for å få hjelp – kanskje de har mistet foreldrene sine! Synes heller jentene burde kle seg litt mer tekkelig, hvorfor skal absolutt puppene omtrent falle over – Harry! Trenger vel ikke kle seg mest mulig sexy for å passe på løveunger?

    4. Har utrolig lyst til at du skal fortelle om hvordan du syntes dette er, du som er så glad i dyr! Jeg elsker selv dyr, og er veggis, og jeg vurderer (faktisk) dette sterkt selv… virker som en vidunderlig mulighet, og en opplevelse for livet… om dette er noe som hjelper dyrene 🙂 håper du kommer med litt info om alt dette når du har opplevd litt! Kos deg maaaasse

    5. Utrolig synd å se at de er innesperret sånn! Men håper jo de tar vare på de å. Men du kunne kledd deg litt mer anstendig enn å la puppene henge ute…trenger ikke jåle deg til i en sånn situasjon.Men uansett liker bloggen din 🙂 men noen ganger må du tenke deg litt om… Men hva gjør min mening? Du bryr deg ikke uansett 🙂

    6. Hei. Ser de har noen hvite løve cubs der du er, vet du hvordan disse er avlet opp? Kunne du spurt om dette? Er de avlet opp fra hvite løver er det jo helt forferdelig.. De skal jo kun avles opp fra brune foreldre, så synes det var litt rart det var flere hvite cubs da brune foreldre kun får 1 hvit cub. Ellers får du kose deg masse på tur 🙂

    7. Kan du fortelle litt mer om organisasjonen og hvordan dere hjelper dyrene? Hvorfor er dyrene så tamme? Bor de i bur hele livet?
      Mener ikke så slenge dritt som jeg ser mange andre gjør her, er bare interessert i å vite litt mer:) du er fin, kos deg på tur!

    8. Du ser fantastisk ut!!
      Kanskje prøve å få filmet løvene? 🙂 ha ett fint opphold og en fin kveld!!
      Klem <3

    9. Så herlig – kos dere masse! 😀 Hadde vært kjekt om du fortalte litt mer om opplegget, hva dere gjør, og hvordan andre folk kan melde seg på opplegget (det frister litt ja) osv. 🙂 Håper dere har det fint!

    10. Både du og Andrea ser helt fantastisk ut 🙂 Ikke bry dere om kommentarene om at dere burde dekke til puppene, herregud at folk orker å bry seg om noe så tåpelig. Unødvendig å i det hele tatt nevne. Uansett, kos dere masse og sier som Silje over her, prøv å filme litt? Hadde vært artig å se :)) klem

    11. Jeg kommenterer så å si aldri på blogger, men nå kjenner jeg at jeg er utrolig lei av å se alt det stygge enkelte folk har å komme med. Det blir for dumt å sitte og henge ut folk over nettet. Liker du ikke det du ser, så klikk deg heller ut av bloggen. Bare fordi at Sophie er en offentlig person, og har et åpent kommentarfelt, vil det ikke si at det er fritt fram til å skrive så mye dritt man vil. Til dere som alltid må kommentere noe slemt; Om dere ikke hadd stått under anonym, hadde dere vært like tøffe da?

    12. Satser på at den organisasjonen gjør en bra jobb, for løvenes del. Men hele denne fremstillingen her ble litt weird. Dere to og en selfie og løveunger i bur liksom…og fokus på hvordan du kommer til å se ut når du kommer hjem pga skitne klær…

    13. Håper dere har undersøkt nøye hvor det blir av løvene nær de blir voksne. Blir jo ganske mange etterhvert om de har unger der hele tiden. Og når de blir oppfostret med mennesker blir de så tamme at de ikke kan slippes ut igjeni det fri. De fleste slike prosjekt i Sør-afrika driver desverre canned hunting eller selger de videre til slik “jakt”.

    14. Synes det er ekkelt at du som har så mye penger skal få det billigere, som om ikke du har råd til å betale det det egentlig ville kostet.. Hvor glad er du i disse dyrene egentlig? Du er så dobbeltmoralsk at det ikke er morsomt engang.. Slipp nå dyrene ut i det fri, ikke stapp dem i et bur så du kan ta selfies med de stakkars

    15. Egoist. Du prøver å få fram at alt du gjør med dyr er det riktige og at det er OK. (Viser til da du spiste sushi, og ble sur på lerere som konfronterte deg med dette) Dette er ikke OK. Dyrene har det ikke OK. Det er ikke OK at du – ikke bare forsvarer dette — men promterer det!!
      I tillegg drar du fra kattene dine hjemme i Norge som nylig har kommet til sitt endelige hjem, kun for å bli forlatt av eieren, nå som de trenger seg som mest. De trenger trygghet nå mer en noen gang. Dette er fælt.. helt hjerteskjærende.

    16. Men herregud da folkens, hvorfor tror dere løvene er i bur? altså “BUR”? les dere opp før dere uttaler dere om noe som helst, gud, blir helt oppgitt over visse folk..
      Håper dere koser dere masse, har sååå lyst til å dra på noe av det samme! Stor drøm.
      Håper du kan filme litt og lage en videoblogg som du kan legge ut på bloggen? Litt variasjon er alltid bra, og gøy å se videoer i stedet for bare bilder og tekst! 🙂

    17. Vil gjerne at du skriver litt mer om dette stedet, og forklarer hva det faktisk går ut på. Er ikke så lett å skjønne. Er det en zoo, er det et rescue senter, eller hva? 🙂 Hvor kommer løvene fra, hvorfor er de der, hvor blir det av dem etter hvert? Hadde vært kjekt om du hadde fortalt litt mer om det 🙂
      Du ser forresten utrolig fin ut! (Tror kanskje det har noe å gjøre med at du ikke har linser på disse bildene? Vet ikke, det var bare noe annerledes med øynene dine, på en veldig positiv måte!)

    18. Haha, jeg bor i Tokyo, og jeg skal love deg at det fins masse KFC her ogsaa. Du spiser vel ikke der uansett, regner jeg med?

    19. Hvis du vil se noe annet, byrde du ikke dra til de store byene som f eks Johannesburg eller Cape Town, gjerne også til ikke så turistfylte land som
      f eks Botswana, som er helt fantastisk! Jeg vil anbefale Driftersturene (Kanskje litt primitive med tanke på mange netter i telt osv, men UtrOLiG opplevelsesrike!
      Håper oppholdet ditt i Sør-Afrika blir bra da!

    20. Andrea redigerer bildene sine helt 110 prosent, at det er jo såklart hun ser “mørk” på bilder. Og puppene dine har rare fasonger….

    21. Så du synes ikke det er greit å få sponset tur fordi dem trenger pengene, men når det gjelder de stakkars personene som trenger hjelp i andre (og samme land som du har reist/reiser til), så er det ok at du faktisk ikke betaler noe for turen?
      Det er noe fryktelig galt med deg, frøken..
      Du lyver om at du er vegetarianer, lyver om at du er i mot dyreplageri, testing av kosmetiske produkter på dyr, du har et større forbruk enn de aller fleste i Norge, du driter i både hunden(som du ville selge siden hun var stygg, som du sa) og driter i kattene dine, du sier du er i mot pels og skinn +++. Du gjør absolutt alt det motsatte av det du sier du står for. Du er et forferdelig menneske. På innsiden og utsiden. Bare fordi du har et behov for å endre deg så mye du klarer utseendemessig – og i stil, må dyr lide.

    22. Har lest nettsiden til den organisasjonen som de er på, og de er ikke med på holde dyrene i bur. For de dyrene som er der, er der for en grunn. Og det er at de ikke er klar for å ta vare på seg selv, og finne mat osv. Men 99% av de blir sluppet ut igjen, når de er klare! De frivillige som er der, er med på å hjelpe dyrene så de kommer ut i fri igjen!
      Blir så paff og irritert at dere sier noe der ikke vet om eller lest nettsiden til organisasjonen!

    23. “Even when they are only babies, the lion cubs are abused as tourist attractions. Everywhere in South Africa you can find offers to pat a lion cub, take your photo with a lion cub or to go for a walk with a half grown lion.”
      The organization explains that this is pure stress for the motherless lion cubs as young animals have a great need for calm and that the constant contact with people and the bad keeping conditions lead to massive behavioural disturbances. “Even their physical development is strongly affected. In addition, more and more people are being attacked and injured by young lions.”
      http://www.nadine-visagie.com/captive-bred-lions
      Ingen løve har behov for å sove med ett menneske (som du har sagt at du skal gjøre). Løva kommer aldri til å bli vill når den vokser opp med menneskekontakt, slik er det bare – uansett hvor mye du prøver å overtale deg selv om at de blir vill, eller uansett hva andre forteller deg. Det er rett og slett fakta.

    24. Jeg kommenterer sjelden på blogger o.l, men noen ganger føler jeg virkelig for å si ifra. Jeg synes folk burde tenke seg litt mer om før de kommenterer. Ser mange klager på burene dere tydeligvis sitter i, men de har hverken googlet plassen du er nå, eller sett hvor store burene faktisk er. Dette er jo en plass der dyr taes godt vare på (jeg har fått inntrykk av at de hjelper foreldreløse løveunger osv, som ikke ville klart seg alene??). Folk burde se på FAKTA, FØR de angriper noen. Da foreslår jeg at de heller se på pelsdyrindustrien i Norge, og gå til angrep på de i stedet. Såvidt jeg har skjønt har disse dyrene det veldig bra. Så klart hadde det vært ideelt om de var ute i naturen, ville, frie, men det lar seg jo ikke alltid gjøre … Pelsdyrindustrien i Norge består jeg jo stort sett av rev og mink i 1 kvadratmeter store bur, med NETTINGUNDERLAG. 24/7. DET er noe å ta stilling til det, folkens!!
      Du er forresten sinnsykt nydelig, Sophie. Jeg elsker måten du sminker ansiktet ditt på, bruker selv contour og highlight-teknikken når jeg drar på byen! Føler meg som a million bucks, haha! 🙂 Kos deg masse i Afrika, og nyyyt det! Det er sikkert over før du vet ordet av det!

    25. Blir sjokkert og flau over noen av kommentarene over. Hvorfor gidder folk å bruke tiden sin på å lese bloggen til en person de ikke liker? Denne anonyme personen som skriver at Sophie er et forferdelig menneske, kan virkelig ikke ha det godt med seg selv. Om du har et så sterkt behov for å kritisere andre, så tror jeg du sliter veldig med din egen selvfølelse. Ingen blir tvunget til å lese Sophie sin blogg. Hvis du ikke liker henne – ikke les bloggen hennes!!
      Synes også det er tragisk å kritisere at løvene er i bur uten å ha sjekket opp rundt organisasjonen først. Kanskje disse løveungene har mistet moren sin, og blir sluppet ut igjen når de er eldre og store nok til å klare seg selv.
      Håper folk som har tenkt til å kommentere noe negativt leser dette først. Ved å kommenter dritt, så fremstår du bare som en usikker, psykopat selv. Det er bare folk som sliter med seg selv, som trenger å rakke ned på andre for å føle seg bedre.
      Elsker bloggen din, Sophie Elise! Nyt oppholdet i Afrika 🙂

    26. Selvfølgelig skriver nettsiden at dyrene blir sluppet fri og er fullstendig uavhengige av mennesker når den tid kommer. Hvorfor skulle de promotere seg selv negativt? Hva som står på nettsiden og hva som er sannheten er to vidt forskjellige ting. Sophie kan innbille seg at det hun gjør er nyttig og verdiskapende arbeid, men dette er jo kun en turistattraksjon.

    27. Silje… Lille venn. Du, som veldig mange andre i dette kommentarfeltet her burde gjøre litterann mer research… Dette stedet er langt fra en turistattraksjon. LOL på ale som tror det og god natt!

    28. Fy fan korr frekk enkelte av dokker e!!! Burde skjerpe dokker… tenk om d va du som fikk de kommentaran..

    29. Dette her tror jeg du virkelig ikke har undersøket godt nok. Har sett tidligere at flere har skrevet at du er på feil sted, der de ikke driver med arbeid for å hjelpe dyrene. La dyr få være ville dyr.. Skam deg.

    30. utrolig at du/ dere er så sinnsykt opptatte av all sminken og utseendet deres når dere er der nede for å jobbe? hold det på det minimale og kle på deg, Sophie! du er tross alt på “jobb”.

    31. Oi, bildet hvor puppene dine syntes såå godt..
      Og hvorfor snakker du og KFC? Trodde du var vegitarianer?:)

    32. Kjære Sophie Elise
      Det er kjempebra at du engasjerer deg aktivt i en rekke dyrevernssaker, og at du promoterer gode holdninger for dette gjennom bloggen din. Dette er med på å inspirere andre til å gjøre en forskjell, spesielt siden du er i den unike situasjonen der budskapet ditt er i stand til å nå ut til veldig, veldig mange mennesker.
      Jeg forstår at du bare mener godt med turen til afrika og det frivillige arbeidet du skal gjøre der. Det kommer utvilsomt fra et godt sted. Men jeg lurer på om du kanskje ikke har gjort nok research om akkurat dette opplegget. Slike “lion farms” som åpner for frivillig engasjement driver ofte med (uforsvarlig) avl av løver, for så å selge dem videre til agenter som har som formål å bruke dem til såkalt “canned hunting”, altså blir de sluppet ut i et kontrollert område hvor rike turister kan jakte for så å ta med seg “trophies” hjem igjen.
      Her i Vesten har folk virkelig fått opp øynene for all den jævelskapen dyr utsettes for rundt om i verden, og engasjementet er større enn noen gang. Dette er såklart helt supert! Dessverre er det nå en gang slik at verden er et sykt sted, med veldig mange syke mennesker. Vestlig “naivitet” og vårt økende behov for å “hjelpe” (spesielt hvis det gjelder områder i den tredje verden…) blir lett utnyttet av sleipe aktører som er ute etter å tjene penger. Vi faller for søte kattunger som er skvist sammen som sild i ei tønne i et lite bur i en dyrebutikk/dyrefabrikk Spania, og vi får vondt i hjertene våre når vi hører at store kattedyr i Afrika holder på å bli utryddet på grunn av menneskers grusomhet. Men bak slik markedsføring – den som spiller på følelsene våre – er det ofte en skitten industri som står bak. Det finnes kanskje såkalte “lion farms” som driver forsvarlig, men ingenting tyder på at de er i flertall. Hvis noe høres for godt ut til å være sant (type: “Opplev Afrika og kos med løvunger for en kjempegod sak”) er det dessverre som regel det. Det ligger ofte en skitten industri bak.
      Jeg anbefaler deg, og andre som vurderer å bli med på et lignende opplegg, om å lese denne artikkelen nøye. The Guardian er en svært seriøs Britisk avis, og denne artikkelen er det første treffet jeg får når jeg googler “lion farms south africa”. De andre treffene inneholder så og si bare negativ omtale. Den aktuelle gården som du besøker nå finner jeg veldig lite informasjon om når jeg gjør research (bortsett fra et treff på en facebook-side hvor den er listet som et sted det advares mot å besøke pga uforsvarlig breeding osv).
      “He claims that since he began working with lions at the ranch in January, the owners have not sold on any lions to be hunted. He hopes the ranch will eventually allow the offspring of its captive animals to grow up in the wild. (Breeders sometimes claim their lions are for conservation programmes but examples of captive-bred lions becoming wild animals again are vanishingly rare; even the most respectable zoo has never established a successful programme for releasing captive-bred lions into the wild.)” – The Guardian, om en lignende ranch i Sør-Afrika
      Men nå som du allerede er i Afrika, synes jeg såklart du skal kose deg med løvungene og følge programmet. Det er ikke så mye du får gjort akkurat nå. Men jeg vil allikevel råde deg til å prøve å finne ut mer om stedet der du nå jobber; snakk med folk, still spørsmål. Er det ting som ikke stemmer? Kan de faktisk gi deg konkrete tall på hvor mange løver som “rehabiliteres” og blir sluppet fri? Vær litt detektiv og let etter “inside information”. Ikke ta all info for god fisk. Finner du noe som skurrer kan du både advare leserne dine, og eventuelt reiseselskapet som har avtale med slike steder mot sånne opplegg. Ja, det er kjedelig å gjøre feil når man mener godt. Men egoet ditt overlever garantert en slik oppvåkning, og du kommer til syvende og sist både sterkere og garantert mer reflektert ut av det.
      Og dersom det skulle være noen tvil: Dette innlegget er ment som konstruktiv kritikk. Hva slags verden hadde vi levd i dersom det ikke var lov til å komme med saklig kritikk og relevante argumenter? Takk og lov for at ikke ideologien som råder i bloggernes kommentarfelt er gjeldende for resten av samfunnet (enda) 🙂

    33. Hvorfor er du ikke hjemme og passer kattene dine? Viktig at de blir kjent med deg. Synes du ser veldig fake ut. Alt for brun og rare lepper. Ikke noe fint!

    34. Kjære sophie! Stakkars deg som har så mange onde lesere! Dette tar kaka.. hev deg over dem! OG kos deg med løvene dine mens du kan! <3 Klem

    35. jeg er 34 og stakk innom bloggen din etter å ha hørt om deg Du vet sikkert at de fleste på 34 hverken har tid til å lese blogger eller vet hvem du er.
      Jeg håper virkelig du ser messy ut etter noen uker. Ikke fordi jeg vil deg vondt eller gleder meg over å se det, men jeg tror det gjør deg godt og jeg håper du tør å vise folk den siden av deg selv. Ingen er perfekte, heller ikke du. Det er mange jenter som vil være som deg (dessverre, på grunn av operasjonene og kroppsfikseringen-beklager!!), gi de litt annet enn streben etter å se perfekt ut. Du virker snill og hyggelig:)
      Lykke til i Afrika, det blir garantert en opplevelse! Ta vare på minnene!
      klem!

    36. Kfc har nok vegetarmat også folkens! Jeg skjems over hvor dårlige foreldre mange av dere må ha, siden dere er mobbere! Holdningene må jo stamme fra et sted og det starter gjerne i hjemmet!

    37. kl. 07:47
      I følge Kfc sine hjemmesider har de ikke vegetarmat pga det er for komplisert og for lite etterspørsel

    38. Herregud, dere. Skjerp dere. Håper dere er klar over at Sophie er like mye et menneske som dere er, at hun kan bli såret av all denne dritten dere skriver. Fyfaen, noen av dere er rett og slett ufyselige. Og om sophie har gjort feil? Helt sikkert. Kanskje hun ikke har gjort nok research angående dette, men hun er faen meg bare et menneske, og alle gjør feil. Jeg blir oppgitt av dere, se på dere selv og sett dere i hennes situasjon? Hadde det vært så jævlig gøy om noen hadde sagt til deg det du skrev til sophie? Ikke faen. Gi dere, værsåsnill. Jeg blir kvalm.

    39. Åh du er så heldig som fær se alt som er det nede med egne øyner! 🙂
      Jeg lurte på om du kunne ta bilde av der dere bor, alle dyrene og hagen deres..den hørtes veldig spennende ut haha 😀
      Kos deg masse!

    40. Hvor mye misunnelse der i Norge. Jeg er glad for å se sammen to av mine favoritt jenter. Det anbefales å kle farget militære klær for overlevelse grunner, og du kledd afrikansk kylling, dens fleecejakke ser ut som en Guineafowl, lions ser det som en kyllingeburger. At du har en god tid i Afrika.

    41. Selvom hun sier at det er KFC der, betyr det jo ikke at hun nødvendigvis spiste der. Disse løveungene har sannsynlivis ikke en mor, eller så har moren sannsynligvis blitt skadet og tatt hånd om men må leve resten av livet i fangenskap, eller til hun er frisk nok til å kunne overleve ute i det fri. Disse løveungene kan ikke slippes ut før de har lært seg å kunne overleve i det fri. Slippes de ut nå er de derpt på no time. Bildene sier ikke noe om at dette er et LITE BUR, det kan gått hende de sitter i hjørne av det innesperrede området.
      Jeg vet ikke hvilken løvecamp sophie er på og håper selvfølgelig at det er en seriøs camp som faktisk setter løvene ut i det fri når de er klare for det, både voksne og barna når de har blitt store nok. Men det er ikke noe vits å gå til angrep, når man ikke har sjekket opp om det. Ingen her har vist til kilder som forteller at akkurat denne campen er blant de som ikke burde vært en camp. De som ikke gjør dette for løvenes beste. Det er flere av de, men det er faktisk også flere som er seriøse.

    42. Syns du skal kle på deg litt! Har selv vært der og gikk med NORMALT tøy. Ser helt idiotisk ut når pattene henger ut omtrent. Sier ikke at du skal dekke deg helt til, men helt normalt tøy (ihvertfall for oss andre) er påkrevd.
      Ha en fin tur ellers 🙂

    43. Herreguuud, nå er det faen meg på tide at du er hjemme i noen måneder og tar vare på kattene dine, Sophie. Kjenner jeg blir dårlig av dette her. Tror du virkelig det holder at du ser dem annenhver dag eller annenhver uke? Har du forresten kjøpt klatre og klorestativ til dem nå? Er på tide det også..

    44. Ikke bry dæ om alle hate kommentaran om at du ikke tar vare på katten dine heime osv… d e bære teit og unødvendig å skriv, æ e ekker på at du tar godt vare på dem.

    45. Hallo , kan ikke dere bruke en onkelig top? Alle vet at du har veldig store pupper, men tror ikke folk der nede bryr seg om det. Skjerp deg!! Ser veldig vulgært ut

    46. Uekte hår, uekte tryner, uekte pupper….uekte det meste. Men verste er deres uekte holdning til dyr. Jobbe med løveunger, faktisk. BullSHIT !! Dere hjelper dem ikke en dritt.
      Dere hjelper kun til med å sørge for at løvene forblir en råtten inntektskilde ! De vil aldri bli fri, og det VET dere.
      Kvalmt !!!

    47. Siden noen tviler på at personer som skriver på dialekt ikke kan rettskrivning, så får man bare skrive på bokmål da slik at enkelte forstår det som blir skrevet.
      Det er også mange som påstår at hvis man kommer med kritikk til Sophie så er det fordi;
      -man hater henne
      -man er sjalu
      -man har det ikke bra med seg selv
      Vell, jeg har aldri skrevet noe slemt til noen på internett. I tillegg liker jeg Sophie godt og synes hun er ei kjempejente, og jeg er ikke anonym.
      Men jeg stiller meg ABSOLUTT spørrende til hva Sophie holder på med. Jeg har såpass mye erfaring med dette og vet at det er ikke barebare å avle opp løver å sette dem fri. Det er skremmende mange som tror at løver går fritt rundt i Sør-Afrika, så til dere kan jeg opplyse om at de som lever vilt går rundt i nasjonalparker/game reserves. Og man kan ikke bare slippe ut en løve helt ut av det blå, det skal mer til enn det.
      Videre kan jeg si at hvite løver må bli avlet frem. Hvis de blir født av ville løver blir de drept av moren med en gang, da en hvit løveunge ikke kan kamuflere seg og blir derfor en trussel mot resten av kullet. Jeg har også sett at brune løver blir veldig aggressive mot hvite løver, så vil tro at de hvite løvene vil bli drept hvis de blir sluppet ut et sted sammen med brune løver. Men dette er jeg som sagt usikker på.
      Løver som er vokst opp med mennesker rundt seg blir ikke “redd” mennesker når dem blir eldre. Man kan ha så tett bånd med løver en bare vil, men etter en løve har fylt 6 måneder er det bare treneren som kan/børr gå inn. Etter løven er blitt 1 år gammel kan ingen gå inn. Løven styres av instinkt når den blir voksen, og selv treneren som har vært der hele dens liv vil bli drept hvis h*n går inn. Det finnes selvfølgelig noen få eksempel på det motsatte, men det er veldig sjeldent.
      Det er så mye jeg kunne sagt, og du har sikkert gjort litt research og stolt på GoExplore, men steder som reklamerer med at du kan ta bilde med en løve er som oftest ikke der for dyrs velferd. Løvene tjener absolutt ingenting på at mennesker skal ta bilde med dem. Det er tross alt et vilt dyr, og skal ikke ha kontakt med mennesker. Jeg har selv stolt på Kilroy, jeg dro til Sør-Afrika i god tro om at dette var til god hjelp for dyrene. Men når jeg kom dit så jeg at alt var styrt av penger, vi var gratis arbeidskraft og de orket ikke engang å kjøpe ordentlig verktøy. Men å gå til frisøren en gang i uka var helt greit. Denne plassen reklamerte også med at de slapp dyrene ut igjen etter de var helbredet (var et sanctuary), men for at det skal skje må farmen ha søkt om tillatelse fra staten, og denne gården hadde ikke denne tillatelsen og dyrene må derfor bli boende på gården resten av livet (eller til dem plutselig “rømmer”, dette gjelder meercats).
      Du burde foresten ha litt respekt for de som eier gården, dra opp skjorta. Du er ikke i Norge eller syden, så du burde tenke litt på det. 😉
      Men nå når du allerede har dratt ned dit og reklamert for det, så kan du liksågodt kose deg resten av oppholdet 🙂 Håper bare du tenker litt over dette, og ikke tar alt som blir sagt til deg med god tro.
      God helg!

    48. håret ditt var tynt og puppene dine var langt fra hverandre, men løveungene var søte. Søtt at du passer på løvungene.
      Kanskje du burde vaske håret eller ta i dryshampoo og ta på en push-up bh?
      Bare lite tips.
      Men du er kjempe god elsker deg du virker så snill og allt.

    49. Mye bedre å være i Antelope park, for der behandler de ikke løvene som kosedyr. Der er vi med dem som om vi er en flokk, for at de skal til slutt lære seg å leve i naturen selv. De som er i stage 3 har flere km å være i, selv om de er inne i et gigantisk bur, som da er mest for at de ikke skal bli drept av jegere.
      Blir helt feil å gjøre løvene til kosedyr, for det er ikke slik de er naturlig.
      Hva er grunnen til at denne parken har de i bur, hva skal de med løveungene? 🙂 Kjefter ikke, men er generelt nysgjerrig.

    50. Sophie,
      Du er en flott jente som har absolutt mange gode verdier! Men kjære deg, hvorfor gå så vulgært kledd når du skal “jobbe og å ta vare” på dyr i Afrika? Husk at de har andre kulturer der, og vel, håper ikke du blir sett på som “fritt vilt”.
      Blir liksom ikke helt klok, så mange av dine meninger og syn på ting er gode og verdige…
      Ha et flott opphold, regner med dere får sett masse forskjellig. Vi fra Norge har godt av å se hvordan andre har det!

    51. Godt de ga deg muligheten til å betale litt mindre hvis du ikke hadde rå til å betale den originale summen , er nok en opplevelse for livet ja 🙂

    52. Syns det er veldig rart at studenter, elever og arbeidene damer kan mer om løveopptrett enn mennesker som har viet livet sitt for å redde bestanden. Jeg er ikke i tvil om at det finnes forskjellige farmer, noen som driver moralsk og noen det motsatte. Mennesker er veldig glad i å ha løver som kjæledyr, så går noe galt og de kaster dem bort som Norge gjør med kattunger. Da jeg selv har erfaring med slike farmer, vet jeg at de bruker penger de ikke har på å kjøpe “utgåtte” kjæledyr fra familier, slik at de ikke blir sluppet ut i verden igjen eller drept. Dyr i fangenskap kan ikke slippes ut i det fri igjen, da er jo absolutt dette det beste alternativet? Dette er ett fantastisk opplegg som SOMREGEL drives av mennesker med ett hjerte av gull som ofrer livene sine for å drive med deres lidenskap.

    53. Helt fantastisk.
      de løveungene var helt nydelig å jeg er allerede sjalu.
      Det er ikke akkurat hverdagskost å få være med noe sånt.
      Så jeg skjønner godt at dette kommer til å bli en eksepsjonell opplevelse.

    54. Kan ikke du lage en videoblogg og fortelle om hva du/dere gjør der, kanskje sammen med løveungene også?:) Tror det hadde vært morsomere enn å bare lese 🙂

    55. Få på deg klær a herregud. Det er ingen som er interessert i å se puppene dine! Ihvertfall ikke de løveungene

    56. Oi der du ser ned er det tydelig at du har svært tynt og lite hår på hodet. Du ser områder uten hår. Du burde slutte m all den hårfargingen og extentionen før du blir skalla . Du har drept hårroten på hode ditt på så mange steder.

    57. Fy så mye negtivt her. Kan ikke folk se på sine egne feil også kanskje? Selv ikte jeg heller ikke at puppene sytess for mye men halo?!

    58. Hvorfor er der ingen der ser at Sophie Elise skriver om KFC med vilje? Hun elsker at folk kommenterer stygt pga. det, og hun elsker at folk så forsvarer hende igen pga. dem som har kommenteret stygt. Altså dårlig omtale er bedre end ingen omtale.
      “Analyser” Sophie Elises blog stil og I vil finde ud af at hun ofte benytter sig af denne “metode”. Vældig smart af hende. 🙂

    59. faen folk har problemer ! ka faen får folk til å tro at sophie drar for å se løver i bur ? dyrene har det fint, sophie ser bra ut, klærne ser bra ut, fine lipper, fine pupper, ser ingenting gale i dette innlegget 😀

    60. Du fronter rett og slett dyreplageri. Løver og andre dyr skal IKKE være i bur. Du er litt av en vegetarianer når du ikke klarer å innse at dyr skal være ute i friheten

    61. Andrea er penere enn deg her :O, du burde ikke være så brun i ansiktet, det får deg til å se skitten ut :S

    62. Du og Andrea er veldig pene ❤️ Du har et veldig godt hjerte, hvis du skal til Gaza gleder jeg meg til å lese 😘✌️

    63. Du har vell ikke Ask? Fordi alle Sophie Elise brukere på Ask e sånn sykt bitchi! Å du er ikke sånn? Det håper jeg vertfall ikke

    64. SÅ det er sånn puppene dine ser ut uten bh. Veldig lite tiltrekkende. OG VÆR SÅ SNILL, lær deg og sett på øyevipper

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg