klar for høst

Hola! Nå er det mandag, og det nærmer seg afrikareise med stormskritt. Bare tre dager til jeg er i sør-afrika og jobber med løveunger, tenk det! Så, derfor er det en del å få unnagjort før jeg reiser, denne gangen er jeg faktisk helt blank på hva jeg skal pakke med meg. Om noen har vært på noe lignende og har forslag, kom gjerne med dem! Uansett, jeg tenkte å vise dere noen av mine siste innkjøp, denne gangen fra illusion. Jeg solgte nesten alle skinnjakkene mine da jeg hadde klessalg, så jeg trengte noe nytt til høsten. . Elsker den hvite!

Denne toppen har blitt min nye favoritt innen kategorien “klær jeg kun har på meg hjemme når jeg slapper av”, hehe. Den er sååå komfortabel, og faktisk litt sexy også! Nå har jo jeg knappet den helt ned, men likevel. Jeg fant den ikke på nettsiden, så det er mulig den er utsolgt, men alle gensere finner dere ialllfall her. 

Denne jakken likte jeg også utrolig godt, jeg må bare påpeke at alle klærne jeg har kjøpt fra illusion har alltid vært i sinnsykt god kvalitet, så de holder lenge – man skulle kanskje ikke tro det, men det er helt sant! Jeg har vært tidenes skeptiker til illusion før (de hadde jo ganske tacky nettbutikk før), men nå liker jeg den veldig godt. Jakken finner dere her. 

Så, den aller siste – min favoritt! Denne er veldig typisk meg, og jeg gleder meg til å bruke den i høst. Den er helt OK varm, ikke slik at jeg kan bruke den utover november tipper jeg, men månedene før skal den passe perfekt. Den finner dere her. 


Som dere kanskje har merket den siste tiden har bloggmotivasjonen (eller snarere inspirasjonen) vært litt nede i kjelleren, men slik blir det alltid når jeg er syk. Dagene mine består av å enten forsove meg, eller våkne alt for tidlig fordi jeg hoster meg ihjel, og så sitte i stua å nesten brekke meg av all hosten helt til jeg samler nok mot til å komme meg ut av døren, stresse rundt ettersom jeg mest sannsynligvis er forsinket, komme hjem, stresse med mailen, og så har jeg egentlig ikke tid til å være sosial men ender opp med å være det likevel, hehe. . Men, nå holder jeg på å ta bilder hele dagen slik at jeg kan lage et “dagen min, time for time”-innlegg, om det høres spennende ut? Ellers er det bare å komme med forslag om dere har noen ønsker, jeg setter stor pris på alt 

 

54 kommentarer
    1. Likte innlegget ditt her, takker for inspirasjon! 🙂
      Kanskje du kunne lagt ut et innlegg om linsene du bruker? så det på et tidligere innlegg, øynene dine lyste opp! 🙂
      Ha en fin dag videre,og god bedring ^^

    2. Var i Sør-Afrika i slutten av juni. Det er forholdsvis kaldt der for tiden fordi det er vinter. Anbefaler å plakke som du skal på tur i Norge. Klær til litt varmere vær og klær til kaldere vær.

    3. Ta med deg sovepose, varme klær, sko som er behagelige og går litt opp på ankelen, joggesko, naturfargede klær ++

    4. Jeg var i sør Afrika og jobbet med løver i vinter, det er viktig at du ikke bruker helt røde farger da dette kan gjøre dyrene sinte. Ellers er ikke kleskodene så himla strenge der nede så lenge du kun er på gården, men shorts som er gode å bruke en hel dag og som dekker litt mer enn bare rumpa er viktig. Og for all del, du kan ikke være redd for de klærne du bruker da du fort vekk kan bli tisset på:) utenfor gården ville jeg brukt klær som er ganske dekkene, altså helst t-skjorte og ikke topp. Nå er det ikke så innmari varmt der enda, så for deg blir nok dette lettere enn for meg som var der midt på sommeren! kos deg masse, god tur!!

    5. Naturfargede klær til å ha i “leiren” som er gode og bruke (mins mulig dilldall) og dekkende klær til og bruke ellers, skal dekke knær/skuldre og såklart pupper 😉 ta med deg noe “varme” klær også, vinden kan være plagsom.
      Men en ting jeg ikke skjønner er hvordan du er imot fangene dyr men reiser til ett “løvefengsel”

    6. Håper du blir frisk igjen til du skal til Afrika! Gleder meg veldig til å lese om turen din 🙂 MASSE GOD BEDRING!

    7. Klær du ikke er redd for! Kommer til å bli svett og møkkete hver dag. De minste løvene har ikke kontroll på klørne sine, så klær blir fort revet i stykker.
      Kommer til å bli sykt bra 🙂

    8. “Jobbe” med løveunger, faktisk ! Å sitte på ræva og kose med de, og å sove bort resten av turen, tenker jeg vi sier.
      Latterlig !

    9. Jeg var i Uganda i 2 måneder i begynnelsen av året. Ta med deg klær du ikke er redd for, og som du kan gi vekk før du reiser, solkrem, solbriller, sko du ikke er redd for å hive/gi vekk, klær som er ordentlige, altså det vil si, ikke viser for mye kløft, går ned til knærne… Nå vet jeg ikke hvordan det er der du skal, men der jeg var kom det en lov om at jenter/damer skal gå med knelange shorts/skjørt, t-skjorter som dekker kløft og skuldre og litt arm… Og

    10. Jeg har familie i sør afrika, og du kan ha på deg hva pokker du vil. Ikke hør på de som sier du må ha knelange skjørt og dekke skuldre osv. Ellers, så er det ikke så veldig varmt der nå, spørs litt hvor du skal. Pakk klær til varme og litt kaldere dager. Blir ikke iskaldt, så holder med genser og jeans.

    11. Det er ikke sant at man må dekke til skuldre og knær i Sør-Afrika, herregud.. Hun skal ikke til Sudan, liksom.. Sør-Afrika er et ganske fritt og liberalt land når det kommer til slikt 🙂 Sikkert lurt å ha en del nøytrale klær, spesielt når du er sammen med løvene. Blingen kan du la ligge hjemme, hehe.
      Elsker forresten tanken på slike time for time-innlegg, føler man får mye bedre innblikk og kontakt med deg som blogger. 🙂 Det er derfor du er på førsteplass, Sophie, fordi du er tvers igjennom god og ekte (på innsida ivertfall, haha)!

    12. Hva konkret skal du jobbe med angående løveungene? ( og nei,det teller ikke å ta selfie med en søt løveunge i fanget)

    13. Pakk med deg klær du IKKE er redd for at skal klores, bites, rives i stykker av små løvetenner og klør. Pakk med deg komfortable og praktiske klær med hensyn til omgivelsene og været. Komfortable sko, og hårstrikker – det siste du vil er at løvene skal se på håret ditt som et leketøy, trooo meg.
      Og pass på å ikke ha lange negler.
      rett og slett tilpass deg skitt, møkk, varme, sikkel og biting fra løver og alt det som hører med, kos deg masse og lykke til!

    14. Når vi var i Tigertempelet i Thailand fikk vi beskjed om å ikke ha på rødt, ikke ha flagrende klær, ha dekkende over skuldre og dekket ned til knærne. Dette er kun for å beskytte kroppen din! Vil tro det er litt av det samme med løver.
      Det eneste stedet jeg har vært i Afrika er Gambia, og iallefall der var penger kjempemøkkete! og folk håndkilste heletiden og det var generellt dårlig hygiene… så antibak 😉
      Hvordan går det forresten med kattene dine?

    15. Veldig fin jakke, men tror ikke jeg kunne hatt den. Det hadde føltes som jeg gikk i jobb uniform alltid. hehe 🙂 Går rundt i sånn hvit forsker frakk på jobb, if you know what i mean. Ville gjerne kjøpe sånn grå genser da, men som du antok var den utsolgt :/

    16. Pakk ned klær du ikke er redd for å skitne til. Ordentlige sko. Og ikke for mange korte shortser og utringa singleter, afrikanere har et helt annet syn på hvordan man skal kle seg enn vi i Norge har. Det er viktig å respektere dem når vi besøker deres hjemland, på lik linje som vi forlanger respekt fra utlendinger i Norge.
      Kos deg på tur, Sophie 🙂 Kos litt med en løve for meg også.

    17. Åå du er så helfig som skal til sør afrika! ❤️ Har vært der 3 gonger før, og flere ganger blir det nok sikkert 😉 men jeg har jakta når jeg er der nede da ❤️ God tur, håper du koser deg utrolig mye, skulle ønske jeg kunne bli med! ❤️

    18. Hva med kattene da? Er du noen gang sammen med de? Hva er vitsen med at du skaffet deg de hvis du aldri er hjemme?

    19. Hei Sophie!
      Har du hort om elefanten Raju???? Han var satt i lenker i 50 ar med stalpigger som borret seg inn i kjottet hans. Han ble tvunget til a ligge pa gaten i India for a tigge penger til eierne sine, han fikk ikke mat og matte spise plast og soppel. Han ble heldigvis reddet, og da han ble reddet grat han tarer av lykke. Han bor pa et “elephant sanctuary” i India, og han er endelig lykkelig! MEN til forferdelse har de tidligere eierne av Raju gatt til sak for a fa han tilbake siden han er deres “eiendom”
      LES HISTORIEN HER :
      http://www.dailymail.co.uk/news/article-2739152/Raju-crying-elephant-faces-life-chains-cruel-former-owners-launch-legal-battle-win-back.html
      Siden du har en sappass stor blogg med sote og snille lesere som bryr seg om dyr, sa ber jeg deg om a vaere sa snill a lage et innlegg om dette! PLIS! Hvis du kunne signert her og bedt alle dine lesere og bekjente om a gjore det samme sa er vi naermere kampen om a redde Raju. Han kan IKKE dra tilbake til eierne sine, de torturerer han, slar han, og har han i lenker der piggene hadde grodd seg fast i huden hans. PLIS sophie, lag et innlegg. Det mangler fortsatt 51300 signaturer! Du har flere tusenvis av lesere hver dag, du kunne gjort en mega forskjell for Raju, tenk sa fint a kunne ha det pa samvittigheten! Det blir det positiv karma av!!
      https://www.change.org/p/shri-akhilesh-yadav-the-honourable-chief-minister-government-of-uttar-pradesh-keep-raju-free
      (SIGNER HER!!!!!!!!!)
      Tusen takk. Jeg hadde vaert evig takknemelig hvis du hadde gjort dette. Stor respekt for deg og bloggen din, du er en god jente du.
      KLEM!!! Og la oss redde Raju! Et intelligent og flott dyr som ikke, ikke IKKE kan tilbake til disse djevlene!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    20. Har vært i flere afrikanske land(bl.a. for å jobbe frivillig som du skal nå), og da kler jeg meg alltid etter landets kultur. Du kan selvfølgelig gå i short-shorts i Afrika, men det blir sett på som respektløst og horete. Jeg synes man skal respektere landets klesskikker når man er i et fremmed land, for det er jo vi som er der på “besøk”. 🙂 Så når jeg er i Afrika går jeg alltid med skjørt eller bukser som går til kneet (eller lengre) og skjorter som dekker skuldre, mage og ryggen. Det er liksom grunnreglene i afrikansk kleskode. Utrigning derimot: der er det gjerne fritt fram i Afrika! Håpe du får en kjempe fin tur!

    21. Hvor vanskelig kan det være…Shorts til midt på låret og T-skjorte.Enkelt og greit.Har du ikke det så bør du svinge deg rundt og få tak i det!

    22. Det er vintertid i Sør-Afrika nå, så pakk med deg både bukser, gensere, shortser og t-skjorter. Da er du sikret 🙂
      Folk sier du skal ha plagg som dekker knær, skuldre osv, det er bare tull. De er ganske så liberale, så det er virkelig ikke noe problem. Mulig det varierer fra sted til sted, men jeg har vært der tre ganger, og aldri opplevd noe ubehagelig med hensyn til klesvalg. Sammenlignet med Tyrkia og Egypt er Sør-Afrika virkelig noe helt annet på den fronten.
      Masse lykke til og god tur! Det er virkelig flott der nede 🙂

    23. Det er fremdeles en god del kaldt i Sør-Afrika. Var der for 2 måneder siden og frøys rompa av meg da jeg ikke hadde med meg noe særlig med varme klær. Så prioriter varme kler og ta gjerne med deg 1 kjole og shorts i tilfelle 🙂 Var 2 dager der jeg kunne gå i shorts til tross for at det er vinter.
      Ellers er det iISKALDT om morgenen og ganske mildt på dagen og igjen kaldt på kvelden. Ta med noe komfortabelt da du vil savne når du jobber og på kveldene 🙂

    24. Æ syns du e kjempe flink til å skrive innlegg ofte, har ikke merka at det har vært lite 🙂 Fine kleia, og lykke til der nede! eller oppe?

    25. Hva tenker du om bruken av skinnjakker når du selv er så aktiv innenfor dyrevern? Jeg antar at du bruker fake skinn, men selv det promoterer bruken av ekte skinn.
      Er veldig glad i innleggene hvor du reflekterer over samfunnssaker, så håper det er noe du fortsetter med fremover!

    26. Gøy med time for time innlegg 🙂 lurte også på om du kunne legge ut alle trenings øvelsene du bruker å forklarer dem ? 🙂

    27. Nydelig jakke! Åå, blir sikkert kjempespennende i Afrika 🙂 Men en ting jeg lurer på – skulle ikke du vere med på Masterchef Norge? 🙂 Ser at det er begynt på tv nå, men du er jo ikke med 🙁

    28. Var i Afrika selv og jobbet som frivillig, så ettersom det er vinter der nede enda så ville jeg definitivt anbefalt deg å ta med varme klær, sov med superundertøy på natten og brukte det på morgen ettersom varmen faktisk ikke kommer føre 11-12 tia på dagen. Veldig viktig er også klær du ikke er redd for, de kommer garantert til å bli ødelagt, og gode sko, gjerne joggesko, vet ikke hva slags andre dyr som er der annet enn løver, men vi fikk beskjed når vi jobbet at alt av ringer, øredobber, kjeder og piercinger måtte ut, ellers kom de til å bli tatt og rivd ut av dyrene, da rettere sagt aper. Noe jeg fant ut under oppholdet var behovet for våtservietter, for å bruke til å vaske bein, ansikt og armer, vet ikke hvordan hygienen og dusj mulighetene er der, men, noe å tenke på. Strikk, sovepose, og naturfargede klær er også veldig viktig, dette er ikke pgr dyrenes reaksjon på fargene, opplevde aldri noe andleredes om jeg hadde en brun eller rosa topp på meg, men det er pgr insektene blir tiltrukket av da spesielt rød. Komfertable klær! Ingen der nede bryr seg om hvordan du kler deg, alt skal være praktisk og komfertabelt. Så lenge du ikke går med rumpe-shorts og utrigning ned til navelen er det ikke noe problem, de som arbeider der skal være veldig vandt til hvordan de ulike frivillige kler seg så de har nok sett det meste. Ellers er det bare å pakke praktisk, ta med det mest nødvendige og følge pakkelista til go explore så er det nok nesten ingenting du kommer til å mangle. Fulgte den og fikk med meg det meste jeg trengte selv 🙂 God tur!

    29. Hei!
      Jeg har vært på Ingwe, kom hjem for en uke siden ca.
      Siden det begynner å gå over mot sommer og sommer der nede er regntid så ville jeg pakket med en lett regnjakke og gode sko justbin case! Det er ikke veldig kaldt om kvelden lenger men kan bli kjølig hvis man sitter ute, flere kvelder keg satt ute i flecejakke, men tror det holder hvis du i tillegg kan ta på regnjakke.
      Om dagen er det varmt så du kan gå i shorts, men med tanke på at de minste cubsene lett kan finne på og hoppe opp og henge seg i låret ditt( det gjorde de på meg hver dag) så ville jeg hatt på meg bukse.
      Ikke ta med noen klær du er redd for at skal bli ødelagt da det meste får litt huller og slikt ganske kjapt, og ikke ta med en dyr sovepose da Nikita liker disse veldig godt! 🙂
      Håper du får det like fint der som jeg hadde det! Det meste folk sier negativt om stedet er bullshit og det vil du forstå når du kommer dit! 🙂

    30. Jeg har en pakkeliste du kan få som jeg sendte til en annen som skulle nedover til Ingwe. Hør med Yadie (som styrer), eller send meg en mail, så kan jeg sende den til deg.
      Anbefaler ihvertfall joggebukse, når du har hatt en løve hengende i benet ditt 5 dager på rad tar du på deg den buksa, tro meg. Så er det bare å glemme fine klær til hverdagsbruk, de blir ødelagte og møkkete hvis du gjør jobben ordentlig. Men – det er mye sosialt på både den lokale baren og golfklubben, så ta med deg noe fint. Du kan gå så lettkledd du bare vil, det bryr ingen seg om der, men menn er menn 🙂

    31. I min meaning så bør du kle deg respektabelt i sør Afrika, uansett om du er på kampen. Dette er i respekt for de som jobber der og alle rundt. Har reist kjempe mye, spesielt i Afrika og Asia og har alltid hørt at de synes det er utilpassende at turister skal vise frem så mye hud. Det er jo ikke så vanskelig å dekke til heller, så bukser under kneet, ikke hvis kløt og dekk til skuldrene så ikke gå i topper. Gud jeg vet det kan være varmt, er ikke så varmt nå der men fordeom selvom du svetter som en gris så får det til å få de til å føle seg behagelige. Bare ett lite tips! Kos deg!:)

    32. Hør på oss som har vært der du skal :p
      De som jobber der kler seg i det de vil, det samme kan du, men som liseNikita her sier… Menn er menn!

    33. Hei Sophie! Jeg pleier egentlig ikke å kommentere bloggen din, men siden du spurte om pakketips, tenkte jeg kanskje at jeg skulle bidra litt 🙂 Har vært i Sør-Afrika før på safari i to uker! Det var virkelig en opplevelse for livet, og kommer aldri til å glemme noe så flott å se ville dyr, på så nært hold! Vi var der i desember, altså rundt nyttår, å tro meg, er ikke akkurat syden.. Vi reiste veldig tidlig på morgenen da vi skulle ut å se etter ville dyr, og DA var det kaldt.. For det meste, brukte jeg da kanskje en langbukse, eller en stuttbukse som gjikk til knærne. Jeg hadde i lang tid før vi reiste planlagt og ha med meg sånn grønn kamuflasje bukse, så den brukte jeg også. Er selvfølgelig ikke som å være her i Norge, er ikke så kaldt, men tidlig på morgenen syns jeg det var kaldt med da shorts og en topp.. Men, siden du reiser litt tidligere enn det jeg gjorde, kan det være litt varmere. Utover dagen blir det da varmt, så lurt og kanskje ha på seg en shorts elns under buksen eller bare ha med skift.
      Leser bloggen din hver dag, og elsker både deg og den virkelig! Du er sterk i deg selv, er du fornøyd med livet ditt, så er det ingenting som skal få deg nedenfor igjen! ilupilu, haha 🙂

    34. Hvodan holder du deg så pen, og så tynn?? Har vansker for å miste fett på magen, og har ikke motivasjon..
      Håper på svar!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg