hysterisk

 Nå er vinneren av surfekonkurransen jeg hadde gående med lapoint kåret, og det er absolutt min feil at det kom sånn i etterskudd – jeg hadde helt glemt det bort, men ble minnet på det i kommentarfeltet så takk for at dere passer på, hehe. Vinneren finner dere HER, gratulerer så mye til deg ♥

bildet lånt fra idawulff.com


Jeg har lest igjennom alle kommentarene deres fra gårdagens innlegg, både om tatoveringen og hvordan jeg har det om dagen. Tusen millioner takk for alle positive! Jeg lar de stygge kommentarene være nettopp hva de er – altså ikke så fryktelig viktige, og de konstruktive tar jeg til meg. Kommunikasjon folkens, haha! Jeg sitter i skrivende øyeblikk på gulvet i stua og prøver å underholde kattene Siv og Bjørn. Jeg sliter med mye dårlig samvittighet fordi jeg tror de kjeder seg så fælt, jeg hadde begge to ute på plenen igår og lekte litt, men det er jo ikke nok med en tur ut nå og da. . Jeg pleier å leke litt inne i huset og underholde dem så godt det lar seg gjøre, men som hysterisk kattemor føler man vel at man aldri heeelt strekker til. Så, dere som har innekatt. Kom gjerne med tips? Hva gjør dere for at kattehverdagen skal bli mer spennende? Noen spessielle leker? Går dere turer ute, såfall hvor ofte? (kan ikke bli for mye, for da vil de ut heeele tiden har jeg hørt). Ah, jeg er desperat, jeg vil bare at de skal ha det bra. . 

99 kommentarer
    1. sånner kattestativ med flere etasjer er fine, da kommer kattene seg opp i høyden (de liker å ha oversikt) du kan også kjerne ha klorestativ sånn at det ikke går utover møblene 🙂 Har også hørt at man skal ha ett mere kattedo enn man har katter, f.eks:1 katt = 2 kattedo, 3 katter = 4 kattedo. ellers kan du gå til innkjøp av sånn catnip(kattemynte) spray og godbiter

    2. Kjøp et morsomt lekestativ til dem! Alt fra kurver dem kan ligge og klatre inn i, klorestativ til klørne, små mus med fjær og baller med kuler inni. Da kan dem leke på egenhånd uten hjelp☺️ Vi lagde leker også, alt fra avisremser til en stang med noe på eller bare garn nøster:-) husk at katter ikke skal ha melk men vann!!!

    3. Morsomt klatrestativ og noe å klore på er egentlig alt en katt trenger! Noen leker er jo alltid gøyale, gjerne noen som lager litt lyd er veldig spennende;)

    4. Altså, katter er som små unger. Du må ikke hele tiden underholde de, de klarer det fint selv 🙂 kjøp f.eks kattestativ , og så kan du kjøpe en leke med snor ,som du kan dra etter deg som de kan jakte på, er veldig spennende med ting som plutselig begynner å røre seg, og da kan de leke og ha det gøy MED DEG i flere timer 🙂 uten om det er det bare å la de leke som de vil, de har jo hverandre!

    5. Når man velger å ha dyr så tar meg på seg et ansvar for at de skal ha det bra. Om ditt valg er å beholde disse to så må du tilrettelegge leiligheten med klatremuligheter i massevis. Men jeg tror rett og slett at det beste valget for kattene er å komme til et annet hjem der de kan utfolde seg ute i det fri akkurat når de har lyst. Du lever et liv der det skjer mye fra dag til dag og der du er stadig i utvikling. Jeg tror nok at samvittigheten din bare får det verre og verre for hver dag når det gjelder å ha husdyr nå. Kanskje senere, når du har fått mer ro i livet ditt? For dette handler ikke om deg og hvor mye du ønsker å ha dyr, men hvordan dyrene dine har det. Og da snakker jeg ikke om at du ikke har omsorg, for det skjønner jeg at du har altså:)

    6. Du bør aller helst ikke ha de ute om du ønsker at de skal bli innekatter. Har du de ute vil de mase og etterhvert kjede seg enda mer. Har passet på en katt som var vandt med å være ute og jeg måtte ha den inne hele tiden, grunnet ny plass, og den kjedet seg mye. Ha noe den kan leke med, kjøp noe som beveger seg rundt på gulvet og som de kan løpe etter.

    7. Hos mamma har vi hatt innekatt i ca. 5 år nå og det fungerte godt helt til hun fikk sneket seg ut. Etter det har hun bare villet ut til den store verden og hun kjeder seg mer enn før. Så jeg tror at du enten burde ha 100% innekatt eller la de være ute. Det er i hvert fall mine erfaringer 🙂
      Men masse leker er selvfølgelig viktig for å underholde de og gjerne klatrestativ. Det liker vår pus godt ^^

    8. Jeg vil anbefale å kjøpe noen leker som lager mye lyd og ser spennede ut. Det kan være fint for dem å luftes hver dag, men når de er innekatt ville jeg slippet ut på fine dager 1-2 ganger i uken minst. La de få tilgang til å sitte i vinduet (om de ikke prøver å hoppe ut) også kjøp sånn klorestativ til dem! Katter trenger mye oppmerksom fra akkurat deg, så å feste en leke til en lang trå kan være smart, enten henge den opp så de kan leke med den fra veggen eller at du drar den litt rundt. Katter trenger et godt forhold til eierene sine, og det er kun ved hjelp av kos og mye leking. La de få våtfor noen ganger i uken så de kan bli litt bortskjemt. Greier du dette vil kattene elske deg. (Liker de seg i senga de så ville jeg anbefalt å la de sove der med deg). Jeg fant ut hvor “menneskelig” kattene er, de skjønner og forstår mye mere enn vi tror. De vet når du drar på ferie og de kan lett bli furt/sur. Haha!
      Masse lykke til 😀
      Hilsen en katteelsker som er eier for 6 katter, og har hele livet med erfaring 🙂

    9. Jeg har hatt en innekatt i byen som ble utekatt da jeg flyttet til noe mer landlig. Jeg skyndtet meg hjem fra jobb hver dag for å underholde henne før jeg dro videre på avtaler/trening og lignende. Det er litt slitsomt, for tenkte hele tiden at jeg måtte dra hjem når jeg feks var på besøk en hel kveld for at hun ikke skulle være for lenge alene. Hun fikk det MYE bedre da jeg flyttet fra byen. Fikk løpt, jaktet og klatre i trærne, hun ble som en helt ny katt! Det kunne merkes både på humøret hennes med en gang 🙂

    10. Kjøp sånn stativ som flere skriver over her, da er mye gjort allerede 🙂 Og sett det gjerne ved vinduet så de får sett mest mulig, kjøp ellers endel leker(kanskje sånne fjær man fester i veggen?) eller sånn laser!
      Bare slapp helt av, tror kattene koser seg jeg. Du virker som en som virkelig bryr seg om dyr, så de har det nok mer enn fint nok 🙂
      Bare en liten ting, regner med at du har tenkt å kastrere kattene? Siste vi trenger er flere katter her i landet 🙂

    11. Hei!
      Først av alt: jeg digger den tættisen, men whatever. Når du har en innekatt, så trenger den mye oppmerksomhet, men de er to. Da trenger de ikke så ekstremt mye. De har selskap i hverandre, men selføglelig trenger de lek. Jeg vill anbefale å ordne sånn at de kommer seg i høyden. Spesielt når de blir eldre. Kattehyller: foran vinduer(!!!!), opp mot taket osv. Spesielt i det rommet du vill at de skal oppholde seg mest (eks. stue) da vill de føle sånn at det er deres plass og føle seg trygg. Jeg anbefaler også ett klorestativ, bare ett som kanksje allerede har hyller og kanskje en hengende leke 🙂

    12. Forresten; ikke bry deg om alle som sier det er dyreplageri å ha innekatter og at du bør gi dem bort. Makan. Med stimulering og et tilrettelagt innemiljø kan innekatter ha det helt supert. Og du har jo allerede det viktigste da de alltid har selskap i hverandre.
      Ellers er det viktig med et for med godt næringsinnhold. Jeg vil anbefale Orijen. Men royal canin, eukanuba o.l. er også greit. sistnevnte bruker mye penger på dyretesting, så regner med at det er utelukket. Det mest naturlige er Orijen.
      Ellers vil jeg anbefale gulv til tak klorestativ, leker på snor, catnip(finne sbåde i spray og i noen leker). La pappesker stå å lekes med når du har det hjemme. mine står i en uke før de kastes så kattene får leke seg ferdig 😛
      Ellers kan du kjøpe hyller å montere oppe ved taket som går rundt rommet. Mine elsker det. Sjekk ut tv-serien til Jason Galaxy, mye gode tips for tilrettelegging av innemiljø 🙂
      Ellers ville jeg kjøpt sele til gnagere hvis du vil gå turer med dem ute. sånn som disse https://www.google.no/search?q=trixie+sele+til+kanin&client=firefox-a&hs=aZN&rls=org.mozilla:nb-NO:official&channel=nts&tbm=isch&imgil=I45Q9SO9PwhuzM%253A%253B3-c6-py9VbctFM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.dogclub.no%25252Fkanin-gnagere%25252Fgnagerutstyr&source=iu&fir=I45Q9SO9PwhuzM%253A%252C3-c6-py9VbctFM%252C_&usg=__Ex7ToEsg8FM0Sl50jcEd5NS7BJc%3D&sa=X&ei=y0L_U8aKDYfOygOOxYLABA&ved=0CDUQ9QEwAw&biw=1366&bih=633#facrc=_&imgdii=_&imgrc=tyaapOjhgGFEAM%253A%3BXzzF45BoT7pEDM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.minizoo.dk%252Fgfx%252Fthumbs%252Fbig%252FTrixie-Soft-sele-til-kanin-25-32-cm.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.minizoo.dk%252Fp%252FTrixie-Soft-sele-til-kanin-25-32-cm%3B800%3B800
      som ikke er så lette å komme ut av. + langline elelr flexi bånd 🙂 Mange katter som blir luftet kan bli masete i forhold til å gå ut. Men hvis dere gjør det til en vane med f.eks. 2 timer ute et par dager i uka ellernoe, kommer nok kattene fort inn i den vanen 🙂
      På enklere liv finner du også en selvgående laserleke som mine puser elsker. Pleier å sette den på når jeg drar på jobb o.l.

    13. Sophie, kan du fikse designet ditt? Det er så grått og kjedelig! Hvor er det rosa av? Såfall kan du jo ha litt mer detaljer, innleggene dine ser på kjedelige ut med dette designet.

    14. Har sett i byen at folk med katter har bygd en slags gitter-tunell eller et bur påutsiden av leiligheten, eller utenfor vinduet, på den måten får de ihvertfall frisk luft selvom de ikke kan løpe ute! Har selv en 14 år gammel katt, men vi bor i skogkanten og han har katteluke, så det er en enkel sak!
      Du kan evt. kjøpe et stort bur som du kan sette på plenen ute så de kan løpe litt i gresset.

    15. Egentlig klarer kattene seg helt selv, og for det meste vil de egentlig bare sove! Er du med dem for mye! Kommer de lett til å bli lei av deg og heller prøve å hjemme deg til slutt! Jeg er en gal kattedame og kattene mine elsker meg! Men vil helst bare ligge å sove! Katter sover sikkert 60-70% av dagen, og resten kan du bruke på mat og Elling 🙂

    16. Det er mange leker som “leker av seg selv” imens du ikke er der som du kan kjøpe! Fjærleker som beveger seg, laser som beveger seg rundt om… Det finnes tv-filmer for katter ogsåå

    17. Få deg en pappeske. Katter elsker å ligge i pappesker og elsker å bite på de. Kattunger klør spesielt mye i tennene pga de vokser og bruker da å bite på noe. Kattungene dine kan ha det mye gøy med et par pappesker å hoppe oppi og bite på.

    18. En sånn ball med kule i, er jo ofte populært , og noe de kan klore på, så slipper du at de gjør det på soffan osv

    19. Klore/lekestativ, godisball (leke du pakker godis inni så kattene får bruke hjernen litt) og laserpenn! Laserpenn er et must 🙂

    20. Hvis du kjøper sånn liten museleke og fester den på hvilken som helst trå så kan du leke med de. Gi dem reker innimellom, sånn reker som er i rosa bokser i saltelake. Det ELSKER katta mi, men det er jo ganske mye salt så ikke hverdagsmat. Klapp de, ha ett par kosebamser ellernoe som de kan leke med alene i stua.

    21. Jeg har hatt flere katter hele mitt liv, men de aller fleste har vært katter som også er ute sånn som de vil! Noen bekjente av meg hadde innekatter, og de ble kjempe deprimerte fordi de bare så husets fire vegger dag inn å dag ut, så det bør du passe litt på. Selvfølgelig viktig å gi de mye kos og oppmerksomhet. Et tips kan også være å skaffe de leker, evt “lekestativ” for katter, sånn som de kan klatre i, spisse klørne på osv. Jo raskere de lærer å underholde seg selv, dessto bedre. Den ene innekatten vi hadde ble helt frelst av en liten lekemus vi kjøpte på dyrebutikk, og når vi ikke var hjemme lekte hun med den. men det er også viktig at de får komme ut i frisk luft!! Vi mennesker blir også litt kokko av å sitte innendørs for lenge, hehe. Lykke til 🙂

    22. Du kritiserer dyrehager som sperrer inne dyrene sine, og så så gjør du det selv. Moralen din er hul og gjennomsiktig. Du burde heller gå å ta en ny tatovering siden du greide å henge ut faren din og privatlivet hans. Jeg tror heller ikke leserne dine lo så veldig av latterliggjørningen din av skrivemåten hans. Sykt at en datter skal fornæeve faren sin i all offentlighet.

    23. Jeg har en innekatt på snart 14 uker. Han er en del alene siden jeg går på skole og har to jobber. Har kjøpt noen ‘luremus’ (ja de heter faktisk det), og de leker han med hele tiden. Har også kjøpt en type stang med en tau med strikk i, som har en stor fjær festet på. Han elsker alt, og klarer fint å underholde seg selv. Ellers er det bare til å spørre hvilke leker de har i dyrebutikken, det finnes mye rart.

    24. Og forresten; kattegress er vitkig nåt man har innekatt. Kan kjøpes på plantasjen ferdig grodd til 79 kr 🙂

    25. Kjøp en laser penn (rød)! Pusene mine elsker det, når den rød prikken flyr rundt i huset til enhver tid, haha. 🙂

    26. Hvorfor vil du ikke ha de ute? Er det fordi at de er av rasen som er innekatt? Det er jo vanlig å ha innekatter basert på rasen deres. Så om de er av en rase som egentlig er utekatt så blir jo det et problem tilslutt.
      Jeg ville vertfall ikke hatt samvittighet til og hatt innekatt. Det er jo ute de jakter, sosialiserer seg osv.
      Men når det er sakt så sover jo katter utrolig mye og de er jo to så du burde ikke ha så altfor dårlig samvittighet. Jeg har hatt katter hele mitt liv og de har aldri kjedet seg, de bare kommer når de vil ha oppmerksomhet, og om man koser litt for lenge så går de vekk osv.. Men det var jo utekatter så er nokk ganske annerledes..

    27. En innekatt burde kun holdes inne slik at man ikke tar friheten av å kunne ut ifra dem. Nå burde du ihvertfall være veldig flink til å ta de ut jevnlig resten av deres liv. Jeg har selv en innekatt, hun har et stort klatrestativ på tre etasjer (fås kjøpt hos Europris blant annet) som hun kan kvesser klørne på, klatre i og sove/gjemme seg i om hun ønsker. Ellers har hun to små lekemus (kjøpt på Coop) som hun elsker, de fanger hun dag inn og dag ut og koser seg ihjel med 🙂 Selv om de er to så er det viktig å ikke la de være alene over for lengre tid når de hovedsakelig kun er inne. Så du hadde vært en helg i Amsterdam, det er jo en ting, men å for eksempel reise avsted i en uke ville jeg regnet som plageri da både sand, vann og mat må skiftes ut/fornyes, men nå er jo du også svært glad i dyr så regner ikke med at du hadde funnet på det! 🙂 Kattene dine er nydelige, og det er du også!

    28. Dra på plantasjen og kjøp kattegress som plantes i potte! Jobbe på et hjelpesenter hos dyrebeskyttelsen. Der e jo alle katten inne skjøl om dæm e utekatte. De fleste elske å spise på kattegresse. Gir jo en følelse av at dæm e litt ute iallefall! 😉

    29. Du kan ikke ha dem ute hvis de skal være innekatter og det går jeg ut fra siden du bor der du bor!!
      Aldri ut annet enn til veterinær! Noe annet er pining. De blir vant til et inneliv hvis det er den eneste virkeligheten de kjenner – og det er ikke dyreplageri!
      Min ti år gamle innekatt er kjempelykkelig og det er hun fordi hun får masse kos og kjærlighet. Hun har forskjellige leker og aktiviserer seg selv når hun føler for det!

    30. Som hun over skriver.. Om du har litt plass i leiligheten kunne du jo kjøpt sånn som hun skrev + litt andre små trær/blomstrer(kunstige funker sikkert også om du har sånn kattegress som hun snakker om) så får de sitt eget lille hjørne med litt “uteting.”

    31. Husk at katter sover opptil 18 timer i døgnet, så om de ligger å drar seg og d ser ut som de kjeder seg så gjør de ikke nødvendigvis d 🙂

    32. Noe som er viktig er at når du for det første tar de med ut og de får smaken på det, kommer de aldri til å bli ordentlig innekatter igjen. Min var innekatt, men jeg tok med henne ut for å vise hun verden, og vips så mjauer hun på vinduet hver dag og prøver å snike seg ut ved hver minste anledning, og hun var bare 4-5 mnd når det var sånn. Så enten 100% inne eller 50% inne og ute katt, om du skjønner 🙂 Og kjøp de noe stort, klatre stativ, søk på homemade cat shelf inspiration osv, folk som bygger hyller som kattene går på, inkludert at du kan ha bøkene dine der!
      Det er mye man kan gjøre for at de ikke skal kjede seg, men de får liksom aldri nok de vesenene der :p Bare kjøp noe stort, noe som kanskje ruller av seg selv, søk på ebay!! Kjempe billige katteleker som koster veldig mye i Norge 🙂
      Håper det var til hjelp!

    33. Har tenkt å kjøpe oss innekatt og fikk noen tips om hvordan man kan underholde kattene, selv når man ikke er hjemme; du kan kjøpe klatrestativ så de kan hoppe rundt og klatre i de. Du kan også ha et sted der de ligger og kan ha litt utsikt over ting som skjer; feks i vinduskarmen eller et sted med en liten høyde over bakken.

    34. Jeg hadde katt i Oslo en periode, da slapp jeg bare pusekatten ut på balkongen, den koste seg der satt å så på fuglene osv.. noen ganger så hoppet den på taket, gikk seg en tur osv men kom tilbake etter et par timer 🙂

    35. Vi har to innrkatter på 4mnd, og å begynne å gå turer med dem i så tidlig alder som dine er ikke vanlig. Vi kar balkongdøren stå åpen, så de kan være der så mye de vil, med oppfølging selvfølgelig. Jeg vil råde deg til en gruppe på Facebook som heter “kattegruppa på Facebook”, flere tusen medlemmer som har mye peiling. På europris har dem sykt Mange stooore kreative klattrestativ. Det er kjempebra for dem og ha. Også leker med lyd. Klesklypere er morsomme leker og kaste bortover gulvet! Mine tar helt av av dem! Hahah! Dette fikser du 🙂

    36. Hei Sophie. Vet ikke hvordan ellers jeg skal kontakte deg. Håper du ser kommentaren. Selv bor jeg i Oslo, er sykepleierstudent, og er fra gård med katt, hund, hest og kanin. Hvis du ønsker, kan jeg godt passe kattene dine innimellom 🙂 kontakt meg på mail hvis du ønsker! HIlsen meg 🙂

    37. Syns ikke du skal tenke så mye på det 🙂 du gjør nok en god jobb. Har selv en innekatt, men den er voksen nå. Og slipper den ut, så kommer den hjem når den vil. Skal ikke være nødvendig å være ute med kattene, for de som ikke er klar over det, så er katter selvstendig og blir faktisk lei av mennesker. De må være litt alene også 🙂 dette vil du merke når kattene vokser. Jeg merker fort når min katt er lei av meg, da gir han meg klar beskjed hehe. Og jeg merker også når jeg gir han for lite oppmerksomhet, for de gir beskjed om det også. Hvis du kan slippe kattene ut alene er dette bedre, hvis det ikke er for tidlig. De trengerå være ute å jakte, og løpe etter kvinner, og faktisk sloss. Katter sloss med nabokatten for å bli nabolagets konge, og dette er i deres natur, og noe man skal la de styre med sev, man skal ikke forhindre katten i å gjøre dette, da det gjør katten til svakt bytte for de andre kattene, og det gjør ting verre, faktisk. Bare kos med kattene, og bare ha noen leker, hiv det til dem noen ganger, men de vil lære seg å leke med hverandre og også alene, og dette er de også glad i. Nettopp pga de er så selvstendig. Så de over her som sier innektt er dyremishandling, dere har så lite peiling at det gjør vondt i ryggmargen min. Hiver du en innekatt på gaten, er dette dyremishandling. Innekatt og utekatt er ikke opp til eieren selv, det er opp til katten. Min katt liler seg best inne, slipper den ut når den vil ut (da skraper den i døren), og etter en times tid skraper det i døren igjen, og da vil den inn igjen. Av og til er den borte flere timer, og kanskje hele natten eller dagen, men ikke lenger enn et døgn ute, hvis den ble sluppet ut på morgenen og ikke er kommet hjem når jeg legger meg, så går jeg på leit, for da vet jeg at noe er galt. Utekatter er katter som man slipper ut som kan være bortebi to-tre dager for så å komme tilbake, og som alltid vil ut og bre er hjemme for å spise. Dette er opp til katten selv. Det vi valgte å gjøre med vår katt, var å lage et lite hus til han ute, og der trives den veldig godt. Der ligger den å sover og koser seg når han føler for det. Du kan ikke gjøre mye annet enn du gjør, og du trenger ikke å ha dårlig samvittighet, tipper kattene stortrives. Og aldri finn på å ha de i bånd, bortsett fra hvis du skal gjøre de kjent i nabolaget før du lar dem gå ut alene. Bånd på katter er FEIL. De har en enorm stedssans, og finner alltid veien tilbake, og når de først får dette til blir de litt cocky, for det er stas for dem. Og mestringsfølelse v å klare ting alene er et must for katter 🙂

    38. Heng opp et tau med en leke på rundt forbi i huset. vi hang opp på kjøkkenkrakkene f.eks,så katten hadde vanskelig for å gå forbi uten og leke litt,på egenhånd. Og de er kattunger,de blir nok roligere etterhvert. Det var meningen vår katt skulle bli ute katt,hadde han bare inne til han ble stor nok. men vi begynte å gå tur med den først og da var det gjort,et evig mas om å gå ut. Så tror ikke det er lurt av deg å venne dem til å være ute hvis dem ikke skal det….

    39. Hei,
      Jeg har vært kattemamma i 3 og et halvt år og katten min har vært innepus hele livet sitt. Og ja det stemmer at hvis du først viser kattene at det er noe spennende og annerledes på andre siden av døra så vil de mer en gjerne ut dit igjen. med andre ord. IKKE TA DE MED UT 😛 Katten min kan sitte i et par timer i ettertid og mjaue høye dype mjau for han vil ut igjen (hvis han først har klart å komme seg ut)
      Tips til kjedsomhet, kjøp små baller men lyder i når du triller dem, kjempe moro for pusene ( jeg måtte faktisk ta tak i labben til katten min og slå på ballen hardt med poten hans for at han skulle forstå åssen de skulle lekes med, mulig dine katter er smartere enn min :p) et annet tips er STORT KATTESTATIV. Dette er drømmen for katter, virkelig. Tenk hvor glad puser er i å klatre å få vist frem klørene sine. http://www.ipet.no har kattestativ i flere forskjellige størrelser. Et tips der er å kjøpe noe stort og som kanskje går helt opp til taket så de virkelig får føle seg som ”toppen av verden”. Det tok meg to år før jeg skaffet det og skjønte fort at det var noe jeg skulle gjort tidligere. Katten min klatret opp så fort stativet var oppe. 😀
      Gjerne gjem litt godtebiter rundt omkring i leiligheten så kattene har noe å drive med når du ikke er hjemme, fjern all pynt og slik fra vindueskarmene da katter eeelsker å sitte å speide rundt på alt utenfor..
      Et tips til toalett for puser er at når de blir større så bør du muligens anskaffe to doer for de vil bli større etterhvert og kreve sine egne plasser. Samt husk at katter er svært renslige av seg og hater å gå rundt i andres dritt. Tøm doen minst 1 gang om dagen og bruk klumpesand fra Even Clean (fåes kjøpt i dyrebutikk, forhør deg folkene som jobber der om type sand for de pusene du har)
      Lykke til 🙂

    40. Klatrestativ og laser, mine elsker det! ps. ikke lys laseren i øyene på kattene! Det er ikke bra for øynene til katten!

    41. Som flere skriver her er stimuli svært viktig, og klatrestativer pluss gjerne slike kattetuneller som de kan løpe gjennom og leke i er kjempegreie:) Og haha, ikke undervurder verdien av en tom boks/eske!! Det er virkelig sant, den stereotypen; katter ELSKER bokser og esker;D Jeg har også kjøpt en ‘laserpeker’ (selvsagt ikke skikkelig laserpeker, det kan virkelig skade øynene deres) på dyrebutikk og den er en STOR hit å jage lysstrålen som kommer ut:D
      Du er sikkert klar over det, men vær svært, svært forsiktig med å ha katter som ikke er kastrert eller id-merket ute (egentlig ikke i det hele tatt før de er det), hvis de ikke allerede har id-merking. Kjønnsmodne er de sikkert ikke ennå, men det tar ikke lange tiden, for de er vel snart 4mnd, tenker jeg? Noen blir kjønnsmodne allerede ved 5mndrs alderen!

    42. Glemte forresten å skrive at katter overhodet ikke har stedssansen folk tror de har – katter utvikler ikke stedssans før de er rundt året gamle, så derfor er det særdeles viktig å ikke tro at man kan slippe ut halvt år gamle kattunger og tro at de uansett finner veien tilbake. Seriøst, les deg opp på katter og kattehold på Google – der får du så mange bra tips og kattene dine fortjener at du setter deg skikkelig inn i hvordan å gjøre best for dem:)

    43. Å kalle innekatter for dyreplageri er det dummeste jeg har hørt. Kattene hos moren min har vært innekatter i 4 år nå grunnet at vi bor rett med veien og moren deres ble kjørt over. Mamma er kattefan #1, så hun tørr ikke la kattene være ute grunnet dette. De på sin side har det kjempefint! De har alle tre sine egne personligheter og er aktive, lykkelige katter selv om de ikke får bevege seg utendørs annet enn når de er så heldige og får sneket seg ut gjennom inngangsdøra når folk kommer på besøk.

    44. Har en pusejente som er innekatt på grunn av veien jeg bor langs. Hun er verdens herligste.. innekatter blir mye mer knyttet til deg, utekatter vil komme inn for mat og søvn, that’s it..
      Men om du har innekatter, IKKE la de gå ut. Med mindre de allerede har vært ute der de kommer fra. Min katt var veldig liten da jeg hentet hun og har alltid vært inne.. Helt ærlig så vet hun ikke bedre, hun elsker å sitte på terrassen å se på trafikken og fuglene men når hun har på bånd for å bli med i hagen skjelver hun og klorer seg opp på huet mitt, no kidding…
      Anyways, det jeg underholder katta med er det hun liker best:
      Klatrestativ
      papirlapper
      søppel som lager lyd (hun liker ikke kjøpelekene sine..aldri)
      Løper igjennom leiligheten så blir hun creycrey
      koser hun ihjel så hun sikler på hånda min
      Lykke til! Kattene er super-søte og et herlig dyr som vil være glad i deg uansett.
      AMEN

    45. Jeg har to innekatter i en leilighet på 75 kvm. Jeg har flere klatrestativ som er store og høye, sånn at de har noe å boltre seg på. Jeg har også rydda plass på toppen av alle hyller, slik at de kan løpe, hoppe, klatre og holde på som de selv vil. Det er viktig å tilrettelegge for at de kan være i aktivitet når de vil, og at de kan ha utsikt ut mot “verden ute”.
      Jeg ville ikke gått tur med katter av to grunner:
      1: De er katter, ikke hunder. De trenger ikke å gå TUR.
      2: Når katter først har smakt på utelivet, så vil de bare mer ut.
      Så lenge du har to stk, så skal det nok mye til for at de kjeder seg veldig 🙂

    46. Har slik katteleke, eller slik lite klatrestativ som hun leker med 🙂 tror nok hun kjeder seg litt, så hadde nok trengt noen tips jeg også. Får låne noen av deg 🙂

    47. Det beste ville vel kanskje være å omplassere dem til en gård eller noen som ikke bor i byen, men om du absolutt skal ha dem selv til tross for at du ikke har tid eller vilje, so MÅ du kjøpe bånd og gå i tur med dem!!! Det er mishandling å ikke gjøre det, det håper jeg du forstår. Og det betyr ikke at de da vil ut hele tiden, så lenge de får tur hver dag, klarer kattene seg fint inne resten av tida. Kjøp lekestativ med flere etasjer, og veldig viktig med klorestativ siden de ikke er utekatter. Dette er ting du burde visst før du flydde dem til Norge..

    48. Et stort klatrestativ med huler osv, som noen andre over her har nevnt 🙂 Det er det viktigste hvertfall!

    49. Du kan knyt en trå i boksa m nåkka i andre sia, så kan du knyt den fast når du skal vaske, pakke, ja når du veit att du ikje skal sett i ro så får du gjort to teng samtidi 😉

    50. Jeg har spurt deg før, og jeg spør igjen. Kan du dele denne linken? https://www.change.org/p/please-allow-arturo-to-have-a-better-life-in-the-assiniboine-park-zoo-in-canada . Du har sikkert fått med deg om isbjørnen Arturo i Argentina? Hele mendoza zoo burde stenges egentlig, er mange dyr som dør der stadig vekk. Og det sier seg selv at denne isbjørnen ikke hører til der i 40 varmegrader. Hvis du ser en video av den kan du tydelig se at han er på vei til å bli gal. Han er hvertfall veldig deprimert! Er til og med et isbjørn shelter i Canada som sier de kan adoptere han. Nå skrev jeg mye gitt, bare del linken på slutten av et innlegg! Du trenger ikke si så mye en gang..

    51. Hei! Tror ikke du trenger å bekymre deg for at kattene kjeder seg for dyr har ikke den evnen. dessuten er de jo så heldige å ha hverandre :)) fint at du ønsker å underholde å leke med de :))

    52. Kattene dine er altfor unge til å være ute på egenhånd, så INGEN grunn til dårlig samvittighet. Katter utvikler ikke retningssans før de er 9-10 mnd og skal derfor ikke være ute alene før det. Skal du ta de med ut, så bruk sele, ellers kan de lett stikke av.
      Klatre/klorestativ, karinamus(sånne med catnip i)og laser er leker mine puser elsker. Og med tanke på at du har to stk så trenger du heller ikke å underholde de hele tiden, de har mye selskap i hverandre.
      Senk skuldrene og kos deg med pusene.

    53. regner med du gir dem bort snart “fordi at” “ønsker dem bare alt godt” osv. Jævlig synd å ta på seg ansvaret for TO katter når du vet at du ikke har tid til dem. Stakkars dyr, og jeg håper du finner dem et godt hjem – snarest.

    54. Mye morsomme leker! Men husk at de sover 16-18 timer i døgnet, de sover mye når du ikke er hjemme. Har selv to innekatter, en perser gutt på 3 år og en perser jente på 6 måneder.

    55. Min katt er ikke særlig interesert i leker, liker heller papirbiter, tom dorull og slike ting. Ellers er det viktig med klorestativ sikkert smart med et stort siden dine er inne så mye. Men husk at katter er selvstendige du trenger nåkk ikje å engste deg så mye 🙂

    56. Ville gjort som flere har sagt her, enten 100% innekatt eller utekatt. Kattungene kan fint leke med hverandre, og med leker du gir dem. Veldig gøy hvis du henger en leke i en tråd i taket sånn at den dingler rett over gulvet f.eks 🙂 Trenger bare være en sokk! Og ja, de skal sove mye! Ellers må du tenke på at de har det garantert bedre hos deg enn de hadde det før du kjøpte de.. tenk på hvem de kunne havnet hos. Men den dårlige samvittigheten vil nok alltid være der uansett hvor bra de har det, og det er bare bra 🙂

    57. Synes det er litt trist å lese alle “oppskriftene” på hvordan du lager en “innekatt”. Katter skal jo egentlig være ute! De er nysjerrige, aktive og veldig selvstendige! Min katt hadde sikkert gått i dyp depresjon hvis hun ikke var ute så og si hele dagen. De trenger å jakte, løpe og utforske. Hvis du ikke kan tilby det til en katt burde den bo i et annet hjem. Min katt er sjefen i huset og hun kommer hjem når hun ønsker det, gjerne bare en liten stund for å spise eller sove og så er det ut igjen. Hun klarer seg selv ute hele dagen og hele natten om hun vil. Vi mennesker tar jakt instinktet bort fra kattene fordi vi gir dem mat fra boks og stenger dem inne. I ny og ne ligger det en død mus på trappen vår og det gjør hun for å gjøre oss stolte. De er ikke dumme heller, de klarer å passe seg for biler osv. De har noe alle dyr og mennesker har: INNSTINKT. Ting de gjør ligger til naturen deres, vi må slutte å ødelegge. Sorry men blir bare ganske provosert. “innekatter bør ALDRI være ute, blabla”. STAKKARS sier bare jeg!

    58. Hei og hopp! For det første blir jeg så.utrolig irritert på dere som mener hun skal gi kattene bort til noen andre og som prøver å vri det over til at sophie er dyremiddhandler, skjerp dere!
      Det er absolutt ikke dyreplageri å ha to katter inne, de er to og kan leke sammen, enig med dere om å kjøpe klatrestativ og andre små leker, samt at man leker med kattene selv når man har tid. Selv har jeg hatt katt inne i 3 år, jeg har hatt henne med på hytta og hjemme hos mamma, Duchesse har fått gått ut og inn som hun ville, vær gang hun har vært med. Aldri gått langt og heller ikke vært ute lenge av gangen.
      Nå skal det legges til at hun flyttet til moren min..for en stund siden og er ute hele tiden, det er litt vanskeligere å ta henne inn igjen nå, poenget mitt er bare at du kan ha de ute litt bare for spenningen og underholdningens skyld for kattene, jeg er sikker på at de har det bra og mye bedre enn de hadde hatt om du ikke hadde tatt de til deg.

    59. Du virker som verdens mest godhjertede person Sophie, forguder deg så mye virkelig! Og vet jeg ikke er den eneste, takk skal du ha!

    60. Du har to katter! slapp av. De tar seg av det sosiale selv! så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for at de kjeder seg. 🙂

    61. Hei Sophie:) Har katt selv, en perser. Anbefaler deg virkelig å kjøpe en katteluke så de kan gå inn og ut som de vil. Selvfølgelig er det større fare for at ting kan skje når kattene er ute, men ser på det litt på samme måte som at vi mennesker heller ikke burde sitte hjemme hele dagen bare fordi ting kan skje. Også kan du jo bare låse katteluka om du ikke vil de skal ut på en stund. Hvis ikke du vil dette, så begynn å gå tur med de hvertfall. Pusen min Stor koser seg ute. Den er ikke ute mye, men når den først er det trives den godt med å være det for en liten stund.

    62. Hei! tenkte å gi deg noen tips for katte underholdning, ettersom jeg har hatt katt mange år! Alfa og omega for katter er definitivt et klorestativ. Ikke bare redder dette møbler og deg fra å bli klort opp og dekket av kattehår, men det er også kattenes number one favorite toy. Det finnes utrolig mange forskjellige, men eg anbefaler en som går opp til taket med mange huler, høyder/platåer, mye å klore på og gjerne en leke på også. Katter er oversiktlige dyr som liker å ha kontroll på omgivelsene. Katter elsker å klatre opp på bokhyller/reoler og skue utover rommet. Gjerne bygg opp med en kommode/skjenk ved siden av en reol/bokhylle så det er enklere å komme opp, eller skru inn en kloreplate i bokhyllen hele veien opp for katten. Det er også mye gøy å finne på Ebay, alt fra klorestativ du henger på døren, til “katte hyller” du sette på veggene som blir en ny vei for katten rundt i rommet. Katter blir også veldig gira av catnip, så når du kjøper leker pass på at det er catnip i dem. Gjerne kjøp catnip i løs form også da det er greit å gni leken senere inn i det.

    63. Hei!
      Vår pus var innekatt sine to første år, og det gikk veldig fint 🙂 Passet på at han ikke var lengre hjemme alene mer enn 8-9 timer i strekk, og ellers gikk vi tur med han en gang om dagen. Katter sitter gjerne og ser ut vinduet, så tilrettelegging i vinduskarmer i flere retninger, gjerne mot trær ol hjelper for å gi de ett spennende liv (sære dyr :)). Ellers lekte vi og koste masse med lillegutt når vi kom hjem, og lot egentlig han styre showet. Favorittleken ble hårstrikk som kastes høyt!
      Men nå har vi flyttet til leilighet med hage, og pus har vært ute i 3-4 måneder. Tror nok ikke han kan gå tilbake, men er overbevist om at han har hatt en god kattebarndom 🙂
      Masse masse lykke til med pusene, Elise! Bare la de styre showet, unngå at de blir mye stresset, og ikke la de være alene for lenge så går dette flott! de har jo til og med hverandre 🙂

    64. Hei!
      Jeg er kjempe glad i bloggen din og leser den hver dag:) Aldri slutt med bloggingen!!!
      Men jeg husker du spurte om hva som var galt med brynene dine, og de er ikke akkuratt stygge. Men jeg så på bilder fra 2013(tror jeg) og der hadde du sykt fiine bryn! Jeg skulle ønske jeg hadde slike… Men uansett, jeg ville også si at jeg savner det rosa utseende på bloggen og sånn, haha. Høres skikkelig barnslig ut, men men. Sånn du har nå passer kanskje bedre til headeren din, mer voksen lissom…

    65. Hei😊 jeg har 2 kattunger på ca 12-13 uker, de er søsken! De sover sammen leker og spiser sammen! Så dem får bare være inne nå, siden vi bor rett atme veggen, og er mye trafikk! Så dere kaller det er dyreplageri at jeg lar dem bare få være inne??

    66. kjempe bra innlegg nå sier jeg det for dette å det forrige innlegget det er så fasinerende å lese å du er sykt flink.
      Digget tatoveringen å fortsatt ha en fin uke 😀

    67. Hei!
      Har du noen gang prøvd hairbell sjampo og balsam? For å få håret til å vokse raskere? Ser mange svenske bloggere bruker det, men har ikke lest om noen norske. Er så nyskjerrig på om det funker!

    68. Katten min hadde et sånt lekestativ. Usikker på hvor du får kjøpt det, evt søk på nett. Katta mi elsk det iallefall. Følte seg som sjefen i huset det hu lå;)

    69. jeg tenker at siden du har såpass liten leilighet så kan det godt hende de kjeder seg som du sier. av erfaring (er 25 år og har hatt katter i alle år) så kjeder de seg mer i små trange leiligheter. jo større leilighet, jo mer plass og rom å utforske eller folde seg i. jeg vil si at du burde gå tur med de hver dag, ingen dag er unntak. men på en annen side. katten til bestemor er en perser på 14 år som alltid har vært inne. etter at jeg for gøy tok den ut to dager på rad (bare 10 minutter ca) så har den fått mersmak så til de grader og kjeder seg masse inne og sniker seg ut så fort den får anlendning så på en annen side er det lurt å bare la de være inne. men skjønner dilemmaet ditt. og jeg er usikker selv, du har jo en temmelig liten leilighet igrunn.. hmm.. ikke så veldig rådsom her jeg skriver :p kanskje gi dem bort sammen til noen som bor landelig eller kjøp masse leker og klatrestativ og 1) hold di inne eller 2) gå tur HVER dag så det blir rutine. føler med deg. ingenting som er så vondt å se katter kjede seg. man får så dårlig samv og blir så stressa.. been there.. ønsker deg lykke til uansett :):)

    70. Hei! Katten min og alle de andre kattene jeg har hatt bare lesker det når jeg binder litt avispapir til en tråd og deretter “vifter” og kaster papiret rundt omkring. Det er en lek som er kjekk for både katt og eier:)

    71. Kattestativ med flere etasjer liker de to innekattene våres veldig godt 🙂 de har det bra så lenge de får kos, mat og vann.
      Og det er ikke dyreplageri å ha innekatt. Vi hadde utekatter før, og flere av de ble skada fordi folk ute hadde mishandla de. Den ene ble lam i halen. Så jeg er veldig fornøyd med mine innekatter. De har det bra selvom de er bare inne! 🙂 🙂

    72. De er små kattunger så mye av dagen for de går jo til å slappe av, pluss at de er nattedyr:) Men en populær leke for våres perser er laserpenn! Får virkelig fart på sakene 🙂 Så gå til innkjøp av en slik en 🙂

    73. Heisann
      Kommentar ang tatoveringen.
      Først så skriver du “Hva synes dere?” og etterpå skriver du “Jeg lar de stygge kommentarene være nettopp hva de er – altså ikke så fryktelig viktige, og de konstruktive tar jeg til meg. Kommunikasjon folkens, haha!”.
      Så du ber oss om å mene noe og etterpå så blir de som mener noe haters eller slemme. For når man leser kommentarene så er de ikke stygge, men et svar på det du spør om. For hva synes vi liksom? Noen synes det er fint og helt topp, andre liker det ikke i det hele tatt, men vi er lesere og svarer deg når du spør. Det er jo konstruktivt er det ikke?

    74. Mine innekatter ELSKER pappesker, og da gjerne ei sånn colaeske hvor de kan smyge seg inn og “sette seg fast”, de er også veldig nysgjerrige når det kommer til plastposer, og vil veldig gjerne utforske dem når jeg har kommet hjem fra handletur, hehe. Men baller er veldig morsomt, leker som rører på seg, og leker på tråd som du kan sitte å “fiske” med, er de lekene som er morsomst. Annet enn det så har de veldig mye lek og stimulering i hverandre, og er ikke så veldig avhengige av at jeg underholder dem til enhver tid, de kommer bort til meg selv når de vil bli underholdt, eller ha kos

    75. Din and, jeg så deg på Carl Berner, og du gjemte fjeset ditt, din fucka jævel, din lille dritt, trodde du vi virkelig skulle komme å ta et bildet med deg eller spørre om autograf? bitch, vi synker ikke lavere enn høyden din.

    76. I leiligheten jeg og kjæresten leier så har huseierne innekatt. Katten får kun litt kos,å den er aldri ute.Den har ikke tatt skade av det 🙂

    77. siden kattene ikke får være ute å jakte så mye, kan det være lurt å kjøpe en boks men putter maten i, med en liten glippe(som man kan stille størelse på selv)slik at kattene må jobbe litt for å få ut maten. 🙂

    78. Hei❤️❤️ jeg har selv hatt kattunger to ganger og de har elsket å leke med fjær. Det går ann å kjøpe fjærleke på dyrebutikken eller lage selv av en fjær du finner og feste den til en tråd. De elsker det! Så kan du dra i tråden så fjæren følger etter.❤️❤️ Håper det er til hjelp, elsker bloggen din!!!😄

    79. Hei!
      Jeg er 19 år og har hatt innekatter hele livet. For 6-7 år siden flyttet vi inn i 4 etg i en blokk og fikk en ny liten kattunge. Når de er så små så er det ikke noe farlig å holde dem inne, de sover jo nesten 20 timer i døgnet og har ikke det “behovet” for å være ute enda. Kattene jeg har nå har aldri vært ute i hagen og de har ikke noe problem med det. Vi har en litt stor terasse og der trives de godt hvis de vil ha frisk luft.
      Jeg bor ikke langt fra carl berner selv og vil anbefale deg på det sterkeste å holde kattene dine inne. Er alltid kaos med biler, trikk buss og all mulig annen trafikk i det området og har hørt at det er mange som går rundt å tar med seg katter hjem.
      Vil også si at jeg syns du er en utrolig morsom jente og jeg digger deg!

    80. les THINK LIKE A CAT
      Kjøp katte stativ
      lek med d 2×15 min pr dag
      gi de aktivitetsleker
      herregud det står da såpass mye på nett om katt/innekatt at du burde klare å finne ut av det. sjekk ut katte prat

    81. så herlig blogg du har Sophie!! <3 Elsker å lese den!. jeg kjenner meg så mye igjen i det du skriver og depresjonen du sliter med. Du er så dyktig på å sette ord på følelsene dine. Synes det er godt å høre at andre har det litt trist innimellom også, ikke ikke bare sånn superpefekt hele tiden! Også beundrer jeg alt du gjør for Noah og for dyrevern! Skulle gjerne gjort det samme om jeg hadde hatt råd (men det e enkelt å si sant?! 😉 hehe. jeg har blitt så inspirert av din vegetariske livsstil, og har tatt samme steget selv. Har vel vært veggis i noen måneder nå, og jeg trives med det ^^, men en ting jeg og sikkert mange andre lesere hadde satt pris på, er å lese et innlegg om dine favorittmåltid? 🙂 Jeg kunne hvertfall trengt noen middagstips innimellom =:)
      Hilsen din største fan Jill <3 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg