Hvordan sminke nesa smalere..

.. og generelt, hvordan fremheve sine gode trekk med sminke? Highlighting og counturing er noe jeg selv driver med, og får både ros og kritikk for her på bloggen. Jeg begynte med dette i fjor og mener selv jeg har blitt bedre og bedre, etterhvert har jeg også funnet de produktene som funker for meg, men også lært meg masse om hvordan jeg legger sminke til min ansiktsform. Jeg liker jo sminkelooken litt “drøy”, og er heller ikke ute etter et så naturlig som mulig resultat, selv om det også er mulig med akkurat samme teknikk bare man blender alt bedre inn. Så, her kommer min guide, steg for steg, hvordan jeg sminker huden!

 – Første steg, highlight –

Highlighting handler om å fremheve. Jeg legger en foundation som er et par toner lysere enn min egen hud under øynene og hele veien bak mot hårfestet, langs neseryggen, i pannen og haken og rundt hele kjeven. Jeg har en stor panne og bruker derfor lite foundation der, men jeg har en liten hake og bruker derfor mye foundation rundt det området. Jeg vil med andre ord fremheve haken, og ta fokus vekk fra pannen. Jeg tar også pittelitt foundation rundt nesa.

Til dette bruker jeg glo minerals protective liquiod foundation i fargen honey light. 

 

– Andre steg, skygger –

For å legge skygger, eller “contouring” som det kalles, bruker jeg en foundation som er et par hakk mørkere enn min egen hudtone. Jeg mener dette er hundre ganger lettere enn å bruke solpudder, og det blender mye bedre inn når du skal legge alt sammen. Contouring gjør det motsatte av highlighting, nemlig å legge skygger der du ønsker i ansiktet – husk, du må gå etter din naturlige ansiktsform! Jeg liker markerte kinnbein og gjerne hele veien ned, men man trenger altså ikke å dra skyggene like nærme munnen som det jeg gjør. Jeg bruker foundation i kinnene, rundt hårfestet, under haka og på hver side av nesa som jeg drar hele veien til over øyelokkene. 

Jeg bruker samme foundation til dette, men i den mørkeste fargen. 

 – Steg tre, blend ut –

Jeg begynner med å blende ut den lyse foundation med en beauty blender, så tar jeg en ny blender og gjør det samme med den mørke foundationen. Først lys, så mørk. Jeg jobber fra utover og inn mot ansiktet.  Jeg bruker beauty blender pink til dette – det er hundre ganger bedre å bruke en slik, enn vanlig founationbørste f.eks. 

– Steg fire, concealer –

Etter alt dette er gjort tar jeg en lys concealer under øynene og andre steder jeg mener trenger litt ekstra highlighting. Jeg følte ikke det var noe poeng å ta bilder underveis her, fordi endringene som skjer er ganske minimale og heller ikke noe spessiel teknikk man trenger. Jeg bruker glo minerals concealer under eye. 

 – Steg fem, solpudder – 

Jeg legger så litt ekstra solpudder alle stedene hvor jeg fra starten av la skygger. Litt ekstra i kinnene, panna og haken, og ellers hvor det passer seg naturlig å skyggelegge ansiktet. Her bruker jeg too faced chocolate soleil som både lukter og smaker sjokolade! 

– Siste steg, highlight igjen- 


Så bruker jeg en faktisk highlighter under øyenbrynene, rett over kinnbeinene og rett over leppa. TIl dette bruker jeg mary-lou manizer. Voila!


 Hva synes dere? Pleier noen av dere å gjøre det samme? Jeg må bare påpeke at dette ikke er hverdagsrutinen min, men noe jeg gjør for spessielle anledninger 🙂 Dere får 20% på ALT av sminke (utenom salg) om dere bruker rabattkoden SOPHIE på coverbrands.no. Tilbudet gjelder ut 05.10.2014! 

Innlegget i samarbeid med coverbrands

73 kommentarer
    1. Så fin du blei! :)) Men tenk om ein for eks. Skal vere med nokon å bade, og plutselig skrifter hudtonen seg med ein skikkelig stor forandring! :O Kjempe fin blogg du har!♡Ta gjerne ein titt innom bloggen min, det hadde betydd utrulig mykje!♡

    2. ikke bruk de fargelinsene, vær så snill, du ser bare gal ut…. ut naturlige øyefargen din er jo kjempefin!

    3. Har prøvd det flere ganger, men blir aldri fornøyd! Hvis jeg prøver å gå ut selvom, føler jeg meg skikkelig ukomfortabel i et par timer frem til sminken har “fada” litt… Det ble veldig fint på deg, da 🙂

    4. Synes du er kjempe pen Sophie! Håper du får det fint framover og jeg digger bloggen din foresten. 🙂

    5. Jeg liker selv best å bruke mineralfoundation i min egen hudtone først over ansiktet så lysere consealer under øynene for så å conturere eller bronze lett med too faced eller Bahama mama. Har også highlighteren du har men ser jo bare virkeligikke bra ut i virkeligheten? En ser jo bare oljete ut?
      Det du har gjort her kan være et veldig godt alternativ dersom mam gjør det riktig, noe du desverre ikke gjør. Du ser er hard skille på nesen mellom den alt for lyse og den alt for mørke foundationen. Du bør ikke ta den mørke helt ned tul munnen, da dette er et triks som brukes av drag queens, for de skal jo være litt overdrevne. Dette kan bli virkelig bra dersom du velger en foundation som bare er 1 hakk lysere og en som er 1 hakk mørkere enn din naturlige hudtone!:) tipsene var virkelig ikke vondt ment, kun som konstruktiv kritikk..:)

    6. ååw takk for innlegget, skal teste ut dette en dag jeg har fått handlet inn litt ekstra sminke! Kanskje jeg skal prøve å kjøpe fra coverbrands denne gangen 😀 Pen du er <3

    7. Ikke for å være slem eller noe men hvorfor er det så viktig å se ut som noe annet en seg selv? syns det er helt greit med silikon pupper og få hjelp med å få lengre og tykkere hår men hvorfor sminke seg tynnere å bruke linser osv.. liker du ikke noe ved deg selv sånn som du er uten å måtte gjøre noe med det? :/

    8. En gang var jeg akkurat som deg – brydde meg veldig mye om hvordan jeg fremstod og hvordan folk oppfattet meg. Så trodde jeg at jeg var fri bare fordi jeg turte å gjøre det jeg selv ville. Jeg trodde jeg var blitt likeverdig de rundt meg, fordi jeg satt pris på mine egne synspunkter og respekterte meg selv.
      Men.
      Det er en misforståelse at kvinner er likestilt med menn bare fordi vi kan gjøre det samme som dem. En kvinne kan spille på sex, men hun vil ikke få respekt for det. En mann kan – og får som regel alltid makt ved å spille på sex. Se overalt i samfunnet vårt. Vi ser kvinner som sier de er frie og likestilte bare fordi de tør å kle av seg, på seg, eller si og mene noe som kanskje er grenseoverskridende for en kvinne, men ikke for en mann. Noen kaller dette feminisme.
      Er du en feminist Sophie Elise?
      I ettertid har jeg innsett, at kanskje var det ikke mine ønsker – å være den perfekte jenta. Og så ga jeg bare faen.
      Alt jeg prøver å si er at jeg vet så godt hvordan du har det! Og jeg husker jeg også synes det var vanskelig å bli respektert som kvinne. Jeg følte at det var så mye ved meg som måtte bli enda mer perfekt. Men til slutt ble jeg en person som andre noen ganger synes var skremmende å ta kontakt med. Og alt man vil som jente er jo bare å bli respektert og elsket som den du er.
      Å gi faen i ting betyr ikke alltid å være sterk og å si man ikke bryr seg – å være grenseoverskridende eller provoserende. Noen ganger er det bare å følge hjertet sitt og endatil tørre å være svak eller usynlig.
      Lykke til videre. Men husk det jeg skrev. Og hasj er farligere enn folk tror… Man forandres som menneske – men ikke av erfaringer som tar lang tid og energi å gå igjennom. Og er det en slik forandring man blir et helere menneske av?

    9. Jeg skjønner ikke hva du mener med stor panne? Jeg synes pannen din er helt normalt, og jeg har aldri tenk over at den er stor, for den er jo ikke det? Du er helt nydelig som du er, du burde virkelig være stolt over deg selv, for du er nydelig. Og pannen din er akkurat passe størrelse som alle andres.

    10. P.S.
      Ingen burde reklamere for rusmidler. Det er forkastelig og skadelig for samfunnet. Flere ganger har jeg sett venner som har problemer fordi de har rotet seg borti dette, og reklame hjelper sjelden dem.

    11. Åå dette var fantastisk. Du burde huske på å fokusere på det positive og de som har ventet på dette, isteden for å høre på haterne. Dette er din blogg, du legger ut det du selv vil.
      Meen så har jeg jo så klart et spørsmål til deg, og jeg elsker seriøst at du har begynt å svare på kommentarer, det er til så stor hjelp <3
      -Åssen vipper bruker du? Har lett etter akkurat sånt utseende på løsvipper men finner det INGEN steder 🙁 du er pefekt.

    12. Ser noen kjente teknikker der ja. Kan jeg bare få tipse deg om å ikke legge den mørke foundationen så langt inn mot munnviken? Jeg vil bare hjelpe, for det gjør at du får en look som får deg til å se kjempegammel og syk ut. Det blir for innsunket, og det forbindes kanskje med at man begynner å bli litt gammel og sliten.

    13. Kjempe fint!
      Men du burde bruke et setting pudder helt til slutt, slik at all sminken holder hele dagen, og slik at huden ikke skinner. Jeg selv har et fra too faced, som er helt lyst, men som tilpasser alle hudtoner. Jeg ELSKER det! Sminken holder seg på plass hele dagen, og finishen blir mye finere. Det er ganske lurt i og med at du bruker mye foundation og concealer, slik at det slipper å se ut som at du har fettete hud.
      Bare et tips 🙂

    14. Hmm.. Synes det er så rart at du ikke er fornøyd med hvordan du ser ut. Og at du må endre så mye med deg selv..
      Og panna di er forresten IKKE stor. Det er det sykeste jeg har hørt altså. Må du slutte å tulle.
      Du trenger hjelp. Du har et forvridd bilde av deg selv.. Ikke bare fordi du sa du hadde stor panne, men at du endrer på absolutt ALT med deg selv..:/

    15. enig med hun over her, du trenger virkelig profesonell hjelp! Blir bekymret av å lese hva du skriver om deg selv, og nei, dette er ikke hat, men en kjærlig bekymring. Du har ikke et friskt syn på deg selv, det er sykt.

    16. Du ble kjempe pen! Men ikke bruk så mye øyenvipper du er så pen uten, det blir liksom litt formye øynvipper og det ser ut som de holder på å falle av..
      Slutt resultate ble kjempe fint da <3
      smile ditt er så søtt, minner meg om en liten uskyldg jente 😀

    17. Jeg kan ikke fatte og begripe at du ikke går til en psykolog. Jeg gjør det, og det hjelper masse på selvbildet. Du som endrer alt med deg selv, ingenting på deg er jo ekte lenger. Du trenger hjelp, jeg er helt enig med de to over her. Ikke bare utseende, men med alt du har gått igjennom hadde du trengt litt profesjonell hjelp 🙂 Jeg får meg ikke til å skjønne hvordan du som er så pen føler behovet for å sminke nese og panne tynnere. Sykt.

    18. Artig at du deler dette! Kan du pliiiiis lage en sminkevideo der du viser dette? Litt vanskelig for nybegynnere å prøve dette uten å vite hvordan det utføres + hvilke mengder foundation osv.

    19. Skjønner meg ikke på folk som bruker tiden sin på å skrive nedlatende og unødvendige kommentarer. Du ser kjempe fin ut, både med og uten sminke! Du er nydelig 🙂
      bitches be jealous’

    20. Du burde kanskje feste de falske vippene bedre neste gang før du tar bilde. Man ser jo tydelig kantene og at vippene holder på å falle av. Det blir litt mye vipper, kjære deg. Du blir litt tung i blikket og ser sliten ut. Men du er vakker altså, men de vippene (og linsene forresten, ser litt tom ut i blikket) gjør deg bare en bjørnetjeneste. 🙂
      Men ellers fin sminke!

    21. Håper det kommer en dag hvor du godtar deg selv.. det er drastisk å til og med bruke linser i tillegg til ALT det andre.. du er en pen jente, og du ville vært enda penere med selvtilitt

    22. Ok, du fikser på nesa di først, også må du sminke den smalere nå? Hvorfor ikke bare operere den smalere da?
      Dumme blondiner!

    23. Jeg er utdannet makeupartist, og du skal aldri konturere helt ned til munnviken, det gjør at du ser skitten ut. Har brukt mye tid på å lære ordetlig contour make up, og du skal suge inn kinnene, og legge det mørke fra den gropen som kommer, og opp mot toppen av øret. Når du gjør som du gjør ser det ikke bra ut.

    24. Hvis man skyller beauty blenderen i vann og klemmer overflødig vann slik at den er fuktig så blir den mye bedre å bruke! 😀

    25. ENDELIG ble det tydelig hva som blir feil når du har på deg falske øyenvipper.. for de ser alltid for tunge ut og malplassert ut.. og det er fordi du ikke setter de på slik at du setter remsen ytterst på øyet, du bare limer de på midt på øyet.. de lengste vippene på remsen skal jo være helt ytterst på kanten, hvis det ga mening

    26. Er det mørke solpudderet helt matt? Liksom helt helt matt, uten noe shimmer ? Noen som vet det unntatt sophie?😊

    27. Huden ser fin ut, men det gjør ikke vippene og linsene. Du burde heller gå for noen lange og mindre dramatiske vipper, ville sett mye bedre ut 🙂

    28. hei! Ville bare si at jeg bruker de samme metodene selv, og elsker det! Innlegget er oversiktlig, og utrolig bra skrevet 🙂 Lurte på om du kunne lage et innlegg om linsene dine? Du var utrolig fin med dem, øynene dine bare lyste opp! wow!

    29. Veldig bra! Du bør ikke bruke så mye hudprodukter daglig, det skader virkelig huden mer enn man tror!

    30. Falske øyenvipper, extensions, silikon, restyline, fargelinser, weightless bukser, sminke deg selv “tynnere”
      slapp av litt da jente

    31. herregud det ble jo helt perfekt! 🙂 du er utrolig nydelig, Sophie! Misunner deg, haha!<333 Elsker bloggen din, du er kjempe flink<3

    32. Åh, endelig en highlight torturial som er forståelig og gjennomførbar!
      Jeg bare lurer på om du bruker en foundtation i din hudtone, eller evt concealer, som base under?

    33. Unnskyld meg… Men de falske øyevippene ser helt jævlige ut!
      Vurdert å ta de av eller?
      Du sliter på dine egene vipper… De kommer til å dette av.
      Og det ser sykt fake ut 🙂

    34. Du er så flott, Sophie!
      Koden funket forresten ikke på Coverbrands? Får opp at “rabattkode SOPHIE er ikke gyldig”. Prøvde “SOPHIE” og “sophie” såå jeg vet ikke hva som gikk galt?

    35. Nei nei nei!
      Siden jeg vet hvordan du så ut for 5 år siden og denne jenta på bildene likner ikke deg. Kutt ut å se annerledes ut. Det er ikke deg :-/
      Be yourself instead – people will hate you anyway.

    36. Du må nok øve mye mer, dette er langt i fra å være bra desverre. Du må blende mer for å slippe å ha de veldig harde og markerte kantene som for eksempel på neseryggen din. Øvelse gjør mester, dette får du til!! 😀

    37. Fin du ble! 😀
      Har tenkt å prøve ut dette leenge men har liksom alltd glemt å kjøpe en foundation som er mørkere enn hudtonen min når jeg først er på butikken. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg