pakketips til HOVE

Mot slutten av uken setter jeg og fire venninner kursen mot Hovefestivalen, og to av de jeg reiser med har aldri vært der før. De er så klart veldig usikker på hva de egentlig trenger å ha med, og det er nok mange mange der ute som er i samme sitausjon! Derfor tenkte jeg å komme med mine beste tips, for å få en super festival. 


 

– Jeg planlegger ett antrekk for hver dag, og to ekstra antrekk som skal passe til regn / kulde. Av erfaring har jeg alltid brukt de samme klærne flere ganger, og det går mest i shorts, singlet og en lang cardigan over det. Av sko har jeg likt å bruke dr.martens, converse og støvler. Det er mye gjørme ved festivalcampen, og om det først begynner å regne kan jeg garantere at skoene dine vil bli ødelagte om du ikke har støvler. En stor hettegenser for å ha på morgenen/kvelden eller til å sove i er også veldig lurt, og caps eller hatt. Paraply er ikke noe poeng, man får uansett ikke ta den med inn på konsertene. Solbriller er også lurt, men for guds skyld ikke ta med et dyrt par du er veldig redd for. Tror jeg knuste tre par på Hove i fjor, når man hopper og spretter på konsert er det ikke lett å holde styr på. 

– Jeg kjøper et måltid hver dag på Hove (prisen ligger mellom 80-200 kr om man vil få seg “middag”), resten av maten har jeg tatt med meg på forhånd. Det har pleid å gå en del i epler, nutrilett og knekkebrød med et eller annet smørbart pålegg, f.eks philadelphia og lignende. De har godt utvalg på vegetarmat, og ikke minst veldig god mat! Tror aldri jeg har spist noe på hove jeg synes er stygt, faktisk. Jeg tar også med meg alkohol hjemmefra, det er lovlig så lenge du ikke tar det med inn på konsertområdet, og så lenge det ikke er glassflasker. Jeg tar med to eller tre flasker vin, har ikke helt bestemt meg enda. Jeg drikker ikke så mye, og vil gjerne være edru på festivalen og få med meg det som skjer. 

 

– Man trenger ikke å tenke på ladere til mobil, eller hva du nå enn skal lade, fordi det er forskjellige ladestasjoner rundt om kring – merk dere at det koster penger å lade på Hove, og det er ganske dyrt. Jeg har nok brukt mer penger på å lade mobil der, enn jeg har brukt på noe annet.Jeg personlig må jo ta med meg pc også, men det er overhode ikke å anbefale med mindre man må.Om man kan, er det lurt å bytte ut smarttelefonen med en dårlig NOKIA til 200 kr, for det er så mange som mister eller ødelegger telefonene sine der. Det er fort gjort når mye gøy skjer! Av annen elektronikk er høytalere ekstremt lurt, ikke så gøy å sitte på fest og høre på musikk fra en mobil. 

– Sovepose, liggeunderlag, plastkopper, pappfat, bestikk i plastikk, plaster, solklrem, tannbørste, tankrem, myggspray, smertestillende, tørrshampo, shampoo, balsam, barberhøvel, selvbruning (ja, faktisk), stort håndkle, noen plastposer for å oppbevare ting, krølltang, rettetang og hårstrikk er ellers ting jeg har brukt å ha med meg, som jeg har fått bruk for hvert år. Sitteunderlag er også greit å tenke på, men for meg blir det heller en ekstra stor håndduk i år tror jeg. En mobilveske/lommebok man kan bruke som smykke er veldig lurt. Og lommelykt, om man ikke har det på mobilen. 

– Et tips fra en venninne, som var veldig bra: tenk igjennom morgenrutinene dine! For eksempel, du står opp, bytter truse, pusser tennene, setter håret opp med en klype, tar på ansiktskrem og solkrem, sminker deg. . Osv osv. 

– Dette året pakker jeg i trillekoffert, og ikke ryggsekk som jeg har gjort tidligere. Med mindre man bor på festivalcampen tror jeg faktisk koffert er det beste, fordi det er fult mulig å trille koffert på verdens ende – nå skal jeg bo på strandcampen i år og er litt usikker på forholdene der, så jeg krysser fingrnee for det beste. De to forrige årene kunne jeg lett hatt koffert men valgte sekk fordi alle anbefalte det, men jeg innså begge gangene at koffert hadde vært hundre ganger lettere å holde styr på. 

– Om du tar med telt, kjøp ett du kan resirkulere/kaste når festivalen er over. Det er såååå slit å ta ned teltet igjen etter en lang uke på festival, da er det bedre å bare levere det inn til resirkulering på festivalen. 

– Ellers er penger, biletten til festivalen og sunn fornuft det aller viktigste! 🙂 

 

Alle bildene i innlegget er tatt av Emil Kjos Sollie / @emilsollie på instagram.


Kanskje er det noe jeg har glemt dere vil tilføye? Håper vi sees på festival! 

77 kommentarer
    1. Når jeg pakker til ting, tenker jeg alltid gjennom hvilke produkter jeg bruker i løpet av dagen, og tenker dagen inni hodet på en måte. Med denne måten har jeg slippet å glemme ting som f.eks fluorskylling, ansiktsrens osv.
      Og lag antrekk på forhånd, gjerne med samme shorts eller jakke noen av dagene. Blir slit å drasse med seg 4 forskjellige jakker, når du kanskje bare ender opp med å bruke 1..
      Før pleide jeg alltid å pakke alt for mye, og alltid ha den tyngste baggasjen, men så har jeg også begynt å tenke “hadde jeg greid meg fint uten denne?”. Dette sparer også opp for mye plass!

    2. det förste bilde er det nydeligste bilde jeg har sett….nydelig! hadde vert fint sor header

    3. håper på å se deg på hove! skal jobbe i rockebaren på mandag og torsdag, kom innom da vel! 🙂

    4. Du må jo ha med lader til mobilen selvom det er ladestasjoner. Man leverer både mobil og lader når man skal lade 🙂

    5. Hei 🙂
      Jeg lurer bare på hvorfor du bruker skinnsko, når du ellers er veldig opptatt av å holde deg unna sånt? Er skinnsko noe du likevel bruker eller hvordan er det? 🙂

    6. Hei Sophie! Jeg lurte på hvor du har kjøpt det hårbåndet du har på bildene?
      Ellers stå på og ikke bry deg om drittkommentarer 🙂

    7. Å kaste telt er kanskje ikke en vanlig anbefaling fra noen som har stemt Miljøpartiet de Grønne 😉
      det er skikkelig miljøsvinn å kaste ting, hvertfall et stort telt.

    8. Elsker bildene i dette innlegget, likte det første og andre best, men det siste var også utrolig fint! 😀

    9. Kanskje litt merkelig, men; ullsokker… Veldig godt å ta på når man skal legge seg om kvelden og er blitt kald. 🙂

    10. Hei, må bare fortelle deg. Satt på bussen med en veninne i dag. Plutselig hører jeg linonheart komme på radioen der busssjoføren satt, kunne ikke gjøre annent en og smile. Selv om ikke vi kjenner hverandre, er jeg glad på dine vegne. Har fulgt bloggen din siden du startet. Husker når du holdt foran nesen din på bilder til og med. Er utrolig glad du fremdelest blogger, håper du aldri stopper. Er innom hver eneste dag og leser hvert innleg du skriver. Støtter dine meninger og har blitt utrolig engasjert i hva du skriver om. Jeg kjøper aldri ekte skinn og går ikke i pelsjakker. spiser kjøtt men prøver og holde meg unna pels. Forklarer andre og prøver og få andre til å slutte og kjøpe, slik som deg. Du inspirerer på så mange måter, og du skriver så fint! Du er utrolig vakker, og er glad jeg kan lese innleggene dine, bloggen din kan du virkelig være stolt av. Håper du aldri glemmer at du er fantastisk, elsker deg og bloggen din!

    11. Elsket at bildene i inlegget var av den sommerlige/bohamian typen, siden dette er en side av deg vi sjeldent får se. Dyktig fotograf som har fanget øyeblikkene på en fantastisk måte!

    12. heihei, ville bare informere deg om noe om du ikke vet om det fra før av. Det brukes okseblod og eggehvite til å framstille rødvin 🙂 bare kjekt å vite for deg som ikke spiser kjøtt.

    13. For et bra innlegg! Her finner man utrolig mye informasjon som er flott å vite om til festival, uansett hvor man skal. Kjempebra jobba, Sophie! 🙂

    14. Hvorfor ikke kjøpe en “laddestasjon” på Clas Olshon. Min laddes fort opp, og det er nok til 3 fulladdinger til mobilen. Koster ca 400,- men er et must til oss som er på farta hele tiden-

    15. Takk for tipsene, Sophie! Så gøy at du tar deg tid til å skrive slike innlegg, og at du tenker så mye på leserne dine! Det er det ikke mange toppbloggere som gjør akkurat! 🙂

    16. SKIKKELIG TEIT! DET ER IKKE MILJØVENNLIG Å HA PLASTIKFAT OG -BESTIKK OG Å KASTE TELTET! OG DET SOM ER DÅRLIG FOR MILJØET ER DÅRLIG FOR DYRENE!!! LURER PÅ OM DU ER DUM ELLER HYKLERSK….

    17. hun skrev resirkulere.. ikke kaste d i naturen.. lær deg å lese hele setninger, istedenfor å kritisere med en gang du ser et ord du ikke liker..

    18. Bildene var nydelige, men noe som hadde vert enda stiligere hadde vert hvis bakgrunnen var enda mørkere, da ville det sett enda mer mystisk og vakkert ut <3 itilegg hadde det vert dritlekkert hvis du feks hadde en svart kjole/skjørt, gjerne den som er kort foran og lang bak..og med en mørkerød rose i hånden omg det hadde vert så sinnsykt nydelig! Prikken over i'en ville vert om du hadde også hatt mørkerød leppestift <3 kanskje ikke din stil men jeg skal love deg du ville kledd det!

    19. Det at et telt resirkuleres betyr ikke at hele teltet kan bli noe nytt. Dessuten blir det brukt masse ressurser på å lage noe nytt av de delene som kan resirkuleres. Da er det mye bedre å ta seg i nakkeskinnet og ta ned teltet den siste dagen av festivalen. Om det er møkkete kan du vaske det når du kommer hjem og bruke det på nytt ved neste anledning! Du som kaller deg miljøforkjemper og alt mulig må da kunne klare å holde deg til det. Ikke bare den ene dagen hvert fjerde år når du går inn i boksen og stemmer på De Grønne… Har ikke akkurat fått inntrykket av at du er så opptatt av miljø- og klimadebatten som du gir uttrykk for og hevder.
      Så spørsmålet er: Er det leserne du prøver å lure, eller deg selv?

    20. Får seriøst helt sammenbrudd og blir kvalm og jævlig nå med tanke på at jeg ikke får dra på Hove, har aldri vært der og får aldri råd og det gjør meg så ulykkelig at du aner ikke. vurderer å drite i jobben hele neste uke, og bruke opp alt jeg har på den lille sparekontoen min, for å dra på Hove, hele kroppen min skriker at jeg må dra dit og jeg får helt panikk når jeg tenker at jeg sannsynligvis ikke kommer til å dra.. 🙁

    21. mange latterlige kommentarer her, ja. enkelte burde kanskje lese innlegget ordentlig før de kommenterer. og usaklige ting om utseende/lepper er rett og slett for dumt, vedder på at de fleste som kommer med slike kommentarer er bitterfitter i 30-årene som ikke takler hvor suksessfull og vakker sophie er.
      uansett, mitt spørsmål er: hvordan får man brukt krølltang eller rettetang på hove? 🙂 jeg skal dit selv i år, og jeg visste om ladestasjonene for mobil, men finnes det andre steder med stikk-kontakt eller strømkilde hvor man får brukt slike ting? sorry hvis det er et dumt spørsmål som alle andre enn meg vet svaret på, haha.. jeg er avhengig av rettetangen min, festival eller ikke! håper jeg ser deg på hove, sophie 🙂 det hadde vært kjempekoselig!

    22. Veldig miljøbevisst denne frøken her… Plastikk bestikk altså… Bra for naturen!
      Og hvor lat går det an å være? Pakke ned et telt tar jo kun 15 minutter…. Selv om teltet resirkuleres, kaster du bort mangen ressurser… Så please, tar deg 15 min, for miljøet og dyrene som du angivelig elsker… HUSK: det er ikke viktig hva man sier, men det man gjør!

    23. Jeg må virkelig le/gråte av dette. Enhver som prøver å si noe om at jenta (sofie) har ødelagt ansiktet – blir stemplet som bitterfitter, haters og annet oppfinnsomt. Jeg kan forstå at hun ikke ser det selv, slik er det jo med alle som er fiksert på noe, det være seg nese, lepper, øyebryn eller vekt, men dere er aktivt med på å støtte opp under noe som virker som en besettelse, en diagnose eller et syndrom.
      Håper internett bryter sammen.

    24. therese: Hei, og tusen takk! De har en slags stand hvor det er speil, stikkontakter osv som er laget for at jenter skal ordne seg der, så det er tilrettelagt for at det kan finnes jålete jenter på hove også 🙂 Håper jeg ser deg også!

    25. Musikken kan ikke være grunnen, så mulighetene til å parre seg må vel da være hovedhensikten med å dra på festival. Ha seg med en liten stjerne eller en fremtidig kulturbyråkrat? Gullgravere.

    26. Det er der dummeste jeg har hørt, Peter Bering. Jeg liker ingenting av det som kommer på Hove i år, men man reiser jo for hele opplevelsens skyld! Jeg har heller faktisk aldri hatt sex på Hove før de 4 åra jeg har vært der, så at man reiser kun for “parringens” skyld er bare uendelig barnslige og tragisk sagt. Vet at du bare er et troll som mest sannsynlig har et ganske tragisk liv og ikke har så mye bedre å ta deg til enn å finne på det mest irrelevante og dummeste du kan finne på for å henge ut mennesker, men ærlig talt. Trist.
      Btw Sophie: det anbefales IKKE å la teltene ligge igjen. Selv om det resirkuleres er det på ingen måte miljøvennlig, og i tillegg er det bare tragisk om man må kjøpe seg nytt telt hvert år bare fordi man er for lat til å ta det ned. Jeg har et enkelt, billig 4-mannstelt til 200kr som jeg har tatt meg bryet til å ta ned hvert år. Gir egentlig faen i miljøvennlighet sånn sett, men det blir for “bortskjemt nordmann”-tankegang å gjøre noe annet. Man burde IKKE anbefale slikt!

    27. Anonym: Skjerp deg!! Jeg synes inlegget ditt var direkte frekkt! La henne nå få bruke plastbestikk om hun ønsker det!!! Man kan ikke gå rundt å ta hensyn til at noen ikke liker at man bruker engangsbestikk.. Jeg brukte fakdsikt bare engangsbestikk i en hel måned, utrolig lettvindt! Poenget er at du ikke har noe som helst med hva Sophie tar med seg, pass på dine egne saker!!!

    28. JONE: Greit nok at du gjør det kanskje… Men DU fremstår ikke som super interessert i miljøbevissthet og dyrebeskyttelse, men det gjør hun Sofie Elise, så da blir det altså ganske drøyt… Hilsen

    29. fashionistasss: Hei – jeg skjønner egentlig ikke poenget med å vise meg slikt, for hva skal jeg med det? Kanskje det var ment i beste mening, men hva får jeg ut av å vite om en slik blogg om meg selv?

    30. Sophie: Synes bare at det var en helt unødvendig blogg, å si så mye frekkt om en person man ikke kjenner, bare over en blogg.
      Du er forestten mye mye mer verdt en det der, nei jeg kjenner deg ikke men du ser virkelig ut som en kjempe kul og snill jente. Sånne blogger som hun dere jenta hadde laget er bare helt unødvendig. (altså er ganske sikker på at de jentene er sjalu.. Fordi du er en helt utrolig pen jente.)

    31. Ser det er flere som har skrevet det samme over her.. Men herregud, det første bildet, UTROLIG vakkert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg