en wake-up call

Om jeg ikke har hatt motivasjon til å starte en sunn livsstil før, så har jeg det iallfall nå, etter flere år med å stappe kroppen min full av unødvendig mat. Her om dagen var jeg på Albir Medical for å ta en ganske spesiell type fotbad, hvor en del av giftstoffene man har i kroppen skal bli dratt ut gjennom fotsålen. Jeg tenkte helt ærlig at dette ikke kunne komme til å fungere, og at ingenting kom til å skje. Men jo, etter bare 15 minutter med fotene mine i vann, hadde det gått fra å være helt klart til å bli gult og ekkelt. Da kom altså mye av nikotin, E-stoffer og diverse fra kroppen min ut! Det var en wake-up call for min del, for å si det mildt. . Og at dette kun er en lite del av alt som flyter i kroppen min er jo ikke akkurat en særlig fristende tanke :( 

 

Og overasksende nok fikk jeg beskjed om at jeg faktisk har en overasskende sunn kropp, noe som ble begrunnet med at jeg ikke spiser kjøtt, faktisk. Da blir det liggende mye rart i kroppene deres, skal jeg love! Men jeg ble uansett supermotivert, og siden da har jeg sjekket baksiden på alt jeg har kjøpt på matbutikken, og når vi har vært ute og spist har det gått i kun salater. Brus, iste og saft har jeg heller ikke drukket, og juicen skal nøye sjekkes før jeg putter det i kroppen. Godteri skal jeg også sjekke nøye, og kun unne meg det en absolutt sjelden gang – føler faktisk det blir feil å si “unne meg det” for det er jo tross alt ikke bra for hverken innsiden eller utsiden av kroppen. Og alkohol? No way. Nikotin? Absolutt ikke. For å være ærlig frister det egentlig ikke å putte noe som helst i kroppen etter dette, haha. Men allerede etter disse dagene merker jeg at både huden og formen min har blitt bedre :) 

Med en gang jeg er hjemme i Norge skal jeg gå til innkjøp av masse kosttilskudd, frukt, grønnsaker. . Ja, hehe. Hva mer? Trenger tips fra noen sunne sjeler der ute! 

 

96 kommentarer
    1. Oi burde nok gjøre det samme men har allerede spist potetgull malurt kakedeig og har favoritten i fryseren

    2. Bra du er innstilt på å starte en sunnere livsstil, men at du kan “trekke” giftstoffer i kroppen ut gjennom fotsålene er bullshit uten sidestykke.

    3. Har hørt at sånn type fotbad bare er lureri og at det er fysisk umulig å rense kroppen på den måten. Håper du ikke er blitt lurt:)

    4. så bra! jeg drikker selv ikke, har aldri gjort dt men har aldri turt å si det høyt for å bli sett ned på som teit osv, men du inspirere meg veldig!

    5. kattenavn jente: tallula, griselda, kali, aud, edna, thjodhild, asta, bodil, erle, ingulf
      gutt: charlemagne, amadeus, abel, alfred, hårek, thorkatla, thorin, ågot, albin, gerhard, brynjar, hjalmar

    6. Høres veldig rart ut. Men er jo uansett sant at det er mye dritt i kroppene våre.,men er vel ikke så mye dritt i iste?

    7. Det er bare å komme innom Café Paradise nede med stranden senere om du vil, meg og noen venninner skal 🙂 Vet ikke om du er noen særlig “natteløve” eller om du foretrekker å være inne på kveldstid, men du er hjertlig velkommen hvis du kjeder deg.

    8. Har hørt om det her, men jeg er ikke helt overbevist selvom jeg ser hvor brunt og ekkelt vannet ble… Men jeg hadde absolutt ikke hatt noe i mot å prøvd dette! 🙂

    9. Så vidt jeg har hørt, er det en spesiel type salt de setter i vannet så det blir den fargen uansett, og sier at det renser for å tjene penger. Usikker på om det er sant, men kanskje verdt å sjekke ut da du anbefaler det til leserne dine. Digger deg btw!

    10. Wow det var forskjell. Smoothie er alltud godt og for den slags skyld går det til kvardag. Milkshake, hamburger ute kjøtt seff. Nor ble du vegatarianer? Korleis reagerte foreldrene dine? Vil selv, men mamma likker ikkje dyr og vil nok ikkje tillate det. Kan du lage ein video om kja tips og korleis dei reagerte og vidare:-)

    11. Nå er ikke jeg den sunneste, men det å droppe alt bortsett fra vann har vært ganske lett for min del. For 4-5 år siden hadde moren min en samboer som bare drakk brus, så du kan tenke deg.
      Nå er det bare vann, men innimellom unner jeg meg jo litt brus, men det er utrolig ekkelt syntes jeg.
      Spiser jo heller ikke kjøtt eller fisk, og når jeg har penger kjøper jeg nøtter, som da er valnøtter. Disse inneholder omega-3 som smører blodårene og du slipper avleiring av kolesterol inni blodårene dine.
      Har nettopp kjøpt kosttilskudd selv, et fra SUNKOST som heter BASIS FORMEL. Denne inneholder masse vitaminer som A,D,C og B + kalsium og protein. Det positive med denne er at man kan blande det med bare vann, men du får en liten lyst til å lage smoothie å blande det med, så igjen får du den sunne siden din frem.
      Nå er frysen fylt med masse bær og frukt. Wi 🙂
      Kjøpte jo nettopp melk og oboy for det pulveret har en dominerendes smak, men det kan du se bort ifra. haha!
      Så er det jo det å unngå saus, huske mer grønnsaker enn stivelse og kjøtterstatning.
      Og husk at når du skal spise noe stivelse så kjøp GROVE produkter pga fiber.
      Så når du skal gå til den sunne siden: Husk grønnsaker og frukt til alle måltider. + snop(frukt) 🙂

    12. Det er rett og slett bare ikke slik kroppen fungerer. Kjempebra å ville ha en sunn livsstil, men giftstoffer 1) sirkulerer ikke rundt i lengre tid i kroppen på den måten og 2) det er ihvertfall umulig å – hva blir det? – “suge” ut giftstoffene gjennom fotsålen! Ja, noen svært fettløslige stoffer kan legge seg i vevene, men i de fleste tilfeller kan leveren, via et velfungerende enzymsystem, gjøre mange stoffer (bl.a nikotin og alkohol!) løslige slik at de kan elimineres via et dobesøk! 🙂 Blæh, prøver å si det litt enkelt, men ja, dette er bare en liten forklaring på hvordan det fungerer. Bare ikke hør på de fotbadmenneskene. Det er virkelig rent lureri.

    13. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut “superfood” – chlorella og chiafrø blant annet. Jeg ville også prøvd ut bidronninggele (Royal jelly) – da jeg gikk på det ble huden min glødende etter bare et par dager!

    14. Du bør kjøpe kosttilskuddet Spirulina, jeg kjøpte det i dag etter å ha vurdert det leeenge. Det er en type alge i enten pulver eller pilleform. Dette kosttilskuddet går under kategorien supermat og har en rekke helsefremmende effekter. faktisk så mange at jeg må be deg google det, fordi det er så mye å ramse opp 🙂 hehe. Jeg er selv veldig opptatt av et sunt kosthold og putter aldri noensinne i meg noe uten å ha lest innholdsfortegnelsen eller vurdert måltidet. Jeg er kanskje på kanten til fanatisk sunn.. men det gir en god følelse både fysisk og psykisk når man vet at det man spiser er sunn, energirik og ubehandlet mat. Jeg unngår hvete, laktose og alle sukkerarter unntatt fruktose. Samt gjær, så langt det lar seg gjøre. Dette har hatt en enorm effekt på huden min! Så det er verdt å prøve 🙂 feks vanlige meieriprodukter kan gi utslag i huden, så prøv laktosefrie produkter? ettersom du også sliter litt med huden 🙂

    15. vil bare si ifra om at estoffer da altså ikke er giftig eller farlig, det er noe de som vil ha en unnskyldning til å kunne drikke brus med sukker i, sier.
      hilsen utdannet klinisk ernæringsfysiolog:)

    16. Vi spiser ikke godteri, chips, drikker ikke brus og ikke veldig sukkerholdige drikker. Spiser mat laget fra bunnen av, og koser oss med frukt og grønt istedenfor. Fungerer kjempe fint og har dobbelt så mye energi enn før da kostholdet besto av godter, chips og brus! 🙂

    17. Du er litt lurt. Slike fotbad blir sånn uansett hva du har oppi. Dersom du setter på badet uten at noe er oppi vil det likevel bli brunt. Det er svindel..

    18. Finn sunne matvarer som du liker! Ikke spis det bare fordi det er sunt, da blir du bare lei.
      Les bloggen: fitlivng.blogg.no masse inspirasjon å hente der synes jeg 😀
      Prøv frosne druer, Speltlome chips, men alt av frukt og bær er jo egentlig kjempe godt! Ellers kan du sjekke ut iHerb.com. Men husk å ikke bli hysterisk nå 😉 selv om det er best med sunne matvarer er det ikke noe problem for kroppen med litt usunnheter også 🙂

    19. Mandler!! Bra for forbrenningen 🙂 mørk sjokolade (86%) som er rik på antioksidider som forhindrer kreft og hjerte- og karssykdommer! Belgfrukter aswell

    20. Det finnes mange gode og bra produkter der ute på det store markedet, håper og ønsker at du vil finne noe som vil passe perfekt for deg.. Lykke til med den nye reisen med sunnere kosthold.. Dette vil du klare fint :=)

    21. du skrev for en tid tilbake at du hadde funnet deg selv og var lykkelig. For meg virker det som du kaver mye nå med å bli “en bedre versjon av det seg “….? Noen ganger trenger ikke alltid ting å bli bedre, ofte er det viktg å stoppe opp, nyte og ta vare på øyeblikkene … you see ?? 🙂
      Senk skuldrene, jente 🙂

    22. Nå er det jo “in” i Norge å spise rent og sunt, så det bør ikke være problem å finne sunne matvarer 🙂 Kiwi har vel det beste utvalget til best pris.
      Jeg spiser ofte søtpotet istedenfor vanlig potet, pasta osv. som mitt karb i middagen.
      Vil også tipse om rødbeter. Forrige uke laget bestemoren min rødbete og eple-salat, det var utrolig godt (tror ALLE vil like det), og rødbeter har masse helsefordeler: proppfull av antioksidanter, C-vitaminer, fosfor, kalsium, jern ++. Det ser man på den sterke fargen. Jeg har aldri visst hva jeg skulle gjøre med det før, men dette funker perfekt som en del av middagen/salater.
      -Ta 1 RÅ (ikke syltet) rødbete og skrell av skallet.
      -Rasp hele rødbeten
      -Rasp 1 eple (rødt)
      -Klem litt sitronjuice over hvis du vil holde det ferskt
      -Bland sammen og voila – nok til 2 personer.
      Ellers gå til innkjøp av broccoli, gulrøtter, granatepler, agurk, tomat, salat ++. 🙂 Du som er vegetarianer må finne et godt og rent alternativ til kjøtt for protein (kan ikke tro Tofu er veldig naturlig?), men det vet jeg lite om.

    23. Du er så lite troverdig at det er skremmende. Du må lære deg å være kritisk til kilder. Du må ikke tro på alt alle sier til deg… Både om rensing av kroppen(må si du virkelig har blitt lurt der, da de har stoffer i vannet som farger det!) og hva du skal spise. Kjøtt er bra for kroppen din vet du:) spis muskler for å bygge muskler;) ellers blir man bare en underernært strek uten former:)
      Hvordan tester tok du, som tilsa at du hadde en sunn kropp?

    24. Anno: Bare fordi man velger å bytte kosthold for å bli sunn så betyr det ikke at man ikke har funnet seg selv?.. Uansett hvem er det ikke som har lyst til å bli bedre og bedre?

    25. Få i deg alle nødvendige næringsstoffer. Om du trener/skal begynne å trene er det lurt å fylle kroppen med karbohydrater før øktene fordi det gir deg energi, og det er det kroppen går på under fysisk aktivitet. Proteiner er også veldig viktig å få i seg, men ikke for mye heller. Mange tror at jo mer protein, jo bedre. Men man skal roe litt ned med det også 🙂 Men protein er nødvendig og bra, for all del.
      Her er en liste over hva jeg propper i meg mest:
      Frukt (spiser mye bananer, epler og kiwi), bær, grønnsaker, masse vann, kesam, lett yoghurt, grov pasta/spaghetti, grove knekkebrød, egg, melk, te (grønn, sort, rød, hvit, etc.), musli, nøtter (usaltede peanutter med rosiner og tørket frukt), lett majones, wok f.eks. er veldig godt. stek kyllingbiter/eller noe annet om du er vegetarianer, og legg hakkede grønnsaker i. ha i en god woksaus og server med grov ris/nudler)… Hm… Spiser mye mer enn dette, og jeg spiser mye rent kjøtt. Men her har du nå noen eksempler 🙂 Velg matvarer med nøkkelhullsmerket. Det beste er å spise mat som er lite behandlet (ren mat).

    26. vi som er veggiser bør også være obs på godteri, sophie! 🙂 store deler av gummigodt for eksempel, har ingredienser fra dyr.
      hvis du spiser fisk så er markell i tomat absolutt et must! grove knekkebrød med makrell i tomat dekker en stor del av behovet for proteiner og omega 3.
      ha også havregrøt tilgjengelig til alle tider. da jeg først ble veggis gikk jeg veldig fort lei siden det var så tørt, men nå topper jeg det med bananer og grovt, økologisk peanuttsmør (100% vegan) og jeg MÅ ha det hver eneste dag! kjempegodt.
      ellers så er detox tea noe jeg må ha i skapet til alle tider. det renser kroppen innvendig og koster bare 50lappen for 20 poser.

    27. Vil anbefale deg og følge inspirerende folk på instagram. Som f.eks essenaoneill, lonijane, freeleethebananagirl, veganvibez, certified_vegan, fully_vegan osv.
      Jeg pleier og starte dagen med en stooooor frukt smoothie med mange bananer, spinat og blåbær f.eks. Til lunsj går det mest i salat med bønner, linser, quinoa, ris og sånt. Middag er ofte wok med ris, falafel, burger, pasta, soyapølse vist jeg er lat.. mange muligheter. Det viktigste tipset er: spis nok kalorier og drikk minst 2 liter vann om dagen alt etter hvor aktiv man er.
      Sjekk ut veganmisjonen.com og vegetarbloggen.com for mange gode oppskrifter 🙂 <3

    28. Okei, jeg kommenterer aldri på bloggen din, men nå må jeg bare. Er du virkelig så lettlurt? Nikotin, e-stoffer osv. får ikke kommet ut gjennom huden. Porene i huden er altfor små, det er kun små molekyler som kan komme seg gjennom huden. Svette kommer ut gjennom egne svettekjertler f.eks. Det fotbadet der er nok bare tilsatt noen skikkelige kjemikalier for å få vekk all skitten på beina dine som er der uansett hvor renslig du er ellers. For at du skal kunne tro på meg må jeg vel fortelle at jeg er veterinærstudent og kjenner kroppens anatomi meget godt. Og ja, det er ingen forskjell på mennesker og dyr på dette området 😉

    29. Synes det er utrolig bra at du er innstilt på å få en sunnere livsstil. Jeg vil bare si at det eneste kosttilskuddet kroppen din faktisk behøver er tran. Alt annet er bare tull og ikke nødvendig for kroppen i det hele tatt 🙂

    30. Sandra: det blir vel litt feil og si. Siden hun ikke spiser kjøtt og fisk er det eneste hun må ta er b12. Omega3 får man blant annet via valnøtter, rapsolje, alger, linfrø, chiafrø osv.

    31. Synes så absolutt at du bør unne deg noe godt innimellom. Ikke at jeg skal si at du MÅ, hahaha, men det kan være lurt. Spiser du bare mye sunt i lengden blir kroppen din vandt til det. Spiser du noe usunt vil kroppen reagere på alt det sunne du spiser etter det usunne måltidet. Dette gjorde jeg da jeg ville se litt forandringer på kroppen, og har blitt mye tipset om det. Så resultater ennå fortere enn jeg har gjort før og jeg føler meg fantastisk uten å spise mye usunt, bare litt av og til. Helst på lørdager, og selv om kroppen din ikke trenger det er det jo en nytelse for deg selv + det jeg sa om at kroppen vil reagere positivt etterpå. Elsker viirkelig hele deg, du er bare et så fantastisk bra menneske og dette klarer du å få vist så bra på bloggen! Kroppen din er også superflott og hele deg stråler av vakkerhet!

    32. Hun spiser vel fisk? Har sett henne spise fisk , feks på gardeballet når vi fikk servert noe laksegreier

    33. hallo. det er greit at folk er vegeterianer, veganer whatever. MEN innmari unødvendig å rakke ned på folk som spiser kjøtt. seriøst. folk som spiser kjøtt kommer da ikke til deg og skriker.

    34. Det der er juks, så et program på norsk tv, der de testet flere forskjellige sånne “rense bad”. Uansett hva de la nedi der så ble vannet brunt:)

    35. Kjære Sophie… Jeg ville råde deg til å sjekke like nøye denne behandlingen, som du har sjekket all maten du putter i deg. Det som skjer i et slikt fotbad er kjemiske reaksjoner i vannet. Vannet vil få en slik brunfarge, uansett hvor mye, eller lite, rart du har i kroppen.

    36. jeg er vegetarian selv og spiser ganske sunt 🙂 på helsekosten anbefaler jeg å kjøpe chia frø, knuste linfrø, acai pulver, hemp frø. disse er veldig sunne å ha i feks smoothies, frokostblanding, yoghurt, ja det meste. jeg testet meg hos legen for å sjekke om jeg hadde mangel på noe, og hadde litt lavt jernlager. anbefaler å spise rødbeter, spinat, forskjellige frø for å få det 🙂

    37. Det det er bare tull, og ikke verdt baljen du har beina i en gang. Har du hørt om lever, nyrer og toalettbesøk…? Og by the way, rent kjøtt er noe av det beste du kan gi kroppen din, i passe mengder, sammen med fisk, egg, grønnsaker og litt frukt.

    38. Kjære dæ, det der e juks og bedrag. Korsn i alle dager trur du at nikotin og de andre slaggstoffan skulle kunne kom ut gjennom huden? Da burde vel også blodet ditt siva ut? Svindel kalles det. Gå til legen å ta blodprøva i stedet.

    39. Er ikke sånt fotbad bare lureri? o: Mener å ha lest at de har noe i vannet, også bare sier de noe etterpå. Men hvis det er ekte er det veldig kult!

    40. Her kan du se hvordan de får vannet til å bli farget. http://www.nrk.no/kultur/fjernet-detox-fotbad-fra-menyen-1.8339963. Skjønner godt at man tror på det, så ikke føl at det var dumt av deg å to på. Men det er synd at de tar seg penger for å lure folk. Selvsagt blir man redd når man ser at vannet blir så møkkete. Men det betyr ikke at du har dårlig helse. Men å spise sundt og være i fysisk aktivitet er veldig viktig for kroppen.

    41. Hør her folkens, det å fjerne giftstoffer fra kroppen skal ikke være umulig? Det er flere måter å gjøre det på, sjekk fakta. Du kan tarmskylle, faste, bruke fotbad OG/ELLER fotplaster som skal gjøre samme greiene som fotbadet Sophie har brukt. Og ja, DET FUNKER! Hvertfall så gjør fotplaster det (Plaster du har på foten som du sover med i løpet av natten, og som er fullt av giftstoffer som er guggete og ekkelt når du våkner igjen), så det å fjerne giftstoffer fra fotsålen fungerer. Hvorfor skulle det ikke det?Hvordan skal folk kunne jukse med det så lenge du har det på føttene dine i løpet av natten? Juksing med farge og bla bla, really? Også det å faste en dag eller to fungerer hvis du vil rense kroppen og bli kvitt giftstoffer. Og dere har alle hørt om tarmskylling så please, keep your mouth shut – dere har like lite peiling som alle andre! Og virkelig, nrk er riktige kilder du absolutt kan tro på? Well, can’t trust all sources..

    42. Hehe… Jeg er ingen sunn person. Regnet akkurat ut dagens kaloriinntak til 1220 kcal. Alt for lite, men jeg liker ikke å spise og blir mett med en eneste gang 🙁

    43. På bloggen min skriver jeg en rekke innlegg om diverse helsekostprodukter og sunnere oppskrift. Ta gjerne en titt for ideer og for å få en dypere forklaring på hva som er sunt og hvorfor 🙂 Ellers øsnker jeg deg masse lykke til på veien til en sunnere livsstil!

    44. du MÅÅÅÅÅ få i deg fullverdig antall aminosyrer og b12 i kroppen. jeg håper virkelig du leser deg opp, hvis ikke blir b12 lageret ditt tømt og jernnivåene på null. da orker du ingenting. spis kikerter, erter, tempeh, spinat, kål og bønner så greier du deg! hilsen veganer.

    45. X-svigermora mi kjøpe seg et sånt fotbad og brukte det 1 dag i uka, hun mente at det virkelig hjalp å at hun følte seg mindre stiv i kroppen og hadde mindre vondt 🙂 vannet hennes ble helt mørkebrunt og så nesten litt gjørmete ut, fæle greier:-)

    46. Til alle dere som tror på det detox fotbadet, dere kan gå og ta det selv, putt føttene oppi og når terapeuten går ut av rommet, så tar dere føttene ut og SER PÅ AT VANNET BLIR BRUNT UTEN AT DERE HAR FØTTENE DER!!!

    47. Om fotbadet fungerer eller ikke har vel ikke noe å si (bortsett fra at du har tapt litt penger) så lenge det har motivert deg, og sikkert flere, til å spise litt mer grønt og få i seg mindre nikotin og alkohol! 🙂

    48. Du trenger ikke gå til innkjøp av masse kosttilskudd for å være sunn. Siden du er vegetarianer må du vel ta b12, men resten får du gjennom et sunt og balansert kosthold. Det er lov å kose seg innimellom da!! Jeg spiser som oftest frukt til frokost eller havregrøt med bær. Jeg elsker smoothie og bananis. En enkel smoothie kan være 3-4 bananer, jordbær, grønnkål/spinat, chiafrø og vann. Ellers spiser jeg salat i kantina og knasker på nøtter eller dadler gjennom arbeidsdagen. Middag kan være linsesuppe, taco, pizza, wok med ris, falafel med pitabrød, vegetarsushi, pasta, vegetarburger, pannekaker, salat med bønner osv. Listen er lang.
      Jeg vil også tipse deg om å se dokumentarer som forks over knives og food matters. Tror begge ligger på netflix. Sjekk ut veganmisjonen.com og evt. bøker om temaet 🙂

    49. det der fotbadet er bare bullshit. de har noe spesielt i vannet, dom gjør at det skifter farge etter en stund. Om du vil vite mer om det, søk på nrk nett-tv på programmet “folkeopplysningen”. Var en episode om det der.

    50. Det er så klart veldig bra at du vil begynne å leve en sunn livsstil, men det du beskriver her er ikke sunt! Det er utrolig viktig å ha et balansert kosthold, så å bare spise salat, som du sier det har gått i i det siste, er absolutt ikke sunt, selv om det kanskje høres sånn ut. Jeg skjønner så klart at du ikke vil spise kjøtt på grunn av dyrevern, men det sunneste er faktisk om du spiser både kjøtt, fisk, korn og frukt og grønt. Å være så “besatt” av å tenke på hva du spiser som det virker som du plutselig har blitt, er heller ikke sunt for psyken. Du kan lett være sunn uten å sette i gang såpass drastiske tiltak som du har planlagt! 🙂

    51. Kosttilskudd er som å kjøpe dyrt urin..det er bare tull, du får i deg alt du trenger gjennom en sunn og variert kost. Og kosttilskudd i pilleform gir fra seg avfallsstoffer i cellene dine som senere i livet utvikles og muteres til kreft i verstefall. Og disse avfallsstoffene lagres i cellene for alltid.

    52. Må stille meg bak mange andre kommentatorer her. Det fotbadet er nok ikke noe mer hokus pokus enn at en metallhylse ligger nede i vannet og reagerer på saltet de har i vannet. Det er enkel kjemi. Metallet begynner å ruste og avgi farge til vannet. Ser noen argumenterer med slikt som at siden vannet blir “guggete” så må det være sant, og i samme slengen argumenterer for at plaster på foten også hjelper med å trekke ut giftstoffer fra kroppen. Dette er nok dessverre, med all respekt å melde, en liten misforståelse. Jeg ser godt hvorfor den oppstår. Plasteret blir jo helt brunt! Men det har sin naturlige forklaring med at stoffer vi naturlig har på huden reagerer med stoffer i plasteret som resulterer i en brun “gugge”. Dette er også enkel kjemi. Stoff A reagerer på stoff B som resulterer i stoff C.
      Jeg tviler ikke et sekund på at jevnlige fotbad får en til å føle seg bedre, men det kommer nok ikke av mindre giftstoffer i kroppen – dette ordner kroppen helt ypperlig opp i av seg selv. Jeg tror nok det er så enkelt som at ved å ta fotbad gir man oppmerksomhet til seg selv og sin egen velvære, senker farten og kun sitter og slapper av. Dette gjør underverker for alle og enhver og bør for all del ikke sluttes med. Men man får nok samme effekten av en enkel balje med varmt vann, og kanskje litt olje hvis man vil skjemme bort seg selv. Kos deg med fotbadingen!

    53. Anbefaler deg å se en episode i”Folkeopplysningen” av Andreas Wahl som om handler slike fotbad,bare lureri sånn som mange her sier 🙂

    54. jeg anbefaler oatly havremelk:) Vet ikke om sånn fotbad virker, men det har jo uansatt hatt en positiv effekt på deg siden du ønsker å spise sunnere. linser og bønner er jo sundt for vegetarianere. B12 er nok det eneste kost tilskuddet du trenger med mindre du har spesielle mangler.

    55. Okei, dette er vel et ganske random spørsmål men det har vel litt med dette å gjøre. Du er vegetarianer, ikke sant? Nå vet jeg ikke om du fortsatt har hunden din, men matet du hunden din med kjøttmat? Jeg vurderer og kjøpe en katt og har lest at det er mulig å ha en katt levende på en vegetarisk diett. Hva gjorde du?

    56. nei nei nei! Du har blitt lurt for penger.. Har sett hvordan dette fungerer via forskere som mente det var usannsynlig og ville undersøke prosessen nærmere. Folk bruker flere tusner på slike forskjelige “renselser” for å få ut avfalsstoffer i kroppen, men tenk deg selv. Hvordan er det fysisk mulig at alle disse stoffene skal “flyte” ut fra tarmene, lungene og resten av organene i kroppen din, ut i et fotbad? Det som skjer er kjemiske reaksjoner i stoffene som ligger i vannet. Etter minuttene går blir vannet gulere og gulere. Forskerne fant ut at det som skjedde, var at man fikk rene føtter.

    57. Du kaller deg en så kalt vegetarianer og fortsetter med drittslengingen om at vi spiser dyrekjøtt. Alt det godteriet du stapper i deg er laget av dyreknokler, så hallo. Get the facts strait

    58. Hei Sophie!
      Dette fotbadet du har fått tatt er et fenomen som kalles elektrolyse! Det går ut på at du kobler ett batteri til to sonder på pluss og minus pol, som du setter i ett fotbad som er blandet med salt. Saltet vil få elektroner av batteriet, og den kjemiske virkningen gjør at vannet blir brunt. Dette gjorde du også som ett forsøk i naturfag på ungdomsskolen, bare at du brukte kobberklorid, eller kobbersalt som det heter. Da ble den ene sonden brun og den andre boblet rundt seg. Nrk hadde ett program som het folkeopplysningen som tok for seg mange typer alternaltiv behandlinger, her er en artikkel om detox fotbad: http://www.nrk.no/kultur/fjernet-detox-fotbad-fra-menyen-1.8339963

    59. Dette er dessverre ikke sant… Det er blitt undersøkt mye på sånn detox og det er bare humbug. Det er ikke giftstoffer som kommer ut av kroppen. Du kan putte hva som helst i det vannet og etterhvert kommer det samme farge. Les gjerne artikkelen under 🙂 Hele poenget med dette tuller er å tjene en slant… Spis deg heller sunn og drikk vann, så renser kroppen seg selv 🙂
      http://www.nrk.no/kultur/fjernet-detox-fotbad-fra-menyen-1.8339963

    60. fotbad som renser kroppen for avfallsstoffer stemmer nok ikke dessverre, grunnet over ¨^
      Men det er bra og veldig inspirerende at du prøver å endre kostholdet ditt, man har det mye bedre med seg selv og kroppen sin når man spiser sunt, lange karbohydrater osv. Fortsett med bloggingen så lenge du kan, jeg støtter deg!! <3

    61. Hei Sophie!
      Elsker bloggen din, ser så opp til deg. Du er fantastisk. Jeg går på Helsefag, og har lært mye om hvordan å ta vare på kroppen. Det er sunt å rense kroppen din, og det føles jo herlig etterpå! Men jeg må bare si en ting: Å bruke penger på korttilskudd er bortkastet penger. Noen kosttilskudd innholder nesten ingenting. Så mye frukt og grønt som du spiser, vil ikke kosttilskuddet gjøre deg noen ting. Har du eventuelle mangler på vitaminer og jern, så kan det vært lurt å bruke andre alternativer. Jerntabeletter tar jeg stadig vekk, for det er ofte jeg mangler det. Men når jeg har fått nok jern, slutter jeg på det. For mye vitaminer kan faktisk virke motsatt. For mye a-vitamin, for eksempel, kan faktisk gi dårligere syn. Hvis du bare får i deg det som er dagelig annbefalt av Helsevesenet, så er bruk av penger på masse vitaminer, og kosttilskudd bortkastet. Ta en blodprøve, å se hva du mangler, haha. Neida, men virkelig, kosttilskudd er ikke nødvendig. Det eneste jeg vil annbefale deg å ta, er tran, i og med at du ikke spiser kjøtt, som fiks da, regner jeg med. Og hvis du syns det smaker grusomt, så finner det tran med sitronsmak, som demper transmaken litt, eller trantabeletter. Da kan du nok ikke bli sunnere! 🙂 Btw, elsker den nye sangen din, hører på den hver dag! 😀

    62. http://www.natural-health-hope.com/144224575 dette er et produkt som er helt naturlig, og innholder utrolig mange vitaminer og antioxidanter. Den detoxer hele kroppen, og mange som har slitet med sykdommer blir friske, og mennesker som ikke er syke opplever at de får mye mer energi, bedre hud, sover bedre osv. Anbefaler det på det sterkeste 🙂 har tatt det selv hver dag i over ett år, og har fått utrolig store helseforandringer, detoxet, og bedre hud 🙂 Du burde sjekke det ut ihvertfall 🙂

    63. Kjøpt deg juicemaskin! Og boken fra Carina dahlmann “juicy”. Så kan du juice grønnsaker og frukt selv uten tilsetnigsstoffer 🙂

    64. Har du hørt om elektrolys? Putt salt i vann, sett på strøm og du får akkurat samme fargen på vannet. Du har blitt lurt av alternativ industrien igjen. Til og med produsentene innrømmer det. Dette er langt i fra “medical”. Sånt lærer man i naturfag på VG1. You’re welcome.

    65. Hvis du tenker mye på å kvitte deg med giftsstoffer, burde du begynne å spise økologisk mat.
      Det er skremmende mange som kjøper jordbær,epler og liknende i god tro om at de spiser så fryktelig sunt. Sannheten er at jordbær er noe av det verste du kan putte i kroppen av “sunne” saker.
      Ekstreme mengder skadelige sprøytemidler som brukes både i norske og utenlandske jordbær…
      Jordbær er dessverre et produkt det er vanskelig å få tak i helt økologisk, med mindre du dyrker det selv. For all annen mat, så anbefaler jeg å stikke innom Øko Hjertet på Vika i Oslo. Her er ALT økologisk! 😉
      For økologisk og naturlig kosmetikk, så anbefaler jeg Kremfresh på Sandvika Storsenter. Her finner du alt fra kremer,såper,sjampo,skrubber osv. Alt er uten giftsstoffer og skadelige kjemikalier. Det er også laget i Norge og tester ikke på dyr!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg