litt festival-vett

Som dere sikkert har skjønt til nå, er hovefestivalen noe jeg mener man bør få med seg uansett hva. Enten man har extensions eller ei  (har mange venninner som tror de ikke kan dra på festival fordi de er for jålete, men herregud – har dere sett meg, eller? Om jeg klarer, så klarer alle!) Men, jeg tenkte likevel å lage en liste over ting som har irritert meg, eller folk jeg har irritert meg over på festival. Dette er altså et par ting man gjerne kan unngå om man vil ha min “godkjennelse”, haha.

“Mosh pit”
Om man er på konsert, oppstår det ofte noe som kalles for “mosh pit”. Det betyr at en gjeng gale mennesker danner en sirkelig hvor de hopper rundt, drar med seg folk, ofte begynner folk å sloss, og sirkelen blir større og større. Jeg personlig får litt adrenalin av slikt og har hatt det gøy med å se på fra sidelinjen, men første året på festivalen ble Anne-Sofie dratt baklengs inn i en mosh pit. Der og da var det noe av det morsomste jeg har sett i hele mitt liv, vi sto å ropte til hverandre, hun med ryggen mot mosh-pitten, og så plutselig var hun ikke der lengre. Det tok seriøst ett sekund og hun ble dratt i en helvettes fart bakover, akkurat som om hun ble sugd inn i en vindtunnel. Det så ut som en tegnefilm! Plutselig hørte jeg alle spørre “eh, hvor ble det av Anne-Sofie, hva faen skjedde?” så måtte vi lete en god stund for hun ble seriøst borte bare av å bli dratt innn der. Men hun slo hodet, og kunne ha blitt trampet ihjel, så da var det hjem å legge seg i teltet. Jeg forstår at det dannes slike på konsert, så er bare et lite tips å holde seg på avstand om man er liten og ikke akkurat kan dytte folk over ende!

“Jeg vet ikke hvem du er, men. . kan vi ta bilde sammen?”.
Det er veldig mange på Hove som er rundt min alder, faktisk vil jeg tippe at 95% av de som er på festival leser en eller annen blogg. Og logisk nok, leser noen der også min en gang i blandt, eller så har de sett meg på tv. Det er jo så klart veldig hyggelig å bli stoppet av lesere som vil ta bilder når alt går behagelig for seg, men det verste jeg vet må være når noen løper bort til meg, drita og påpeker hundre ganger “vet ikke hvem du er men ja, hehe BILDE!!!”. De må bare si at de ikke aaaaner hvem jeg er. Eller når vi møter en ny gruppe folk, og man skal presantere seg selv. Alle sier navnet sitt, så sier jeg mitt og noen bare “eh, var det. . silje?” og later som om de ikke har peiling, så går det 3 cider og så begynner de å snakke om at jeg var sammen med en som var 14 år i 2011, at jeg har en hund som heter Rigmor og at jeg har en føflekk på rumpa, liksom. Eller når noen sier “er du hun bloggern?” og jeg bare “eh.. kanskje?” Og de bare “ja hva heter du da?” så svarer jeg “Sophie Elise?” og de bare “Åja da var du ikke den jeg trodde”: Neive, så jeg ser bare ut som en random person du ikke aner hvem er, men som kanskje har en blogg? Neste gang skal jeg bare spørre “hvilken blogger tenker du på?”. Man katser bort alle sin tid ved å stå slik. Og folk som snikfilmer når jeg er på konsert, er på festivalvorsj osv. Hva skal man med de filmene? Legge ut på youtube å skrive “sophie elise danser til Ellie Goulding” liksom? Vær ærlig og rett fram, det er så mye bedre! Og dette betyr så klart ikke at jeg forventer at alle skal vite hvem jeg er, for det er overhode ikke slik. Men det er så lett å se igjennom folk som kommer med et slagt spill, og slike kryr det av på hove. Der skal jo alle være så kule, vet dere! 

ALKOHOL.
Jeg trenger vel ikke si så mye mer. Jeg drakk null ganger på Hove 2012, og to ganger på hove 2013. Jeg forstår at det er en del av greia (eller for å være ærlig forstår jeg hverken det, eller hvorfor alkohol er lovlig i det hele tatt), men jeg får helt noia av tanken. Og det “verste” av alt er jo at jeg er så svak under gruppepress at jeg garantert kommer til å sitte der med en flaske vin på den første dagen, bli full, bli dårlig og være sur resten av festivalen. Er alltid fyllesyk i noe som føles som et år etter bare noen glass! 

Mangel på sosiale antenner
Jeg har sett så mange som er “styggfull” og så og si spyr i hodene til folk på konsert. For guds skyld, om man er så fjern – legg deg! Det kommer så lite ut av å være så på en annen planet å være ute blandt folk. For det første husker du det neppe dagen etter, for det andre kan du spy på folk og deg selv, for det tredje er det farlig, og for det fjerde blir man bokstavelig talt STYGG. Svett, mister klærne, sminke i hele ansiktet. . Ja, you name it. Vis litt hensyn og hold deg borte fra folk og fe om du ikke engang klarer å stå oppreist. Det går vel mest til de rundt mennesker som holder på sånn, pass på dem, gi dem vann og la dem sove.

Folk som filmer en hel konsert, og ikke lever i øyeblikket.
Denne går vel mest til mine venninner da, hehe. Er så kjipt å stå på en konsert som er dødsfet, så står de du er sammen med som noen pinner og ser hele greia igjennom mobilen sin. Hva-er-poenget? Slik at du kan se tilbake på en film med dårlig lyd, for å huske at du sto der å filmet? Er det ikke bedre å bare ha i minnet at du hoppet rundt, danset, skrek av full hals og slapp å tenke på å stå i ro med armen? Om jeg blir den eneste som prøver å danse på f.eks Disclosure, finner jeg meg en ny flokk å henge med, haha.

Sett bort fra litt ekle utedoer og om det skulle regne, er dette alt jeg kommer på! Det er en fantastisk og unik opplevelse man husker livet ut, og det er ikke uten grunn jeg drar dit hvert år – men kanskje noen av dere lesere har vært på Hove, eller en annen festival og har gode tips å komme med for å komme helskinnet igjennom? Del gjerne, så lærer kanskje jeg også noe nytt! 

21 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg! 🙂 Kjempefint at du informerer. Jeg har aldri vært på hove før, men har tenkt tanken. Kanskje jeg tar meg en tur neste år om jeg får dratt noen venninner med, hehe!

    2. Haha, thats funny! Skal på Hove for første gang i år, gleder meg masse. Skal ta med meg disse tipsene på hva jeg ikke bør gjøre, selv om jeg ikke akkurat tror det blir noe problem. Men, har du kanskje noen tips på hva man burde gjøre, hva man bør pakke osv? Hadde vært fint om du kunne kommet med et hoveinnlegg med pakketips og sånt!

    3. Jobbet som frivillig på Hove i 2010, og fikk heeelt avsmak av hele greia etterpå:( Og nå ser jeg på meg selv som nesten litt for gammel til det. Skulle jeg dratt så kunne gjerne tenkt meg 20 års grense heheh

    4. Kan du skrive litt om hva du hadde med deg på hove? Sliter med å finne ut hva som er viktig å ta med haha

    5. Blir mitt første år på hove i år! Vetikke annet enn å IKKE campe ved et gjerde! Ved gjerder er det ofte folk ender opp å sovne, pisse eller å ha seg. Ikke kjempemorro å våkne til pisslukt og et nakent ukjent par rett utenfor teltduken!
      Hvilken camp skal du sove på?

    6. Jeg elsker hove!! Det er som en liten egen verden 🙂 Skal faktisk være festivalblogger der i år, og har skrevet litt tips her http://festivalspirit.blogg.no/1400933430_essensielle_ting_i_fe.html 🙂
      Og er VELDIG enig med deg, hvertfall angående altfor fulle mennesker og moshpit greia. Syns de fleste som reiser burde ta med seg ekstra god og positiv innstilling, vær åpen for alle typer mennesker og vær glad! (Men SELVSAGT forsiktig). Selv ble jeg overrasket over hvor frekke noen var, våknet av at noen pisset på (!) teltet vårt, og spurte enkelt og greit om personen kunne gå en annen plass. Fikk tilbake “JÆVLA HORE!!”. Kan ikke annet enn å le!
      Ellers… IKKE Campe på Smørøyet. Blir forvandlet til en gjørmebinge hvis det regner..
      Håper du får en fantastisk festival! Håper vi sees 🙂 Du virker som en utrolig gøy og interessant person å henge med!

    7. Har aldri vært på Hove, men jeg har såååå lyst! Få heller dra neste år tenker jeg! Utrolig kjekt innlegg, elsker når du skriver slike innlegg 🙂

    8. Kult innlegg!! Jeg er bare 14 år , så det er vel litt i tiligste laget å dra dit for meg.. Når er det egentlig innafor å dra dit? 15-16..?

    9. Hvordan er det med matutvalg på hove? Generelt salg av diverse ting, feks alkohol, vanlig mat som brød og andre nødvendige ting? Er det en butikk i nærheten, og kan man ta med det man vil inn?
      Jeg er selv vegetarianer og opplever sjelden at “fastfood-buer” har vegetarmat!

    10. HOVE BLIR JO DØDS RÅTT DA! Skal jobbe frivillig som bartender ved Hovescenen i år, så blir en helt annen festivalopplevese enn det som er vanlig hvert fall. Men blir uansett bra 😉
      Kos deg på Hove, Sophie!

    11. Ser jeg deg på hove så skal jeg kaste en bøtte med gjørme i trynet ditt for så og helle hele ølen over deg. Får krysse fingrene for at du møter på meg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg