vi trenger forandring

Den tyske fotografen Elias Hassos har tatt en fantastisk bildeserie jeg gjerne vil dele med dere, som viser oss livet til dyrene bak gitter, murer og i bur, slik mennesker ofte liker å se dem som underholdning. Kjedsomheten av å tilbringe hele sitt liv på nøyaktig samme sted, de aner ikke hvordan frihet føles. I flere generasjoner har vi buret inne dyr for underholdning, og jeg personlig mener det er helt sinnsykt at vi enda ikke har kommet lengre enn som så. Vi sender folk til månen, vi kurerer sykdommer, men vi bruker dyr som underholdning. Er virkelig dyrehager nødvendig?

 

 Hva er deres meninger? Er det noen som har gode argumenter til hvorfor vi bør bruke dyr på denne måten? Eller hvorfor noen velger å dra i dyrepark? Jeg mener at dyreparker for dyrearter som er i ferd med å dø ut stiller seg litt i gråsonen, men vi mennesker er jo egentlig grunnen til at de i det hele tatt holder på å dø ut. Dessuten, slike dyrehager, eller områder, ser ikke ut som på bildene over. Og at det faktsik drepes dyr i dyrehager for å få plass til nye dyr er sinnsykt. 

Er du også imot dyr som underholdning? Vis det, del innlegget. (og riv ned sirkusplakater).  

108 kommentarer
    1. Dyrehager er så absolutt ikke nødvendig etter min mening, og dersom jeg får barn i fremtiden skal eg aldri ta de med i en med mindre det fungerer som et rehabiliteringssenter som slipper dyrene fri igjen når de er klare for det – og da skal de isåfall se hele prosessen. Mennesker er sinnsyke.

    2. Er så glad du virkelig bryr deg om sånne skaer. Enkelte ganger virker det som vi er alene om å tenke slik.. Jeg har en veldig ypperlig video til deg her, som du gjerne burde dele med leserne dine. Si ifra om du vil ha den.

    3. Jeg går ikke i dyrehager lenger! Likte det når jeg var mindre, men nå som jeg har mer forståelse så har jeg boikottet det helt!

    4. Jeg har alltid tenkt at dyrene i f. Eks Dyreparken i Kristiansand har det dødsbra, for det virker nemlig som det når man besøker de. Men som du sier så vet de ikke noe annet, de har ikke noe annet valg enn å godta at de må sitte i er bur for resten av livet.
      Jeg skjønner jo at barn synes det er veldig gøy å gå i Dyreparken å se på alle de ville dyrene, men jeg synes vi har kommet så langt at andre løsninger kan brukes, f.eks at mennesker drar på safari, altså at dyrene er frie, men at vi kan se på de!

    5. Jeg er imot det. Synes det er helt forferdelig at frie dyr blir stengt inne i bur.. De får jo ingen ting ut av livet. Synes virkelig det er unødvendig å stenge dyr inn i bur!

    6. Dyrene lever som fanger for å underholde. Det er dårlig av foreldre å ta med sine barn i dyrehager. Sant det med gråsonen, men ikke vet jeg. Jeg er mer for naturreservater, der dyrene lever mer som i det fri. Hellet i det fri tror jeg flest ikke vil ha det så bra. Slemme mennesker vil gjøre dyrene vondt om ingen “eier” dem. Derfor tror jeg naturreservater er best! Bort med dyreparker, dyrebutikker og SeaWorld! – om det da er best for dyrene

    7. Når jeg var mindre så elsket jeg å reise til dyreparker og slike plasser, men nå som jeg er blitt større så har jeg tenkt mer over dette med hvordan dyrene faktisk lever på slike plasser – og det er ikke bra. Jeg søkte vettet ut av meg på google for å finne ut hvordan de hadde det – og jeg skal aldri sette min fot inn i en dyrepark eller i “aquapark”- igjen. Jeg har lært så utrolig mye av både deg og Tonje Kvamme om hvordan dyr lider for mennesker – så jeg ble mer opptatt av hva jeg kjøpte, er det dyretestet eller ikke? Jeg har blitt vegetarianer, og bruker ikke ull, skinn, pels eller noe annet som kommer fra dyr.
      Jeg syntes det er helt grusomt hvordan mennesker har “tatt over jorden” og bruker dyr som underholdning, “testere” på sminke/andre produkter og at vi “trenger” dem for å overleve. Det helt sykt. Skulle gjerne ønske jeg kunne dra Norge rundt å rive ned alle dyreparker o.l. og slippe disse dyrene i det fri, i det klimaet de hører hjemme.
      Jeg er utrolig stolt av deg, du gjør så mye godt for verden, du inspirerer andre til å begynne en plass, og du er helt fantastisk. Jeg mister ofte troen på menneskeheten, hvordan dyrene og hvordan jorden kommer til å bli, om vi fortsetter slik vi gjør nå. Godt at noen er så godhjertet som deg. Ble litt langt, menmen 🙂 Takk for at du er en så stor inspirasjon Sophie. <3

    8. Jeg bor i Kristiansand rett med dyreparken, og jeg må jo innrømme at jeg har vært der utallige ganger når jeg var liten, og noen sjeldne ganger de siste årene. Barn syns jo det er kjempegøy å dra til dyreparken, men det er jo kaptein sabeltann og tivoliet de fleste bruker tiden sin på der inne. De trenger jo egentlig ikke dyrene der. De sitter jo bare der i innhegningen sin dag ut og dag inn. Dyreparken har nå avlivet mange av de australske dyrene for å få plass til Geopard. De må vært år gjøre noe slikt for å være på toppen i Norge. Jeg har boikottet Sirkus helt, men jeg tror jeg ikke kommer til å dra i dyreparken på veldig lenge.

    9. Jeg mener at du ikke har rett til og uttale deg om noe som har med dyrs rettigheter og gjøre, med tanke på at du sprøyter deg selv full av produkter som er framstilt og testet på dyr!

    10. De henter jo veldig sjelden dyr fra det ville inn til dyreparker, det er somregel ville dyr som er avlet i bur, eller dyr som av en eller annen grunn ikke kan leve i det fri lenger.
      selvfølgelig finnes det unntak, og slik skal det ikke være mener jeg! Dyr som kan leve i det fri bør såklart få leve i det fri.

    11. Jeg drømmer om en verden hvor det nesten ikke er mennesker. Hvor alle verdens dyr lever under åpen himmel. er det så mye å forlange at et dyr lever der hvor det var ment for? Mennesker er forferdelige. grusomme. Ser for meg at alle verdens byer er erstattet med vakkert landskap, hvor dyrene og ytterst få folk lever i harmoni. Kunne virkelig ønske jeg kunne skru tiden tilbake slik at jeg kunne leve i stammekulturer. Den gangen menneskene respekterte dyrene.
      Vi hogger skog, elver blir demmet, dyr blir stilt ut til pynt og dyr lever i konsentrasjonsleirer til de blir en pølse. Det er grusomt at vi ikke ser deres verdi til annet enn hva vi kan bruke av dem. Mennesker er virkelig grusomme.

    12. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Slike dyre”parker” som er avbildet synes ikke jeg er akseptabelt, man kan jo se at dyrene ikke trives. I store dyreparker der dyrene har veldig stor plass til å bevege seg på er litt mer OK, men jeg synes også det er trist at de må være fanget i et område.

    13. Er så bra at du tar opp sånt! I dag er det slike saker nesten ikke å se for oss, så det er veldig bra at du tar det opp. Helt enig med deg, stå på!

    14. Ja, hva med alle restylanen du tar i leppene dine. Er jo testet på dyr først og blir framstilt . Du har jo ingen rett til å skrive om dyrens rettigheter. Men man kan ha forskjellige rettigheter

    15. Takk Sophie Elise for at du hjelper oss andre til og forstå hvor fryktelig mange dyr har det. Jeg personlig liker og være i dyreparker men etter jeg har sett disse bildene så forstå jeg at det kansje ikke er like kjekt for dyrene. stå på du er best !

    16. Jeg synes noen dyreparker er bedre enn andre. Dyreparken i kr.sand er ok men det er selvfølgelig ikke optimalt.
      Synes det blir dumt å si at sophie ikke kan uttale seg, man kan ikke kreve at en person skal være perfekt for å kunne si sin mening. Det er det få av oss som er. Da blir det ferre som kan snakke dyrenes sak, og det kommer det ikke noe godt ut av.

    17. tenker at hvis man absolutt har lyst til å se gorillaer og giraffer så er det en mye mer spennende å se de i sitt naturlige habitat. Hvorfor holde seg på norsk jord når man kan dra på safari i Sør-Afrika f.eks så får du opplevd litt mer av verden, og slik som den egentlig er. Er faktisk mye mer verd å spare opp penger til det i mine øyne 🙂

    18. Du sier det jo selv, de VET IKKE hvordan frihet føles, derfor lider de jo ikke av den grunn. Her i Norge har dyrene i slike parker det supert, det ser vi jo på tv-serier som “Akvaritet” og “Dyreparken”. De mater de regelmessig med bra mat, gir de medisiner og de har mange likesinnede(samme art) å leke med, lage familie med osv. De har vent seg til dette livet, så sånn sett er det ikke synd i de. Det er verre med dyr som ikke er vokst opp der, men likevel blir tatt inn i fangenskap. De vil jo merke det. Livskvalitet handler ikke om hva man mangler, men hva man har. Tenk på alt f.eks. vi nordmenn har og likevel er vi ikke i nærheten av så lykkelige vi burde være, men hvis du ser på U-land, de fattigste – de finner glede i ting vi grøsser av omtrent. Det vet jo du som har besøkt de og sett det med egne øyne. De har det jo egentlig helt jævlig, men de klarer på en syk måte å finne glede i det som går an. Slik kan man tenke oss at dyrene også gjør, de tenker ikke “wow hadde vært nice å ta en løpetur på savannah nå ass, men så er jeg jo stuck her”. De lider ikke – så lenge det ikke pågår ulovlig dyremishandlig i parkene.

    19. Er både for og imot, men mest imot. For går mest på at man har muligheten for å ta vare på dyrearter som er truet, men du har jo egentlig rett at dette går i gråsonen. De som lever i dyreparken i Kristiandsand er ånn sett ganske heldig, i forhold til enkelte andre land. Når jeg var i beijing zoo i kina, så fikk jeg først det positivet inntrykket, fordi vi startet med å gå inn til pandaene og de levde som konger. Store, grønner områder og masse mat, men når vi gikk innover i parken la jeg merke til hvor fælt noen av dyrene hadde det. En stakkars isbjørn som kun hadde vann og kjøle seg ned, den kastet på hodet og var svært stresset. Det hele toppet seg, når jeg kom til elefantene og det fikk meg til å dra hjem. Folk kastet mat og søppel til dyrene enda det var forbudt, og ingen brydde seg. Elefantene stod i noe som så var litt større enn en stor hesteboks, de hadde triste øyene og de to som stod sammen var festet i fotlenke. Vi dro ganske raskt hjem etter det, og lysten til å dra i dyrepark igjen frister lite 🙁

    20. Hei Sophie! Jeg syns det er flott at du setter fokus på dette problemet! Selv er jeg veldig glad i dyr, og har vært så heldig og fått plass på norges veterinærhøgskole på dyrepleierutdanningen. Jeg vil vie livet mitt til dyrevelferd, med spesielt fokus på utrydningstruede dyrearter, som den sibirske tigeren. Derfor vil jeg spesialisere meg innen dyrevelferd: menneskeheten har behandlet dyr alt for dårlig i alt for lang tid, og jeg tror kanskje løsningen på å bevare tigrene (og andre dyr) ligger i avlsprogram på steder som dyreparken i Kristiansand, men da er det et minimumskrav at tigrene blir stimulert på en slik måte at de bevarer de ville og naturlige instinktene sine på best mulig vis! Hvordan skal man kunne sette ut dyrepark-dyr, hvis de har mistet fluktinstinkt osv.? Det vil de ikke overleve. Dyr hører ikke hjemme bak lås og slå, men for å redde utrydningstruede arter kan det hende at dette er siste utvei. Det er tragisk at det har gått så langt! Men dette er hvorfor jeg vil spesialisere meg på atferd på ville dyr og gjøre det jeg kan for at det skal bli så bra det kan. Dessuten tror jeg dyreparker bidrar positivt til det å lære mennesker om dyr og situasjonen deres, og minne dem på at det er vår skyld at det har gått såppass langt at dette er en av få muligheter vi har for å bevare fantastiske arter. Hvis en familie går i en dyrepark og ser en tiger, ser hvor utrolig den er up close, og får høre dyrepasseren fortelle at disse utrolige dyrene holder på å forsvinne, så tror jeg det vil være en wake up call for folk flest. Men man må være kritisk til hvilke steder man besøker, for det er MANGE helt GRUSOMME dyrehager der ute!

    21. Det finnes ingen god grunn til å behandle dyr på denne måten. Det er jo så mange safari turer og slikt tilgjengelig, der man får se dyr i det fri vist man virkelig vil det. Helt utrolig at vi fortsatt behandler dyr på denne måten. Selv om dyreparker i Norge kanskje er bedre enn i andre land er ikke det et bra argument for å fortsette med dette, de hører hjemme i det fri uansett. Jeg lurer på hvordan de menneskene støtter sånt hadde følt seg om de satt innesperret time ettet time bak glassvinduer osv.
      Earthlings åpnet virkelig øynene mine, fantastisk (men grusom) dokumentar!

    22. Hanna: Jeg er helt enig, jeg personlig har hatt æren av å oppleve blandt annet delfiner i sitt naturlige element, det er hundre ganger mer fantastisk enn å se det i et påtvunget miljø!

      Og, jeg ville ikke akkurat ha ropt halleluja på vegne av dyreparkene i norge heller. Var det ikke dyreparken i Kristiansand som nettopp avlivde dyr for å få plass til noe, selv om dyrene var helt friske?

    23. Jeg mener at du ikke har rett til og uttale deg om noe som har med dyrs rettigheter og gjøre, med tanke på at du sprøyter deg selv full av produkter som er framstilt og testet på dyr!

    24. Var jo ikke så veldig spesielle bilder? Ser ut som hvem som helst kunne dratt i en dyrehage og ta slike. Men er enig i budskapet

    25. Det er så ufattelig sinnsykt hvordan mennesker ikke kan ta dyrs verdier på alvor. De har et liv de også! Selvom menneskers hjerne er mer utviklet og at vi er den arten i naturen med høyest inteligens, kan vi ikke bare herske over alle andre arter. Vi må virkelig ta hensyn. Det er som om man dreper en flue fordi den var irriterende. “den ville dø uansett” eller “Herregud, de har jo ikke hjerne/bevissthet, det var jo bare en flue”. De har likevel ett liv. Menneskene er som nazistene under andre verdenskrig. De så ned på den andre rasen. Jødene. Vi ser ned på dyrene. Behandler de som dritt. Oppevarer dem i konsentrasjonsleirer. Og hvis de ikke klarer å gjøre nytte for seg der, så dreper vi dem. Andre verdenskrig tok slutt, og jeg har troen på at denne krigen mot dyrene også vil det en gang. Vi må bare kjempe videre. Harere. For dyrenes rettigheter. Vi må kjempe mot oss selv.

    26. Jeg mener at du ikke har rett til og uttale deg om noe som har med dyrs rettigheter og gjøre, med tanke på at du sprøyter deg selv full av produkter som er framstilt og testet på dyr!

    27. Kjempe dårlig gjort av mennesker å gjøre sånt, får så vondt inni meg av å se disse bildene (selv om de er kjempefine) <3

    28. Er helt imot å bruke dyr som underholdning. Det eneste som er bra med visse dyreparker er at de ofte har avlsprogram for dyr som er utryddelsestruet eller er i faresonen. Disse dyrene er der kun den første tiden uten noe særlig menskelig kontakt og blir introdusert til den ville naturen under oppsyn til de klarer seg. Mange arter som har vært i faresonen har økt i antall takket være dette.
      Sirkus etc er bare noe tull. Er helt grusomt at det fortsatt er lov.

    29. Jeg tenker at grunnen til at vi fortsatt sperrer dyr inne for underholdning er kun på grunn av pengene denne industrien innebærer. At vi ikke har kommet lengere er faktisk helt utrolig, vi lever tross alt i 2014!

    30. Jeg syns det er greit å ha dyr i dyrehager om de er født i fangenskap, men jeg syns også at de skal ha soppas stort bur og muligheter for å kunne gjemme seg om dem ønsker å være i fred. Og at dyre passerne skal være flinke med å aktivere dem så dem ikke har det samme dag inn og dag ut.
      Jeg syns dyrehager er bra å ha sånn at barn har en mulighet til å gå å se på dyrene å lære om de forskjellige artene og det er ikke alle som har råd til å dra til f.eks Afrika for å se på dyr. Men ja i en viss grad kan dyreparker være dyreplageri men som jeg har nevnt over her så syns jeg det er helt ok om dyrene er født i fangeskap, har store bur og har dyre passere som bryr seg om dem.
      Jeg er også for å ha reptiler som kjæledyr i Norge VIST dyrene er født i fangenskap og menneskene som anskaffer dyrene har kunnskapen de trenger og har store bur og utstyret dem trenger for at dyret skal ha det bra..
      “vi bruker dyr som underholdning” Jeg vill si at kjæledyr også går under denne. så da blir jo spørsmålet er det virkelig nødvendig å ha kjæledyr? de fleste vill vell si ja fordi dem har det bra med oss.. det samme gjelder disse “ville” dyrene i dyreparken også.. har de det bra så er det ikke noe galt i det.. å folk glemmer ganske fort at kjæledyr også er dyr som er i et “påtvunget” miljø som du kaller det. Og jeg vill tørre å påstå at det skjer mer misshandlinger i private hjem enn i dyreparker..
      Jeg syns det skulle ha blitt påført mere lover og regler på åssen dyr skal ha det privat,parker,kles industrien, mat industrien osv.. enn å konsentrere seg om at alle skal bli vegetarianere å legge ned det ene og det andre for det kommer ikke til å skje så er bedre å konsentrere seg om at dyrene skal ha det bra så lenge de lever før de eventuelt skal slaktes, bli laget kåper ut av osv..

    31. Ja, sophie? Flere som har postet samme kommentar her 🙂 hva med det du fyller kroppen din med? Det er jo både framstilt av dyr og testet på dem etterpå? Hvorfor er det ikke galt av deg å støtte en sånn industri, mens du samtidig skal korsfeste de som spiser kjøtt? Syns det er direkte pinlig at du holder på sånn, å fikk hakeslepp når NOAH ville samarbeide med deg! Du er jo rett og slett en skikkelig hykler! Kjøttetere er fanden selv, å du er en liten engel bare fordi du har kuttet ut kjøtt(men ikke fisk å skalldyr), og betaler en viss sum i mnd! men du tar ikke hensyn til dyrene du heller, når det må gå på bekostning av utseendet ditt? Der går grensa liksom? Det er viktigere å insijere både lepper, pupper og trynet ditt å sette på vipper og negler! Du støtter en industri som dreper dyr for skjønnhet og sperrer de inne og torturerer de, bare sånn at vi kan få bekreftet at DU skal få se bra ut! Men død over de som spiser kjøtt liksom, naive jævler… Hæ? Blir du ikke flau? Syns det er på tide å få dette fram i lyset, så alle kan få se hvem som er naiv! For det er nemlig deg selv, og alle trettenåringene som forguder deg.

    32. Må si det er litt ironisk at rett etter dette innlegget er det en reklamelink til dyreparken.no, som du får betalt fra blogg.no for å ha på bloggen. Kanskje noe du burde ta opp med dem? Ellers så er det å kalle deg hykler litt drøyt, slik som endel over her har gjort.. Herregud, har dere komplett orden på alt rundt dere? Det MÅ vær mulig å få lov å vær imot dyreplageri selvom du bruker vippeextentions.

    33. Nei, det er akkurat det samme som å spise kjøtt, gå på cirkus, eller i dyrehager 🙂 man støtter den industrien på akkurat samme måte ! Å hun rakker ned på de som ikke er vegetarianer, så enten kan hun holde kjeft, eller ta til vettet å slutte å sprøyte inn stoffer som er LAGET AV DØDE DYR. Så jo, hykler er hun 🙂 om du ikke kan innse det, er du vel av samme ulla sjøl.

    34. På en måte synes jeg det er greit med dyreparker, men på en annen måte MEST, så synes jeg vi ikke burde ha det.
      Grunnen til at jeg synes det er greit er fordi det er fascinerende å se sånne dyr som man ikke får sett ellers.
      noen har ikke mulighet til det, og det er heller ikke lett å se.
      på en annen måte synes jeg man ikke skal ha dyreparker fordi de skal få leve der de ” kommer fra” og ikke i en 4 – kantet glassboks, der de ser og gjør det samme hele tiden.
      Jeg er absolutt enig med deg.

    35. så gjør noe med det da hvis det er så viktig at dei skal heller leve ute i friheten , istedenfor å gnåle om det her inne , samma er det med den dyremishandlingen , du gjøre sikkert kje en dritt med det heller

    36. Jeg er helt enig i det du skriver. Jeg er så sterkt imot dyrehager og sirkus at det ikke finnes ord! Jeg må dessverre inrømme at jeg har gått på sirkus og jeg har vært i dyrparker. Jeg skjønte ikke hvordan det påvirket dyrene å være der, jeg var rett og slett uviten, noe jeg tror de fleste mennesker er. Derfor er det utrolig bra at du som har så mange lesere skriver om slike viktige saker. Håper vi en dag slutter å behandle dyr som om de ikke er verdt noen verdens ting!

    37. kan jeg få spørre deg om en ting, hva har du tenkt å studere i framtiden? kan du lage et ukens spørsmåls innlegg ? 😀

    38. Karoline: Hei! Tror ikke jeg kommer til å starte med noe ukens spørsmål, fordi det dabber bare av og jeg vil glemme det hele tiden. . Men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg kommer til å studere, tenkt litt på å gå foto ett år, og makeup ett år, men ingen tanker utover det per nå.

    39. Blir flau, folk kan ikke kåmme å si at ho ikke har rett til å uttale sæ fårdi ho har sprøyta ting inn i tryne.. Da har væll faen mæ ikke nån av dåkker andre såm spis kjøtt heller eller kjøpe en dritt som e lagd i Kina lov til å uttale dåkker nåkka såm helst om dyre- eller menneskerettigheta 🙂 E fullstendig eni i d Sophie skriv!

    40. K: Hei! Ja, man kan bruke vippeextensions som ikke stammer fra dyr. Og however, så er jeg ikke imot medisinsk testing på dyr, fordi jeg vil heller ta medisin som er testet på dyr enn og dø, noe jeg har skrevet på bloggen før. Bare for å klarere det litt :-=

      Det er blogg.no som styrer de annonsene, og ikke noe jeg velger selv, de kommer uansett for hvem som har blogg på denne portalen. Men, jeg tror det er styrt via google, så når jeg skriver ordet dyrepark, kommer det under.. tror jeg.

    41. Anonym: Jeg har skrevet på bloggen tidligere at jeg ikke er imot medisinsk testing på dyr. Jeg har selv operert meg, fått narkose, vært innlagt på sykehus av andre grunner, og der er det rett og slett ikke et valg om man vil ha noe som er dyretestet eller ikke. Restylane er, som jeg tipper du sikter til, et medisinsk stoff som også blir brukt medisinsk. Om så du bare får en liten sprøyte, går til tannlegen eller whatever – det er testet på dyr, og per nå finnes det ikke andre alternativer.

      Når det er sagt kan man godt skrive under kampanjer og støtte opp med penger til forskning for å få en slutt på dette, noe jeg personlig gjør.

      Men, er det VIRKELIG nødvendig for meg å nevne dette i ethvert innlegg? Hæ? Hæ? Hæ? (for å være litt som deg, da).

      Jeg personlig donerer ikke en liten sum i måneden, den er ganske stor. Og jeg har nok fått veldig mange til å bli vegetarianere. Jeg spiser altså ikke kjøtt, noe som hjelper en god del, jeg spiser heller ikke gelatin, jeg spiser ikke fisk fra oppdrett, og skalldyr spiser jeg heller ikke. Schampi og reker spiser jeg ikke. Jeg spiser ikke kreps, krabbe osv. Jeg bruker ikke sminke som er testet på dyr. Jeg bruker ikke pels. Ikke skinn. Jeg driver kampanjer mot sirkus. Jeg jobber frivillig med NOAH – og det kunne jeg ha gjort også om jeg spiste kjøtt, men f.eks var imot sirkus. NOAH samarbeider med mange som ikke er veggis;-)

      Så JA, jeg er vel en helt forjævlig person, fordi jeg bruker medisinske produkter som har blitt animalistisk tester. Man kunne ha bodd ute i skogen, aldri rørt noen dyr eller noe som ligner på et dyr, men om du havner på sykehus, kommer du uansett til å være nært noe som har blitt testet på dyr. Det er medisinsk, igjen – restylane er et produkt som går under der.

      Og siden vi er på ærlighetens sti – jeg har takket nei til så mange samarbeid på grunn av slikt som dette, sist ut var en stor sminkekjede i norge, som jeg kunne ha tjent 20 000 per mnd for, bare ved å skrive to innlegg om dem. Jeg takket nei fordi de har Loreal, som tester på dyr. Så jada, det er jo bedre å gjøre litt enn ingenting.

      Håper noen får med seg denne, for jeg gidder faen ikke si det flere ganger. Altid skal det være noe feil

    42. Mange dyreparker er veldig gode når det kommer til dyrenes ve og vel. Men å avlive dyrene egenhendig for å få plass til andre dyr er unødvendig. Jeg synes, på en annen side, at det er bra at vi har noen dyreparker. Det er mange dyr som kanskje har blitt skadet, eller lignende, som gjør at de ikke ville ha overlevd ute i naturen. Det er da jeg synes at dyrehager er et bra sted. Jeg har heller ikke noe imot at dyrene blir “importert” og “eksportert” om det er liten kapasitet i en dyrehage.
      Men å fange ville dyr og sette dem i en dyrehage synes jeg er unødvendig. Da hadde det fungert mye bedre med naturreservat (der kom vi inn på et annet tema, hva synes du om naturreservat?). Jeg synes vi burde redde så mange dyr som mulig, men å ha et overordnet mål om å sette de tilbake i den ville naturen 🙂

    43. Hvorfor er det greit med restylane og silikon, men ikke sminke? Alt er for å fremheve utseende og kun for forfengelighet del!

    44. Leste kommentaren din to hakk over her og jeg må bare si at ditt arbeid for dyrene imponerer meg, Sophie. Ting kan aldri bli perfekte og det er unadvendig å gnåle om at du bruker restylan, spesielt når du hjelper på så mange områder. Delte innlegget ditt på facebook forresten 😉 Stå på hvidere og kos deg masse den kommende uken i syden <3

    45. Når jeg var innlagt på psykiatrisk ble jeg tvingt med i en dyrepark fordi jeg ikke fikk være alene på avdelinga ._. en jente lot et av dyrene spise en POSE.
      Noen steder har kanskje ikke dyrene det så aller verst, men ingen tenker på hva vi faktisk gir dyrene.
      Og tipper på at dyrene hadde valgt frihet framfor bur, og istedenfor å bli glodd på hele dagen.

    46. Detta var veldig triste bilder å sjå. Bra du lar det komme fram i lyset! Fælt å se hvor liten plass de hadde til å bevege seg på.

    47. Heia! Følte bare for å skrive dette x)
      Jeg og venninnen min Hanna var å rev ned alle sirkusplakatene vi kunne se rett etter at de hadde hengt dem opp, følte meg veldig bra da, haha! 😀

    48. Men du velger jo selv å ta restylane? Det er ikke noe som er pålagt, sånn som en nødvendig operasjon i forbindelse med en ulykke hadde vært, for eksempel? 🙂

    49. jeg er litt både og.. kommer jo veldig ann på plassen og tilstanden. Lurer litt på hva de gjør med de afrikanske dyra om vinter’n når de ikke kan være ute lenger hvor det er stor plass..
      men den dagen jeg får barn, så vil jeg jo ikke nekte å ta med barna mine til dyrehagen, når jeg kan huske hvor glad jeg var i det.. La heller unger få sin egen mening når de blir eldre istedet for å presse på dem sine egne.. om du skjønner..?

    50. Hei Sophie, jeg er helt enig i at du har gjort mye bra for dyrene, tommel opp for det! Men det ser ut som at du ikke klarer å se lenger enn til din egen nesetipp( eller skal vi si leppe, bryst OG nese) i denne saken. Du må ta inn over deg at du regelrett har oppfordret unge jenter til å fikse på utseende sitt ved hjelp av slike reklameinnlegg om restylan Botox og silikon. DU skaper et behov unge jenter mest sannsynlig ikke hadde før de leste bloggen din. DU får restylan, silikon og Botox til å høres ut som noe”alle” må ta for å bli vakre, DU skaper et PRESS på unge jenter som går noe sånn her: dersom du er misfornøyd med noe i ansiktet ditt eller ellers på kroppen så er det helt greit å fikse på det ved å la dyrene lide for din skjønnet, det er jo medisinsk liksom….. Skjønner du hva jeg mener Sophie? Selv om produktene blir ansett som medisiner så bruker ikke du det som det, og du oppfordrer ikke leserne til å gjøre det heller, du bruker det for å se PENERE ut(bortsett fra nesa) og det er ikke bra Sophie…

    51. Ja, det er noe du velger! Jeg skjønner godt at man må om man har vert utsatt for ulykke eller sykdom, men her velger du altså å støtte en kosmetisk industri, du velger og bruke både det ene og andre, bare for at du vil se bedre ut 🙂 du vet godt hva det er laget av, og at det er testet på dyr, å at du ikke bryr deg? Hallo, der sier du mot deg selv. Det er ikke nødvendig og svare som en diva, du burde skjønne selv at hvis du velger dette så kan du bare slutte å rakke ned på både de som ikke er vegetarianere fordi de støtter en horribel industri OG venninnene dine i Harstad, fordi de er overfladisk… Tror de har et utrykk for det der; man skal ikke kaste stein i glasshus!
      Å her sier du altså selv at du vil kjempe for dyrene, men ikke så lenge det går på bekostning av ditt eget utseende. Kom igjen, du kan ikke bli overrasket over at folk reagerer? Så igjen, ikke rakk ned på folk som spiser kjøtt, for du er jo ærlig talt ikke bedre selv… Da er det bedre å bare sette seg ned og holde kjeft. For etter min mening så er det langt mer naturlig å spise kjøtt enn å begynne å sprøyte kroppen full i en alder av 18 år.

    52. Jeg elsker dyr over alt på denne jord, men jeg går fortsatt i dyreparker. Men jeg leser meg alltid opp på nettsiden til dyreparken jeg evt skal besøke for å undersøke om hvilke prosjekter de har, som f. eks truede dyrearter, regnskogfondet etc og at de er medlem av EAZA, som vil blant annet si at dyrehagen har god dyrevelferd, etiske retningslinjer, informasjon om dyrene og bevaringsprosjekter.
      Noen dyr har det faktisk mye bedre i fangenskap og lever mye lengre i dyrehager. Der har de også mulighet for medisinskhjelp hvis nødvendig. Men jeg reiser ikke på delfinshow etc. Men mange dyrehager jobber for bevaring av naturen, driver undervisning og forskning, og har avlsprogrammer på flere dyrearter. For noen dyr kan faktisk dyreparker være siste redning.

    53. Er ikke fan av dyreparker! Man kan se mange stereotypiske oppførsler (gå frem og tilbake, stirre i vegge, gjøre samme bevegelse om og om igjen). Det går ikke bare ut over psyken til dyrene, men også den fysiske helsen. Det er egentlig ganske logisk. Hvis et dyr med en anatomi for å løpe/gå langt blir satt i bur så vil det gå ut over ledd, muskler, skjelett, nervesystem, ja det meste. For eksempel er det få som tenker at kaniner ikke har nok plass når de er i et 1m langt bur. Kaniner skal løpe/hoppe..mye! Uten den stimulien begynner ryggvirvlene å gro sammen, noe som selvfølgelig er ganske smertefullt. Det samme med de dyrene som kanskje begynner å vaie fra side til side (bare for å ha noe å gjøre), de får problemer med leddene. Dyrene er kanskje født i en dyrepark, men anatomien og instinktet er fortsatt DER.
      Når det kommer til det at du har tatt whatever i kroppen: folk burde lese seg opp på lovene i Norge når det gjelder dyrevelferd og velferd for dyr som brukes i forsøk. Det er STRENGE lover! Og de er gratis og enkle å finne frem. De er for det meste helt like i alle EU/EØS land. Kunne skrevet en hel stil om dette, men folk får finne ut av det selv. Få på plass fakta før man slenger ut beskyldinger om hvem som er hylker. Det er ikke bra med dyretesting, men er det bedre at fattige mennesker blir “tvunget” til å ta på seg forsøk for penger?!
      Vi er ikke virenskaplig der enda, hvor organkulturer dyrket i lab kan erstatte ordentlige organ.
      Jeg er på god vei til å bli veterinær, jeg spiser kjøtt sånn som de fleste andre på studiet/verden, er jeg hylker?

    54. Ja hvis du har så jævla mye penger så gjør noe med det da?
      haha enig med anonym der oppe også.
      Du har jo penger du reiser jo hele tia, så gjør noe med det ?

    55. Blir så glad når du skriver sånne innlegg av og til. Trenger flere personer som deg!! Stå på videre med arbeidet for dyrs rettigheter og miljøet. Du er en inspirasjon for mange 🙂 Jeg må tipse deg om en dokumentar som ligger på youtube, HOME. Kjempebra og oppløftende om man vil gjøre en forskjell her på jorda.
      http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

    56. Jeg skjønner prinsippet bak dyrehager! Er selvfølgelig spennende for både barn, og voksne å se ulike dyrearter! Men, vi får virkelig ikke et ekte bilde av dyrene når de er buret inn på den måten! Da bør de heller ha ” lukkede områder” der dyrene faktisk hører hjemme, slik at de har store arealer å bevege seg fritt på, å leve slik som normalt – men at folk kan gå utenfor gjerder for å se om de ser dyr – og vite at de er trygge! Dyr skal ikke bli holdt fanget for at mennesker skal bli underholdt! Og ja, ganske sykt at i 2014 så er det fortsatt dyreparker som drives på denne måten! Jeg ville mye heller sett en frisk, lykkelig apekatt som kastet seg rundt i trærne og levde slik den gjør av natur, i stedet for å se en deprimert ape innelåst i et bur, mens de som jobber der gir den en banan slik at barna kan klappe og ha det gøy.

    57. lurer bare på en ting:
      jeg vet at du er imot dyremisshandling og alt det der, men du bruker jo sminkebørster som er laget av dyr…..
      NOHATE 🙂

    58. Den dyrehagen har jeg vært i. Husker det var noen barn som sto og lagde grimaser til den store apen, som til slutt ble så sint at han gikk og hamret på vinduet før han satte seg bak en vegg.

    59. Du er jo rett og slett tilbakestående som mener at du ikke kan bruke sminke som er testet på dyr, men Restylane, botox, silikon og what not er helt ok “fordi det er medisinsk”. Man tester jo sminke også for å være sikker på at man ikke kan bli skadet av det – akkurat som Restylane o.l!! Du støtter jo testingen av det så lenge du bruker det – fordi DU bruker det ikke av medisinske grunner.
      bare fordi du føler at du må endre utseendet ditt fordi andre sier du er stygg, skal ikke dyr lide av den grunn. Du kan heller prøve å ordne på selvtilliten din enn å bruke alle de “medisinske midlene” dine, du.
      Du oppfordrer jo også andre jenter/gutter til å starte med slikt selv, så nei, du hjelper nok ikke til med så mye som du tror.. Det er skummelt hvor barnslig du er. Du er en voksen dame. Kanskje begynne å oppføre deg som en også, og legge bort divaoppførselen og slutte å være så sinnsykt dobbelmoralsk. Du ser ikke lengre enn til nesa di, og du driter i hva alle andre sier.

    60. Forstår ikke hvorfor dere fokuserer så mye på hva hun stapper i kroppen! Fokuser heller på det hun faktisk gjør, og jeg kan vedde på at hun gjør mer enn dere som gnåler! I stede for å poste en skitten kommentar her så kan dere jo heller donere en 50 lapp til NOAH, dyrevernet, WWF, you name it. Så kan du føle deg litt bedre en henne hverfall 😉 Tåpelig å prøve å knekke en person bare fordi du må få ut litt frustrasjon! Hva så om hun bruker medisinske produkter til kosmetikk?! Dyrene er allerede testet for medisinske grunner, og de hadde blitt testet om så alle som bruker silikon etc for kosmetiske grunner ikke hadde gjort det. De som har vært gjennom brystkreft hadde fortsatt fått nye bryster. De tester ikke et dyr for medisinske grunner og så samme greia igjen for de som skal bruke det utenom!
      Det at det er en tendens til å fremme Restylane o.l er jeg imot. Du burde ikke skrive når og hvor du tar det.
      Her, for de som ikke har innsikt i forskriften om forsøk med dyr (denne er basically i alle vestlige land):
      § 14.Gjennomføring av smertevoldende forsøk
      Ved forsøk som må antas å være forbundet med smerte, skal det nyttes bedøvelse med mindre formålet med forsøket er til hinder for dette og forsøksdyrutvalget har gitt særskilt tillatelse til å unnlate bedøvelse. Forsøk skal ikke påbegynnes før bedøvelsen har virket etter sin hensikt og skal avsluttes før denne virkningen er opphørt.
      Når det må antas at dyret er påført smerte, skal det gis smertestillende midler med mindre formålet med forsøket er til hinder for dette og forsøksdyrutvalget har gitt særskilt tillatelse til å unnlate bruk av smertestillende midler. Dersom uforutsett smerte ikke kan lindres, skal dyret avlives umiddelbart.
      Hvis det er grunn til å anta at smerten ved forsøket ikke overskrider smerten ved bedøvingen, kan bedøving unnlates.
      Blodprøvetaking fra hjertet samt injeksjoner i hjertet skal foregå under total bedøvelse. Dyret skal holdes totalt bedøvet inntil det avlives, med mindre forsøksdyrutvalget har gitt særskilt tillatelse til at dyret kan våkne av bedøvelsen.
      § 15.Gjenbruk av forsøksdyr
      Dyr som har vært brukt i forsøk som må antas å ha medført lidelse, skal ikke nyttes i nye forsøk som medfører annet enn ubetydelig smerte eller ubehag.
      Ansvarshavende avgjør om dyr brukt i forsøk skal avlives, eller om de kan brukes til nye forsøk. For ville dyr som er brukt i forsøk skal frisetting vurderes.
      Dyreforsøk bør ikke brukes om det ikke er helt nødvendig (det står det også i loven). Verden har ikke kommet til det punket at man kan dyrke opp egne organ å teste. Dessuten mener jeg at det er bedre om en mus/rotte/kanin går gjennom et forsøk enn et menneske som er så fattig at det er eneste måten å få penger på.
      Dette ble så langt at sikkert ingen gidder å lese…

    61. Sophie spiser ikke kjøtt, kjøper ikke sminke som er dyretestet, boikotter dyrehager, sirkus o.l, støtter organisasjoner og gjør noe godt for samfunnet!
      Dere som sitter her å skriver masse styggt, om at hun er en hykler, fordi hun har fikset på utseende sitt. Er du vegetarianer? kjøper du KUN produkter, sminke, husholdningartikkler osv som ikke testet på dyr? holder du deg unna egg, fisk, kjøtt, sirkus, dyrehager og bruker du penger hver måned på å støtte en organisasjon?
      Ikke det nei? SÅ HOLD FOR FAEN KJEFTEN DERES!
      Må da være bedre at hun støtter 70% istede for 0%? selv spiser jeg kjøtt, men kjøper ikke kosmetikk som er dyretestet, betyr det da at siden jeg ikke er veggis, skal jeg ikke få låv til å engasjere meg for kosmetikk som testes på dyr? skal jeg ikke få låv til å støtte dyreplageri? bare fordi jeg ikke kjør aaalt, så skal det ikke være greit å gjøre noen ting? Sophie er bare et menneske, hun kan ikke støtte ALT, hun må velge hva hun vil kjempe for!
      Veks opp! Selv om kanskje bestemora di har et fadder barn i afrika, er hun en jævla hykler fordi hun bruker leppestift fra Maxfaxtor, å lager kjøttkaker til deg og familien din! Get a life

    62. Jeg personlig synes det er greit å ha NOEN få dyr som ikke er ville i Norge i en dyrepark, slik at spesielt barn kan dra å se på hvilke sorter dyr som er i andre land. Sirkus derimot, det liker jeg ikke. Jeg støtter deg og blir med på å rive ned sirkusplakater!!

    63. Jeg synes dyrehager der dyrene får god nok plass er fint! Sånn at de både kan gjemme seg eller løpe, fly osv. Sirkus er jeg helt i mot. Dyrene er i bur som er på størrelse med dem selv, og blir pisket for å gjøre triks. Dyrehager som har så små bur som på bildene skulle ikke vært lovlig!!
      For noen år tilbake var jeg i en dyrehage i tallinn. Den var ikke noe moro å være i. Isbjørnen var i et stein bur på størrelse med fire isbjørner. Alt den gjorde var å gå i ring hele tiden. Og i tillegg var det sikkert nesten tretti grader ute.
      I sommmerferien i fjor var jeg i en dyrehage i Sverige. Den gjorde meg såå glad! Der fikk dyrene så stor plass at du ikke alltid kunne se de. Vi tok gondol heis og kjørte over stedene der dyrene holdt til som tok lang tid siden det var et så stort område. Sånt likte jeg å se:) De andre dyrene som ikke var i gondol fikk også veldig god plass, godt jobbet med den dyrehagen!
      Så la oss få en stoppe for dette sammen 🙂

    64. Blir litt for dumt at du sammenligner tannlegebedøvelse med restylane og botox. Du tar restylane får å få større lepper og botox får å se helt glatt ut i ansikte ditt. hAllo? Ekstremt overfladisk og dobbelmoralsk gjort når du står for det du står for og rakker ned på andre som spiser kjøtt eller går i dyrehager. Det blir for dumt Sophie, og det vet du. Og jeg har sett deg både spise reker på bloggen etter at du ble veggis med venninene dine i harstad. Og masse av det godteriet du har lagt ut på bloggen er det geletin i, etter du ble veggis, så her er det noen som prøver å ro seg unna ja 😉 Men for å klare opp i en ting, man er ikke veggis hvis man spiser fisk!

    65. vi blir jo innestengt i fengsel hvis vi virkelig har gjort noe dumt mnes dyrene blir innsetengt uten at de har gjort noe!

    66. Bildene du har her er fra dyrehagen i Georgia, har selv vært der pga jeg bor i North Carolina! Er helt enig med deg om hva du sier, når jeg var der så jeg spesielt gorillian kjedet seg veldig, syntes så synd på dem, men vertsmor som er så trangssynt var vanskelig å få henne til å forså!

    67. er ikke dette bilder fra dyreparken i Berlin? jeg var der i år og det er helt likt fra det jeg så i parken. Jeg synes det er utrolig trist at de må leve slik. Det er veldig mange arter som er nær på å dø ut og derfor blir de dyrene som er igjen satt i bur. Slik at mennesker skal hindre at de dør ut, ved å vaksinere og mate dem. Slik at det blir sikkert at de får unger og arten kan leve videre. Deretter blir de plassert i naturen igjen.
      Jeg sier ikke at alle dyreparker har denne tankegang, siden jeg har sett at det er mange dyreparker der dyrene ikke får mat eller tilgang til vann. Det fører til at de blir tynne og dør ut. Så det er veldig mange dyreparker som ikke behandler dyrene riktig, men det betyr ikke at alle dyreparker gjør det samme!!!!!!

    68. Jeg er helt for reservat, der dyrene har store områder for deg selv og er der for å bli tatt vare på. Men dyreparker som er til for underholdning er bare tull. Kan ikke fatte at jeg elsket å gå i dyreparker før og har vært mange ganger i Kristiansand dyrepark og tenkt at det var så bra der, huff. Bloggen din har virkelig fått meg til å åpne øynene for dyr, og jeg hadde vel neppe blitt veggis om jeg ikke hadde lest den. Jeg har store planer om å dra til Tanzania for å dra på verdens beste safari, det er slik det skal være!

    69. Gi orange is the new black end by sjanse! Serien er utrolig bra og blir egentlig bare bedre og bedre, og nå har jo sesong to akkurat kommet og! 😀

    70. enig med ingrid i toppen..
      en verden uten mennesker ville vært nærmest idyllisk. eller, en verden med mennesker som respekterer alle liv. store dyr, små dyr, kryp dyr og mennesker. en slik verden vil jeg se. ikke fler leiligheter i denne verden, vi tar jo fra dyrene hjemmene sine. ikke mer fisking. ikke mer dyrebutikk. slakting. dyrehage.
      en verden hvor dyr er frie, naturen går sin gang, hvor vi hjelper fremfor å drepe…
      og hvor vi lever vegetariske.. <3
      det er min drøm.
      vi trenger ikke kjøtt for å leve. vi trenger ikke å stå å se på at dyr lider.. men vi må, fordi myndighetene tillater det. blir gal. og jeg er nok ikke alene om å være veldig depresiv pga dette.. tenker på det daglig omtrent.. kills me..!!

    71. Jeg her helt og holdent imot at dyr skal være buret inne for at vi mennesker skal kunne ha det gøy. De stakkarslige dyrene får jo ikke leve slik de skal, i FRIHETEN. Det er jo det dyrene er til for, å være fri, få leve sitt liv på sin måte, helt forskjellig fra oss mennesker. Det er ikke meningen at de skal sitte innesperret i et bur pga vi trenger å underholdes. Jeg er selv veldig glad i dyr, og vil ikke de skal behandles dårlig. Dyr er dyr, de lever i friluft og natur. La dem være det!!!

    72. Hvis du ikke husker så var pandaen utryddningstruet før. Men de tok de inn i dyreparker, laget barn og satt de ut en etter en. Så nå er de ikke lenger utryddningstruet. Så i noen tilfeller er det bra med dyreparker ;))

    73. Jeg får bare vondt av å se de bildene.. Helt forferdelig å være innestengt i et bur for resten av sitt liv og ikke vite hva frihet er hvor det er plassen hvor de egentlig kommer fra.

    74. Her synes jeg det var mange tåpelige kommentarer. Selvfölgelig skal dyr leve et godt og fullverdig liv, men hvordan vet dere at de ikke kan gjöre det i fangenskap?
      Jeg jobber selv i en dyrepark og jeg VET at dyrene der har det godt. De som utdanner seg til dyrepassere gjör det fordi de har en forkjärlighet til dyr, ikke fordi de synes det er göy å pine dem, slik som noen av kommentarene hentyder til. Jeg selv elsker dyr, og jeg synes det er veldig göy å ha en jobb der jeg selv kan väre med å bidra til at dyr i fangeskap trives. Jeg vet også at jeg har lärt bort tonnevis av fakta til mennesker som ikke har visst noen ting om dyr i det hele tatt. Sånn sett kan man vel også se på dyrehager som en läringsarena for oss mennesker?
      I tillegg har det seg sånn at de aller aller fleste dyrearter som lever i fangenskap, lever mye lengre der enn i det fri. Nettopp fordi de har ikke levd under stress og panikk. De har aldri opplevd å bli jaget eller å flykte for sitt liv. Jeg sier ikke at alle dyr har det mye bedre i fangenskap, men pröver bare å sette det litt i perspektiv. Har dyr i dyrehager det så ille som dere skal ha det til?
      -Dyrepasser

    75. Her må jeg bare si at jeg er jævla usikker. Jeg er veldig glad i dyr og har søkt meg inn på dyrepleien. Men jeg har sett veldig mange dokumentarer om dyr i fangenskap og jeg må bare si at det er ikke alle som er like jævlig mot dyr som man skulle tro. JA det er nok mange dyr som har tøft i fangenskap og det nekter jeg ikke for, men at det er også dyr som har det bra. Jeg personlig syns det er kjempe koslig å dra å se på dyr og lære mer om hver og enkelte. Ikke fordi jeg er en dyrepiner men fordi jeg elsker å omringes av dyr. Og sånn som Maren skrev så er hun dyrepasser og du kan se at noen dyr også har det bra. Jeg liker dine verdier og du må ikke misforstå meg her. Jeg suns bare at det er like viktig å få med seg fakta før man skriver. Det kan godt hende at du har allerede gjort det også, men jeg ville bare si min mening. Man kan ikke ta alle under en kam, noe jeg personlig er for flink til.

    76. Jeg er HELT imot dette! La dyrene leve fritt sånn som vi kan. Ved å være inne på et lite rom over lenger tid blir jeg deperimert, så jeg kan jo bare tenkte meg til åssen dyrene har det.. 🙁

    77. Selvfølgelig har du som alle andre rett til å uttale deg om dyrs rettigheter (svar på en kommentar ovenfor)!! Tror desverre det er alt for mange dyr som behandles uverdig og det er DETTE som bør settes søkelyset på- bra du gjør det!

    78. Til deg som er paragrafrytter her: forsøksdyr blir innesperret hele livet sitt, vi har ingen rett til å bedøvelse de å de fødes for å dø omtrent. Å igjen, de lever i bur hele livet sitt, som dyr i dyrehager! Så til dere alle som holder med little miss perfect her: dere er like dum å dobbelmoralsk. Det er kjempeflott at hun gjør mye for dyrene, men hvorfor skal hun snakke som om at hun er den eneste i verden som gjør noe? Å hvorfor er det verre å støtte kjøttindustrien, enn å frivillig støtte kosmetikk industrien? Skjønner dere ingenting? Å hva hver dere om de som kommenterer “negativt” her? Hva vet dere om hva de gjør for dyrene? Poenget er jo at man skal ikke kaste Stein i glasshus! Så sophie kan legge fra seg diva nykkene sine å slutte å snakke som om hun er bedre enn alle andre, for det er jo ikke tilfellet her! Å hun ER ikke vegetarianer, man er ikke det om man spiser fisk 🙂 fiskene kommer seg jo ikke på butikken/restauranter på en finere måte en kua, selv om det ikke er fra oppdrett! Dere har vell vært på fisketur før…? Hvordan tror dere fisken har det når den helt uvitende får en krok gjennom leppa, inn i øyet, finne eller halen og blir dratt opp av vannet mot sin vilje? De føler frykt, smerte og stress de også, så det her blir for dumt. Hva med et innlegg hvor du beklager deg over hvordan du har skutt deg selv i foten og rakket ned på de som spiser “vanlig” kjøtt? Syns det er på sin rette plass om du skal fortsette å poste innlegg pm dyrevelferd, sophie! Men igjen, alt du sprøyter deg full med, det er på lik linje som å kjøpe produkter fra l’oreal, lilleborg osv, så det blir uansett dobbelmoralsk hvis du av alle, skal være et slags symbol for dyrs rettigheter… Synd at ikke alle ser det, men jeg håper så mange som mulig skjønner hva jeg sier her og forstår at dette stemmer ikke noen plass… Men det ER fint det du gjør for dyrene, fortsett med det, men slutt å rakk ned på andre som om du skulle være perfekt, for det er du ikke. Å en botox sprøyte er ikke nødvendig, hvertfall ikke i en alder av 18(siden du begynte da) i det heeeletatt, kontra et tannlegebesøk eller en nødvendig operasjon på sykehus.. Det burde dere alle her skjønne!

    79. Dette er bare min mening, men mange dyr i dyreparker har det veldig bra. Selvom de ikke får oppleve frihet som mange andre dyr betyr det ikke at de lider. Tvert imot. Og mange av dyrene som er i dyrehager og lignende, klarer seg ofte ikke ute i villmarken på egenhånd. Noen av dyrene er faktisk født i villmarken med har blitt skadet, eller ikke klarer seg selv, da tar dyrehager de inn å pleier de. Så får noen av dyrene er dette faktisk deres redning. I tillegg er det ikke alle dyrehager som er så dårlige som de fremstilles. Dyreparken i Kristiansand foreksempel. Der har dyrene okei områder å bevege seg på, mens andre dyreparker oppbevarer de i trange bur. Vi må faktisk ta hensyn til at alle dyreparker ikke er like, og at noen av dyrene faktisk ikke ville klart seg om de ble sluppet ut i det fri.

    80. Når man tenker på det på den måten så er det jo egentlig veldig trist at noen dyr må tilbringe hele livet sitt på et sted mens folk trykker trynene sine mot ruta og ser på de hver jævla dag. De skal jo ikke egentlig ha det sånn. Så dyreparker er jo ganske dumt igrunn.

    81. Så utrolig flott at du stiller opp for dyrene! De fortjener at vi mennesker bryr oss om dem, og at vi gjør vårt beste for at de skal få leve et verdig liv 🙂

    82. viss vi har så lyst å se på dyr fra andre land kan vi jo reise til det lande som har de dyrene å dra på safari

    83. hva med kjæredyr? de lever også i fangenskap og ikke i det fri. hvorfor sier ingen noe på det? skjer mer dyreplageri i private hjem enn i dyreparken -.- burde fokusere på åssen dyrene skal ha det der dem bor å ta folka/ parkene som driver med misshandling

    84. Drar aldri i dyrehager lenger, etter å ha sett dyrene løpe fritt i Afrika for så å havne i en zoo i Kina. Det gjorde så vondt at ord er ikke nok.

    85. Dyrehager er så absolutt ikke nødvendig. Da kan man heller reise til Afrika og ta seg en safari-tur.
      Men den dyrehagen der så veldig dårlig ut! Dyrehager her i Norge (av de få som jeg har vært på) hadde det ganske så grønt hos dyrene sine og de fleste var utendørs og ikke innestengt i bur som dette. :s

    86. Helt enig med deg, jeg skjønner egentlig ikke meg på sånne folk, hadde vi likt at noen satte oss i et lite bur for og ha oss på utstilling? De bør tenke seg litt om, jeg får elt vondt inni meg av tanken på at så fantastisk flotte dyr egentlig kunne vært ute i naturen og kost seg med familien sin enn og sitte inne i et lite bur og kjede seg!! Fatter det bare ikke altså!

    87. Jeg er i mot sirkus og bruk av dyr på denne måten. Men samtidig er jeg litt delt når det kommer til dyrehager. Dyrene her mener jeg er viktige når det kommer til å vise barn og voksene av den slags skyld, dyr og at dette er noe vi må ta vare på.
      Er selv vegitarianer og holder på å kutte ned på dyretestet sminke, men jeg mener det er viktig for de som ikke f.eks har råd til å dra på safari og lignende og se og å lære om de dyrene som kan bli påvirket av menneskenes oppførsel.
      Ikke alt er svart å hvit, det er negativt å stenge dyr inn i bur – MEN, det er viktig å vise verden hvilket artsmangfold vi har, å få mennesker til å bli knyttet til annet en katten hjemme. Da begynner kanskje flere å bry seg om tigeren og pingvinen.

    88. Jeg er imot dyretesting, dyremishandling ol som gjør at dyr lider, fordi det ikke er etisk riktig å la andre lide fordi vi skal få noe bedre ut av det. Men det mange ikke vet er at dyr oppfører seg ikke veldig annerledes i frihet heller. I en god dyrehage som det finnes mange av, gir man dyrene tilpasset miljø som de lever best i. Dyr lager sitt eget territorium og vaner, i det fri også. Du ser at en løve lager et territorium, og går ikke utenom det, med mindre det er noe endringer eller farer. De holder seg på sitt område, og det er slik i dyrehager, de får sitt område, bare litt mindre, og de lever i vaner da også. Det blir nesten som om noen kommer inn i huset ditt, og kaster deg ut for at du skal leve i det “fri”. Det blir veldig rart. Dette er ikke en svart/hvitt sak, det finnes mange gråsoner når det kommer til dyrehager, men jeg tror mange er veldig uvitende om hvordan dyr fungerer med tanke på levesett og derfor sier de lider uten nødvendigvis å gjøre det.

    89. Hei!
      Kristina Andersen har nylig publisert et innlegg på bloggen sin om dyreparken i Kristiansand. Ønsker å høre dine meninger om dette innlegget 🙂

    90. Har vore i den dyrehagen der ja, i Berlin. uff.. heilt forferdeleg. Isbjørnane var gulbrune og tynne. Det var fælt. Løvene og tigrane var så slappe og gjorde ingenting i det heile. Skal ikkje i ein einaste dyrehage igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg