FULLstappet 17. mai

Min krystallbh er kjøpt på nelly (149 kr HER) – reklamelenke


Jeg har vært godt plassert hjemme i norge en stund, og annet enn at man ser fulle folk i bunad (hva er greia med å være drita på 17. mai om man ikke er russ?), så har jeg merket lite til at dette er nasjonaldagen. Med en gang vi kom inn døra hjemme pakket jeg ut av kofferten, tørket støv, ryddet i klesskapet, ryddet i kjøleskapet, svarte på mail, betalte alt for mange regninger, og har siden det prøvd å febrilsk forberede meg til masterchef. . . Jeg er en slik person som er best på teori, for å si det mildt. Det beste jeg kom på var å lese litt på matprat, google tilbehør til forskjellige retter og annet i den duren, fordi jeg rett og slett ikke får meg selv til å ta steget inn på kjøkkenet. Har jeg ikke lært meg noe fram til nå, så lærer jeg det iallfall ikke på en dag. Ferdig snakka.

Det er litt dumt, etter min mening, at folk bruker fine dager som dette som en unnskyldning for å være hensynsløst dritings, sloss, spy og hva det nå måtte være som fører med den lille sjarmpakken promille har å by på. Champagnefrokost er nok helt herlig, og å ta seg noen pils på byen med gode venner har jeg heller ikke noe imot, men når man må passe på hvor man går for å ikke trø i spy blir det jo nesten bare trist. Slik føler jeg det har blitt med nyttår, st.hans og hele pakken – men har det kanskje alltid vært slik?

Men men, alle får bare gjøre det de liker, og så lenge man koser seg er det vel. . ja, greit? Haha, jeg skal ialfall kose meg med pasta og film nå, før jeg tar relativt tidlig kveld. I morgen skal jeg opp tidlig å jogge meg tur, før jeg skal fly til danmark og innspilling på kvelden. Kom gjerne med noen siste kjøkkentips til meg her ♥ Håper alle har hatt en fin dag! 

 

35 kommentarer
    1. Oi, det høres jo litt sykt ut i Oslo. Hjemme I Stavanger merker jeg ikke sa mye til fulle folk. Det er Jo synd voksne føler det nødvendig å drikke for å feire, det er sa typisk nordmenn at man ikke kan feire noe og være sosiale uten alkohol. Og det er jo masse barn tilstede på 17 mai! Spy på gatene kan riktignokk komme fra 16-18åringene som drinker seg sørpe full 16 mai, fordi man “må”.

    2. velkommen t oslo din bondedame;)
      teit er det ¨være 18 år og ha tatt din 3 pils og må skrike ut nasjonal sangen på banen mot byen – DET er TRAGISK! synd så mange ødelegger!! og det gjør de!!! men SS, same shit, ny dag imorgen, HURRAAAA

    3. Liker dæ å bloggen din bare bedre å bedre, spesielt etter det her innlegget! E så enig. Mange bruker hver fridag til å drikke alkohol,å drikke alkohol i sæ skjøl e ikke ille, men å ha som mål å bli full e totalt unødvendig.

    4. Har aldri sett det i Bodø, er riktignok noen litt for glade russ i togene. men ellers er det ikke noe bunadskledde sjanglende damer og herrer i togene ihvertfall xp

    5. Jeg er så enig! Syns 17. mai skal være litt som julaften, hvor man samles med familien og venner og koser seg sammen, alkohol kan fort ødelegge mye av det! Er fan av champagnefrokost, men enda mer fan av å begrense seg. Og deeeet er det ikke alle som klarer… kleint

    6. Et godt tilbehør til en del matvarer som kylling, toast, risottoer og sånn er rød pesto! Feks kyllingfilet i ovnen smurt inn med rød pesto i ovnen i 30 min med ris… NAM.

    7. Er jo det som er tradisjonen i oslo, dagsfylla på 17 mai. Syns det bare er sykt lættis. Nå som du er osloborger så må du jo bare vende deg til tradisjonene våre:-)

    8. nå spiser jo ikke du kjøtt, men det kan jo være at du blir nødt til å lage det uansett, så da tenkte jeg å komme noen tips til det 🙂
      skal man steke en biff ca. medium: smelt godt med smør i panna før du legger biffen i. når blodsaften pipler på oversiden, så snur du den og gjør det samme igjen. når det pipler saft ut på denne siden, er den så godt som perfekt medium stekt! 🙂
      Av tilbehør liker jeg å lage potetbåter med parmesan og spinat! det er kjempegodt. Da skjærer du poteter til båter og legger dem i en langpanne på ca. 200 grader midt i ovnen, på over- og undervarme. ha på godt med olje, salt og pepper på båtene. Så strør du over den mengden parmesan du vil ha på. for å sjekke om de er ferdige stikker du bare en kniv i dem, glir kniven lett inn er de ferdige. Når det er igjen ca. 5 minutter tar du ut plata, tar på godt med spinat og setter inn plata, nå kan du gjerne bruke grilleffekt på ovnen om det er det, for da får de en sprø overflate 🙂 dette passer forsåvidt til ikke bare kjøtt, men masse annet også! 😀
      et annet tilbehør som er veldig godt er søte cherrytomater. da tar du godt med olje i en kasserolle. når oljen er varm nok tar du i cherrytomater som er delt i to. ha i en liten sprut med sitronsaft og strø godt med sukker på. Når tomatskallet begynner å rynke seg er de ferdige. smak til med bittelitt salt. den sausen som blir av oljen og tomatinnholdet er veldig god, så bruk dette også! :-))
      håper dette kanskje kan være til nytte, men du har vel litt mer peiling enn du sier 🙂
      lykke til! jeg heier på deg! tror du kommer til å gjøre det bra.
      klem 🙂

    9. Et tips er å ha alle ingredienser og alt utstyr klart foran deg når du starter, slik at du slipper å stresse med å måle opp og hente noe etter hvert. Rydd etter hvert, som du er ferdig med noe, så har du det ryddig og har god tid til andre ting mot slutten av tiden. Lykke til!

    10. Hei<3
      For det første vil jeg bare si at jeg elsker bloggen din!
      Men jeg lurer på hvordan du får til å speile bildene dine, og hvordan du får til forsiden på bloggen din?
      Klem Nora<3

    11. Helt enig! Det er helt motbydelig at folk bruker nasjonaldagen til å drikke seg dritings, spy, oppføre seg dårlig osv. Tragisk faktisk! Synes det er veldig bra at du tar det opp, klapp på skuldra og tommel opp 🙂
      Folk må bare si hva de vil om deg og dømme deg fordi du har kjøpt store pupper og lepper, men ser de forbi det så ser de at du er en smart og veldig oppgående jente som har både hode og hjerte på rett plass. Du vil nå lengre enn de fleste. Jeg heier på deg 🙂

    12. Synes det er ganske grunsomt med de som blir så sørpe full at de spyr midt på dagen på 17. mai… Det og bunad går ikke så bra sammen. Jeg er veldig for champagnefrokost og å kose seg med drikke utover dagen, men det er en av dagene en skal prøve å være anstendig beruset, ikke uanstendig drita…

    13. Her i Sør merket jeg ikke noe til det.. Nå er Oslo litt større da <3 Ha en fin dag, og lykke til i Danmark 🙂

    14. KJØKKENTIPS:
      ALDRI bruk olivenolje i muffins eller brownies, bruk rapsolje/matolje/smeltet smør 🙂 hehhe

    15. Uff, har aldri skjønt det med å være dritafull på 17.mai, lite sjarmerende ja. Greit med champangefrokost (som jeg aldri har fått tid til selv) og å ta seg en øl eller to, som du skriver. Også spesielt i bunad, det synes jeg blir helt feil.. om jeg skulle dratt på “fyllafest” eller noe på 17mai, så hadde bunaden blitt igjen hjemme, virkelig!
      Kos deg i Danmark og masse lykke til 🙂 Jeg tror faktisk du kan klare deg ganske bra!

    16. dagsfylla på 17.mai er tradisjon i Oslo, så bare å venne seg nå som du er her 😀 at man må passe seg for spy i gaten er jo ekstrem overdrivelse, og selv vil jeg si at det er mer tradisjon og stemning når ungdom og voksne drikker sjampagne og øl hele dagen og barna får spist is og pølser enn å ikke feire i det hele tatt

    17. Er fullstendig enig med deg. Feiret 17.mai i Oslo for første gang i år, og fant det temmelig merkelig at alle og en hver gikk rundt med en ølboks eller en champagneflaske i hånda. Dette er liksom ikke noe man ser før man er der selv, så var litt overrasket. Hjemme i Bodø er det nærmest ingen som drikker på nasjonaldagen. Folk er liksom slitne fra natten før, eller så har de barn å ta seg av..

    18. Lag din egen oppskriftsbok med retten du liker, så finner du dem lettere igjen! Ha også med oppskrifter på små kaker eller lignende, da slipper de små tingene å bli glemt også 🙂 Lykketil, det er ikke lett å komme seg inn på kjøkkenet .. 🙁

    19. Hei! MÅ bare komme med noen tips til masterchef, vil jo at du skal gjøre det bra 😀
      Jeg er ikke noe kokk, men har tatt litt matfag på uni, samt er ernæringsfysiolog:
      – Stek det aller meste i SMØR. Unntaket er supper med middelhavsvri (feks når du bruker mye tomater, da bør du bruke olivenolje).
      – Supper er utrolig enkelt å lage. Kutt ønskede grønnsaker i terninger (purre, potet og sellerirot = <3), stek de i smør. Hell så over vann til de er nesten dekt og la de koke til de er møre. Hell av noe av vannet og mos med stavmikser. Hell i fløte og kok opp. Smak til med gode krydder, og server med chorizopølse/ fisk.
      - De fleste OVERSTEKER kjøtt og fisk. Stek det noe mindre enn det du ville gjort hjemme, så blir nok dommerne fornøyde 🙂
      - sjekk ut trines matblogg, hun KAN mat! 🙂

    20. fordi man feirer norge din idiot. Feiring med alkohol er ganske så vanlig, men nå er vell du såpass ung så du skjønner sikkert ikke all verden av det

    21. Skjønner ikke greia med å vær drita og spy og slåss jeg heller, er jo ikke noe koselig med det. 17.Mai for meg er i alle fall familiedag. 🙂
      Fin header du har fått! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg