skal være med på masterchef!

Jeg har en liten nyhet til dere – jeg skal være med på kjendisversjonen av masterchef, og reiser til danmark for å spille inn om noen få uker. Dere som har lest bloggen min en liten stund vet sikkert at jeg er så god som blank på matlaging og har aldri hatt noen grunn for å lage meg mat selv, men nå har jeg måtte sette inn et ekstra gir for å iallfall kunne prestere litt i konkurransen, og har øvd på litt enkle knep og triks idag.  

Matlagingen i dag gikk kjempebra, og nå kjenner jeg at jeg gleder meg mer enn jeg gruer meg. Da jeg fikk tilbud om å være med ble jeg helt skjelven og tenkte at om jeg ikke har flauet meg ut for det norske folk før, så skal iallfall gjøre det nå. . Men, det skal bli godt å få representert de som ikke spiser kjøtt litt – og ja, jeg spiser fisk og kan derfor ikke kalle meg en vegetarianer, ettersom flere av dere tydeligvis ble dypt såret av at jeg kaller meg veggis kan jeg stoppe med det ass, haha. Folk henger seg opp i mye rart, men uansett. Retten jeg har øvd på nå er uten kjøtt, men smaker så latterlig godt, så kanskje noen får litt tips av å se på programmet etterhvert! 

Men, dette blir spennende, dere får ønske meg lykke til i konkurransen – dere får selvsagt følge med meg til danmark på innspilling, men nå har dere en liten forvarsel ♥

50 kommentarer
    1. å så gøy! masse lykke til, blir gøy å følge med 😀 skal du være med Ørjan til Marna da? 🙂

    2. Så utrolig gøy at du skal være med på det! 😀
      Jeg er nok en av dem som har påpekt det at du ikke er vegeterianer dersom du spiser fisk. Det var ikke noe vondt ment, men det er utrolig mange som tror “ekte” vegeterianere spiser fisk da, og det er litt lite hensiktsmessig for folk som faktisk går hele veien og ikke spiser fisk heller.
      Jeg bar vert vegetarianer (og veganer) deler av livet, og jeg synes det var ganske kjipt å få servert fisk fordi folk trodde at det “kunne” vegeterianere spise :/

    3. Gleder meg til å se deg på MasterChef ! Håper du kommer langt 😀
      Men jeg har noen spørsmål ang. Klessalget:
      Kan man snakke med deg og sånn eller kommer du til å være opptatt ?
      Kommer det til å være trangt og vanskelig og få tak i noe eller kommer klærne til å ligge organisert ?
      Det skal jo være andre bloggere som selger klær, men vil man kunne skjønne hvor dine klær er og hvis de andre sine er eller er det blandet ?
      Er det noen begrensninger på hvor mye man kan kjøpe ?
      Beklager for mange spørsmål, men gleder meg til salget ! 🙂 <3

    4. Ingen som ble “dypt såret” av at du kaller deg vegetarianer når du faktisk ikke er det, du er pescetarianer. Slutt å overdrive.

    5. skal være ærlig og si at æ hadde ikke sansen for deg før! vet ikke koffer, og hadde ikke nokka grunn til det heller. men syns du e så sykt flink til å oppdatere, og du e så inspireranes som tør å være med på nye ting og teste dine egne grense, så rett å slett så digge æ dæ! så mange som ser opp til deg, og du sett et veldig godt eksempel syns æ! du står for så gode ting å har så mye gull og godt i hjertet! lykke til med alt som måtte komme, du fortjene det!

    6. Hei! Jeg er “vegetarianer”, men jeg spiser også fisk.
      Det heter pesco-vegetarianer. Kan også kalles pescetarianer, men de fleste foretrekker visst pesco-vegetarianer 🙂

    7. Du er ikke vegetarianer, men pescetarianer ! 😀 Det er det man kaller en vegetarianer som ikke spiser kjøtt, men fisk!

    8. Enten så er du vegetarianer eller så er du det ikke og siden du spiser fisk så er du ikke det. Tror ikke noen ble såret av at du kalte deg vegetarianer, bare irritert. Det er jo forrvirrende for folk som ser opp til deg kanskje og har lyst til å bli veggis også tror de at da kan man spise fisk. Uansett, lykke til på Masterchef, supert at du lager en rett uten kjøtt og jeg skal definitivt se på 🙂

    9. Roe ned egga Marianne..
      Så gøy Sophie.. Men er det ikke slik at dere blir utfordret til å lage forskjellige retter? Det er jo ikke sånn at du kan velge hvilken rett du vil lage. Dere må alle lage samme ting noen ganger. Hva om du må lage f.eks lammegryte?

    10. Jeg lurte på en ting 🙂 Hva er grunnen til at du har valgt å spise fisk? De blir ikke behandlet noe særlig bra de heller… De blir jo fanget i store nett og blir omtrent pint derfra før de dør.

    11. Her kan du lese om forskjellig typer vegetarianere: http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme#Typer_av_vegetarianisme
      Mener vel egentlig at om man skal bli veggis så kan man like så godt bli veganer.. Tenker at om man ikke spiser kjøtt pga hvordan dyra blir behandlet så kan man heller ikke spise egg for eksempel, verpehøns blir jo behandlet kjempe dårlig!! Det er dyr som blir behandlet minst like dårlig!
      Om du skal spise fisk, så ikke spis oppdrettsfisk!
      Lykke til, gleder meg til masterchef 🙂

    12. Kult! Så masterchef kjendisversjonen for noen måneder siden. Digga serien!! Skal se neste også så klart! 😀 Gleder meg. Skal heie på deg <3

    13. Pescetarianer, det er det du er og det kan du med trygghet kalle deg – folk virker så trangsynte at de blir SURE om de ikke får en kategori å presse en ned i! Det er helt utrolig, men slik er det. Men for videre henvendelser er det Pescetarianer det heter det din kostholdsstil er:)

    14. Trodde vegetarianere bare ikke spiste kjøtt, og at veganere ikke spiste kjøtt eller fisk eller en masse andre greier – oops… Men husk å si i fra på bloggen når du kommer på tv, og lykke til! <3

    15. Hvorfor spiser du fisk? Bare et spørsmål siden du har sagt at du ikke vil spise dyr, men fisk føler jo smerte de også.

    16. Fint at du ikke spiser kjøtt, super er det! Bra at det kommer noen på tv som ikke lager mat med kjøtt.. men jeg se rpå fisk også som et slags kjøtt. Det jeg lurer på er hvorfor du synes det er ok å spise fisk, de er jo også et dyr, et levende vesen som er mye mer komplekst enn hva folks flest tror, det har nylig blitt funnet ut en del om adferden og intelligenen deres. De har sterke familiebånd og kjenner smerte og stress på lik linje med andre dyr. Men de er vel kanskje ikke så søte som en kylling eller gris…
      Fisk lider også under en horribel industri slik som med kjøttindustrien og dyrene der, tror du det er annerledes ? Iallefall er oppdrettsfisk det aller verste, det er jo også veldig usunt og helseskadelig, de er proppet og sprøyet med masse rare stoffer, antibiotika, gudene vet hva.. I tillegg til at de lever i et trangt og stressende miljø der de lett får sykdommer, men akkurat det tror jeg faktisk du egentlig er klar over siden du har satt deg inn i hvordan landdyr kan ha det. Men fanget fisk er jo også en industri om du kjøper fra butikken.. fiskene blir ekstremt stresset og pinet når de blir fanget i masser i store nett… Jeg skjønner bare ikke hvorfor pescetarianere synes at fisk er helt greit liksom. Jeg respekterer at du er pescetraianer men jeg vil bare kanskje få deg til å åpne øynene litt for fiskeindustrien..
      Samme med melk og egg forresten, før jeg kommeterer. Er det fordi det liksom ikke er et dødt dyr ? Det er masse lidelse og umoralitet som freogår der også. I eggindustrien blir massevis av hann-kyllinger drept fordi det ikke er behov for dem, blant annet. I bunn og grunn tror jeg helt ærlig at det erfordi du er litt lat, ikke slemt ment, for det kan jeg forstå, jeg pleide åvære litt sånn selv, men så begynte jeg å innse ting. Tror det er fordi du ikke vil at det skal være så vanskelig, men å være veganer gir en utrolig inspirerende og givende følelse og finnes massevis av vegansk ferdigmat 😉
      Lykke til i konkurransen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg