eg e fra Bergen

Jakke fra river island hos nelly HER / skjerf fra bikbok / støvler fra HUNTER (reklamelenke nelly)


Nå er jeg på plass i Bergen, som er beryktet for å være norges vakreste by (i følge tante, som naturligvis også bor i Bergen..). Men, jeg er ikke skuffet, for her er det virkelig utrolig vakkert! Jeg er her i anledning gullruten, fordi bloggerne er nominert til en pris der, men jeg bestemte meg for å dra noen dager i forkant og tilbringe tid med Amanda og familien. For dere faste følgere er vel neppe Amanda ett ukjent fjes, min beste venninne igjennom noen år som nå bor i denne regntunge byen for å studere. For ja, byen er virkelig regnfull! Jeg hadde nesten håpet at mytene ikke var sanne, men jeg ble møtt av både vind og regn. Paraplyen og støvlene har ikke stått ubrukt enda, og turen til byen var en repitisjon av “åh faen, håret” fra min side. Men, bortsett fra det, og at jeg har Lars Vaular sin sang “eg e fra Bergen” som konstant tinitus, har jeg det kjempefint! 

Jeg skal bo hos Amanda i to netter, før hun må være flink pike og øve til eksamen. Jeg har jo en eller annen konstant craving på sushi og blir småstressa om jeg ikke får daglig dose, noe som fikk meg på tanken om at jeg kanskje er gravid i noen sekunder, før jeg kom på at det er umulig, og så ble jeg glad og bestilte mer sushi med god samvittighet. Vi spiste på matbørsen idag, og dit vil jeg imorgen også, hehe. Nam nam! Må vel lære meg å lage sushi selv også, selv om Mathias hater det og jeg ikke får ta det inn i huset. Litt av et hjem vi har, ingen kjøtt og ingen sushi. . . 

Etter en kjapp tur til byen dro jeg på besøk til familien min, nemlig tante, fetter og kusine som det er alt for lenge siden jeg har sett – men det er det som er så godt med familie, man kan være lenge borte fra hverandre, men man er så nære uansett. Eller, i visse tilfeller er det nok slik, og med mine fine i Bergen er det heldigvis på den måten. Jeg fikk kort, og så fikk jeg æren av å være med på en forestilling på skolen til min kusine, Pia. Veldig koselig, og jeg satt med en varm nostalgisk følelse! Å være inne i en gymsal å se på et skuespill, mer barndom enn det kan det ikke bli. Og jeg må bare beklage så utrolig mye til alle som ville ta bilde etter forestillingen, jeg måtte rekke bussen og fikk bare tid til 5-6 stykker. Jeg skulle gjerne ha stått der i to timer!

 

Pia og verdens rareste/ søteste hund, Muffin ♥


Nå skal jeg lese igjennom kommentarer og svare dere, har vært litt fraværende i dag fra jobb kan man trygt si. Men, nå skal det bli endringer på det, selv om jeg må sitte til litt ut på kvelden. Æh, for en spennende uke jeg har! Gullruten på fredag, og så Tunisia på lørdag og fram til 17. mai. Damn girl! 

100 kommentarer
    1. Spiser du fisk selvom du er vegiterianer?:-) Vet en del velger å gjøre det, men også en god del som synes det er samme prinsippet som kjøtt, og derfor ikke spiser det. Er det en grunn for at du gjør det?

    2. Ååå, kos deg i bergen Sophie, jeg har ikke vært i Bergen siden jeg var ett år, har veldig lyst til å dra dit, og oppleve byen, men så er jeg ganske ung enda da. <3<3 Elsker bloggen din!

    3. Bergen er en såå koselig by, syntes nok det siden jeg har mye familie der og har tilbringt veldig mye tid der, men ja! Håper du koser deg masseee, og så bra at du har mye å se frem til 🙂 sushi er min guilty pleasure når jeg og er veggis 😮 ahhh, det er så godt at jeg får helt vann i munnen her jeg sitter

    4. Bare for noen få dager siden var det strålende fint vær lenge her i Bergen, men nå har regnet kommet… Håper du koser deg uansett i Bergen 🙂

    5. Artig at du skulle til Bergen for å være med familien siden du ikke kom i konfirmasjonen, men heller sover og er hos venninnen din.. Hahahahahahhahahahhhhahaha

    6. Du er virkelig fin Sophie!!! har et ark liggende hjemme hvor jeg har ti mål om ting jeg skal gjøre før jeg dør. Det å møte deg står øverst på listen! stå på fine deg 🙂 XoXo

    7. Hva skal du i Bergen de neste dagene? 🙂 Kos deg masse, Bergen er herlig! Håper jeg møter på deg en dag, bor nemmelig her 🙂

    8. hei! bare lurer på en ting! hvor mye restylane har du i lippene? er det restylane eller juvederm du har? hva synes du er best med juvederm eller restylane? hvor mange ganger har du tatt restylane/juvederm? 🙂 hadde satt pris på svar 🙂

    9. Jeg bor i byen vedsiden av bergen, å det er alltid masse regn og vind.. Men man vender seg til det, haha! Og det er veldig vanskelig å være fin på håret i disse byene.. Men kos deg masse i bergen, og lykke til på gullruten! 🙂

    10. Lurer på en ting.. Hvorfor spiser du noen få utvalgte dyr (les; fisk) men synes synd på andre dyr, og velger å kalle deg selv vegeterianer? Jeg vet noen er ufrivillige “vegeterianere” som reagerer på kjøtt, og tåler å spise fisk- og derfor velger å gjøre det, men personer som fremstår med at dem er vegeterianer på bakgrunn av at dem synes synd i dyr, men fortsatt spiser fisk.. Hvorfor..?

    11. Kan du ikke spille inn en videoblogg mens du er der, der du prøver deg på bergensdialekten? Er så utrolig morsomt når de som ikke er fra vestlandet, skal snakke vår dialekt!

    12. Kos deg masse i Bergen! Håper du kan komme tilbake en gang da du har litt bedre tid❤️ Men jeg var en av de hellige som fikk tatt bilde med deg💕 du er så utrolig pen😍 og jeg kan ikke tro at jeg faktisk så deg på ekte😍 det betydde veldig mye for meg❤️
      Men håper du likte forestillingen og har kost deg masse i Bergen😘

    13. Hahah😹 det VA utrolig gøy å ta bilder meg deg e
      !! Du er utrolig pen å snill å eg diggar deg😊 eg e god venn me Pia å å møte deg VA helt starstrucked 😱
      Tusentakk for at eg fikk møte deg bilde av oss to ligger på insta’en min😍
      @saharhenriksen håper du ser dette💗💗

    14. Du er så utrooolig PERFEKT, Sophie! DU er mitt forbilde!
      Som ei nevner lenger opp så er det å få møte deg noe av det jeg ønsker mest. Du er blitt som en storesøster for meg, ja, det høres rart ut, men det er sant. Når noe har skjedd skulle jeg ønske jeg bare kunne ringe deg og snakke..
      Hehe, kanskje ser jeg deg på Miley Cyrus konserten, da skal det twerkes! Haha, neida..
      Gleder meg til singelen din også! Den skal nok rett til jentekveld lista på Spotify!
      <3

    15. Hei Sophie! Du er virkelig mitt forbilde ovenfor dyremisshandling/pels osv osv, og jeg håper virkelig at du leser alle kommentarene som du sier. For siden du er toppblogger og folk leser bloggen din får du delt ting veldig lett, såå.. Her en en link jeg skulle ønsket du kunne delt vidre, for at folk kan se.
      https://secure.peta.org/site/Advocacy?cmd=display&page=UserAction&id=5423&utm_campaign=0414+26+Reasons+You+Should+Never+Fly+Air+France+Post&utm_source=PETA+Facebook&utm_medium=Promo
      Du er mitt forbilde, virkelig <3 Stå på vidre! Du er nydelig

    16. Til du over her, det finnes jeg forkskjellig typer vegetarisme..
      Er Mathias også vegetarianer? 🙂

    17. Håper du får oppleve Bergen med sol også. Det er da du virkelig forstår hva man mener. Bergensere i fint vær er fantastisk. Byen løfter seg fort noen hakk da. 🙂

    18. Hvor er gullkjolen din (den uten stropper), minnie mus kostymet og nikeskoene dine fra? Kan du værsåsnill å legge ut link?:))

    19. Jeg bare lurer…. Bor venninnen din i Eidsvåg?
      For da tror jeg at jeg kjørte rett forbi deg idag. hahahah
      Kos deg masse i Bergen da! Er en fin by, altså. haha

    20. Utrolig komisk faktisk.
      For kjørte forbi deg, så tenkte jeg “hmm. hvem er det.” OG HADDE TENKT Å SNU MEG MEN VAR SÅ TRØTT SÅ ORKET IKKE. Wæææ.. hahaha, så morsomt!
      Har sett hun venninnen din flere ganger, så kjente henne igjen på bildet.
      Vi bor i samme gate 🙂
      Hun bor litt over meg.
      haha, morsomt!

    21. Camilla: bare vanlig krølltang, lånte en tykk og fin en fra amanda! Jeg er selv elendig på det, og må få venninner til å gå over håret mitt flere ganger før det ser bra ut.

    22. Marianne Magnussen: Både moren og faren til Mathias er vegetarianere, så hun er oppvokst vegetarianer. Men, han spiser kjøtt nå og da, men jeg har en regel, IKKE kjøtt i huset, så da blir det jo lite på han også 🙂

    23. Anonym: Det vet jeg, men vitkig å ta ting i sitt eget tempo og tilpasse seg litt etter litt. FOr min del er det iallfall det, om ikke hadde jeg nok blitt syk. Men ja

    24. Jeg bor i Bergen selv 🙂
      Er faktisk en av den som ikke har fulgt så mye med på bloggen din. Han 15 travle måneder med en sønn, så har ikke fått fulgt med så mye, var etter han ble tatt fra meg jeg fikk mer tid til andre ting, var også da jeg hørte om deg 🙂 Utifra det så virker du som en utrolig grei jente 🙂
      Så deg også idag da du gikk på 5 eller 6 bussen 🙂
      Lurer på en liten ting, hvor mange ml har du i leppene dine?
      Jeg har 1,1 ml i overleppen fordi jeg hadde så liten overleppe i forhold til underleppen. Jeg vil ha mer skjønner du 🙂
      Lykke til videre på ferden i Bergen 🙂 På torsdag er en normal dag for folk å dra på byn, så vet du det 🙂

    25. På den thairestautanten inne på matbørsen har de faktisk en rett med tofu også 🙂 håper du har en fin tid i Bergen 🙂

    26. Om du er ute etter SKIKKELIG god og fresh sushi, så bør du prøve Cyclo! Det er like ved det akademiske kvarter, så venninnen din vet sikkert hvor det er. Sushien er hvertfall den beste jeg har smakt 🙂

    27. Du kan ikke kalle deg vegetarianer når du spiser fisk! Fisk er kjøtt. Å være pescetarianer er ikke det samme som å være vegetarianer.

    28. Hei!
      Jeg digger alt du gjør som dyreaktivist og har stor respekt for deg for det. Jeg vet at du sikkert bare kaller deg vegetarianer for enkelhetens skyld, det er jo veldig få som vet hva en pescatarian er. Men likevel; du påvirker så mange, og du har bidratt til å opplyse veldig mange om vegetarianisme – så nei, nei, nei, nei!!!! IKKE bidra til å forvirre enda flere! Jeg er en ekte vegetarianer og spiser ikke fisk. Fisk er like uetisk å spise som alle andre dyr, spør du meg. Tydelig at du mener det er forskjell mellom fisk og andre dyr, men jeg ble skikkelig skuffa av å se at du bidrar til å spre feilinformasjon! Det er disse misforståelsene som gjør livet til en ekte vegetarianer vanskelig. Sikkert dritirriterende å høre, men jeg blir faktisk litt sur når folk kaller seg vegetarianer og ikke vet hva det faktisk er. Spis gjerne fisk, jeg støtter ikke det, men du får gjøre som du vil. Bare ikke kall deg noe du ikke er, det gjør det bare vanskeligere for oss som faktisk er vegetarianere. Du er en pescatarian, ferdig med saken

    29. Marie Magnussen:
      NEI. Det finnes ikke “forskjellige typer vegetarianiere”. Det er som å si at du kan være 50 % død. Enten er du død, eller så er du levende – og enten er du vegetarianer eller så er du ikke det. Det ligger jo i ordet. “Vegetarian”. Kom igjen a folkens, det finnes ikke forskjellige typer vegetarianere, enten er du det eller så er du ikke det. En annen ting som får meg til å grøsse er når folk sier at de er vegetarianere fordi de avstår fra kjøtt 1 uke i året eller noe. Da er du ikke vegetarianer, du er en kjøtteter som har et vegetarisk kosthold i en uke. En vegetarianer spiser IKKE kjøtt, og fisk er kjøtt.

    30. Du burde gå på Kafé special! Verdens beste vegetarlasagne!! 🙂 Ichiban sushi har den beste og billigste sushien i bergen!

    31. Bergen er en helt fantastisk by 🙂
      Liker meg veldig godt hver gang jeg er der 🙂
      Du har hvert fall mye spennende i vente fremover 🙂

    32. Reagerer også litt på det de andre her skriver… Du er jo ikke en vegetarianer som du skryter sånn av at du er, du spiser jo fisk å det er ett dyr det og, det er jo kjøtt det og.
      Og egentlig er en vegetarianer en som ikke spiser animalske produkter og egg, melk, ost osv er alt animalske produkter og du spiser jo det? Det har bare blitt sånn at de som ikke spiser kjøtt og fisk kaller seg vegetarianer men egentlig er en vegetarianer det vi kaller en veganer i dag. Så EGENTLIG er en veganer en som er en skikkelig vegetarianer.
      Og jeg har sett du har spist ost osv, hvis du skal være en skikkelig vegetarianer burde du kutte ut alle animalske produkter for det er ikke meningen at vi skal drikke melk, den melken er ment for kalven.
      Å du har jo vært vegetarianer en stund, skal det virkelig så lang tid til å venne seg av å spise noe??
      Så jeg lurer på hvorfor?…..

    33. Hvis du fortsatt er i tilvenningsperioden for å bli vegetarianer , så kan du ikke kalle deg vegetarianer før du faktisk ikke spiser fisk eller kjøtt! Da er du pescetarianer!

    34. Det var helt utrolig å møte deg jeg var en av de som fikk ta bilde med deg det var helt fantastisk❤️😘
      Håper du koser deg i Bergen❤️du er så utrolig pen 😘
      Insta: synneelin pliss følg meg😘❤️

    35. Hei 🙂 Har prøvd å få svar på dette tidligere..
      Har du tape-extensions fra Hendrix i håret ditt nå? Eller har du clips fra Luxushair?
      Skal til samme frisør som deg til uken og få det likt som deg:)
      Hvilken fargekode har du på extensionet?

    36. Jeg er sikker på at alle respekterer deg for at du gjør så sykt mye for dyrs rettigheter, tror bare folk misliker at du “misbruker” tittelen vegetarianer. Helt OK at du er peskitarianer, men ikke si at du er vegetarianer når du ikke er det liksom
      Synes du burde lese litt om hvordan overfisking påvirker planeten, og hvordan fisken lider. Mange tror at fisk ikke lider men det er helt feil, de føler og tenker like mye som en hund, selv om de ikke er like søte. Du er jo så imot Seaworld?

    37. Hei hei 🙂 Må si at etter årene som har gått og vi leserne har blitt mer kjent med deg, virker du bare mer og mer allright. Så bildet på bloggen til Anette Marie og kjærevene så vakker du var når du har din naturlige hårlengde. Satt sammen med jente gjengen da vi så det og alle kunne ikke vært mer enig. Ser du det mulig at du går uten en dag eller fast fremover? Må jo være så deilig og kunne slippe når man er finest naturlig :))

    38. Du er ikke vegetarianer om du spiser fisk og annen sjømat, da er du pescetarianer.
      Amanda: Fisker tenker absolutt ikke like mye som hunder gjør. De er ikke særlig intelligente dyr, men det rettferdiggjør jo selvfølgelig ikke at vi spiser dem. De føler smerte på lik linje som alle andre dyr. “Studies have found that fish not only feel pain but also anticipate, fear, and attempt to avoid it.”
      Sophie Elise, vær så snill se dette: http://features.peta.org/silentscream/?utm_campaign=0514%20silent%20scream%20Post&utm_source=PETA%20Facebook&utm_medium=Promo

    39. Spis så mye fisk du vil, men ikke kall deg vegetarianer om du spiser fisk! Da heter det pescetarianer

    40. Bergen er Norges fineste by! Jeg elsker byen.. men er ikke så rart da, siden jeg bor rett utenfor 😛 Men, det regner ikke heeeele tiden altså. Og håret er vi normalt sett vant med blir ødelagt i løpet av en dag 😉 Men kos deg masse, er kjempefint i Bergen <3 🙂

    41. Du kom virkelig på feil tidspunkt, det har vært full sol og masse varmegrader opp mot 2 uker nå, du kom akkurat når regnet kom haha 😉 men kos deg, D E GARANTERT NORGES FINESTE BY

    42. Bergen er verdens beste og fineste by! Bor i Bergen selv:) og nei det e ikkje så mye regn som folk skal ha det til..regner like mye andre steder.. Du kom bare på feil tidspunkt! Det har nettopp vert noen uker med strålende fint vær! Og vi hadde den varmeste byen!❤

    43. ÅÅÅHHH…!! KVÆR gång eg ser eller hør nåkka om Bergen så får eg spasma…! Har kjæreste dær, og kan ikkje VENT me å fløtt ned!! Elska byen, den e bære heit fantastisk fin, selv mett i sentrum e du omrenga av den nydelige naturn som slår deg fra alle kanta, uansett kor du ser! Vil anbefal deg å ta taubanen opp tel Ulrikken, heilt fantastisk utsekt, også får du et større innblikk over byen og all bebyggelsen rundt 😀
      Blir så utrulig ivirg her eg sett! Missunnelig tel 1000! Fløtta ned rett etter eksamen e overstått, bor og oppvokst i Lofoten, og du som kjæm fra Harstad sjønna vel før ei stor og fantastisk endring dæ skal bli! Åh, dæ klør i nævvan.. Savna gutten min :/ Kooos deg videre i Bergen, og sei hei tel han Ole fra meg <3

    44. Kristine: Ja, du har helt rett i at om man bruker Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI), Positron Emission Tomography (PET), eller lignende til å undersøke hjerneaktivitet (målt i blood oxygenation, hvilket er antatt å være en indikator på hjerneaktivitet og nevroanatomi, så vil man se store forskjeller i hjernemasse og sentralnervesystem. Jeg vil ikke påstå at fisk har en mer kompleks hjerne enn hunder – hunder er empatiske, sosiale, har lengre minnekapasitet osv. Men grunnen til at det for meg ikke er en unnskyldning alene er at vi til dags dato ikke vet hva “bevissthet” er. Det er antatt at når man er klar over at “jeg er meg og du er deg”, og at man eksisterer, og kan reflektere over sin eksistens, så er man “bevisst”. Det er videre generelt antatt at mennesker er de eneste dyrene som er fullt bevisste, selv om delfiner og enkelte aper kan bestå såkalte “self recognition tests”. Det er en indikator på at man er bevisst i mer eller mindre grad, og delfin er jo en fisk. Google it, jeg klarer ikke å forklare på norsk.. Poenget mitt er at fordi vi ikke vet akkurat hva som forårsaker bevissthet, hvilke dyr som har det og hvilke som ikke har det – så lar jeg dyrene, inkludert fisk, få tvilen til gode. Jeg mener så absolutt ikke at det er OK å spise dyr om vi hadde funnet ut med 100 % sikkerhet at de ikke er bevisste. Men poenget mitt er at vi ikke vet akkurat hva fisken føler og tenker, og vi vet ikke om de er bevisste. Husk dessuten på at måling av hjerneaktivitet ofte foregår med teknikker som ikke kan forklare hvor tanker kommer fra – det er ikke et bilde av tankene man ser i brainscans, det er som oftest bare oksygennivået i blodstrømninger rundt de aktuelle hjerneområder eller stråling fra protoner (fanges opp i fMRI og PET), som vi antar er tegn på aktivitet eller tilstedeværelse av enkelte stoffer, for eksempel neurotransmitters.
      Uansett hva studier du leser sier eller ikke sier, så er ikke vitenskap ufeilbarlig. Vi vet ikke engang hva bevissthet er. Og når det kommer til “mengden” tanker, så er det flere ting som må tas i betraktning – hjerneaktivitet og kompleksitet i nervesystemet forteller ikke hele historien. Så selv om bikkja di kan virke mer intellegent enn en fisk, så er det aldri ensbetydende med at de tenker mindre. Husk at hunder er sosiale dyr, fisker er ikke sosiale på samme måte. Det er ganske mange “deler” av hjernen som er involvert i sosial omgang. For hunder vil denne være mer nødvendig, for fisker vil den være mindre nødvendig. Fisken har ganske enkelt tilpasset seg det miljøet den lever i.
      Ble en lang melding, men uansett; mitt hovedpoeng er at vitenskap ikke kan forklare, kartlegge og “måle antall tanker”, kun nevronkorrelasjoner som er antatt å følge tankeaktivitet.

    45. Men hvorfor svarer du ikke på noen av kommentarene om at du ikke kan kalle deg vegetarianer om du spiser fisk, men pescetarianer?

    46. Sara: Jeg har tidligere skrevet at jeg er pescetarianer – men det er svært få som vet hva det er, så å skrive det hele tiden blir jo litt slitsomt.

    47. Til Amanda: unnskyld meg, men før du prøver å leke smart burde du faktisk vite at delfiner ikke er fisker, men pattedyr. så egentlig er det meste av det du sa urelevant. og til alle dere andre synes jeg det blir litt dumt at alle skal fortelle henne at det heter pesceterianer, ganske sikker på at hun er klar over det 🙂

    48. Syyykt merkelig! Har lest bloggen din og sett på bloggerne og nå er du rett nedenfor huset mitt! Hadde vært kult å se deg 🙂

    49. Alle vet at hu ikke er vegetarianer, og det hu sjølv. Fisk er dyr, og kjøtt. Men men, det går bra. Det er så godt atte.

    50. Synes du ska kalle dæ pesco-vegetarianer eller slutte å spise fisk åsså. Æ va sjøl pesco-vegetarianer i 1 år før æ kutta ut fisk og blei fullværdi vegetarianer, og det gikk vældi greit. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg