Tips og triks – work it!

En stor blogg er lite verdt om man ikke vet hvordan man skal bruke den til å oppnå sine andre mål, det samme gjelder et fint utseende, høy IQ eller hvilket som helst talent man måtte ha. Det er lite i verden som kommer gratis, og jeg har klart å bruke bloggen til å få jobbe mye med tv, nå lager jeg musikk, jeg jobber mye “bak kulissene” i nettbutikker og har fått flere jobbtilbud. Jeg kjenner mange i bloggbransjen og vet at det er ganske unikt for å være på min alder, men dette har jeg jobbet hardt og lenge for!

Derfor tenkte jeg nå å komme med mine beste tips til dere jenter der ute som vil nå målene deres, hva enn de måtte være!

Si det høyt
Jeg husker veldig godt den dagen en produsent i tv2 spurte meg hva jeg vil bli når jeg blir eldre. Jeg svarte litt sjenertt slik som de fleste gjør, man svarer det som forventes. Jeg trakk på skuldrene og sa “skal vel studere, kanskje jobbe med markedsføring”. Det samme svaret ga jeg altid til alle som spurte, selv om det egentlig bare var litt sant. Å studere markedsføring var vel heller en plan D, for å være ærlig. Men produsenten i tv2 tok ikke det svaret for ett svar, og sa “ja, men hva vil du EGENTLIG bli?” og jeg turte for første gang å si at jeg vil jobbe med tv, og jeg vil jobbe med å være en merkevare i meg selv og mitt navn. Om man tør å si noe høyt er det også lettere å jobbe mot det målet, og man tør å satse mer. Slik får man også kontakter som vet hva du faktisk er ute etter, og som kan hjelpe deg mot de målene.

Vær snill – man vet aldri hvem man snakker til
. . Dette burde egentlig være en selvskreven regel i livet generelt, men det er så viktig å være snill, respektfull for andre mennesker sin tid, og ikke minst interessert når man snakker med mennsker. Jeg satt tilfeldigvis ved siden av en mann på flyet engang og vi småsnakket hele veien, 6 måneder senere tok han kontakt med meg og nå jobber vi sammen. Jeg visste ikke da at han er en veldig maktfull og suksessrik mann, jeg var bare høflig og snill – og mer enn som så trengtes ikke.

Om du får ett nei – spør hvorfor
Det er utrolig kjipt å få nei til en jobb, eller å ikke bli booket om igjen til noe du har gjort. Trust me, det har skjedd med meg flere ganger! Men det beste man gjør er å spørre hvorfor, så får man svaret og kan jobbe videre ut ifra det.

“Started from the bottom..”
Det er viktig å huske at de aller fleste har startet på bar bakke og man oppnår ikke noe ved å sitte rundt å syte. Jeg kjenner så utrolig mange som står på stedet hvil og klager dag ut og dag inn, uten å gjøre en full innsats. Det er så mange som streber etter å nå de samme målene, og det er de som jobber mest som får igjen for det. Jeg har ofret så utrolig mye, blandt annet har jeg gått glipp av utallige utekvelder med jentene, bursdager, feiringer, prøver på skolen, tid med familien, tid med kjæresten osv fordi jeg har jobbet for noe som var rett for meg. Jeg begynte på jenterommet i Harstad, og vil tørre å påstå jeg har kommet en god vei – og for det har jeg ingen andre å takke enn meg selv.

For å komme med eksempel har jeg ikke sett en eneste serie eller film, eller tatt en eneste powernap siden jeg flyttet til oslo fordi jeg rett og slett ikke har hatt tid til å prioritere det. Hvert minutt jeg har hjemme bruker jeg på mailer, bloggen, planlegging og så får jeg presset inn litt kvalitetstid med kjæreste og venner innimellom., Og før dere nevner “ja men omg du går jo til frisøren” og slike ting – i min bransje, så er, tro det eller ei, det også en del av jobben. Jeg gjør 1000 ting samtidig og har opp til flere ganger hatt intervjuer og møter mens jeg er i frisørstolen, enten via telefon eller i egen person. 

Vær takknemlig!
Om du er så heldig at noen vil jobbe med deg og hjelpe deg framover, må man for all del sette pris på det og ikke ta noe for gitt. Jeg er personlig velidg nøye på å komme tidsnok, være glad når jeg møter opp, beklage meg om jeg virker trøtt / sliten, gjøre en 100% innsats og respektere andre mennesker sin tid. 


Så – håper dette var til hjelp for noen! Kanskje litt tips og triks er noe dere ønsker jeg skal fortsette med? Jeg kom jo med litt forholdstips i sist uke, og kan sikkert fortsette i en evighet 🙂 
 

31 kommentarer
    1. “Jeg er personlig velidg nøye på å komme tidsnok, være glad når jeg møter opp, beklage meg om jeg virker trøtt / sliten, gjøre en 100% innsats og respektere andre mennesker sin tid. ”
      Dette er jo veldig selvmotsigende da du etter innslaget med vgtv ikke hadde noen problemer med å si at du ikke gidder å late som om at du er i godt humør når du ikke er det…

    2. Jeg ser fult og helt hva du mener, og holder med deg i det. og er nesten stolt på dine vegne over hvor langt du har kommet. jeg misunner, og unner deg det. så langt som du har kommet er ikke noe som bare ramler i hendene på deg. vær stolt, og fornøyd, til og med skryt av alt det du har fått til, for det har du lov til!! Men det vanskelige er når man ikke vet hvor man vil, for min del vil jeg alt. Jeg vil kunne litt om alt og hjelpe alle og strekke til over alt. Per dags dato går jeg på psykologi studiet, har tre jobber og fult opp. Jeg har nok litt flink pike syndromet, og har hele mitt liv jobbet hard, men jeg skulle bare vist hva jeg jobbet meg opp mot, for da hadde veien vært enda lettere. Det er så fryktelig vanskelig og frustrerende og ikke vite hvor man vil, og noe jeg ærlig kan si at hadde jeg vist hvor jeg ville, så hadde jeg alt vært på mer enn god vei. men det er bare å finne den riktige veien. Men uansett, fra alvor til alvor, du må være stolt av deg selv og smile hver dag over alt du har fått til! Jeg skulle likt og vært i dine sko, hadde vært utfordrende, men likevell så veldig gøy. Du er et godt forbilde, og jeg ser virkelig opp til deg som person. Hadde nok vært mye spennende samtaler da jeg syntes du står for mye godt og bruker stemmen din når du kan.:) Stå på videre, veien er endeløs, nyt det:)<3

    3. Du har nådd langt! Men jeg tror ikke bare hardt arbeid er tingen, er mye snakk om flaks:)
      For min del tenker jeg når jeg gjekk på fotball, jeg var den som kom på hver eneste trening, uansett vær og hvor sliten jeg var, ga 100% og litt til hver trening. Gjor det vi skulle gjøre uten å syte, presset meg og fortsatt og fortsatte uansett hvor dårlig jeg var. Etter 10 år sluttet jeg:) Så hardt arbeid er ingenting når man ikke har talentet til det!
      Problemet var jo at jeg ofte jeg fikk høre jeg var god, men jeg syns ikke selv at jeg var god, at jeg bare gjor feil osv så tilslutt gadd ikke jeg mer skuffelse og tenkte alt kunne dra til h*lvete! Haha, du skal vite at du har ett jævlig bra liv:) Selvom du har jobbet hardt for dette er det MYE flaks også, tenk om du ikke hadde sett slik ut? Ville du da har vært like stor og kjent som nå, og fått alle de mulighetene du har fått?

    4. Helene: Ja, det er helt sant! Tid og std har ekstret mye å si. Jeg vet jo at ting som utseende og personlighet kan ha mye å si i visse yrker, spessielt mitt. Men også mye hard jobbing 🙂 Og for all del, talent haha.

    5. Wow tusen takk, dette var akkurat hva jeg trengte og lese! Takk, Sophie Elise!!
      Kanskje du kunne hatt tips til å ha sin egen stil, tørre og gjøre noe annerledes/nytt, drite i hva andre mener, eller hvordan starte opp med en blogg?

    6. jeg har veldig lyst til at du skal skrive flere slike innlegger 🙂
      Digger bloggen din og deg! Håper jeg kan møte deg en dag 🙂

    7. Åå, for et supert innlegg! Akkurat det jeg trengte å høre!
      Vil foressten si at jeg elsker disse innleggene du har kommet med i det siste, slike inspirerende og motiverene innlegg som får oss til å tenke. Du er en veldig stor inspirasjon for meg, og jeg tror du kommer til å nå langt! 😀 Lykke til videre med alt, du er fantastisk!
      Karen

    8. Du er så flink som klarer å nå så langt! Kanskje du kan komme med tips om hvordan man kommer seg opp på topplisten, noen tips som kan hjelpe oss andre som ikke har kommet så langt (: Og hvordan du kom på topplisten <3

    9. “Hei dere! Spennede å lese igjennom kommentarene etter VG-TV innslaget. Alt jeg kan si er, jeg går aldri inn for å være noe når jeg skal filme. Har jeg en dårlig dag, så orker jeg ikke å framstå som en solstråle bare fordi vi skal filme. Jeg kan kanskje komme fram som litt care og sur, men hva skal man si? Jeg synes det er gøy å holde på med, og er såklart dødstakknemlig for alt jeg får være med på! Men, når man sitter der og føler seg stygg, har kviser og vet hvilke kommentarer som vil tikke inn, er det ikke alltid like kult. Jeg personlig foretrekker å se mennesker på tv som faktisk viser personligheten, uten å bare sitte å smile og fokusere på å se søt ut. Jeg vil mye heller bli framstilt som eventuelt care og “ekte”, en påtatt og unaturlig på kamera. Eller kanskje dere er uenige?”
      Det er det hun skriver etter opptreden på vgtv

    10. Du er så fantastisk flink, Sophie! Du gjør en helt super innsats med bloggen din. Vet selv hvor mye arbeid det er, hvor mye tid man bruker for å få et innlegg til å bli perfekt, og hvor sterk angsten blir om det går litt for lang tid uten at man har oppdatert. Du fortjener virkelig skryt for at du har stått på og fått til det du har <3 Er sikker på det er mange som ser opp til deg!

    11. Dette var bra, du er så utrolig flink!
      Stå på videre så er jeg sikker på at du kan klare alt du vil!:)

    12. Veldig nyttig og fint at du kommer med tips. Slike “tips”-innlegg vil jeg ha mer av!
      Tusen takk for alt arbeide du gjør for å holde oss “entertained.” Det du gjør er viktig og flott!

    13. Fint innlegg. Eneste jeg reagerte på er at du sier at du ikke lenger sier at du har tid til å se film eller serie lenger. Men bare så kort som i går kveld siden skrev du at du skulle se på film. Selvmotsigende?

    14. Det er så beundringsverdig, alt det du får til! Du har all grunn til å være stolt 🙂 Gleder meg til å se hva det neste blir! (Og ikke minst til å høre deg synge!)

    15. Skjønner ikke hvorfor noen orker å kommentere stygt! Har de seriøst ingenting bedre å finne på? Stakkars folk..
      Jeg liker tips veldig godt, og bloggen din:)

    16. Wooow, du åpnet nettopp noen nye dører for meg! Kjente motivasjonen prikke i fingertuppene! Du er bare den aller beste bloggeren! Fy søren jeg er så imponert! Værsåsnill å fortsett sånn, du er allerede kommet veldig langt. jeg krysser fingerne for at du får oppnå det du ønsker og vil alltid følge med!

    17. Nå får du faen meg slutte å snakke som om du har verdens tøffeste jobb. Jobben din er en drøm i forhold til nesten alt av jobber du kan få. DU bestemmer alt selv, ingen andre så slutt å klag. Uten oss hadde du ikke hatt en dritt så vær takknemlig! Er nesten så jeg håper alle slutter å lese bloggen din bare for at du skal ende fattig under en bro i oslo helt alene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg