en ekte barbie

Jeg surfet litt rundt på nettet og kom over dette bilder av en realistisk barbie. Hvordan barbie ville ha sett ut med ekte former. 

Når jeg var ett barn, elsket jeg Barbie. Jeg hadde Barbie overalt. Jeg så ikke på henne og tenkte “slik vil jeg se ut når jeg blir voksen”. Jeg var mer interessert i å kle av og på henne klær, børste håret og lage familiedrama mellom henne og Ken. Så klart har hun ikke en realistisk kroppsfigur, men jeg tror heller ikke det er det første en liten jente tenker – med mindre noen får henne på den tanken.

Jeg er så lei av å se barbiedukker bli kritisert opp og ned, slik at folk føler de må lage mer “realistiske” barbiedukker for å hjelpe små jenter med selvbildet. Jeg ville ikke se ut som Barbie, jeg ville ikke se ut som “my little pony” eller mumitrollet, det var bare leker. Det er ikke meningen at de skal se ut som mennesker. Jeg hadde baby born og andre dukker som skulle ligne babyer, de ser heller ikke ut som ekte babyer – betyr det at voksne kvinner blir skuffet når de får ett barn som ikke ligner baby born? Det finnes flere ting å kritisere i media enn en dukke, da legger man skylden helt feil. 

Hva mener dere? Skaper Barbie dårlig selvbilde eller ikke? 

178 kommentarer
    1. Du får alltid sagt det!
      Blir for dumt å kritisere barbie på den måten, som du sier tenkte jeg aldri på det når jeg lekte med mine barbie dukker som liten. Det var bare en fin leke.

    2. Vell, tror nok ubevisst så påvirker det alle. Det er jo mange bevis for det..se rundt dg da. De vil være tynne, langt tjukt hår. Store lepper, perfekt nese, osv.

    3. Haha, helt enig! Bratz dukkene f.eks, de har jo kjempe store hoder. Jeg husker alltid at jeg syns de var finere enn Barbie. Men ville ikke se sånn ut selv, det kan jeg aldri tenke meg.

    4. Jeg har tenkt akkurat samme tanke selv, jeg heller så ikke på Barbie dukkene mine å tenkte at det var sånn jeg ville se ut når jeg ble stor. Men jeg har i butikker overhørt små jenter på kanskje 5 år si hvor pen Barbie er med lang lyst hår osv.. Så det er nok andre barn “enn oss” der ute som “ser opp til” Barbie dukker.. Dessverre.

    5. Barbie skaper slett ikkje dorlig selvbilde! Eg ville ha håret til en av barbieane mine men det har ingenting med dorlig selvbilde å gjøre!

    6. “Et” barn, ikke “ett” barn. Skjønner ikke hvorfor du har begynt med akkurat denne skrivefeilen, du har aldri gjort det før.. Har sett du har gjort det mye i det siste, så vet ikke om du er klar over det. Ellers skriver du veldig godt altså! 🙂

    7. Signerer meg enig på den!! Jeg hadde mange barbier selv når jeg var liten og jeg tenkte heller aldri på at slik vil jeg se ut, jeg ville bare leke med dem. Synes det blir feil å sette barbie i den posisjonen og kritisere. Da er det heller andre (ekte) mennesker kritiseringen skal falle på.

    8. tenker akkurat det samme, fordi da jeg lekte med barbie da jeg var liten, tenkte ikke jeg heller at jeg vile se ut som dukken 🙂

    9. Nei, jeg tenkte heller ikke slik, men om barn skal leke med kun dukker med “perfekte” kropper, tenker jo de kanskje at de er normale. Jeg vet virkelig ikke, godt poeng 🙂

    10. Helt enig! Det er mulig at barn er mer fokuserte på kropp nå enn for 10 år siden, men det er jo debatter som denne som virkelig får de til å tenke på hvordan dukken ser ut. De fleste jenter slutter å leke med baribiedukker innen de er 8 år, og har de kroppskomplekser da er det mest sannsynlig rollemodellenes og medias feil.

    11. Hvis det er noen synes å være mest påvirket av dette “barbiehysteriet”, ut i fra utseende å dømme, er det deg selv.

    12. Jeg er helt enig med deg 🙂 Det er nok ikke så mange barn som vil se ut som en Barbie, det er vel heller litt eldre jenter som innbiller seg det siden de vil det selv, hehe

    13. hahah, jeg er helt enig! Såg aldri på hvordan kroppen hennes var, likte bare å leke med henne. Ventet LENGE på at noen skal ha skrivet det!

    14. Det gjør den ikke! Jeg har vært syk med spiseforstyrrelser i mange år, det kom ikke av dukkene jeg lekte med da jeg var mindre. Absolutt ikke. Det kom av et jævlig “familiehjem” og et ønske om å være vakker så noen ville hjelpe og å føle en liten lykke i det målet.

    15. Selvfølgelig går vi ikke rundt som barn å tenker på kroppen til en Barbie. Men underbevisstheten fanger opp et bilde hvordan vi burde se ut… Så er jo også mumitrollet et dyr, eller faktisk et troll og. Barbie skal forestille et menneske. Latterlig å hakke på folk som prøver å dempe det syke kroppspresset alle ungdommer føler på. Spesielt av ein som er rene produktet av det selv.

    16. Er så enig med deg! Lekte også med barbie da jeg var liten, og arvet mange dukker av søstrene mine. Det var ikke før i 11-12års alderen jeg begynte å bli usikker på min egen kropp, grunnet alle de syltynne modellene i reklamer og media.. en 7 åring tenker ikke på å bli så tynn, få så store pupper, perfekt nese og hår! Det blir for dumt 🙂

    17. Helt enig meg deg!
      Det er uansett menneskelig å ville ha noe du ikke kan få(med mindre du kjøper det) Derfor; Perfeksjon og skjønnhetspress kommer ikke bare fra media.
      Det er også derfor det er så mange som blir avhengig av plastisk operasjon. Er det ikke nesa, så er det magen f.eks. Pass på!

    18. Er verken enig eller uenig med deg, men når jeg ser hva du selv gjennomgår av enkelte kosmetiske inngrep, så lurer jeg på hva det er som påvirker deg til og gjennomføre dette? Kanskje ikke barbie nei, men noe må jo påvirke deg?
      ellers så syntes jeg for øvrig at du har en fin blogg de gangene du går i dybden og reflekterer over ulike ting i samfunnet 🙂

    19. Da jeg var liten tenkte jeg aldri på det at Barbiedukker kunne gi dårlig selvbilde. Er vel noe noen kan komme til å tenke på når de blir eldre. Tenker ikke på det sånn nå heller så.. 🙂 Enig med deg 😉

    20. det heter ikke “ett barn” ! hele teksten blir så ødelagt med slike feil. det er “et barn”. Du gjør denne feilen hele tiden..

    21. Endelig er det noen som sier det! Har selv mye former, men likevel synes jeg at det er idiotisk at Barbie skal forandre pga det. Jeg har aldri hatt dårlig selvtillit fordi Barbie er mye tynnere enn meg osv..
      Jeg er også enig om at Barbie kanskje har en urealistisk kropp for mange, og det er bra at noen prøver å dempe kroppspresset. Men vi må også tenke over at det er faktisk noen som har kroppsformen til Barbie. Jeg har selv ei venninne som er høy, tynn og har lange, fantastiske ben, og hun har så og si kroppen til Barbie. Hun kan ikke noe for at hun ser sånn ut, hun er bare født sånn. Hun føler at hun blir kritisert på måten hun ser ut på pga denne fokuseringen på at former er finest og alt/alle skal ha former. Jeg synes folk burde tenke over på hvordan de uttrykker seg når det gjelder kroppsidealet, for de som er veldig tynne får også veldig dårlig selvtillitt av all den kritikken som driver å går rundt nå!

    22. Hahahaha. Du er jo et bevis på det selv. Silikon, restyla, botox.
      Kroppspress er ikke noe du kan tro på eller ikke, det er der. Du er selv et levende bevis på det.

    23. Jeg er ikke helt uenig med deg, for jeg lekte selv med Barbie og husker ikke at jeg noen gang tenkte at jeg ville se sånn ut. Men det er viktig å huske på at de barna som vokser opp nå har et helt annet samfunn enn vi hadde på 90- og tidlig 2000-tall, med internett og smartphones og iPads, og de blir antakeligvis mye mer eksponert for skjønnhetstrender enn vi noen gang ble. Bare tenk på klærne barn brukte før – der jeg gikk i klær som nesten kunne vært unisex, har barn i dag på seg små versjoner av voksenklær.
      Selv om de fleste barn ikke går rundt og tenker at de vil se ut som Barbie, finnes det nok noen som faktisk har det målet. Og dersom det å innføre mer “menneskelige” Barbier kan redde noen fra spiseforstyrrelser etc, så må det jo absolutt være verdt forsøket?
      På en annen side er det kanskje bedre å ha Barbier som faktisk ser unaturlige og uoppnåelige ut, enn å ha noen som er en slank versjon av et vanlig menneske. Det kan jo faktisk være verre, da det er mye mer realistisk.
      Som du skjønner har jeg litt vanskelig for å bestemme meg, haha, men det er en interessant sak du tar opp!

    24. Barbie har påvirket barn i flere år ubevisst 🙂 uten at du tenker over det altså.
      barbie var jo alltid vakker, tynn, store pupper og flott rumpe 🙂 når man leker som barn, så lever man seg inn i leken såpass godt at det kunne nesten ha vært ekte 🙂
      Så ubevisst så ble barbie en påvirkningsfaktor 🙂
      For min del så driter jeg i hvordan barbie ser ut 🙂 hun kan godt være realistisk, men tror ikke at det vil være til noen stor hjelp 😛 den realistiske barbien kommer sikkert til å ha masse annet flott da som man ellers ikke oppnår 🙂

    25. Desverre er det veldig mange jenter som utvikler spiseforstyrrelser pga Barbie du var nok heldig å forsto det bare. På x antall psykriatiske sykehus er det mange innlagte son har blitt vrangsynte å skal ikke mer til en om to veninner sitter å leker å fyrer opp hverandre å vil se sånn ut. Trist men sant. Se også på de jentene på youtube som er litt eldre men uansett er helt besatt av å se ut som en barbie. Søk på living barbie osv så forklarer det litt:-)

    26. Jeg er ikke enig i det hele tatt, haha. Selv om det ikke er bevisst, får ungen et mer eller mindre usunt bilde av hva det er å være fin. Jeg er helt sikker på at hvis en liten jente skal velge mellom en vanlig barbie, og en litt fyldigere dukke, velger barnet helt klart tynne, sminkede barbie fordi hun er finest. Det er vel kanskje også en av flere grunner til at skjønnhetsbildet ditt er skyhøyt?

    27. Det som kunne vært interessant er om du reflektert litt over du har gjort såpass store inngrep i kroppen for forfengelighetens skyld. Hvorfor gjør du det? Hva er hensikten? Hvorfor må mennesker gjøre dette? Og hvis du ikke er 100% komfortabel i bikini nå med silikonpupper og 18år gammel, hva skal til da?
      Å si at “silikon er fint, jeg har ønsket meg det siden jeg var 13” er ikke en refleksjon.

    28. Helt enig. jeg tenkte aldri på utseende på barbie dukken. Syns jo at dukka var pen, men tenkte ikke på mitt eget utsende når jeg var liten. Vet ikke om det er annerledes i dag, om barn i dag faktisk tenker på utseendet sitt. Folk har blåst mye angående utseendet opp i media. Yngre får jo mer og mer tilgang til nett og kan lese mer enn hva vi selv gjorde som små. Tror ikke det er dukka sin skyld om noen har problemer med utseendet, tror det er helst alle menneskene som tar det opp hele tiden og tenker på utseendet på barbie og da får ungene tanken om at det er utseendet som teller med dukka.

    29. Takk ig lov for at jeg ikke er den eneste med den tanken! SÅ TOTALT ENIG!! 🙂 fint at du skrev dette, for det er jo så innmari sant!

    30. Er på en måte enig – jeg heller har aldri hatt lyst å bli som Barbie, hun er jo kun en dukke av plastikk.. Jeg tror heller ikke små jenter blir påvirket – har aldri hørt ei lita jente si at hun vil se ut som leken eller tenkt noe mer over det enn at det faktisk bare er en dukke man leker med. Men jeg synes derimot det sier litt om voksne i denne verdenen at de faktisk ser idealet med blondt hår, tynn kropp og brun hud og konstruerer dukkene etter det, uansett om det ikke påvirker barna blir det jo feil av de voksne å tenke at de må se slik ut for å være den beste leken:P

    31. Du sier at du ikke har blitt påvirket av barbie, men du har likevel operert deg slik at du begynner å ligne på en. Selvfølgelig er det ikke kun barbie som er grunnen til ditt dårlige selvbilde (eller det dårlige selvbildet du tidligere hadde), men du blir uten tvil påvirket. Det er akkurat som skjult reklame, bare at barbie og andre ekstreme skjønnhetskrav man blir stilt ovenfor som yngre, er skjult påvirkning. Grunnen til at du opererte deg var på grunn av at du syntes at du selv ikke var god nok, og denne usikkerheten må komme fra noe – ikke kun fra barbie, men det har vært en faktor.
      Jeg ønsker ikke å kritisere eller såre deg, men heller få deg til å se det på en annen måte.

    32. barbie skaper ikke et dårlig selvbilde, det er bare media og samfunnet som prøver å stille det fram sånn, også slik at mennesker der ute skal ha noe å skyde på.

    33. Haha! Helt enig med deg! Sykt bra sammenlikning! En tanke: såååå hvis de lager barbie med former, så lager de ikke kroppspress lenger? Hva med de som er tynn fra før?? Hvem har bestemt at det plutselig bare er former som er fint? Enten så kan de lage barbie i alle fasonger og størrelser, eller så kan de fortsett med den originale barbie som jeg aldri har blitt kroppspresset eller utseendeefixert av! Der får jeg heller skylde på samfunnet!

    34. Hahaha, sykt bra med den sammenligningen med baby born! Du fikk virkelig frem poenget hvor dumt det er, er helt enig:)

    35. Fyfaen du har fallt under for kroppspresset… men ditt ønske er jo og ligne på barbie og.. eller er det ikke derfor du har opperert halve kroppen din og har iq’en til en fjortiss?

    36. helt klart enig med deg! barbie er barbie, de er ment for å leke med, ikke skape drama for 3’åringer<3

    37. Tja, barbie er jo med på å vise hvordan man burde se ut for å være pen. Det er jo ikke bare barbie som er med på å bestemme hvordan man må være for å være pen når man er barn. De fleste filmene og serier for barn vil jeg påstå at hovedpersonene er pene, slik som i “fasiten”. De har små neser, er tynn og alt det der. Det er jo som regel de som er normale og de barn ser opp til. Mens de tykke personene, eller hva som helst i filmene synes ofte synn i seg selv pågrunn av utseendet eller blir mobbet. Det er liksom få som synes synn i seg selv. Så det er ikke bare barbie som er med på å vise ungene hva som er pent og hvordan man Bør være for å være “normal”( de er jo ikke normal, men jeg tenker at det er det bildet man får i hodet), men hvis barbiene endret seg og ble forskjellige og hadde realistiske ben tror jeg det kunne hjulpet på. 🙂

    38. Det er ikke alle som tenker likt som deg heller da, barn er forskjelige og påvirkes forskjellig, herregud sophie

    39. Er så sykt enig, det forandrer ikke selvbildet til en jente. Dersom folk ikke hadde snakket om at barbie-dukkene ødelegger for jentene, hadde folk faktisk ikke brydd seg. Jeg er 17 år nå og har hele tiden vært den største i vennegjengen. Aldri, ikke en gang kan jeg huske at jeg tenkte at barbie-dukkene forandret selvtillitin min å jeg ønsket å være som en barbie. Selv om jeg er tjukk synes jeg ikke en barbie er målet mitt, jeg vil ikke trene meg til å bli en barbie, det går ikke. Jeg er som sagt sykt enig, det er ingen som noen gang har blitt skuffet over at de har fødd en baby som ikke lignet en baby-born, eller oppdratt en unge som ikke lignet en barbie. Verden er syk ass, take me away!!!

    40. helt enig! syns det blir så jævlig unødvendig når folk skal kritisere en BARBIEDUKKE og være ”sjalu” på den! værste e jo at det e voksne dame som føle sæ ”krenka” av de her dukkan. Ungan som faktisk leke med dem drit jo heeeeelt i om de har forma eller ikke og tenke hvertfall ikke at de vil se ut som en barbie! helt latterlig at folk har så lite å gjøre, ler.

    41. Du så gjerne ikke på Barbie å tenkte at slik ville du se ut, men det var nok likevel noe ved ubevisstheten din som så på Barbie som et skjønnhetsideal. Se på deg selv idag. Du bruker masse penger og utsetter kroppen din for forskjellige inngrep nettopp for å få et “barbie”-lignende utseende.
      Tror du virkelig ikke det er delvis på grunn av faktorer som at du “elsket Barbie”?

    42. Og jeg er enig i at mange barn ikke tenker over hvor unaturlig hun ser ut, men på samme tid så er det litt smålig usmakelig å lage ei dukke for små barn som ser ut slik som Barbie da hun er en person de fleste menn ville ram’a utstyret sitt inn i.
      Men så er ikke det der Barbie heller da, det er en ny karakter de folka har laget.
      Barbie endrer de ikke på.

    43. du er alt for genial Sophie. Men når det kommer til filmer, slik som prinsessefilmer osv ser du fellestrekk der alle prinsessene har “den perfekte kropp” og har små neser.
      Tror det er filmer som dette som påvirker, ikke dukker som barbie.

    44. Det e ikke Barbie som skap dårlig sjølbilde før unge jente. D e jo de voksne. D e di som sei t små jente at dem ser fin ut en dag. Dem har en fin kjole eller ei søt fletta.., å når jenta ikke får komplimanga neste gang så bi ho skuffa. Eg mein at vess folk ska gje komplimanga t ei lita jenta så burde dem åsså jør d når dem ikke har pynta seg å. Så e dem klar over at dem ser faktisk søt uansett om dem har håre alle veia og går i joggedress eller om de går i kjole me håre fiksa. Du veit jo sjøl at ungan legg ikke merke t utseende før de voksne nevn d 😉
      D som skap dårli sjølbilde, d at voksna blås opp saka på nette om at bilde av tynne jente skap kroppspress… Før min del e d bullshit. Eg beunder alle som har sjøltillit. Om du ser dritbra ut så kjem du ikke langt utn sjøltillit. Ei som kanskje ikke e verdens nydligste kan kom langt me berre å vis kor sjølsekker ho e. . Eg mein d e no mest de “voksne” som jør saken så ille… At dem sei at tynne jente ikke fint, at formfulle jente må på slankekur… Da e jo ingen bra nok! Før meg tæl sjøltillit, ikke kor mye tallet på vekta vis… Ei barbie e en leke, den ska ikke vær realistisk! 🙂

    45. Enig med deg!! Er jo helt merkelig.. Små jenter tenker jo ikke på den måten.. Det er så unødvendig av media og lage oppstyr rundt det der.. Det er jo de som skaper kroppspress med å si at barbie osv lager kroppspress egentlig… Hah

    46. Vel det har jo noe å si de impulsene vi får som barn også. Jeg tror jo kanskje ikke barbie dukker var det største problemet for meg, men heller prinsessefilmene. De fikk meg til å tro at hvis jeg skulle være helt hundre prosent lykkelig så måtte jeg få meg en kjæreste og være pen nok til at gutter ville like meg. Det at jeg likte meg selv var ikke så viktig. Dette er heldigvis en ting som har forandret seg veldig i disneyprinsessefilmene nå. Men jeg tror det største problemet for mange jenter er at det er så viktig for dem hva alle andre synes og ikke nødvendigvis hva de selv synes om seg selv. Og det tror jeg vi kan skylle litt på barndommen for at er sånn.

    47. Er helt enig med deg her! Elsket selv å leke med Barbie da jeg var liten, og jeg tenkte aldri noe på at hun har “fin kropp”. Det tenkte jeg faktisk ikke over før folk begynte å kritisere Barbie i media. Tullete. ~

    48. Det blir for dumt å mene at vi blir påvirket av lekene våre. Ja vi syntes de er fine når vi er små, men så vokser vi (stort sett) ifra dem, og streber ikke etter å bli som dem. Vi blir nok mye mer påvirket av hva media viser oss av hva som er “vakkert”.

    49. I de fleste tilfeller tenker kanskje ikke små jenter over utseende til barbie. Men i “det skjulte” blir det faktisk flere og flere unge jenter som får spiseforstyrrelser. Da er det kanskje viktig og prøve å minske triggerfaktorer som er rundt om kring. I flere tilfeller kan faktisk barbie være en trigger for enkelte.
      Jeg var en av de barna som fikk bulimi i en alder av 7 år. Barbie var nok ikke hovedgrunnen til at jeg fikk spiseforstyrrelser, men helt klart en av grunnen. Jeg utviklet videre anorexi når jeg var rundt 10 år og ble innlagt på psykiatrisk når jeg var 14. Der var det mange pasienter med spiseforstyrrelser og flere av de hadde også blitt trigget av barbie. Kanskje er det på tide at de som er “friske” åpner øynene sine å ser hva som foregår rundt seg.
      Det er snakk om små barn som er veldig lettpåvirkelige. Å er de i utgangspunktet i en situasjon hvor de lett kan utvikle spiseforstyrrelser hjelper det ikke å ha en “perfekt” barbie som roses opp i skyene for at hun er tynn og pen. Problemet blir nok ikke løst ved å gjøre barbie mer realistisk, men det er en start i riktig retning.

    50. Men det gjelder å skille mellom enkeltsaker og det større bildet. Nei, Barbie i seg selv ødelegger ikke jenters selvbilde. Men det er ingen tvil om at vi har et ideal som er urealistisk og usunt, og det kommer frem overalt; på tv, i media, reklame, blogger (ingen diss), filmer, i musikkbransjen, og ja – hos barbie.
      En annen ting er å tenke på alt vi får med oss ubevisst. Hver gang vi ser en såkalt “perfekt kropp” tenker vi ikke over det. Vi mottar så ufattelig mange inntrykk i løpet av en dag vi ikke tenker over og reflekterer rundt. Men det betyr ikke at det ikke påvirker oss.
      Jeg anbefaler deg å lese litt om feminisme, Sophie! Du virker som du er glad i å lære, og feministisk litteratur (om så blogger) er utrolig interessant og forklarer veldig mye. Det er mange som desverre har intrykket av at det handler om å hate menn og at jenter skal ha det best. Det er det ikke. Det handler generelt om at uansett kjønn (og legning og hudfarge skal), skal man ha like muligheter og forutsetninger, men det handler også om dette med kroppspress og hvordan vi faktisk blir påvirket. Og hvor skrudd idealet faktisk er.

    51. Jeg kunne ikke vært mer enig!! Tanken slo meg aldri når jeg lekte med barbie at jeg ville se ut som henne. Jeg elsker barbie jeg også, og hadde maange forskjellige. Jeg kan også innrømme at jeg som så liten ikke tenkte så veldig mye på utseende heller? Det var ikke det jeg gikk å tenkte på som 6 åring. Syntes all barbie oppstyret er tull jeg..

    52. utrolig godt skrevet! da jeg lekte med barbie dukker tenkte ikke jeg på at jeg skulle se ut som hu (utenom ha like langt hår). jeg bare likte å pynte på henne og rett og slett leke. så barbie er nok ikke den som er grunnlaget for det store kroppspresset, det er nok mer photoshop-bilder av modeller og jenter rundt oss.
      jeg syntes ikke det er noe galt at du har tatt silikon eller botox, det er vi selv som velger å lese bloggen din eller kanskje ligne mer på deg, men du kan jo ikke stå ansvarlig for det. hvordan vi vil se ut og hva vi gjør for det, er vi ansvarlige for selv.
      jeg elsker bloggen din fordi du tar fine bilder, har sterke og gode meninger og er posetiv! om folk er enige med deg eller ikke, får være deres problem;)

    53. ÅH A-FUCKINGS-MEN SOPHIE. Tenkt det der helt sykt lenge og jeg blir så utrolig glad når en så sentral person som deg er enig. Hva får folk til å tro at det er kroppen sin et lite barn sitter å tenker på?

    54. Men? Hvordan forklarer man at jenter oftest blir opptatt av barbie og gutter biler i voksen alder? Synes ikke barbie ligger til grunne alene, men sammen med andre faktorer..
      Ærlig talt syntes jeg denne artikkelen var lite gjennomtenkt. Se flere sider av saken også!

    55. Barbiedukker var favorittleken min når jeg var liten. Lekte med det i flere år og tanken om å se ut som henne slo meg aldri. Jeg tenkte aldri at jeg ville se ut som henne, eneste jeg var opptatt av var at jeg kunne styre henne og skape min egen lille verden hvor jeg bestemte klær og hvordan de oppførte seg 🙂

    56. Hei. Jeg vet du er vegetarianer og vil anbefale deg en super blogg!
      Hun er vegetarianer/veganer: Hippiecrit.blogg.no 🙂

    57. Veldig enig. Folk er blitt så forferdelig opptatt av “kroppspresset” som har oppstått. Men jeg spør meg selv, hvem er det som finner et dusin ting det er kroppspress ved? Jo det er de selv som klager på det. Jeg tror det å se ut som barbie er kommet helt fjernt ut av alt dette oppstyret, og at folk har gått seg litt vill og ikke helt ser realiteten lenger… Bra innlegg Sophie!!

    58. Tenkte ikke at jeg ville se ut som henne, jeg var fem år gammel og pupper og lange ben er ikke det en femåring normalt sett tenker på 🙂 barn tenker generelt sett ikke så mye på utseendet.. men jeg var deimot BESATT av langt hår, jeg lagde parykker av tråder og trådte gensere over hodet (haha) for da hadde jeg jo langt hår! Grein hver gang jeg ble klipt, og plukket opp hårrestene fra bakken og gjemte de bort… I dag har jeg hår til navelen. Kanskje alt dette kommer fra Baries lange, lyse hår? Er hvertfall hellig overbevist om at jeg aldri, aldri skal klippe meg kort!

    59. Du har så rett, så rett! Når jeg så en barbie da jeg var liten så var det ikke tanker som “åh håper jeg ser sånn ut når jeg blir stor” som slo meg.. Sikker på at kroppspress kun kommer av at pressen skriver så masse om det!

    60. Oda Sofie: Sophie Elise bagatelliserer kroppspresset ved barbi, som hun selv elske å leke med. Nå, i alder av 18år, så har hun gjort omfattende grep ved utseendet.
      Innlegget bærer preg av refleksjon på svært lavt nivå og barnehagetenkning. Så klart er det med å påvirker oss slikt som mye annet i samfunnet.

    61. Bra skrevet!
      men slik samfunnet er nå er det så mye kropspress at det kan hende småe jenter også føler det slik, men det vet jo ikke jeg noe om siden jeg ikke er en liten jente som leker barbie.. Hadde vert morsomt å sett en undersøkelse på det 🙂

    62. Når jeg var liten var jeg litt lubben, men tenkte at når jeg ble voksen kom jeg til å se ut som barbie, eller som kvinnene i media som spice girls og pussy cat dolls. At magen automatisk ble flat og men fikk store pupper og ble høy. Når dette ikke skjedde da jeg skulle begynne på ungdomskolen ble jeg desperat, og endte med tre år med spiseforstyrrelse og depresjon. Så mener at barn ikke har godt av å leke med eller se figurer som liksom skal være slik en kvinne skal være, det skaper for høye forventninger. Men synes oppstyret et for stort, det er unødvendig. Det er også unødvendig å lage en annen dukke som sier “dette er sli du bør se ut” det blir jo helt feil å sette en standar, alle kropper er forskjellige.

    63. Enig i at det er hysteri.. Barbie påvirker ikke jenter på langt nær like mye som kjendiser, modeller, TV-serier, bloggere gjør.. Med andre ord, Media. Det er bare slik det er. Folk vil alltid ha noe de ikke har.

    64. Liker forresten når du poster innlegg som åpner for debatt. Vi som ikke blogger får ikke sette oss ned og tenke på og formulere meningene våre så mye, og det er noe alle har godt av å gjøre, uansett om det gjelder barbie eller politikk 🙂

    65. Synes egentlig ikke at det skaper dårlig selvbilde uten at noen setter barna på akkurat den tanken.. Da jeg lekte med barbie-dukker slo ikke den tanken meg en eneste gang, det eneste jeg tenkte på var klær, sko og vesker!
      🙂

    66. Jeg kunne ikke ha vært mer enig i det du skrev ! Det har jeg ment hele tiden, hallo det er leker liksom? Bra du får sagt det sophie ❤

    67. Når jeg var lita lekte jeg alltid med barbie/bratz, jeg tenkte på hvor fint håret dems blei etter litt fiks, og hvor fine kjoler jeg kunne kle de med. Det å lage sånn drama av kroppsfiguren til barbie er unødvendig:p da kunne man klaget på kroppene til Ken og hans venner, med nesten six-pac og armmuskler .. Blir for dumt 🙂

    68. Ja det der e sant. Eg trur ikke D første en unge tenke på når dem ser en barbie dukke e å ha en sånn kropp.

    69. Barbidukker skaper nok ikke dårlig selvbilde for barn. Det handler mer om tenåringene og oppover som blir påvirket av all slags media, modeller, skuespillere, forbilder osv. Tror nok barbidukkene vi voks opp med generelt ikke har noe og med ønske om den perfekte “idealkroppen”.

    70. Men så er det heller ikke mange barn som vil leke med “stygge” leker heller, så om folk vil lage mer normale barbier, så er jo leken ødelagt? Barn liker jo å kunne fantasere, om man da skal gjøre alle barbier mer realistisk, enhjørninger til hester osv, da er det like greit å bare leke med en ekte hest og ekte mennesker.
      Veldig enig med deg Sophie!

    71. ENDELIG! Endelig noen som mener det samme, om man faktisk blir påvirket av å se ut som noen forbanna leker, da er det faen meg noe galt selve personen. Har heller aldri tenkt at slik vil jeg se ut når jeg blir, ikke på noen som helst måte. Tenkte aldri over hvordan kroppen til barbie var engang, det var akkurat som du sier, bare en leke man lekte med.

    72. Min mening om barbie er at dukker er dukker og skal ikke se realistiske ut. De skal ikke se ut som ekte mennesker, de skal se ut som etterlikninger. Vi er dessuten alle så forskjellige at man skal ha lykke til med å lage bare EN barbie-modell som skal representere et realistisk ideal. Noen er smale i benbygningen, mens andre er brede, noen har store pupper, noen har små, noen er tykke, noen er tynne. Og alt i forskjellige grader også.
      Hvis det er noe jeg derimot tror gir dårlig selvtillitt så er det hvordan disney-filmene fremstiller sine snille og slemme karakterer. Det er veldig store motsetninger utseendemessig mellom de snille og de slemme, og dette tror jeg gir utslag i hvordan barn oppfatter virkeligheten. De snille prinsessene er slanke, med små neser, langt og tykt hår, store dådyr-øyne, minimalt med sminke (gir utrykk for å være naturlig vakre), lange ben osv. Mens de som er slemme ofte ser mye mer karakteristiske ut med masse sminke, de er ofte tykke, har krokete neser, slitt og stygt hår, merkelige frisyrer og hårfarger, lange haker, vorter osv. Her er problemet at når barn ser et annet barn eller menneske med trekk som minner om en slem disney-karakter så vil de automatisk forbinde det med noe negativt, og omvendt. Hvis de ser noen med trekk som minner om en snill disney-karakter så vil de forbinde det med noe positivt. Skal jo også sies at det ikke bare er disney, men mange selskap som gjør denne feilen.
      Det er ingen som får dårlig selvtillitt av at noen andre ser bra ut, man får dårlig selvtillitt av sammenlikning og når det å se ut på en spesiell måte plutselig blir forbundet med noe negativt.

    73. Eg forstår godt kva du meinar, og heller ikkje eg tenkte at eg ville sjå ut som Barbie då eg var lita. Men det som er viktig å tenke på er skilnaden mellom vår generasjon og den etter oss. Kroppsfokuset då me var barn, var ikkje i nærleiken av so stort som det er no, det var ikkje ein del av kvardagen då me var små. Då du var lita, gjekk du sikkert, som meg, i ein random farga college genser frå for eksempel umbro, ilag med ei for eksempel knall lilla bukse. Det ikkje matcha i det heile tatt, men ingen brydde seg då. Om du tenkjer på korleis barn i dag er kledde, så er det matcha og styla frå topp til tå, til og med babyar har matchande antrekk. Det er dette som vert seld i butikkane, rett og slett. Når då ei tre år gammal jente allereie tidleg har lært at det og det klesplagget ikkje går ilag, eller at den t-skjorta krasjar med hårbøylen, som ikkje matchar skoa, så er sannsynlegheita for at dei får det same fokuset på kropp mykje tidlegare òg. Fokus på utsjånad generelt vert ein stor del av kvardagen, skremmande tidleg.

    74. Jeg mener at når VI var små, var det ikke like stort fokus på dette med kropp, og vi hadde ikke like lett tilgang til medier som f.eks internett og motemagasiner som det små jenter på 5 år har.
      Du ser jo selv, når vi var 8 år var vi ute å hoppet tau og paradis, syklet rundt og var masse ute, viste knapt va sex var fornoe, mens den dag i dag ser du 8 åringer som er sykelig opptatt av merkeklær og klining liksom.

    75. For meg har barbie alltid bare vært barbie. Det var en dukke jeg lekte med, ikke noe med. Jeg elsket å kle henne opp, dikte opp historier og leke sammen med andre. Aldri tenkte jeg på at jeg ville se ut som det, og jeg tviler på at barn gjør det nå heller. Media skal lage et så stort oppstyr av absolutt alt og jeg tror ikke barbie dukker er usunt og gir barn urealistiske tanker om hvordand de må se ut. Og om noen ikke klarer å se forskjellen på virkelighet og leker, så tror jeg ikke det er noe galt med barbie dukken, men personen.

    76. For emg har barbie aldri handlet om kroppen. Barbie var den første “kvinnen” til å være i militæret, en lege, en president, osv, og det sender en sunn beskjed til jenter.

    77. helt enig med deg, sophie! jeg tenkte aldri på mine barbiedukker som noe forbilde, det var bare noen leker i hodet mitt. så når alt dette oppstyret rundt barbiedukkene kom skjønte jeg ingenting!

    78. Helt enig! Dessuten er mottoet til Barbie “be who you wanna be”, og det var den første dukken som hadde “mannlige” jobber. Og er det ikke ganske selvmotsigende å snakke om at utseendet ikke skal ha noe å si, samtidig som de hele tiden selv legger fokus på “feil” utseendet?

    79. jeg elsket også Barbie når jeg var liten og tenkte heller ikke at jeg skulle bli Barbie når jeg ble stor , Hehe løye du skriver dette innlegget for på vei til Sverige i dag kom jeg over denne gamle sangen Barbie girl av aqua 😛 Jeg hørte mye på den sangen når jeg var liten men viste ikke hva de sang, men når jeg hører teksten i dag så går det jo i hvor fantastisk det er og være i plastikk og blondt hår osv… heheh 😀

    80. Er tolv år og ikke så lenge siden jeg satt og lekte med Barbie dukker. For meg var de bare dukker som jeg satt og lekte med. Hadde ALDRI i tanken å se ut som den eller noe sånt.
      Syns uansett det er litt rart at en femåring skal sitte og tenke at Barbie dukken er så tynn og fin. Jeg mener, virkelig, er det til og med kroppspress på femåringer nå?

    81. Jeg synes barbie ser smashing ut, men det tenkte jeg aldri over mens jeg satt å lekte med de da jeg var liten. Alt oppstyret rundt barbier og kroppspress er jo skapt av tenåringsjenter som sammenligner seg selv med alt og alle, inkludert små dukker laget av plast.. Jaja

    82. Helt enig med deg. Det at Barbiedukkene legger press på oss og påvirker små barnesinn er bare tull. Når man er liten tenker man ikke på det, man har så god fantasi at man er opptatt med å bruke den, istede for å sammenligne seg selv med barbiedukkene. Det er ingen andre enn oss selv som legger press på oss når det gjelder kroppen og utseendet. Man må bare finne den roen og balansen og bli tilfreds med seg selv som menneske.

    83. Så enig med deg. Jeg lekte med barbie helt til jeg var 11-12 år gammel og ikke én gang tenkte jeg at det var slik jeg skulle se ut. Jeg tenkte ikke slike tanker i det hele tatt før media begynte å ta opp dette med at barbiedukker er ødeleggende for unge jenters selvbilde. Barbie var, er og kommer alltid til å være en av mine store positive barndomsminner. Jeg har tatt vare på mine favorittbarbiedukker og har planer om å gi de til mine eventuelle fremtidige døtre.

    84. Li: veldig godt poeng. Det har jeg ikke tenkt over før. Men det er absolutt slik som du sier angående Disney karakterer. De slemme ser som regel både rare eller mindre pene ut, mens de snille er vakre og flotte. Trist samfunn med MYE utseendepress har det uansett blitt.. Det er fakta og det blir nok neppe noe bedre dessverre.

    85. Jeg er uenig, eg syntes barbie var vakker og ville se ut som henne. Husker jeg hele tiden tenkte
      Over at øynene mine var så små osv

    86. Jeg tenkte heller aldri at jeg ville se ut som barbie da jeg var liten, men på den annen side ser jeg nå hvordan barbie er med på å forsterke samfunnets syn på “den perfekte kropp”, selv om jeg mener det er andre områder det heller kan gjøres endringer, der vil være mer hensiktsmessig å gjøre tiltak, slik som reklamekampanjer – med tanke på retursjering og modeller i flere størrelser, da det er i tenårene de fleste begynner å bli usikker på seg selv og kroppen sin.

    87. Endelig noen som er enige med meg! Som barn er det ikke slik at jeg ville bli akkuratt som dukka, det var det å leke, kjøpe nye klær og ha det gøy som var i tankene mine da, og det tror jeg det er enda. Som liten er det ikke hvordan kroppen ser ut, om den er slank eller har former.
      Selv vil jeg si at Barbie ikke har påvirket meg en plass! Selv nå vet jeg at jeg har en del former og gjerne skulle ha fått bort litt, men det kommer mer fra ting i ungdomsårene, vi blir påvirker i hverdagen av mennesker rundt oss og ikke av leker vi hadde det gøy med som små!

    88. Jeg er ikke enig. Selvfølgelig tenker ikke alle barn spesifikt på at dette er kroppsidealet, MEN det bidrar likevel til et økt press fordi ved å konstant se dukkene hver dag over en lengre periode, går det inn i underbevisstheten til barnet.
      Jeg sto heller ikke i speilet og målte meg opp og ned mens jeg sammenlignet meg med en Barbie, men jeg har full tro på at dette bidrar til et økt kroppspress senere i livet, i takt med puberteten og ungdomsårene.

    89. Jeg lekte med Barbie til jeg var ganske gammel. Da jeg kom i puberteten synes jeg det var merkelig at jeg ikke ble seende mer lik ut som Barbie. Jeg tror det kan være veldig ødeleggende for mange. Ikke alene altså, for det er mange faktorer som spiller inn, men jeg tror at Barbiedukker kan være med på å skape en falsk illusjon om hvordan man skal se ut når man blir eldre.
      Også er det jo slik at noen er mer mottagelige for slikt enn andre. I tillegg tror jeg det ligger og lurer i underbevisstheten til veldig mange. Ikke nødvendigvis at man vil se ut som Barbie, men mer det at man ønsker å se “unaturlig” ut. Det ble litt feil ord å bruke, men jeg tenker da på f.eks Botox, restylane, silikon, falske vipper, falske negler, hårextentions, selvbruningsprodukter…. etc. Det er jo fordi man vil se annerledes ut, så noe må det jo være som spiller inn på dette med det syke selvbildet mange av oss har.
      Poenget er at Barbie kanskje er en av de første eksponeringene vi får for slike “perfekte” jenter med magre liv, langt hår og tynne bein. At denne eksponeringen kan være med på å gjøre en mer mottakelig for andre utssenderelaterte eksponeringer senere i livet er ikke umulig, spesielt når det er blitt så mange rundt oss (som oftest suksessfulle mennesker i media) med så mye unaturlig i og på kroppen. Mange begynner jo faktisk å minne mer og mer om levende Barbiedukker – kanskje det er noe som henger igjen i underbevisstheten fra barndommen…?

    90. Jeg husker du en gang skrev et innlegg om hvor dumt det var at barbie ikke lignet et ekte menneskeideal fordi det ga jenter en dårlig selvfølelse…snakk om å motsi seg selv

    91. Hvis babie var så powerfull hvorfor er halve jorda så feit da? Tenk på det i steden for å si mot uansett hva sophie Elise sier. D e i menneskets natur å strebe etter beste utseendet for å trekke til seg de beste partnerne. Det kalles faktisk arvestoffets perspektiv og forskeren som står bak d er Richard dawkins. Les boken hans: d egoistiske genet

    92. Haha, “blir mødre skuffet hvis di ikke får barn som ligner på baby born?” good point!
      Jeg ønsket faktisk å se ut som Barbie når jeg var liten, jeg gråt når jeg så hvor perfekt hun var i forhold til meg som jeg syntes var så stygg.
      Når jeg lekte så var mine konflikter mellom Barbie og alle de andre dukkene. Jeg lekte meg inn i rollen som Barbie og følte at jeg var bedre enn alle de andre dukkene.
      Men så er det viktig og si at jeg faktisk ble tildelt en diagnose i eldre alder som kalles “Manisk Depressiv” = “Bipolar lidelse. Det er bare typiske tegn for den sykdommen i ung alder å føle seg stygg og verdiløs farlig tidlig.
      SOM BETYR at det er UNATURLIG å tenke at man vil se ut som Barbie og at det kun er få freaks som FAKTISK tenker sånn. Jeg var en av de- og ER en av de som vil se ut som hun, men jeg vet jo selv at det er latterlig. Det sier seg selv! Det er helt fullstending out of this world og sitte å tenke som barn at man vil se ut som en plastik ting med hår, med mindre man er syk i hodet sitt som jeg! Hehe, selvironien lenge leve….
      Poenget er at jeg er fullstendig enig i dette inlegget, og det er bare hysteriske fjols som setter sånne tanker ut i verden. Barbie er ikke farlig. Savner den tiden det bare var en dukke som vi alle elsket.

    93. Synes det er litt ekstremt at media tar opp dette med barbier, det er bare en leke.
      INGEN normale barn tenker at “oi, sånn vil jeg se ut” de syns nok dukken er pen og sånt men det er ingen barn som tenker at barbie har noe med selvbildet å gjøre
      det blir rett og slett for dumt, er enig i det du sier.

    94. Det er mulig at det ubevisst påvirker alle, og det er også mulig at vi ubevisst blir påvirket av bilder i media og skuespillere og musikere og modeller etc – men det å sette så enormt fokus på saken som det har vært de siste årene gjør bare presset sterkere spør du meg. Av den enkle grunn at det ikke lengre er ubevisst.
      Bildene eksisterer like mye uansett om det står positive eller negative kommentarer til det, og når argumentet da er at bilder og barbie og alt det der skaper et større kroppspress så er det kanskje lurere å bare ikke ha så enormt fokus på det. De som er negative til kroppspress presser like mye bilder på unge jenter som de som fremmer trening osv.
      Jeg er helt enig med deg, og tror at alle hadde vært tjent med å bare “jekke seg ned” 100 hakk og slappe av litt. Fokus er viktig, men det er ingen vits i å være fanatisk.

    95. Jeg må ærlig innrømme at sånn har ikke jeg tenkt, men det gir jo fullstendig mening! Jeg har tenkt slik som alle andre har fortalt meg at det er, mens jeg har vokst opp. Stadig vekk hadde de voksne diskusjoner om hvorvidt Barbie var barnevennlig. “Barn burde ikke leke med Barbie, det ødelegger selvbildet deres”. Og media som spredte denne “hatbølgen” om Barbie.
      Det er visst ikke bare vi som endrer dine syn på ting, takk 🙂

    96. Haha! helt enig! Eneste jeg husker jeg reagerte på med barbie da jeg var liten var føttene. Ble sykt irritert av at hun ikke kunne stå normalt med føttene, når jeg ville leke med henne og hun bare sklei rundt på tåspissen. Haha 😀 Masse morsomme minner med Barbie <33

    97. Men du har jo likevel gang på gang sagt at du ser på Barbie som ditt forbilde utseendemessig og at du ønsker å se ut som en selv?
      Er forsåvidt enig i at man ikke kan skylde på Barbie for det ekstreme kroppspresset som finner, og denne “naturlige” Barbie er bare utrolig teit og meningsløs.

    98. Er så enig!! Man er ferdig med å leke med barbie før man begynner å tenke på utseendet, selv om jenter med dårlig selvtillit stadig blir yngre! En barbie er en barbie! Det er plastikk fantastisk, bokstavelig talt!
      Men hva er det med det lange håret, og de perfekte klærne osv osv? Nå høres det sikkert ut som om jeg kritiserer deg Sophie, men det gjør jeg altså ikke! I motsetning til andre tar du faktisk opp dette på bloggen din, noe som er kjempe flott! Kjenner jeg blir dårlig bare av tanken på å hele tiden streve for å være perfekt, man blir ikke perfekt!
      Og forresten, hvor ble det av Marilyn Monroe kroppsidealet? Hun er jo mye vakrere enn dagens kroppsideal!! Hva som skjer med verden??

    99. Helt ENIG med deg 🙂 En annen ting :: Så et bilde av en jente som hadde gått ned i vekt her om dagen, og da var det mange som skrev: “Du var finere før, nå ser du Anoreksia ut” osv, og denne jenta var lik i kroppsformen som meg, så jeg ble litt “truffet” selv.. Men hvis det hadde vært motsatt, og folk hadde skrivd at hun var feit, da hadde det blitt et helvete..

    100. Kan ikke alle gramatikknaziene få seg en hobby. Har dere ikke noe bedre å gjøre enn å sitte og finlese alle innleggene til Sophie?

    101. jeg synes barbie er et litt dorlig selvbilde, fordi det er jo nesten umulig å bli like pen/kul/tynn som barbie
      Men detter er mitt syn og det er nokk veldig menge som mener noe annet;)

    102. En syv år gammel jente ser ikke en barbi og tenker “sånn vil jeg se ut”! Det handler om at når barn hele tiden ser tynne dokker, tynne modeller og tynne folk på TV, blir dette liggende i underbevisstheten. Di tenker ikkje direkte over det i så liten alder, men di venner seg til at “alle” har den type kropper, og det er ikkje bra for sitt sjølvbilde når man blir eldre. Dette er blitt forsket på. Min mor er pedagogisk leder i barnehage, og ho har vert på flere kurs om akuratt dette. Så selv om barn ikkje tenker “hun er tynn, og det vil eg være”, så blir det liggende i underbevissthete. Ikkje bare av barbi selvsagt, men med media og alt blir barn sin underbevissthet påvirket, enten di vil det eller ikkje :kr

    103. Men folk nevner spise forstyrrelser her. I mine lyne blir det helt feil for å ha en spiseforstyrrelse,er en form for selvskading. Å ha mestrings følelse over noe osv.

    104. Endelig noen som sier det!
      Jeg tviler utrolig sterkt på at jenter i leke-alderen influeres av kroppsfasongen til barbie på den måten som framstilles i media. Jeg husker ikke å ha noe forhold til barbies fasong som liten, og mine små søskenbarn har ikke vist noe interesse for det heller. Jeg tror kroppspresset som preger dagens ungdom kommer fra andre kanter, som underholdningsindustrien og miljøet rundt oss. Å fyre opp diskusjoner rundt anatomien til en plastikkdukke er så totalt unødvendig. Verden er fylt med langt mer betydningsfulle saker å skape diskusjon om. I stedet for å starte en reint unødvendig protest mot plastikk bør vi takle andre problemer. Ja, barbie er kroppslig ukorrekt, men tror ikke hun har en rolle i dagens kroppshysteri. Aviser som VG og Dagbladet skriker ut slanketips og oppfordringer i blokkbokstaver, og underholdningsindustrien som appellerer til ungdommen promoterer sylslanke mennesker. Er det ikke heller det vi bør ta tak i, når det gjelder faktorer som kan påvirke unge jenter og gutters selvbilde?

    105. Er nok enig der 🙂 vil nok ikke tro at Barbie osv er de som skaper dårlige selvbilder, tror man heller skal se på foreldre, modeller, moteblader, kjendiser osv som barn ser opp til om man skal finne svaret på hvor problemet med selvbilde er. Foreldre som er over gjennomsnittet opptatt av utseende og lignende vil nok være mer med på å påvirke slike ting en en Barbie dukke og andre leker.. 🙂

    106. Hva FEILER det folk? Begynner å kritisere Sophie fordi hun ønsker å se pen ut? La det være hennes valg. Det er ikke barbie-dukken som påvirker henne, det er vi mennesker.
      Barbiedukker og tynne modeller skaper ikke synet på drømmekroppen. Det er vi mennesker. Og motebransjen, media og produsenter av dukker følger etter. VI setter standarden. Og vi får det vi vil ha.
      Sophie, bra innlegg, jeg er 100% enig i det du sier. Husk at de fleste her i kommentarfeltet er enig med deg <3

    107. Jeg er på en måte enig med deg, Sophie! Jeg tror heller ikke det at en barbie dukke kan påvirke oss uten at noe annet er med og støtter barbie fokuset(blader, tv og internett. ,men så er det slik at man først starter med å leke med Barbie dukker og når vi blir litt eldre så er det blader, TV og Internett som påvirker oss. For da er det damene på TV og i blader som kan påvirke oss, disse menneskene i blader blir jo redigert til de ser såkalt “perfekt” ut og da blir det en måte ett slags “Barbie fokus” for og kunne se ut som en. Ikke at det har noe å si at man vil se ut som en , men det er en del som da vil føle seg presset til å se bra ut!

    108. Det er lett å se seg uenig i denne saken når man er tynn og pen, for da har man ikke stor grunn til å ønske å se ut som barbie. men hva med de jentene som ikke er tynn?

    109. Jeg har sansen for deg, Sophie. Du er den eneste toppbloggeren med noe mellom ørene. MEN, du har jo botox, silikon, extensions og har operert nesa 😛 Så litt rart at du sier vi skal være fornøyd med oss selv og slikt vi er skapt. Hadde du ment det du skrev, så hadde du vel ikke operert pupper og nese? Du har selv skrevet så mye om hvor lite fornøyd du var, ja særlig med nesa, så dette innlegget kom fra feil person.

    110. Barbiedukker skaper ikke dårlig selvbilde. Mobbing, utestengelse og hetsende kommentarer skaper dårlig selvfølelse. Konkurranseinnstinkt skaper dårlig selvbilde. Forelskelse skaper dårlig selvbilde. Men ikke dukker. Ikke bilder av andre mennesker. Ikke skuespillere, artister eller modeller. Kun menneskene rundt oss.
      Da vi var små brydde vi oss ikke om utseendet vårt i det hele tatt. Vi sto opp, spiste frokost, fikk på oss klær og løp ut for å leke. Vi sto ikke der på kjøkkenet og telte kalorier. Vi sto ikke der foran speilet og lurte på om vi var tynne nok, om buksen vår var kul nok, eller om nesen vår var fin nok. Vi sto ikke og irriterte oss over slitte hårtupper. Vi så ikke på Barbiedukkene våre og tenkte at vi hadde lyst til å se sånn ut. Dukkene våre var bare dukker. Kjendisene på tv var bare mennesker, og mamma var verdens beste.
      MEN så kom skolen og puberteten. Kanskje ble du forelsket i en gutt som forelsket seg i bestevenninnen din istedenfor deg, og du sto der og tenkte: “hva er det hun har som ikke jeg har?”. Og kanskje vandret blikket til det fine håret hennes, den smale midjen eller de lange beina. Kanskje oppdaget du hvor pen hun egentlig var. Kanskje begynte du å sammenligne deg med henne. Det er sånn det starter for de fleste av oss. Vi ser noen få mer oppmerksomhet enn oss. Vi ser noen bli mer populær enn oss. Vi ser noen få noe vi selv har lyst på fordi de blir ansett som penere enn oss, og vi tenker at vi er nødt til å endre oss, fordi vi har lyst på den samme oppmerksomheten, den samme populariteten, eller – i verste fall – den samme kjæresten.
      For noen av oss starter det ikke slik i det hele tatt. For noen av oss starter det med utestengelse. Mennesker som går sammen og kniser og fniser i skolekorridoren mens de ser bort på deg. Mennesker som hvisker seg imellom når du går forbi, eller som kommenterer hvordan du ser ut. Kommenterer at du er for tjukk eller for tynn. At du ser rar ut. At nesa di er stor. At øynene dine er små. At klærne dine er stygge.
      Eller kanskje helt andre ting. Ting som har med opprinnelsen eller personligheten din å gjøre. At du er stille. Eller at du er alt for frempå og oppmerksomhetssyk. At du er sjefete. At du snakker rart. At mora eller faren din er rar. At søsteren eller broren din er teite.
      Det er ikke dukkene vi leker med eller kjendisene på tv som får oss til å tvile på oss selv. Det er måten vi blir behandlet på av dem rundt oss.

    111. Jeg er så utrolig enig i det du sier. Altså jeg mener det at hvis jenter/kvinner blir provosert av hvordan en barbie dukke ser ut, er det ikke barbie-dukken sin feil. Da er det noe med hjernen til hver og enkel jente/kvinne det er noe galt med. Og muligens er det foreldrene litt sin feil, som kanskje ikke forklarer barna sine at barbie er kun leke, men ikke er den virkelige verden.
      Det er isåfall det jeg mener, og sikkert mange der ute er totalt uenig i dt jeg skriver, but I really don’t care!
      Kan også si dt at jeg syns du reflektere slike innlegg så godt, og får kanskje fleste folk til å tenke. Så cred to you! 😉

    112. Virker som folk er veldig opptatt av å ha rett, men dette er veldig individuelt! Mange har nok aldri tenkt at barbie var noe annet enn en leke, men det finnes fortsatt de (meg selv inkludert) som fikk ganske store problemer med selvbildet på grunn av innflytelse fra feks barbie. Jeg var en smule lubben som liten (absolutt ikke tykk, bare litt større enn andre) og fikk gjerne høre fra venner at jeg var den i vennegjengen som lignet minst på barbie, og at siden jeg ikke så ut som henne var jeg ikke pen. På egenhånd hadde jeg nok ikke latt meg plage av en leke, men kan med trygghet si det kan påvirke andre til å bruke det som et verktøy til mobbing. Barn liker å si rett ut hva de ser, ser de noen som er tykke sier de det til dem, og er det en blandt vennene som ligner mindre på barbie enn resten får hun nok høre det.

    113. Helt enig med deg, jeg lekte med barbeint fram til 6.klassen og har aldri tenk på kroppene deres eller hvordan de så ut. Når jeg lekte med barbie var jeg ikke frustrert over at jeg ikke så ut som henne, jeg var frustrert over at jeg bare hadde 3 barbie med brunt hår 😂

    114. Det er ingen barn som leker med Barbie som tenker på kroppen hennes, og slutter å spise fordi de vil bli like tynn som barbie. Hvertfall gjorde ikke jeg det eller noen av mine vennninner. Jeg er 15 år, og når jeg for ca 6 år siden lekte med barbie, var det ikke kroppen hennes jeg tenkte på i det hele tatt! Så jeg er helt enig med deg!

    115. Hei jeg har selv en søster på 5 år som ser mye på barbie filmer og lignende. Søsteren min er tynn og lang i forskjell til jentene i barnehagen hennes og jenter på hennes alder, hun sa en gang til meg at hun gledet seg til en prins kunne løfte henne rundt livet slikt som de gjør på film.. Synes dette er litt merkelig og ubehagelig for på filmene så kan prinsene holde rundt hele kroppen på barbie…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg