ny reise bestilt!

deler av reisen er sponset 

 Akkurat nå er jeg i utrolig godt humør, for en reise til Tunisia om bare en måned har nettopp blitt booket – jeg og kjæresten min reiser fra 10-17 mai, og jeg ser enormt mye fram til enda en ferie med kjæresten min ♥ Jeg har aldri vært i Tunisia før, men jeg likte Afrika kjempegodt da vi besøkte Senegal i Februar. Dette blir nok noe helt annerledes riktignok, ettersom vi skal på ett feriested nå. Byen vi skal til er Sousse, som er to timer fra hovedstaden og Tunisias tredje største by. Jeg valgte denne byen etter å ha sett litt på bilder, både selve byen og strandpromenaden ser veldig koselig ut – perfekt for en kjæresteferie!

Vi skal bo på Mövenpick Resort & Marine Spa, som er et femstjernes hotell. Jeg har blitt helt avhengig av å ha hoteller rett ved stranden, og ikke minst vil jeg gjerne ha mye å gjøre på selve hotellet når man skal på en slik type ferie. Det er jo ett spa og velværesenter her, som jeg håper på å få brukt mye tid på! Det har blitt prioritert litt bort på tidligere reiser, men nå vil jeg virkelig ha 100% avslapping, god temperatur og en fin kjæreste sammen med meg. På de siste reisene mine har det alltid vært en masse å gjøre, og det har vært mer jobb enn fornøyelser, men denne gangen skal jeg ikke tenke på noe som helst og bare nyyyyte. 

Fint ikke sant?

 

Reisen kostet litt under 6000 kr per person, med fly og hotell for en uke. Det synes ikke jeg er så dyrt, med tanke på at hotellet er fem stjerner, innkludert transport til og fra flyplass. Kunne sikkert ha fått det billigere men jeg er som vanlig sent ute, haha. Jeg booket reisen via detur.no, det er enkelt og greit om man surrer like mye som meg, hehe. Jeg liker å føle at jeg har muligheten til å få hjelp om man ikke skulle være fornøyde, og det er også greit å ha transport fram og tilbake. Jeg har reist uten reiseselskaper flere ganger, men det har vært mest til store byer. Jeg har også reist med ving før men etter å ha vært missfornøyd to ganger på rad prøvde jeg Detur og etter det har jeg brukt dem tre ganger! Benettferier er også bra, men det er mest storbyferier. De benyttet jeg til Barcelona og Paris, mens detur definitivt er best på charter synes jeg. Greit å oppleve litt forskjellig! 


Har noen av dere vært i Tunisia før? Hva kan jeg forvente meg? 😀 

93 kommentarer
    1. Vennina mi har vært i Tunisia og hun likte seg ikke der sa at hun aldri skulle dra dit igjen og anbefaler ingen og gjøre det heller…

    2. Det er drit fint i Tunisia! Var der i fjor i Monastir, og det er kjempe god mat, hyggelige folk og ganske billig der! Reiste også med Detur, et bra reisebyrå :)) kos deg kjempe masse, det fortjener du!

    3. Jeg har vært i Tunisia før, i Sousse også faktisk! Det er veldig fint der og de er veldig hyggelige og imøtekommende på hotellet, men jeg anbefaler deg å ikke gå så mye utenfor hotellområdet. Inne i Sousse så er de veldig påtrengende og hvis du går inn i en liten butikk for å handle så tvinger nesten mannen som eier butikken deg til å gå til “kameraten hans som er like her borte.” Det er egentlig bare veldig ubehagelig, haha. Men strendene og været er helt fantastiske! Dere får kose dere masse 🙂

    4. Jeg har vært i sousse! Det er fint der! Anbefaler dere å dra på en “safari” tur der dere får ri på dromedar, esel og hest! 🙂

    5. Eg har vært i tunisia før! Syns det va en utrulig herlig plass, herlige folk og fine strender! Annbefaler virkelig å ri på kamelene i ørkenen! Tunisia var en av mine beste ferier jeg har vært på! Så gled dere:)
      Du finner alltid på noe å gjøre der, det kan eg love detg!

    6. Jeg var i Tunisia for noen år siden, stedet i seg selv var fint, men stranden var ikke særlig koselig. Ute i vannet tømte alle båtene søppelen sin slik at det kom med bølgene inn igjen! Det fløt av bleier, bind og annen søppel og det var masse tang og tare i vannet i tillegg. Rett og slett sykt ekkelt! Folk var også ekstremt masete og innpåslitne, da vi ikke ville komme inn i butikken deres eller gikk igjen uten å kjøpe noe ble mange veldig sinte, noe som var veldig ubehagelig.

    7. Var i Sousse for noen år siden, og ble ikke veldig positivt overrasket! Forvent deg EKSTREMT mye oppmerksomhet og innpåslitne gutter og selgere! Jeg var kun 15 år, og fikk oppmerksomhet fra alderen 8-45! De plystrer, går helt inn på deg, prøver å svømme på deg og alt som er! Synes selv det var en utrolig ubehagelig ferie, selv om jeg gikk med pappa! Så får håpe de har litt respekt, men anbefaler deg å være på hotellet og stranden til hotellet! Virkelig!

    8. Det er absolutt en anbefalelse! Vi har vært der 2 år på rad nå, og fikk mange nye venner og menneskene der er superhyggelige 🙂 har bodd på et hotell rett ved siden av, og de vi ble kjent med bodde på møvenpick hotel, der er veldig fint og koselig! Er det største hotellet i hele Tunisia!

    9. Lise Marie, Grusomt? wtf.. da lurer jeg på hvilket hotell du bodde på, og HVOR i tunisia du holdt til :p Tunisia er helt fantastisk sophie.. er utrolig mye å oppleve. Dere burde også ta turene med en slik “fellesbuss” fra hotellet for å se hvordan de fattige har det, det er et lite strøk i byen hvor de bor. Unger på 3 år går alene ute midt på natten.. det er helt sykt. Jeg gidde penger til en familie som kun bodde under … ja hva kan man kalle det? hule? det er en stor opplevelse, og man begynner virkelig å tenke over hva man har her i livet. Ble virkelig påvirket jeg da..
      Strendene der er dødsfine, jeg har aldri opplevd disse strendene som “skitten” hvor det flyter bleier osv.. haha! og de som jobber på hotellet og rundt hotellet er dødsgreie, kanskje litt slitsomme.. men så lenge man går rundt med en gutt der så er de bare greie!
      Ser folk her også kommenterer “pass tingene dine”, der er ikke slik at i tunisia er de mer ille på å stjele ting, enn hva de er andre plasser. Man er nødt for å passe tingene sine uansett hvor man drar. Bare man er i Oslo er det alltids lurt å passe vesken sin liksom.
      Annbefaler også sjekke utelivet på hotellet, kjempe morsomt! Da jeg var der var det dødsmange norske og svensker, så fikk møtt masse nye herlige folk 😀

    10. Jeg har vært der! Utrolig fint der. Det eneste jeg må advare deg om er innpåslitne gutter/menn.. Jeg fikk hele tiden en eller annen selger i hælene, og de elsker virkelig norske jenter! En ville til og med kjøpe meg for en Ferrari og fem tusen kameler.. hahah. Men jeg regner med at det ikke blir et like stort problem når du reiser med kjæresten din. Håper dere får en fin tur!

    11. Så kjekt! Eg og kjæresten min var på det hotellet i fjord haust 🙂 Heilt fantastisk fint hotell der alle ansatte er sikkelig koslige, dei kom til og med å pussa solbrillene våre når vi låg å solte oss 🙂 Og solsengene – herreguuuud dei er dei beste som finns! Tjukke madrasser opp på sjølve senga! Gled dokke! 🙂

    12. Tunisia er bra men hadde heller da tatt nabolandet Marokko! Det er det såndykt mye fint og oppleve og strendene er helt syyke. Jeg syns det ble litt slitsomt i Tunisia. Jeg var i en by kalt sgradia.

    13. Jeg var i Sousse i 2009! Det er veldig fint rundt hotellområdene(jeg bodde også på et femstjerners), men rundt i gatene er det litt småskittent, og veldig mye innpåslitne menn. Kvinnene der nede dekker jo seg til, så det ble svært mye blikk når vi kom i kjoler og skjørt.(De er mye mer innpåslitne enn i Tyrkia for eksempel). Men landet er utrolig koselig, vi dro en tur inn til hovedstaden, Tunis, på dagstur, og det var utrolig koselig. Anbefaler det! 🙂

    14. Jeg har vært i Tunisia mange ganger, og det er et fantastisk land å feriere i! Ser mange skriver om innpåslitne mannfolk, og det stemmer nok til en viss grad, hvertfall når man er ung og blond. Men så lenge du går med Mathias så tror jeg ikke det vil være et problem. Anbefaler deg forresten til å ta ut en del cash på flyplassen. Veldig mange steder tar ikke kort, og det kan være litt vanskelig å finne minibanker. Ellers vil jeg absolutt anbefale deg en tur inn til “medinaen”. Det er gamlebyen som ligger midt i Sousse, og det er en slags “handlegate” innenfor en murene til en gammel borg. De selger alt mulig der, og det er en veldig fin kulturell opplevelse. Akkurat her er det selvfølgelig viktig å passe på veske o.l og kle seg litt mer som de lokale 🙂

    15. Tunisia er fantastisk! Vi bodde på nabohotellet der du skal bo. Hotellet ditt er nydelig, mye finere enn på bildet! Veldig gode restauranter rett ved hotellet også. Gled deg 😉

    16. Har vært der en god del, siden stefaren min er fra Tunisia. Jeg ville ha anbefalt deg å reise litt rundt omkring i landet, for å få sett noe annet enn “turistdelen”. Langt sør i landet ved Sahara er det for eksempel en by som heter Matmata som kan være interresant!
      I Sousse bør dere dra til Port Kantoui!
      Kos dere masse!

    17. Det er utrolig fint i sousse! var der for to år siden, og det var så deilig og varmt. Hyggelige mennesker og ikke minst god service på alt sammen. De har kjempe god mat og det er veldig billig..

    18. Jeg har også vært i Tunisia, og kommer aldri til å reise dit. Innbyggerne var sykt ekle, og fulgte etter meg og søstrene mine hele tiden. Var en mann som bodde i et hus ovenfor hotellet, som plystret på oss hver gang vi gikk ut av hotellet, og senere den kvelden da vi var på vei til å legge oss banket det på hotelldøren.. og det var nabomannen som hadde sneket seg inn og lusket på hvor vi bodde og banket på.. Sykt ekkelt.

    19. Hotellene i sousse er helt fantastiske, og det er kjempe fine strender og alt er egentlig bra. Men som mange nevner, helt grusomt å gå rundt i byen og i butikkene. Blir nesten halshugt om du ikke kjøper noe og de drar deg inn i butikkene. De følger etter deg og skal hjelpe deg og finne fra og forlanger penger etterpå osv. Så hold deg inne på hotellet

    20. Anbefaler IKKE Tunisia, selv om det er for sent nå. Var i samme by som dere skal, og det er skittent og stygt der. Mennene er respektløse og innpåslitne, men det er vel den oppmerksomheten du er ute etter. Uansett, ikke fin by. Enig med personen oppi her: prøv heller Marokko!

    21. Var i Tunisia noen år tilbake, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var den mest ubehagelige ferien i mitt liv. Det var helt nydelig strender der, men folkene var vanvittig “på” deg hele tiden, man ble omtrent overfalt hvert femte minutt på stranden av selgere som skulle selge alt fra massasje til kameltur. Det gikk til og med så langt at de bare løftet meg opp på en kamel, og så måtte jeg betale for “turen”. Vi var i byen en dag, og det var ingen damer å se, bare menn overalt. De ropte etter meg og søsteren min på gaten, og vi følte oss veldig utilpass. Men blir nok fint uansett. Ferie er ferie!

    22. Ah, synd du gaar glipp av din forste 17. mai i Oslo da! Det er saa mye liv, du er jo rett ved slottet hvor alt skjer! og mange kjente ute i gatene. Men kos dere i tunisia 🙂

    23. Tunisia var fint det, men menneskene der var både frekke, lite imøtekommende og utrolig innpåslitne. Jeg fikk til og med en hånd i skrittet da jeg var på marked. Kommer aldri til å dra tilbake!

    24. Tunisia er et drittsted der man absolutt må ta alle forhåndsregler. Innenfor hotelområdene er det riktig nok fint, men med en gang du beveger deg utenfor så er det fattigdom og elendighet over alt.. :/ spesielt i sousse. Jeg følte meg ikke vel der og kulturen deres var veldig pågående og vanskelig å være i. Be carefull ..

    25. Tunisia er ett land man enten liker eller hater. Har vært inTunisia sånn 5 ganger og syntes det er kjempe fint der. Ja mennene kan være litt innpåslitne men er mange turister som legger opp til det selv og så lenge du har kjæresten med går det nok helt fint. Og det finnes faktisk hyggelige gutter/menn der nede som ikke prøver seg. De har billig og god mat der nede. Og alle damene går ikke tildekket der nede. Det er mer og mer vanlig at de går kledd som oss. Og det er sånn 5 år siden jeg var der. Men det finnes kafer der nede som bare er for menn. Der anbefaler jeg kanskje ikke dere og gå. Da kan du få litt vel mye oppmerksomhet.
      God tur og kos dere masse. Håper du liker Tunisia.

    26. Jeg har vært i Tunisia sammen med kjæresten min, hold deg sammen med M når dere er rundt om så går det nok helt fint 🙂 selgerne er innpåslitne som alle andre steder, men om du sier et tydelig NO THANK YOU så respekterer de det. Det er synd dere bare er der en uke, for jeg ville virkelig anbefalt dere å reise rundt i landet. Det er SÅ utrolig mye fint å se og oppleve der. Vi var vel gjennom 70% av landet på 2 uker.
      Det de skriver over her stemmer nok, men respekterer du deres kultur så respekterer de deg.
      Og btw, selvom de er crap på alkohol og drinker så fins det noen sykt bra utesteder der 🙂 ikke vær redd for å dra ut å danse, den yngre generasjonen fester på lik linje med oss her hjemme 🙂

    27. Nå har ikke jeg vært i Sousse, men var i Hamamet for ca 10 år siden. Det eneste jeg husker om innpåslitne selgere der var at “alle” sa de jobbet på hotellet vårt for at vi skulle velge dem.
      Vi dro på en slags safari som var kjempespennende. Buss i to døgn rundt hele Tunisia. Det var mange stopper, blant annet hos en tunisisk familie, med en lokal matrett, en strand bestående av salt, colosseum der, en kamelridetur inn i Sahara. Dette tunisiske familiebesøket var der de har spilt inn flere scener av Star Wars-filmene. Du har en natt på et annet hotell enn du selv bor på, i andre enden av landet.
      Dersom de fortsatt har noe lignende, vil jeg hvertfall anbefale dette, da det er mye fint å se i hele Tunisia!
      God påske.

    28. Broren min og kjæresten hans var i Sousse i fjor, og de snakker om det fortsatt fordi de trivdes sånn! Det eneste de advarte om var at noen prøver å dra deg med til steder i gamlebyen, hvor de kommer med is eller mat uten at du bestiller noe, så må du betale etterpå. Og at flere av de typiske turiststedene lurer turistene med at de setter opp prisen noe ekstremt! De ble venn med en lokal der ved at de spilte volleyball med han, så de er veldig imøtekommende og hyggelige hvis du er hyggelig mot dem! 🙂 Kos dere masse, det blir nok en kjempefin tur bare dere holder dere unna de verste turistfellene! 🙂

    29. Er i Tunisia akkurat nå! Ligger og soler meg, været er herlig og vannet er bra temperatur. Men opplever menneskene som veldig konservative og dømmende. De er også veldig dårlig til å snakke engelsk. Maten har vært bra men alt er veldig dyrt på hotellet, så prøv og spis på andre steder. God tur!

    30. Jeg har min pappa sin familie der nede, og var der selv som liten .. Veldig fin plass!
      Skal ditt også i Juli på Sommerferie, så gleder meg veldig 🙂 .

    31. Jeg har vært i tunisia, var veldig skittent og dårlig service overalt hvor jeg var. Vi ble også lurt utallige ganger så vær obs på lureri.
      Vi var riktignok 2 timer utenfor Tunis da, så kanskje det er bedre i Tunis. Kos dere masse og pass godt på hvor dere tar ut penger og vesker lommebøker osv.

    32. De var som skrevet her tidligere ekstremt innpåslitne, ville kjøpe meg for 10 000 kameler. De snakker ofte norsk og snakker om atraksjoner i Norge for å få deg intresert, så slipper man ikke ut sv butikken før man kjøper enheldel ting. De elsker blonde jenter så jeg ville ikke anbefalt å gå uten kjæresten din

    33. Var i Sousse i 07 og der var helt utrolig! Var på tur med en svær båt, og på markeder. Er kjempefint der så nyt det! Pass godt på verdisaker;)

    34. Har vært i tunisia fire ganger, tre ganger i hammamet og en gang i sousse! Elsker Tunisa. Har hatt mine desidert beste ferier der. Nydelige strender, vakre gamle bygninger og god mat. Ja, selgerne kan være litt innpåslitne men går fint for en som er reise vant og ikke faller for alt. Men et tips!!! Hvis en selger e.l spør deg om du har vært der før, svar: Ja, flere ganger! Sier du at det er første gang tenker de du er lett å lure, sier du at du har vært der flere ganger gidder de ikke å prøve en gang 🙂 Ha en fin tur!

    35. Jeg har vært i Sousse 1 gang. Det er for 7 år siden ca, men jeg hadde en bra reise. Selgerne er slitsomme der, men stranda er veldig fin. En ting jeg reagerte veldig på var at vi kjørte sånn heste-taxi, og de brukte pisk på hestene konstant. Jeg ble veldig irritert, så til slutt sa jeg at de skulle slutte. Vi brukte mye av tiden vår på stranda, der vi kjørte tube, sånn banan-båt og fallskjerm bak en båt. Vi dro også på safari i ørkenen. Dette anbefales ikke! Hestene, eslene og kamelene som vi rei på var radmagre og det ble plassert TO personer på ett lite esel, jeg syntes så synd på hvordan de behandler dyrene der nede. De snakker heller ikke mye engelsk der, men veldig mange kan snakke fransk.

    36. Vel, dere har i hvertfall valgt det beste hotellet i Sousse. Da jeg var der for to år siden hadde det vært skikkelig sandstorm, så stranden var ødelagt og det gikk ikke an å bade der. Mövenpick var det eneste hotellet med oppvarmet basseng, så vi var skikkelig misunnelig på de som bodde der (vårt basseng var KALDT). Jeg anbefaler å KUN spise på restaurantene som er anbefalt av Detur. Jeg ble skikkelig dårlig den eneste kvelden vi spiste på et sted som ikke var anbefalt. Kos dere masse på ferie der, jeg skal aldri i verden tilbake dit, men greit å ha opplevd å ha vært der 🙂 (Ps. hvis dere får mulighet til å dra på hamam litt utenfor byen som drives av en dansk dame som har flyttet dit, så dra! Veldig merkelig opplevelse, men skikkelig deilig. Dere må dra hver for dere fordi menn og kvinner har forskjellige tider å være der på. Vi ble hentet av sjåfør og kjørt tilbake av hun som drev stedet – veldig hyggelig :))

    37. Tror ikke du hadde lagt ut det bildet av kamelen dersom du hadde sett den i virkeligheten. De fleste kameler der som man kan betale for å ri på er fulle av sår og arr etter piskemerker. fysj! 🙁

    38. Var i sousse for tre år siden, og reiser aldri tilbake igjen. Skittent og så pågående selgere har jeg aldri møtt i mitt liv, flere løftet meg bokstavelig talt inn i butikken. Er man blond så får man ekstremt mye ubehagelig oppmerksomhet… Håper du får det bedre!

    39. Tunisia er det verste reisemålet jeg har dratt til, og jeg har vært mange steder for å si det slik! Maten var elendig, de snakket lite engelsk (til og med på hotellet), veldig innpåslitne og sleipe folk…. det eneste som var bra der var været! Skal aldri tilbake igjen.

    40. Er halvt tunisisk så har vært der veldig mange ganger. Har leilighet i sousse og det er såå fint der, gled deg masse. Akkurat nå er det ikke så fantastisk som det pleier på grunn av problemer i landet, og folk er kanskje litt mer innpåslitne, men alt i alt er det mitt yndlingssted 🙂

    41. Hei, ville bare tipse deg til å sjekke hotellet du er på. Så nylig en dokumentar som omhandlet slike hoteller i Afrika. Der kom det fram at man nesten alt man betaler går til selskapet og ikke til hotellet og deres ansatte. De kunne fortelle om mange som jobbet på 5-stjernes hotell, men som lever på langt under minstelønn. Vi fikk bli se hvordan de bodde, og da var det mange som slet med å få mat på bordet og som bodde på små og veldig uhygieniske steder.
      Håper virkelig du leser dette, og at du tar det såpass seriøst at du kanskje spør deg litt rundt når du er der, for å sjekke at du betaler de rette folka! =)

    42. Var på sommerferie I Tunisia i fjor. Bodde på mövenpick hotellet som dere skal bo på.
      Selves hotellet var nydelig,men stedet var møkkete,lite å finne på utenfor hotellet rett og slett. Innbyggerne var sure, lite service, prøvde å lure deg inn i butikker,ville ha penger for alt mulig. Verste ferien i mitt liv.

    43. Har vært i Tunisia, kjempe fint sted og hotell og slikt var bra.
      Men, guttene der er helt forferdelige. Du kan ikke gå noen steder, på stranden fotfølger de deg og tar ikke nei for et nei. Selv når jeg lå ved siden av pappa på solsengen kom de bort og satt seg rett ned på solsengen min og tok tak i deg og ba deg på diverse dater.
      At pappa ba de gå hjalp så vidt. Veldig ubehagelig. Et par år siden jeg var der, mulig det er bedre nå, og vet ikke hvordan ditt hotell ligger i forhold til mitt, så kan jo være det ikke blir så ille! Men utenom mannfolk er det kjempe fint! Vil tro de respekterer deg mer med kjæresten også.

    44. Var i Tunisia i 2011, men vi var der ikke så lenge, så vi fikk ikke sett mye. Vi var i byen Tunis, og der fikk jeg inntrykk av at det var mye fattigdom. Det var mye mas fra folk som sto i sjapper og resturanger og sånt. Du må også passe på dersom dere går i “soukene” at du holder godt på veska di, mye tyveri som foregår der!
      Men ellers så synes jeg det var veldig spennende å besøke Tunisia, det er liksom en heelt annen kultur og samfunn. Men jeg tror ikke jeg skal tilbake dit, men kanskje Uganda eller noe. God tur, og kos dere 😀

    45. Har selv vært i sousse i 2009 tror jeg, Der jeg var så var det ikke noe særlig fint ut utenom hotellet.. i det hele tatt. Og om dagen er det så varmt, ca 45 grader, at du ikke kan gjøre mye annet enn å bade. Om vi trengte noe fra butikken måtte vi virkelig skynde oss siden det var så varmt. Som noen over meg skrev så er menneskene veldig påtrengende. Det er mange små barn ute på gaten for å selge blomster osv. MANGE gatedyr (der vi var var det for det meste katterm vi gav dem mat og hotelleigerne ble sure). Er du i et område med butikker prøver de å snakke med deg og drage deg inn i butikken deres. Også sier de at det er noe de vil vise deg i nærheten, med meg var det en teppebutikk eller noe sånt, men det ligger som oftest ikke i nærheten. Så ikke hør på dem!

    46. var der da jeg var 14 år og møtte på veldig mange innpåslitne menn, men utenom det likte jeg stedet.. synes maten var veldig god der

    47. Jeg har vært på akkurat samme plass. Helt herlig plass og være. Jeg anbefaler IkKE å dra noe langt utenfor hotellet. Innbyggerne er veldig plagsomme. Om du ikke går inn i en resturant, kommer de gående etter deg lenge og maser. Samme i butikker. Det var helt forferdelig. Jeg dro med familien min, og skulle tro de hadde litt respekt da mamma og pappa var med, men så absolutt ikke. Ettersom du er der med kjæresten, vil jeg ikke en gang se for meg hvordan de er. Pass på sier jeg bare. Jeg har vært i Tunisia bare en gang, men jeg skal aldri tilbake dit. Helt grusomme innbyggere. Ellers helt supert hotell og kjempe fin plass.

    48. Jeg var i Tunisia for 2 år siden og jeg angret med en gang over reisedestinasjonen. Var i Monastir, men besøkte Sousse. Byen er møkkete, du finner ikke annet enn boder hvor de selger falske merker og de nærmest presset meg til å gå inn i “butikken” deres og er utrolig frekke. Det er vanskelig å finne en fin og ren resturant, jeg endte alltid opp med å pirke i maten fordi det generelt er skittent der. Jeg er en moteglad jente og jeg fant virkelig ingenting å kjøpe, du kan se langt etter HM og Zara for å si det sånn.

    49. Hei! Tunisia er et land jeg har besøkt en gang og som jeg aldri kommer til å reise til igjen. Et møkkete land, lite gjestfrihet og rett og slett mange “skumle” og ekle menn. Det er en god blanding av muslimer og kristne, hvor selvfølgelig muslimene ser ned på nordiske “lettkledde” jenter. Jeg følte meg iaktatt hele tiden under oppholdet der. Bortkastet tid og penger!

    50. Jeg har vært i tunisia en gang, å jeg kommer ikke til å dra tilbake.. jeg husker det bare som at de skulle ta på det blonde håret mitt å ga meg stygge blikk om jeg gikk “lett kledd” som egentlig er en helt normal måte å kle seg på for oss her i norge når det er så varmt hvertfall. Så jeg ville hvertfall holdt meg på hotellet om jeg skal dratt dit igjen

    51. JEG ELSKER TUNISIA! Jeg reite til Djerba som er en øy rett utenfor fastlander. Helt nydelig! Jeg vil absolutt tilbake, det er ett av mine favoritt land. Så masse koselig mennesker, og veldig billig å bo der.

    52. Jeg og kjæresten min var i Sousse i fjor. Ferien oppsummert:
      – Opplevde menneskene som veldig respektløse. De ser stygt på deg. Stirrer og hvisker.
      – Jeg gråt første natten. Plassen og hotellet var helt forferdelig. Tok kontakt med reisebyrået dagen etter og fikk byttet til hotell med privatstrand. Reddet ferien.
      – Skummelt å gå ute langs gatene på kvelden.
      – Blir tilbudt stoff og weed overalt.
      – Fattig land.
      – Ikke noe shoppingby.
      – En helt ok ferie for min del.
      – Drar aldri tilbake igjen.

    53. Aldri vært i Tunisia, men i Egypt. Det er noe av det samme, tror jeg? Arabere er veldig slitsomme, hvertfall for deg som er lys og har blå øyne. Men jeg tror det er ett fint sted, jeg hadde det veldig fint i Egpyt hvertfall 🙂 Jeg har aldri hørt noe annet negativt om det enn at Arabere er slitsomme ..

    54. Jeg er faktisk i Tunisia akkurat nå 🙂
      Bor i Monastir, rett utenfor Sousse. Vi bor også på et femstjerners-hotell og vi har kun vært utenfor hotellet én gang. Synes helt ærlig at folkene her er ubehagelige og respektløse.. Men på hotellet er det OK, her er det hvertfall service-innstilte 🙂 Mot at de får tips, selvfølgelig..
      Hadde ikke hotellet vært så fint, så hadde nok ferien ikke vært så bra, men vi storkoser oss her 🙂

    55. Det er helt sykt å høre hvordan dere snakker om “innbyggerne”. Kan det ikke hende at Sofie drar til et annet land nettopp for å oppleve en annen kultur? I stedet for å rope “NO THANK YOU” snakket jeg en del med de lokale, og jeg opplevde de som varme og imøtkommende mennesker. Herregud blir helt oppgitt over 15 år gamle jenter som er livredde for alt som er litt annerledes en det de er vant med.

    56. Tunisia er bra, men MAROKKO er fantastisk, du hadde nok likt deg der veldig godt! Du får ta deg turen dit neste gang! 🙂

    57. Jeg likte tunisia godt, men det er heller ikke et sted jeg kommer til å reise tilbake til! Folkene er innpåslitne, men sånn er folk generelt i slike land så det gjelder bare å ha en lett holdning til det. Byen er veldig kulturell, mao. mye spennende å finne på som man ikke får gjort hvor som helst.
      Hovedårsaken til at jeg ikke vil reise tilbake dit er pga dyrene. Det gjorde såå vondt å se hvordan de behandlet dyrene der nede. Du ser det mest på lengre strekker med fattigdom (bussturer etc) men jeg møtte plutselig på det midt i markedet på sousse. Så vær obs på akkurat det! Ellers er Tunisia et vakkert land 🙂

    58. Jeg håper du får en fin ferie, det hadde ikke jeg da jeg var i Sousse. P.s. du får se mye dyremishandling om du beveger deg litt utenfor hotellet. Tenkte bare siden du er så opptatt av dyr. Du burde dra på Safari i Sahara. Vi kjørte gjennom hele landet og du får sett masse spennende og veldig lærerikt synes jeg. Såklart et det mye fattigdom i Tunisia og det merker man. Det er jo en stor kontrast til oss i Norge. Håper virkelig du går en fin tur 😀

    59. Er et helt greit sted, men ikke ett sted jeg kommer til å dra tilbake til. Er veldig merkleig der, ihvertfall på det ormådet vi var, ingen barer eller salg av alkohol, kunn på hotellet, få resturanter og mye møkk i gatene. Vi var nok et litt øde sted. Djerba tror jeg det het!
      Må passe seg for svindlere og narkosalg der…

    60. gatene i sousse er skikkelig nasty, drit trange gater og sinnsykt mange ekle menn.. pass på og aldri gå uten kjæresten din. selvom de henger over deg selvom du er men en eller flere gutter..
      du ser barn bli slått, du ser dyr som lider.. det er helt jævlig.

    61. Jeg har vært i Tunis og Sousse og elsket dem begge, vi red kameler og var med på skuespill i ørkenen. en super opplevelse! mine råd er å ha det gøy, vær med på mye rart! bare vær forsiktig med de forskjellige salgssteder og boder. mange kan svensk veldig godt så pass på hva du sier, og takk høflig nei hvis de tilbyr noe du ikke vil ha.. og ja de spør mer enn 10 ganger.. hehe
      du kommer nok til å få enormt med oppmerksomhet fra guttene der nede, så vær forsiktig!
      ønsker deg en god tur! 🙂

    62. Jeg har vært på dagstur til Sousse, vi bodde i nabobyen Monastir 🙂 Som jeg ser flere andre skriver; salgsmennene i bodene kan være ganske pågående (men det er vel ganske vanlig for mange land:)). Det “verste” jeg opplevde da vi var der var å ta taxi – taxisjåføren vi hadde kjørte helt bananas og hvis jeg ikke husker feil var det ikke setebelter i bilen. Forhåpentligvis trenger ikke dere å ta taxi 🙂 God tur! 🙂

    63. Jeg var i Tunisia for en del år siden i nærheten av Sousse 🙂 Har litt ambivalent forhold til det da. Stranden, hotellet (både selve hotellet og besetningen) og de lokale på stranden var utrolig! Men om vi gikk i en eller annen gate (på vei til en resturant eller for å kjøpe suvernier) følte vi oss nærmest overfalt. De skulle selge alt mulig rart og ga seg aldri. De begynte å ta på oss armbånd og smykker og nektet oss nesten å ta dem av for at vi skulle kjøpe.
      Men noe jeg kan anbefale er dersom dere får tilbud om to-dagers-tour for å se på et colusseum, ri dromedarer, tur til saltsjøen og jeep safari ut i ørknen til star wars landsbyen. Det var en opplevelse! 🙂

    64. Jeg bodde i Tunisia da jeg var mindre. Bodde i byen El Kantaoui, som er ca. 20 min fra Sousse.
      Jeg vil anbefale dere å dra en tur til El Kantaoui. Spesielt er det veldig fint nede ved havna, med mange koselige resturanter og det selges en sinnsykt god crepe(pannekake) ved havna. Ellers er det både mini dyrepark, tivoli og aqualand i El Kantauoi.
      Jeg og min bror jobbet i en carevan. Carevan er en slags attraksjon hvor man går en tur med vogn, hester, kameler og esler. Det er en veldig fin opplevelse. Som regel stopper dere underveis på en gård. Dere kan dere mate dyrene, og dere får servert nybakt brød som er helt himmelsk.
      Det er også mange steder dere kan kjøre med quadbikes(firhjuling) ute i ørkenen. Det er også veldig gøy. Da er man en gjeng som kjører på rekke og rad, og det er ulike hastigheter på turene. Det gøyeste er være med på den turen som kjører kjappest.
      I Sousse vil jeg anbefale dere å ta en tur inn i medinaen. Denne ligger midt i byen og er omringet av en mur. Der inne er det veldig lett og bli lurt, og selgere drar deg bokstavlig inn i alle slags butikker. Men uansett så er det en opplevelse å hvert fall ha sett det.
      Ellers er det veldig mange innpåslitne mennesker der, spesielt de som er på stranda. Men tror det går fint når du reiser med kjæresten.
      Dere bør også spise couscous der. Det er kjempe godt, og selges uten kjøtt også.
      Jeg ser at det er mange som skriver at dere bør holde dere innenfor hotellområdet. Jeg er uening i det. Det er nede ved stranda og rundt hotellene de mest innpåslitne menneskene er. Hvis dere drar på caravan eller firhjuling så møter dere de hyggelige tuniserne. Uansett så håper jeg dere får oppleve den beste siden av landet, fordi det er virkelig helt fantastisk der. Jeg forelsket meg hvert fall helt da jeg bodde der.

    65. Tunis og Sousse er helt ok SÅ lenge dere holder dere til hotellet,, så snart dere beveger dere utenfor det, så er det greit å være forberedt på å bli verbalt og fysisk angrepet av innpåslitne Tunisere/arabere.. akkurat kommet hjem fra Soussse:)
      Ellers; Når du er utenfor hotellet pass på dette dirty trikset de bruker; de ser på armbåndet fra hotellet, kommer bort og sier at de jobber på “ditt” hotell”, deretter blir dere dratt inn i div butikker (de har provisjon av salg). Her kan du gå på en “stjerne-smell”, bare for å bli kvitt maset…
      Tips personalet litt med det samme dere kommer, da får dere ett mye bedre opphold!;)
      25 denarer er ca 100 norske;)
      Utover dette; Kos dere Masse og GOD TUR!!! ;D

    66. Har vært der to ganger. Ekstremt varmt i juli i hvertfall!! Ikke gå så mye i byen på kvelden, ikke finn på å gå inn i medinaen, du blir omtrent spist opp av menn!! Maten er ikke god. Jeg spiste bare loff der, og jeg er egentlig alt-spisende! Anbefaler en busstur rundt i Tunisia. Tilbringer 100mil i en buss, og får se helt utrolig mye fint!! Da er det en overnatting i ørkenen.

    67. ..og du som er så opptatt av dyrs rettigheter osv, du kommer ikke til å få sove. Hester som er helt utmagret kjører dumme, naive (spesielt briter) folk rundt i byen. Katter og hunder mangler alt fra et øye til tre bein. Det stinker hesteurin overalt. :/

    68. Kan jeg spørre hvorfor Ving ikke var så bra å reise med? skal nemlig reise med dem i Juni til Tyrkia

    69. Pass på hvis du drar til “medinaen”. Der fikk vi streng beskjed om å ikke åpne veskene og ikke la de henge fritt på siden. Opplevde å bli holdt fast av en ufyselig selger som skulle selge “billig” smykke. Greit å dra med guide, de tipser deg om det som er viktig.

    70. kom hjem fra sousse på lørdag, hadde det ikke vært for at jeg dro på en todagers guidet tur til sahara ørkenen så hadde jeg ville sagt at det var en dritt ferie. mennene der er verre enn tyrkere, og de forventer penger for alt! når jeg var på flyplassen på tur hjem, så skulle vaskedama på toalettet ha penger for at jeg tisset:p
      lykke til!

    71. Var i tunisia i 2009. En fantastisk ferie! Helt nyydelig der med krystall blått hav og flotte palmer. Det er en utrolig varm temperatur der, deilig. Hotellet jeg var på var helt fantastisk fint, jeg tror de holder standaren på hotellene der ganske bra. Gled deg og god tur 🙂

    72. Jeg har vært i Tunisia, bodd rett ved det hotellet du skal på faktisk! jeg bodde på et mye dårligere hotel og hadde den dårligste ferien jeg noen gang har hatt(og jeg har reist MYE). Jeg siklet over det hotellet du skal på. Så jeg anbefaler deg å holde deg innenfor det hotellet. Folk vil selge deg alt fra dop til dyr. De har hester ute i gatene som transport for turister som er helt utsultet, du ser beina på dem. Jeg så også flere kattelik og det stinket overalt. Folk der blir også kjempesinte hvis du avviser dem osv. Kunne skrevet så mye negativt og ingenting postivt, men gir meg her.
      Så mitt tips tips tip deg er å holde deg tips hotellet. De had vaster utenfor der over alt så uønskete folk slipper ikke forbi.

    73. Jeg var i Tunisia i fjor sommer, nærmere bestemt Hammamet. Jeg dro hjem med en bittersøt følelse. Tunisia hadde flotte sandstrender så langt øyet kunne se, men ellers så var det rett og slett litt “forlatt” og veldig stille, i hvert fall i Hammamet. Jeg var der under ramadan, så det kan være en grunn. Det er et fint sted om du skal reise på en rolig og avslappende ferie, men noe fest og fyll er det svært lite av.
      Vær obs på unge gutter og jenter som prøver å lure deg til å få noe gratis, det blir som regel ikke det!
      Tunsisia er i hvert fall et veldig fint land når det gjelder naturen og de fleste menneskene er hyggelige! 🙂

    74. Jeg var der for tre år siden, elsket plassen og omgivelsene! Meeen, hele familien min ble matforgiftet.. Vi var veldig syke i ca 1 uke (sykehus) men det var en veldig fin ferie helt til vi ble syke! Så pass dere for maten… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg