IQ som en fjær

Er det en ting jeg føler jeg må få forklart, så er det dette med intervjuer, og da spessielt på tv. Når jeg gjør intervjuer på tv så snakker jeg som regel med reporteren i alt fra 30 minutter til godt over 1 time, og av dette skal da rundt 2-3 minutter klippes sammen og sendes på for eksempel God kveld Norge. Jeg er, tro det eller ei, ikke dum. Men de som produserer tv vet at dette er min “rolle”, og at folk i bunn og grunn forventer at jeg skal si noe fjernt og drite meg ut på tv. Jeg håper hver eneste gang jeg går inn til ett intervju at jeg skal bli framstilt slik jeg faktisk er, og det er så dumt at når jeg tuller under intervjuer blir det klippet bort når jeg sier “neida”, “kødda bare ” eller “oj, det ble kanskje litt feil formulert. Jeg mente egentlig at. . “. Men, slike ting blir aldri tatt med. Hvor jeg prater godt for meg. Hvor jeg er seriøs. Hvor jeg er meg.

Det er en del av meg å tulle mye, si ting som er litt på kanten, provosere for å få fram poeng og alt i den duren. Jeg har jo tross alt vært litt ungdomspolitiker, hehe. Men jeg er langt ifra virkelighetsfjern, og har ett godt bilde av både samfunnet, politikk og hvordan alt generelt henger sammen. Dette er noe jeg interesserer meg for. Jeg reflekterer mye over menneskers adferd, men desverre er jeg ganske naiv og håper og tror alltid det beste om andre – enten det er venninner, kjæreste eller reportere. Dette er ganske dumt av meg, da jeg gang på gang ender opp skuffet og i verste fall, faktisk dypt såret.

Men slik er bransjen. Takk gud for at jeg ble med på bloggerne, hvor jeg for første gang følte jeg fikk vist fram hvordan det er å være meg. Jeg har alltid vært redd for at jeg skal bli så vandt med å bli framstilt feil, at jeg begynner å begrense meg selv i intervjuer og ikke klarer å slappe av eller å være meg selv. Dessverre kjenner jeg nå at det er den rettningen jeg beveger meg mot, men jeg fortsetter uansett å snakke som om jeg snakker til en venn. Dessverre er det ikke venner jeg snakker med, men folk som er ute etter å tjene penger. 

Jeg sa på TV2 God kveld Norge at jeg synes det er ekkkelt å filme barn med speilrefleksen til 20 000 mens de selv leter etter penger i søla, fordi det var sannheten for meg der og da – det føltes ubehagelig. Jeg følte meg frekk, og jeg ville ikke at noen skulle tro jeg så ned på dem eller tro jeg er mer “verdt” grunnet det jeg har av materialistisk verdi. Fordi, tvert imot. Jeg så opp til dem, og følte jeg ikke betydde så mye der jeg kom med mine “fancye” ting som i det store bildet ikke betyr noe. Det var mitt poeng der. Og jeg var ærlig, såklart var det rart å ikke dusje på en uke. Såklart var det spessielt å sove med en svær edderkropp på veggen og en firfisle i skapet. Slike ting er rart når man kommer fra norge, uansett hva de er vandt med i Senegal. Det betyr jo overhode ikke at jeg ser på dem som mindre verdt. Men vi har uansett vårt samfunn her. Jeg bryr meg enda om hår og sminke, det er ingen som drar på en slik reise (som jeg har hørt om) som endrer totalt levemåte her i norge. Men man får en annen følelse som sitter dypt inne, en følelse av viljestyrke, rastløshet og ett ønske om å være den beste versjonen av seg selv. Slik var det for meg. Det betyr ikke at jeg flytter inn i en stråhytte i fjæra i harstad, selv om noen lever slik i Afrika og jeg bevitnet dette. Fordi de har, per dags dato, deres samfunn å leve etter der, og vi har vårt her. 

Jeg synes folk heller bør sette pris på, og ikke minst støtte, at en jente på 19 år som er stemplet som komplett idiot likevel prøver hardt for å gjøre en forskjell. Jeg må alltid snakke godt for meg å vise til harde fakta om noen skal tro på hva jeg sier. Omså jeg hadde like liten IQ som en fjær, er det en flott ting at jeg viser vilje til å gjøre en forskjell. Men man kan da alltids få kritikk for alt.

68 kommentarer
    1. det kommer litt an på øyet som ser, sophie. så klart, om folk er ute etter å finne feil og bare vil se på deg som dum vil de gjøre dette uansett hva du sier eller gjør. men jeg forsto at da du sa det med kamera + linsen og alt det, at du følte deg litt “dum” på en måte, siden du hadde så mye og at de gikk å lette etter penger i gjørma. og sånne ting er noe jeg tror de fleste oppegående mennesker vil forstå

    2. men om du synes det var ubehagelig å filme & ta bilder av barna mens de lekte i sølen for å finne penger, HVORFOR lot du ikke være å filme? Om du synes du er frekk ved å filme dem fordi de ikke har mange av de tingene som du har, hvorfor filmet du da? Hva er poenget med det?

    3. Du er god Sophie, er jammen ikke alle som gidder å prøve å gjøre en forskjell for noen, men allikevel anses som intelligente! Jeg syntes at intelligens kommer mer an på det å kunne se ting fra andres perspektiv og kunne sette seg inn i andres situasjon, og ikke bare tenke på seg selv. Der syntes jeg du gjør utrolig mye bra, og du virker som et GODT menneske med det du gjør for andre 🙂 Stå på, kritikere er og vil forbli kritikere, men det finnes alltid folk her ute som ser opp til deg og ser at du gjør mye mer for andre mennesker og dyr enn det mange andre ville gjort.

    4. Jeg har tenkt på det, jeg synes ikke du virker sånn i innleggene dine, men jeg synes de overdriver. Jeg skjønner t det ikke er “deg” som kommer på tv’en. Da vet du hvertfall at jeg er helt enig med deg 🙂

    5. Du er god du, Sophie! Jeg har alltid hatt lyst til å reise på slike reiser som du var på i Senegal – oppleve, lære, se, leve, lære å sette pris på og ikke mist å lære å kjenne de andres kultur og verdensforskjellene! Du er virkelig et godt forbilde <3
      Men jeg ble ganske irritert da du la ut det videoklippet av intervjuet med Bieber! Han var akkurat i samme situasjon som du nå snakker om... Har du tenkt over det?
      Ville bare minne deg på at det er like viktig å ta vare på alle mennesker i verden, uansett bakgrunn! 🙂
      Takk for at du er du, Sophie! Du gjør så mye godt - og virkelig står på det du brenner for <3

    6. Heihei! Jeg er ei litt eldre jente enn deg, og jeg skal være helt ærlig når jeg sier at jeg hadde litt vrangforestllinger om deg for noen mnd tilbake. Men da jeg så bloggerne så endret alt seg. jeg synes det er dumt at jeg lar meg påvirke av internett og bloggen, da jeg er en blogger selv(ikke i nærheten så stor som deg riktig nok), og vet at man ikke virkelig får vist hvem man er via et innlegg på bloggen. Selv om du noen ganger setter ting på spissen så forstår jeg alltid hva du mener, og jeg digger det. digger at du er ærlig og litt annerledes på din egen måte. Jeg er også ei flyvertinne, og da jeg leste innlegget ditt om hva som irriterte deg med det å gå på flyet med tanke på hvor lang tid folk brukte måtte jeg bare le, fordi du aner ikke hvor rett du har og du aner ikke hvor mye det irriterer oss også. Jeg vil bare si at du har overrasket meg positivt og jeg heier på deg! Du er et flott menneske, og derfor burde også folk tenke over hva de sier 🙂 Lykke til videre!

    7. Du er helt rå til å skrive, og for meg så viser du gang på gang at du er en oppegående, smart og reflektert person. Jeg digger at du tør å være deg selv, og at du tør å stå for meningene dine! Jeg skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt gidder å hakke ned på deg, kanskje de får seg selv til å føle seg bedre ved å få andre til å bli såret? Noen tror visst at vi fortsatt lever etter janteloven. Stå på Sophie, du er fantastisk!
      <3

    8. Å melde seg inn i et ungdomsparti gjør en ikke til “litt ungdomspolitiker”. Ungdomspolitiker kan man kalle seg når man har et verv i styret 🙂

    9. dette er en av de få gangene jeg orker å legge igjen en kommentar! sløv, jeg vet… men dette innlegget var utrolig bra! som fast leser vet jeg at du har mye mellom øra selv om dette dessverre ikke alltid framstilles i media. du er et utrolig bra forbilde for mange der ute, din dobbeltmoral er virkelig beundringsverdig! stå på videre, du er helt fantastisk 😀

    10. Bra skrevet, du får frem poengene dine godt!
      ÅÅååhr skulle sånn ønske at jeg kunne sett bloggerne! :'( Alle sier det var bra, og at de så på deg på en mer positiv måte etter det! <3
      Vi har ikke kanalen, og pappa har blokket alle typer nett-tv! (det er sinnsvakt frustrerende, jeg er 18 om 2 mnd og har fortsatt "spilletid" etter klokka 18 og da er alle typer nett-tv blokkert av foreldrekontroll??)
      Anywaaays... jeg digger deg!
      Stå på, en dag vil de forså

    11. Kan ikke huske å noen gang ha lagt igjen en kommentar her før, men nå må jeg bare si at ja du virker som en utrolig smart og reflektert jente, langt ifra noen dum bimbo! stå på! 🙂

    12. Men hvorfor er du alltid så sur og hoven når du snakker foran kamera? Jeg ville ikke hengt med en som virker så sur og lite hyggelig.

    13. du har blitt så fornuftig og vakker! husker første gangen jeg leste bloggen din og fortsatte for gøy, men nå leser jeg bloggen din fordi det du skriver er bra og stilen din er heftiiiig! ser opp til deg 🙂

    14. Bra skrevet, slike tekster som dette viser at du faktisk ikke er så dum som noen tror! Du er ei skikkelig bra jente, som bryr deg om ting rundt deg, et bra forbilde og du skriver innlegg som både er bra, personlige og viktige. Likte innlegget veldig godt! 🙂

    15. Og så steg jubelbruset fra fansen …
      Jeg har tidligere skrevet en kommentar til deg, der jeg beskrev omtrent det du sier, at harrymedia klipper alt slik at det blir mest mulig “interessant”. Til deres forsvar må det nevnes at du har selv valgt bimboimaget, og det er det de viser. Det er noe som heter å høste det man sår. Kan du ikke lære litt av de mer dannede bloggerne som Andrea B og Voe?
      Til alle dere unge jenter som skriver så ivrig her: Etter å ha bladd litt i bloggen og sett alle spørsmålene deres og mangelen på respons fra bloggeren, er jeg overbevist om at hun ikke leser det dere skriver. Dere er bare statister i hennes rosa boble, kun nødvendige “klikk” for å holde bloggen og inntekten gående.

    16. Blir ikke dette å si litt i mot seg selv, da du akkurat postet et intervju med Justin Bieber og klagde på hans oppførsel? Altså, jeg er helt enig i at han virker som en drittunge til tider, men den videoen var nok også klippet litt ut av sammenhenger slik som du skriver om nå. Poenget mitt er egentlig at man ikke har nok grunnlag til å dømme ut i fra ett intervju, så jeg syntes dette var bra skrevet, men da burde du kanskje ikke postet innlegg med jb rett før. Ellers syntes jeg du virker som en veldig intelligent og oppegående jente, så stå på:)

    17. Fantastisk innlegg Sophie Elise! Du er overhode ikke dum, du viser gang på gang at du er en smart, sterk og reflektert kvinne! Bra du tar dette opp for jeg satt faktisk å ble litt irritert selv hvor dårlig klipt innslaget var, at om det var du som hadde fått velge hvordan klippet skulle bli sendt ville det blitt totalt annerledes enn hvordan det ble klippet sammen denne gangen og det kan jeg si fordi jeg VET du ikke er en sånn tankeløs selvopptatt dum person som tv2 eller whatever prøver å få deg til å være! Jeg har lest bloggen din i mange år og vet at du er en sexy men smart og reflektert kvinne med stor omsorg for andre mennesker!!! ♥ og de som sier at du bare dro ned ditt for å ta bikinibilder kan bare holde kjeft fordi de har høyst sannsynelig ikke reist til senegal selv for å jobbe med veldedighet, for det var det du gjorde, uanset hvilke latterlige påstander enkelte mennesker kommer med! Du ble med på ett prosjekt der noe av pengene gikk til Msma Africa! ♥ Så gå med hevet hodet og vær stolt av deg selv Sophie Elise! ♥

    18. Syntes du er en av de mer oppegående personene jeg vet om! Spør du meg har du funnet en balanse mellom ego og omtanke og det at folk fokuserer på at du har litt ego blir helt feil. Stå på, og ikke endre deg etter hva andre sier for du er den beste utgaven av deg selv fra mitt ståsted 🙂

    19. Jeg ser virkelig opp til deg, Sophie! Det at du står får de gode meningene dine viser virkelig at du ikke er så “dum” som så mange skal ha det til. Man må heller tenke at du er intelligent som tenker over slike ting og faktisk gjør noe med det. Det er så mye mer enn hva størsteparten av oss gjør. Forstår at det kan være vanskelig å bli tatt seriøst bare fordi man faktisk bryr seg om utseendet, noe de fleste gjør uansett. Bare stå på videre! Elsker bloggen din <3

    20. Jeg har i hvert fall fått inntrykk av at du er kjempesmart! Du har silikon, extensions, løsvipper og restylane – akkurat som de fleste andre toppbloggerne. Forskjellen ligger bare i at virker så sinnsykt smart og flink i forhold til dem. Jeg ville ikke sagt at du er en blond, dum barbie. Heller en blond, smart barbie, haha!

    21. Jeg har fått et kjempe godt inntrykk av deg og syntes det er rett og slett dårlig gjort at folk skal stemple deg for noe du ikke er. Samme om du har silikon, løsvipper, extensions og alt det der. Det har ingen ting å si på det som er på innsiden 🙂 Stå på Sophie ! Du virker som en super jente som vet hva du vil ! Og at du hjelper til med å selge bikini for en god sak, det er helt fantastisk at du gjør som 19 år !
      (Ta gjerne en titt innom bloggen min s.hoias.blogg.no)

    22. Beundrer ærligheten din veldig, og syntes dette var svært godt skrevet, der du har fått frem et viktig poeng. For all del, vær deg selv uansett – den du er, er grunnen til at jeg hele tiden kommer tilbake til bloggen din. 🙂

    23. morsomt at du skrev dette, for jeg sa det til kjæresten min da vi så deg på god kveld norge “typisk, de drar fram sånne småting som at hun ikke fikk dusjet osv når hun sikkert har sagt kjempemye reflektert og smart”, og slik var det også de hadde gjort.. men vi som leser bloggen din, har lest om dine tanker og følelser om reisen din, og forhåpentligvis skjønner at de klipper og limer for å fremstille deg for mindre smart. Men jeg synes du er veldig reflektert og kjemper for gode saker! stå på, Sophie, jeg synes du er toppers! 🙂

    24. Folk oppfatter deg som dum fordi du hele tiden prøver å fremstå som noe annet enn en rosabloger som elsker å ta lettkledde bilder av seg selv. Mitt råd til deg er vær den du er enten du er dum eller smart, da blir du mer respektert.

    25. stå på sophie! <3 jeg synes du er veldig reflektert og smart, ikke at jeg kjenner deg - og såklart, du legger ut ting på bloggen som er provoserende, men jeg synes for all del du ikke virker dum! Men det er nå meg. :- )

    26. HVA SYNS DU OM ANDREA SOM SKREV AT JENTER MED DUCKFACE ER DRITSTYGGE? HINTER HU TIL DEG? HAR DERE BLITT UVENNER????

    27. Vi som leser bloggen din,vet at du ikke er som media fremstiller deg.Stå på,og jeg digger deg!
      (Men du sier litt mot deg selv,når du posta vidioen av Justin.Ingen andre enn han som vet hvorfor han er blitt som han er.Det kan ligge så mye bak,og media kan ha klippa vekk alt det gode for virke som han er mer drittunge enn han egentlig er. “we dont know him well enough to judge him” Forsvarer ikke han på noe som helst måte for det han faktisk har gjort.Bare nevner det.)

    28. Et veldig bra innlegg! Respekt for det. Jeg leser bloggen din fast og har gjort det lenge, og dette innlegget er et av de beste innleggene.

    29. Det er jo noen ting du sier innimellom som kanskje ikkje vitner om mest omløp -men eg tror at du er et utrolig godt menneske og ønsker det beste for alle.
      På bloggen kan du skrive og slette og endre så der kan du jo ikkje skylde på andre, men klart journalister vil ALLTID vinkle ting som DE vil.
      Husk på Mette Marit -journalistene bestemmer om vi skal elske eller hate henne -kommer an på viklingen de vil ha den uken. Samme med Justing Bieber og Miley Cyrus og mange andre

    30. det var jo slik med Therese på charterfeber også. Veldig synd 🙁 Du er en utrolig flott og reflektert jente som jeg ser uendelig mye opp til!

    31. Bra innlegg, så ja, applaus til deg. Du er helt rå! MEN
      Du la jo ut den videoen av Justin Bieber i går, og skrev noe om at han måtte oppføre seg med respekt ovenfor andre mennesker. Da lurer jeg på om du har sett denne versjonen av videoen? http://www.vgtv.no/#!/video/78656/stoerre-utdrag-se-biebers-forklaring-som-skaper-oppsikt
      Den du la ut var jo bare en kort versjon, der de kun har tatt med de irrelevante og dårlige svarene han kom med. Denne videoen viste IKKE den trakasseringen Justin Bieber ble utsatt for(som du kan se i videoen jeg la med). Det blir kanskje litt feil i forhold til det innlegget her? Dere som er kjente blir på alle mulig måter driti ut i media, kun fordi de vil tjene penger. Så om du mener du blir fremstilt i et dårlig lys, må du også tenke at andre kan bli det også. Hvertfall en som er så kjent som Justin Bieber. Du av alle burde forstått at det kanskje lå noe mer bak svarene hans. Så kaaanskje du bør endre innlegget litt, eller i hvertfall sjekke ut den andre videoen.
      Stå på :- )

    32. hvis du ikke ønsker å bli fremstilt på en “dum” måte, så må du ta et tak selv! Når folk ser deg tenker de bare at du er en overfladisk blogghore, som ikke eier verken utdanning eller levevett. det eneste du kan er å fikse utseenet ditt og skrive om det. Du er ikke smart og reflektert som du skal ha det til. du er dum, og du vil bli sett på som dum slik du ser ut. det kan du aldri endre på, for mennesker tar ikke bimboer serriøst, uanett hva du skriver eller sier. Du vil alltid bli sett ned på, uansett, så lenge du er sånn som du er. dum og blond vimbo som har tatt abort, silikonpupper, restylane og neseopperasjon når du er under 20..

    33. Helt ærlig så legger du jo opp til det selv. For det første er det utseende du velger å ha, ja jeg sier velger nettopp fordi du er operert operert operert. Og du velger å være så utseende fokusert, at folk ser på deg som en god gammeldags blond bimbo. For det andre innrømmer du jo at du tuller og tøver å sier lite gjennomtenkte ting i intervju, uproft. Siden du holder det høyt at dette er jobben din, bør du kanskje være mer forberedt og proffere i intervjuer. MEN det gir jo ikke klikk på bloggen og seer tall på tv, så det tør du neppe. Da risikere du jo å ikke få komme på intervju i det hele tatt. Så ja jeg vil si du fult og helt er med på å selv fremstille deg på en lite flatterende og smart måte. I tillegg må jeg får si at du syter og gud som du syter, annet hvert innlegg er syting og klaging på ett eller annet. It is what it is og du har selv lagt opp til alt, hva folk syns og hvordan du blir framstilt. Slutt å klag. Flytt til Oslo og forsøk å bli en del av fiffen, det er vel det som er drømmen din.

    34. Kjenner jeg blir grundig irritert av noen av kommentarene her…
      Sophie er den bloggeren jeg respekterer mest av alle på topplista! Og selv om hun bare er 2 måneder eldre enn meg så er hun virkelig et forbilde. Noen som ser så bra ut og alikevel er så jordnær med masse vett i hodet. Du er virkelig fantastisk Sophie! Jeg har ikke engang fått sjangsen til å se alle episodene av bloggerene, men digger deg for det om. Stå på videre og fortsettt sånn som du gjør! Du kommer til å bli noe stort. 😀

    35. Truolig bra skrevet Sophie! Synes du er utrolig smart og reflektert. Dum har jeg nok aldri syntes du har virket som eller vært. Du virker som ei utrolig bra jente med veldig mye fornuft mellom øra. 🙂

    36. Jeg syns du er en nydelig, vakker og intelligent jente med et stort hjerte. Du er en person som går dine egne veier, du har mot nok til å gjøre som du selv føler er rett ,selv om mange langs veien har protestert.
      Alle som har noe negativt å si om deg har tydeligvis ikke kommet så langt i sin personlige utvikling for de har ingen forståelse for noe annet enn sine egen meninger og den verdenen de bor i. Du er sterk og spiller en stor rolle for mange andre som vil komme etter deg der du har banet vei.
      Aldri mist troa på deg selv eller din visjon for livet. You are beautiful inside- out.

    37. det heter try to seek respect not attention (ditt tilfelle ved å legge lettkledde bilder av deg sev). It lasts longer.
      problemet med deg er at du hele tiden skal påpeke hvor smart du egentlig ikke er, men likevel så velger du å legge bla lettkledde bilder av deg selv, stille opp i fhm osv som sier det stikk motsatte?

    38. Herregud, når jeg ser kommentarene oppover her, hva faktisk folk kan få seg selv til å si. Jeg har ikke ord….
      Jeg hadde aldri trodd jeg kom til å si dette (no effence), men du er utrolig inspirerende og det virker som du har et hjerte av gull 🙂 det vil alltid finnes de som prøver å tråkke ned på deg, men ikke la deg bli dratt ned av dem. Stå på Sophie!

    39. Hei vakre Sophie! Jeg sender deg masse god energi <3
      Mennesker med negative holdninger vil etter hvert oppdage hvor lite givende det er å spre negativitet rundt seg. Derfor sender jeg dem litt positivitet også.
      Du virker som et flott menneske, ønsker deg alt godt i verden <3

    40. Dette var et usedvanlig oppegående innlegg fra deg. Veldig bra Sophie. Det er mange med status og penger som gjør INGENTING, så dette er bra. Fortsett sånn.

    41. Aaw Sopie <3 Vi som leser bloggen din vet at du er smart og en ordentlig bra person! Da jeg leste dette innlegget tenkte jeg, og tenker fortsatt "lurer på hvordan hun klarer å formulere seg SÅ bra, og få frem poenget sitt på en så god og ordentlig måte, skulle ønske eg var like smart"! Du er utrolig inspirerende, og jeg følte faktisk at jeg oppfattet hvor god du var med afrikanerne gjennom God Kveld Norge! Vær så snill å fortsett å være deg, vi setter stor pris på deg som lesere! Syns det er utrolig inspirerende å se hvordan du utvikler deg som menneske.. Takk for at vi får lese om deg og livet ditt :)<3

    42. Du gjorde vel ikke akkurat en forskjell.. Når du drar til Afrika for å ta bilder av degselv i bikini? 🙂

    43. Synes det er så jævlig urettferdig at du skal få så mye tyn, du er en utrolig fin personlighet, en vakker sjel, rett og slett. Du bryr deg virkelig om dyr og mennesker og om å gjøre en forskjell, mens så mange ikke kan se forbi et utseende de føler de har rett til å fordømme – hva i helvete?! Folk bør se til å holde KJEFT hvis de ikke har annet enn dritt å komme med!
      Så er det folk som Andrea over her som skriver at du gjorde vel ikke akkurat en forskjell som dro til Afrika for å ta bilder av deg selv i bikini – PRIKK PRIKK PRIKK. Jeg blir så oppgitt av at det er mulig å være så blåst. DÉT er fjærlett iq, det!
      Vi som faktisk har øyne i hodet og vett i skallen ser deg, Sophie. Vi ser hva du gjør og vi ser at du har vett så det rekker. Du er SÅ BRA. Du burde aldri måtte forsvare deg mot slikt og du burde absolutt aldri heller føle deg mindre enn så bra som du faktisk er, skjønne du.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg