home, bittersweet home

Vel, nå var jeg hjemme i lille norge igjen . . Og jeg skal innrømme at det er ganske så tungt og trist. De fineste menneskene jeg har møtt i hele mitt liv sitter akkurat nå i afrika, med støre drømmer om norge, gjennomgode personligheter og ikke en eneste vond tanke. Men de sitter fast. De har ikke mulighet nå, og kommer mest sansynlig ikke til å ha muligheten noen sinne. De lever for 1000 kr i måneden på en hel familie. .

 

Jeg har vokst så utrolig mye på denne reisen, og tanken på at jeg faktisk har vært en person før dette er vanskelig å innse. Jeg har nå en lett følelse i kroppen fordi jeg har fått reflektert så mye over hvem jeg er og mine egne mål og drømmer, men jeg føler meg også tung, fordi jeg er så liten i det store bildet og ikke kan gjøre så alt for mye.

Bikini fra wonderland hos nelly HER (reklamelenke)

Men, der er jeg heldig som har bloggen! Om dere skulle ha noen spørsmål kan dere sjekke ut nettsiden til campen jeg bodde på HER, der står det masse info om både reise til senegal, visum og annen hjelp. Han som eier dette snakker norsk og er en fantastisk mann, som dere kan kontakte på innboks på facebook HER. Han hjelper med alt – nettsiden er nemlig ikke helt fedig enda! Og ja, nå har de ordnet internett der også, så slipper dere det “stresset” jeg hadde 🙂

Vel vel. . Jeg og Mathias kom for litt siden til hotellet “vårt”, nemlig Oslo City Centre. Jeg elsker det her, men skulle nok byttet det bort mot Afrika akkurat nå, haha. . Nå skal jeg slutte å syte over det! Det var jo tross alt ganske herlig å kaste seg ned i en stor hotellseng.

Som dere ser har vi allerede kommet godt på plass her, haha. 

Svaret er JA -. det var fantastisk å ta seg en dusj . . 

Mine små innkjøp fra taxfreen! 

Igjen, tusen millioner takk for alle komplimenter på smilet mitt! Da smiler jeg enda mer. Fantastiske, er dere! 

 

 

126 kommentarer
    1. Herlig at du reiste dit sophie, det er viktig å bruke den store stemmen du har på gode ting som dette – du har mye makt blant spesielt jenter 🙂 Stå på!

    2. Jeg skal være ærlig,du er mye penere nå som du har tatt ut litt restalyn i leppene dine… det ser så mere naturligut! du er kjempe fin når du smiler nå!

    3. Ja, du er heldig der som har muligheten til å snakke til folk gjennom bloggen! Når faktisk ut til ganske mange, selvom det kanskje ikke gjør den alt for store forskjellen i det store bildet! Stå på, du er en fantaaaastisk jente, utrolig reflektert og klok, og du virker så god og snill 🙂 nydelige bilder av deg selv du legger ut for tiden, så naturlige smil og masse gleeede, hehe. Smilet ditt smitter!

    4. Du ser så utrolig sprudlende og glad ut nå Sophie!! Man kan virkelig se forskjell på hele deg etter du har vært der! Håper ikke smilet ditt visner igjen, for nå blir jeg glad av å se på deg, siden du ser så glad ut! Stå på snuppa!

    5. har lest bloggen din en god stund nå, men jeg har aldri kommentert.. jeg syns det er herlig at du har begynt å smile med tennene! så vakkert 🙂

    6. Så bra du smiler enda mer, fortsett med det! du ser nydelig ut når du smiler ordentlig 🙂 vis de fine tennene dine og smiiiiiiiil 🙂

    7. Jeg vet at dette ikke har noe med innlegget å gjøre, men kan du legge ut et bilde av deg selv FØR du gjorde alle forandringene? Jeg kan tenke meg at du var utrolig pen, og ville vert fint å se det 🙂

    8. åååh du ser helt nydelig ut når du smiler, har vært så glad når jeg har sett på bildene dine siden du lyser opp hele bloggen!

    9. Sophie Elise, du STRÅLER på bildene! Herremin så flott du er! Ønsker deg alt godt i hele verden, du fortjener å ha det bra!
      Smilet ditt er nydelig, ikke gjem det bort! 😀
      Stor klem fra Tromsø!

    10. Syns du har sett så GENUINT glad ut på alle bilder fra Afrika, sjelden jeg har sett deg sånn virkelig glad! =D Makes me happy too!

    11. Du som bruker “dyrevennlige” kosmetikkprodukter – er ikke Britney Spears sine parfymer inkludert i dyretesting?

    12. Elsker å se deg smile med tennene! Du ser så strålende glad ut og ikke så “bortskjemt” ut, hvis du skjønner hva jeg mener.. 🙂 Mener det IKKE negativt!! <3 Men du er nydlig!!! keep smiling girl!

    13. Nydeligste deg! Så utrolig pen når du smiler med tennene – og ja, det kom enda en kommentar på det 😉 kos deg i Oslo! 🙂

    14. Det smilet du har vist oss de siste dagene, har inspirert meg! Merker så lett at du er glad og det er herlig! Du både inspirerer og motiverer meg, du skinner! Sykt bra innlegg!

    15. Hei! Jeg lurer på hvordan det var for deg å reise til Afrika, med tanke på hva som skjedde når du skulle til Las Vegas? Jeg skal nemlig snart på tur og har veldig angst for å reise, er litt nervøs for at noe slik skal skje med meg, så har du noen tips til å ikke være så nervøs og redd? 🙂 Elsker bloggen din! 🙂

    16. Jeg har selv vært i både Kenya, Thailand og Burma, så jeg vet.mye av hva du sitter igjen med. Det forandrer deg helt som person, og gir deg et helt annet liv i tillegg. I Burma eller myanmar var det krig, og et folkeslag som heter Shan- folket måtte flykte over til Thailand. Det var fantastisk å reise ned dit, men samtidig ser man hvor godt en har det hjemme. Der man godtatt, og ikke jaget ut av sitt. Egetlsnd på grunn av at det er for farlig å no der 🙂

    17. Å være vegetarianer ser ut til å gjøre deg godt! Rart noen mennesker har så negative holdninger til det, kroppen din ser nydelig ut, selvom du sier du aldri trener! Og huden din er jo kjempe fin! ♥

    18. Hei Sophie!
      Dette har ikke noe med innlegget å gjøre, men vi håper likevel du kan ta deg litt tid tid å lese 🙂
      I mars skal vi arrangere UKEN i Bergen, og i den forbindelse er det tradisjon for oss å samle inn penger til et veldedig formål gjennom konseptet ?UKEN gir tilbake?. I år har vi valgt en sak vi brenner svært mye for, nemlig å støtte Helseklovnene på Haukeland Sykehus. Klovnene lindrer, gleder og gir barna energi til å kjempe mot sin sykdom. Vi har stor tro på at de bidrar med å øke livskvaliteten til de som har spesielt lange opphold på sykehuset. I dag er stiftelsen finansiert ved sponsorvirksomhet og glade givere, og inngår ikke i Haukelands budsjett. Dette betyr at helseklovnene er helt avhengige av andre sponsorer og aktører for å kunne fortsette å ha klovnebesøk på Haukeland.
      Vi i UKEN håper virkelig du hadde vært villig til å bruke noen linjer i et lite innlegg for å informere leserne dine om hvordan de på denne måten kan bidra med et lite beløp som vil gjøre mange barn svært glade. For å støtte kan man sende en SMS med kodeord ?Hklovn? til 2490. Da gir man automatisk 50 kr. Vi har også laget en film med mer informasjon: http://www.youtube.com/watch?v=avoUoNxkEjQ
      På forhånd tusen takk 😀

    19. ble skikkelig gla med en gang jeg kom inn på bloggen din å så det første bildet, du har et utrolig nydelig smil! du er kjempefin sophie elise, kunne virkelig gjort alt for ditt utseende, men også personligheten din virker så herlig. kjenner deg jo ikke, men ut i fra bloggen virker du som en god person tvers gjennom:)

    20. Vet ikke om du har svart på dette eller skrevet det på bloggen, men hvilke flyselskap reiset dere med? 😀

    21. Nå må jeg kommentere, Sophie! Så godt å se deg smile! Ser du har fått massevis av kommentarer på det, og det er virkelig fortjent altså! Du ser så innmari mye mer voksen ut, og du gløder jo! Klem fra Mari (26)

    22. Velkommen hjem til Norge! Håper dere hadde en kjempefin tur i Afrika, skulle sååå gjerne vært der selv 🙂
      Og jeg vil bare gi deg litt konstruktiv kritikk; når det er snakk om land, byer og navn etc (altså, særnavn/egennavn) så er det stor bokstav først. Som f.eks Oslo, Norge, Sophie Elise osv 🙂

    23. Hei! Du skriver fint, og det er morsomt å høre om turen 🙂 Når det er sagt, henger jeg meg på kommentaren om stor bokstav når det gjelder stedsnavn. Vet ikke helt om det er bevisst? For meg som leser finner jeg det litt forstyrrende i hvert fall!
      Ha en fin kveld 🙂

    24. Åhh, du er NYDELIG når du smiler, har ikke sett vakrere smil. Du virker som en fantastisk person som bryr seg om mange, forbilde mitt❤

    25. Skulle ønske jeg fik opplevd det selv.. Og Ja, du har faktisk en smil verdt millioner, eller som en jeg kjenner sier “a million dollar smile”.. det er sjeldent det, så bare smil videre! Du e skam pene.

    26. Søk opp Anne Louise Hubert. Hun er en fantastisk dame som driver med det hun ønsker, nemlig å hjelpe til i Afrika uten noen tilknyttning til noen organisasjoner. Anbefaler virkelig til å ta en titt på hennes arbeid! 🙂 http://anneblogger.no/om/

    27. Tenkt på det mange ganger! Du er alltid pen synes nå jeg, men når du smilte med tennene ble du definisjonen av perfekt!

    28. JAAAA SMIL SMIL SMIL SMIL! 😀 😀 😀 😀
      Takk for at du er en så stor inspirasjon Spohie, det er herlig!
      Digger håret ditt, det er skamfett, lakkurat passe harry, og veldig kledelig til deg! Liiker <3
      Det lyser absolutt gjennom på deg at turen har forandret deg! Kommer du til å endre på noe tror du? Det kan jo være lett å falle tilbake til gamle "vaner" i Norge når alt er som før liksom!
      DU ER HERLIG

    29. ville bare tipse deg om at på target.com har de utrolig mye hello kitty greier! alt fra kjøleskap liksom!

    30. smilet ditt er så vakkert! det ser ut som at turen til afrika virkelig har gjort inntrykk på deg, du stråler!

    31. Du bor gratis på det der jævla hotellet i Oslo, Hvorfor sier du det ikke? Du bryter markesdføringsbestemmelsene.

    32. Så fantastisk du er, Sophie! Du inspirerer meg så mye, alt du gjør. Du virker som en utrolig jordnær og god person, som er veldig opptatt av miljø og ting rundt deg. Bloggen din er den beste, måten du sprer dine budskap og hjertesaker på er helt utrolig. Jeg ser virkelig opp til deg, føler selv jeg blir klok på din kunnskap. Stå på videre, Sophie! Klem <3

    33. Velkommen hjem kjære Sophie 🙂 Det er så godt å lese bloggen din om dagen , det gjør meg rett og slett glad ! Gleder meg til å følge deg videre i fremtiden 🙂

    34. Hadde dødd for å fått smilet ditt! Herregud så nydelig! Jeg er så mussunnlig:( du burde smile slik hele tiden!<3 du er så skjønn, Sophie! Håper du får en kjempe fin kveld <3 kos deg masse! Å håper virkelig du ser denne kommentaren.. Det hadde betydd alt får meg!

    35. Elsker den sjokoladen! Er alltid obligatorisk når jeg har mulighet til taxfree. Missuner deg for reisen din, kunne gjort mye for at det hadde vært meg. Ser ut som du har hatt en helt fantastisk reise, det fortjener du 🙂

    36. om du vil hjelpe de du møtte kan du jo sende måndelige beløp ned der da. typ feks med tanke på den søte lille babyen du likte så godt, hjelpe han til å litt mer frem enn det de kan, om du skjønner

    37. Du som ikke vet hva du skal gjøre med livet ditt, og har gruet deg sånn til alle vennene dine flytter fra Harstad. At du ikke jobber som frivillig noen mnd i utlandet (kanskje Afrika)? Du ser jo selv hvor mye du har lært bare på noen dager. Det tror jeg ALLE egentlig har godt av, og du har jo faktisk tid og råd til noen mnd som frivillig. Tenk hvor mye du kommer til å vokse!? Evt. kan du bare reise! Syns f. eks bloggen til Elise (livingdoll) er så fin.. Hun har reist masse, og deler samtidig fantastiske bilder og opplevelser med leserene sine.
      Og forresten… Syns du smiler så fint på mange av bildene fra Afrika. Tydelig at det er ditt ekte smil, og at du smiler med hele deg. Og det er selvfølgelig det flotteste!
      Bare noen tanker fra en litt eldre leser =)

    38. Du har et nydelig smil, vis det frem! Søteste smilet jeg har sett på lenge, blir jo sittende å smile selv 🙂

    39. It’s like the James Taylor song, ‘shower the people you love’. Maybe Senegal doesn’t have the nice water shower, but they showered you with love.

    40. Jeg må bare si at jeg syns de som slenger slike dritt kommentarer til deg, bare er sjalu eller så syns de så lite om seg selv at de lever på å rakke ned på andre. Erfart det mye selv, men helt sikker på at du er en skjønn person på utsiden og ikke minst på innsiden! så fortsett å blogge slik du blogger så skal jeg fortsette å være en fast leser <3
      klem fra maren<3

    41. Årh, du ser så utrolig mye lykkeligere ut nå enn tidligere! Blir glad av å lese bloggen din, og du gir så mye positiv energi<3 Stå på, du er best!

    42. Heldig som fikk oppleve og opplyse til blogglesere om turen:-) må bare si du er kjempenydelig da du smiler med tenna:-) hihi! 😀 fortsett med det og ikke ta bort det blå, håret er så kult nå!

    43. Det er kjempemye du kan gjøre 🙂 Spesielt når du allerede har en blogg som mange leser på 🙂 Det eneste som lett kan stoppe motivasjon og engasjement er hverdagen, så skriv ned alle tanker du måtte få om hva du kunne tenke deg å gjøre og kjør på 🙂

    44. Må si meg helt enig med alle de ande fine kommentarene lenger oppe mtp smilet ditt! Det er kjempe fint, og du ser mye mer selvsikker ut når du smiler 🙂 ikke at du ser noe usikker, men du stråler mye mer når du smiler et ordentlig smil! Du ser også veldig mer naturlig ut, sånn istedenfor “alvorlig” pose og sånn. Haha, dont get me wrong:-) ikke noe negativt når du ikke smiler, i det hele tatt, men utrolig fint å se deg smile og se så lykkelig ut! Klem:))

    45. Du ser helt nydelig ut, og DET vakre smilet da. Du ser utrolig lykkelig ut! Glad på dine vegne, skulle øsnke jeg fikk en mulighet som du fikk, virkelig heldig 🙂

    46. Elsker bildene, og bildet med de barna i Afrika! Bildet gjør meg glad:)
      Du er kjempesøt når du smiler btw. Kos deg videre, den beste bloggeren! <3

    47. Håpar du fortset å smila når du tek portrett(selfies) av deg sjølv, til dømes når du legg ut antrekk eller den klassiske kor du sit i senga osv. Mykje finare enn det halvdopa sexy-blikket ditt.

    48. Du fortjener all skryt som bruker bloggen din til å kaste lys på problemer i verdenssamfunnet og gjengi kulturen og livet i Senegal med detaljerte beskrivelser og masse bilder! Jeg lurer på noe angående feriesenteret – er det slik at de bidrar positivt til befolkningens økonomi og sosiale levekår? I så fall, på hvilken måte? 🙂

    49. Hei Sofia. Jeg er fan fra Russland, kan gjøre for oss en gave? Skriv på papir “Bosco” og ta et bilde av dette papiret i speilet. Vi elsker deg veldig mye. Fans av Russland

    50. God ettermiddag, Sofia. Du er en flott jente, og du har en herlig blogg. Jeg bor i Russland. Og vi har vår egen fanklubb dedikert til deg. Vi vil gjerne at du for vår klubb laget en gave. Du kan skrive på papir “http://vk.com/sophieelise1” (Dette er adressen til din gruppe i Russland) og ta noen bilder. Vi kan ikke skrive på din mail, på grunn av Russland ikke kan skrive til postkontoret, som er “hotmail”. Vi elsker deg veldig mye og ser frem til hva du gjør for dine russiske fans en gave. Elsker deg veldig mye. Og ser virkelig frem til.

    51. PLIS SVAR! Hvor har du kjøpt toppen du har på deg der dere svarer på spørsmål fra bloggerne? Den svarte med blonder:-)

    52. Endelig er du blid og fornøyd! Du begynner å se naturlig ut! Du er så vakker, så vakker! Fortsett sånn. Du utrolig, flotte Sophie.!

    53. Kan du vær så snill å ha det første bildet i dette innlegget som ny header? Du er så ufattelig vakker der og du ser mye mer barbie ut enn når du poserer og lager duck-face som på headeren din nå.
      *Krysser fingrene mine for at du leser dette og tar det bildet som header* Du er så nydelig, åhh <3

    54. Heia Sophie! 🙂 Har lest bloggen din siden.. så lenge jeg kan huske å ha lest blogger fast. Første gangen jeg legger igjen en kommentar, og ville bare si at det er utrolig fint å se denne siden av deg, Har selv en drøm om å dra til Afrika og gjøre noe betydningsfullt! Liker veldig godt at du ikke er en A4 person men tar livet som det kommer og lar “tilfeldighetene” drive deg videre istede for å følge alle andre! Jeg er nemlig en slik person selv, som ikke klarer å være som alle andre og mene det samme som “alle” andre. Og jeg synes det er en bra, men av og til vanskelig ting. 🙂
      Uansett, jeg lurte på om du kunne begynne å poste mer av kostholdet ditt? Jeg har tenkt lenge på å begynne å bli mer vegansk, men synes det er litt vanskelig når jeg ikke kjenner noen og de fleste i familie og slikt er imot dette pga sin uvitenhet. Jeg trenger litt hjelp! 🙂 Får det på samvittigheten nesten hver gang jeg spiser kjøtt, så da er det vel på tide å begynne å gjøre det rette. Klem fra meg. 🙂

    55. MÅ virkelig bare smile når jeg ser bilder av deg smile, såå pen!! Det høres veldig fint ut, det du har vært med på, selv om jeg ikke er 100% sikker på hva det er,hahaha. Men det er akkurat slike ting som disse tingene du gjør, som gjør at du er en veldig bra person og du er virkelig en person man kan se opp til! Mangemange klemmer fra Sarah F

    56. Du er en fantastisk person! Blir så glad av å lese bloggen din, og det har vært spessielt spennende å følge tiden du har hatt i Afrika. Elsker holdningen din – og måten du virkelig ønsker å hjelpe andre! Supert hvordan du bruker bloggen til å nå ut til mange mennesker. Du har et stort hjerte, det er tydelig! Og som du sikkert har hørt maaange ganger før – du har et nydelig smil!
      Stå på videre, du bør være stolt av deg selv! 😀

    57. Jeg må si det samme som andre lesere: det er herlig å lese bloggen din når du smiler så mye! Du får virkelig glød i ansiktet og blir vanvittig mye penere enn når du viser trutemunn eller “duckface”. Jeg håper du kommer til å fortsette med dette også etter afrikaturen din på bloggen din 🙂

    58. Synes du e nydeli uansett om du smile me tennern eller ikke! men like vældi godt at du har bynt å smile meir me tennern åsså. 🙂 Midnight Fantasy e min yndlingsparfyme of all time!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg