dag 3 i senegal

Jeg tenkte å starte dette innlegget med å svare på ett par spørsmål jeg har sett dere har kommet med i kommentarfeltet her 🙂 Er det “farlig” å gå med lite klær i senegal om man er jente? Her kan jeg svare både ja og nei. Det spørs helt hvor man er og hvem man hilser på, man tilpasser seg etter situasjoner. De er i hovedsak muslimske her, og man forholder seg etter dette, men på stranden og rundt huset kler jeg meg slik som jeg ville ha gjort ellers. Om jeg og Mathias er kjærester? Hehe, vi er faktisk ikke kjærester etter min definisjon. . Men getting there, tror jeg. Det er uansett godt å ha han her! Og så er det jo ett par som påpeker at jeg har silikon og operert nesa osv, og at jeg derfor er en egoistisk dritt som ikke kan late som om jeg bryr meg om forholdene her nede. . Enkelte har, tro det eller ei, økonomi både til å hjelpe andre og til å dyrke sine egne “interesser”. Jeg angrer ikke på at jeg tok silikon etter å ha sett forholdene her, det er to ting helt ute av sammenheng og det håper jeg dere også forstår.

 

Vel, nok om det! Vi startet dagen akkurat litt etter vi burde ha gjort (med andre ord, rakk ikke frokosten) men likevel har vi fått gjort mye! Her får dere ett bilde av sengen til meg og Mathias, vi har litt av en luksus sammenlignet med resten av gjengen. Myggnettingen rundt som dere ser er viktig, men ganske ubrukelig. Vi har funnet litt av hvert når det kommer til innsekter. . Senest idag så jeg en skorpion!

Her har dere terassen vår, hvor jeg og Mathias har spist noen ganger. Godt å slappe av her om kveldene! 

Pengene og valuttaen her er gansker rare, tenk dere om vi skulle ha regnet i øre istedenfor kroner, altså å si 100 øre istedenfor 1 kr. Slik fungerer det altså her! Dette er da en 5000-lapp, og er noe av det laveste man får tak i når det kommer til lapper. Ellers har jeg en 1000 kroning blandt annet, haha.

Brua bak huset, på vei ned mot stranden. Her så jeg en krokodille idag!

Da vi kom til stranden idag ble vi overassket av våre venner i “stråhuset” – de hadde nemlig fanget en liten skillpadde som de skulle flytte fra elven til havet, så det var altså for å være snill. De gjør aldri noe med dyr her for å være bevisst slemme, får jeg inntrykk av. På bildet under er jeg med “armstrong” som vi har blitt ganske godt kjent med. Han ble så lei seg da vi måtte si hadet idag fordi han drar til Gambia imorgen, og han ga mathias en gave og sa “i’m so happy, man. you are so nice. i’m happy”. Haha, aw. 

 

Det herlige, langgrunnet havet med de store bølgene. I dag var faktisk vannet varmt og det ble endel bading, iallfall på Mathias!

Meg og en tilfeldig forbipasserende på stranden idag. VI møttes i nøyaktig 1 minutt og da var det såklart tid for selfie!

Den lille flekken der ute er mathias, haha.

Tid for lunsj! Her sitter vi altså og spiser. 

Lille, søteste babyen!!!!!! Vil ha med meg hjem til norge.

Nok en selfie. Alle vil ta selfies, hehe

 

Solingstid.

 

Min fine.

 

Her har dere den såkalte “banken”. Altså en mann, som ligner noe drøyt på Magdi i Karpe Diem.

 

Så, på kvelden har vi hatt vår første shoot! Jeg tok noen bilder sammen med ungdomsgruppen Mama Africa som pengene til innsamlingen skal gå til , men som sagt skal jeg fortelle mer om dette hjemme i norge. Det er en fantastisk sak som jeg er stolt over å få være med på, og jeg har lenge lett etter noe jeg kan delta på hvor det ikke er noe “mellomledd”, og jeg kan med egne øyne se hvor pengene går, hvem og hva det går til. Det er fint, og jeg er veldig stolt! Bildene får dere også se hjemme i norge. .

Litt shoot for swimwear.no – dette er den andre shooten jeg har for dem, og de har utrolig fint badetøy der + at 10 kr av hver solgte bikini i hele 2014 vil gå til denne sangen. De skal starte egen innsamling med det, og det er ett fantastisk tilltak. 

Bildene ble forøvrig veldig gode, men Rolf Ørjan var ikke superhappy over at jeg har farget håret blått. Det er jo ikke så “babe” og jeg fikk streng beskjed om å skjule det på bilder. Det er jo ikke like lett akkurat. . Så desverre kan jeg nok ikke ha denne hårfargen lenge, og det var mest bare for å prøve og for å si at jeg har prøvd. Når jeg er hjemme blir det nok en annen farge, selv om jeg synes det er teit at hår skal ha noe å si på om jeg får ta bilder eller ikke. . Men samtidig forstår jeg at det er slik bransjen er, desverre..

 

Nå må vi komme oss hjem igjen! Mørkt og farlig. Ista kom det en mann inn her med lekepistol og jeg trodde jeg skulle dø og var på vei under bordet. Paranoid much? Haha. Forresten så ser jeg utrolig mye av eldre, skandinaviske damer her som får seg unge afrikanske “kjærester” her nede! Ett omvendt thailand, om jeg får si det sånn. Merkelig! 

Husk forresten bloggerne på tv2 bliss på søndag, klokken 20:00! Da får dere se neseoperasjonen min, au au. 

 

118 kommentarer
    1. åhh, må bare si at jeg elsker innleggene dine fra Afrika. Synes de er så lang og fin, hahha<3 Håper du koser deg masse i Afrika, det ser iallefall veldig spennende og opplevelsesrikt ut!

    2. Elsker at du lager så lange og utfyllende innlegg! Fortsett med det!
      Synes du er så utrolig heldig – mildt og kort sagt!
      Så sykt fin strand, helt spesiell farge på sanden! Og så kult at du så en krokodille og møter så mye glade og snille mennesker! Synes han armstrong så veldig koselig ut! Kos deg videre, og fint å se at du kan bruke utseendet ditt på en positiv måte!

    3. jeg skjønner ikke helt.. dere er ikke kjærester? men han blir med deg til afrika og dere kysser og alt slik?

    4. Herregud dere, “we’re getting there” sa henne. Så ifølge dere kysser man ikke eller noe før man er kjærester? Pls.
      Veldig spennende å se bilder fra alt du opplever der nede, såå inspirerende 🙂

    5. Fint innlegg! Håper du koser deg der nede/borte eller hva jeg nå enn skal kalle det!
      Ble helt sjokkert i stad når jeg bladde litt bak i arkivet ditt, nemlig fra oktober 2011. Da handlet alt om solarium, fest og alkohol virket det som, der annenhvert innlegg besto av det. Synes det er så fint å se hvordan du har forandret deg og utviklet deg. At det nå tydeligvis finnes viktigere ting i livet enn det!

    6. Ser utrolig koselig ut der nede, og ser ut som du har det fint!
      Jeg ville si at de som bor der og de du har tatt bilde med, ville helt sikkert blitt overlykkelig om du hadde fått printet ut bilde av dere til å gi dem. Er nok veldig vanskelig der nede. Husker da jeg jobbet på et gamlehjem i afrika var det en mann som tok vare på et bilde han hadde fått noen år tidligere og satte virkelig pris på det.

    7. Jeg vet ikke helt om jeg husker riktig, men har Mathias hatt kreft? Føler jeg har sett et innlegg om dette.

    8. Hei! Er du egentlig dverg? Det ser litt slik ut på bikinibildene siden du har så korte bein og armer. Ikke frekt ment❤❤❤

    9. Synes du er kjempeflott Sophie! Og, jeg synes det er kjempefint av deg å reise ned til Senegal for å hjelpe til 🙂 Ikke bry deg om de som kommenterer rundt forbi at du bare er der nede for å fronte deg selv og ditt utseende. Tenker meg at de ikke kunne gitt mer faen i utseende der borte:) et bra utseende hjelper ingen, medmennesklighet hjelper mennesker 🙂 håper dere får en fin tur i sammen du og Mathias 🙂

    10. De eldre damene på strendene du snakker om, drar dit for å kjøpe sex av de unge mennene…dette er fordi de vet dem trenger penger osv. og utnytter dette. De drar dit i feriene der og leier dem til å være deres “kjærester” gjennom ferie tiden (eller noe sånt). Jeg så en dokumentar om dette nå nylig faktisk!! Sykt trist!

    11. Dere er så søte sammen! jeg har vært fast leser siden du var 16, men for å være ærlig så har jeg ikke likt bloggen din i det siste ettersom den har vært så lettkledd. men de siste tre innleggene har vært sykt bra! elsker de, jeg skjønner at det ikke er så lett å dekke seg til der du er nå så jeg skal ikke klage 🙂 jeg håper alt ordner seg mellom deg og mathias, takk for at du er ærlig om det c: jeg var skeptisk med håret ditt første dagen men nå elsker jeg det c: men uansett så er jeg veldig glad i deg som person, jeg er bare ikke så glad i å se lettkledde bilder av deg, jeg håper du respekterer det litt mer i fremtiden, for du er forbilde mitt selv om du bare er 3 år eldre en meg ^^

    12. Han bruker deg bare, våkn opp. Eller så vet du det men du er såpass naiv og drittunge at du ikke gidder å innse det fordi du liker å forsatt ha sex med han. Patetisk han er mer feminin enn deg hahhahaahha

    13. “Sugar mamas” blir desse skandinaviske damene kalla. Dei betalar dei afrikanske mennene for sex/forhold.
      Forøvrig ikkje heilt heldig vinkel på enkelte bilda dine, nasen din virkar stor ut når du stikker den fram mot kameraet….. (eller hovnar du opp i varmen pga du har operert?). Berre nevner det sidan du er opptatt av korleis du tar deg ut – så prøver du kanskje å unngå samme vinkel seinare:)

    14. Så kjekt det ser ut til å være der du er.
      Kunne du kanskje blogget litt mer om dagen, og legge ut fler bilder, hvis du får tid?
      Kos deg masse videre på ferien!

    15. Ser ut som du koser deg mase 🙂
      Håper at du og Mathias blir sammen igjen, for dere er et fint par 🙂
      Kos deg masse videre og selvfølgelig skal jeg se bloggerne på søndag 🙂

    16. Mathias utnytter deg så innmari. Du må stå opp for deg selv, søte Sophie, ikke la han tvinne deg rundt lillefingeren sin. Stand up for yourself, You can do better.

    17. Jeg sitter med en følelse av at du ikke hadde turd å reise til Afrika uten Mathias,uvisst av hvilken grunn og at du gir han litt kyss og kos som takk.Som sagt,det er en følelse jeg har og jeg håper jeg tar feil.

    18. Nydelig innlegg og fantastiske bilder!!!! 🙂 Bra jobba! Må du alltid se “Babe” ut på bilder? Feiler Rolf Ørjan egentlig? Hahaha! Det passer seg ikke helt å ta fhm bilder på ett sånt sted……vell? Fokuset skal jo være på prosjektet med dansegruppa? Ååå den babyen er så vakker!!! Digger at du glir rett inn med befolkninga..du stråler og ser så lykkelig ut, ekte lykkelig og ikke “tvinge fram smil” lykkelig om du forstår hva jeg mener..og det er godt å se! Selvom man har silikon og botox eller restylane i leppene så betyr det ikke at man er et dårlig menneske, det må folk bare lære seg å forstå!!!

    19. Jeg synes det er utrolig teit av han å si at du skal skjule det blå håret! Se på Alexandra Joner, babe med blått hår! Rihanna hadde også blitt godtatt med det. Det er bare kult at du skiller deg ut. DU trenger ikke å være stereotypisk babe, vær Sophie Elise babe! Og hvis noen ikke godtar din stil bør du finne noen andre å sammarbeide med.

    20. og ang det med håret, går ann å bruke photoshop å redigere vekk blå fargen..det tror jeg Rolf Ørjan vet godt så dette blir for dumt etter min mening..

    21. Hei! 🙂 For ett fint innlegg! Jeg bare lurte på hvordan det er å være vegetarianer der nede? Merker du stor forskjell fra der til her i Norge? Hva slags syn har de på vegetarianere?
      Ha en fortsatt fin tur!

    22. Har du tatt abort?? Så VG la ut en sak om dette, på VG +. Kanskje greit å forklare dette på bloggen?

    23. Så teit det med hårfargen. Synes blått hår er kjempe kult! Og til de andre: so What om hun har tatt abort! Slutt å bry dere! Det er et sterkt tema og jeg har selv tatt abort før og det er tungt å snakke om. Man vet ikke hvordan det er før man har opplevd det selv!

    24. Ikke bry deg om de som sier at Mathias bruker deg, det vet de ingenting om! Og de har heller ingen rett til i påstå noe som er så slemt. Kjenner jeg blir så sint over de som sier sånt. Du virker helt fantastisk, og hva så om du legger ut lettkledde bilder, det vil ikke påverke noen andre en deg selv så da er det bare ditt valg å ta. Og jeg respekterer valgene du tar, og det burde de andre også gjøre!
      Stå på du er så herlig at du ikke vet det en gang!

    25. så du drar ned til afrika for og ta lettkledde bilder ? Tro hva de som bor der tenker om deg når de ser det, nei det blir bare for flaut :O Lettkledde bilder kan du ta på privaten ass !

    26. Hei! Så deg på forsiden av vg idag! Kan du legge ut reportasjen på bloggen?? Jeg visste ikke at du hadde tatt abort!

    27. det tar ett lite google-søk å finne innlegget. Å skrive inn “sophie elise abort” igoogle tar mindre tid og energi enn å kommentere det samme som flere andre her, i tillegg til at dere får svar.
      så slutt å spam her.

    28. Kjempefine bilder 🙂 Og utrolig morsomt at du er med på å hjelpe, det er en fin egenskap! Skal selv ned til afrika snart for å jobbe på ett barnehjem der nede, og jeg gleder meg veldig 🙂 Ett lite tips med håret kanskje; sett det opp i en slapp høy hestehale hvor du har krøllet håret i lengden, da passer nok det blåe håret inn mye bedre! Kos deg masse, gleder meg til å lese mer om turen din, er så spennende! 🙂

    29. Måtte le litt, den hår stilen du har er jo på moten, på lik linsje som tatoveringer. Som ungdom type 20, hadde jeg blitt mer tiltrekt av badetøyet når du ha blått hår…! Er stilig, sexy og nå dagens unge kvinner! Er rått! So synest det er synd at fotografen ikke ser det..

    30. Kan du forklare litt mere om at du og mathias ikke er kjærester? Har dere noen gang vært det eller var dere kjærester og slo opp og nå er dere på tur til og bli sammen igjen?

    31. Vær så snill ikke farg håret tilbake bare for dette! Du ville jo uansett ikke ha den så lenge. Ikke endre på deg selv for bilder, uansett hva de skal brukes til. Du er babe uansett, det at håret ditt ikke faller under normalen endrer ikke på det. Du står så hardt på prinsipper ellers, ta det hele veien! Du gjør dette for å hjelpe, all respekt, men du hjelper også hjemme hvis du er deg fult ut. Selv om det bare gjelder en hårfarge.

    32. Henger dere dere seriøst opp i om jenta tok abort som 15 åring? Dere er tydelig vis veldig unge;) no big deal i 2014

    33. hei 😀 leste avisa tidligere i dag så sto det at du ifjor sommer, hadde tatt abort! er det sant ? i såfall kan du skrive litt om det og fortelle ditt valg med abort. Skjønner godt hvis du velger å ikke skrive om det siden det er en ganske (personlig) men er bare nyskjerrig siden du aldri har nevt det som jeg husker! men forresten så har du veldig fin blogg og liker tinga du skriver om for tida

    34. savner det blonde håret ditt fra premieren av bloggerne, det var helt utrolig fint! håper du går tilbake til det når du kommer hjem 🙂

    35. Bare Google “Sophie Elise abort”, så finner dere innlegget hun har skrevet om det allerede. Det heter “personlig”. Ingen grunn at hun trenger å repetere seg selv.

    36. NÅ begynner jeg å lure! Har du tatt abort? Var på butikken i dag og det var en avis der det stod om deg og din opplevelse av abort… Hmmm…

    37. ekkelt å lese at du har tatt abort som mindreårig. Hva er det du holder på med? Jeg skal ikke dømme deg, men du er et forferdelig forbilde for ungdom.

    38. Edna: Virkelig? Jeg er ikke den som bruker å beskytte Sophie, men mener du hun er et forferdelig forbilde for ungdom bare fordi hun tok abort som 15-åring? Hun får da velge selv, om hun vil ta abort eller føre frem et barn i 9 mnd? Hadde jeg vært henne hadde jeg tatt abort også, i stede for å føre frem et uønsket barn i 9 mnd. Selv om kanskje ikke DU er for abort, så trenger det ikke bety at hun er et forferdelig forbilde bare fordi hun tok abort. Voks opp

    39. LORD, HUN HAR IKKE TATT ABORT, VG SKRIVER SÅ MYE TULL AT DERE ER PATETISKE SOM TROR PÅ ALT DERE LESER. SOPHIE HADDE NOK IKKE SNAKKET OM DET I AVISEN OM HU TOK ABORT HELLER AND BTW: LAST I CHECKED ABORTHIN IS NOT A CRIME. GET A LIFE
      DIGGER DEG SOPHIE, SKJØNNER BARE IKKE HVORDAN DU KLARER ALT DETTE MASET.

    40. Regine
      Der tar du feil.
      Om du sjekker se&hør så er det en artikkel der Sophie selv forteller og bekrefter at hun tok abort som 15åring.
      At Sophie er opent om det er bra men at det brukes imot ho er umoden å frekt.

    41. du gjør hva faen du vil. fordi andre har det vondt, betyr det ikke at du kan rette på tingene du ikke liker? det eneste vi mennesker vil er å gjøre hva vi vil uten å bli dømt. hadde ikke livet vert mye lettere om alle bare ga faen i hva andre gjorde?:) jeg er så lei av å høre “jeg synes ikke noe om det. det valget hun tok, den operasjonen hun gjennomførte”. vi klarer ikke å forstå enkelte situasjoner uten at vi selv har vert i den.

    42. hahaha hun har sagt for lenge siden av hun har tatt abort. Ikke noe newsflash heller. Og veldig mange i ung alder har tatt abort, men de forteller bare ikke om det

    43. Dette er ikke myntet på Sophie spesielt, men å drepe sitt eget kjøtt og blod. Jeg kjenner tårene presser seg frem. Abort må FORBYS!!

    44. Edna, ro deg ned. Du er sikkert en religiøs tulling som tror at den lille embryoen i magen hennes faktisk var et barn med følelser og tanker, noe den ikke var. Dette var et tøft valg for Sophie og ikke minst det rette valget. Tenk hvor vondt hun får det av å lese kommentarer som dine… Mennesker som deg gjør verden til et verre sted.
      Sophie Elise, du er et godt menneske og et fantastisk forbilde. Hvis alle hadde vært som deg hadde verden blitt et mye bedre sted for alle sammen. Stå på videre, vi skal støtte deg hele veien.

    45. Eva… en liten rettelse..når jeg var på ultralyd med min søster i uke 5 fikk vi høre hjertelyden. Greit nok det er en liten klump med hjertelyd, men å si at det ikke er et barn er jo helt idiotisk. Jeg har ingenting imot folk som velger abort,så lenge de ikke missbruker den muligheten. Men hallo? Når man tar abort stopper et lite hjerte inni en å slå. Så ikke kom å si at det bare er en liten KLUMP, da må du lese litt mer før du uttaler deg.

    46. Nå må dere faen meg gi dere.. Hva er poenget med å sitte å hakke på sophie for noe som allerede er skjedd for lenge siden. Om dere ikke har vært i situasjonen selv kan dere bare lukke munnen deres. Er lett å si at man aldri skal ta abort, men tipper over 90% av dere hadde tatt samme avgjørelse om dere var 15 år.

    47. Karin: vitenskapelig sett er det ikke et barn. Greit nok at en mor får følelser for denne embryoen med hjertebank og bevegelse, men det er fortsatt ikke et utvokst barn. Det er et foster, ikke annet. Gjerne kall det et barn, men igjen; VITENSKAPELIG sett er det ikke et barn ENDA. Jeg sa heller ikke at det var en klump for det er det langt fra. Synes du skal skille følelser fra fakta her jeg.

    48. Er det mulig.. blir så oppgitt av alle kommentarene her! Er Sophie et dårlig forbilde for ungdom fordi hun tok abort som 15-åring? Svaret er enkelt, NEI!! Hun hadde derimot vært et dårlig forbilde dersom hun fikk barnet uten noen form for utdanning, stabil jobb, økonomi og bosted. Et barn kan ikke oppdra et barn, og å få utdanning og erfaring innen arbeidslivet er ikke enkelt når man har et barn å oppdra samtidig.
      Sophie ville dessuten ha mistet mye av ungdomstiden sin. Når man er tenåring vil man oppleve veldig mye, og vil helst være med på alt. Venner betyr mye, og finner på mye. Sophie kunne ikke ha vært med på jentekvelder og fester hver helg hadde hun hatt barn.
      Jeg synes det var et bra valg av Sophie, og jeg ville valgt det samme. Barn kan man få når man er stabil med utanning, jobb, økonomi og bosted.
      Kos deg i Afrika, Sophie 🙂

    49. Hei, hvilket program brukte dere når dere skulle redigere de bildene fra stranden? der hvor de ba deg skjule det blå håret? 🙂
      Bloggen er kjempe bra forresten! TA gjerne en titt på min haahah 🙂

    50. Det Blir for dumt å hakke Sophie for en abort.. Ærligtalt! Skulle hun liksom ha satt et liv til verden, uten å ha vært klar for det, fysisk og psykisk da eller? Skjerp dere folkens..
      Elsker det at du gjør så mye for andre Sophie:) jeg er selv vegetarianer, og har vært det hele livet, så strax 23år:) og er sterkt opptatt av dyrevern. Syntes det er fantastisk å lese om dine meninger om dette også. Og det at du er en så god person tvers i mellom!!:) jeg er riktignok eldre enn deg, men du er mitt forbilde!!:)) ikke bare er du smart,snill og oppegående! Men også utrolig vakker og virker som du har et hjerte av gull!!<3 jeg er absolutt avhengig av å lese bloggen din og se på bloggerne hehe:p elsker at du er så åpen og god:) jeg er stortsett på trening når bloggerne går,men heldigvis er forloveden min så snill å tar det opp for meg, så jeg rekker hele:) stå på vakre, snille du!:) ikke ta til deg det negative som blir skrevet en gang i blant.. De har tyder ikke noe liv og er gørr sjalu på deg!! Mer vakker utenpå som innenfor går det ikke An å bli!
      - Fast leser som digger deg! <3

    51. HEJ PÅ ER UNDERBARA MÄNNISKOR!
      VILL NI VARA MED OCH GÖRA VÄRLDEN TILL EN LITEN BÄTTRE PLATS?
      JAG OCH TRE ANDRA BEDRIVER EN IDEELL ORGANISATION I UGANDA DÄR VI FRÄMST HJÄLPER UTSATTA BARN SOM VARIT MED OM MISSHANDEL, UTNYTTJANDE ETC.
      DELS TILL SKOLGÅNG MEN OCKSÅ OMSORG OCH KÄRLEK. VI HAR IDAG 23 BARN SOM GÅR I SKOLA OCH FÅR EN UTBILDNING.
      VI HAR INTE NÅGRA MELLANHÄNDER OCH EFTERSOM ORGANISATIONEN ÄR SÅ PASS LITEN SÅ GÖR VARJE KRONA SKILLNAD!
      KRAM
      LÄS MER:
      HEMSIDA: MWAMBIKE.DAGSDEBATT.SE
      FACEBOOK: https://www.facebook.com/MwambikeProjektet
      BANKGIRO: 182-3681

    52. ??????? Jeg trodde vi var kjærester!??? “I LOVE YOU SO MUCH THAT IT HURTS!” Folkens, vi er sammen! LOVE YA!;*
      <3 Mathias

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg