dag 1 i senegal

Hei dere! Nå oppdaterer jeg fra en liten internettcafe her i Senegal. Eller, internettcafe og internettcafe.. Alt er jo veldig halvveis her, haha. Jeg sitter med så utrolig mange inntrykk etter bare en dag her, og det er veldig vanskelig for meg å formulere tilbake til dere i norge. Alt her må bare oppleves, det er så totalt motsatt fra hvordan vi har det i nord!

 

Vi landet klokken 03:20 lokal tid (vi ligger en time bak dere), og så var det en lang kjøretur som ventet oss til Senegal. Vi stoppet faktisk innom en bar og satt der en liten stund, og bare der opplevde vi utrolig mye merkelig. . Vi måtte også i sikkert 5 forskjellige passkontroller og alt er som sagt veldig halvveis. Politistasjonen var ett lite skur hvor det sto malt “police” på, og flere gikk rundt i vanlige klær med maskingevær.

På grensen mellom Gambia og Senegal.

Jeg har filmet masse med ett go-pro kamera, så det vil dere få se etterhvert!

Men så kom vi oss omsider fram til huset hvor vi skal bo! Det ligger rett ved en elv som har masse krokodiller som sjefer rundt der, i tillegg har jeg sett små apekatter rundt i nærområdet. Jeg er her i afrika sammen med Mathias, manageren min Rolf Ørjan og Fredrik fra swimwear.no – i tillegg til mange flere, men det er disse jeg i hovedsak henger rundt. Jeg er her for en dansegruppe som heter mama africa som jobbe med ett prosjekt for å få bygd ett ungdomsshus, jeg skal ha shoot med www.swimwear.no som skal samle inn penger til den kampanjen. . Haha, komplisert – men mer om dette forteller jeg såklart om etterhvert. I dag har det jo ikke vært noe jobb, mest bare avslapping, bli kjent og spise god mat. 

Huset vårt denne uken. Hverken dusj eller toalett fungerer som det skal, og vi har MYE mer luksus enn noen av de andre! Det sier sitt. 

Denne brua og elva er ca 15 meter bak huset, med krokodillene som jeg nevnte litt kort over her. 

Om man fortsetter rundt 100 meter fra brua kommer man til en utrolig fin, kjempelang og hvit strand som jeg og Mathias vandret litt rundt på tidligere idag. Vannet er ganske så kaldt, så noe bading blir det ikke på meg. Temperaturene i lufta her er forresten herlige! Jeg storkoser meg.

Dette er altså strandcampen eller hva man nå skal kalle det, hvor de leier ut solsenger som egentlig bare er pledd. Her fikk vi kommme å spise appelsin og spille litt trommer! Og vli ble invitert på raggaefest senere, hehe. 

Vel, nå må vi nesten komme oss tilbake til huset (som forresten ligger helt øde, ikke en matbutikk eller noe lignende i sikte engang). Banken her er forresten bare en mann som går rundt med penger, haha. Så fancy har vi det altså! Og ja, vi henter vann i en brønn. . Men folkene her er helt fantastiske og imøtekommende, både menn og kvinner! Og de søteste barna jeg har sett noen gang. Tror faktsik Mathias er utenfor internettcafeen nå og gjør seg selv populær blandt småungene, så jeg får kjappe meg litt her og bli med 🙂 Vi blogges imorgen! 

 

 

114 kommentarer
    1. koselig dere har det der nede , håper dere koser dere ekstra mens dere er der. så søtt bilde av deg og mathias 🙂 misunner deg litt men stå på ! 🙂

    2. Åh, så fine bilder! skulle så gjerne vært der! 🙂
      jeg elsker håret ditt, det passet deg sykt bra! 😀
      – hvor er kjolen du har på deg på bildene fra? 🙂 den var SYKT fin! 😮

    3. Ååå kos deg <3 Mange fine bilder, så bra at alt virker til å være fint med Mathias og 🙂 <3

    4. Du burde ta deg en tur til Ghana!! Det er et kjempefint land. Og hovedstaden Accra er vakker. Fine strender, hoteller osv..❤️

    5. Haha, du har fått hårete legger liksom ;ppppp Neida.. men du er utrolig nydelig og dere som par er nydelig også! Er ikke det farlig å gå i klær som viser hud der nede? (Er bare nysgjerrig). Kos dere!

    6. Åååå så fantastisk å høre! Var i Uganda i julen og sånn du beskriver Senegal, ligner Uganda og Senegal veldig mye! Og når du skriver at du ikke kan forklare hvordan det er, men det må oppleves er jeg helt enig! Også når jeg ser bildene i innlegget her så føler jeg at jeg har peiling på hvordan det er. Folk her i Norge har jo egentlig ikke peiling på hva du opplever. Haha Dette får meg til å savne Uganda-turen.

    7. var litt redd for at deg og mathias ble slutt ved juletider, men veldig glad for å se at dere fortsatt er sammen<3 kos dokka!

    8. så bra at dere koser dere! Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Afrika, og oppleve hvordan verdens “down-town” fungerer. Og det at du hjelper til med en kampanje er jo bare helt supert! Du er super!! Perfekt i mine øyne 🙂 håret ditt ble forresten kjempefint, du kledde det veldig bra! er nok ikke mange som kler det like godt som du 🙂
      Men tror du at du kunne sagt hvor du har kjøpt antrekket fra? Skjørt, topp og veske? var utroolig kult!! 🙂

    9. Så fine bilder<3
      Håper du får en fortsatt fin tur!
      Det må være fantastisk å være i Afrika å se hvor annerledes det er der,
      iforhold til hvordan det er i Norge.

    10. Er bare nysgjerrig. Var det ikke slik at man helst skal gå litt tildekket og i respektable klær der nede? Vil ikke akkurat si at en dypt utringa kjole som går til langt over knærne passer den beskrivelsen. For en sydentur eller liknende hadde den vært kjempefin, men synes det er litt respektløst å stille opp sånn når du selv har sagt at du vil kle deg mer tildekket pga. tradisjonene og verdiene de har der nede. Misforstå meg rett altså, kjolen var d-ø-d-s-f-i-n, men bare tenkte

    11. Kjempefin kjole, men passet kanskje ikke helt inn med tanke på tradisjon og kultur i landet:-) Ellers håper jeg du får en flott tur

    12. Kan du skrive mer om neseoperasjonen din? Smerte, hvor lang tid det osv.. Det hadde jeg blitt veldig glad for hvertfall!

    13. Kos deg i Senegal! Den nye hårfargen kledde du skikkelig! Men det er nok en hårfarge man fort kan gå lei av så smart av deg og bytte etter en måned. Det var kult at du turte å prøve noe litt uten om det vanlige, hvis du ikke prøver så ser du jo ikke om du kler det heller så. <3

    14. Jeg skjønner ikke helt..skal du ta lettkledde bikinibilder i klær fra swimwear, som du skal selge og pengene går til en organisasjon mot malaria?

    15. Hvis du skal blogge fra dette stedet, må du kunne beskrive skikkelig hva du opplever!! sett deg ned og prøv seriøst! vi vil vite hvordan du har det!!

    16. Heey! Så utrolig kult at du er i Senegal! Bor i Mali (naboland) og kjenner meg igjen i hva du beskriver! Har bodd her hele livet <3(nesten..) fordi mamma jobber her i en organisasjon for nødhjelp. Mali er som Senegal, bare ENDA mindre moderne, så du kan tenke deg. Er også krig i Nord, men det er langt unna der jeg bor. Folket her er utrolig snille og imøtekommende, på den måten har Norge MASSE å lære fra Afrika!! Håper det blir et lærerikt og fint opphold med masse opplevelser for deg! Og ja, Afrika kan ikke beskrives - det må oppleves <3 <3 <3

    17. Håret ditt er nydelig, du passer det ❤
      Kos deg masse, det er sikkert lurt å komme til andre kulturer og fattigere strøk for å se hvor godt vi har det, du lærer sikkert mye!
      Du og Mathias er søte sammen, håper alt står bra til med dere. ❤
      Jeg satt ekstra stor pris på de fine bildene du hadde med her, elsker når de er litt mange.
      Kjenner deg ikke, men er for det om blitt litt “kjent” med deg, jeg er gla i deg :*
      Hilsen 13 år gammel vegetarianerleser ❤

    18. Du er heldig altså! 🙂 kos deg videre! Og henger meg på de andre her angående Mathias 🙂 så koselig dere er sammen igjen 🙂 <3 gleder meg til flere bilder !

    19. Beklager masse spørsmål men synes hele opplegget virker så hemmelighetsfullt :/ er det i det hele tatt noen steder å lese om det? Andre blogger? Jeg er så nysgjerrig av meg 😛 Når det er sagt, du er heldig som opplever dette, nydelig og vakker natur ♥ søte mennesker og spennende dyr ♥ hadde vert morro om du la ut bilder av flere dyr også 😀 eller om du hadde laget ett svææært innlegg med masse masse natur og dyr bilder ♥ sikkert mye å forlange men hadde vert gøy! 😀

    20. Skjønner utrolig godt at det er vanskelig å beskrive! Har vært en del i fattige strøk i Bali, men mest i Brasil. Og følelsene og inntrykkene er bare helt ubeskrivelige og umulige å fange på bilder. Noen ting kan man bare ikke sette ord og bilder på.
      Nyt tiden å prøv å ta det innover deg uten å stresse for mye med hva folk forventer du skal skrive, det kommer naturlig. Og følelser og beskrivelser kommer gjerne etter en stund, når det har gått litt innover deg.
      Kos deg masse!

    21. Åååå for en lykke jeg kjente da jeg så deg og mathias nå, haha! Søte til tusen 🙂 og så utroolig nydelig du var på bildene 🙂 dette er nok en utrolig spennende reise vil jeg tro, og såå bra at du koser deg 🙂 gleder meg til å høre mer!

    22. håper får all del at du tar malariatabletter! Og at du ikke bader i noen sjø før du er sikker på at det ikke er parasitter der!!!! dødsviktig
      I tillegg, du vet at du må på de fleste steder dekke knær og skuldre? Gjør det om det er slik, ikke gå i mot kulturen! Da kommer du til å få mange stygge blikk..
      kos deg masse der, du kommer til å lære at alt i livet dreier seg ikke om sminke,utseende, klær etc. Håper du etter turen sitter igjen med anderledes tanker og refleksjoner!

    23. åå dette innlegget gjorde meg utrolig glad! blir nok en veldig spennende og lærerik opplevelse, blir kjekt å lese om det:) kos dere masse <3

    24. Jeg trodde dere hadde slått opp? Eller jeg jeg helt fjern nå? 😛 Kos deg masse, det høres utrolig spennende og lærerrikt ut, og ser vidunderlig ut også

    25. Hva du enn gjør så IKKE gå ut alene. Folkene der har ingen respekt for kvinner. Voldtekt av enslige jenter blir sjeldent straffeforfulgt i afrikanske land så pass på deg selv.

    26. Herregud du er pen du er Sophie! Jeg synes du stråler om dagen:) Du kler det blå håret til og med, og det er det nok ikke mange som hadde gjort. Håper du får en fin og læringsrikt opphold i Afrika. Pass på deg selv!
      Forresten, hvor kjøper du løsvipper fra?:) Jeg er så lei av å kjøpe en og en pakker fra depend…

    27. Syns det blir veldig feil å si at ting er så “halvveis” der nede. For de som bor der, er dette det eneste de har, og er sikkert veldig glad for at de har akkurat det. Og her kommer du i lårkorte skjørt, utringa topp, platinableket hår fra Norge der man får mangfoldige tusen for å skrive om krølltenger og siste ukens handletur….og kaller det de har for “halvveis”..? Viktig å vise respekt for landene man er i, spesielt når det er en helt annen kultur.
      Du blir dratt med på andre siden av planeten for å bli tatt bilde av i bikini, helt sikkert sponset tur…mens de fleste som du ser når du er der kanskje ikke har vært utenfor landsbyen sin en eneste gang.
      Jeg skjønner at du må opprettholde “rosablogger” imaget du har, men kan prøve å være litt mer seriøs på en sånn reise som dette….eller er hele landet bare litt for “halvveis” for deg?

    28. Dette kommer til å høres stalker-ish ut, men ble oppriktig glad da jeg så deg og Mathias sammen igjen! haha, dere er jo så finee sammen 🙂

    29. Så fine bilder av fine øyeblikk. Eg leste nettopp et innlegg frå et av yndlingsbanda mine, Lillyum. Dei skreiv at det er viktigt å sette pris på øyeblikka fordi det er dei som blir til minner seinare. Tenkte på det når eg såg bildane dine <3 <3

    30. Så spennanes! Drømmer mæ helt bort i teksten å bildan, mens æ sitt på d triste olje-stinkende-kontoret mitt hjemme i Norge. :/
      Kos dåkker, å hold oss oppdatert!

    31. Du er så nydelig Sophie! Det nye håret ser fantastisk ut på deg og du ser så komfortabel ut, det kler deg. Kos deg masse og vær stolt av deg selv!

    32. Nå ble jeg glad! endelig et bilde av deg og typen din som kysser 🙂 jeg og sikkert flere lesere har lurt på hvordan det var mellom deg og han. Så nå fikk vi jo egentlig svar på det også hehe 🙂
      Kos deg masse! Dere er så utrolig søte sammen og virker så forelska hehe 🙂
      Klem <3

    33. Senegal er et merkelig land, dog det mest velfungerende demokratiet i Vest-Afrika. Har krysset den sørlige delen med bil en gang og kjenner meg godt igjen i det du beskriver med “passkontroll” osv. You can show me your passport or give me a gift from your heart 😉 Kos dere masse!

    34. Ja, det er kanskje sånn “halvveis” i forhold til mer utviklete land, men føler det blir litt dumt å sitte og le og gjøre narr av det. Du snakker liksom ned om hvordan de har det.
      “Alt er jo veldig halvveis her, haha. “,
      “Hverken dusj eller toalett fungerer som det skal, og vi har MYE mer luksus enn noen av de andre! Det sier sitt”
      “Banken her er forresten bare en mann som går rundt med penger, haha. Så fancy har vi det altså! Og ja, vi henter vann i en brønn. . ”
      Visste du virkelig ingenting om hvordan det var før du dro?

    35. du mó virkelig vise pupp og lór, nor du kan? ja det er kjempe fint og alt det er 🙂
      Men det var ogsó du som snakket om respect for disse menneskene… du vil altid se só bra ut, og alle sier at du er só, skjön det. Men om du hadde kledd deg litt slik du burde der, só hadde til og med flere folk tenkt at du er fin…pga. respecten din, og du hadde strólet det, da hadde flere tatt deg mer seriös, og blitt litt overaska over deg, at du kan dette ogsó.

    36. Jeg har selv vært i Gambia og en dags tur på safari i Senegal! Kjente igjen det “skruret” der politiet holder til. Når vi skulle inn i Senega, fikk vi ikke lov til å ta med oss passet videre siden de ville ikke at vi skulle stikke av! Hahha 🙂
      Kos deg masse, er en kjempe stor opplevelse!

    37. Du er nok litt av et blikkfang der nede, så synes det er godt å høre at kjæresten din er med deg + flere andre voksne menn 🙂 Du må passe godt på deg selv! Er også litt enig i at det er dumt med utrigning og leppestift der nede, det er ikke sydenmiljø. Men forstår selvsagt at temperaturen er varm, og at det ikke funker med strikkagenser 😀
      Ellers lurer jeg litt på koblingen mellom swim-wear og bygging av ungdomshus? Skal du pose i bikini, også går pengene for det til de som bygger ungdomshus? Eller er det mer sånn at du skal hjelpe de med innsamling?
      Uansett, kos deg masse der nede sammen med kjæresten din, og ta med deg alt av opplevelser du får! 😀 Kjenner meg forresten igjen i det du sier at ting ikke helt funker som det skal, hadde ei venninne der nede som sa at de gangene de prøvde å avtale med folk for å få hjelp til ting, eller ha møter, så ble det alltid 3 timer ekstra før de man skulle møte dukket opp 😛 Litt så som så med å holde avtaler, hehehe!

    38. Sophie, så vanvittig bra du ser ut nå. Helt fantastisk!! Du stråler! Virkelig. Gjør meg glad av å se deg slik, etter alle nedturene du har hatt den siste tiden:-)

    39. Det ser helt feil ut med de klærne/det utseendet i de omgivelsene. Som et stykke plast i en naturpark. Kle på deg, menneske!

    40. For et fantastisk fint hår! Elsker at du tør å gjøre noe annerledes og skille deg ut fra alle andre bloggere. Folk kan si hva de vil, men jeg liker deg så utrolig godt. Det virker som du har et hjerte av gull og er opptatt av dyrs rettigheter, og du bruker faktisk ikke pels i motsetning av omtrent aller andre i Norge ( innkludert meg selv) Du er samtidig en spennende person, du opplever så mye og er den mist kjedelige personen jeg har sett. Du er en innspirasjon for meg!

    41. Ble linket hit fra NRKs nettsider på grunn av en video om “knirkestemmer” – og må si dette er virkelig underholdende og skremmende. Underholdende fordi dette hittil (heldigvis) har vært en ukjent verden for meg, og fordi alle de beundrende kommentarene på dårlig norsk (fra tydeligvis svært unde jenter) er til å le seg skakk av.
      Det er skremmende å se hvordan unge jenter (deg) tydeligvis sitter og ser på amerikanske serier og etterligner sine idoler, ved å operere seg, sminke seg, kle av seg og snakke som dem; altså etterligne en uvirkelighet, men det mest skremmende var kanskje å se den videoen som er lagt ut på NRKs nettsider, der du sier at ditt ønske er å kle av deg og at du er så fin at gamle gubber får lyst på deg. Hvilken hule er det du gjemmer deg i? Norge er fullt av vakre kvinner, eneste forskjellen er at du stripper foran kamera. Og at du kanskje er en tanke for høy på deg selv.
      En dag blir du forhåpentligvis voksen, håper for din skyld at den dagen inntreffer før alder og tyngdekraft gir deg et spark bak.

    42. Kan du fortelle litt om hva slags mat de har der nede? Er det butikk/marked med brø, frukt, grønt osv? Og hva spiser folk til middag der nede? Prøver du å spise så vanlig som mulig som du gjør hjemme, eller prøver dere litt nye retter og sånn? Hva er typisk mat for befolkningen der du bor nå?

    43. Ååå, kos deg! Du er veldig omtenksom og så pen når du smiler med tennene dine. Ønsker deg et fint opphold der nede:-)

    44. Blir det ikke litt dumt å gå såpass lettkledd når du tidligere la trykk på at det var viktig for deg å vise respekt for kulturen deres, med tanke på hvor tildekket man må være? Er vel kanskje ikke så big deal som folk får det til å høres ut:)
      Håper dere får et kjempefint opphold videre, og får oppleve masse!

    45. Hm … Du vandrer rundt i nesten ingenting. Ingen bra reklame for Norge. Jeg vet at du tenker “Det gir jeg blaffen i, jeg er bare meg selv”, men den holdningen viser dessverre bare dumhet og uvitenhet. DU er GJEST i et annet land. Hvordan går de lokale kvinnene kledd?

    46. Dette står det respekt av Sophie! Du er ikke bare pen og blond (og blå), men det er tak i deg også!
      Så fantastisk koselig at Mathias også er med, dere er såå søte ilag! Men er dere blitt sammen igjen?
      Jeg er enig med noen av kommentarene her, at du bør dekke deg litt mer til, pga deres kultur, men hjemme i Norge/et litt mer liberalt land, er det et skamfint outfit.
      Du er SÅ FANTASTISK PEN når du smiler ordentlig, med tennene liksom! VIL HA MER TENNEEER!
      Kos deg masse der nede, utnytt at du har kjangsen til dette!

    47. Jeg lurte på om du kunne lage ett innlegg om hvordan du kom over den tiden der alt var helt på bon. Livet mitt er ikke akkurat på topp nå, så det hadde vert fint å fått litt råd. Jeg sliter med kjærlighet, skole og klarer ikke finne ut hvor jeg hører til. Jeg har masse gode venner og de betyr så utrolig mye for meg, men det føles som om noe mangler. Jeg har snakka med både venner, foreldre, lærere og helsesøster, men jeg føler ikke at det hjelper så mye. Jeg er ei helt vanlig person. Jeg er godt likt og gjør det bra på skolen, men det er noe som gjør at jeg er lei meg hele tida. Også lurte jeg på om du kunne ha laga ett innlegg om hvordan det var for deg å være forelska når du var 13-16. Det hadde betydd veldig mye <3

    48. Synes du ser helt fantastisk ut med det nye håret! Har tenkt lenge på å prøve noe lignene å når jeg ser hvordan det ser ut på deg får jeg bare mer lyst til å prøve det selv! 😉

    49. kan du være så snill å begynne og svare på kommentarer, hvertfall noen? 🙂
      med et lite håp om svar vil jeg gjerne spørre hvor det svarte skjørtet er fra 🙂

    50. Hei så søte dere er og hvor lenge har dere hvert samen og kan du se på bloggen til meg og en venn plllllis
      Haper jeg kan bli som deg en dag

    51. Hei!
      Vet at dette er et litt upassende spørsmål, men hvor kjøpte du de kjempe søte hello kitty tøyskoene?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg