jeg skal på surfeskole!

Gjett hva? Jeg og en god venninne av meg, Charlotte, skal dra på surfecamp i Portugal! Det høres jo helt sinnsykt ut, men det er helt sant. Biletter er booket og den 5. april sitter vi på flyet mot Lisboa for å lære oss noe helt nytt! Kusinen min skal også samtidig, og på toppen av det hele blir vi jo kjent med mange. . Kanskje det blir litt som å være på sommercamp, og det har jeg jo alltid hatt lyst til å oppleve!

Vi reiser med reisebyrået lapoint, som arrangerer surfeskoler blandt annet i Portugal, Marokko og Bali. Jeg ble så inspirert da jeg så at bloggeren Marthe Borge nettopp hadde vært på surfeskole med dem i Marokko! Surfing er god trening, og i tillegg elsker jeg å møte nye mennesker. Jeg liker å dra på reiser som er litt spesielle, annet enn å bare dra på vanlig venninneferie til syden! Er dere ikke enige? 


 

Jeg og Charlotte skal bo i vår egen Bungalow, på nettsiden finner dere den HER. Det funker vel best for noen som reiser sammen slik som oss, men om man reiser alene kan man bo på fellesrom med andre i samme situasjon eller i leiligheter om man reiser som familie. De som jobber der er norske, svenske, men vi skal også være med lokale fra Portugal. 

Det er aldersgrense 18 år, men det er spessielle ungdomscamper, blandt annet i Portugal dit vi skal, som er mellom 13-17 år. Det kan dere lese mer om HER. Jeg og Charlotte starter på nivå 1, men det gjør de aller fleste som reiser med lapoint uansett, så vi kommer ikke til å være alene. Faktisk er 90% av gjestene nybegynnere – de forskjellige nivåene kan dere lese mer om HER 

 

HER kan dere lese mer om surfecampen i Portugal, hvem vet – kanskje noen av dere velger å dra dit samtidig som oss? Vi skal være 1 uke, og det koser fra 3390 kr, innkludert mat, opphold og alt av utstyr. Kanskje noen av dere har surfet før og kan fortelle meg litt om hvor vanskelig det er? Jeg skal iallflal klare å stå oppreist i 10 sekunder minst, haha. Det er mitt mål! 


89 kommentarer
    1. Jeg er innom bloggen din jevnt og trutt, og er veldig dårlig på å kommentere, men nå bare måtte jeg.
      For noen ord du har satt sammen her. Så utrolig sterkt som mange kjenner seg så alt for godt igjen i. Du er ekstremt flink til å sette ord på diverse ting. Du vet virkelig hvilke taster du skal trykke på for å få leserne til å tenke, til å reagere. Det man ikke tør å snakke om fordi det er for nært sannheten.
      Det beundrer jeg deg virkelig for! Stå på, Sophie Elise!

    2. Haha, Surfecamp. Lol . Kjenner vi deg rett så kommer du til å få et av dine “angstanfall på flyplassen, å så gikk denne turen også i vasken, Haha 🙂

    3. Du liker å dra på litt spesielle ferier, sier du. Av rent underholdningsmessige årskaer følger jeg litt med på bloggen din. Hvilke spesielle reisemål sikter du til som går under kategorien “spesielle”? Jeg har kun fått med meg kategoriene “turistmaskiner”, “typisk Ola og Kari” og “turistfeller”.
      Noe jeg synes er spesielt, er at du opplever en reise til Japan som skummelt, men å legge seg under kniven av kosmetiske årsaker ikke vekker det grann engstelse. Hmmm

    4. haha ler meg ihjel av Tone sin komentar over her.. av sammenligningene! off, hun må ikke være særlig smart nei 😛
      hørtes kjempe gøy ut, og var ikke dyrt i det hele tatt! er så misunnelig på dere toppboggere så har så mye penger og har råd til å gjøre nesten alt dere vil og som bare kan oppdage og hoppe på turer som dette! HELDIG
      kos deg Sophie. du er fantastisk!

    5. åherreguuuuuud så gøy! nå ble jeg skikkelig misunnelig her! haha 🙂 håper turen blir FANTASTISK! gleder meg også til å høre mer om den afrika-turen! 😀

    6. Kan ikke helt se for meg deg som en surfejente med extensions fullt av saltvann, tang og tare..for du tør jo ikke vise deg uten heller, men blir sikkert gøy..

    7. Gleder meg først og fremst å se at du kommer deg på den Afrikaturen jeg nå.. Men skal bli interessant å se deg på et surfebrett :p haha

    8. Det er kjempe gøy! Ikke vanskelig om du begynner på små bølger, men store er kjempe vanskelig. Det går ganske fort å lære seg da 🙂 tok et kurs da jeg backpakket i Australia et år 🙂

    9. Hva skjer med alle bloggerne som skal på surfecamp for tiden? Martheborge, eirinkristiansen, deg og sikkert fler og. Uansett, god tur 🙂

    10. Dødskult! Har så lyst å jobbe i syden selv eller gjøre noe annet enn kun ferie. Helst bo der ei stund.
      Jeg hadde selv ikke turt å reise helt til Japan på egen hånd… Har reist helt til Iran alene noen ganger, det er langt nok borte og da har familien min hentet meg på flyplassen. Setter aldri føttene mine utenfor hjemmet alene heller. Ikke alle land er like trygge som Norge.

    11. Men du har jo sagt tidligere (på ferien med mathias) at du heller satt på kanten enn å være i bassenget og bli våt i håret?:p

    12. Sophie 🙂 <3
      Så gøy!! Hørtes fantastisk ut 😀 Jeg og vil.. Hadde jeg bare hatt penger til det..
      Du mener vel en måned ?..
      Ønsker deg en fin kveld videre <3

    13. Oh nå ble jeg også iinspirert til å gjøre det samme! Takk for at du skrev det på bloggen sophie, håper du kommer til å kose deg 🙂

    14. Haha, hvis du kommer deg avgårde denne gangen da 😉 vips, så besvimer du igjen.. Samme unnskyldning hver gang…

    15. Tone:
      Jeg skjønner godt at hun gruet seg til Japan, men ikke til å operere seg. Ville du reist alene til Japan? Mest sannsynlig blir det språkproblemer, og reisen var ikke pga ferie, men pga et alvorlig verdensproblem. Ville du reist dit alene? Jeg hadde ikke gjort det.
      Derimot har jeg lagt meg under kniven uten å være redd eller et snev nervøs. Jeg gledet meg bare! Gledet meg i flere mnd. Gledet meg dagen før dagen. Gledet meg da jeg reiste dit. Gledet meg da jeg kom dit. Gledet meg da jeg låg på operasjonsbordet. Gledet meg da jeg fikk veneflonen i hånda. Var ikke engstelig et enestes sekund. Verken før eller etter. Så jo, det er fullt mulig å engste seg for en Japan-tur, men ikke til en kosmetisk operasjon.
      Kan nevne at jeg er veldig ulik Sophie. Er overvektig og stygg, og lever et annet liv med jobb og en annen økonomi. Så sånn sett er Sophie mer vellykket enn meg. Hun er mer “over the top”. Så den siste setningen din kunne du spart deg for. Hvem som helst kan føle det sånn, uansett om man er så høyt oppe som Sophie, eller like langt “nede” som meg. Jeg er en vanlig person, det samme er jo Sophie Elise også. Hun er som alle oss andre. Et menneske. Folk er forskjellige. Noen gruer seg til å gå på butikken, andre gruer seg til en tur i det fjerne utland, andre gruer seg til operasjoner.

    16. HAHAHAHAHA! Gakkgakken flyr til varmere strøk for å bade!!
      du MÅ legge ut masse bilder, det kommer til å se så komisk ut ^^ gleder meg til de innleggene altså- får meg nok en god latter <3
      håper ikke du backer ut ass.
      hahahaha får bare bilder opp i hodet hvor du akkurat har kommet deg opp på bretter hvor du så ramler ned. Da havner pluttselig løsneglene på tennene, løshåret under armene og løsvippene ligger som en bart under nesa! HAHHAA omg, lekkert

    17. Hvis du vil surfe burde du dra til Unstad i Lofoten. Proffene kaller det et surfeparadis, det er akkurat som Hawaii bare kaldere. Det er et ekte sommerparadis, og di arrangerer sommercamp. Anbefales på det varmeste 🙂

    18. Du glemte å skrive at innlegget er sponset. Det er åpenlyst, men du er vel pålagt å merke innleggene dine?

    19. Kjære Kathrine.
      Ja, jeg ville gjerne ha reist til Japan alene. Derimot er det flere destinasjoner jeg ikke vill reist til, verken alene eller sammen med andre. Det er ikke antall reisemil som er avgjørende for om et reisemål er trygt. Japan er et I-land. Med meget godt utbygget infrastruktur. I motsetning til eksempelvis Kurdistan (Tyrkia). Flere organisasjoner var representert,- hun kunne slått seg sammen med en av disse. Hvor mange arrestasjoner eller skader ble det rapportert om?
      Tror ikke du helt forsto mitt poeng,- En operasjon vil alltid ha en risiko. I Sophies tilfelle, som knapt var fyllt 18 da inngrepet ble utført, en tilleggsrisiko som handler om selvbilde, selvfølelse og eksponering av seg selv, som hun etter stor sannsynlighet vil angre bittert på.
      Jeg har naturligvis forståelse for at mennesker ønsker å endre på visse deler av kroppen. Jeg synes bare det er fryktelig leit når unge flotte jenter gjør dette. Når hun, med flott kropp og utseende (vel og merke uten all den stafasjen), mener at hun bør tilføre kroppen restylan og silikon, er dette et uheldig bidrag til kroppsfiksering og unge jenters kritiske blikk på seg selv.
      Vh
      Tone

    20. Godt sagt, Tone.
      Narsissisme er en skummel sak som kommer snikende mens man sitter foran speilet og blir mer og mer blind for den virkelige verden.

    21. Cathrine, hvorfor sier du sånt om deg selv?? Blir så irritert selv om jeg ikke kjenner deg. Du må få bedre selvtillit. Er man litt “feit” lubben, betyr ikke at man er stygg. Håper du får et bedre selvbildet for det er trist å lese det du synes om deg selv:(

    22. turen er sikkert bare en reklame for dem, siden halve bloggverden skal. du får sikkert hele greien sponse. Hvorfor ikke bare skrive det fra starten? eller er det bare slik at du leser andres blogger og må gjøre det samme som den? for du er hvertfall ikke første som skal til portugal og sikkert ikke siste heller

    23. Du er pliktet til å skrive når et innlegg er sponset. Så dette her blir nok anmeldt, i og med at det må være sponset.

    24. Til og med på et innlegg som dette er folk stygge. Herregud, er det faen meg mulig! Vold løser ikke problemer blir det sagt, men enkelte her fortjener en real bitchslap syns nå jeg!
      Sophie, dette blir nok kjempegøy! Gleder meg til kommende lesing om dette, ja!;)

    25. Er det Ericeira dere skal til? Det er kjempe koselig der 🙂 får håpe dere skal surfe med en som heter Phillip, han er koselig 🙂

    26. Nå syntes jeg en del av dere bør tenke på hva dere sier her.. Sophie Elise er en vanlig jente med helt vanlige tanker og følelser som alle oss andre..
      Jeg har egentlig aldri vært noe interessert i å lese blogger å slike ting. Men Sophie Elise sin er helt fantastisk. Måten hun ordlegger seg, får en til å ville lese mer, gjør det interessant etc. Jeg så henne på et tv program uten å tenke noe mer på det. Navnet hennes dukket stadig opp i tv og media. Så jeg måtte sjekke ut bloggen. Og kort sagt ; jeg er hekta!! Må innom flere ganger daglig for å lese gamle og nye innlegg!:) så nå syntes jeg dere skal være litt greie og heller ønsker ønske henne en riktig god tur!:) det blir nok en fantastisk opplevelse! Gleder meg til å lese om den og se bilder!:) kos deg masse søteste Sophie Elise!:) 🙂

    27. Du er så sporty og kul!!!!! Digger deg!!!!Gleder meg å se masse surfebilder 😀 Du har alltid noe nytt og spennende rundt hjørne! 😀 Tror ikke jeg hadde klart å surfe, fordi jeg har ræva balanse og mest sansynelig hadde ramla over ende, og fått smelt surfebrettet i hodet ellerno sånt haha! Men du er jo så villig til å lære når det er noe du interesserer deg for at dette her vet jeg du vil klare!!!!! 🙂

    28. HAHAHA sikkert LJUG det her og 😀 med de helvetes kadonkane dine får du ikke plass i en surfedrakt, du kommer sikkert ikke til å klare å balansere engang fordi du har pupper like store som meloner, og nei det er ikke positivt ment 😉

    29. Vi har hus i Portugal så har vært i Lisboa veldig mange ganger. Tror du kommer til å like deg der 🙂 Du er heldig som får dra på tur!

    30. åååh, det er kjempe fint der nede! Var i Armacao De Pèra i sommer (ligger ca 15 min fra lisboa), og det var så utrolig fint der! Du får kose deg masse når du først drar ned dit! <3

    31. Det er utrolig gøy å surfe! Skummelt med store bølger, men det kommer seg etterhvert. Jeg var på språkreise i California i 2011 og surfet i 3 uker. Du kan nok forvente å stå i lenger enn 10 sekunder hvis du har det gøy 🙂

    32. Du vet at du risikerer å “sprenge” silikonpuppene dine når du skal gjøre aktiviteter som surfing? Får du et slag mot silikonen kan den sprekke, og renne ut i brystvevet, og du kan faktisk dø av det..

    33. Hei sophie 🙂
      Jeg har et spm. For en go stund siden så skrev du et innlegg, å i det innlegget visste du fram en minnepenn, som var et smykke :p å d syns jeg var veldig smart, så jeg bestilte det der og da.. Jeg lurer på hvor lang tid det tok før du fikk det ? Jeg bestilte det da du skreiv det innlegget, å d må jo være godt over en månde siden nå ;o

    34. Kan du gjøre meg en tjeneste? Gå i på inspirato.blogg.no, hun har skrevet et langt innlegg om de som er som deg.(ikke vondt ment)…

    35. ååå, så deilig, som deg!!! å din lille kosegutten!!!<3<3<3<3<3 lov you so mutch!!! Skulla gjort aillt for og treff dæ... du er et virkelig serr forbilde for mange!, ikke ta til deg den kritikken du får!, det kommer fra folk som misunner ditt fantastiske utseende!!!

    36. Dette er en kommentar jeg leste på INSPIRATO sin blogg, og det er absolutt en kommentar du burde bite deg merke i, Sophie Elise:
      “Jeg vil nå heller si at bloggerenes brystparti og bare romper bekymrer mer enn de provoserer. Jeg tror ikke disse unge jentene har noen andre motiv enn at de har et stort behov for bekreftelser, og har ingen idè om hvilke signaler de sender ut eller hvordan de fremstår. Det som bekymrer er jo nokså åpenbart – Det faktum at unge jenter tror at med silikonpupper, brunfarge, restilane, påsatt hår og negler, nappede øyebryn og de rette antrekkene så blir selvtilliten på plass og de får den oppmerksomheten/bekreftelsene de “trenger” for at de skal ha det godt med seg selv. Og hvis ikke det er bekymringsfullt, så vet ikke jeg. Man trenger ikke være utgått på dato fordi man synes disse bloggerne fremstår som både billige og “enkle”, for å si det pent.. Det er ikke slik at straks man er uenig med noen eller ikke liker måten andre fremstår på, så er man misunnelig og sjalu. Hadde jeg ønsket og se ut som disse blogg-jentene, ja så hadde jeg vel gjort det jeg kunne for å se slik ut, verre er det ikke. I dag kan man kjøpe seg et utseende, dessverre har disse jentene et, synes jeg, forvrengt bilde på hva som er attraktivt, pent og sexy. Jeg håper inderlig at dette ikke er normalen fremfor unntakene for fremtidens unge jenter, for det er nettopp denne “trenden” som bekymrer. Ikke er det pent, ikke er det sexy, ikke er det sunt, ikke er det tilnærmet naturlig en gang og det er dyrt! Hvordan få snudd denne “trenden” og få unge jenter til og få troen på at de er bra nok som de er?”

    37. “Jeg vil nå heller si at bloggerenes brystparti og bare romper bekymrer mer enn de provoserer. Jeg tror ikke disse unge jentene har noen andre motiv enn at de har et stort behov for bekreftelser, og har ingen idè om hvilke signaler de sender ut eller hvordan de fremstår. Det som bekymrer er jo nokså åpenbart – Det faktum at unge jenter tror at med silikonpupper, brunfarge, restilane, påsatt hår og negler, nappede øyebryn og de rette antrekkene så blir selvtilliten på plass og de får den oppmerksomheten/bekreftelsene de “trenger” for at de skal ha det godt med seg selv. Og hvis ikke det er bekymringsfullt, så vet ikke jeg. Man trenger ikke være utgått på dato fordi man synes disse bloggerne fremstår som både billige og “enkle”, for å si det pent.. Det er ikke slik at straks man er uenig med noen eller ikke liker måten andre fremstår på, så er man misunnelig og sjalu. Hadde jeg ønsket og se ut som disse blogg-jentene, ja så hadde jeg vel gjort det jeg kunne for å se slik ut, verre er det ikke. I dag kan man kjøpe seg et utseende, dessverre har disse jentene et, synes jeg, forvrengt bilde på hva som er attraktivt, pent og sexy. Jeg håper inderlig at dette ikke er normalen fremfor unntakene for fremtidens unge jenter, for det er nettopp denne “trenden” som bekymrer. Ikke er det pent, ikke er det sexy, ikke er det sunt, ikke er det tilnærmet naturlig en gang og det er dyrt! Hvordan få snudd denne “trenden” og få unge jenter til og få troen på at de er bra nok som de er?”

    38. Denne turen blir vel kansellert sånn som den tyren for å redde dyr og den turen til las vegas. Du trenger ikke dikte opp falske ferier på bloggen din. Du mister ikke lesere av å ikke blogge om en eller annen ferie hver mnd.

    39. Åh, det så såå spennende ut! Surfing er veldig gøy, og det tar ikke lang tid før man klarer å stå på brettet. Er sikker på at du kommer til å klare målet ditt allerede første gangen! Har ingen bra tips akkurat, har bare surfet noen få ganger, haha. Trene armer kanskje? Husker jeg ble sykt sliten i armene av all padlingen, kanskje du bør trene armer de neste par måndene? Haha

    40. Du har jo fått sponset turen og det kreves derfor at du merker innlegget. Er jo bare å sjekke bloggen til Stina, så ser du jo at hun har fått sponset tur og at dere skal akuratt det samme 😉

    41. Herregud det ser jo helt fantastisk ut!! Er skikkelig misunnelig på nei nå, har skikkelig lyst til å lære meg å surfe 🙂 Håper du tar mange bilder og deler <3 Det var jo faktisk ikke sååå dyrt, men kanskje akkurat litt for mye for en student... Kanskje litt dumt å spørre, men tror du du hadde greid å fikse en rabattkode eller noe sånt for leserne dine? Du er jo skikkelig flink på sånt 🙂

    42. Okei først og fremst, 10 sekunder oppreist på EN bølge er så og si umulig for en nybegynner. Du skal være helt latterlig heldig med tidspunkt for pop up (hoppet) og bølgens form og stedet du er når du catcher bølgen.
      Surfing er VANSKELIG. For meg gikk det veldig fort i starten, klarte en perfet pop up på første bølge, men så gikk det nedover igjen. Man må være konsentrert og klare å blokkere alt ute. Hvis man ikke er perfeksjonist som meg og kanskje en del mer tålmodig går det nok greiere. Surfing er kjempe gøy, men som sagt vanskelig.

    43. Da MÅ du se filmen Soul Surfer! Hundre prosent sann historie, utrolig inspirerende og motivasjonskick til tusen!!

    44. Tone: Nå tror jeg ikke du har fått med det HVOR i Japan hun skulle. HVA hun skulle, eller hvordan det er der.

    45. Hei Sophie!
      Jeg surfer hver helg paa strendene her i California, det er det beste jeg vet og bolgene er helt vanvittig bra her! Startet aa surfe sommeren 2012 i Florida og etter det klarer jeg ikke stoppe. Vil bare tpse deg om en ting, om du skal surfe i minimum 10 sekunder maa du opp paa litt hoyere og avanserte bolger, saa start forst med aa fokusere paa aa klare aa faa deg opp paa brettet, etter dette kan du ha 5 som minimumsmaal, kanskje du ender med 10 sekunder paa slutten av reisen (om du er komfortabel med de storre bolgene).
      Jeg unner deg dette etter den lille perioden du har vaert i naa. Naar jeg har det faelt hopper jeg paa metroen og bussen ned til stranda, tar paa meg wetsuiten min, grabber surfebrettet og padler saa langt ut jeg kan for aa bare sitte paa surfebrettet og slappe av for saa aa ta den trettende bolgen i syklusen. Jeg kan ikke maale dette med noe og kommer sikkert til aa faa depresjoner naar jeg flytter tilbake til Norge i sommer. Havet gjor meg saa glad og avslappet, det er da jeg er 100% meg og trenger ikke fokusere paa noe annet enn de eventuelle haiene som svommer et lite stykke unna meg.
      Ha en helt fantastisk tur og ikke vaer redd for aa kontakte meg naar det kommer til tips og triks til hva du kan ha paa under vaatdrakten og hvordan surfere forholder seg til hverandre.
      Masse kjaerleik fra California <3

    46. Det hørtes spennende ut. Jeg er veldig lei hverdager å det er snart på tide med ny ferie! Jeg har forrsten laget en ny blogg selv, hvis du kikker innom, kanskje du vil fortelle meg hva du syntes eller hva jeg burde gjøre bedre? 🙂 hilsen meg!
      http://www.lifekiss.blogg.no

    47. Hei Sophie.
      Jeg var samme sted som du skal for 2 år siden. Det var helt fantastisk gøy. Mange kjekke surfe trenere, mange kule folk og god stemning. Et lite tips, jeg var der også i april, og det er fortsatt kaldt. Ta med litt varmeklær. Ta også med noe ull du kan ha under våtdrakten, det hjelper utrolig mye. Da jeg var der var det mange der så det var ikke alltid varmtvann i dusjen så vær rask i til å dusje 😉
      Ellers må du ikke gi opp håpet når du gang på gang detter og svelger litervis med vann. Du klarer å stå til slutt og da får du dilla! Lykke til. Gleder meg til å høre om hvordan du har det.
      Lykke til.

    48. OMG!! Hahhahaah følte meg litt stolt nå, men var akkurat på det stedet i sommer! Utrolig fint sted og masse kule folk! Jeg fant fort ut at surfing ikke var helt min greie, og ga dessverre opp, men broen min digget det, så ikke gi opp! Gled deg 🙂

    49. 10 sek, haha det er lenge! eller jeg har gjort det før og fikk det ikke til i det hele tatt, driiiit vanskelig, men hvem vet kanskje du er et naturtalent? 😀 lykke til og ha det gøy 🙂

    50. Var på Stadt i Norge og surfet 1 uke i 2010, Portugal 3 uker 2012, Marokko en uke 2013 med Lapoint alle gangene, surfing er helt herlig, det varierer veldig på bølgene hvor vanskelig det er, men å surfe på hvitvann er ikke vanskelig, på nygebynnerkurs får man ofte et dytt i brettet og da er det bare å hoppe opp! Dersom du har balanse og plasserer beina rett, kommer det mest ann på hvor lange bølgene er(dersom man ikke kan svinge) surfing er ikke lett, men som alt annet, øvelse gjør mester! Håper å få surfet igjen til sommeren! God tur!

    51. Et tips til som du kan dra på som ikke er en vanlig ferie, nemmelig European bartender school! jeg kom nettopp hjem, de har skolen bant annet i phuket, sidney, kos osv. Det er en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. Har fått så mange nye venner fra hele verden og minner jeg aldri vil glemme. Du trenger ikke å ville bli en bartender for å bli med, jeg selv var med for opplevelsens skyld så skolen ble for vanskelig for meg og jeg besto ikke eksamen, men hvis du står et du faktisk utdanntet bartender etter 4 uker! en veldig grei helge jobb og du kan jobbe hvor som helst i verden. anbefaler det på det sterkeste!! for mer informasjon kan du søke på European bartender school, jeg anbefaler Phuket, sitter igjen med så mange fantastiske opplevelser og nye venner for resten av livet:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg