dag 3 i Istanbul

Dette skulle jo bare være en helgetur til Istanbul for å være med kjæresten og få handlet litt julegaver, så imorgen drar vi hjem allerede. Vi blir heldigvis en natt i oslo og har koselige planer der også, men jeg vil likevel ikke hjem helt enda. Nåvel!

I går ble det ikke takeaway mat på hotellet som jeg hadde håpet på, istedenfor tok jeg på meg kjolen jeg egentlig skulle bruke på julaften og ble med min kjære uten en tur.

kjole fra nelly HER

 

Vi gikk for å røyke vannpipe og drikke te, det er veldig typisk for Istanbul og man finner vannpipe-barer på hvert eneste hjørne. Det var koselig! 

Vi kom oss opp tidlig igjen idag, og spiste frokost på toppen av hotellet. De har forresten verdens beste appelsinjuice her i Tyrkia, nam!

Starter dagen med “bloggerne” tskjorte, hehe. Er så spent på premieren, det er under en måned igjen nå! 

Etter en god frokost dro vi på shoppingsenteret Forum Istanbul. Det var helt sinnsykt bra, og billig! De har butikker som bershka, pull and bear, IKEA, adidas, nike, puma, bodyshop, triumph, zara, masse kinosaler. . Listen er lang. Kursen er så lav på tyrkiske lirer nå, så jeg fikk blandt annet en dødsfin genser for 30 kr. Viser dere senere! 

I nederste etasje av senteret var det ett akvarium, jeg var litt skeptisk til å gå dit – dyrevenn, som dere vet. Men det er en vesentlig forskjell på akvarium og seaworld! Akvarium har små fisk og minihaier, det er ikke høy musikk, stort areal, ikke noe påtvunget show med masse klapping. . What you see is what you get, liksom. Det var en veldig fin og romantisk opplevelse, jeg fikk sett masse fisk og skapninger som jeg kun har sett på film tidligere. Det anbefales så absolutt på det varmeste! Inngangspris var ca 80 kr. 

Lue fra badkids.no, bukse fra bershka i barcelona, jakke fra nelly HER 

Haien! Det var riktignok sikkert 5 haier der, men vi så bare ett par. Tanken var så stor at vi gikk i rundt 10 minutter før vi var kommet igjennom, og da hadde vi ikke sett alt. Så god plass har de altså! Det var godt å se, man vet jo aldri hva man kommer til når man betaler seg inn for å se på dyr som blir brukt for vår underholdning. . Så mitt tips er, om du har tenkt deg i akvarium – sjekk på forhånd hvilke dyr de har og om de har show! Show er absolutt helt jævlig, de skal få være i fred. 

Nå skal vi dra ut å spise rett ved den blå moske! Hverken jeg eller Mathias er særlig fan av å se på bygg eller arkitektur, men å spise kan vi leve med. Så da slår vi begge i en smekk ♥ I morgen viser jeg dere shoppingen jeg har gjort,  pluss hvordan jeg (vi, hehe) krøller håret mitt! 


Today we are actually going back to norway, so this was just a short trip for us to buy some gifts for christmas and enjoy eachothers company. Eather way, it will be sad to leave this city. It’s been a good one! Me and my boyfriend did some shopping today at the mall “Forum Istanbul” if you’re ever here, go to that mall. It has everything, including an aquarium that i really liked. It was kind of romantic!

Now we are going out for dinner and when we get back i will finish my packing. Tomorrow I will show you my shopping and let you know how I (or my boyfriend hehe) makes my wavy hair! 


59 kommentarer
    1. Så koselig:) ikke vondt ment, men når extensionet ditt er i såpass feil tone i forhold til håret, så hadde det nok vært veldig mye finere uten:( men du er kjempe søt, kos dere masse videre!

    2. Så fint at du koser deg i Tyrkia !
      Vet du skal dra imorgen, men om dere skal være der til middag/lunsj imorgen anbefaler jeg en type “tyrkisk pizza” som heter lahmacun.
      Andre matretter er noe som heter Doner, og tyrkisk kebab ( man sier kabap på tyrkisk), og iskender er veldig godt !
      Søk det opp på Google så kan du se hvordan det der ut om du er interessert <3

    3. Men tror du ikke haiene der har blitt tatt inn i akvariumene på samme måte som delfinene og hvalene på seaworld? (jeg vet ikke altså, bare spør)

    4. Jeg mener akvarium KAN være greit dersom det er god nok plass.. slik som bildene du la ut ser ut som, så virket de som de hadde god plass, og det er viktig! Jeg er helt imot f.eks. gullfisk i en liten bolle, det synes jeg faktisk er fælt å se på; SÅ liten plass og bare svømme rundt i ring hele dagen.. Nei.
      Anyways, virker som dere har hatt det superfint! Heldige♥

    5. skulle ønske jeg hadde et like fint kjærlighetsliv som dere. jeg syns det var fantastisk nok å bli med kjæresten på turer rundt omkring i norge, men å dra til paris, istanbul osv er som en drøm. Mathias virker kjempekjekk og ser veldig snill ut, og det ser virkelig ut som om dere er ment 2 be! håper dere alltid vil være sammen. heier på dere!
      husk å aldri ta noe for gitt da, du er virkelig heldig Sophie<3
      elsker bloggen din.
      gjerne skriv et innlegg om hva du setter mest pris på hos Mathias, også kan kanskje han gjøre det samme? =)) kanskje også en videoblogg sammen?^^
      hvor lenge har dere foresten vært sammen nå, og hva er det aller beste minnet du har med han?

    6. åå så koselig dere to har det 🙂 ser ut som dere har det utrolig bra sammen! som alltid, like spennende å se innkjøpene dine, hehe, så gleder meg til det! du er utrolig heldig Sophie Elise, som har muligheten til å reise så mye, og oppleve så mye nytt sammen med din kjære 🙂 misunner deg den muligheten! og btw, elsker neglene dine <3 og bloggen din! inspirerende å lese bloggen din på såå mange måter

    7. går det ann å være mer hyklersk enn det du er. støtter ikke seaworld, men dette kan du gå på? er for dyrevern men tar feks restylane??????

    8. Vil bare si at jeg virkelig elsker bloggen din! Det ser ut som du bruker lang tid på innleggene dine, de er gjennomførte og utrolig bra. Du gjør det så utrolig bra. Lykke til videre, og stå på! <3

    9. sjønner egentlig ikke forskjellen jeg. Fisker i eit akvarium kan nå vell ikke være bra det heller? levetiden på en gullfisk for eksempel kan være opp til 40 år, mens i akvarium er det bare rundt 8 år.

    10. Jeg har alltid likt bloggen din og det er vel den eneste jeg har lest fast over lengre tid, men jeg gidder nesten ikke lese den mer. Du er jo kanskje den største hykleren jeg har vært bort i, og ikke gidder du å skrive noe om det og forklare/forsvare. Du sier du er såå for dyrevern og later som du er så utrolig flink, og skryter på deg, men du drar til akvarium, du spiser fisk, du bruker masse produkter som går utover dyr.. Ikke lat som du er noe du ikke er. For all del, bra du ikke spiser kjøtt, men ikke skryt på deg mer. Du er ikke vegitarianer, du spiser fisk. Si det som det er. Du er ikke en så bra person som du tror, Sophie.

    11. Så fiiine bilder og bra innlegg Sophie!! Får såå lyst å reise dit selv 😀
      Massssee gøy dere finner på altså! Kos dere masse den siste tiden, loveu <3

    12. Få med dere Hagia Sofia. På balustraden er det risset inn runer,- “Halfdan var her”. Inskripsjonen er ca 1000 år og stammer fra vikingen Halfdan som besøkte i Miklagard,- som vikingene kalte Konstantinopel/Istanbul. Shoppe kan man gjøre overalt. Kultur og arkitektur kan man kun oppleve der man til enhver tid er. Stikk innom Topkapi også, og få et innblikk i hverdagen i et harem! Dolmbache-palasset, der Atatürk døde, har verdens største lysekrone.
      Den shoppingen du bedriver har lite godt å tilføre miljøet.Gjør noe mer vettugt også. Stemte ikke du De Grønne, da?? Miljøvern er dyrevern.

    13. De flate fiskene skal helst være på 20 meters dyp eller mer.. Så jo, det er dyremishandling siden fiskene ikke får være i det miljøet de trives best i. Man vet aldri hvordan de ble fanget heller..

    14. Det siste bilde var serriøst helt sinnsykt fint! 😮 Sånn du kunne fått gjort om til et bilde du kunne hatt på veggen 😀 Håper dere koser dere! Nå har jeg også kjempe lyst å reise til Istanbul!

    15. okei, dere som begynner å rakke ned fordi hun har tatt restylane og at extentionsene er i feil fargetone; det har ingenting med dette å gjøre? og dessuten en kommentar litt over her, restylane har ingenting med dyrevern å gjøre? herregud.
      veldig fine bilder forresten, har alltid hatt lyst til å dra på et slikt stort akvarium der man kan “gå under fiskene” på en måte. og du og kjæresten din er veldig fine ilag.
      håper du har det fint i istanbul, sophie:)

    16. Høres veldig kjekt ut! 🙂 Menne jeg lurte på om du kanskje kunne lage ett innlegg om hvordan du får så fine krøller? <3

    17. Alle Restylane produkter er nøyaktige kopier av kroppens egen hyalurosyre og er verdens mest anvendte filler. De inneholder ingen stoffer av animalsk opprinnelse. Alle medisinske produkter er først testet på dyr før de blir brukt på mennesker. Så skal vi kalle alle vegetarianere for hyklere fordi de bruker livsnødvendig medisin pga det er testet på dyr? Det er svært få produkter i verden som ikke er testet på dyr, man kan ikke tenke på absolutt alt! Men man kan gjøre sitt beste.. og det gjør Sophie! Mer enn de smålige, arrogante drittfolka som kritiserer henne i hvertfall.
      Vegetarianer, vegetar (til vegetabilsk), person som utelukkende eller delvis lever av vegetabilsk føde (plantekost). Den som utelukkende spiser plantekost, kalles veganer, den som i tillegg til plantekost kan spise animalske næringsmidler som ikke krever at dyret blir drept, kalles f.eks. ovo-vegetarianer dersom egg inngår i kosten, eller lakto-vegetarianer hvis melkeprodukter er tillatt. De som i tillegg til plantekost spiser både egg og melkeprodukter, kalles lakto-ovo-vegetarianere. Den som kan spise fisk i tillegg til vegetabilske produkter, kalles pesco-vegetarianer. En mer spesiell undergruppe av veganere er de såkalte fruktianere (eng. fruitarians), som utelukkende spiser vegetabilsk kost som kan fremskaffes uten å drepe eller ødelegge planten, det vil stort sett si moden frukt og frø.
      Get your fact straight, bitches!

    18. Og hvis noen absolutt skulle kritisere håret hennes fordi det og extensionset er i forskjellig fargetone så kan jeg si dette; Sophies eget hår er ikke lyst nok til å ta til seg sølvshampooen hun bruker for å nøytralisere varme fargetoner i håret, extensionset der i mot har vært behandlet så mange ganger at det lettere tar til seg shampooen. Eller eventuelt har extensionset vært et hakk lysere enn hennes eget hår, og tatt til seg lillapigmentene lettere av den grunn. Det er bare menneskelig å gjøre feil, vi kan ikke alle være perfekte.

    19. Dyrene i Seaworld er med på show, rett og slett fordi de kommer til å dø uten utfordringer. Feks Delfinene, de er intelligente dyr, så hvis de bare skal være i et basseng og bli matet, der de kan svømme eller bare bli tatt bilde av, uten noen opplæring? Ingen show, nei da vil faktisk delfinene dø av kjedsomhet. Det samme gjelder mange av de andre dyrene, de trenger å ha noe mer å gjøre på enn å bare svømme rundt på ett basseng som i teorien er stort nok, men i praksis ikke.
      Sånn tunnel har de i Seawold også. Men det er du helt imot? Hvor er logikken i det da? Jeg var på Seaworld i sommer, jeg syntes det var gøy. Helt ærlig, og de dyrene der virket som de hadde det mye bedre enn feks. dyrehager! Jeg har hatt akvarium selv, jeg spiser kjøtt. Du kan si at jeg ikke skal uttalle meg om denne saken, men det er du som fremstiller deg som den dyrevennen. Du sier seaworld er så gale, men dette er faktisk verre. De svømmer bare rundt i denne bollen dagen lang, de som er med på show får vertfall litt variasjon! En ekte dyrevenn hadde ikke gått på dette akvariet! De haiene har ikke stor nok plass, de burde være fri. Eller de flate fiskene, de skal være langt ned på dypet.

    20. Susanne: får fiskene og dyrene i havet så mye variasjon? Tviler på at det er noen som står og får de til å hoppe gjennom ringer osv midt ute der. Det er ingen dyr eller fisker som får “opplæring” som du kaller det, ute i det fri. Ser ikke at det er noen som dør av det av den grunn.

    21. Susanne: Vel da kan de heller være i det fri. Jeg er ikke imot akvarium, eller ALT i seaworld. At de har delfiner der, spekkhoggere, sel osv DET er jeg imot.

    22. dersom du betaler 80kr for seaworld så støtter du jo at de fortsetter med bedriften sin, eller det de driver med (altså fanger fisker og haier i bur).
      men herregud er ikke noe å pirke på, hater folk som skal opphenge seg i hva alle gjør gale, det er umulig å holde seg unna alt som er dyreplageri! det er jo utrolig fra før av alt du gjør mot dyrene, at du ikke spiser kjøtt f.eks(det som endrer mest)! du er syk motivasjon for folk 🙂

    23. Anne: Jaha, jeg har ikke fått med meg at restylane er livsnødvendig medisin.
      Sophieelise: Hvorfor har det seg sånn at du bare svarer på nederste kommentarene? Kan du ikke svare på fks det jeg skrev, har veldig lyst å høre din mening om dette. Har jo alltid sett på deg som en som har sterke meninger og ikke er redd for å uttrykke de, så litt skuff at du ikke klarer å forsvare deg. Mange lurer nok på om du ikke syns selv det er hyklerisk å si at alle dyr er verdt noe, for deretter å spise fisk, dra i akvarium, ta restylane eller andre produkter testet på dyr osv.. Har ikke noe imot dette, men isåfall si det som det er. Ikke lat som.

    24. Hvor er logikken i det at akvarium er ok men ikke seaworld? Velg hva du står for. Det er spesisisme og velge at enkelte dyr har mer rettigheter enn andre basert på hvilken art de er og hvilken nytte de har for oss. Bare fordi fiskene er mindre så betyr det ikke at de ikke har rett til å svømme rundt i det fri som delfiner. Jeg er kjempeglad for at du setter fokus på dyrs rettigheter. Men blir litt skuffet når du støtter akvarium, når du er så i mot seaworld. Selv om det ikke var show i det akvariumet så blir jo dyrene brukt som underholdning.

    25. Helene: Jeg spiser fisk. Når de da har små fisk i ett akvarium, så kan jeg ikke si at jeg er så imot det. Da må jeg vel slutte å spise fisk, da. Delfin er pattedyr, og jeg spiser ikke delfin eller andre pattetdyr.

    26. Vilde: Haha, jeg mente ikke restylane heller. Så den kommentaren var bare urelevant. Jeg mente medisin generelt. Penicillin, creon, seretide osv. Livsnødvendig medisin som store deler av landet er avhengig av. Skal man si at et hvert menneske som benytter seg av ulike typer medikamenter er hyklere fordi at vilkårene som medisinen ble utviklet under inneholdt forsøk på dyr? Da vil jeg si at alle som er i mot testing på dyr er hyklere. Man kan ikke gjøre verden helt fri for dyremishandling, men man kan prøve. Sophie har nok gjort mye mer enn noen av de som har kritisert henne for å være hyklerisk. Så i stede for å kritisere Sophie for å være en hykler, så kan du snu perspektivet og se på deg selv heller. Man er ikke en særlig god person om man rakker ned på andre hver gang de gjør en liten feil.

    27. Synest bare det er rart at du kaller deg vegetarianer, men spiser fisk. Pescetariansisme må ikke forvirres med vegetarianere. Og når du kjøper fisk støtter du den industrien som direkte truer flere bestander av blant annet hval, delfin, hai, sel, sjøfugl osv pga bifangst, som igjen skader miljøet. Derfor spiser ikke jeg sjømat. Men om du spiser fisk er jo helt opp til deg. Ikke noe negativt ment. Ville egentlig bare vite ditt syn på det 🙂

    28. Anne: Men så var det restylane det var snakk om da. Ingen har kritisert Sophie for medisiner, så skjønner ikke helt hvor den kom fra. Jeg har ingenting imot at Sophie bruker restylane, spiser fisk osv, hun skal få gjøre som hun vil, men da syns jeg hun kan si det og ikke late som hun er så mye bedre. Jeg er en god person selvom jeg sier min mening, jeg er saklig og gir konstruktiv kritikk og det er lov. Det gjør meg ikke til en dårlig person av den grunn. Men så var ikke målet mitt her å komme i en diskusjon, det var bare å prøve å faktisk få Sophie til å si sin ordentlig mening i forhold til det å spise fisk, bruke restylqne og dra i akvarium. Hun sier alle dyr er verdt noe, men det virker det jo ikke som hun mener. Da syns jeg hun kan si det som det er. Og ang restylane virker det jo som hun bryr seg mer om utseende enn dyrene.

    29. De lever jo fortsatt ikke fritt. Du står virkelig ikke for noe av det du skriver, du bare skriver at du bryr deg så mye får å få lesere..

    30. Det siste bilde, der du står ved akvariumet og blir speilet opp not det, var helt sykt kult!
      helt sykt fint!
      Stå på ! Digger bloggen din! stay strong! 😀

    31. Merhaba parlayan KUZEY YILDIZI(Sophie)
      ben evimi KUZEY YILDIZINA bakarak bulurdum. Gezginim ve gezmeyi severim 3 yasimdan beri geziyorum. Ama her defasinda her an icin Kuzey Yildizina bakardim gorebilmek icin. Simdi sen bana bir Kuzey Yildizi oldun.
      Gercekten ben’de su anda yolumu Kuzey Yildizina bakarak buluyorum. Tesekkurler Kuzey Yildizi Sophie. Eger bir gun tekrar Istanbula geldiginizde lutfen misafirimiz olun keyifli bir aksam yemegi icin. Cok cok selamlar, kocaman kucaklar ve sevgiler )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg