hvorfor si nei

Igår var jeg og stine på oppdrag ” rive-ned-sirkusplakater”. Stine skrev et veldig bra innlegg om dette HER, men jeg tenkte jeg selv skulle skrive noen ord ettersom jeg fikk en mail fra en leser som satt en sterk trykk i meg.

Elefanten på sirkus merano heter Baba, og hun har en utrolig trist historie. Det var en gang de måtte avlyse et show fordi hun nektet å opptre, hun har blitt veldig sint og slår ofte rundt seg med snabelen sin – den skjønner vel at ting ikke er helt slik de bør være, regner jeg med. Elefanter er VELDIG smarte. Elefanten får ekstremt lite vann ettersom de ikke skal tisse på uteområdet, i vognen eller på scenen. Helt, helt sinnsykt. Baba har vært i sirkus siden hun var liten, merano hadde to elefanter før men den ene døde i sirkuset, noe Baba må ha tatt veldig tungt. Elefanter husker mye, og knytter seg ekstremt. Om dere søker baba på youtube kan dere se hvordan frustrasjonen hennes har utviklet seg over tid, og HER kan dere lese en veldig bra blogg om livet til baba.

Jeg er så lei meg. Dyrene får nesten aldri gå ut av vognene, de har ikke plass til å snu seg i vognene og står bare og vugger fram og tilbake. Jeg SKAL gjøre noe md det her. Jeg driter i om de som jobber på sirkuset blir sure, jeg håper nesten de slår meg fordi da kan jeg anmelde så kommer kanskje de latterlige menneskene i fengsel. Om jeg kunne så ville jeg hatt alle de dyrene i bakhagen min omså, bedre det. HVORFOR SKRIVER IKKE MEDIA OM DETTE? HVORFOR ER DET IKKE OM DETTE PÅ NYHETENE? HVORFOR SA LANDBRUKSMINISTEREN NEI TIL SIRKUS UTEN DYR I 2012? Media ringer meg opp hver dag om silikon, restylane,  melanotan og ting som generelt ikke betyr en dritt, men ingen gidder å notere noe engang når jeg begynner å ta opp dyrevern – for det prøver jeg å få inn i hvert eneste intervju. Mennesker er faen meg stygge.

To fulle poser med alt vi rev ned! 

Sliiiten

GOOD GIRL! 

155 kommentarer
    1. jeg virkelig elsker deg og det at du står sånn for dine meninger! kunne ikke vært mer enig med deg, og selv river jeg ned plakater når jeg ser dem.

    2. Bra at dere fikk ned så mange plakater!
      håper noen med makt i media snart gjøre noe.. som for eks kjendisene eller politikere for den sags skyld… sirkus er en forferdelig ting.

    3. oii, hos oss får vi ikke lov til å ha med elefanter siden jeg tror det er ulovlig. Fordi dem blir lenket fast osv.. Jeg hater sirkus! Har nesten aldri vært på det, stakkars dyr!!!!!

    4. Kjære sophie, du burde skrive mer om dine meninger! Du er ikke så dum som mange får inntrykk av. Du har mye makt gjennom bloggen søte deg. Blogg blir faktisk kalt for den femte statsmakt! Stå på for det du tror på 🙂

    5. Respekt til deg, Sophie! Endelig en som bruker lesertallene til noe fornuftig, og som faktisk vil gjøre en forskjell. Er helt forferdelig hvordan dyrene har det, og tror de fleste ikke er klar over hva de faktisk “støtter” når de drar på slike ting. Jeg skal i hvertfall rive ned sirkusplakater når det skal være slike sirkus her i nærheten!

    6. uutrolig bra!! På en måte er det irriterende at Merano ikke kommer til her jeg bor i år, siden da kan jeg ikke demonstrere og snike meg bak teltet osv.. Men har revet ned noen plakater!

    7. når æ va 10 så brukte æ alti å fer på den sirkuset, men en gang så satt æ helt fremst å så at den elefanten Baba hadde tåra i øyan:c Da va d ALDRI meir sirkus på mæ.. stakkars dyR!
      kreditt t dæ Sophie!!

    8. Nå inspirerer du meg! Skal rive ned sirkus plakater da jeg ser de, og begynte nesten å gråte da jeg leste det innlegget her.

    9. Helt Enig! Du er en fantastisk menneske som gjør dette Sophie! Jeg er sterkt imot dyr i sirkus og stakkars Baba som må må være med på dette. Jeg vil virkelig gjøre alt for at dyrene skal ut av sirkus! Så hvis du vet om noen sider der man kan underskrive, betale noe for å stoppe dette eller noe så gjerne send link til det! For dyr SKAL ut av sirkus!!

    10. Men angriper dere ikke litt feil sted? Bør dere ikke angripe de folkene som går på sirkus? Det er jo de som skaper etterspørselen… Hadde det ikke vært etterspørsel, så ville det ikke vært sirkus! Og en annen ting… Burde dere ikke bruke El-bil eller sykkel når dere gjorde det her? Så ikke dere forurenser. Dere må tenke på miljøet også. For hvis det blir ødelagt, så er jo alt arbeidet for dyrene bortkastet… Da er det ingen igjen til å se fruktene av deres verk..

    11. må du ro ned litt.. du får nok ikkje gjort nå med det! sirkus merano og tusen andre sirkus har holdt på i fleire år og kommer tel å hold på lenge enda. å du får respekter at andre vil gå på sirkus så ikkje ødelegg for de 😉

    12. åh takk! Er så i mot sirkus, har vært der en gang da jeg var 5 år og da tegnet jeg en elefant og vant billetter ditt! Men med årene har jeg skjønt hva sirkuset gjør med de stakkars dyrene!

    13. Har egentlig aldri tenkt over dette før.. elsket sirkus da jeg var lita, og har ikke tenkt på det i ettertid. Fikk tårer i øynene av å se alle filmene av Baba, og skjønner ikke hvor hjerteløs de som “tar vare” på disse dyrene kan være?!? Her i Trondheim er Sirkuset nettopp ferdig, så det er dessverre for sent å rive ned plakater, men skal definitivt gjøre det neste gang jeg ser en! Syns du gjør en fantastisk jobb, stå på! 🙂

    14. Fikk helt vondt i meg av å lese dette om elefanten Baba. Helt sinnsykt at mennesker kan være så grusomme. Reagerte veldig sterkt på dette med at den ikke får tilstrekkelig med vann, fordi den “ikke må tisse i vognene, på scenen eller i uteområdet”. Det er jo helt sinnsykt! Jeg skjønner ikke at noen ikke har satt en stopper for dette for lenge siden. Det er jo dyremishandling!
      Er forresten også helt enig med deg i dette med silikon, restylane osv. Hvorfor bryr ikke folk seg om viktigere ting som faktisk BETYR noe? Om alle hadde lagt like mye energi i dyrevern som de gjør i å f.eks diskutere mot silikon og restylane, så hadde dyremishandlingen som foregår den dag i dag vært betydelig mye mindre! Det er ganske sykt å tenke på. Håper at folk tar til vett snart og ser galskapen!

    15. jeg elsker hvor mye du bryr deg om dyrene! det er du som “hjalp” meg til å ikke bruke dyretestet sminke. Om jeg ser en sirkusplakat, ja, da river jeg den ned og det takket bare deg <3 (bor i en liten bygd, så er ikke mange sirkusplakater, men!)

    16. Du får begynne å stille tøffere krav hvis de skal få skrive om deg, så kanskje de hører!! Dette er viktug.

    17. Urolig bra at ihvertfall en blogger(som har så mye “makt”) bryr seg om litt mer vesentlige ting en utseende! Fortsett sånn Sophie!

    18. Det er ikke værre å opptre på sirkus enn det er for mennesker. Når fabrikker som lager billige klær til sånne bimboer som deg raser sammen og mennesker innesperrede for å sy klær dør i tusentalls (som nå i Bangladesh) så sier du ikke et eneste kvakk, din DUMMEE AND!!!

    19. Så utrolig bra at du tar opp dette..Jeg synes vi alle burde gjøre noe med det? Noe vi kan sette igang? Noe vi kan endre! For dette er ikke bra. Jeg elsker at du er så smart! U go girl 😀

    20. Hver gang det kommer plakater rundt om i byen river vi dem ned! Men hos oss teiper de med så mye teip rundt lyktestolpene at vi nesten ikke får de ned.. veldig unødvendig av dem!

    21. Veldig bra at noen tar tak i dette!! Synes det er helt grusomt hvordan dyr blir behandlet for menneskers glede!! Mennesker skulle selv blitt puttet i bur uten vann og mat så skulle de fått se hvordan det er! Jeg kommer aldri til å støtte noe slikt å gå på sirkus! Det skulle vært forbudt!!! Dyr er enda mer verdt enn det vi er!!

    22. Du er helt rå! Endelig er det en som virkelig kjemper for dyrenes rettigheter! Du må bare fortsette å stå på, en gang tar vi dem!

    23. Jeg og søstra mi rev alltid ned sirkusplakater når vi var små. Og bare fortsetter med det! Greit det er gøy å se andre “dyr” en måker og katter/hunder. Men så gøy er det ikke at de dyrene skalha det vondt. Du som har litt mer “makt/muligheter” enn meg så må du få dette ut! Til media osv. Ikke alle som vet at dette skjer, gjelder også voksene mennesker som tror dyrene har det så bra på sirkus i Norge. Men nei ikke sant, og du som også har økonomiske muligheter, jeg har ikke nok penger til å hjelpe gjøre en forskjell.. Men du som har mye “ekstra” enn en annen 19-åring, så stå på og hjelp dyrene!
      <3

    24. Har også hørt at elefanten til sirkus merano er redd for fly.. Haha, litt random fact som ikke har så mye med dette å gjøre men.. Har hørt at den bli redd og vill når den hører fly.

    25. Hanna M: Skjerp deg. Sophie er ikke noen dum and. Man kan ikke være engasjert i alt på en gang. Folk brenner for forskjellige ting, og Sophie er en av de som brenner for dyrenes rettigheter 🙂
      Stå på videre, Sophie! Du gjør en fantastisk jobb!

    26. Det gjorde faktisk jeg og venninnen min i dag også! Vi rev ikke ned så mange, men rev ned et par stk som vi gikk forbi. Fean blir så irritert når jeg hører på skolen i dag “åå skal på sirkus i morgen, gleder meg!” og jeg bare ” du får fan mæ ikje fær på sirkus! d e så jævli dyreplageri!FETTE dom eller?” hahahha

    27. Har aldri vært på sirkus, og det er jeg sjeleglad for. Når sirkuset kommer hit drar jeg ut på oppdrag og drar ned alle plakater jeg kan finne! Veldig godt du setter arbeid i dette!!! 🙂

    28. Skal faktisk på sirkus i helgen, kun pga. du er i mot det. Måtte bare, er så lenge siden og virker så spennende.. Takk for påminnelsen.

    29. Hei
      skjønner at du er sint på Sirkus og sånn men du må tenke på at dyrene som er der har gjort det helle live og at di ikke har noe annet.
      Elefanten Baba har flere ganger vert hos veterinær for at den andre elefanten døde for og ikke skade andre Mennesker og dyr.
      det er også et tett samarbeid med mat tilsynet når sirkuset er rundt på turnë, dette for at ikke dyrene skal bli skadet eller få skader.
      dyrene er også tryggest under transport vis di står på minst mulig plass og ikke har for mye rom rundt seg.
      ps. liker ikke sirkus jeg heller men jeg ser vertfall hvordan dyrene liker seg på turer rundt i landet.
      Hilsen meg

    30. Er så enig med deg Sopihe! Jeg synes dette er helt grusomt, jeg å vennina mi går rundt å tar ned sirusplater selv og vi har så lyst til å gjøre noe, utroilg bra det du gjør 🙂 Digger deg!

    31. Jeg kjenner jeg blir litt lei meg nå. Jeg var på sirkus med mamma for kanskje litt over en måned siden. Det var det samme sirkuset, altså Merano. Jeg så selvfølgelig frem til den siste opptreden som var med elefanten. Jeg har egentlig aldri tenkt over det du skriver før nå. Mamma spurte om jeg ville bli med på sirkus, og jeg sa lett ja.
      Når jeg tenker over det i ettertid så stod hun dama i hvitt med en sånn ekkel stang i hånden, og slo borti elefanten hvis hun ikke reagerte på kommando eller noe. Men jeg tenkte ikke over det der og da..
      Føler meg helt jævlig jeg nå, som støtta de folka. Jeg var jo også så dum som betalte ekstra for å komme bak til dyra og mate dem.

    32. Synes det blir litt for dumt å rive ned plakatene.
      Det finnes mange, mange folk som jobber i fabrikker i Kina under svært dårlige forhold. Men sånn er bare verden. På tide å brenne klærne også eller…? De er tross alt produsert av folk som har utrolig dårlige levekår og lever bare på noen få kroner om dagen.

    33. Utrolig bra gjort, digger det du driver med!!
      Hadde gjerne gjort det selv, men bor i Sverige nå, så får vente til den dritten kommer hit, også får jeg sende en mail til arnado så lenge, for å konfrontere dem med den dritten de driver med, jävla svin.
      Blir så jävlig provosert over at det går ann å behandle levende varelser på den måten.

    34. Du har så rett!!! Det er jo dyremishandling med sirkus! Herregud hvorfor kan det ikke være sirkus uten dyr?!?!

    35. Det er så FITTE ironisk at restylane er dyretestet, samme med melanotan, for all del kan silikonet du har være dyretestet også.

    36. Åååh, jeg er så glad for at det finnes mennesker som deg som har en stemme i media, som bryr seg om viktige ting som det her!
      Du er fantastisk, og en stor inspirasjon. Jeg skal bli like flink som deg når det kommer til å virkelig gjøre noe for dyrenes rettigheter, istedet for å bare sitte å si at man bryr seg, uten å gjøre noe!
      Du er flink 😀

    37. Wow, helt fryktelig… Leste bloggen , og metodene de Bruker er jo bare helt umenneskelige … Vet godt hva Jeg skal gjøre når det kommer sirkus til byen…

    38. HELT enig! Fatter ikke hvordan mennesker kan være så fæle. Hvorfor skal dyre lide for at barn skal få et smil om munnen.. ? Det er jo bare å gi dem en is eller noe det, så smiler dem. For en forferdelig verden vi bor i. Det er extremt mange hjerteløse mennesker. Folk må jo fatte at visst dem går på sirkus med dyr eller bruker ekte pels så støtter dem faktisk dyremishandling.. Mennesker er noe fæle skapninger, men det finnes heldigivs noen gode mennesker.
      Kjempebra at du tar opp dette temaet, Sophie!!:) Jeg prøvde å skrive om dette selv på bloggen min på hest.no, men der fikk jeg kjempemye kjeft. Alle kjeftet på meg fordi jeg er i mot dyremishandling, dumme folk. De sa sånn “du burde ta deg en tur på et sirkus, sånn at du faktisk ser at dyrene i sirkusene har det helt topp!”.. ;s

    39. Føler jeg må kommentere dette da jeg er helt enig med deg! For jeg skjønner ikke politikken bak dette, enda jeg jobber med regelverk til daglig.
      Mattilsynet framla i 2009 et forslag om at bruk av elefanter i sirkus skulle forbys. Saken lå lenge på vent inntil i høst da landbruksminister Trygve S. Vedum ga signal at i utarbeidelsen av forskrift for fremvisning av dyr i sirkus og dyreparker, skulle asiatiske elefanter i sirkus også tillates. Dermed overkjørte landbruksdepartementet (som er den øverste myndigheten i Norge som skal sørge for at dyrevelferden skal oppfylles og være rollebilder) Mattilsynets forslag, som var basert på dyreeksperter sine vurderinger. Dermed ble forskriften sendt på høring igjen nå i våres hvor elefanter ble medtatt som lovlig. Vedums argumentasjon var at folk hadde for mye følelser for større dyr, samt at deres naturlige levemåte kunne tilfredstilles ved å sette visse krav til mosjon, underlag etc.
      Parallelt med denne saken har Mattilsynet utarbeidet et forslag til ny forskrift av tillatte dyrearter som var ute til høring i februar-mars i år. Der ville Mattilsynet tillate i Norge hold av en god del eksotiske dyrearter. Også her gikk landbruksministeren imot Mattilsynets forslag, og nektet at mye av de foreslåtte dyreartene ikke kunne tillates. Årsaken var at fangenskap i et norsk klima ikke kunne dekke deres naturlige habitatkrav, samt dyrene også stilte store krav til eierene angående dyrehold. Jeg er enig med han her, MEN det viser at Vedum handler på egne meninger når han behandler to like saker ulikt. Elefanten er jo også en fremmed dyreart, som holdes i fangenskap og er avhengig av mennesker og ikke får være i sitt naturlige miljø. Og siden Mattilsynet nok en gang måtte vike for landbruksministerens meninger, så reagerer jeg i sinne! Hvorfor har vi da Mattilsynet med deres kompetanse spesialisert på dyrehold og velferd, når vi har EN mann som tydeligvis avgjør saker etter egne meninger og at han virkelig får skjære igjennom sine meninger i så viktige saker som dette. Frustrerende, og vi skal være et demokratisk land..
      (Beklager langt innlegg, men måtte ut- stå på Sophie)

    40. Så utrolig bra at du engasjerer deg så sterkt for dyrevelferd! Du bør støtte Venstre og stemme på dem ved valget i år!

    41. suuupert at du tar opp dyrevern på bloggen din! det beundre æ dæ for! ikke mange som tænke på dyran som lid rundt omkring, mere intr med sminke og klær! stå på for saken din kjære deg! å takk!:)

    42. Jeg skal rive den alle plakatene jeg ser jeg også! Jeg er medlem i NOAH, og mottar bladet deres. Der stod det at Baba ble tatt til fange i 1970, temmet med vold og tvunget til å utføre triks.
      Jeg gikk inn på nettsiden til cirkus Merano, og kjente jeg rett og slett ble forbanna da jeg leste: “ADRIANA FOLCO ALTHOFF
      OG ELEFANTEN BABA
      Forholdet mellom Adriana og Baba er preget av gjensidig respekt og dyp kjærlighet. De to har faktisk vokst opp sammen, som gode lekekamerater.”
      De jævlene viser ikke noe respekt for dyrene!!! Alt de skriver en bare shit!

    43. Hvordan kan folk begynne å diskutere at det er ille når bygninger raser i Bangladesh? og andre problemer. Man kan ikke hjelpe alle, men man kan begynne et sted. Sophie valgte å begynne her og hjelpe dyr, siden det er noe hun brenner for. Dere må slutte å være så sinnsykt stygge i hodene deres.

    44. Fy faen å mye dumme folk som kommentere. Dere lar dyr lide, fordi dere ikke liker Sophie Elise? ehh, wtfff?????? Dere har faen meg så lite vett i hodet! Sophie Elise har hvertfal et stort hjerte da, noe som mange av dere andre IKKE har, selvgode jævler!!!!

    45. Så UTROLIG BRA at du jobber for dette, virkelig. Det er bra at noen tar tak i det, for tror det er mange som tenker at “slik bør det ikke være” men tenker at man ikke kan gjøre noe forskjell. Men det kan man. Jeg husker jeg gikk gråtende ut av et sirkus en gang, og etter det har jeg vært utrolig imot det, jeg så virkelig hva de gjorde. Min mor jobber i Mattilsynet dyrevernet, og jeg synes det er så bra at de jobber mot det. Stå på, ikke gi deg! Det har ikke jeg tenkt til heller.

    46. KJEMPE BRA! du er et stort forbilde, sophie! jg håper virkelig at noen tar grep om dette og får en stopp på sirkus med dyr! jeg har allerede rivd ned alt av plakater 🙂 fortsett slik sophie! jeg er utrolig glad for at du skriver om sånt! skulle ønske flere bloggere gjorde det 🙂

    47. Det er bra at du er så engasjert og flink Sophie! Det er beundringsverdig. Jeg er selv brennende opptatt av dyrevelferd! Sirkus er helt forferdelig, og det burde være en selvfølge at man ikke skal utnytte dyr for underholdning. Mennesker er så kyniske og fæle at jeg blir kvalm. Isteden for å skyte ulv fordi det er for mange av dem burde mennesker heller se på sin egen art – det er de det er for mange av!! Har du forresten fått med deg det at kinesere selger levende dyr i lukket plast som nøkkelringer? Les her: http://mobil.tv2.no/nyheter/utenriks/selger-levende-skilpadder-innesperret-i-plast-4004866.html Du kan søke opp bilder å se også. Huff, jeg fikk helt vondt i magen da jeg så det på nyhetene. Folk er syke i hodet. Stå på Sophie, du er kjempeflink!

    48. … Sirkus = dyreplageri , det er noe alle burde vite i 2013. Håper aller sirkus som bruker dyr SERIØST synger på siste vers. Hilsen SINT!

    49. Hva syns du om sirkus som bruker dyr som ikke er “eksotiske” da? Feks. Circus Zorba bruker katter, hunder, hester osv. Jeg syns jo det er kjempekjekt å se på når hunder og katter feks. kan mye triks, du kan virkelig se at de elsker det!! Og de har jo åpent for folk slik at de kan se hva som skjer bak scenen osv. Syns det er dumt med elefanter og tigre feks. i sirkus siden de ikke får plass osv, men å bruke hester ol. som fungerer med det syns jeg er greit! SKriv gjerne et innlegg om det, hadde vært interessant! =))

    50. Dette var Veldig bra Sophie !! Elsker at du er deg selv og elsker at du gjør ALT for at dyr skal ha det bra…. Fortsett med det <3

    51. Her jeg bor har jeg bare sett en eneste hel sirkusplakat – folket er helt klart engasjerte! Bare synd politikerne ikke klarer å følge etter, og gjøre elefanter i sirkus forbudt. Hva FAEN har en elefant i norge å gjøre!?

    52. Bra du engasjerer deg for sånne saker! Rosabloggere blir ofte fremstilit som om de bare er opptatt av sminke,silkion og utseende! Så jeg synes det er veldig bra at du står på ditt, det var veldig bra. Var selve på sirkus når jeg var lita ble dratt med av bestemor, og det vistes at elefanten ikke hadde det bra. Vi gikk bak å så på hvordan de hadde det, og det så ikke bra ut. Så jeg synes det er veldig bra at du engasjerer deg for en sånn sak! Stå på:)

    53. Liker deg : )
      Hva synes du om marthe borges oppførsel når det det kommer til dette temaet?
      Hun viker veldig dyrekjær, men hver gang hun drar på ferie klarer hun å karre seg opp på slitne elefanter, kameler og hester og koser med delfiner som slettes ikke vil ha kos.

    54. Alle sammen, vær snill å les dette: http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/249079_10151405886896430_704921679_n.jpg
      Den har så utrolig mange gode poeng.
      Dere som kommer med “ja, men Sophie, der og der skjer det også sååå mange fæle ting, hva skal du gjøre med det???”
      Er det ikke bra nok at Sophie gjør NOE? Dere må jo skjønne at en person kan ikke støtte ALT, prøve å gjøre noe rett overalt. I stedet for å sitte å rette på alt Sophie gjør feil, kan dere prøve å tenke over hva dere egentlig gjør? Sitter på ræva og klager på at Sophie prøver å få slutt på dyremishandling, i stedet for å hjelpe folk i Bangladesh? Hun gjør i alle fall NOE, i motsetning til dere. I stedet for å klage på at alle andre må gjøre ting bedre, får dere faen med løfte på ræva å gjøre noe selv for å forbedre ting.

    55. Jeg og en veninne rev ned masse plakater her vi bor. I og med at det er et lite tettsted, er de ganske liten sannsynlighet for at er det mange igjen. En kjempe god sak!

    56. Hei sophie! Har lest mye om din beskyttelse for dyrene. Jeg tror vi to er gangske like der. Det er sirkus i Ålesund hvor jeg bor akkuratt nå. Jeg river alltid bort plakatene som henger rundt hele her i Ålesund. Jeg snakket tidligere med ei vennine som har vært på dette sikuset. Det var sirkus ARNARDO som var her. Jeg spurte henne om der var dyr, hun svarte ja det er der alltid. Jeg har jo ikke vært på sirkus siden jeg var 6 år gammel og er nå 15. Jeg spurte da senere om der da er elefanter, siden det som oftest er det dyret som folk mest vil se. Hun sa ja at som alltid er det det og. Jeg spurte henne om hun visste hva som skjedde før og etter sirkuset. Jeg fortalte henne hva elefanter og mange andre dyr faktisk måtte gå igjennom. Hun svare meg da at det sikkert bare var for at de skulle høre etter. Jeg må si jeg blir litt provosert når folk faktisk bryr seg mer om at menneskene skal få et godt show enn at dyrene skal ha det bra.
      Jeg er veldig enig i din støtte for et dyreløst sirkus. Det er faktisk mulig å ha et sirkus uten dyr. Og likevel at det er like bra. Dyr fortjener absolutt ikke det som skjer bak teppene. De har følelser og glemmer svært sakte. Jeg hadde virkelig likt om du hadde kunne lest denne kommentaren. Media bryr seg for mye om uviktige ting i verden. Isteden for å ta tak i det som ligger plassert rett foran øynene deres. Nemlig dyremishandling.
      Jeg har selv tenkt å ta meg et år å jobbe med elefanter og løver når jeg har fullført VGs. Stå på sophie jeg er med deg!

    57. Hei!
      Vil bare si at etter du startet å gjøre meg oppmerksom på dette har jeg blitt sterkt i mot sirkus! Foreldrene mine skulle ta med søstrene mine på sirkus for ikke så lenge siden og siden jeg var klar over forholdene på grunn av DEG fikk jeg dem til å ombestemme seg 🙂
      Så takk for det! Du gjør en forskjell Sophie <3

    58. Hei Sophie håper du leser dette!
      Jeg håper du vil bruke muligheter til å bli intervjuet i avis eller på tv til å fortelle om dette! Tror det er veldig mange som ikke vet om at dyrene ikke har det bra på sirkus! Kanskje du kunne be om å få skrive en artikkel om det, eller i det minste sende inn leserbrev til forskjellige aviser! Jeg vurderer å skrive leserbrev til bergens avisene.
      Jeg vil være med deg å gå i mot dette, om du ville laget en kampanje eller tiltak. Kanskje du kunne skrevet brev til landbruksministeren?

    59. Jeg har alltid vært imot sirkus, og akkurat nå skrev jeg et leserinnlegg til våre to lokalaviser!
      ” Cirkus Merano mishandler dyrene “sine”
      -Nei, dyrene som opprinnelig skal bo vilt for seg selv i varme land som India, kan vel rent moralt sett ikke kalles Cirkus Merano sine. Det er ikke der de hører til. Ingen dyr hører til i små vogner som konstant er i bevegelse rundt omkring i landet. Vognene er så små at for eksempel den nydelige elefanten Baba som Cirkus Merano eier, ikke en gang får muligheten til å klø seg. Baba kan stå i flere timer, flere døgn i den lille vogna, både uten mat og drikke. Hvorfor? Jo, får hun drikke kan hun plutselig finne på å gjøre noe så fælt som å tisse i vogna. Kanskje hun til og med gjør noe så ille som å tisse under forestillingen? Da blir hun selvfølgelig straffet med harde pisk slik at hun får utrolige smerter for den forferdelige handlingen hun utførte. Tenk å stelle i stand noe så grisete for sirkusarbeiderne!
      Merano er sirkuset de fleste i Sandnessjøen kjenner til, men nevner jeg Cirkus Arnardo, kan det være du husker forestillingene de har hatt med de små puddlehundene, kamelene, elefanten deres og en liten dvergponni. Da noen hadde sneket seg inn og filmet en kamel som var i veldig dårlig stand, fikk de øye på noe veldig urovekkende; nemlig at en av mennene som jobber på sirkuset sto og slo ponnien fordi den i følge dem utdøvde dårlig under forestillingen. Filmen av dette ligger altså ute på nett, og likevel er det ingen som bryr seg. En annen video fra samme sirkus ligger ute av at en av hundeeierne sparker en hund som er med i showet. Dette er ute på en offentlig nettside hvor alle kan se det, og kun to av mange tilfeller innenfor norske sirkus.
      Er det ikke forferdelig? Blir ikke dyrene straffet godt nok ved at de blir most inn i små tilhengere år etter år, og får kjempeliten inngjerding når vogna først står stille før forestilling? Dyrene får ikke opplevd livet sitt som de burde. De opplever ikke at noen tar vare på de og viser de omsorg. Selv om de ikke kan be om det, betyr det ikke at man skal ignorere det. Dyr trenger omsorg i minst like stor grad som mennesker, men i stedet for å gi dem omsorg, tar de betalt for at mennesker skal komme å se på mishandlingen. Og det verste med det hele, det er at folk faktisk betaler for det. Foreldre drar med seg ungene sine for å se på ren dyremishandling. I stedet for å stoppe det, støtter de dyremishandlingen ved å gi de inngangspenger, betale for popcorn (man må jo ha litt popcorn for showet. Ikke hver dag man får se dyr bli mishandlet offentlig uten at noen griper inn), de betaler for godteri, sukkerspinn, diverse effekter – og for å dra frem det verste; folk betaler faktisk for å gå ti meter ut av sirkusteltet for å SE på dyrene mens de er inne i inngjerdingen sin.
      Dyrene har ikke en stemme, så derfor velger jeg å gi de min. Hvordan ville du likt det om det var ditt eget dyr?
      JA til dyrefritt sirkus!
      Nora Jægtvik”

    60. Det er så utolig bra at du engasjerer deg sånn innen dette! Du er en utrolig sterk person, så dette tror jeg du vil få som du ønsker, til slutt.
      Lykke til videre, jeg skal gjerne dele videre innleggene dine ang. sirkus og dyrevern så folk ser hvor viktig det er!

    61. Jeg er så drittlei av at det finnes så få mennesker med litt tanker på hvordan dyr kan ha det i et sirkus. Når jeg var liten elsket jeg sirkus. Etterhvert når jeg ble eldre begynte jeg og lese litt på NOAH sin nettside. Jeg ble veldig sjokkert over hva jeg hadde lest. Jeg og bestevennen min Stine begynte og ta ned plakater, og når det var sirkus her i Skien så tok vi det faktisk opp med klassen, å viste dem NOAH og videoer fra når dyrene blir misshandlet.

    62. Begynte å gråte når jeg leste det innlegget om Baba du linket til. Herregud, noe så forferdelig. Glad jeg aldri har støttet sirkus eller noe annet dritt som delfinparker og slikt. Eller selvfølgelig når jeg var liten, men sa skjønte jeg jo ikke det. Støtter deg veldig og har meldt meg inn i NOAH, håper jeg kan være med på noe som hjelper. Skal gå i fakkeltog mot dyrepels, ihvertfall! Gleder meg veldig 😀

    63. Helt utrolig bra at du faktisk står opp for dyrene! Viktig sak som definitivt burde få mer oppmerksomhet.
      Trist verden vi lever i.

    64. Jeg tviler på at du ser denne kommentaren blandt alle de andre, men du skal vite at klassen min hadde litt om deg på forberedelses dagen før eksamen, og vi fikk utdelt intervjuet i Dagbladet, etterfulgt av spørsmål om du var en helt? Da var det mange som svarte nei pga. du gjorde jo ikke noe spesielt, men jeg var så uenig så jeg ropte nesten ut at det er jo HELT feil, for du er jo en stor helt for mange mange dyr! Vet ikke om noen andre som gjør så mye for dyr som det du gjør, så du fikk faktisk en linje i eksamen min som eksempel på det å være en helt, for Sophie – det er du:)

    65. Kjempebra sophieelise! Glad du faktisk rev ned plakatene og isteden for å bare sitte på bloggen å skrive om dyresaker uten å gjøre noe mer med det. YOU GO GIRL!! 😀

    66. Så stygt at de har elefanter på sirkus! Er så enig med deg, Sophie. Leste den nettsiden om Baba. Det var helt grusomt å lese: om hvordan alt gjøres. Trening, da de fanget henne… ALT!
      – JA til sirkus uten dyr!

    67. Ja, nettopp! Hvorfor blir ikke dette tatt opp i media, og hvorfor er det så få folk som prøver å gjøre noe med det? Jeg må si meg enig med deg, noen folk ER så utrolig stygge når det kommer til dette. Dette er det jeg liker best ved bloggen din, stå på!

    68. Vi lever i 2013 hvor vi har elektronikk og kommunikasjon nok til å få oss underholdning som ikke skader noen. Hvorfor er sirkus fortsatt i live i det hele tatt? Det er så typisk dagens regjering å ikke sette en stopper for ting som ikke opptar dem, men mange andre. Blir helt overgitt…

    69. Det er så jævlig bra at du gjør dette her sophie!! Støtter deg 100%! Og jeg syns du skal skrive mer om dette her så du får mer ungdommer med på det! Jeg selv og noen venner har revet ned plakater her i stavanger,takket være deg!

    70. River selv ned plakater, det er så sykt skuffende over alt dette dyreplageriet som er på Sirkus Merano. Har lest en del artikler om dette.. Ikke hyggelig nei. Noen av dere som kommenterer kan bare dra seg. Dere er så .. i kjeften. Dra et annet sted og sleng dr*tt, ok?

    71. Kjempe bra at du har sterke meninger, men du må se grundig på begge sidene. Alt er ikke så fælt som mye bli fremstilt.

    72. Jeg er fullstendig enig! Hvem bryr seg om du tar silikon og restylane.. det skal media blande seg i men at sirkus “tar livet” av uskyldige dyr det skal de ikke ha noe med å gjøre!! Blir så sinnsykt provosert! Godt å høre at det ikke er bare jeg som går rundt å river ned plakater!

    73. All respekt til deg Sophie 🙂 Jeg elsker når mennesker som deg med såpass mye innflytelse taler for dyrene. Du er et utrolig menneske:)

    74. For en liten stund siden var sirkus Merano her hvor jeg bor, og etter mye frem å tilbake ble jeg med tanteungen min på fem (nektet egentlig) og jeg må si at det var GRUSOMT. De hadde rundt 5 kameler, og de var i helt elendig forfatning! Satt å gråt fordi jeg nettopp hadde støttet den industrien, og når elefanten kom ut var det like før jeg gikk bort å slo til hun dama. Elefanten var virkelig urolig, og tydeligvis ikke tilfreds, og hver gang den prøvde å komme seg bort ble den stukket av de ansatte, ropt på, revet etter ørene og pisket helt ekstremt mye! Den ville virkelig ikke gjøre noe, og til slutt løp den ut bakdøren.. Hundene og kattene var også stappet inni små bur (samme med fuglene og gjessene) og siden jeg har hund selv, så såg jeg jo at de ikke ble stelt rett. Etterpå gikk vi ut for å se på dyrene, og der står den triste, stakkars elefanten, og jeg trodde jeg skulle bryte sammen. Den sto oppi gjørme og steiner og fikk servert brød, noe som ikke virker som ideell elefantmat, og virket veldig stresset og urolig. Jeg er ingen ekspert, men den så litt spinkel ut..
      Jeg angrer på at jeg ikke samlet vennene mine og protesterte, for måten de behandlet de dyrene på var kvalmendes! Skjønner ikke hvorfor de tar desse dyrene ut av sitt element og misshandler dem slik, når alt de gjør er å slå dem så de går i sirkler. Selv synes jeg det er 100% mer underholdende å se akrobater osv, og bar ubehagligt å se dyr på sirkus. Jeg skal ALDRI mer på sirkus med dyr – med mindre det er for demonstasjoner o.l.
      Liker at du tar det opp – for det er faktisk sykt viktig! For om de dyrene hadde hatt en stemme, så hadde skreket av full hals etter hjelp.

    75. Jeg syntes det er utrolig bra at du bryr deg om dette!
      Når jeg først så deg tenkte jeg at dette var en selvopptatt barbie, men etter du har begynt å skrive dette ned sirkus, pels, dyretesting OSV har jeg fått et helt annet syn på deg! Syntes det er bra at folk får vite sannheten.
      Håper virkelig sirkus med dyr. Skal bli ULOVELIG!
      STÅ PÅ SOPHIE!
      Xoxo Synne ❤

    76. TRYGVE S. VEDUM gir seg en god faen i alt på fire føtter. Det viser seg gang på gang på gang. Huset hans burde egges og wrappes inn i toalettpapir av simpleste sort.

    77. Lurer på hvordan faen folk kan drive med sirkus?! Sirkus med bare mennesker kan jo være morsomt, men sitkus med de stakkars dyra som ikke hører hjemme der?? Jeg har ikke ord. Jeg blir så JÆVLI forbanna! Hva er feil med norge? Vi er verdens beste land, meg i ræva. Slike ting burde vært ulovlig!! Problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg kan gjøre, er 15 så har jo ikke så mye penger jeg kan gi til noe dyrebeskyttelse eller andre ting som støtter dyr som ikke har det sånn som de skal. Så fort jeg tjener mine egne penger og har en del vil jeg med glede gi penger! Med inntil videre, hva kan jeg gjøre i mellomtiden? Jeg vlir kjempe glad for svar. Det med å ta ned sirkusplakater har jeg rart nok ikke tenkt på før. Er ikke så mye til sirkus her i horten by, men neste gang jeg ser det så blir det tur for å ta ned alle!

    78. Elefantene blir også stukket med en klo, så de begynner å blø. Det er det den fine staven som instruktøren har med seg på showene er til, den har en klo ytterst, og en dusk som skal skjule den. Det er derfor elefanten gjør som instruktøren sier, for han vil ikke ha vondt pga kloen!!

    79. Helt sykt at mennesker kan behandle dyr slik… De kan da ikke ha samvittighet? Jeg synes det er kjempebra det du gjør, jeg har også revet ned de sirkusplakatene jeg har sett rundt om her i Molde 🙂 Du er et stort forbilde for meg og jeg digger at du står for det du mener, ikke er redd for å vise hva du står for og hvem du er! Stå på!! 🙂

    80. Er så enig med deg! Jeg har vært på sirkus selv når jeg var mindre, men det skal jeg iallfall ALDRI gjøre igjen. Jeg visste ikke at dyrene hadde det såå gale, men nå ser jeg det.. Blir så sur når folk mishandler dyr! Digger deg <3 stå på videre!

    81. jeg og noen venniner var å rev ned noen STORE plakater ved kanebogen, så oppdaget sirkus folka oss… haha! Hater dyrepalgeri og syns så synd i elefantene! BRA JOBBA SOPHIEE <3

    82. Hei! Er så utrolig glad for at du tar opp dette. Kan du lage et innlegg hvor du forklarer oss som er interesserte i dyrevern hva vi kan gjøre for å hjelpe? Hvilke organisasjoner o.s.v?

    83. Du bryr deg virkelig om dyrene! Jeg ble ordentlig rørt av historien om elefanten Baba! Stå på med det dere gjør. Jeg syntes synd på de dyrene som skal stå inne i et bur hele dagen 24/7.
      Du er en god blogger:)

    84. Ikke alle er så rike som deg, så derfor anbefaler jeg at du tenker på de som virkelig må jobbe med dette for ikke å dø av sult. Finn heller på et alternativ til dem/en løsning før du begynner med hele den boikott-greia di. Du kan ikke bare sitte der med alle merkeklærne dine og hevde at disse er dårlige mennesker. De fant vel ikke noen annen jobb, og bestemte seg for å drive med sirkus.

    85. Så utrolig bra at du gjør dette og at du tenker på dyrene! Jeg er helt enig med deg og sirkus er mishandling av dyr på stort nivå. At ikke alle ande skjønner det, er rart. Jeg skal også begynne å rive ned sirkusplakater de få gangene det er sirkus her i byen. STÅ PÅ VIDERE SOPHIE!!

    86. Jeg og noen venninner av meg skal rive ned plakater straks de kommer til byen!:) fy faen så sykt at ingen i media har tatt dette opp ennå

    87. Elsker Sirkus jeg!! <3 har sett glade elefanter der også! og det du gjorde med å ta ned plakater burde du bli anmeldt for, hærverk på andres eiendom ass...

    88. reiv ned nesten alle merano og arnadoplakatene her også. det er faktisk helt rett av oss å gjøre det, siden sirkusene ikke har spurt kommunen(e) om lov. så med mindre de gjør det, er det fritt frem. blir å gjøre det uansett..

    89. Det er sirkus her i byen nå, og det er helt forferdelig å se på de stakars dyra som står i en bitteliten innhegning på en barneskole. Dette må gjøres noe med, og det er fantastisk å se at du er så engasjert!

    90. Gikk rundt med lillesøster igår å fjernet alle plakatene vi så. Tar bussen til et annet sted på mandag slik at vi får tatt ned fler. Fikk høre flere ganger: ”Hva er det dere gør?!” og ”Hvorfor tar dere ned dem?!”. Vi forklarte hvorfor vi tok ned plakatene og flere sluttet seg til oss og hjalp til!
      Det er mange rundt om som sikkert vil hjelpe til, men de vet ikke hva som skjer bak sceneteppet. Det er vanskelig å stå imot noe som man ikke vet eksisterer. Budskapet må formidles! Det er bra at du som har så mye ”makt”/lesere tar opp dette. Det er en super måte å formidle et utrolig viktig budskap!

    91. Ina Erichsen: UTROLIG godt å høre at flere sluttet seg til! Så flinke dere er, og så bra at du tar med lillesøsteren din på noe sånt. Det er så bra at dere gjør dette!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg