” dumpingsesong”

. . Og nei, nå snakker jeg ikke om dumping i form av kjærestepar, men at folk forlater dyrene sine om sommeren for å dra på ferie. Noen kjører de ut i skogen, noen kaster dyrene sine i elva, andre bare slipper de løs, noen legger dem i søppelkasser slik at de skal bli tatt av søppelbilen, og jeg har til og med hørt om tilfeller hvor folk kjører over dyrene sine med vilje – alt for å bli kvitt dem fortest mulig. Lista er lang, og mennesker er uten tvil de mest egoistiske skapningene som finnes. For hvem bryr seg om dyr må lide masse, så lenge man får seg en ferie? Det er jo alt for mye styr å finne noen som kan passe på dyrene, tydeligvis. . 

Når man får seg husdyr så får man også et STORT ansvar, klarer man ikke det ansvaret bør man heller ikke ha dyr. Det er jo tross alt levende skapninger med følelser. .Alle som har katter bør steralisere dem, f.eks. Det er et ansvar man har der! Har man dyr og skal bort i en ferie, må man finne noen som kan passe på dyrene. Slike ting er utrolig viktig å tenke på før man får seg husdyr!

Hørte nylig om noen kattunger som ble funnet i en søppelpresse i bodø, og nå jobber dyrebeskyttelsen der med å ta vare på dem (gå inn på hjemmesiden deres HER om dere vil jobbe frivillig med noe!). Utrolig fint – alle kan gjøre noe, så da spør jeg dere. . hva gjør DU? 

Kattungene som ble funnet i en søppelpresse i Bodø. SYKT at noen kan gjøre slikt! 

111 kommentarer
    1. I Lillesand var det en mann som tok hunden sin, surret den rundt i kjetting og festet i en stor stein og kastet på vann. Fordi han skulle på 1 ukes ferie!!!!!!!

    2. er så sykt at mennesker gjør dette! har til og med hørt om en fyr som tok kattene i en søppelsekk og kastet de inn i husveggen for å drepe de!
      Noe må jo være galt med mennesker som gjør dette! Null respekt for mennesker som gjør slik!
      da er det bedre å prøve å få gitt de bort, skrive på fb og legge ut annonser på finn. eventuelt ha dyrepass i ferie.
      blir trist og forbanna da jeg ser folk gjør slik!

    3. æ skjønne ikke koss folk har hjerte te å gjør nå sånt! æ har ei katt som æ e utrolig glad i og hu e jo et familiemedlem, så æ kunna ALDRI “dumpa” hu et sted bare for å få dra på ferie.. man kan jo ikke vær glad i dyran sine hvis man ikke gidde å få nånn te å pass på dæm eller sett dæm på dyrehotell mens man e bort.. det e så utrolig trist 🙁 men vældig bra at du skriv om det sophie <3

    4. er så sykt trist. Har en katt selv og ville aldri ha gjort det. Dyr er kjempe søte og ville aldri ha skadet noen. Om man ikke kan ha dyr så skal man ikke kjøpe seg dyr. Samme mener jeg med kattunger. Mange som bare lar kattene sine få masse kattunger så vil ikke så mange ha dem, så dreper de bare dem. har en i klassen som gjør det, og er så utrolig trist.. Hater at dyr lider 🙁 Bra du bryr deg om det, og kjemper for at dyr skal ha det bra! Ser virkelig opp til deg 🙂

    5. Lurer på når staten skal komme med fellingstillatelse på de menneskene som gjør sånn mot dyr.. Blir så provosert, menneskene er på toppen av næringskjeden, ja, fordi vi har brukt andre ressurser enn oss selv til å komme oss hit, men det betyr ikke at de har rett til å drepe, spise og utnytte alt som er under seg. ÅÅÅHHHH

    6. Vi hadde en marsvin, som vi måtte gi bort til naboen. Når naboen skal da på ferie, pleier vi å passe på den. Like hyggelig hver gang.

    7. En nabo av noen venner hadde tatt ansvar for å passe på katten til sønnen sin og når det bare var to/tre dager igjen var han så dritt lei katten så putta den i vaskemaskinen med “et uhell”
      Syykt!

    8. Herregud.. Har hørt om folk som tar en halsbånd rundt hunden/katten å fester den til bilen, så bare kjører de.. Ja du kan vell tenke selv hva som skjer da :// så utrolig trist…

    9. Jeg blir så ufattelig sint og lei meg når jeg leser om dette! Har skjedd flere ganger at jeg og familien min har funnet katteunger som har blitt sluppet løs, den ene ble kastet ut av bilvinduet i fart.. Desverre måtte vi gi denne katten fra oss til dyrebeskyttelsen da vår egen katt ikke klarte å ha en ny katt i huset, men heldigvis fikk katten et nytt og godt hjem!
      Det er så alt for mange grusomme mennesker der ute som gjør sånne ting, og det knuser hjertet mitt. Det finnes flere tilbud for dyreeiere som skal på ferie, de kan f.eks. sende dyret sitt på kennel/pensjonat, hvor dyrene blir godt tatt vare på mens de er vekke.
      Og sist men ikke minst, kastrer katten din med mindre du har planer om å starte en gård, katter kan få unger 3-4 ganger i året!

    10. så forferdelig at folk kan gjøre sånt.. De kattene var utrolig utrolig søte! Jeg er så glad for at du er en dyreelsker <3

    11. det er så forferdelig at nokon kan gjøre slikt, vi måtte kanskje avlive katten min (er død nå) som var for agresiv å vi var redd for at den skulle klore noen i auge for den hadde klort meg i fjeset og klort opp heile ryggen til bror min, men vi avlivte den ikke men det er jo vårt ansvar bedre å avlive katten enn å bare la den bli hjemløs… nokon folk burde ikke få lov å eige dyr…

    12. Skjønner ikke hva disse menneskene tenker på med å skaffe seg dyr når de bare skal “dumpe” dyrene sine på den måten, helt umenneskelig spør du meg! Kjenner jeg koker litt nå. Har ikke ord, grusomt at noen kan finne på å gjøre det mot de nydelige dyrene 🙁 Får helt vondt!

    13. Det er sykt egoistisk av mennesker å gjøre slikt. Selv har vi 3 bikkjer og 3 katter (kastrerte og steriliserte katter) og drar vi bort så finner vi alltid noen dyrevante mennesker som passer de for oss, og om vi ikke gjør det blir enten en av oss hjemme, ellerså tar vi de med oss. Blir feil og bare forlate de eller dumpe de en plass, det viser bare hvor lite man bryr seg om dyrene sine.. Vi fant en kattunge en gang som noen hadde puttet oppi en pose og kastet ut av en bil, er helt tragisk. Takk og pris gikk det bra med den og vi tok den til oss, så hun har fått det utrolig bra nå 🙂
      Skal folk først få seg dyr så får de heller droppe å dra på ferie så ofte mener jeg, og da burde det være nøye planlagt med dyrene iallefall, slik at man har noen til å passe på de 🙂

    14. Fint at du tar opp dette temaet, jeg er helt enig! Du vet jo foressten mer om hva som skjer i Bodø enn meg, og jeg bor der.. Haha! Kan du linke nettstedet hvor du leste det?

    15. ååå herregud, æ bor i bodø og har ei katt, men vil aldri ha gjort sånn! når æ e på ferie tar venninne mi var på den til æ kommer hjem. Herregud så trist 🙁

    16. hahahahaha, aldri hørt om noen som har gjort dette. teiteste og verste jeg har fått vite i dag! hva faen

    17. Det er så mange stygge, jævlige drittsekker av noen mennesker der ute. Blir sykt lei meg og dårlig rett og slett når jeg hører om folk som oppfører seg slik mot levende skapninger. Det burde være høy straff for å skade dyr og etterlate dem over alt, for det er faktisk et samfunnsproblem og en liten bot stopper ikke noen.

    18. Hei!
      Kom på en ting nå
      Når jeg og mine to venniner gikk hjem fra skolen en gang
      Så såg vi en liten kattunge den var ca 2 uker gammel og så veldig kald ut
      Vi prøvde å lokke den til oss for å hjelpe den men den ble bare skremt og krøyp under en bil
      Vi gikk seffølgelig bort til den igjen men den satt bare under der å så livredd ut
      Det var da den ene vennina mi så at katten hva helt gul under øynene, vi trodde seffølgelig at det var øyen betenelse
      Etter hvert når vi hadde sittet der en stund så måtte hun ene gå hjem
      Og hun andre bodde ike så langt unna så hun ville gå hjem å spørre moren om hjelp(vi gikk altså i slutten av 4.klasse)
      Når hun var oppe for å finne moren så kom katten nærmere og nærmere meg
      Akkurat når hun kom tilbake(uten moren) så hadde katten komt helt bort til meg og jeg fikk løftet den opp den skalv noe sykt
      Vi gikk opp til vennina mi hvor vi la den i ett teppe og ringte til moren som sa vi ikke måtte komme nær øynen siden det var nok øyenbetennelse
      Og jeg ringte til mamma og maste og maste om å få beholde den men fikk ikke lovt
      Men vennina mi som hadde allerede 2 katter fikk lovt
      De prøvde seffølgelig å finne eieren med plakater og sånt men ikke med hell
      Og nå heter katten snoopy og bor hos dem og har det kjempebra
      Jeg lurer på vorden det hadde gått med katten vis vi ikke hadde funnet den?

    19. Mennesker er både dumme og vanvittig egoistiske. Det er helt utrolig forferdelig hva folk får seg til å gjøre. Jeg har hørt om mange tilfeller at familier dumper dyrene sine rundt. Dette er helt utrolig galskap.
      Det hadde vært helt fantastisk om man heller kunne dumpe disse dyrehaterne og dyreplagerne i søppelet og kvelt dem til dem døde. Det virker som om dyreelskerne i verden blir utrydda..:/
      Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å gjøre noe så forferdelig mot dyr. Åh, det gjør så vondt å se!
      Kjempebra at de få dyreelskerne som finnes her i Norge/verden gjør en så god jobb!<3
      Jeg har støtta dyrebeskyttelsen med penger, skrevet debattinnlegg, underskriftskampanjer og mye mer. Dyr er livet mitt, og det frister utrolig mye å bare kutte alle disse dyrehaterne/dyreplagerne i biter.

    20. Æ blir så sykt forbanna når æ høre om folk som dumpe dyran sine fordi de ska på ferie. Det e så ufattelig sykt at noen menneska faktisk har hjerte te å gjør nåkka så sykt stygt. Miste ALL respekt for sånne menneska. 🙁

    21. Tok nylig inn en vill kattunge, matet den og tok vare på den, nå har den fått en ny eier og ett nytt hjem 🙂

    22. Jeg blir så sykt lei meg når jeg får høre at folk kan gjøre det med noen helt hjelpeløse dyr…
      Enig med deg Sophie, mennesker er helt syke.

    23. Hjelper ikke veldig å sitte å si at fæle ting skjer eller se på youtube videoer av fæle ting som skjer og sukke og vise den til fjaksti andre som og syns det er fælt. Man må faktisk også gjøre noe.
      Selv har eg adoptert en hund som ingen ville ha og som gir oss masse glede og ubetingen kjærlighet. Hun er den lykkeligste hunden eg har truffet. Og er perfekt for mine andre to hunder-som heller ikke er perfekte utstillingshunder;)En er omplasseringshund og en annen er en liten eventyrblanding etter en tjuvparring i en kennel.
      MEN eg sier IKKE at alle skal gjøre som meg. Som Sophie sier :
      Ikke alle kan HA dyr og derfor burde de ikke ha dyr,men finnes masse organisasjoner man kan henvende seg til for å hjelpe. Enten med donasjoner eller tiden sin.
      De fleste har en hundrelapp i mnd de kan bruke til noe annet enn segselv. Gi til dyreorganisasjoner,eller blir prosjekt plan fadder. Fadder for truete dyrearter kan man også være. Så nei du MÅ ikke redde alle disse dyrene fysisk selv.Men man bør kanskje gjøre noe mer enn bare sukke og syns det er trist.
      Og har du dyr ,vær en ansvarsfull dyreeier.<3
      Og for den dusten som spurte deg Sophie om du er betalt for å skrive om disse tingene.Datt du innom bloggen i dag?????? Har du LEST bloggen hennes før? I såfall VET du at hun skriver om dyr ved flere anledning-ingen dyretestet makeup/hudpleie. Spiser ikke kjøtt og er mot pels etc
      Hun er vel neppe betalt for det også?

    24. Pleier å få noen venner eller noen vi kjenner til å passe dyrene våre. Vi pleier å avtale med noen, litt lenge før sånn vi har det i boks !

    25. HERREGUD! Dette viste jeg ikke. Er det mulig å være så ekstremt egoistisk? Sånne folk burde bli knust i søppelbilen selv! Det er helt rett i det du sier, klarer man ikke å ta ansvar for slikt burde man ikke få seg dyr!
      Er så utrulig fint at du bruker bloggen til slike gode ting, er ikke mange store bloggere som tenker på det tydeligvis. Digger deg 😀

    26. Det finnes også katte- og/eller hundepensjonat. Her er dyrene trygge, får mat og drikke, et sted å være mens familien er på ferie. Dette koster penger, men det er ikke all verden og det er verdt det!

    27. Naew, skjønner ikke at noen kan gjøre slikt mot slike skjønnheter! Her jeg bor har nesten alle katter, og da er det ett så stort problem med at man ikke finner ett hjem til kattungene, og siden det er så dyrt å avlive dem med vetrineren (spesiellt når det er sann 6 dyr det er snakk om..) så ender det ofte med at folk må ta livet av dem selv.. Har også opplevd at folk har kommet ut hit på øyene og satt fra seg kattene sine fordi de ikke vil ha dem lenger! Skjønner det virkelig ikke. Har en god del løskatter her ute, og de er ofte helt fulle av flåtter, har SYKT flokete pels, infeksjoner i øynene og ofte ekstremt tynne. Jeg synes de som har katter her ute burde sterilisere dem, for det er virkelig altfor mange kattunger som må bli tatt livet av, fordi man ikke har penger og kapasitet til å ta vare på dem, og ingen vil ha dem.

    28. At noen kan gjøre noe sånt mot dyr! De er akuratt like viktige som oss! Jeg klarer ikke ta ferie før jeg vet at katten min er trygg og har noen som passer på seg <3

    29. eg visste at detta skjedde, men eg hadde alderi trudd at det foregikk i norge!! om man har kjøpt eit dyr så må man være i stand til å ta vare på det!

    30. sophie, når du skriver dette får jeg bare lyst til å gi deg et stoooooort kyss! haha. TUSEN TAKK for at noen endeliiig bryr seg!! folk kan dømme deg etter store pupper, store lepper og stor rumpe, men et stort hjerte? det er det ingen som bryr seg om dessverre. Du er en luuvelyy person med en stort engasjement for ting som spiller en rolle.
      Teit kommentar, men poenget er: TAKK♥

    31. Noen mennesker er bare helt SYKE i hodene sine, rett og slett. Det er helt utenkelig at noen kan være så utrolig følelsesløse. Blir så utrolig kvalm når jeg hører om folk som bare kaster dyrene sine ut når de blir lei av dem eller skal på ferie. Har faktisk ei venninne som har hatt massevis av dyr opp i gjennom årene, men aldri klart å ta vare på dem. Husker f.eks i fjor vinter, da hun hadde en hamster som hun ikke tok vare på. Dette endte da med at faren måtte ta seg av den. Til slutt ble han så lei at han sa at nå var det nok, nå skulle den hamsteren bort! Så begynte han å foreslå mange forskjellige, groteske måter han kunne drepe denne hamsteren på. Blant annet halshugging, drukning, pining osv. Etter mye om og men og trygling fra venninna mi satte de den ute i kulda. JA, i KULDA. Nevnte jeg at det forresten var midt på vinteren, og rundt -15 grader ute? Stakkars hamster, sier jeg bare! Jeg var så drittforbanna at jeg skjelte henne ut ved flere anledninger og nærmest slo til henne. Man behandler bare ikke dyr på den måten, det er rett og slett respektløst og utrolig kvalmt!

    32. helt sykt, blir så sinnsykt irritert og lei meg. Har to katter og skjønner ikke hvordan noen kan være så slemme mot så fantastiske skapninger! har ikke ord.. mennesker er så utrolig onde, får vondt i meg

    33. Vi bestemte oss for en stund siden får å få oss katt. Hele familien ble fort enige om at vi ville kjøpe en katt gjennom dyrebeskyttelsen. Vi dro ut og fant oss en nydelig sort kattunge, som skulle bli vår noen uker senere. Etter masse venting og lengting fikk vi vår nydelige katt hjem. Vi døpte han Sofus. Sofus var blitt funnet i en pappeske sammen med sine syv søsken. Disse hadde stått alene ute på et jorde i over fem dager før de ble funnet og tatt med til dyrebeskyttelsen. Sofus var veldig redd og tydelig preget av å ikke vokse opp i et trygt hjem med en mor. Vi trodde han kom til å venne seg til det, og bli mindre redd. Men Sofus ble bare verre og verre, han spiste nesten ingenting og gjorde fra seg over alt. Vi var veldig frustrerte og tok han med til legen flere ganger. Tilslutt fant de ut at han, når bodde på et jorde i en pappeske, hadde spist noe som hadde ødelagt fornøyelsen hans. Vi kunne enten la han dø eller avlive han. Valget falt på å avlive han ettersom han hadde store smerter. Dette er nok den vanskeligste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv. Vi hadde han bare i noen uker, men han var en fantastisk søt og snill katt som jeg ble kjempe glad i. Jeg kan virkelig uken forestille med at noen kan være så ondsinnede å sette sju nyfødte kattunger ut på et jorde i en pappeske. Det er helt grusomt. Håper noen leser dette og forstår hvor grusomt ille det et å gjøre noe sånt!
      Hilsen Anna

    34. Mener du selv at du tar ansvar for hunden din?? Som du så og si aldri går tur med. Små hunder trenger også fysisk og psykisk stimuli. Fei for din egen dør!!

    35. Jeg fatter ikke at folk har hjerte til å gjøre noe sånt! Jeg har absolutt null respekt for de som gjør dette! Jeg blir så utrolig sint!

    36. Jeg blir så rasende. Hvordan har folk hjerte til å gjøre noe sånt? Jeg og en venninne har selv funnet en kattunge på bare 3-4 måneder som gikk rundt ute. Den så utrolig ruskete ut og var veldig tynn. En måned seinere viste det seg at eigerene hadde dratt på ferie og bare hadde lagt frem noe mat til katten. Den hadde gått 1-2 kilometer fra der den bodde til meg. Var det så vanskelig å finne noen som kunne passe på en kattunge? Jeg skjønner det bare ikke. Kjempe bra at du tar opp temaet Sophie!

    37. HEELT SJUKT at folk kan gjøre sånn mot dyra sine.. har hund og katt selv, og bikkja er med meg så og si OVERALT fordi jeg ikke reiser ifra han.. og skal jeg på ferie gjør jeg alt for at noen passer han.. Sette han ikke på kennel, og er det ingen som kan passe han så lar jeg helle vær og dra på ferie… Pusen min er vandt til å være alene hjemme når jeg er på jobb, butikk og den delen der, men skal jeg bort over lang tid så er det alltid noen som stikker innom og passer på mat og vann… 😉 Heldigvis så er en katt mer selvstendig og har do inne enn en hund.. ;D Er helt sjukt og tenke på hvordan mennesker er ovenfor dyr.. Enkelte eier ikke samvitiighet.. 🙁 Jeg gjør ikke noe frvillig arbeid men har et kattehus her jeg bor som jeg tenkte og donere noen kroner til, også for di søstra mi er veldig aktiv der.. 😀

    38. Er helt sinnsykt hva mennesker gjør! Jeg personlig har et marsvin og skal jeg på ferie så tar jeg enten hun med eller får boen andre til å passe hun og det ordner jeg først før jeg bestiller ferie:)

    39. Åå,fyfan i hæ*****! Blir bare ikje lei mæ,blir sykt irritert… Har så løst å slå di,dt e heilt forferdelig. Har løst å spore alle katter opp å hente dem å passe godt på dæm! Åhhhh,blir irritert

    40. Kjempefint at du tar opp nettopp dette!
      Selv må naboen passe på de to kattene mine, eller så sender jeg de på kattehotell!
      Det er jo egentlig null stress å finne barnevakt til de søte små:)

    41. Vettige mennesker ville aldri fått en baby når de ikke har økonomi eller interesse i å ta vare på ungen i 18 år. Samme gjelder med dyr. Katter kan godt leve opp til 16-18 år, man skaffer seg IKKE en katt om man ikke har interesse, tid, økonomi osv. Det er IKKE en menneskerett å ha kjæledyr! Det fins så utrolig mange dumme, dumme personer som skaffer seg dyr uten å innse at det er et ansvar. Det som gjerne går igjen hos disse krypene er at dyr ikke kan føle smerte, de trenger ikke legebesøk, de klarer seg fint så lenge de lever, gjør ikke noe at de er radmagre og spyr opp maten fordi de er syke liksom. Ingen, og da mener jeg INGEN mennesker som behandler dyrene sine dårlig får min respekt. Selvfølgelig, 12-åringer gjør feil. 3-åringer gjør feil. Men nå er det faktisk slik at det ikke er lov å eie et dyr før man er 16 år! Og det er det som er så skummelt – det er VOKSNE folk som dumper katter på de grusomme måtene! En mann i slekta vår har skutt kattunger (det er forsåvidt ok, ingen liding og det var ville katter som bare hadde blitt flere uansett) men han har også, ifølge mange rykter, DUMPET familiekatta i en plastsekk i sjøen! Skal si deg en ting og det er at han har jeg aldri hatt respekt for siden. Samme med faren til min tidligere bestevenninne, han presterte å skyte katta, men ikke drepe den! Så vi måtte ta hånd om katten helt til den forsvant (er lenge siden, husker ikke hva som skjedde) og etter dette så skaffet de seg pinadø to katter til. Unnskyld meg, men istedenfor å TORTURERE katten, hva med å bare gi den en fuckings sprøyte? Nei, å ha kjæledyr er ingen menneskerett. Dumme folk burde ikke ha ansvar for levende individ, dette gjelder unger også. Er mange som ikke skulle hatt barn. Og mange som ikke skulle hatt dyr.

    42. Det er så grusomt!:(
      hørte du at Norge tillater sirkus elefanter?!
      det er helt forderdelig!
      dyreplageri!

    43. heihei !
      litt borte fra tema men når skal du finne vinneren av konkurransen egentlig?eller har du bare send mail til vinneren eller har du skrevet innlegg på bloggen?? håper på svar på mail 🙂 digger bloggen din sophie !! hilsen meg <3

    44. Helt sykt at mennesker kan gjøre dette mot dyrene sine! Syns det er utrolig bra at du bryr deg så mye som du gjør og faktisk står for det du mener!! Jeg er helt enig med deg å vi må virkelig få gjort noe med dette!
      Digger deg og bloggen din❤

    45. Hei! Elsker at du skriver slike ting i blant.
      Jeg har selv to kattunger som er ca. 1 mnd gamle. Katten vår pleier å få 1-2 kull hvert år, men vi klarer alltid å gi dem bort til folk som klarer å passe på dem. Jeg synes det er flott det du skriver, at man burde steralisere kattene hvis man vet man ikke klarer å passe på dem!
      Det varmer inni meg når du skriver slike innlegg for å prøve å gjøre noe med dette <3

    46. Sjønner virkelig ikke hva som feiler folk.. fy faen.. vil bare gråte, gråt å gråt når jeg så de stakkars kattungene… sjønner ikke hvorfor folk gjør slikt, eller har hjerte til å gjøre slik.. jeg så noen av linkene til de andre som hadde kommentert.. herreguuud, ble såå forbannet når jeg så det.. de bare kasta hunden over kanten, å når hunen hadde landet så pep den i pine.. fy faen hva er galt me de fuckings stygge jæævla drittidiotene? skulle faen med hadde kasta de over hustaket! eller slengt de i veggen, eller you name it! fy faen BLIR SÅÅÅÅ FETTE PROVOSERT!!!

    47. Får så utrolig vondt inni meg. At folk i det hele tatt har hjerte til å gjøre sånt, eller nei, noen folk eier ikke et hjerte ! Mennesker som gjør slik mot dyrene sine, burde få smake på sin egen medesin. Dem er DE som burde ha blitt slått inn til en vegg, kasta i vannet, kjørt over og blitt kastet i en søppeldunk. Jeg har hatt katt helt siden jeg var liten, og jeg skjønner ikke hvordan folk kan gjøre disse uskyldige , forsvarsløse dyrene vondt, eller generelt alle slags dyr…

    48. Helt ufattelig hva mennesker kan finne på 🙁 Er selv eier av en fantastisk herlig katt, og tanken på å dumpe den slik at JEG får dratt på ferie er helt forferdelig… Jeg elsker den katten over alt på jord, og det er ferie nok for meg å være hjemme med den herlig skapningen som jeg er så heldig å ha æren av å eie <3 Dyr er absolutt like mye verdt som mennesker, vi er ikke noe bedre enn noen slags dyr! Det er utrolig vondt å se at mennesker behandler dyr sånn, og det stikker i hjertet hver gang en slik sak blir nemt. Er dere ikke klar over ansvaret, ikke skaff dere dyr!
      Skal helt klart bli med på frivellig arbeid når det gjelder dyrevern!

    49. Å, herregud, ufattelig at folk kan gjøre sånt.. Jeg har selv 5 katter for øyeblikket, (snart bare fire, siden vi gir bort kattungen vår) og jeg ville aldri gjort noe sånt mot dem.. Er jo ikke alt for lenge siden noen kastet nyfødte kattunger og kattemoren i en stor elv for å bli kvitt dem..

    50. så nettopp noe i avisa om noen som hadde funnet en eske med 5 små kattunger ute på gata. sykt at folk gjør sånn! jeg klarer ikke engang avvise katten min når hun ber om kos! at folk ikke blir forelsket i disse små dyrene, men tar livet av dem eller lar dem være på gaten, er helt sykt!

    51. Ja, det er helt sykt hva folk får seg til å gjøre. Jeg prøver selv å få øynene opp for alt det som skader dyr, så derfor nektet jeg å dra på sirkus med moren min. Hun mener det er bare tull og ler av meg, fordi hun mener at jeg ikke kan redde den ene elefanten de har der og ser derfor ikke poenget. Jeg prøver å forklare henne at det er viktig å ikke støtte sirkusene, og at det er en prinsipp sak, men jeg tror ikke hun gidder å høre på meg. Er veldig frustrerende…

    52. Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvorfor visse folk skal være slik, jeg har vært i den situasjonen der før for nesten to år siden. Det var i November, iskaldt! Så fant jeg to små kattunger forlatt ute i veikanten, sikkert rundt 2 mnd gamle. De fulgte meg ganske lenge, så da bestemte jeg meg for å ta dem med meg. Den ene har jeg tatt vare på, skikkelig kosepus! Jeg kan virkelig se at hu er takknemlig for at jeg fant dem!

    53. WHAT!!!!!!!!! At noen kan gjøre noe sånt!! Hadde de selv likt å bli kasta i en elv eller kjørt over liksom!!!!!!!! STYGGE FOLK!!!!!!!!!!! HATER DEM! H-A-T-E-R !

    54. Eherm! Nå må ikke dere 12-åringer ta Sophie 100% på ordet da. Det er ikke normal oppførsel og det er IKKE sånn at hver gang noen skal på ferie så putter de dyret i en søppelsekk og dunker den i veggen til den dør eller noe anna dritt. Faktisk så er det ganske sjeldent det skjer,de fleste finner noen som kan passe på dyret i noen dager til de kommer tilbake. Ganske ofte så er det greit at naboen passer på dyra.

    55. Dette er et alt for stort problem i Norge, og det er bare helt innmari trist. Jeg skulle ønske at sterilisering/kastrering ble subsidiert i større grad, slik at det ikke hadde blitt så mange uønskede kattunger, og egentlig synes jeg at man burde ha “lappen” for å få lov til å ha dyr, altså at man burde gjennom basic opplæring, ta en test, og kunne bli fradømt retten til å ha dyr hvis man opptrådte i strid med regler for dyrevelferd. Tror folk hadde tenkt seg litt mer om før de skaffet seg kjæledyr med denne “bruk og kast”-mentaliteten nærmest hele Norge lider under, hvis man måtte ha denne lappen (og betale litt penger for å ta den). Man burde ikke skaffe seg dyr overhodet hvis man ikke kjenner noen som kan passe på dem i ferien/har råd til å ha dem på dyrepensjonat e.l. Alle kattene vi har, og har hatt, er katter vi har tatt inn når de har blitt forlatt av eierne/eierne ikke kunne ha dem lengre.

    56. Synes det er så fint at du skriver om sånne her ting Sohpie! 🙂
      Jaja “Lutti”, til og med når “barbien” skriver om ting vi faktisk burde tenke litt over, skal hun hakkes ned på. Og dessverre er det nok ikke så sjeldent som du tror…

    57. Det er så utrolig trist det her!
      Jeg har en katt som nå er 9 år, når vi drar på ferie så kjøper vi ekstra mat og vasker saueteppe hun pleier å ligge på i senga si, så spør vi noen vi kjenner om de kan komme innom 3 ganger om dagen å slippe ut Mille (som hun heter) og slippe henne inn igjen, fylle opp matskåla hvis den er tom og koser med henne og gir hun godbiter. Når vi kommer hjem fra ferien kommer vi hjem til en fornøyd og kosete katt <3
      ____________________________________________________
      Jeg har også hørt om folk som skal på ferie og legger dyra sine i fryseren for at de skal fryse ihjel, en annen tok kattungene i en søppelsekk og tente den på!!!! Det er så fælt :'(

    58. Forferdelig!! Den stripete er så fin! Eller alle er fine da.
      “Lutti”, slike ting skjer hver eneste sommer. Flere ganger. Selvfølelig er det mange som får folk til å passe dyrene sine, og det er bra!

    59. Jeg har selv kattunger, og jeg kjenner det slår meg hardt i hjerte når jeg ser at folk faktisk kan finne på slike ting. Mine katter har det alt for gått, å skulle bare ønske alle med dyr kunne bruke hodet å faktisk tenke at de har følelser å trenger omsårg. trasi sier jeg bare!

    60. Det er helt sykt! Jeg har selv katt og hater å reise fra hun. Det er gullet mitt og min aller bestevenn, mange sier man ikke får slike bånd med katter for de tenker bare på seg selv, men om man er med en katt hele tiden og du lærer å kjenne den og den deg så er det jo et bånd der. Men jo tilbake til det du skrev, at folk liksom bare setter dem ut i skogen, forlater dem og kjører over dem. DET er bare sykt.
      Jeg skulle på russefeiring og pappa skulle ikke være hjemme. Det var rett før jeg ikke reiste, men vi valgte å ha henne på et kattepensjonat der hun fikk mat, varme og kjærlighet. Det koster ikke så mye, og det er så verdt det når du kommer hjem fra ferien din, om det bare er en helg eller noen uker vett kjæledyret ditt at du kommer tilbake.
      Jeg ble spurt nylig om jeg ville ta over en annen katt, men jeg kunne ikke. De vil ikke levere katten til dyrebeskyttelsen sånn at den får et nytt hjem, jeg er sikkelig fortvilet. Katten har jeg gitt et navn og den er kjempe kosen, men ingen vil ha den. Det er mye ansvar, men det er ikke så mye med en katt at en person ikke kan gi den bort eller noe om man ikke kan ha den lenger. Syns det å betale litt for at katten din skal få et godt hjem er en veldig billig pris.
      Håper folk tenker seg om før de får et dyr, hvis de heller vil på ferie og bare drite i dyret sitt, bør de ikke skaffe seg dyr!
      Bra skrevet!

    61. i Bangladesh raste en hel bygning sammen og 1200 mennesker døde i ruinene, og alt dette for at du skal kunne kjøpe billige klær, og så raser du for noen kattungers skyld. Lol

    62. Det er grotesk at noen mennesker kan holde på sånn. Snakk om å være kalde, hjerteløse idioter. Jeg skjønner ikke at de klarer å skrive fra seg ansvar så lett, de oppfører seg som at dyrene bare var søppel.
      En stor takk til engasjerte i dyrebeskyttelsen og lignende organisasjoner. De gjør en fantastisk god jobb!
      Jeg er selv medlem i dyrebeskyttelsen og støtter dem med en fast sum i måneden + at grasrotandelen fra min tipping går dit. Jeg er også tilgjengelig som fosterhjem for katter.

    63. Det er forferdelig hva mennesker kan finne på. For meg så er et dyreliv nesten like mye verdig som et menneskeliv…Skulle bare ønske det ikke fantes dyremishandling her i verden…

    64. Jeg blir så j*vla sur og lei meg når folk gjør det. Jeg har en katt og jeg elsker den , kunne aldri gjort noe så slemt! Har lyst til å jobbe med å redde dyr ogsånt ❤ de som putter katter i plastposer og gjør noe med dem bare for å dra på ferie er bare helt teit, Sett den på kattepensjonat da eller noen andre kan passe den , det er vel ikke så vanskelig . Tror ikke noen folk vet at dyrene ogsåhqr følelser. Elsker dyr❤

    65. Det er helt sykt hva folk gjør med dyrene sine. Jeg bor selv på en gård, der jeg er vandt med dyr. Vi har både katter og sauer. Når vi får kattunger, alt mellom 4-10 stk, så tar vi livet av noen sånn at vi har bare to eller tre igjen. Dette er for det beste, på vegne av både moren og kattungene. Nå vi reiser på ferie har vi alltid noen som kommer nedenom tunet vårt som mater kattene. Sauene er som oftest på fjellet og koser seg.

    66. Noe annet som er sykt som de som ikke steriliserer kattene sine bør tenke på er at folk som har store slanger som kjæledyr gjerne tar i mot kattunger når disse “gis bort” for å fore de levende til slangen sin… Så INGEN bør gi bort kattunger gratis, med mindre de kjenner de som de gir dem til!!!

    67. åååh herregud stakkars!! jeg hadde tatt de med meg hjem selv med en gang. familien min har selv funnet forlatte kattunger ute før, 3stk. det var tydelig at noen bare hadde kastet dem i fra seg. vi tok dem med oss hjem og vi har en av dem ennå, de andre ble gitt vekk til folk som faktisk hadde lyst på katt 🙂

    68. Helt enig med deg sophie! Det finnes så mye syke og slemme mennesker der ute. Helt forferdelig at mennesker kan behandle dyr på den måten. De har jeg absolutt ingenting til overs for! Håper de for et trist liv. Stakkars dyr:(

    69. Til Lutti som skrev over her: Normal oppførsel eller ikke, så skjer det, og det skjer ofte. Det er en grunn til at de fleste dyrevernssentre er fulle om våren og sommeren. Det er fordi folk har den forferdelige bruk-og-kast mentaliteten om dyr. Og ganske mange av dem, ja jeg nevnte i min kommentar her over om minst 3, torturerer på ett punkt dyrene. Enten av uvitenhet, latskap eller ondskap. Uansett, det skjer. Dette er faktisk ikke noe Sophie har overdrevet med! Snarere tvert imot; folk tar det ikke til seg. Når jeg tenker meg skikkelig om så kommer jeg på flere og flere episoder som omhandler uetisk avskafning av dyr. For eksempel var det noen som druknet en hund i min hjemkommune i fjor sommer. Ja og så har du jo den bilen som kastet ut en kattunge midt på en av Vestlandets lengste broer for en tid tilbake. Skulle kattungen bo på den broen da kanskje?
      Jeg lærte fordi jeg så det i media. Jeg skjønte at det nytter ikke å samle på kattunger. Mine katter er steriliserte, min hund er kastrert. Dette fordi jeg ikke ønsker å drive avl på disse dyrene, det finnes nok kjæledyr som trenger hjem fra før av. Mindre hjemløse/ uønskede kjæledyr = mindre dyremisshandling.

    70. Er derfor vi burde oppfordre regjeringen til og blant annet åpne opp for dyrepoliti og gratis sterilisering av dyr.

    71. Blir kvalm av å tenke på hvor egoistiske mennesker kan være 🙁 har selv en katt på 4 år, og kunne ALDRI tenkt meg å bare forlate henne for å dra på ferie. Vi har vært ute i god tid og fått plass til henne på et kattepensjonat(?) hvor hun har vært før og de som jobber der har erfaring. Vi har også sterilisert henne, da det finnes altfor mange katter i verden..

    72. Åå, herregud så så forferdelig! Jeg har en undulat og en katt. Katten fikk jeg av dyrebeskyttelsen, fordi de hadde funnet noen katter innestengt på en utedo i området. Jeg kjente en som jobbet der, og synes det var så forferdelig at folk gjør sånn, og fikk lov av mamma å få den! Glad i å hjelpe, å de andre ble også funnet et trygt hjem til. Ber alltid pappa eller mamma (skilte foreldre) om å passe på dem når jeg er på ferie med en av dem.
      Elsker at du er så opptatt av dyr, en av flere grunner til at jeg elsker deg!

    73. OMG, stakkars katte. Katte er jo bare den søteste og fineste skapningen her på jord. tenk å kunne gjøre noe slikt. Det er helt sjukt å tenke på. Jeg blir kvalm fordi jeg syntes så synd på de stakkars søte små som må lide fordi noen vil på ferie, og ikke orker å spørre naboen om de kan passe katta mens de er borte.
      Har katt selv og hadde begynt å grine om noe hadde skjedd med min lille søte pus (som snart er tretten år).
      Er bare så enig med deg Sophie, og jeg elsker måten du står imot dyremishandling, og jobber for å få stopp på det.
      LOVE YOU <33

    74. uff,Hvordan har folk hjerte til sånt?
      Får så vondt når jeg hører det bare,har så lyst til og gjøre det samme med dem som gjør det!Håper det blir fengsel straff for dette snart!Flaks er ikke alle mennesker dyreplagere,ivertfal alle som gjør det er helt syke i hode sitt!

    75. Så bra at du tar opp dette, grunnen til at du er en av mine favoritt bloggere er faktisk fordi du bryr deg virkelig om dyr! I nabolaget mitt var det noen som hadde tre katter, men de skulle flytte. Når de dro tok de bare med seg to av dem… Det var onkelen min som kjøpte leigliheten de hadde bodd i og han prøvde å kontakte dem for å si ifra. Men når han konfronterte dem om det prøvde de bare å snakke seg bort fra det, det var tydelig at de ikke ville ha han 🙁 Så det ble til at jeg og familien min tok han inn, men dessverre ble han bitt av en hund så hardt at det ødela begge bakbena hans, vi kunne velge mellom å amputere begge bena eller å avlive. Han lever ikke i dag… Han var verdens fineste katt som kom å la seg i fotenden i senga mi ofte om kvelden. Han var superkosete og BARE snill.
      Vi har en katt nå også som vi fant ute når hun bare var et par uker gammel, mest sannsynnlig forlatt av noen som skulle på ferie eller ikke ville ha kattunger.. Siden hun var så liten hadde ikke imunsystemet hennes utviklet seg ferdig ennå og hun var open for å bli syk, noe hun ble. Hun har en kronisk lungesykdom som gjør at hun er hele tiden tett i nesen og hoster ofte. I tillegg har hun ikke en helt “normal” atferd siden hun ikke fikk de to månedene med moren sin som alle katter trenger…
      Jeg blir kvalm av å tenke på at det finnes sånne mennesker som tror det er ok å bare forlate dyret sitt, eller å skade/misbruke et dyr på noe som helst måte.

    76. Om en ikke har mulighet til å ta vare på dyrene sine så vil jeg anbefale å sende de til Noa`s Dyreformidling. De er kjempe flinke til å omplassere dyr fort 🙂 de kan blant annet kontaktes på fb.
      ellers så vil jeg bare si at du er kjempe snill og ikke minst et godt forbilde for barn når det kommer til slike ting som f.eks. dette med dyr, Sophie! Fantastisk er du, rett og slett.. Ikke slutt og vær det 😀
      håper idioten som gjorde dette kanskje leser dette innlegget og skammer seg. Måtte denne personen brenne langt neddi helvette!

    77. Er så enig! Jeg blir rett og slett satt ut og tom for ord. Blir bare så utrolig trist men samtidig sint på at folk kan handle på den måten der!

    78. Jeg har katter selv og jeg elsker dem og gir dem mat,kos og de får være inne i huset og Alt! Men de er fordi jeg elsker dyr så høyt! Å når jeg leser dette får jeg tårer i øyene. Jeg kan ikke tro hva som feiler folk her ute i verden.

    79. Skjønner ikke at folk kan gjøre slikt, vi har to chinchillaer som vi ikke aner hvor vi skal gjøre av i sommer, men istedet for å dumpe dem, skal de på en slags “smådyrkennel” eller ferieparadis haha 🙂

    80. Jeg er vegetarianer(spise fisk fordi jeg må vokse), bruker ikke produkter som er testet på dyr og går ikke på sirkus med dyr (pels er uaktuelt selv fuskepels!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg