hjelp meg.

Tar en liten pause fra kjærestekosingen og skriver til dere om noe som har plaget meg lenge – dere husker den falske instagrammen som heter @ericajaquline som bruker mine bilder? Hun som har laget den har også laget flere facebooker hvor hun bruker mine bilder, på alle heter hun noe med Erica i navnet – det ekte navnet til jenta som har gjort dette er også Erica. Jeg la ut bilde av jenta som har gjort dette, og skrev til henne på facebook. Etterhvert svarte hun, og gjett hva hun sa? At hun skulle anmelde MEG for at jeg LA UT ET BILDE AV HENNE, når hun har laget så mange fake-kontoer av meg og skrevet dirty til gutter (dette har jeg bevis på). Det er krenkende for meg. . Hun blokkerer alle på instagram som anklager henne for å være fake, og hun har sykt mange følgere der. Jeg blir faktisk lei meg! 

Det verste er at når jeg først skrev til henne nektet hun på at hun hadde sett meg før å begynte å si at hun synes jeg er pen, men etterhvert skylte hun på en venninne, og så snakket jeg med venninna som fortalte meg at hun nesten ikke kjenner denne Erica engang. Jeg legger ut denne samtalen her, fordi hun fortjener at alle skal se hva hun driver på med. Om du vil anmelde meg for at jeg legger ut dette, så go ahead – identitetstyveri som DU driver med, er så mye verre.

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig å legge ut navnet til noen på nettet, bildet har hun jo også lagt ut på sin facebook. Så, gjør jeg noe galt her? Let me know.  Jeg ler meg foresten ihjel av kommentaren hennes ” är inte direkt avendsjuk på dig”. 

180 kommentarer
    1. skjønner ikke meg på noen folk, lite liv!! men stå på med bloggen!! en av de beste bloggene jeg leser! forresten du er sinnsykt pen :O

    2. håper det ordner seg for deg, dette er jo virkelig alvorlig og mener du har all rett i å skrive dette på bloggen din når det er snakk om noe slik.

    3. Fysøren så provoserende. Lag en stor sak over det med politiet, det har holdt på i lengere tid nå og hun er jo åpenbart stokk dum

    4. Etter å ha lest gjennom alt, syns jeg hun rett og slett fortjener å bli anmeldt. Hun er så oppmerksomhetssyk at det ikke er mulig! Hun har jo fått flere varsler og flere sjanser til å slette kontoene som er falske, men hun har jo ikke gjort det. Så Sophie, kjør på og anmeld henne. Selv om hun er nesten 15 og du 18, så spiller det ingen rolle. Identitetstyv er identitetstyv uansett alder, og hun er gammel nok til å vite hva hun driver med og vet at det er galt. Btw, fant bloggen hennes også!
      —> byericanylund.blogg.se
      Lykke til Sophie, du tar hun! Håper dette fikser seg 🙂

    5. Er ikke noe galt i å legge ut dette nei. Du har jo prøvd på mange andre måter, å noen ganger må vi bare ta noe som siste utvei!
      Jeg hadde gjort akkurat det samme! Stå på! 🙂

    6. Bare synd at dere begge har gjort noe ulovlig:(
      Du har ingen rett til å offentliggjøre bilder av henne her, selv om hun eller hvem det var gjorde det først?

    7. Jeg skjønner at du blir lei deg over at hun utgir seg for å være deg og snakker dirty til andre gutter.. som kan gi deg et dårlig rykte osv.. det er faktisk veldig dårlig gjort av henne..
      Men hvis hun selv har bilde du la ut på bloggen som profilbilde på facebooken hennes, hvorfor blir hun så sint for det? DU kinda gjorde henne mer kjent..
      Jaja håper du lykkes da, og finner ut av ting 🙂

    8. Har ingenting å si om at hun ikke lagde profilen, hun var til stede da den ble lagd å hun var vitne til det som da vill si at hun viste om det å hun viste at det var galt, noe som gjør henne like skyldig i alt dette.

    9. Med tanke på at hun hadde så lyst til å bli godt kjent kan det vel ikke skade at du gjør henne mer kjent som sitt ekte jeg vel? haha taperr

    10. Herregud, enkelte folk e bare syk!
      Håp du får fjerna ho, å at politie tar tak i det.. trur ikke det du gjør e ulovelig heller du har jo prøvd å få ho tel å fjern det på andre måta som å snakk med ho så når det ikke funk må man jo prøv andre ting!
      digge bloggen din, keep up the good work! 🙂

    11. Glemte å si : du synes jo som sagt at dette ikke er noe artig, så hvorfor gjør du det samme da? Du vil jo helt åpenbart ha oss på din side i denne saken, men dette er bare lavmål av deg. Dere begge skulle visst bedre….

    12. Haha, faen for ei kjerring.
      Syns det e helt greit at du legg ut både navn og bilde av ho, egentlig. Ho har lagt ut bildet og navnet sitt på internett av egen fri vilje, så det at du bruke det(ikke misbruke det)til å opplyse og videreformidle andre om ho syns æ i grunn e helt greit, mens det ho gjør som e identitetstyveri e en helt anna sak. At foreldran hennes blir “sint på dæ” får bare være demmes sak, haha! Det e ikke som at bildet hennes ikke fantes der ute fra før av. Og greit nok at du kanskje “hang ho ut” litt, på en blogg med tusenvis av lesera, men når ho misbruke navnet og bildan dine så har ho i grunn bedt om det. I allefall når ho har fått masse advarsla fra dæ.
      Syns du skal stå på ditt og gjøre det du føle e rett her! Good luck!

    13. Prøv å tenk på hvor mange folk du har på din side, og hvor mange hun har. Du kommer til å gjøre livet hennes til et helvette nå som du har lagt ut navnet hennes. Jeg vet det er sykt at folk gjør slike ting, men hun har kanskje et seriøst problem som vi ikke sjønner oss på. Det er mange som ser opp til deg, og det er ikke uvanelig at folk blir besatt av “kjendiser” som du på en måte er. Jeg synes mer synd på denne jenta, og synes du burde løse denne saken på en annen måte.

    14. For guds skyld da, anmeld henne nå i hvertfall. Selv om det blir henlagt har du bevis på at du har forsøkt å stoppe henne om hun anmelder deg.
      Det er så utrolig forkastelig å stjele noens identitet på den måten, håper du blir kvitt henne snart! Og har du prøvd å rapportere henne på instagram? Du kan sikkert sende en mail til dem hvor du forklarer problemet også.

    15. Legg ut bilde av henne hver dag til hun sletter kontoene. Hun kommer aldri til å anmelde deg.. Hahaha så jævli latterlig svensk fjortis!

    16. Fyfaen for en skikkelig B*tch ! Hun er jo rett og slett skadet i huet som skylder på andre, og gjør dette mot deg, hun prøver vel på å bli populær, mn det eneste hu kommer til å bli er en alle hater om de ikke allerede gjør det da men. Stå på Sophie du er sterk å så mye bedre enn hu, MYE bedre:)! Digger deg<3

    17. Hun prøver nok å lure seg unna. Du burde “grave” mer i saken og finne ut av det. Isåfakk ikke la hun komme unna med det.
      Heia Sophie Elise

    18. Du som sliter med psyken fra før, så gjør ikke dette ting noe bedre. Snakk med noen som kan ta dette på alvor, for sånt er IKKE gøy! Lykke til <3

    19. Hei Sophie!
      Skjønner hvor vanskelig du synes dette her og det kan umulig være noe hyggelig! Har lest litt rundt på fb-profilen hennes og der står det at hun har kontakt med faren sin bare noen få ganger i året, altså flere måneder imellom hver gang de møtes, så hvordan skulle det akkurat hende at faren hennes fikk vite om dette her og ble SÅ sint på deg når de knapt har kontakt? Hun har også blitt anklaget for å ha lagd falske profiler tidligere.
      Håper hun innrømmer alt til slutt og sletter hele greia, og ikke minst får den straffen hun fortjener! slik er ikke akseptabelt og jeg håper alt ordner seg for deg, fineste Sophie! 🙂

    20. Jeg synes du bare skal slutte å snakke med jenta, og heller la politiet ta over. Hvis hun har laget veldig mange kontoer, er det lettere om politiet får gå igjennom dette, gi henne straff og få slettet kontoene eller eventuelt veninnen om det var hun som gjorde det 🙂

    21. Hvis hun er ikke er fylt 15 år enda som hun sier, vil hun ikke bli straffet da det går under de fire straffefrihetsgrunner (jf. § 46 i strl). Så du bør sjekke fakta, før du begynner å uttale deg om evt. straff og straffeutmålinger. Men såklart kommer dette ann på om hun snakker sant eller ikke 🙂

    22. Nu har du faktisk gidd ho uendelig mye sjangsa. Ho har ikke vist noen tegn på at ho skal fikse opp i det så du må anmelde ho. Det e det eneste rettferdige å den eneste måten ho kan forstå alvoret i å stjele identitet.
      Digge deg Sophie , håpe det ordne seg det her <3

    23. Har vært falske profiler av andre Harstad jenter, men de la hele situasjonen bak seg. Men jeg skjønner deg utrolig godt, og jeg ville ha reagert ganske likt! Stå på Sophie!

    24. Okay, det er galt av henne å lage falske profiler av deg, men det gir deg heller ikke lov til dette. Det gjelder ikke hvem som gjør det verste, men det er om å gjøre det beste.
      Er skuffa over at du faktisk sank ned på hennes nivå å hengte henne ut på denne måten. Jeg skjønner at det blir tøft, men dette yrket er rett og slett selvvalgt og du vet det kommer med. Du har selvfølgelig ytringsfrihet, men ville det ikke vært kjekt å være det bedre mennesket i denne konflikten enn å faktisk være like ille som hun?
      I mine øyner ble du her i denne situasjonen hevngjerrig, og om du henger henne ut på denne måten igjen så er dette rett og slett mobbing.
      Du må stå på og du er et sterkt menneske, men vær så snill og ikke gi etter. Hun gjør deg bare til et dårligere menneske.

    25. herregud kor unødvendig at folk skal helde på sånn der, syntes synd på deg.. du får det nok fjernet.

    26. Tenk hvor mange bilder hun har lagt ut av deg i løpet av årene, det ene bildet du lå ut er INGENTING i forhold til det hun har gjort mot deg.. Stå på, la hun få svi.. Det der er noe av det verste jeg har hørt..

    27. Skjønner ikke hvorfor hun bare ikke indrømmer det med en gang. Jaja folk er rare.. Forhåpentligvis slutter man med fake profiler, det finnes alt for mange av dem:/

    28. prøv og rapporter henne. hadde en sak lignene bare med video med person som snakket og vi kom ikke videre med politiet. tror heller du får rapportere hu på fb osv og få noen til og hjelpe deg med det så det blir fjerna:)

    29. hahah for en saiko jævel hu erikca er. Du gjør absulutt ikke nok værre enn henne sophie! Anmeld hu for du får i værtfall ikke like stor konsekvens osm henne for at du har laget blogg inlegg, hu drivr med iddentitestyveri som er 100 ganger vørre enn å legeg ut et bilde av hu saiko jenta

    30. Er ikke noe vits å true med bot og fengsel, for det kommer ikke til å skje uansett. Hun er ikke en norsk statsborger å har ikke gjort noe galt i Norge, så politiet kan ikke gjøre en dritt. Jeg ville heller ha prøvd å kontaktet foreldrene hennes om dette, evnt gå til sak om oppreisning. Lykke til!

    31. Du bør anmelde henne, Sophie, det er ikke noe å lure på en gang. Hun har tøyd alle grenser, og hun trenger helt klart en skikkelig lærepenge. Du har vært så tålmodig og alt for snill nå, du bør ikke gi henne flere sjanser. Det her er sikkert utrolig slitsomt for deg, og hun har hatt sine muligheter til å slutte med det ho driver med, og jeg tror faktisk ikke et personlig brev til vil få henne til å stoppe. Så bare ta tak i det, og bli ferdig med det! Det er ikke sånn det skal være.
      Fool me once, shame on you
      Fool me twice, shame on me
      Fool me thrice, I’m a f*cking idiot.
      Håper det ordner seg, stå på med bloggen, du er flink! Ikke la noen bryte deg ned på det viset 😉 Stay strong <3

    32. dere bor i 2 uliek “stater” så du kan gå til poletiet i norge ja men de kommer ikke til og gjøre en dritt med det. hu bor et annet sted så er enig med og heller prøve go få kontakt med vennina hennes og få hu til og hjelpedeg eller finne familien. det kommer til og ta mye kortere tid og da skjer det kanskje noen en med poletiet! det kan ta opp til et halv år eller mer.

    33. Synes det er helt feil av denne jenta å lage fake profiler av deg å mishandle bildene dine.
      Men du blir ikke noe bedre av å ” henge ” ut henne her på bloggen, med navn og bilde. Det handler ikke om hvem som gjør det verste, eller hvem som begynner. Nå er du synket ned på samme nivå som hun. Selv om det hun har gjort er galt, så er det også galt det du gjør her.
      Og hun er jo 15 år, så hun kommer ikke til å få noe særlig til straff, men har du vært den mer voksne og modne i denne saken, har du nåkk gått rett til politiet, og de har løst saken på 1-2-3 får deg, og fått både hun og de fake profilene ut av ditt liv, pluss att hun får den ” straffen ” hun skal ha. Noe som sikkert bare består av advarsler og ” skumle” samtaler med politiet. Får det er det “Norges Lover ” mener er passende får denne jenta i forhold til alder. Og da lærer hun kanskje att sånt er ikke aksetabelt, og hvis hun gjør det igjen når hun er gamlere, får det større konsekvenser. Det er ikke opp til deg å bedømme om hun fortjener å bli hengt ut på en blogg med 40 tusen lesere, for det er også Ulovlig, uansett hva hun har gjort.
      At hun gjør noe ulovlig og krenker deg, betyr ikke at du får retten til å gjøre det samme med henne.
      Men forstår frustrasjonen din utrolig gått! Gå til politiet å få saken ut av verden. Det hjelper deg iingenting å legge ut dette på bloggen din. Det bare ødelegger livet til denne jent, som tydlivis ikke skjønner bedre selv enda.. En dag gjør hun nåkk det 🙂

    34. Det er selvfølgelig dumt gjort av henne å gjøre noe sånt. Men jeg synes ikke noe om å ta det opp på bloggen din, ser ikke at det er nødvendig. Anmeld henne og bli ferdig med det.

    35. Haha, jeg må rett og slett le av denne “Erica”. Du har faktisk ikke gjort så mye ulovlig av å legge henne ut her på bloggen. Greit at du kanskje har hengt henne ut litt, men det hun har gjort mot deg er mye verre skal jeg si deg, så tror ikke du skal bekymre deg over det. Ta tak i saken og anmeld henne! Det er bra du ikke bryr deg om at hun kommer med trusler om at hun skal anmelde deg, jeg tror ikke hun kommer så langt med det heller 🙂

    36. Du driver med nettmobbing av folk under myndighetsalder på en offentlig blogg met 40 000 lesere, det er creepy. Hvis hun anmelder deg til politiet så er det du som får smellen.

    37. Fytti! Jeg snakket med henne på KIK. Når jeg sa hun oppga seg for å være deg, sluttet hun å svare – haha, tragiske drittunge. Sikkert ikke tørr bak ørene engang!
      Anmeld henne, hun kan få syk konsekvens for noe hun sikkert anser som gøy 🙂

    38. Siden dette først og fremst handler om et mindreårig barn, så hadde jeg henvendt meg direkte til foreldrene. Det er beste måten å løse dette på. Politi, advokat og uthengig på bloggen er bare tull. Vær fornuftig og voksen…

    39. Synes dette er litt dårlig gjort av deg Sophie. Ja herregud, denne jenta har jo laget disse fake profilene og det er helt fucka av henne. Men tenk så mye hun skammer seg og angrer nå. Det at du legger ut hennes fulle navn og bilder av henne er jo rett og slett mobbing. Tenk på konsekvensene dette vil få i hennes liv. På skole, blandt venner osv. Det hun har gjort er GALT, men du trenger ikke vise det til hele verden. Det hun gjorde var faktisk mindre ille enn det du gjør mot henne.
      Gråter du hver gang du ser en ny fake profil online med bilder av deg på? Det tror jeg ikke.
      Jeg tror erica hater seg selv ganske mye og jeg håper virkelig at hun ikke blir mobbet av dette.
      Hun er mindreårig du er voksen. Jeg synes absolutt du skal anmelde, snakke med foreldre, osv. Fordi hun fortjener visse konsekvenser. Men å blåttlegge henne på denne måten synes jeg er barnslig av deg. For da vil dette henge over henne resten av hennes liv.

    40. Helt enig med Marte.. tror du det er mange sånn profiler der ute? å sånn som du blottlegger deg å gjør deg så offentlig på denne bloggen så ja.. sier ikke mer.. det finnes vell over 1000 sånn falske profiler av mange på nette.. men dette er drøyt av deg å dra den så langt som dette, å selv synke ned å henge henne ut med fult navn.!

    41. Å til dere som kaller henne hore?? – så dere kjenner henne? eller er det bare fjortisspråket som gir dere lov til å bruke dette utrykke i hytt å gevær?! djiies! -her er du like ille sophie!

    42. Hun fortjener jo å bli gjort noe med. Velger Sophie å legge ut fult navn, skal jeg si at det er rett. Sophie vet hva hun gjør, og hun er den ekte. Erica har blitt veldig populær av utseende til Sophie og det er jo feil ettersom hun bruker bildene til en annen person. Dette er ikke riktig.Synes dere det er dumt, vet jeg ikke hav jeg skal tro. Vedder på at du hadde freaka ut og blitt sur fordi en annen jente hadde tatt oppmerksomheten på en som ikke er den ekte. De som følger henne vet jo ikke at denne er fake. Jeg synes det er dårlig gjort av dere å si at dette er feil. Hvis det blir konsekvenser for dette, er det jo ikke deg det går utover. Synes Sophie gjør det rette, og støtter hun fult. Kjenner jeg blir irritert på denne personen selv om dette ikke har nor med meg og gjøre.

    43. Lykke til er vel egentlig ikke så nødvendig å si, fordi du kommer uansett til å knuse de i en rettsak!Så Utrolig provoserende at folk gjør slikt, det er helt uakseptabelt!
      Så peis på, synes du er rå 😀

    44. Jeg blir sint på dine vegne, herlighet for en egosentrisk drittunge.. Snakk om frekt, hun har virkelig ikke respekt for andre mennesker..

    45. Haha! så kvalmt! Lyser gjennom hele samtalen at det er hun som har gjort det – også skylder hun på sin såkalte “vennine” Uansett om de samarbeidet eller ikke, så er det identitetstyveri, og de vil begge få like høy grad for straff. Bare å anmelde dem!!

    46. Dårlig gjort! Tydeligvis så er du ett forbildet for henne og at hun ønsker å være deg, men da forstår jeg virkelig ikke hvorfor hun vil deg vondt.. STÅ PÅ! 🙂

    47. Jeg er en voksen person og jeg tror denne Erica har et stort problem som hun ikke helt takler selv eller vet om, men hennes foreldre bør kontaktes. Hun er mindreårig, uten å ane hva som er konsekvensene av hva hun har gjort. Leser litt høyere oppe i komentarfeltet at noen har “vandret”rundt i på face profilen hennes og at hun har minimal kontakt med faren , mens hun tydeligvis gir deg inntrykk av at hun nærmest er pappajente. Her skurrer noe, jeg tror hun trenger hjelp eller så er hun bare en intrigemaker bak sin PC uten venner kanskje. Som sagt var jeg deg lot jeg politiet overta, de vil ta kontakt med foreldrene og kanskje hun vil få hjelp hvis hun trenger det. Jeg tror kanskje dette er mere tragisk enn som så:) Skjønner at du er forbanna 🙂

    48. Hun er gal hun er sikkert ein stor fan av deg !! Siden du har våre så mye i media OSV.. Mn så da er du litt berømt på ein måte og så lager hun falske brukere de e jo egentlig heilt sinnsjukt !!!! Men vist eg hadde våre deg hadde eg blitt veldig lei meg men eg hadde sakt i frå til foreldra mine og eg hadde anmeldt hun til politiet……

    49. Dette er veldig taktisk av henne. Virker som hun bruker omvendt pskykologi. Hun får jo masse oppmersomhet og besøk på bloggen hennes nå.

    50. hun kan ikke anmelde deg for noe som helst, jeg vil tro du fant dette bilde på nettet av henne som du la ut på din blogg, å ettersom at hun har lagt ut bilde av seg selv på facebook eller instagram så kan alle bruke bildene som de vil..

    51. Håper virkelig dette ordner seg for deg, men ser ikke ut som noen andre har sagt det, så jeg sier det: det er VELDIG ulovlig å legge ut hele navnet til noen på en offentlig blogg/nettside om det er “uthenging”, som dette desverre regnes som, selvom du har retten på din side. Jeg ville lagt ut bildet på nytt med sensurert etternavn, så du ikke har noe som helst skyld på din side. Lykke til!

    52. Jeg må innrømme at jeg gikk inn på profilen hennes på facebook, og et mer begredelig menneske skal du lete lenge etter. Folk skrev ekstremt støtende ting på bildene hennes, og jeg fikk ikke inntrykk av at hun var en “populær” jente. Det hun gjør mot deg er utrolig feil, men håper du ser at hun også på mange måter er en usikker jente som bare vil være noe mer enn den hun er.

    53. Har lest gjennom formspringen som er fake.. syns virkelig synd på deg Sophie. Anmeld det, og la politiet overta. Tror ikke du får gjort så mye mer enn det, hun nekter jo.

    54. Om man ser igjennom bildene og de meterlange tekstene hun har skrevet på Facebookprofilen sin, som forresten er helt åpen, så skriver hun bl.a. at hun har ADHD og diverse.
      Jeg tror rett og slett bare at hun er litt dummere enn andre, men det betyr jo ikke at dette er greit.

    55. Ja, dårlig gjort av henne. Men er heller ikke særlig modent gjort av deg å legge ut samtalene. Det kan komme tilbake til deg. What goes around, comes around.

    56. sykt dårlig gjort! At ho kan gjøre nåkka sånn, og at ho ikje tar det særiøst når det går så langt.. Du burde vel høre med politi og sånn ka som e best å gjøre? Vess du ikje allerede har gjort det 🙂

    57. Jeg skjønne ar du blir lei deg.. Gutter som følger henne på insta kan jo tro at dette faktisk er deg også.. For ei dritt kjerring.

    58. Det er faktisk ikke lov å henge ut folk slik du gjør, Sophie. Hun ba også om at du ikke skulle si at det var henne som hadde fortalt deg det, men du legger likevel ut flere bilder med navnet hennes.
      Du kan risikere å bli politianmeldt slik du holder på.

    59. Det er ikke galt av deg og ta dette opp på bloggen din og det er selvsagt lovbrudd å lage falsk profil av andre. Men det er likevel feil å si at du har rett til å publisere et bilde av henne på bloggen fordi hun har det som profilbilde på facebook, bare fordi hun har publisert et bilde på sin profil betyr det nødvendigvis ikke at hun vil at helle Norges befolknings skal se det! En annen ting er at nå som du har nevt det så forstår de som leser bloggen din at denne profilen er falsk

    60. Ka i h*******? Ho anmelder deg! Kva tenler ho oppe i den tjukke skallen sin? Ho og vennen liksom? Haha, latterlig! Stå på Sophie, du er best!

    61. vel skjønner at hun vil være deg! men tror du burde gå rett til politiet, er ikke sikker men tror ikke du har lov til å legge ut bilde av hun selvom hun har lagt det ut på sin blogg!

    62. Sophie du burde slett dette innlegett for det er ulovlig å lege ut personlige detaljer om en person f.eks hele navne deres :s

    63. La politiet ta kontakt med foreldrene hennes og gå til full sak mot det. Slike folk er så uendelig kvalme. Som 16-åring ble det lagt ut et bilde av ansiktet mitt på en direkte stygg jentekropp som lå og onanerte, og folk trodde på det og jeg ble direkte mobba i over ett år pga. det. Gikk med dette til politiet, men de gjorde ikke en dritt. De gikk til avhør mot personen som la det ut, men etter det ble det ikke noe mer. Håper du har mer flaks enn det jeg hadde, for det har gått innpå meg så psykisk at jeg er helt paranoid uansett hvor jeg er. Det er ikke akkurat samme sak, men det går under falsk personidentitet ettersom han utga det for å være meg, så vet hvor jævlig det er. Er selv snart 19, og hadde gjort akkurat det samme som deg, så vil ikke se på det du gjorde som en umoden handling. Slike jævlige folk fortjener ikke annet en dritt her i livet uansett hvor psykisk ødelagte de tydeligvis er.

    64. Det er utroolig dårlig gjort av deg også da, å vise alle leserene dine hva personen heter.. tenkt på alle de haterene hun kommer til å få? Pluss at hun er 3 år (llernoe) yngre en deg??

    65. Haha! Det er det dummeste jeg noen gang har sett! Døde nesten da jeg leste samtalen. Herregud, kan ikke innrømme at det var hun som gjorde det! Jaja, bare gi faen i alle “haters”, de er ikke verdt det. Etter min mening er dette den beste bloggen jeg har lest, sjekker hver dag, du er god til å blogge og er langt ifra sånn jeg hadde trodd bare med å se deg. Du er så god på alle måter, stå på!

    66. Herregud for en idiot, hvis hun hadde vært litt smart nå hadde hun bare tatt ned alle sidene for lenge siden! Men du må passe veldig på hva du legger ut siden du er myndig og ikke hun, som betyr at du har mere “innflytelse” eller hva jeg skal si og hun kan annmelde deg for trakassering og mobbing (det blir mobbing hvis en av partene har større makt enn den andre). Det hun gjør er selvfølgelig værre! Men hvis hun startet sidene før hun fylte femten, er det også mye vanskeligere å få henne straffet og til slutt kan du sitte igjen med alt på deg! Bare en heads-up, det er jo ingen tvil om at du ikke har gjort noe galt, men ikke skriv noe direkte frekt mot/om henne offentlig er min annefaling! <3 Håper hun får en kraftig bot!

    67. Så på facebooken hennes, der andre folk anklager henne for å lage fake kontoer av andre folk. Så det er nok henne, og ikke venninnen:-)

    68. Og du “Marte” som skrev at hun var mindreårig, og at Sophie var voksen. Altså, man blir ikke plutselig voksen etter man fyller 18 år kjære deg. Man er MYNDIG.

    69. Hallo, kjære dæ. Ho gjør de tjo førr å få oppmerksomhet i fra dæ, sånn at ho sjøl bi populær. Noen menneska har ikke grense, og tenk at all oppmerksomhet e bra oppmerksomhet, til og med sykt negativ oppmerksomhet desverre. Eller så synes hun bare det er gøy å plage deg? Uansett, det er dårlig gjort av henne, og jeg synes nesten synd i henne samtidig som jeg blir sint.

    70. Det er tragisk av henne, men det er virkelig ENDA mer tragisk av deg å dele den samtalen med bloggleserne dine for å få støtte! Så sykt idiotisk

    71. Du trenger absolutt ikke være redd for noe her. Når man lager en Facebook profil, så godtar man at all informasjon og bilder er offentlig og kan bli brukt av andre, dette er fordi at Facebook ikke skal kunne bli klandret hvis slikt skjer. Det er for så vidt ulovlig å legge ut bilder av andre uten deres godkjennelse til det, noe jeg tror kan bli tatt alvorlig når du har en såpass stor blogg. Så du vil kunne få en bot om hun annmelder, men den blir ikke så veldig stor.
      Det hun har gjort er uansett mye mer alvorlig, for det er ikke lov å utgi seg for å være noen andre, og ettersom at du har masse fans, så vil de følge deg (da henne), og hun kan gi feilinformasjon og rett og slett drite deg ut på hvilken som helst måte hun vil. Det er ærekrenkelse av deg. Selv om hun da kan bevise at hun ikke har brukt profilene til å drite deg ut, så må du konstant gå med “redsel” for hva hun sier til andre, og du vet ikke hvordan hun bruker disse profilene, og da er det fremdeles ærekrenkelse. I tillegg er det identitetstyveri, noe som blir tatt veldig alvorlig og hun kan få fengsel opp til 2 år + bot. Og da en større bot enn det du får. Det blir straffet på samme måte som dokumentforfalskning, og det kan bli opp til fem år fengsel, an på hvordan bruken er. Dette kan bli henlagt når du har tatt “hevn”, for det blir ord mot ord, men mest sannsynlig blir din “hevn” lagt bort fordi du gjorde det du gjorde for å beskytte deg selv og din identitet. Men om du skulle få en liten bot, så gjør det absolutt ingenting fordi summen du får igjen fra denne jenten blir mye høyere, så det blir jo bare som om erstatningen du får bare blir mindre, om du skjønner.
      Det som er lurt å gjøre er å annmelde henne FØR hun annmelder deg. Og ser du skriver til henne at du har anmeldt henne, og håper det stemmer. Man skal ikke true folk for å få dem til å stå frem. I tillegg tror jeg det kan være lurt å komme “først til mølla” og da forklare hva du selv har gjort og hvorfor, og da legge frem alt av beviser og lignende for det hun har gjort. Da kan de få en forståelse for det du gjorde, og at du var redd da denne ideen kom opp i hodet ditt, og så ingen annen utvei. Da er det lurt at du har slettet innlegget.
      Dette er det jeg har forstått ved å lese på nettet, og det betyr ikke at alt jeg sier er rett, for jeg kan selvfølgelig ha misforstått noe. Men uansett veldig lurt å annmelde. Håper dette ordner seg 🙂

    72. Kanskje che den beste måten å reagere, men eg skjønne jo at du e blitt desperat, men når du fust har gått i kontakt med en advokat osv så trenge du che dra det lengre me å legga ut bilder og chatsamtaler. Du har stor inflytelse på mange personer og når du har det bør du tenka litt på konsekvenser, che bare for deg men for hu..
      Vetche heilt koss D komme te å gå me hu om någen år at dette blir tatt opp igjen. Og selv om det hu gjørr e galt for all del. E d litt domt at du kindoff ska gi na haters og henga na ut.
      Tja men så vett che eg koss du har det eller koss situasjonen e for deg så eg ska holda kjeft.
      Bare tenk deg godt om e alt eg seie 🙂

    73. Ikke for å være frekk, men nå skal jeg si hva jeg mener!
      Det hun gjorde var feil, men det du gjør er feil det oxo. Greit hun laget en falsk profil av deg, greit du har funnet deg advokat men du trenger ikke å dra detta lengre, det er flere toppbloggere som har gått gjennom detta men dem drar det ikke så langt som du gjør. Det at du driver å legger ut en samtale som er helt unødvendig og legge ut det blir helt på tryne kjære deg. Greit at hun gjorde det hun gjorde men hvorfor skal du gjøre det enda værre? For å få oppmerksomhet fra hele verden. Skjønner at du har kjæreste og at dem har skrevet dirty ting til andre gutter som er helt unødvendig men du er såpass gammel nok til å skjønne hvor detta kanskje kan ende. Det å legge ut en samtale mellom dere to og det at du lar andre få hele navnet hennes på bloggen det er bare sykt sier jeg bare. Hevner du deg eller? Da går det hvertfall ikke bra! Du har mange som leser din blogg folk fra andre land og dem vi har i Norge, det at du legger ut mye om henne på bloggen + samtalen med hennes navn det gjør at folk kan søke henne opp finne ut hvor hun bor og det kan skje noe ganske ille sier ikke at det gjør deg men det kan… man vet aldri. Så den dagen hun blir banket opp hva skal du si da? Yes endelig?! Du sier du er imot mobbing, du ble mobbet selv og mobbet tilbake så sier du at du har sluttet det virker ikke sånn.
      Det sitter 13 åringer kanskje yngre oxo og leser din blogg , sier til deg å du er forbilde mitt da tenker jeg; nei hysj… og jeg sier til dere der ute: VÆR DEG SELV OG VIL DU FORANDRE PÅ NOE NÅR DU BLIR ELDRE SÅ GJØR DET FOR DIN EGEN DEL IKE FORDI DEM ANDRE ER FORBILDE DERES OG AT DERE DIGGER DEM.
      Tilbake til deg frøken, håper du skjønner hva du driver med fordi du er ikke så mye bedre selv med å ta detta opp på bloggen. Hat meg så mye du vil fordi jeg la igjen denne kommemtaren men jeg håper virkelig hva du driver med. Og det at folk sitger her å skrover stå på osv. Dere burde skjønne hvor detta kan føre det kan gå så langt at det faktisk kan skje noe med denne jenta elise legger ut samtale om. Selvom hun var med å laget en falsk profil og skrev det og det så kan det fortsatt skje noe med henne, det og legge ut samtalen blir bare drøyt. Håper du skjønner poenget mitt.

    74. Jeg syntes synd på deg Sophie. Jeg har ikke vært i lignende situasjon, men mitt forslag er at du anmelder henne. Hvis du er helt sikker, gjør det. Fordi hun har laget en falsk identitet som er strengt forbudt. Det at du legger ut navnet hennes og bilde av henne er bare for å få henne til å slutte, og det et mye verre med en falsk identitet..
      Anmeldt dette og få en slutt på det, eventuelt hør med foreldrene dine om hva de syntes om en anmeldelse. De har sikkert råd til deg 🙂

    75. Ehh “Mathilde” haha når man er 18 år er man ansett som voksen OG myndig. Voksen-Myndig. Vet ikke din definisjon på det, men det kan være det samme. Og som myndig har man ett større ansvar enn som mindreårig. Man kan bli straffet på lik linje med en 30 åring. Og man må faktisk være “the bigger person” blandt yngre mennesker. Sånn er det bare.
      Og herregud at sophie (og noen av dere andre) ikke ser hvor på kanten dette er er helt sykt. Hun kommer til å få ett rykte på seg som vil vedvare henne lenge. Dette blir for meg lignende “amanda todd” saken, desverre. Jeg håper ikke det ender like ille.
      Jeg hadde respekt for deg Sophie. Jeg trodde mer om deg. Jeg trodde du var empatisk og forsto at livet ikke bare handler om deg selv og sminke. Jeg har sett på deg som smart, velreflektert og snill. Det du viser her er det stikk motsatte. Sorry ass.
      Håper ikke du har ødelagt ericas liv nå. Alle gjør feil og gale ting, spessielt når man er unge. Det Erica har gjort er jo galt, men hun ødelegger virkelig ikke livet ditt. Og mange av profilene folk har lagt ut av deg er mint like ille som disse. Erica har dritet seg ut, må du vise det til hele verden? Ericas omkrets vil ihvertfall snakke og tenke mye rart om Erica. Og når Erica møter nye mennesker vil de vite “åå det er hun Erica som lagde de kleine teite profilene”. Du kunne virkelig gjort dette på en annen måte, Sophie.

    76. Litt vell patetisk av deg å legge ut samtalen offentlig på bloggen din foran alle som leser den, DET var drøyt. Å det er like ulovlig å henge ut en person offentlig som det er å lage en fake profil. Å lage fake profil er normalt, get over it. Å henge ut folk er litt verre!! Skjerp deg Sophie. Du skjemmer deg ut!

    77. Synes du er ganske svak når du skriver om dette på bloggen. Akkurat som du trenger andre for å bevise det du mener er riktig. Jeg mistet litt respekten for deg. Kan du ikke bare la dette være mellom deg og jenta? Uansett så er det respektløst av deg, og utgi navnet og kommentarene fra henne.( Om det er så vitkig for deg å legge det ut, sensurer hvertfall navnet hennes) Dette er faktisk straffbart.
      Jeg forstår gått at du er frustrert over det hun gjorde mot deg. Men hvorfor involvere ALLE andre? Hva er poenget i det? Vil du bare trykke ned jenta enda mere? La det gå gjennom DEG og HENNE! IKKE ALLE ANDRE!

    78. Når man legger ut bilder av seg selv, må man faktisk tenke over at de kan bli misbrukt. Selv om dette ikke er lov! Med en gang du legger ut et bilde, har du faktisk ikke kontroll over det lengere! Det er det lurt å tenke over! 🙂

    79. Det mest komiske er jo at Erica vil være deg fullt ut. Lager fake profil, snakker til gutter hun syns er digg osv, latterlig at noen kan gjøre noe sånt! Anmeld henne uten å nøle

    80. Hadde Erica bare kunne sagt sannheten første gangen du spurte, så hadde saken vært ute av verden. Men hun har tydeligvis noe å skjule ettersom det skulle veldig mye til før hun svarte deg.
      Håper det ordner seg!

    81. Anmeld ho, ho fortjener virkelig ingen respekt! Ikke ha noen nåde for henne. Hvis du lar dette gå kommer det bare til å utvikle seg til det værre og du fortjener det beste!:) misunner virkelig motet ditt at du klarer å være så sterk, dette er jo faktisk identiteten din det handler om. Jeg hadde vært veldig redd men du klarer det som ingenting, du er veldig modig 🙂

    82. Den kriminelle lavalderen i Norge og Sverige er i hvertfall 15, så hvis hun ikke er femten enda (eller ikke var det da dette skjedde) slipper hun nok unna uten store konsekvenser. Du kan jo uansett vurdere hvor “streng” du vil være mot noen som er såpass unge. Jeg skjønner jo at det der er irriterende og ekkelt for deg, men hun har helt sikkert ikke tenkt så langt…

    83. helt ærlig så tror jeg ikke erica er helt frisk. og nå mener jeg ikke det slemt mot henne, men tror faktisk hun ikke er helt i sine fulle fem hvis du skjønner.. det er allikevel ikke ok å gjøre sånt som dette, men tror helt ærlig det hun trenger er profesjonell hjelp. anmeld henne så får hun kanskje den hjelpen hun trenger. stakkars jente

    84. Wow, hun der Erica trenger serriøst hjelp! Leste samtalen, og det er jo helt sykt mye hvor det skinner gjennom at hun lyger. Hun burde anmeldes og få sin straff for det! Dessuten på samtalen ser det ikke helt ut som hun er ved sine fulle fem, i og med at hun skriver forskjellig osv og lyver om ting som skinner gjennom. Hun kan jo ikke bare holde på sånn og lage fakeprofil osv av deg. Og du har ikke gjort noe galt i å legge ut bilde av henne, og samtalen. Folk bør jo få vite hvem det er, når mange kanskje har trodd at profilene kunne vært dine. Dessuten må folk vite hvem man skal passe seg for, så de plutselig ikke lager fakeprofil av andre også.
      Synes det er rett og legge det ut jeg Sophie! 😀 Stå på!

    85. Haha, så flaut når folk lager fake-profiler og aldri gir seg. Når du til og med er så seriøs, og sier ordentlig ifra om at hun blir anmeldt, gir hun seg fortsatt ikke. Man ser jo at hun lyver.

    86. Leste om denne saken et annet sted, og fikk så litt interesse for den.
      For det første er det ingen tvil om at hun bryter åndsverkloven i denne situasjonen.
      Dog er det faktisk ulovlig å legge ut andres navn på Internett uten deres samtykke iflg. personopplysningsloven. Er usikker på hvordan noe som dette hadde endt, hvis du hadde gått til sak mot hun eller anmeldt hun, men det hadde nok mest sannsynlig endt med at du måtte slette navnet hennes fra nettet, og hun måtte slette alle bilder hun har av deg.
      Det er flere gratis nettsider hvor du kan spørre advokater slike spørsmål, bl.a. gratisadvokat. Der får du nok bedre svar.

    87. Herregud, er det mulig. Slike mennesker er så ufattelig irriterende og de går meg på nervene. Håper for din skyld at noen tar tak i dette og hjelper deg med å fikse opp i problemene og gir denne jenta konsekvenser for det. Hun har tydeligvis ingen innsikt i hvor krenkende dette er for deg og det forundrer meg ikke om det finnes flere “offer”. Jeg har aldri opplevd noe lignende men kan sette meg inn i din situasjon og skjønne hvor frustrerende det er å ikke ha kontroll på materiale som omhandler deg selv. Denne evnen har tydeligvis ikke henne. Derfor burde denne saken bli behandlet av politiet (uten tvil, det er snakk om et lovbrudd) og i ettertid burde hun kanskje få hjelp til å sette seg inn i andres situasjon og ikke være så egoistisk. Jeg vet ikke hva hennes alder er, men det er klart at dette enten skyldes at hun ikke er moden nok til å forstå konsekvensene av dette eller så er det mye mulig at hun har et problem.
      Håper dette ordner seg snart! Og at du ikke sitter alene opp i det her.

    88. Ikke bry de om den bitchen sophie! hev deg over det! elsker deg, og så lenge du har denne bloggen vil folk alltid skjønne at du er du, og at sånne bitcher bare er misfornøyde med seg selv. vær deg selv! “är inte direkt avendsjuk på dig” du liksom..
      hun må jo ha problemer?

    89. ho har blitt mobba halve livet, har adhd, og skeive øya. ho e blitt beskyldt for å ha laga fakeprofila før, som tydligvis ikke va sant. æ skjønne godt at ho vil prøve å framstå som dæ! og på facebook profilen skriv folk til ho at ho e så stygg at ho burde dø.. æ syns det her e å gå for langt. la tvilen komme ho til gode og hæv dæ over det her

    90. Det denne såkalte Erica gjør er ulovlig. Der er faktisk straffbart å gi seg ut for å være noen andre på internett, og dette er også straffbart med bot. Tror det kommer på 2000 – 4000, vurdert på hvor ille situasjonen er. Jeg vet ikke helt om det du gjør er feil, men jeg vet vertfall at det HUN gjør er totalt feil. Dette burde du melde til politiet og få stengt disse fake profilene som hun lager, slik at det ikke misbrukes. Noe du kan prøve er jo også den nettsiden “slettmeg.no”, prøv der og se om du får kanskje fjernet det! Visst ikke, kontakt politiet visst du er ukonfortabel med det og blir såret, STÅ PÅ SOPH!

    91. Hei! Jeg synes absolutt du skal anmelde det! Jeg har opplevd lignende, å synes det er så ekkelt, så skjønner deg godt! Selv om hun bare er 15, kan politiet få henne til å slutte, og i alle fall prate med henne om det! Kanskje har de andre regler for slikt i Sverige også… Anmeld det! 😉

    92. Hahhaha, oh herregud vilken patetisk tjej.. nejnej, hon är nog inte alls avundsjuk på dig 😉 haha hoppas att det bli bättre snart! 🙂 du är bäst! 😀 <3

    93. Jeg vil bare si at du burde, som alle andre sier, anmelde henne. Det hun driver med er rett å slett ikke lov på noen som helst måte! Det at du henger henne ut, er igrunn ikke lov det heller, noe mange har påpekt, men jeg synes det er det eneste rette å gjøre. Du ber faktisk om hjelp å tips til hva du kan gjøre. Hadde du bare skrevet om du skulle anmelde eller ikke, så hadde ikke vi vist hva vi skulle gå ut ifra. Jeg synes det du gjør er det eneste rette, uansett hva lovverket sier!
      Å til alle dere som sier at det Sophie har gjort, ikke er lov, fuck dere! Enkelt å greit. Hun har gjort det hun føler er riktig, å eneste måte. Pluss at jeg leste lenger opp at Sophie har valgt dette yrket selv.. Ja, hun har valgt å blogge selv, men det er ikke hun som har valgt at hun skal havne på toppen, det er ikke hun som har valgt at hun skal ha så mange lesere som det hun har. Hun har valgt å blogge, ingenting annet!

    94. Denne Erica har jo utallelig med internettprofiler, både på facebook, instagram og ulike bloggnettsteder. En liten titt innom hennes ene facebookprofil viser at hun er nokså “kjent” for å tagge ulike mennesker hun egentlig ikke har noe med å gjøre.
      Jeg ville absolutt anmeldt henne, og ikke bare fordi det er ulovelig å stjele andres identitet. Du vil jo også gjøre henne en tjeneste ved at det kanskje går opp for henne at hun utleverer seg på en ganske feil måte.

    95. Den stygge lille dama der (Erica) Kan gå å legge seg i en busk og dø der… Hun er jo helt pære i den stygge hjernen hun ikke har en gang… Fy f… Hun ligger heftig tynt ann. Hun hører ikke til på det som kalles internett… ho er ikke god.

    96. nå har jeg sett på facebooken hennes, og på en av bildene hennes skriver hun litt om det her, at det er noen som har tullet med facebooken hennes og opprettet ting i hennes navn og tagget henne i div ting, osv..så det kan virke som at det er noe som ikke helt stemmer her..enten er den jenten uskyldig i det her, om hun er den hun utgir seg for å være på sin facebook konto, eller så er hun en tulling. Men hun virker ut ifra det bildet jeg tegner meg av henne, som nevnt, dersom hun er ekte, som en stakkarslig person, som har blitt mobbet osv.Så jeg håper du finner ut av dette og tenker på at det kanskje finnes flere sider av en sak. Tror nok det kan stemme at det er denne venninnen hun snakker om som kanskje er hovedpersonen bak dette her, noe hun skriver her selv og..som nevnt, på facebooken hennes står det hun blir mobbet, hun er altså ett lett offer og seff vil ikke venninnen innrømme det..

    97. Uff! Tenk at man kan gå ut med noen sånne påstander? Slemt gjort ;// Men heiia deg Sophie-Elise!! ♥

    98. Herregud, voks opp. Du kunne i vert fall holdt henne anonym, i stedet for å legge ut meldingene hennes + fullt navn. Syntes synd på henne, meldinger er ment for å være private, ikke for å bli langt ut til flere tusen. Du må nesten fikse problemene dine selv, du er 18, du burde vite bedre enn som så.

    99. HALLO, hun e bare 15!
      Alle gjør dommskap når de er i den alderen.
      Greit at du anmeller, men er du klar over hvordan du kan ødelegge livet hennes med å skrive sånt på bloggen din?
      Btw, sånn at du vet det: når jenter legger ut lettkledde silikon bilder av seg selv, så kommer bildene alltid til å bli missbrukt av noen, ALLTID!
      Men skjønner at du blir sint lizm

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg