drugs

Så akkurat på filmen wir kinder vom bahnhof zoo, (barna fra bahnhof zoo betyr det på norsk). Elsker den filmen, selv om den er sykt ekkel. Første gang jeg så den var på ungdomsskolen, og er veldig glad for det! Filmen er basert på en sann historie om en tenåringsjente i tyskland som blir avhengig av dop, allerde når hun er 12 år gammel har hun begynt med tabeletter og hasj, og som 14åring har det gått over til heroin.

Dette er en del av den grusomme virkeligheten som man gjerne lukker øynene for, og som man aldri snakker om på blogger. Grunnen til at jeg liker filmen så godt er nok fordi jeg selv har sett venner og bekjente i nærheten av meg komme på feil spor allerede i ung alder . . . Når man først er dypt inni det så virker det så normalt, og har man enda ikke dødd eller tatt overdose tenker man at det ikke er farlig overhode. Jeg vet at i filmen er det et ekstremt tilfelle, men alle starter en plass. Det er ingen som er født missbruker. Det begynner kanskje med hasj, og når man ikke får rusen man “trenger” av det lengre kan det gå over til noe sterkere, og slik bygger det seg på. Det jeg synes er så dumt er at når politiet kommer på skolene og informerer om dette sier de ofte ” hasj dreper og ødelegger liv”, så prøver man hasj og kan holde på med det i flere år uten at man dør, blir syk eller noen ting ( for man dør ikke av weed, men man endrer seg psykisk – det kan jo være nesten like illee. .). Derfor tenker man sikkert at politiet lyver om kokain, heroin, amfetamin og slike ting som faktisk er DØDELIG, for da har de allerede prøvd med å skremme noen bort fra hasj – da gjør de vel det samme med heroin også, right? Det er slik jeg tror det har bygget på seg i mange tilfeller iallfall.

Den filmen er skremmende, på en bra måte. Dere som ikke har sett den bør gjøre det! En ordentlig tankevekker.

 

 

absolutely love this picture

Drugs.

 

76 kommentarer
    1. Er faktisk mange som blir født misbrukere. Hvis du går gravid og ruser deg på feks. heroin helt til du føder, så vil barnet være avhengig av heroin når det blir født og vil etter kort tid få abstinenser og må avvennes.

    2. Utrolig bra innlegg! Jeg drikker utrolig mye og ofte og tenker at det ikke er farlig(røyket hasj før, men hukommelsen min ble så dårlig så jeg måtte bare slutte..) Folk starter å bekymre seg om meg men jeg tenker bare “Det er jo bare en drink”,skal se filmen,kanskje jeg får et wake up call! Elsker bloggen din<3

    3. Må se den nå! Ei veninne av meg holt på å dø av selvkutting rett før jul, men nå drikker hun…. veldig trist å tenke på. Hun har vært som en søster for meg… Det jeg håper på nå er at hun slutter å drikker! 🙁

    4. Røyker selv weed gjevnlig og har gjort det i snart 3 år. Er psykisk frisk, flink på skolen og har et godt liv 🙂 Ikke alle tar skade, men fint at du skriver om det Sophie! <3

    5. Hva syns du om at bloggeren Idawulff rakker ned på dere andrebloggere og gjør “narr” av dere? Jeg har aldri vært en spesielt stor fan av deg, men når Ida selv mener hun er så naturlig, har hun jo like mye restylane/fake hår osv som feks deg.
      det syns jeg er ganske latterlig av henne da

    6. For meg så røyket jeg kun weed, og alltid sagt nei til narkotika, fram til jeg ble forelsket i feil person, uten mål og meninger. Jeg var blind, og ble opphengt i en helt annen verden jeg aldri hadde vært i før. Aldri noe skikkelig heavy shit som heroin, LSD og sånne syke greier. Men det “vanlige” som speed,ecstacy,ghb,kokain osv. Noen ganger dopet han meg ned uten at jeg visste det. Da han stakk fra meg uten noen lyd begynte jeg og ruse meg alene. Jeg satt i 4 dager og ventet for jeg trodde han skulle komme tilbake, men det skjedde aldri. Jeg begynte og kutte meg på armene helt opp til skulderen nesten. En dag ble det nok og jeg tok for mye, jeg ble tvangsinnlagt på psyk. Dop ødelegger deg, det tar bort sjelen din. Du blir deprimert, mister venner, mister håp. Du blir en død person med puls. (om du er heldig) Skriver dette for jeg vet hvor lett det er og “bare prøve”, spessielt om man gjør det sammen men noen man stolte på og trodde elsket deg tilbake og alltid ville passe på deg. Men ta mitt ord. Det er virkelig IKKE verdt det. Jeg var en jente som alltid var blid, jobbet, trente, gikk på skole, hadde en stor leilighet ved sjøen. ALT ble tatt vekk ifra meg på et blunk på grunn av “Djevelen” … ALDRI kom deg inn i den sirkelen, du kommer deg neppe ut av den før livet ditt har gått i grus.

    7. digger at du skriver om sånne ting! Men et spørsmål til deg; Har du prøvd hasj, kjenner folk som har det osv, men siden du er så ærlig og åpen om det, så virker det som at du har prøvd det ut ? 🙂

    8. dummeste jeg har hørt. Les dette så får du høre historien til en 15-åring som har røyket hasj flere ganger.
      1. Jeg er ingen storrøyker av weed, men jeg har gjort det flere ganger. Hvorfor? fordi det er den diggeste rusen du kan få + at rusen er mindre skadelig enn alkhohol. Faktisk er den eneste relevante grunnen til at alkohol er lovlig og ikke weed fordi alkohol er gammelt og noe mennesker og til og med aper har brukt lenge. Weed kom ikke til Europa før på 70-tallet og det var ukjent for samfunnet. DERFOR ble det ulovlig.
      “Om alkohol hadde blitt innført til Norge først nå, er det stor sannsynlighet for at det også ville blitt oppført på narkotikalisten.” – Ung.no
      http://www.ung.no/oss/rusmidler/30260.html
      2. Jeg har ikke endret meg psykisk i det HELE tatt av weed.
      3. Her vil jeg fortelle om den eneste ulempen som finnes med weed. Weed kan forstyrre konsentrasjonen din litt. Det er alt – so what.
      4. Jeg må bare nevne dette, for nesten alle tenker at de som røyker hasj kler seg dårlig og får dårlige karakterer. Jeg kler meg helt normalt, og får over gjennomsnittet gode karakterer.
      Det var det jeg skulle si, håper alle har fått noe å tenke over

    9. glemte foresten å skrive at det aldri er blitt bevist at de som har prøvd weed går over på sterkere stoffer oftere enn det andre gjør;)

    10. Hei.. Dette virker nok veldig overfladisk og rart, men jeg lurer på hvilken bh størrelse du bruker? Jeg skal ta silikon men vet ikke hvilken størrelse jeg skal ha, så trenger noe å sammenligne med.. Brukte hele dagen på å gå i undertøysbutikker uten å finne ut av noe. skjønner godt om du ikke vil skrive det på bloggen, men om du føler deg komfortabel med det ville jeg blitt veldig glad for svar på mail!

    11. Vet du hvor man kan se filmen, og om den er tekstet på engelsk eller norsk? 🙂 PLIIIS SVAR!! Har veldig lyst å se filmen.

    12. Jeg slo opp med eksen fordi han etterhvert begynte å like hasj ett hakk for mye, som også førte til andre ting. Når vi først ble sammen gjorde han det av og til “casual” med et par venner av ham, det var stas å kunne rulle osv. Så sa han, “prøv et trekk. Bare ett”. Ok da. Tenkte ikke det var et stort problem, annet at jeg alltid sa jeg ikke ville blandes inn i det. Etterhvert når vi hang med de andre vennene, skulle de røyke mer og mer og etterhvert ble det til at vi dro der kun for å røyke og se tv, ikke si et ord. Jeg kjørte alltid, og sa at det begynte å bli for mye. Når han begynte å rulle seg en å for å dele når vi bare var hos ham for å ha en kjærestekveld, ikke engang for å “bare ha noe å gjøre hos kompisen”, ble det tydelig at han var mentalt avhengig. Han og kompisene fikk noen piller “med på kjøpet”, og testet det, og da var det nok. Jeg ville ikke ha mer med det å gjøre, jeg ville ikke liste meg rundt foreldrene hans og vaske klærene mine hver gang jeg kom hjem, så det ble slutt.
      Litt senere på året flyttet alle ut for å studere. Når han først var en som røyket, endte han opp med feil folk fordi de hadde noe til felles, ble veldig tynn, syk, fokuserte ikke på skolen men bare på drugs, og mistet skoleplassen etter noen måneder.
      Hasj i seg selv kan ikke drepe, men det gjør mye med mentaliteten og personligheten. Det kan være avhengighetsskapende og ødelegge for mange. Hvertfall når man må “skjule” så mye for andre, og man tenker på det hele tiden.
      Det er vel litt som f.eks. kaker og sukker. En eller to går helt fint, men flere til dagen over tid fører til overvekt og kan ødelegge livskvaliteten, selv om man ikke dør.

    13. Ingrid: Kanskje ikke bevist, men det har noe med å gjøre at man skaper seg et nettverk av folk som stoler på deg og kan selge deg sterkere saker. At man vet man kan få tak i det. Er man med feil folk og det er litt gruppepress i bildet, kan det fort utvikle seg. Tror ikke det er noen som hopper RETT på sterkere dop uten å ha prøvd andre ting først.

    14. Det går vel egentlig ann å bli født med en slik avhengighet, er mange som driver med det fordi foreldre osv har gjort det, eksFolk som har forfedre som var alkoholikere har større sjanse for å bli det selv. Selv mener jeg at det værste rusmidlet er alkohol, mest fordi folk ikke tenker over det og mener at “alle gjør det så det er jo ikke farlig”. Man blir avhengig av det også, og det gir jo så og si samme effekten. Synes at sterke alkohol saker burde være like mye ulovlig som dop. Å røyke weed er jo faktisk mindre ufarlig enn det er å drikke seg drita full på alle de rare tingene man finner ute 😛

    15. Elsker den boka. Arvet den fra moren min, og den er nå en av favorittbøkene mine (Den heter Christiane F. “Å være ung er forjævlig”)

    16. grunnen til at politiet sier at hasj dreper er jo ikke fordi det er så farlig at det dreper, men fordi det som du suier ofte begynner med hasj og når det ikke er strekt nok så går man over til noe sterkere som faktisk kan drepe! er jo ikke alle som går så langt at de går videre på sterkere stoffer, og da er det jo ikke farlig, men de alle fleste narkomane vil nok si at det det begynte med hasj og da videre på sterkere ting når hasj ikke er sterkt nok!

    17. Bra innlegg! Men må bare si en ting. Dessverre er det mange som er født “misbrukere”. Ikke noe de har valgt selv. Men mødre som drikker eller doper seg i svangerskapet. Ungene kommer ut og har abstinenser. En hard sannhet.. En forferdelig skjebne. Har jobbet med noen som har føderal alkoholsyndrom. Ligger i ordet. Veldig trist dessverre:( jeg er veldig i mot dop selv. Er dessverre mange som havner på feil kjør.. Utrolig trist og se på. Du har et valg hvis du ikke ble født misbruker så har du et valg! Du velger selv og ta den sprøyta eller røyke den hasjen. Er ikke alltid lett og mange som sliter med forskjellige ting som føler de ikke har noe valg, de føler seg kanskje alene og har det ikke godt, og ser ingen annen utvei enn og dope seg. Skulle ønske vi kunne gjort mer og ta de før de begynner..

    18. Vær så snill Sophie, oppfordre folk til å lese boka fremfor filmen! Den er en milliard ganger bedre, og en film kan aldri erstatte en så detaljert og gripende bok… Håper dette er en liten notis i neste innlegg 🙂

    19. BULLSHIT. Det starter ikke med hasj (cannabis), så blir man lei av rusen så prøver man noe sterkere så til slutt er du rett på sprøyta. Dette er til og med UNGDOM MOT NARKOTIKA som også mener :)Det har med miljøer der farlige dealere, samt andre, hardere stoffer som har med stor risiko å overdosere og dø. Det er der de hardere stoffene kan oppstå.
      Cannabis/hasj/marihuana, kall det hva du vil. Det er medisin, bevist at det faktisk kan kurere kreft og øke matlysten hos for eksempel personer som sliter med spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi. Og som er en avslappende rus du kun koser deg med med kompiser og hører på musikk for eksempel, tar livet med ro rett og slett.
      Folk i Norge er så trangsynte og skjønner ikke at dette er mye mindre skadelig enn alkohol for eksempel, til og med kaffe. Mye bedre å røyke enn å drikke seg sørpe drita for så og gjøre hærverk, fyllkjøre eller banke folk på gata. Selvfølgelig, skal jo ikke ta alle under samme kam, for mange drikker med måte, så da er det vel like greit da å bare røyke litt og bare chille? Selveste Snoop dogg, røyker jo hver eneste dag, er han på kjøret? Han er jo ikke død? Rihanna, Eminem, 50 cent, Wiz Khalifa. Alle disse røyker, kunne nevnt enda flere! Det er en plante, for fader.
      Takk for meg 🙂

    20. Og forresten, det er legalisert og avkriminalisert i mange land. Frankrike for cirka over ett år siden, legaliserte all narkotika. Og hva skjedde? Jo, kriminaliteten gikk betraktelig ned, mindre vold! Hvordan tror dere Nederland er da, da? Et land med mange narkomane fordi de har en sånn liberal kultur der de har hundrevis med coffeeshops?
      Og det er faktisk steder der det er forbudt med alkohol. Og dessuten så er nesten alt en rus, sukker som igjen fører til overvekt/fedme og klarer ikke slutte å spise dritt, alkoholikere og spiseforstyrrelser jeg nevnte forrige kommentar. Les dere opp på skikkelige fakta, og ikke propoganda.

    21. Hei
      Håper du leser boka ” Å være ung er forjævlig” av Christiane F. Den vil gi deg en mye dypere forståelse av hennes frustrasjon og desperasjon enn det filmen klarer å portrettere.

    22. Tobias: Kommer veldig an på personligheten til personen om man blir veldig påvirket eller ikke. Er man voksen nok og kan styre seg og røyke litt hver kveld uten at det påvirker livet noe særlig, så er det ikke noe farlig. Noe jeg selv gjorde mens jeg fikk gode karakterer på ingeniør-studiet. Blir man for opphengt i hele miljøet og tenker ikke på annet, og skal tøffe seg ekstra for kompiser i langemiljøet ved å prøve andre highs også, blir det forstyrrende på andre ting i livet og kan være farlig. Alt med måte.
      Det fysiske er ikke å ta mye skade av. Det er det psykiske, og som du sier, de farlige miljøene hvor det selges (en grunn til å legalisere).

    23. Vikig tema, som er viktig å ta opp; for ikke å glemme utrolig viktig å snakke om. Men reagerer likevel på det du skriver om at “Det er ingen som er født misbruker”. Det er overhodet ikke sant. Flere barn som blir født, er avhengige av narkotika/alkohol, fordi moren har misbrukt dette gjennom svangerskapet, og barna må derfor avruses etter fødsel; samt har lett for å falle tilbake når de blir eldre. Synes derfor det blir feil av deg å skrive dette, selv om jeg på mange måter forstår hva du mener og skal fram til. Dette er ikke ment som kritikk, men synes det er viktig at du har faktaene rett når du skriver om et så alvorlig tema 🙂

    24. Tar meg en spliff (weed) sånn i ny å ned sammen med venniner. Jobber vær dag å har ikke pådratt meg noen psykiske problemer. Så det med at weed fører til hardcore drugs er bullshit 🙂

    25. bra innlegg:) så dn filmen for ca 1 måned siden. Kristiane .f. utroli bra film og mann får virkelig se dn onde siden av dop.

    26. Feil, Sophie. Å være en rusavhengi er medfødt. Noen arver et gen fra deres rusavhengie foreldre. Det er fakta, du kan google det. Jeg for eksempel ble født abstinent fordi jeg hadde en mor som ruste seg mens hun gikk gravid med meg. Dvs, jeg var avhengi lenge før jeg ble født. MEN, jeg er ikke rusavhengi den dag i dag

    27. Er ikke det en bok også? Om det er det har jeg lest den (eller en lignende) og den er utrolig bra. Til dere som mener man er født misbruker, jeg tror Sophie tenkte mer på at en “normal” unge blir ikke født misbruker. Man blir jo påvirket av miljøet rundt seg, og det ser man jo klart. En person som henger med folk som ikke er i nærheten av rus/drikking og lignende har mindre sjanse for å starte enn en person som henger med folk som ruser seg ofte. Men jeg har selv hatt venner som har drevet med sterke ting, og aldri rørt det selv. Så det er inviduelt, som alt annet. Men som man kan se er det jo fullt mulig å bli født avhengig hvis en mor ruser seg mens hun er gravid.

    28. UNNSKYLD MEG – Dere som røyker og sier det er ok. Søskenbarnet mitt har røyket hasj i årevis og tok andre stoffet. Så ble han psykotisk og det gikk spesielt utover meg, moren hans og søstra hans, siden vi var de nærmeste. Han drapstruet meg, sendte trusler, ringte inn trusler osv. Jeg bor i en annen kant av landet og HATER å reise hjem tilfelle jeg ser han. Jeg tør ikke gå ut når jeg er hjemme osv. Jeg har i dag kuttet all kontakt. Hasj og dop ødelegger et menneske, og han vil aldri bli seg selv igjen..:(

    29. Synes du er tøff som tørr å blogge om temaer som ingen andre tørr å blogge om! Stå på Sophie:)
      Er selv på avrusning nå, skal være her i 6 måneder. Rusmisbruk er kategorisert som en sykdom. Her blir vi lært at det er en medfødt sykdom, men at det er noe som trigger det frem.

    30. Folkens.. Sophie sier ikke at ALLE som røyker weed går over til noe sterkere og dør. Men noen gjør det. Jeg kjenner en som bare skulle prøve weed en gang. Nå er han avhengig, røyker annen hver dag og blir nesten ikke høy lenger. Han må ha sterkere ting nå for å bli påvirket…. Jeg er redd for at han skal gå over til sterkere ting, for det kommer til å ødelegge livet hans. Jeg har selv aldri prøvd weed, så kan ikke uttale meg om hvordan det er, men det er i hvert fall slik det er med vennen min..

    31. Det er noen som blir født med abstinenser, pga moren har brukt narkotika under svangerskapet. Men skjønner hva du mener. Absolutt en film jeg vil se.

    32. Jeg håper virkelig du er klar over at det faktisk er folk som er født misbruker. Dersom moren er avhengig og bruker ruser seg masse under graviditeten, så blir faktisk ungen født avhengig av nakotika. Nok en gang viser du hvor mye kunnskap du har! Jeg håper virkelig at du i fremtiden sjekker faktaen før du skriver sånne ting. Du ligger tross alt høyt oppe på topplisten, og har flere tusen lesere hver dag. Ikke feilinformer dem! Takk for meg.

    33. Hei, bare sånn at du er klar over det er det faktisk mulig å bli født misbruker.. jeg blandt annet er det, derfor jeg velger å være anonym 🙂 min mor ruset seg når hun var gravid med meg. dette gjorde at jeg var avhengig av mye rart når jeg ble født. jeg måtte ligge på overvåkning, sov nesten aldri, noe spedbarn gjør, osv fordi jeg var en misbruker. så da lærte du noe nytt i dag å :p

    34. hei sophie, kjempebra innlegg, jeg synes det er bra at du holder det på et så jordnært nivå. Jeg lurte egentlig på om du kunne skrive ett innlegg om kostholdet ditt? ikke som ett sunnhetsinnlegg eller noe sånt, men jeg er nyomvendt vegetarianer og vil gjerne høre hvordan en annen jente på min alder løser alle probleme som lett kan oppstå f eks om du er gjest eller hva du vanligvis spiser til middag 🙂 tusen takk!

    35. Fristet og se denne filmen! Er viktig for ungdom og lære seg om slike ting!
      Men tenkte på noe i stad, du har skrevet på bloggen din at du veier 44 kg, veier du altså MINDRE ENN TCMN (46 kg) som nesten ikke har noenting på kroppen? 😮
      Også har du skrevet at du har lagt på deg 7 kg det siste året, veide du altså 37 kg i fjor? shit

    36. Jeg har hatt en kronisk nervesykdom hele livet. Dette gjør at jeg konstant er i smerter i hele kroppen, uten ett minutt fri fra smerte helvete. Bodde to år i Usa og fire år i sveits, og røyket hasj hver dag. Det er det eneste som funker på min sykdom å mange andre sykdommer også. Det er heller ikke fysisk avhengighetsskapende., noe som er bra. Så ikke fordøm alle som røyker, det er en plante skapt av gud. Ikke på linje med kokain og andre ting som kanskje kommer fra noe naturlig, men de tilsetter så mye farlig at det lenger ikke kan kalles naturlig. Nå bor jeg i norge og tar 3 forskjellige typer smertestillende hver dag. Disse gjør at hvis jeg spiser en brødskive, driter jeg ut to. Dvs at jeg bare går ned i vekt og aldri opp. Når jeg bodde siste året i sveits veide jeg nesten 60 kg, nå veier jeg nermere 30

    37. Jeg har hatt en kronisk nervesykdom hele livet. Dette gjør at jeg konstant er i smerter i hele kroppen, uten ett minutt fri fra smerte helvete. Bodde to år i Usa og fire år i sveits, og røyket hasj hver dag. Det er det eneste som funker på min sykdom å mange andre sykdommer også. Det er heller ikke fysisk avhengighetsskapende., noe som er bra. Så ikke fordøm alle som røyker, det er en plante skapt av gud. Ikke på linje med kokain og andre ting som kanskje kommer fra noe naturlig, men de tilsetter så mye farlig at det lenger ikke kan kalles naturlig. Nå bor jeg i norge og tar 3 forskjellige typer smertestillende hver dag. Disse gjør at hvis jeg spiser en brødskive, driter jeg ut to. Dvs at jeg bare går ned i vekt og aldri opp. Når jeg bodde siste året i sveits veide jeg nesten 60 kg, nå veier jeg nermere 30

    38. “Det begynner kanskje med hasj, og når man ikke får rusen man “trenger” av det lengre kan det gå over til noe sterkere”
      Dette er det samme som å si: når du ikke lengere får stoppet søtsuget av sjokoladen så bynner du heller med kaffe.
      Make sense much?

    39. Hei…Du, altså.. Noen er faktisk født misbrukere også.. Barn som har vært foster i en narkoman livmor fks..For og si det med sånne ord! Pappa’s kusine adopterte en narkoman baby, født med abstinenser og trappet gradvis ned.. Pga mora var narkoman når hun gikk gravid..Så jo, none er født misbrukere 🙂
      Heldigvis – det går bra med ho nå. Som sagt hun er adoptert inn i familien. Hun er kortvokst,og litt “ynre” i hodet enn hun egentlig er, men hun går på skole og har det helt fantastisk. Hun vil bli dyrlege assistent, og jobber fortiden i praksis hos dyrlegen der hun bor i Oslo:) Er kjempestolt av henne, og hennes biologiske mor er død.

    40. dersom en røyker, eller bruker dop mens en er gravid, kan faktisk ungen være født avhengig 🙂 så ja, er en del som blir født avhengige.

    41. I Afrika er det helt vanlig å røyke hasj mens du er gravid, og der ser man ingen skade på barna når de kommer ut av magen, og de fortsetter jo ikke å gi dem det når de er født. Det letter på morgenkvalmen og gjør at man kan spise bedre.

    42. søsteren min startet med tabletter når hun var 15, å hun driver med “det meste” nå, og nå er hun 26.
      Det er absolutt ikke artig å ha en i familien/ en som står deg så nær, som driver med dop. Jeg blir både deprimert og sur og lei meg på en gang. Ingen god følelse!
      bra blogg forresten!:-)<3

    43. Har sett filmen, begynnte å grine..
      Likte ikke når de var i senga begge to syke, og da de ristet sånn på beinan..

    44. Utrolig bra at du tar opp et sånt tema, spesielt når du har så mange unge lesere 🙂 Helt enig i at det er dumt hvordan politiet framstiller hasj.
      De aller fleste ser på hasj som helt uskyldig og noe som virker gøy å prøve fordi man ikke kan dø av det, men sannheten er at det kan ha større innvirkning på den psykiske helsen enn man tror.. Mange tåler det helt fint, andre blir sløve, deppa osv etter noen år. Men det er lite dokumentasjon på hva de faktiske konsekvensene er, så jeg som alle andre tenkte at “det er jo ufarlig, det står bare at man kan bli passiv osv etter mange år”.
      Jeg prøvde det to ganger i sommer sammen med mye alkohol i samme periode pga festivalliv osv, og fikk et angstanfall et par dager etter den siste gangen. Angsten slet jeg med utover hele høsten, og jeg har fortsatt angst selv om det nesten har gått over nå, etter over et halvt år. Jeg kunne ikke forstå hvorfor det skjedde, og fant ingen konkret sammenheng mellom engangstilfeller av hasj og angst da jeg googlet på norsk. Etter hvert googlet jeg det på engelsk, og da kom jeg plutselig over en masse diskusjonsforum med folk som hadde opplevd akkurat det samme (alkohol spiller også en rolle på angst).
      De aller aller færreste får nok psykiske lidelser/psykiske plager etter 1-2 ganger med hasj, men for min del var å prøve hasj den dummeste risikoen jeg har tatt. Dessverre overser mange de psykiske aspektene fordi det er så lite dokumentasjon, så man ser ikke alvoret før man eventuelt erfarer det selv. Men skjønner godt hvorfor folk prøver.

    45. Les boka også! Boka er minst like sterk, om ikke sterkere. Og om du er i Berlin, så er det utrolig å besøke stedene som er i filmen og i boka!

    46. De fleste som bruker tyngre ting enn weed klarer seg fint i hverdagen. Mange rundt meg bruker kokain og speed hver helg, og er helt klare i hodet, har en god jobb og en fin vennekrets. Bruker det selv noen ganger, og har ikke forandret personlighet eller noe av det du sier, noen klarer å kontrollere det 🙂
      syns det er bra at du tar opp dette temaet, det er jo ganske tabu å snakke om og jeg synes det er interresant hva folk mener om dette

    47. Hasj ikke uttal deg før du i det hele tatt har erfaring om det. vet du hva? kort fortalt hadde det ikke vært for hasj hadde jeg ikke vært i livet. jeg ønsket å dø fra jeg var 13-16 men da jeg begytne å røyke en av og til hasj som 16 åring klarte jeg å roe tankene og fått meg utdannelse og jeg har aldri opplevd noe negativt og jeg har røykt leenge men ikke ofte.
      husk at de te rforskjellig fra kropp,sinn til en annen kropp og sin 😉

    48. “Gateway-teorien” har blitt motbevist i studier utallige ganger. Man kan like gjerne sin at heroinst startet sin løpebane med morsmelk.
      Narkotika er forøvring et meningsløst begrep, som blir brukt til å stimatisere og mobbe brukerne av et ulovlig rusmiddel. WHO og Den Norske Negeforening anbefaler at vi går bort i fra begrepet narkotika og begynner å bruke begrepet rusmiddel om alle rusmidler.
      Det er ingen sammenheng i hvilke rusmidler som er lovlige eller ulovlige.
      Illustasjon fra The Lancet (riskoprofil og avhengighet): http://i.bnet.com/blogs/nutt-scale-of-drug-harm-from-wikipediasvg.png

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg