man går langt for litt brunfarge

Dette kommer til å høres ut som verdens dårligste grunn til at jeg ikke har blogget, veldig diva-tendenser. . I dag tok jeg sol for første gang siden august, og på toppen av det hele bestemte jeg meg for å kjøre på med en solariumskrem som har “tangle”effekt, det vil si at den er ekstra sterk. Jeg tok sol, følte meg helt fin, men nå mens dagen har gått blir jeg bare mer og mer solbrent, jeg blir med andre ord dårligere og dårligere. Jeg klarer ikke å ha på meg klær, jeg klarer ikke lage meg mat, se på tv (er solbrent oppå øyelokkene så klarer nesten ikke åpne øynene), jeg har blemmer, jeg flasser, jeg har feber og er varm og kald samtidig. Med andre ord, 99% av alle negative følger solarium kan gi, går jeg igjennom nå, haha!

Så der ble alle dagens planer avlyst, veldig synd å starte helga på denne måten såklart. . Men men, får håpe jeg er bedre når jeg våkner i morgen! Så har dere noen tips til hvordan jeg kan få solbrentheten til å gå ned? En spessiel krem, eller noen “kjerringråd” jeg kan ta meg i bruk av? ♥

192 kommentarer
    1. Aloe vera!! Det hjelper superbra! Vodka er og supert å bruke, så om du har det så ta det på plassane du er brendt, før du tar på aloe vera. God bedring <3

    2. først mange mange lag med aloe vera, så aftersun krem, og så er det egentlig bare å føre lag etter lag med aloe vera etterhvert som det tørker

    3. alovera gele, fynker utrolig bra !!!! smør på myyyye ikveld, så er solbrentheten, ihvetfall blemmene, bort til imorgen 🙂

    4. Høres skikkelig rart ut men det funker! du burde prøve å smøre naturell yoghurt på de stedene du er solbrent!

    5. du burde bruke aloe vera krem i fjeset der det er verst, som på øyet..seriøst..det hjelper mor asolutt allt..mamma pleier alltid å smøre det på meg om jeg har sår, eksem, eller noe sånt..det svir kansje litt.men det hjelper!…men siden det vil bli litt klissete å ta det på hele kroppen så bru aftersun også, men du burde prøve aloe vera..det hjelper til å med på forkjølelse..Ja, man kan spise det å !! 🙂

    6. iskald dusj, etterfulgt av aloevera i kaldt rom :p går over etter hvert. gikk igjennom det samma i sommer..

    7. Smør ansikte me after-sun gjevnli å bruk aloe vera på resten av kroppen, æ blir lett solbrent å da bruk æ nu after-sun å aloe vera:)

    8. Naturell yoghurt fungerer veldig bra! brukte det når jeg ble solbrent i Tyrkia i sommer. ha det på i noen minutter før du dusjer, et lite tips bare 🙂

    9. Du trenger fuuukt. Drikk MASSE vann, hold deg unna dehydrerende ting som alkohol og kaffe, drikk ENDA mer vann og smør inn huden jevnlig med den mest fuktighetsgivende kremen du har (gjerne aftersun).. Enkelte sverger til aloe vera-bestandige kremer.

    10. Som de andre sier – aloevera hjelper mot det meste! 🙂 Var i syden store deler av sommerferien og fikk hauger av sol, om jeg ville det eller ei. Aloevera var det eneste som hjalp ordentlig! 🙂

    11. Aloe vera funker, men bruk NATURELL yougurt, drit i om det er ekkelt, ble skikkelig solbrent i sommer og det gikk ned etter noen timer når jeg brukte yougurten! Anbefales på det sterkeste 🙂

    12. Du har hatt en så fin og naturlig brunfarge, ikke ta altfor mye sol så du blir jersey shore-tan nå da! <3
      elsker bloggen din <3

    13. Har hørt at du kan smøre yoghurt på steder du er ekstra solbrent, la det være på i 5 min for så å skylle av med kaldt vann! Har også hørt at det hjelper å dusje/bade i kaldt vann og smøre på aloevera selvfølgelig! God bedring Sophie, kjenner meg igjen på akkurat det her!

    14. Hei Sophie! Det skrives “spesiell” ikke “spessiel”, og “misforstå” ikke “missforstå”. Bare et lite tips! Stå på, digger bloggen din 🙂

    15. Mamma hadde akkurat som deg, det var forferdelig solbrenhet. Mamma brukte da en solkrem som heter VICHY det er en oransj farge på den. Det hjalp.

    16. Enten aloevera, og hvis ikke det virker kan du prøve med skiver av fersk tomat. Bare skjær tomaten opp i skiver og legg skivene der du er mest solbrent. Det kjøler ned og gjør sånn at det går fortere over. Så kan du skli tomatskivene fram og tilbake så du får den “saften” på kroppen. Da skal det gå over- gjorde iallefall det for meg! Lykke til 🙂

    17. smør deg mye med parfyme fri fuktighets krem. funker alltid for meg. Alo vera er også veldig bra for solbrentheten.
      Uff, høres virkelig ikke noe godt ut, håper du blir bra snart! <3

    18. Ikke smør deg inn med krem huden blir mer irritert noe som den allerede er. Ta deg et kaldt bad med kaldt vann 😉

    19. Ta en avkjølende dusj eller bad, altså i litt kaldt vann, ikke iskaldt, men du skjønner=P
      Det kjøler ned huden, mye mer effektivt enn feks en aftersun krem.
      Jeg pleier alltid å gjøre det når jeg blir solbrent 🙂

    20. Aloevera er alltid bra for solbrent hud, om det er direkte fra en aloeverablomst, eller fra en krem med aloevera, er det bare bra!

    21. det anne sa legg dæ i lonka vann..
      når du e ferdi bør du bruke en tykk foktighetskrem å la den tørke inn før du tar på dæ klær.. e et kjeringråd æ har brukt i 18 år 🙂

    22. agurker, tomater og aloe vera, smør deg inn la det tørke, smør inn på nytt legg håndkle eller noe annet på senga di, når du skal sove, smør deg godt inn og du kan dusje det av neste morgen. smertene er borte, rødheten har gått ned og du føler deg og ser mye bedre ut

    23. En litt dyr avkjølings-krem. Fungerer kjempe bra og avkjøler. Det føles friskt og du trenger ikke sminke for å føle deg vel når du har på en avkjølings-krem😘

    24. Bruker du ikke briller i solarium??
      Du kan prøve aloe vera, yoghurt naturell…..har du sånne nupper/eksem skal det å smøre tomat på være et godt kjerringråd. Ta en litt kjølig dusj, smør på med fuktighet.

    25. haha har sliti med det samme et par ganger
      det klødde som et helvete de to første nettene men hjalp med masse fuktighetskrem som man IKKE må gni ut, men bare legge det opp på huden, liksom rett fra “boksen”
      også blir det dessverre ikke bedre i morgen 🙁 ikke bruk sminke opp på det, det gjør VONDT
      du burde holde deg inne et par dager, pga kulde som forverrer alt, og solbrentheten går ikke vekk før om 3-6 dager :S kommer an på hva huden din tåler da..men lykke til
      digger deg uansett !

    26. Huff. Er det ikke vondt å presse puppene så flate? Jeg prøvde slik super-push-up bh ting, og jeg trodde jeg skulle dø! haha. følteste ut som om puppene mine ble skvist av en stor stein! :-p

    27. Ta på noe som kjøler ned og ikke irriterer… Om du ikke har aloe vera. Så må du ikke klø, det blir verre. Vet hvor jævlig det er å være solbrent. Har klart å gjøre akkurat det samme som deg faktisk!

    28. Det der er ikke mye lurt, frøken 🙂 Ta turen innom en salong og kjøp en god selvbruning. For eksempel fra St. Tropez den nyeste fargen som nettopp har kommet utpå markedet eller ta spraytan i et kabinett. Omtrent 95 % av rynkene kommer av sol og solarium – spesielt UVA strålene, men disse vises dessverre etter mange år, og da er skaden gjort og lite å få gjort med i etterkant.

    29. Prøv å dusjn i litt kaldt vann, eller legg deg i et kjørlig bad også smør deg inn med alovera etter på, eventuelt en god foktihetskrem. Aner ikke om det funker men verdt å prøve? 🙂

    30. Jaja, er du så dum så er du så dum. Aloe vera er et godt tips som jeg ser flere som har kommentert også har nevnt. God bedring!

    31. Dette høres ganske ekkelt ut, men det hjelper å smøre
      naturell yoghurt på, broren min ble sol brent i Tyrkia i sommer (veldig solbrent) da sa de på hotellet at vi skulle ha naturell yoghurt på det, og det hjalp faktisk!

    32. Aloe vera pleier å funke for meg når eg blir solbrent, pleier ikkje ta slarium då, men det burde vel gå for det samme. Smør deg mykje og ofte, og gå med lause klede.

    33. For meg er det aloe vera! Jeg husker da jeg var i Måndalen hos bestemor og bestefar om sommeren i 2010. Da lekte jeg og de 3 søskenbarna mine sisten og jeg skulle klatre over gjerdet da jeg kjente det ‘brant’ litt over leggen min og det var en brennvesle.. jeg begynte å klø til jeg kjente at det var prikker over området jeg ble brent. Jeg gikk inn til bestemor og hun har vært hudlege! Hun hadde en frisk aloe vera plante som jeg kunne smøre litt på området! Og det funket;)

    34. Aloe Vera har jeg hørt funker.
      ta en kald dusj, jeg vet ikke om det hjelper, men det lindrer smerter ihvertfall! 🙂

    35. Smør yoghurt der du er verst solbrent, dette tilfører a-vitamin og kjøler ned huden 🙂 funker hver gang !

    36. Hudkreft er en av de farligste kreftformene man kan ha! Det er svært alvorlig og høy dødelighet. Når du tar så mye sol og attpåtil bruker Tingle-holdigekremer for å bli “superbrun,superfort”, så ender du opp med alvorlige forbrenninger som øker faren for hudkreft i stor grad! Ta heller litt og litt sol AVOGTIL om du absolutt må, men spraytan/selvbruning er en mye tryggere og ufarlig måte å bli “barbie” på! Du burde vite bedre.. Det der er farlig.
      -Nå som skaden har skjedd bør du bruke aloevera og en tykk fuktighetskrem. Du som er så glad i å bade bør legge deg i lunkent/kaldt vann og la huden lindres før du smører deg inn.

    37. Åh, så synd du er litt solbrent da, huff og huff!!
      Fyfaen, greit du er solbrent og at det kanskje er litt vondt ogsånn, men tenk på folk som faktik har alvorlige smerter, eller slikt. du klager jo for ingenting, og du er så utrolig redd for små ting. Solbrent har alle hvert engang, og det går over. tenk på folk som virkelig har alvorlige sykdommer osv, så sitter du å klager på at du er solbrent etter noe du har valgt selv.
      stopp å klag, du overlever

    38. Gjorde akkurat samme feilen, men akkurat samme kremen, haha.. bruk aftersun, solbrentheten min gikk over samme natta, og jeg ble brun i stedet! 🙂

    39. Bruk AFTERSUN! Funket vertfall for meg da jeg var i Tyrikia i 2 uker og ble svidd etter 2 dager i sola…Ble svimmel og syk i 2 dager og drakk masse vann og brukte aftersun. Den gjord slik at det røde ble brunt og at de solbrente plassene gjor mindre vondt, noe av flassen flasset av og noe gjevnte seg ut og ble en brunfarge og huden ble mykere! Creamcooler(?) er noe som får huden til å kjøle seg ned på de solbrente punktene og gjør ikke vondt når man tar på det etter noen få minutter. Prøvd begge, anbefales!

    40. Kald yoghurt, lover deg! Brukte det i Tyrkia nå, var vanvittig solbrent, så ble anbefalt av en å prøve det. Lindrer såå masse! Og aloe vera krem i tillegg

    41. Ser fler har skrevet det, men alovera gele, tykt lag, flere ganger om dagen. Hjelper alltid meg. Om du finner så kan du også kjøpe en alovera plante, den lindrer veldig, og er ikke tilsatt noe, du presser bare geleèn ut av planten og rett på huden.

    42. Aloe Vera! Smør deg ofte og hold huden så fuktig som mulig hele tiden! Får håpe du blir bedre da! 🙂

    43. Når jeg var i Tyrkia i sommer kjøpte vi noe som gjorde at nesten all smerten forsvant i løpet av natten når vi tok på på kvelden. Kjøpte den på et apotek. Men det er jo Tyrkia da. Alovera funker jo. Hørte at sitron hjalp. Men det syntes ikke jeg, men vet ikke om vi gjorde det rett. Bade i melk?? XD

    44. du bruker AfterSun med Aloe Vera i ❤ det funker!
      du kan ta det på deg først før du skal legge deg og så når du våkner dagen etter tar du på nytt lag. når det et gått inn i huden smører du på enda mer 😉
      har selv gått igjennom det å bli solbrent etter sol, men det gikk vekk etter 1-3 dager!

    45. Vet ikke om noen har sagt det enda, men faktisk rømme eller yoghurt skal faktisk hjelpe VELDIG! mye bedre enn alo vera 😉

    46. Hei. Min kusine tok sol før ballet og klarte å bli solbrent. Hun hadde det ganske vondt. Det du må gjøre er å smøre kald yougurt(naturell yougurt) der du har sol brent. Ha det på en stund gå i dusjen dusjen og skyll det av. Dette skal hjelpe mot smertene. Dette høres veldig rart ut men det hjelper.

    47. Hei. skrev en kommentar i stad om at yougurt hjelper. Merket at jeg hadde skrevet feil i en av setningene. Dette skulle stå: der du er solbrent.

    48. Know the feeling! Aloe vera og fuktighetkrem er mitt beste tips. Utrolig kjipt med blemmer, det er noe man kommer til å ha merke etter livet ut, jeg fikk det på brystet og nå har jeg masse føflekker og ujevnheter. Man må virkelig være forsiktig med denne solen altså 🙂 “God bedring” :))

    49. alovera!! jeg tok en gang sol i 26 minutter eller noe, og da jeg var ferdig så jeg at det var et annet solarium som sto på. Så jeg hoppet inni det uten å vite hvor lang tid det var igjen. resultatet var at jeg ble sinnsykt solbrent, men jeg smurte meg inn med mye alovera hele tiden resten av kvelden og neste dag var jeg blitt kjempe brun 😀 <3

    50. Skal du ikke bruker briller i solarium?
      Et kaldt bad uten noe spesielt i vannet, etterfulgt av aftersun evt. Aloevera eller aftersun med aloevera.
      Men helt ærlig, den som tar sol er ikke særlig smart. Men du har sikkert vurdert konsekvensene, får bare aldri sagt nok hvor dumt solarium er. Og slapp av, sier det til vennene mine og.
      Lenge leve snøhvitnordmenn, kommer fra rehabliterende kreftpasient som hadde solingsforbud i sommer. Det går helt fint å være hvit altså, det er minst like pent!

    51. Håper du lærer litt av det her og ikke gjør den samme feilen igjen.. Det er faktisk mulig å få hudkreft, selv om man alltid tror at det aldri rammer en selv. Pluss at huden blir solskadet og at man blir rynkete og ekkel når man blir gammel. Isj.
      Men ja, bruk aloe vera-krem (hvis du finner en med 99% er den best) og naturell yoghurt som mange andre har skrevet, og gjerne sånn spesialkrem man får på apoteket mot solbrenthet, hvis du finner det på denne tiden av året.

    52. Haha akkurat det samme skjedde med meg! Har ikke turt å ta solarium siden den gangen! Men noe som funker veldig bra er alovera! Jeg hadde 2.gradsforbrenning men etter en dag med alovera var jeg ikke solbrent lengre! :p

    53. Jeg har hatt 2.grads forbrenning før etter å ha solt meg, og det hjelper med masse aloe vera og yoghurt naturell 🙂

    54. Smør på kald naturell yoghurt, med en skje der du er solbrent. La det kjøle deg ned en god stund før du tørker det av. Det gir en veldig god, kjølig og lindrende effekt!
      Et must når man er solbrent i syden værtfall:)

    55. yoghurt naturell skal virke! Jeg var på Kreta i to uker og etter den første uken hadde jeg nesten andre grads forbrenning i ansiktet, det var bare på grunn av at jeg ikke smører ansiktet og det var helt syk sterk sol. Så jeg måtte ligge under parrasoll den siste uken! Men min mor sa at yoghurt naturell kom til å funke. Jeg tok det på om kvelden, og morgenen etter så jeg tydelig forskjell! 🙂

    56. Anbefaler å ikke ta sol så lenge til å begynne med 🙂 Bedre å ta 20min en dag og 20 min en av de neste enn 40min med en gang..ellers holder jeg med de andre: aloe vera hjelper 🙂

    57. Aloe vera er ganske bra , bruk den de stedene det er verst . Den roer ned. Ble også litt solbrent i Gran Canaria da jeg var der , brukte after sun , sov med det en natt og så var det borte ! Gå fra liten faktor til høy!

    58. Er det virkelig vits å gå så langt med å vise kroppen din for å holde antallet ditt med lesere oppe?

    59. Det er nok ikke verdt å ta solarium,som du selv har erfart nå så er det utrolig mange ting som kan gå galt, men nå skal jeg ikke kjefte heller =P
      Alo Vera synes jeg hjelper når man er solbrent.
      God bedring da

    60. Stakkars :’/
      Du burde ta aftersun alovera!
      Det får du kjøpt på apotektet,vertfall her i Skien:) <3

    61. jeg vil anbefale deg alovera eller tomat. Når man er solbrent, flasser, har soleksem osv hjelper det å smøre ferske tomater på huden, det kjøler det ned og hjelper faktisk. Prøvde det ut i sommer når vi var på ferie for jeg ble så sinnsykt solbrent. Vet det høres rart og ekkelt ut, men om du virkleig vil lindre smerten er det det jeg annbefaler. Håper virkelig det det går bedre med deg idag isåfall! 😀

    62. Da jeg var solbrent på ryggen og bena i sommer, smørte jeg på yoghurt, og det føltes utrolig kaldt og deilig!! Naturell da…

    63. hva synes du om betinabf sitt innlegg om pels? hun skriver at hun synes fake pels er ekkelt og at det er de som produserer pelsen sin feil, ikke hun som er kjøper…
      lyst til å høre din mening! 🙂

    64. Ser mangen tipser om aloe vera, og jeg sier det samme 😉 litt kjølig bad også Aloe vera + evt. aftersun. Lykke til Sophie ;-D

    65. Lurer på om du har fått andre grads forbrenning på kroppen, med den beskrivelsen du gir virker det slikt. Man får vannblemmer(ikke sprekk eller rør de!!), jeg ville anbefalt deg å gått til lege faktisk. For andregrads forbrenning kan være farlig.

    66. jeg sliter masse med solbrenthet siden jeg nesten ikke har fargepigmenter (go ginger) men når man er kraftig solbrent anbefalr jeg å smøre ofte men litt tjukt lag men alovera eller aftersun med alovera 🙂

    67. Hei
      Utrolig trist å høre at du har blitt brent såpass ille. Grunnen til at du ble mer og mer brent utover dagen er fordi om du ikke kjøler ned huden etterpå så fortsetter den å brenne deg (som med kokte egg, skyller du de ikke i kaldt vann etterpå så fortsetter de å koke). Hvis du blir brent igjen en gang så smør på noe avkjølende eller ta deg en kjølig dusj så fort som mulig
      Smør deg med aloevera, det hjelper. Gjør ikke noe om du smører deg ofte
      Lykke til og god bedring

    68. Hei jeg var sånn sykt solbrent en gang og da sa folk det hjalp med yoghurt på der det er verst å jeg prøvde det på foten for det var der det var verst og det hjalp faktisk for det er melke drivende eller noe sånt så det hjelper mot solbrent tydelig vis så det kan du prøve det høres veldig ekkelt ut men det funker og demper der det svir. Håper det funker♥♥

    69. Aloevera funker alltid ( selvom jeg aldri har brukt det siden jeg ikke har blitt solbrent før )
      xD

    70. Yoghurt Naturell hjelper utrolig mye. Jeg ble utrolig solbrent på ryggen når jeg var på ferie i tyrkia sist sommer, og da var det så gale at jeg klarte omtrent ikke å bevege på meg. Men etter at jeg tok Naturell på ryggen og hoppet i dusjen 10-15 min etterpå, så var smertene så mye mer uutholdelig. Funket fett!
      Så satser vi på at du ikke ligger å lenge/mye i solarium etterpå. Har aldri vært i et solarium i hele mitt liv, og er så glad for det siden jeg ikke trenger å få rynker/skrukkete hud før 50-alderen om jeg tar vare på huden min 🙂

    71. Alovera GEL 99%! rett fra planten er det aller beste!
      Ingen over, under eller ved siden av. Denne gelen gjør underverker for solbrent hud!

    72. Aloe Vera!
      HELST helt ekte plante, har du en mor, eller om hun har noen venninner kanskje, som har aloevera plante? Har selv aloeveraplante, og den er helt fantastisk. man kapper bare av en stilk og gnir saften/geleen på huden. Hjelper veldig bra.
      har du ikke ekte, kan aloe vera gele på tube funke, selv om den ekte er desidert best.
      Hvis noen har noe førstehjelpsskrin liggende, hender det at det ligger poser der med “burning gel”, de kan også fungere veldig fint.
      ellers så er det skummelt siden brannblemmene kan gå i stykker og bli til åpne sår som gror sent.
      Har selv en liten tass med et brannsår på en finger, som hendte for en uke siden, men såret er nesten likedan enda 🙁
      Sannsynligvis har du ikke like store brannskader som det lille merket han fikk på fingeren,
      men god bedring, håper du blir bra snart 🙂

    73. Når jeg blir solbrent i norge, så bruker jeg å skjære opp agurk i skiver og legge over. Det er kjølende og blir ikke så irritert! Men om det funker ved å bli solbrent via solarium vet jeg ikke. Men det er veldig godt med nå kaldt på kroppen når du e solbrent.

    74. Alovera hjelper sikkert:) men har sakt det før, og sier det igjen. holddegunnasolarium;) jeg lover, det er så mye bedre!

    75. After sun!! klæsj på veldig mye der du er solbrent,Gjør det flere ganger om dagen så går det over veldig raskt. Det står på boksen at du bare skal ta det en gang og alt det der. funker ikke, klæsj på!! Alovera fungerer over lengre tid. Ikke over kort tid. AFTERSUN er best i ditt tilfelle 🙂

    76. fyll badekaret ditt med melk og ligg der i 20-30 min ! det føles himmmelsk og soolbrenheten vill gå ned.

    77. vet hvordan du har det. skjedde akkuratt det samme med meg når jeg var i USA i sommer. fikk tredjegrads forbrenning av sola der nede.. hjalp å smøre seg inn i youghurt faktisk og masse aftersun krem 🙂
      klem

    78. i sommer var jeg så “heldig” og fikk første grads forbrenning på hele ryggen. Det som hjalp da var; å sove med en kaldt hånklet for å lindre smertene! hjelper faktisk

    79. Hahaha! gjort akkuratt det samme selv! tok en time med sol, og var så brent, kunne ikke gå på skolen på flere dager .. beste tipset er å smøre deg med aloe vera, drikke masse vann og gå med lette klær/ bar hud
      – mari <3

    80. huska eg og brukte en krem med sann tingle-effekt en gang. e det verste eg har opplevd! vart HEILT rød over heile kroppen, svei som faen og var faktisk heilt jævlig..

    81. siden du holder på med sol og sont, eller har gjort det før da, trudde jeg du viste at du ikke skulle gjøre det :s hvis du blander aftersun krem med alovera som har ligget i kjølskappet så har den en avkjølende efekt som trekker seg inn i huden og kan gjøre det bedre, man tenker kanskje at solkrem er jo bare for og ikke bli solbrent der og da men det funker

    82. AloeVera PLANTE! Fersk AloeVera rett fra planten er 100 ganger bedre enn de på flaske. Var i syden for en uke siden og blei skikkelig solbrent på skuldrene, men det gikk bort når jeg tok på Aloe Vera fra plante! Håper du blir fort bra igjen, høres rett og slett helt jævelig ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg