ikke støtt det

Så at en blogger som er ganske kjent hadde anbefalt leserne å dra i seaworld om de skal dra til mexico. . Jeg vil bare si med en gang IKKE gjør det, jeg er ganske sjokkert over at en blogger som har påstått hun er så imot dyreplageri, pels og alt mulig kan anbefale noe slikt. Jeg blogget en del før om hvorfor dette er så grusomt, men dere kan se i kategorien min som heter “hjertsaker” om dere vil ha mer info om dette. Jeg ble direkte lei meg av å lese det, jeg vet jo hvor stor påvirkningskraft en blogger kan ha på leserne sine . .

Det ser sikkert veldig idyllisk ut, men aner dere hvor grusomt det er og hvor mye delfinene pines i et slikt fangenskap? Smilet til en delfin betyr så og si det motsatte av at den er glad, just so u know!:-) Ikke støtt dette, folkens! 

Vel, nok om det – tenkte bare å få ut litt viktig info til dere! Nå til noe litt mindre viktig. Jeg og Stine Mari har akkurat sett på mean girls, elsker den filmen og Lindsay Lohan er herlig! Av meangirls-jentene har jeg og Stine funnet ut at jeg er Regina George, dere får tolke det hvordan dere vil, haha . . Om du var en meangirl, hvem ville det vært?

Haha, lipglossen satt seg fast i håret. . 

157 kommentarer
    1. Du spiser gelatin :P:P det er svin i det! Da er du ikke vegetarianer.. du har i tillegg sagt at du ikke spiser det jo! haha

    2. Jeg hadde sykt lyst til å svømme med delfiner før, men når mamma fortalte meg at hun har funnet ut at de lider og ikke har det noe bra, så fikk jeg ikke lyst lenger! Men det er faktisk forskjell på de som svømmer fritt ute i havet og kommer TIL deg, enn de som er i fangenskap. Det har jeg hørt i hvert fall, men jeg er ingen Delfin!

    3. håper virkelig du tuller?
      har du sett hvor snille folk som jobber der er, og hvor flinke de er? de hjelper delfinene.
      og du har ingenting å si, når du selv bruker andre fattige folk sitt hår.

    4. Det er jo slik at noen plasser har ikke delfinene det godt. Men det er også noen plasser, slik som Egypt faktisk, der delfiner har de bra. De er kjæledyrene til eierene, og grunnen til at de lar folk bade me de er for og fortsette og ha råd til og ha de. Men selvfølgelig, det er ganske sjeldent! Og jeg er helt enig i hva du sier. Men alikevell. Du kan ikke dømme alle for en 🙂

    5. Du sophie, en delfin er ikke et menneske. Den vet ikke om noe annet liv i “frihet”. Den er smartere enn andre dyr, men om man hadde sluppet en tam delfin ut i det fri så hadde den ikke klart seg. Ofc, du vet dette, men uans. Såklart er det utrolig unødvendig når dyr lider, men ærlig talt, du burde ikke finne det sjokkerende og kontroversielt at en blogger anbefaler Sea World ! Også hadde det vært fint om du kunne begynne å oppgi kilder slik at man vet om man skal tro på det du skriver eller se på det som subjektive påstander. Og spesielt skrives med en s 😉

    6. Okei.. kan du plis svare på dette med gelatin i et innlegg og ikke bare vri deg bort fra det? fordi jeg lurer faktisk veeeldig og har ALDRI fått svar fra deg på dette spørsmålet.. hvorfor spiser du gelatin når du har sagt at du VET det er dyr i det og derfor holder deg unda?

    7. Det er en forskjell mellom vegetariner og veganer, kjære “anonym”. Veganere kler seg og spiser INGENTING animalsk. Vegetarianere spiser ikke kjøtt 🙂
      Og når vi er i farta med kjøtt-spiserinfo, så har vi pescetarianere også, som spiser fisk men ikke annet kjøtt 🙂
      Bra at du deler info og setter fokus på sånne saker, Sophie! Kjempeflott at du bruker “statusen” din til noe flott! Tusen takk 😀

    8. Til “Tenk deg om”: Selvom delfin ikke er et menneske, fortjener den frihet, og ikke være i fangenskap kun for menneskes underholdning. Faktisk er det sant at SeaWorld ikke behandler dyrene sine så bra. Men selfølgelig er det ikke bare SeaWorld det er snakk om, når delfinene er i fangenskap sier det jo seg selv.
      Men du, jeg skal fortelle deg en liten historie av om en hendelse som skjedde nettopp på SeaWorld. Det var en spekkhogger der som hadde blitt brukt til show i 25 år. I 2010 drepte den en trener under et show. Den ble deretter avlivet/slaktet for å gjøre dette. Søk på “killer whale SeaWorld” på google, og det kommer opp flere eksempler der dette har skjedd. Aller fleste mennesker vil tenke at spekkhoggeren er ond, og slem. Men tenk om igjen. Når en hval har blitt brukt så mange år til underholdning, blitt fanget i små bassenger så vil jo selfølgelig det gå utover psyken. En hvals instinkt og levemåte er å leve ut i det fri. Er det da rart at hvalen var lei av å bli behandlet slik? Den prøver å fortelle oss noe – at dette er feil! At ikke folk skjønner det?
      Så jo, delfin vet om et liv som frihet. Fordi de er født for å leve i frihet. De vet at dette er feil, hjernen dens vet at det er feil. Spessielt siden de er så smarte i tillegg. Så kjøre deg. Det er heller du som burde tenke deg om!
      Tilslutt, Sophie veldig bra at du skriver om dette, fordi det er ikke så mange som vet om denne ondskapen. Takk!

    9. elsker delefiner , skal seriøst tatovere en delefin når jeg blir atten, synest synd på så fine dyr skal bli drept når de aldri vi gjøre no gale mot noen.

    10. Du som er så imot dyreplageri og å spise dyr osv, burde ikke spise gelatin. Det inneholder knuste knokler, bein og rester ifra dyr. Just so you know. Er helt enig med deg både når det gjelder kjøtt og seaworld! Synes bare det blir litt feil om du spiser gelatin når det inneholder dyr, det også.

    11. Er veldig i mot dyremishandling, men ofte så tar jo de inn delfiner som er skadet og som ikke ville overlevd selv ute i havet, og de som jobber der er oftest kjempeglad i dyrene, men bra at du informerer om det 🙂

    12. Tenkte på deg når jeg leste det i stad!
      Delfiner er fine, men trenger man virkelig å betale for å se, svømme eller leke med delfiner for det om?
      Hvorfor kan man ikke heller oppsøke delfiner som lever i frihet hvis det er så viktig?
      Jeg skjønner ikke hvordan folk kan gjøre sånne forferdelige ting mot dyr? Hvis det hadde vært et menneske det ble gjort mot så hadde nesten alle klikka totalt, men når det gjelder dyr så er nesten hva som helst greit?
      Det er bare helt feil og det viser hvor egoistiske og forferdelige mennesker er.

    13. Du jeg lurte litt på en ting. Body shop tester ikke på dyr, men det gjør Loreal. Og The Body Shop er jo eid av L?oreal.. Betyr det da at The body shop ikke tester på dyr, men L?oreal gjør. Og the body shop bruker L?oreal sine dyretestete produkter?

    14. Sophie, nå bør ikke du anklage andre så mye, du spiser jo f. eks. selv gelatin?
      En ting til, det er slett ikke sikkert bloggeren var så kjent med hva den industrien gjør som du er. Jeg så i kommentarfeltet da en leser hadde nevnt det at hun skulle sjekke dette nærmere.
      Ellers høres det ut som at du har hatt en fin kveld 🙂

    15. Til deg som lurer på om The Body Shop tester på dyr siden de er eid av L’oreal: nei det gjør de ikke, har mailet dem og spurt, og de forsikret meg om at de ikke gjør det 🙂

    16. Snakker du om fotballfrue.no sitt innlegg, siden hun skal jo snart til Mexico og hun anbefalte SeaWorld

    17. ser det virkelig ut som de dyra lider? tror ikke de har det noe ille i forhold til andre dyr som virkelig blir PLAGET!! tror kanskje fotballfrue vet litt om hva hun skriver om og da!

    18. Hun ble anbefalt det, det var ikke hun som anbefalte det. Og hun har ikke sagt noe om Seaworld, hun har skrevet at hun vil svømme med dem. Og hvis du sjekker kommentarene ser du at leserne har selv fortalt henne om dette og hun har svart. Det er tydelig at du er ute etter oppmerksomhet, som vanlig, og vil starte en bloggkrangel. Du er en hykler, så enkelt er det.

    19. Camilla: Man trenger ikke å se det fysisk for å kalle det plaging. Psykisk har endel å si, og det er den måten de fleste delfiner og hvaler som blir holdt i fangenskap lider på.
      Det er som et menneske. Et menneske kan lide utrolig psykisk uten at det skjer eller man kan se det fysisk.

    20. Eh, hun har vel ikke anbefalt noen å gjøre det – hun sa at det var en aktivitet hun vurderte å gjøre når hun er der. I kommentarfeltet har hun nå også sagt at hun skal revurdere det så det er jo bra! Burde ikke kritisere uten å ha lest teksten. Når noen er uvitende om en situasjon og etter å ha blitt informert revurderer standpunktet sitt synes jeg det er prisverdig!

    21. Jeg er helt enig! Man skal ikke sette dyr inn i bur osv. Jeg har lest mange av de andre innleggene dine her på bloggen om nettopp dette. Er helt enig og synes det er veldig bra at du står for det du mener og at du sier dette på bloggen. Det er ganske mange som ikke tenker over nettopp dette at det er dyreplageri. Men det er det.
      Må også si at jeg elsker bloggen din og du er veldig flink! Stå på! 🙂

    22. Jeg har egentlig aldri skjønt HVORFOR det er så galt med delfinshow… ikke for å komme med en negativ kommentar, men delfinene har det faktisk veldig bra der de er! Nei vel, kanskje de ikke er ute i det enorme havet, men er det så ille? Vi har jo hester, og de har det bra selv om de ikke er ute i det fri? Selv om et dyr er holdt i “fangenskap” som du kaller det, trenger det ikke å være galt, just so YOU know 😉 Forholdene der er bra, delfinene blir lært opp på en skikkelig måte med belønninger og ikke straff, så jeg ser egentlig ikke problemet. Klart, det finnes jo delfinshow der forholdene er dårlige, men det trenger jo ikke å bety at det er det over alt? Seaworld for eksempel, jeg vet ingenting om det da, men de virker som et seriøst delfinshow der det er bra forhold. Men for all del, skriv hva du vil, det er jo din blogg. Men jeg kommer nok fortsatt til å gå på delfinshow med god samvittighet, kall meg en dyreplager om du vil! Du kaller deg nå for vegetarianer når du spiser fisk, så 😉 har du noen gang tenkt på hvor mye DE lider på fiskebåtene?

    23. Herregud, jeg skjønner meg virkelig ikke på deg. Det er ikke alle som brenner og engasjerer seg så sinnssykt mye for det som deg. Folk har alle sin egen mening, akkurat som at du mener at folk ikke skal dra til Sea World. Hvis folk har lyst til å gjøre det så tror jeg heller ikke at du stopper dem eller gjør dem mer oppmerksom via et innlegg på bloggen din. Jeg pleide å like deg veldig godt før, men jeg føler det blir for mye av meningene dine for tiden. Du snakker nesten kun om dyreplageri, at du ikke spiser kjøtt og samtidig virker det som om det eneste du gjør er prøve å motbevise at du ikke er dum. Det er det eneste jeg ser når jeg leser bloggen din, noe som har ført til at jeg egentlig ikke gidder å klikke meg innom like mye som før.
      Greit at du engasjerer deg, det er bra det. Men jeg ville ikke kalt deg et godt forbilde for leserne dine, for hvis du ser på kommentarene dine så legger du kanskje merke til at det nesten bare er 12-13 åringer som leser? De har ikke godt av å se alt du gjør. Barbiedop, røyking, lettkledde bilder og masse alkohol. Du kan si hva du vil om det.. At du ikke har ansvar for de som leser osv.. Men da kan ikke akkurat du heller kalle deg engasjert eller for et bra forbilde.
      Takk.

    24. Hva synes du om hest og ridning, Sophie? Synes du det er feil? Lurer litt på hva du tenker om det :)<3

    25. Delfinene har det så godt, gode dyrepassere! Delfinene hadde gjort tein om de ikke trivdes!! Men iallefal digger bloggen utenom dette!!

    26. Du får de som ikke er vegetarianere, og de som drar på feks sea world, til og høres ut som kriminelle. Når du bestemte deg for å bli vegetarianer, var du veldig på den at “alle burde bli vegetarianere”, og at det var sykt dårlig gjort av de som spiste kjøtt osv. Du har spist kjøtt så og si hele livet ditt, og den dagen du bestemmer deg for å bli vegetarianer, er alle som spiser kjøtt dårlige mennesker. Syns det blir for teit. Noen ganger fremstår du som en dobbeltmoralsk idiot (sorry uttrykket). Tviler ikke på at dyr er en “hjertesak” for deg. Men i mine øyne fremstår du som overfladisk, og som sagt, ganske dobbeltmoralsk. Det virker som om du prøver for hardt på og virke “dyp”, og prøver å bevise at du ikke bare tenker på hvordan du ser ut. Og hvis det er tilfellet, gir det motsatt effekt.
      Og det samme med kroppen din. Du sier alle skal være fornøyde sånn som de er, men så legger du ut bilder dagen etter på, hvor du er nærmest naken, med puppene dine pusha herifra og til månen, og overdrevent mye restylane. Og du kommer med innlegg om hvor fæl du føler deg, og hvor lite selvtillit og selvbilde du har, og neste dag legger du ut sånne bilder igjen. Som jeg sa; dobbeltmoralsk.
      (Til de som kommer til å tro masse forskjellig: Er forresten imot dyremishandling, er ikke sjalu på sophie, og er heller ikke imot å “fikse” på kroppen, syns bare det da blir feil å si at man skal være fornøyd sånn som man er osv)

    27. TUSEN TAKK kjære Sophie Elise for at du gir dyrene eb stemme! Delfinene takker deg også <3 Anbwfaler alle å se The Cove og engasjere seg mot grusomhetene som skjer i Taiji! Delfiner i fangenskap er dyremishandling av verste sort og at fotballfrue støtter dette er bare hjerteskjærende!

    28. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal si, for det første regner jeg med at det er Fotball frue sitt innlegg om Mexico du sikter til, i og med at du har brukt akuratt de samme bildene og den samme collagen. Hun skrev ikke noe om Sea World, hun skrev at hun hadde lyst til å svømme med delfiner, ikke dra til Sea World. Du bør nok lese det innlegget en gang til! 🙂
      Og for det andre, på det innlegget under her.. du som er så imot dyre misshandling og sier at det å spise kjøtt er støtting av dyre misshandling, det er jo ikke akuratt så veldig anneledes enn det du selv sitter å dyrtter i deg? All gelatin, altså halvarten av det godteriet du sitter å dytter i deg er laget av grise knokler. Du bør kanskje gjøre litt research før du uttaler deg om ting du tror du kan så mye om. Litt små pinlig er det jo og skrive at alle andre støtter dyre misshandling da du så og si gjør det samme selv, er det ikke? 🙂

    29. Jeg tror jeg er den rødhåret i meangirls (husker ikke hva hun het).. Hun som kommer fra Afrika… 😛

    30. Ser ut til at du sikter til fotballfrue sin blogg. men hvor i huleste har du fått med deg at hun anbefaler og dra til Seaworld? Hun nevner det ikke en eneste gang i innlegget sitt! Alt hun skriver er at hun vil svømme med delfiner.. Du vet det går an og svømme med delfiner i sjøen som svømmer fritt? Check your facts first.

    31. Synes det er idiotisk å kalle dette dyreplageri, for dette er langt i fra det… De blir mata, kost med og elsket hver dag, ser ikke hva forskjellen på det og ha en hund eller katt.. De må da være like mye i fangenskap de? ;P men de har blitt trent opp til å være med mennesker, men for mange hundre år siden var de faktisk like frie som alle andre dyr 🙂 dyreplageri er når man piner dyr, ikke passer på de…. Ja kanskje NOEN slike selvskaper ikke er like snille, men skal ikke dra alle under en kam 🙂 Men såklart det er opp til hver enkelt å velge hva de synes om det, jeg synes folk skal respektere at andre ikke har like meninger som alle andre, så hvis noen vil gå på seaworld så må de da faen meg få lov til det uten at folk skal dømme dem..

    32. selv om det er mange steder dette skjer, er det ikke alltid tilfelle. Mange fornøyelsesparker bruker ikke de beste metodene til å temme delfiner, hverken for deres beste og lignende. Men det er mange steder dette foregår på et helt humant vis.
      MEN, jeg sier ikke at det å holde delfiner fanget er bra, det synes jeg absolutt ikke, men det er ikke alle som er holdt i fangenskap som har det forferdelig.
      Ellers elsker jeg bloggen din, og digger deg 🙂 liker at du skriver noen innlegg som virkelig har noe å si, og ikke bare blogger om sminke og klær.

    33. Jeg forstår problemstillingen, for det er faktisk ikke alle delfinene som blir behandlet like bra som i mange reservater. Dessverre er det mange delfiner (og bl.a. spekkhoggere, osv) som ikke KAN slippes i det fri, fordi de blant annet er født i fangenskap, eller ikke har hatt noen til å lære dem hvordan de skal oppføre seg, eller overleve i fri natur.
      Jeg sier ikke det er rett å holde dem i fangenskap, men i noen tilfeller er det faktisk bedre å ha dem i fangenskap og faktisk la dem leve et langt og godt liv, enn å sende dem ut i det fri uten at de kan overleve. 😉
      Jeg har ikke satt meg inn i treningsmetodene til Seaworld, men her er det viktig å ikke ta alle under en kam!
      Jeg liker forresten bloggen din, og du får frem mange gode meninger her. Men her var det noen fakta som ikke stemmer 🙂
      Hilsen Sealife-fanatiker.

    34. Bloggeren du snakker om har ikke anbefalt seaworld, hun skrev et innlegg med forskjellige ideer som hun vurderte når hun skulle til Mexico, og spurte leserne hva de syntes. Hun visste helt klart ikke om dette med delfinene før hun postet innlegget. Syns det blir litt for dumt at du prøver å vinkle det som om hun har anbefalt dette, for å fremme din egen blogg.

    35. Til alle dere som forsvarer “alle de stedene delfinene faktisk har det bra i fangenskap”; dere tar feil. Ingen steder hvor delfiner blir holdt i fangenskap har de så store områder å bevege seg på som de naturlig ville hatt i havet. Sett bort ifra det, så er man med på å støtte en industri som ligger bakenfor alt det “fine” vi ser. Drar du på delfinshow eller svømmer med delfiner bidrar du til å gjøre dette populært, og forespørselen vil øke. Hvor tror dere egentlig at delfinene kommer fra?
      http://topdocumentaryfilms.com/cove/

    36. Hvordan i helvete skal dyrene greie seg hvis ikke folk drar til dette stedet? For billett inntektene går jo til mat osv. til dyrene bl.a… Det er ikke noe vinn vinn situasjon med dette innlegget akkurat.

    37. Herregud, sophie….
      HVILKEN GARANTI HAR DU FOR DETTE? Leste en artikkel om dette på VG, derfor tror du det er sant? Jeg kan være enig i at de pines i fangenskap, og garantert hadde hatt det mye bedre ute i havet, men du kan ikke si at de har det vond og blir plaget. De som jobber i slike parker vet ekstremt godt hva de holder på med, så tenk deg om en gang til. Du burde heller stille deg kritisk til hva du leser på nettet istedet for å skrive en påstand på bloggen din. Påstand, ja.

    38. Kjempe bra at du skriver om delfinene! Ikke bry deg om alle de negative komentarene som kommer inn. Alle som bryr seg om dyrenes beste VET at de ikke hadde valgt basseng fremfor hav! You go girl!

    39. Dere er jo faen så dumme, dere lesere. NEI, delfinene har det ikke bra i sånne sea-world show-dritt. Få for faen faktaene deres rett før dere påstår det. Selvfølgelig har de det bedre i det fri, hva faen. Tenk om dere ble låst inn i et lite bur sånn at andre kunne klappe på dere. Hadde dere hatt det bedre da? Nei. Herregud

    40. Sett the cove for en stund siden, og ble skikkelig oppgitt da hun nevnte at det var det hun mest sannsynlig ville dra på. Sier seg selv at delfinene ikke lever fritt når man får nesten 40 min med dem. Altså, hallo? Skal man liksom svømme rundt i havet og lete etter dem i inntil 40 min? Neppe.
      Og så tar hun jo ikke til seg dette heller. Håpløst

    41. TIL SPØRSMÅLSRUNDEN:
      Hvordan fester du strippestanga? Sitter den godt, eller er det fare for at den velter eller noe?

    42. Fotballfrue har da aldri anbefalt noen å svømme med delfiner! Dette innlegget provoserte meg da du bevisst “legger ord i munnen” på noen andre. Fotballfrue skrev hun selv hadde lyst til å svømme med delfiner og at hun hadde fått tilbud om 3 forskjellige utflukter fra et selskap. Seaworld er heller aldri nevnt. Synes det er dårlig av deg å holde på sånn.. Du bør virkelig lese innlegg/artikler skikkelig før du “rakker ned” på forfatteren.. Trodde du var mer oppbegående enn du viser i dette innlegget.. Håper du endrer innlegget slik at det stemmer overens med det som er realiteten.

    43. Hun har vel for faen ikke anbefalt noe som helst? Hvor står det om seaworld? Hun skriver hun vurderte aktiviteten å svømme med delfiner, det er noe annet enn sea world. Dessuten visste hun ikke om fangenskapet. Du er så barnslig som prøver å henge ut andre. Caroline kunne aldri gjort noe slikt mot noen andre. Du er jo bare full av løgn sophie!

    44. Caroline skrev på bloggen som kommentar  “Synes det er supert at så mange engasjerer seg i dette med delfiner, jeg var absolutt ikke klar over tilstandene selv, synd at det ikke er mer fokus på slike ting. Vi kommer i hvert fall ikke til å velge dette dersom det viser seg å være i basseng og ikke i det fri.- C”
      Så, ro ned litt Sophie.. før du vet alt!!

    45. I alle dager! Mer uvitenhet skal man lete lenge etter. For det første så har ikke fotballfrue anbefalt noen å dra til seaworld. Hun skal til Mexico. Delfinparker der tar ikke inn delfiner som er fanget i fangenskap, men kun delfiner som er overflødig i og oppvokst i parker. Alternativet for disse delfinene er avlivning fordi de ikke ville klart seg i havet. Mange av parkene der har flotte annlegg som er direkte tilknyttet havet slik at delfinene ikke blir utsatt for tilsettingsstoffer , pumper med rensing og den lyden osv.. De har folk som går i parkene og spør publikum som har badet med delfinene om de synes trenerne var snille med delfinene, om de kan forbedre seg osv. Har aldri opplevd noen som bryr seg mer om delfinene enn dem så IKKE TA ALLE UNDER EN KAM. OG SJEKK FAKTA FØR DU PÅSTÅR TING DU IKKE HAR GREIE PÅ!! Fotballfrue skrev også at hun ville sjekke forholdene til delfinene før hun eventuelt sa ja til det. Det her er KUN for oppmerksomhet Sophie. Du skjønner tydeligvis ikke at det ikke handler om å være mest mulig i media. Da blir dessverre bare folk totalt mettet av å se deg og dine meget merkelige holdninger.

    46. Du skal jo bare bosette deg i fuckings skogen. Hælne på noen av de 1000 skoene dine er laget av tre. Møblene på rommet ditt er laget av tre. Hvordan får de tak i dette treet? JO, de hugger ned 150 000 kvadratmeter med regnskog hvert år og utrydder 150 dyre og plantearter hver DAG!

    47. Jeg har vært i seaworld flere ganger, og jeg er 100enig i at disse dyrene ikke skal holdes fanget inne i en liten park hvor de skal showe for oss… Det er fantastiske dyr og det er utrolig å se på… Jeg har selv badet med delfiner sikkert 10 ganger i USA Mexico og på Bahamas !! Disse stedene kan du ikke si at dyrene ikke har det godt.. De lever, bor og trenes i havet.. Selvfølgelig er de innegjæret, men det er over et helt utrolig stor område som er like stor som en egen by… Disse dyrene er født i fangenskap og derfor vet de ikke om noe annet… Vist du tror at delfinene har det vondt, må du tro igjen… Ta deg en svøm med de og se selv hvordan det er. De elsker deg !!!

    48. Er faktisk helt enig i dette med delfinsvømming!! Bra at du tar det opp 🙂 Syns det var veldig rart at ho reklamerer for det.

    49. vilde: Det spørs hva slags tre huset ditt blir laget av kjære deg. Tror ikke akkurat at de frakter trær fra regnskogen helt til Norge for å bygge hus. Vi har nok trær her.
      Dere som skal komme med så jævlig mye kritikk: Finn på bedre argumenter vær så snill. Dere driter dere totalt ut med deres meninger som ikke er sanne. Dere sjekker faen meg ikke fakta eller tenker logisk.
      DELINENES INSTINKT OG LEVEMÅTE ER UTE I DET FRI. DET ER INGEN GRUNN TIL Å TRO AT DE HAR DET BRA FORDI DE ER FØDT I FANGENSKAP, OG VET IKKE OM NOE FRIHET.
      DET ER DET SAMME SOM Å SI OM PELSDYR. DET BLIR HELT FEIL. DYR ER FAKTISK SMARTE, OG VET NÅR TING ER FEIL. DELFINER SPESSIELT, SOM ER SÅ SMARTE, DE BLIR LIDENDE PSYKISK AV DETTE.
      Kan dere få det inn snart, please? Ikke vær så jævlig egoe, og ikke bare tenk på dere selv, og menneskeheten. Selvom et dyr ikke viser at den har det vondt, betyr det ikke at den ikke har det. Byttedyr f.eks kan ikke vise dette, fordi da er de et lett bytte for rovdyr. De må skjule det for å overleve.

    50. Leste alle inleggene dine på kategorien “hjertesaker” og jeg må inrømme at jeg ikke klarte å slutte å gråte når jeg så på alle de forferdelige bildene . Jeg har vært trist i hele dag og følt meg utrolig dårlig . Jeg er en 14 – årig jente og aldri tenkt over dette her . Jeg har alltid vært mere engasjert i å hjelpe de fattige menneskene som ikke har noe i det hele tatt så mye at dyrene har blitt helt usynlig for meg . Fikk så utrolig mye dårlig samvittighet , har ikke klart å spise i hele dag . Takk for at du informerte meg om dette Sophie , jeg fikk dårlig samvittighet over at jeg dømte deg også . Tenkte at du bare var sånn “fjortis jente” som ikke blogger om noe annet enn sminke og klær . Jeg så på videone du la ut og jeg gikk inn på nettsidene . Ble utrolig kvalm over menneskeheten . Mitt eneste mål når jeg vokser opp og får mere makt er å hjlepe , og ikke bare mennesker . Verden er ond , men alle kan forandre enn liten del av den . Tusentakk for inleggene Sophie , åpnet virkelig øynene mine <3

    51. Jeg har lenge vært en leser av deg Sophie, men jeg har også vært en stor leser av fotballfrue. Nå får du gi deg! Det å svømme med en delfin er da ikke selve betegnelsen på dyreplageri! Og hun sa bare at hun hadde lyst til å dra dit. Er du sjalu for at hun er mer populær enn deg?
      Unnskyld meg, men du har mye mer dårlig innflytelse på leserne dine. Sminke, festing, daffedager. Du kosentrerer deg om å se fin ut. Fotballfrue er en blogg med så mange gode tips slik at hun gjør hverdagen min enklere! Hilsen en leser som IKKE skal lese bloggen din lenger.

    52. til “nå er det nok”
      hahaha, er du seriøs?? man må da kunne bli sjokkert og gi folk en heads up på hva de støtter.
      det finnes både psykisk og fysisk mishandling for dyr!
      ler av hvordan du forsvarer fotballfrue, tror ikke dette var et angrep mot henne som person, hun sier selv hun ikke visste om dette da flere begynte å skrive under bildene hennes om at dette var dyreplageri.
      fotballfrue er 24/25 er hun ikke det? elise er 18(?) – selvfølgelig har man forskjellige ineteresser man skriver om, det er stooor forskjell på en som er 18 og en som er 24!;)

    53. Jeg er også veldig imot all form for dyreplageri, det er jo helt grusomt! Men jeg hadde faktisk ikke trodd at de delfinene hadde det vondt. Trodde de hadde det kjempegodt jeg… Har faktisk hatt lyst til å “svømme med delfiner”, det ser kjempegøy ut! Men nå som jeg fikk vite dette, skal jeg i alle fall ikke gjøre det!
      Er utrolig glad for at du kommer med slike viktige blogger også. Dette bør alle vite! 🙂

    54. Faktisk når vi var i Egypt, havnet jeg i krangel med en sikkert 40 år gammel mann 2 ganger. 1: han slo Kamelen sin, og jeg ble sint å sa stopp, men så ville han ikke det så jeg sa at han ville havne i helvette, og andre gangen var når han gikk rundt på hotellet og solgte turer tilTiran Iland for å svømme med delfiner som var buret inne- så sa jeg: No, and I hate what you do to them. Så sa han at det “bare” døde 20 stykk hvert halvår. Så sa jeg at det var jævlig mye, og at jeg aldri ville støtte sånn- så sa han at jeg var et dårlig menneske. Åltså, han ville ikke gå! Så jeg måtte sparke han i låret før jeg sa: Just go to hell..

    55. Fotballfrue har ikke nevnt Seaworld på sin blogg. Hun har heller ikke anbefalt leserne om å dra på denne aktiviteten. Hun oppgir kun at hun har lyst til å svømme med delfner. Du bør lese innlegget hennes en gang til før du kommer med et slikt innlegg som dette. Hun fortjener virkelig en unnskyldning spør du meg!
      Get Your Fucking facts straight.

    56. Å herre! Er nok ikke fotballfrue hun sikter til! Les heller Marthe Borge! La nå sophie få skrive hva hun vil da! Hun er vegetarianer.. Hvis dere ikke vet hva det er Google it!!

    57. Fotballfrue kan jo anbefale hva hun vil på bloggen, men det at du skal skrive om det her blir vel litt rart?

    58. Til alle som kommenterer at delfinene har det bra pga “kos” og at de ikke blir fysisk mishandlet.
      Egentlig skal man ikke ta på delfiner, pga da ødelegger man det naturlige fettlaget dens. Delfinen nyter ikke kos fra mennesker, mennesket nyter å kose på delfiner.
      Pumpene som brukes i disse delfinbassengene er kanskje stille for oss, men når en delfin med en syk bra “hørsel” og sanser som egentlig skal brukes ute i det store hav får høre den pumpinga i vannet HELE døgnet, det er psykisk tortur.
      Selv viste jeg ikke om dette før Sophie skrev et innlegg om delfiner, det var etter det at jeg begynte å søke opp og lete etter info om denne saken. Nå vil jeg ALDRI i verden støtte en sånn industri, og hadde jeg gjort det i fortiden hadde jeg hatt sykt dårlig samvittighet nå.
      BRA at du setter fokus på slike saker, Sophie. Du bruker faktisk den innflytelsen du har til gode ting, ikke bare for å reklamere for sminke og andre ting du får betalt for.
      Og til alle som klager på at hun ikke gjør ditt og datt, mener dere at hun ikke skal gjøre NOE av det gode hun gjør for dyr pga hun ikke gjør alt?
      Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe!

    59. Synes det er flott at du engasjerer deg sånn med dyr! Men jeg skrev en kommentar på et innlegg om Chris Brown, og jeg vil gjerne ha et svar fra deg, kanskje du vil skrive et innlegg om nettopp dette?
      Som de fleste vet banket Chris Brown opp kjæresten sin, Rihanna. Bilder av en ugjenkjennelig og blåøyd Rihanna florerer over hele nettet. Det er utallige mennesker og kjendiser som kan klikke i fylla og finne på å banke noen osv, men Chris Brown har aldri vist NOE antydning til dårlig samvittighet. Etter denne episoden skrev han sanger hvor en tydelig kan høre og se hvor lite han bryr seg om det som skjedde.
      Derfor synes jeg det er litt rart at du forguder denne mannen så mye, kanskje du ikke er klar over det han har gjort? Uansett, hadde vært fint om du kunne skrevet litt om hva du synes om saken, for siden du er så engasjert i dyrevern osv kommmer det nesten for meg som en selvfølge at å banke opp kvinner også er en ting du er sterkt imot. Eller? Sier ikke at du er et fælt menneske for å like ham, synes bare det er litt rart.

    60. Syns det er veldig bra at du setter fokus på slike temaer.
      MEN du burde kanskje undersøke litt til neste gang du skriver et slikt innlegg hvor du henger ut noen. Er ikke vanskelig å forstå at det er Caroline(fotballfruen) du sikter til..
      Fotballfruen har ALDRI sagt at hun skal svømme med delfiner i Sea World i Mexico på bloggen sin! Dette har hun også forklart i kommentarfeltet sitt. Selv om at du har tolket dette utfra ett bilde som viser delfiner i et basseng, burde du lest litt i kommentarfeltet hennes.
      Dette innlegget blir bare for dumt!!

    61. Fantastisk at du er så opptatt av dyrevern, endelig noen rosabloggere som ikke bare blogger om sminke, hår og den nye canada goosen sin til flere tusen kroner, men jeg savner flere dyrevern innlegg av deg Sophie! Sist du oppdaterte hjertesaker siden var jo i august.. folk må virkelig få øynene opp!! Kanskje også du kunne gått mer i dybden på hva som virkelig skjer i kosmetikkindustrien og sirkusindustrien bak lukkede dører, noe som er helt grusomt.. ikke ta dette vondt ment, dette er ment som ønsketenking! men du velger jo selfølgelig selv hva du skal skrive om! 🙂

    62. jeg tror du har missforstått litt! vist disse dyrene hadde hatt det så ille, så ville de jo aldri hatt dem der! De vil jo at dyrene skal ha det mest mulig bra osv… og vist de hadde blitt sluppet ut i det fri, så kan det hende de ikke hadde greid å overleve der!
      Leste også på en natur side, at slike dyr, har det egentlig veldig bra. Du kan se på det selv, og de har det helt luksus. Og de fleste lever lengere enn det de i havet pleier! Det er ingen fare, og de får all hjelpen de trenger.

    63. Hvordan vet du hva en delfin smil betyr? dette er bare mennesker som har bestemt hvordan dyr skal føle ut fra hvordan de reagerer. Dyr har ikke moral, det er hva som skiller dyr og mennesker, vi er tenkende vesen i den forstand at vi har moral blant annet. vi har da noen mennesker med sin moral, som har da besluttet at delfiner pines i fangenskap, fordi de har fått den ideen selv. Dersom dette skal tillate så kan jeg da ytre meg å si at ditt smil betyr at du er en gutt? Jeg kan da tolke det slik jeg vil, og om nok folk tror meg, vil det da være sant?

    64. Det er faktisk noen plasser delfinene har det veldig bra 🙂 Egypt og mexico er noen av de plassene! Du burde ikke poste noe på bloggen din før du er 100% sikkert på at det du skriver faktisk stemmer;)

    65. Jeg har vert der selv, å de slapp faktisk delfinene ut i det fri. Lot de gå rett å slett fordi mange sa det var dyreplageri, men you know what? Delfinene kom tilbake av egen fri vilje? De får kjærlighet, de får mat, å de får det de trenger. En delfin som først er der er født der å er vant til de rutinene, de for også svømme fritt i havet med andre frie delfiner, de får den maten de har behov før å de får kjærlighet av mennesker.
      Det er rett å slett det samme som at du bor hjemme hos dine foreldre for dem, de har sin familie å vi har vår familie, noen gang tenkt på de som ligger å sulter ute på gata, er det menneskeplageri å ta de inn i huset sitt da? Altså, jeg tror du burde dra dit å faktisk få et innblikk i hva det handler om før du uttaler deg om at dette er dyreplageri. 🙂 Lykke til videre med det.. 😛

    66. For dette høres jo troverdig ut. Kan du ikke heller komme med noen håndfaste beviser så det blir litt mer logisk å legge tro i det du sier? ;)))

    67. Hei!
      Vil først bare starte med å si at det var du som inspirerte meg til å bli vegetarianer, og etter at jeg så dokumentaren “Earthlings” ble jeg vegetarianer sekundet etterpå. Jeg har vært vegetarianer i 4 mnd. Jeg spiser fisk, men ikke annet kjøtt eller gelatinholdige matvarer. Jeg er veldig stolt av å være veggis, jeg har blitt sunnere, og jeg har fått mye mer erfaring om slakterier osv. Jeg er veldig imot det. Men på bildet ditt ser jeg at det er smågodt. Alt det godteriet som lå i den skålen inneholder geletain!!! Ville revurdert å fortesette å spise slikt smågodt hvis du er vegetarianer helt og fullt ut:)

    68. er vel ikke alltid de behandler dyrene dårlig. Var på en delfinpark i Dubai for ikke så lenge siden, og svømte med delfiner. På forhånd viste de videoer og snakket om hvordan de trener dem og sånt, og det er absolutt ingen misbruking på gang, de behandler dyrene kjempe godt og trener dem uten å kjefte på dem hvis de gjør noe galt, men heller ignorerer dem, og heller gir de leker eller fisk når de gjør noe bra 😉

    69. Håper du vet at Restylanen som du går og får sprøyta i leppene dine blir testa på dyr???? Om du ikke visste det vet du det nå.. Så dvs at du er med på og “støtte” dyremisshandling! Just sayin!

    70. dette er bare tullete å skrive. delfinene på sånne plasser har det kjempe godt. og en ting til hun er fortsatt i mot dyreplageri selvom hun skal/vil dit. du viser ikke mye respekt her.

    71. Hei Sophie. Jeg har skrevet ett innlegg på min blogg, hovedsakelig pga deg. Jeg må si at jeg elsker at du er i mot dyre mishandling, og det at du er vegetarianer, det ser jeg opp til deg på! Jeg er bare ikke sterk nok til det, i hvert fall ikke enda. Jeg prøvde, men klarte ikke. Du er et sterkt menneske. Stå på videre, du når ut til så mange!

    72. Er ikke dette litt motstridende, Sophie? Jeg ble forsåvidt også sjokkert da jeg leste dette på denne bloggen du snakker om. Men klarer ikke helt å henge med når du sier at denne bloggeren burde visst bedre og passet bedre på fordi du “vet hvor stor påvirkningskraft bloggere har”… Er det ikke du som stadig forteller om hvordan da ikke vil ha “forbildestempelet” liggende over deg? Kan tenke meg at denne bloggeren tenker det samme. Det støtter jeg – folk må ta ansvar selv for hva de blir påvirket av. Men når du legger ut litt “avslørende” bilder, røykebilder osv. – i følge deg selv, burde ikke du visst bedre? Når du fritar deg fra det ansvaret, må du forvente at andre bloggere skal få lov til det samme (i dette tilfellet å “oppmuntre” til dyreplageri)

    73. “♥ Svømme med delfiner: Jeg tror nesten jeg lander på denne, og det vet jeg Lars-Kristian har lyst til også. Tenk så fine bilder vi kan ta også, av de vakre skapningene. Får så mye som 40 minutter i vannet med dem :-)”
      Er det hun skrev… Syntes du overdriver med det du skriver, ho visste sikkert ikke det! Får det til og virke som at ho går i mot seg selv… Ho anbefalte heller ikke og dra dit, men sa at ho hadde lyst til og svømme med delfiner!

    74. stakkars fotballfrue. Hun skrev bare at hun hadde lyst og kunne tenkt det, så kommer du med at hun støtter dyremishandling og slikt. Hva med å skrive personlig melding til henne neste gang?

    75. Hei jeg vet ikke om du legger merke til min kommentar, men jeg nærmere ELSKER det du gjør.Mange tror sikkert at du er en blogger med Masse dritt pels og alltmulig men du er en helt fantastisk person-dere tenker sikkert hvordan kan hun vite det gjennom nettet?
      Men Sophie du er fantastisk <3

    76. Jeg synes det er supert at du tar opp saker som mange sjeldent tenker over, som dyremishandling på forskjellige nivåer. Det er nok mange der ute som skulle hatt en wakeup-call og innsett hvor forferdelig det er med dyr i fangenskap, særlig de dyrene som tidligere levde i det fri.
      Men måten du presenterer det på irriterer meg noe forferdelig. Du maler det ekstremt svart-hvitt, og kommer med få argumenter (mest i dette innlegget). Jeg vil bare si at du bør komme med litt bedre fakta, og som alle andre sier, faktisk ikke “legge ord i munnen” på fotballfrue, det blir alt for useriøst. Håper du tar dette til deg Sophie, ditt engasjement er fantastisk!!

    77. Kan ikke fatte og begripe?!?! Du påstår at du er så imot dyreplageri og jeg vet ikke hva. Men skal du være så seriøs som du sier du er om dette så får du kjøre hele løpet da. Du kjøper deg skinn-sko og skinn-vesker bare for å nevne noe, du mener kanskje at dette ikke er laget av dyr da eller???

    78. Åh, du er så utrolig pen!!
      Er så enig med deeg når det gjelder dyreplageri, synes det er helt forferdelig at vi mennesker misbruker vår makt og ikke tenker ordentlig gjennom hva vi gjør i forhold til dyrene. Å teste kosmetikk og bruke dyr som “underholdning” er jo bare helt sykt.. Fatter ikke hvordan vi kan gjøre noe sånt.
      Likevell så har jeg canada goose da, så jeg har vell nesten ikke “rett” til å si noe om det 🙁

    79. Det er IKKE dyremishandling… Da vet ikke du hva dyremishandling er !!! Jeg har vært i denne parken kanskje 10-15 ganger, og på mange områder er jeg enig med deg i at dyrene IKKE skal holdes fanget i en park ! Det er helt sikkert ikke bare bare og bo i ett ”lite” akvarium sammen med 100vis av andre dyr ! MEN, det er ikke dyremishandlig ! De er ikke slemm mot dyrene, og de plager dem ikke ! Dersom dyrene ikke vil ut å holde show, så avlyses showet ! Fordi denne parken er det nemmelig dyrene som styrer 🙂 Så ikke snakk om noe du ikke har peiling på !!
      Jeg har badet med delfiner flere ganger en du kan telle, og dette blandt annet i mexico, bahamas og andre plasser i usa.. Disse plassene jeg har vært på, bor dyrene i havet ! De bor over en helt utrolig svært område hvor de lever med andre ville dyr som bor i havet.. Dette gjør at dyrene føler at de er der de skal være.. Og når du skal bade med dem, så kommer de vist de vil !! Det har hendt kanskje 1 gang at delfinen ikke vil komme å leke med oss.. men som oftest kommer de rett bort til deg og begynner å kysse på deg… Så det er faktisk ikke dyreplageri.. Dyrene er født i fangenskap og de vet ikke bedre !
      Du er bare så dom og blond at jeg spyr ! Og jeg er helt sikker på at når sjansen byr seg, så bader du med dem selv ;);) I fattige land som jeg har vært i som haiti, har de delfin svømming… Denne havparken tjener mere en staten der nede, noe som gjør at flere mennesker slipper å sulte ! Noe som igjen betyr at det er BRA at vi benytter oss av slike parker 🙂 Det er ikke dyreplageri… har selv jobbet der og jeg vet NØYAKTIG hva som skjer med dyrene der :):) IKKE snakk om ting du ikke har peiling på ! dust

    80. For det første så har ikke dyr samme krav på frihet som mennesker. En delfin på seaworld får svømme, leke de får mat, de som jobber der er snille mot de. Det er ingen som plager eller piner de, og da er det ikke dyreplageri! Dyreplageri er å pine, plage og håne dyr, og det skjer ikke på seaworld. Der har delfinene det trygt og det er ingen som kan jakte på de.

    81. Jeg tror ikke de har det så ille som alle skal ha det til. De får mat, ansatte er flinke, OG de har en kjempe stor plass å svømme på!

    82. Mange av delfinene fødes faktisk i “fangenskap” og blir godt tatt vare på i dyrehagene.
      Gjør reasersh før du henger ut folk på bloggen…

    83. Jeg er drit lei av dette jeg med! men jeg har vert på det før 🙁 var ikkje gøy og se egentlig hvor flinke di var! men med liksom treninga” det er stort syreplageri synest jeg!!! jeg er så enig med deg!!

    84. Unnskyld at jeg kanskje er litt ”Uenig” i innlegget ditt her.
      Men å trene dyr, la dem få ha noe å holde på med, få mat uten å måtte jakte på den, ha et fint sted å bo for delfiner vil ikke jeg akkurat si er dyreplageri.. Det er nok heller motsatt mener nå jeg….
      De har det nok veldig bra, helt sikkert!

    85. Du bruker depend, sorry, men det virker ikke som at du har så fantastisk god peiling på dyretesting/dyreplaging du heller. 😉

    86. Jeg blir egentlig litt irritert når jeg leser kommentarer til dere stakkarer som virkelig tror på at delfinene har det bra, bare fordi de fremstiller det sånn på tv og på show foran folk. Så klart finnes det noen få sentre som tar seg av skadde havdyr og hjelper dem med å bli bedre, men det er ikke dem som lar dere svømme med delfinene. Visste dere at kun få av delfinene som blir avlet opp er “flink nok” til å delta i show og filmer, og hundrevis av delfiner blir slaktet hvert år, selv om de ikke bruker kjøttet eller skinnet?
      Og til dere som bruker dårlige, usaklige argumenter og rakker ned på Sophie fordi hun bruker hair-extentions: Hun redder ikke delfiner ved å slutte å bruke håret som allerede er klipt av en annen persons hode, vet dere.

    87. ALLE SAMMEN! SE PÅ DOKUMENTAREN ” THE COVE” OG DERE VIL FORHÅPENTLIGVIS FORSTÅ HVA SOPHIE PRØVER Å FORTELLE OG DERE VIL FÅ DERES BEVIS

    88. om dåkker e virkelig så domme? sea world tar kun inn dyr som ikke klarer å ta vare på seg selv. som foreksempel alle delefinene de har der har hatt en skade elle noge sånn at de har tatt de inn og gjordt de friske og tar seg av de. før du komme me alle slags mulige påstander så må du fader meg vida ke som e sant og ikkje. kanskje de misshandle de andre plasser, men akuratt sea world tar kun inn de som ikkje klare seg sjøl og gjør de friske. du kan ikkje komma fortella at sånn e det, når du tydeligvis ikkje har peiling på ke det dreie seg om.

    89. Se en film som heter the cove som handler om fanging av delfiner i japan, det er helt forferdelig hva de gjør med delfinene som ikke er ”bra” nok. IKKE STØTT UTRYDDELSE AV DELFINER!

    90. BTW, til alle dere som sier at dere er sikre på at dyr på sea world har det så veldig bra, tenk på at delfiner i naturen svømmer opp til 100 km per time! hvordan kan dere nekte en delfin sin naturlige syklus ved å sette dem i små svømmebasseng og tvinge dem til å gjøre triks bare fordi vi skal ha noe å se på. Til alle dere som er for sea world: go fuck yourself!

    91. Vil bare si at seler, delfiner og spekhoggere elsker å opptre, så det er langt ifra dyreplageri. Var på Seaworld i california/san diago i oktober og fikk derfor veldig mye informasjon om fiskene. De har store basseng som de kan leke i, og de er ikke alene. Tenk på bikkja di, Sophie. Du ser ikke på det som å holde hunden din i fangeskap?
      Tenk at den er helt alene uten andre hunder å leke med. Så lenge fiskene er oppvokst i et basseng med andre fisker, så er det som at bikkja di er oppvokst hos deg uten andre hunder. Jeg hadde to katter frem til den ene døde. Og jeg merker at det har påvirket den andre katten veldig. Så det er jo alt fra man er vandt til. De verken slår eller dreper fiskene om de ikke får til triks som de blir lært til.
      Men hester blandt annet blir pisket fordi den ikke løper så fort som rideren vil ha det til.

    92. Jeg har lagt ut hele inleget på bloggen min også inececilie.blogg.no og det har eller skal ei vinina av meg også bergitteb.blogg.no
      Det er helt idiotisk av dem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg