deltar IKKE

Herregud GOD MORGEN! Jeg har følt det er lørdag i dag, har bare ventet på å fikse meg for å dra ut haha. . Men nei, det er torsdag! Denne lørdagsfølelsen kommer vel av at jeg ikke var på skolen. . . I dag hadde vi operasjon dagsverk som jeg valgte å ikke delta på, av personlige grunner. Jeg mener også at når man bevisst tar et valgt om å ikke delta, så bør man heller ikke være på skolen. Når man er på skolen istedenfor å være ute å jobbe til OD, så er det som om de prøver å gi oss dårlig samvittighet ved å lære oss masse om det, fortelle oss hvorfor vi gjør feil og lignende. Sånn skal det ikke være mener jeg, så da får jeg heller bare ha en dags fravær!

Dere husker kanskje at jeg skrev i går om min manglende matlyst? I dag var matlysten på topp og jeg tenkte bare ” taco brownies is smågodt pringles dipp mer taco” i hele morges, så på veien hjem handlet jeg masse mat og spiste nettopp sammen med mamma og pappa ♥ Godteri har jeg også handlet inn (såklart!) 

Skal dere delta på operasjon dagsverk? 

Har endelig ryddet i sminken min, det var pudder strødd utover ca hele rommet – godt å endelig få orndet opp i det! Som jeg har sagt før bruker jeg en skoeske til å oppbevare masse sminke i, nå har jeg også begynt å bruke en eske jeg fikk en rettetang i til å oppbevare neglelakker. Veldig lurt! 

120 kommentarer
    1. fy faen kor egoistisk du e. du tjene fette my peng via bloggen å du klare ikke å gi bort 400 te barn som treng d så fette my mer enn d du gjør? haha.. e det mulig..

    2. hvorfor deltar du ikke? du som har så masse penger kunne jo i det minste tatt en fridag med god samvittighet og gitt 400 kr 🙂 null fravær også da

    3. hmm.. ikke så veldig enig i det med OD. Det går jo til en veldig bra sak? Kan du heller forklare dette bedre, ble litt irrtert når jeg leste at du ikke ville delta PGA personlige grunner?? Kan du skrive et innlegg om det eller svare meg her? 🙂 Hadde blitt veldig glad da.

    4. Jeg fant ingen jobb så jeg var på skolen.. det er det verste jeg har vært med på!
      Først så skulle vi i aulaen(samme som auditorium)og der måtte vi bære vår egne pulter og stoler, der viste de oss filmer fra U-land for å gi oss dårlig samvittighet, også måtte vi deles opp i grupper. I gruppene så skrev vi 4!! stiler hver og de var tilsammen 1000 ord. den ene var om “hvis vi ble født på nytt i et fattig land” og “har vi kasteordning i norge?” og “5 nyheter” og til slutt “hvorfor vi valgte og ikke jobbe”. Vi var på skolen fra 08.00 til 15.15, det var unødvendig!!! skulle ha blitt hjemme sånn som deg sophie!

    5. Jeg var på skolen. Så en film om Gandhi eller noe og skrev ca 300 ord om hva den handlet om. Ferdig før 11. Null stress . Jeg jobbet og sleit de to andre årene.
      Greit nok. Det går til en god sak. Men liker ikke prinsippet. vi MÅ delta liksom. Hadde skolen skaffet alle jobber hadde det vært bedre.
      Hvorfor ikke støtte det man vil sier jeg heller. Tror man allerede støtter U-land i skatten. Slutt å rage. Så og at de ikke gir alle pengene til det det går til. Bare “noe” av de.

    6. Føler jeg blir ganske så provosert over at du ikke deltar på OD-dagen pga personlige grunner?! det er absolutt ikke det eneste som provoserer meg, det andre er at du ikke syns det er rett at de som velger ikke å jobbe skal være på skolen?! hvor i all verden ser du at det ikke er rett?! Det er OD-komiteen på hver enkelte skole som bestemmer opplegget på skolen. Lærerne har ikke noe å si på det (Dette gjelder Videregående).

    7. Jeg valgte også å ikke delta, men jeg var på skolen. Vi måtte skrive en lang stil blant annet om hvorfor vi ikke deltok og så måtte vi forklare hvordan vi mener problemene i verden skal løses og blablabla, og så måtte vi skrive et sammendrag fra et helt kapittel i samfunnsfaboken vår og svare på masse oppgaver. Vi måtte også ha en fremføring foran alle de andre der vi snakket om OD. Vi var på skolen i sju timer i dag! Jeg synes egentlig at det var helt forferdelig. OD skal jo være frivillig og da synes jeg det er helt idiotisk å straffe de som velger å ikke delta. Både lærerne som var på skolen og de fra OD-komiteen som var det, snakket utrolig nedsettende til oss og vi følte oss virkelig som “de slemme”. Åh, skjønner bare ikke hvorfor de gidder!!

    8. Å ikke delta på OD er ditt eget valg. Noen får ikke jobb, osv. Men bare for å ha sagt det går pengene til en god sak. Å bruke noen timer en dag i året for å samle inn penger til mennesker som trenger det, det er en god ting det! 400 kr i seg selv er ikke mye, men når alle elever i norge bidrar med 400 blir det plutselig en stor sum penger. Man kan gjøre noe så enkelt som å rydde huset. Ærlig talt, ditt eget valg å ikke stille opp, men å ofre en dags jobbing, det kan alle gjøre.

    9. jaja, nå kommer du med det”jeg ser dum ut men er kjempesmart!” greiene dine. Når vi alle vet at du egentlig er en stupid hoe !

    10. Kan du utdype hvorfor du ikke vil delta på OD-dagen? Det går jo til en god sak, og gjør skolen litt mer kreativ for en dag. Egentlig et flott opplegg for de som er litt skolelei. Og jeg mener at av og til må man ta en for laget, og være med på ting som andre har brukt mye tid og innsats på å arrangere og få til.

    11. Nei, jeg deltok heller ikke, og var heller ikke på skolen jeg heller. Synes liksom at det er en straff for de som ikke deltar =)

    12. Jeg dro på skolen med dro fort hjem igjen( Skjønner igrunn ikke hvorfor jeg dro på skolen når jeg viste jeg ble og skulke dagen uansett).. Var stol leker og slike ting for åss som ikke betalte FIREhundre kr. LORD..
      Sykt at de “straffer åss på den måten, og vist vi ikke deltar så får vi anmerkning. Kunne heller tenkt meg en vanlig skoledag heller. 🙂
      Jeg føler norge gir ALT for mye penger til andre land en åss selv.. Hvorfor ikke gi litt mer penger til åss norske folk/studenter og faktisk prøve å hjelpe de her i vårt egent land med dårlig råd?

    13. Skjønn ikkje poænge me å sei sånt sjøl om ho ikkje deltar, det opp te kvær ænkelt. æ sett sjøl i OD komiteen på min skole å har støtta detta sia 8 kl og kjæm te å jr dt di næste åran fræmover. Bre på grunn at ho ikkje vil jobb e ho ikkje egoistisk, det e hænnes valg folkz.
      Mn en teng ska æ si det e at alle pængan kjæm fræm dt e bre vældi få prosent som ikkje blir sendt pga di på betal all materiale osv.
      åsså vil æ bre sei at grunn te at fålk må vær på skolen e at dt ikkje e en fri dag, fr då kjæm jo alle te å tænk jess æ kan ta fri i dag. å då blir dt jo ingen folk som jobbe..

    14. Ser mange mener at du ikke burde ha noe problem med å gi 400 kr, men tror ikke noen vet hvor mye (les: lite) av disse pengene som faktisk går til saken vi jobber for..

    15. Jeg håper bare du skjønner hvor utrolig heldig du er! Du har en blogg og omtrent hele Norge vet hvem du er, du blir sett og tjener gode penger. De kasteløse blir ikke sett og har minimalt med penger, og når vi nå skal gjøre noe med det, velger du å ikke delta?

    16. Hei!
      Jeg deltok på OD fordi det går til en veldig bra sak, og jeg føler operasjon dagsverk er en veldig bra organisasjon.
      Jeg respekterer så klart at du valgte å ikke jobbe, men jeg lurte på om du kunne utdype det litt, forklare litt mer om hvorfor? Ikke fordi jeg skal henge deg ut og si at jeg har riktig etter det. Det hadde bare vært fint å få forskjellige synspunkter på en sak! da blir man klokere! 🙂

    17. Jeg er med i OD-komiteen, så jeg er uenig! Det å bruke én skoledag av våre 190 til å kunne hjelpe andre er ikke annet enn rett og rimelig spør du meg 🙂

    18. Du er en toppblogger, du tjener vanvittig mye på bloggen. Å ikke være med på å hjelpe stakkars barn som trenger mat & klær, bryr vel ikke deg. Alt du er opptatt av, er vel sminke og utseende. Dette er vel litt egoistisk sett for min del.
      Synes det er rett og slett helt feil tenkt. Jaja, ditt liv, dine valg. Men forsetter du sånt, får du bare haters. Min mening.
      Men liker godt bloggen din.

    19. Jeg er helt enig! Man burde kunne bestemme om man vil delta eller ikke, selv. Det er ikke noe skolen burde bestemme, så jeg skjønner godt at du ble hjemme. 🙂
      Jeg derimot, MÅTTE jobbe, så jeg endte opp med å stinke bål og vaske opp på en ungdomsskole.. Liver er herlig

    20. er sant det som ble skrevet over at ingen hadde jobbet hvis man kunne velge mellom jobbing og fri, istedenfor jobbing og skole. Dessuten så er det ikke sånn at man blir straffet med å måtte være på skolen, fordi det er jo en skoledag og ikke fridag og da skla man jo være på skolen. Syns det er utrolig respektløst å skulke skolen når det er så mange barn der ute som ønsker at de fikk gå på skole.

    21. hei bare lurte om du kunne se på andreahufsa.blogg.no å legge igjen en komentar <3<3
      det kan gjerne der som leser denne kommentaren også

    22. Ja, deltok på OD. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil gjøre det, kan du ikke fortelle litt mer om det? 🙂

    23. Jeg deltok, det er jo en gang i året, vi taper ikke så mye på det. Men så vet jeg jo du sender penger osv.. til utlandet, så du hjelper jo fra før av 🙂

    24. folkens, viss hun valgte å ikke delta av PERSONLIGE GRUNNER, så ikke spør hvorfor hun ikke deltok.
      Og dette sier jeg ikke for å være slem eller noe, og jeg mener ikke at det var dårlig gjort av deg å delta på OD-dagen for det er FRIVILLIG, men:
      Når man ikke jobber så skal man være på skolen, og der får du langt i fra straff for å arbeide. Ja, kanskje du LÆRER om OD, men du JOBBER ikke for de, og det er en veldig stor forskjell, kjære deg. Jeg var i OD-komitèen, og vi fikk streng beskjed om at vi ikke skulle straffe de som valgte å ikke jobbe på noen måte, og det gjorde vi ikke heller. De som valgte å ikke jobbe hos oss måtte skrive om hvorfor verden var urettferdig, og jobbe seg ut i fra det de skrev. Det har heller ingenting med OD å gjøre. Der kunne du også ha skrevet om dyrene som du brenner sånn for, for det er jo urettferdig!

    25. Hehe, eg deltok om man kan kalle å -sove leeenge for so og henge på butikken med venner- eit dagsverk. Eg sa eg skulle jobbe med bakverk, meeen vi hakje eit bakeri i bygda (kafaen)? So nothing to do for me… men eg hjelper selfølgelig til med økonomisk støtte til dei¨`kastelause barna i Nepal`.

    26. HVA FAEN? Er dine små problemer viktigere enn barn i Nepal som trakasseres og dør HVER dag? Du er så sykt falsk og later som du bryr deg om veldedighet og samfunnet, men egentlig driter du i det! Mens du kanskje har mensen nå, og derfor ikke kan jobbe på OD, eller gi 4 fuckings hundre kroner som du tjener på bloggen til en ungdom i Nepal som ligger for døden, lider mennesker i hele verden og du kan hjelpe til! Men i stedet opphøyer du deg selv over krekene av noen folk i Asia, fordi du har et jævla luksusproblem? Hva faen sopihe? Du skuffet nok en gang.

    27. Skolen min hadde ikke noe valgfritt opplegg mellom skole og jobbing. Hvis vi ikke ga penger så fikk vi anmerkning og fravær. Et litt idiotisk opplegg syns jeg.

    28. Til alle som støtter sophie i dette: HVA FAEN? Hun tjener jævlig mye på bloggen og hun vil ikke engang merke at 400 forsvinner. Hun lar ungdom i Nepal dø, fordi hun har et “problem”. Hva faen. Drit og dra

    29. Hvorfor skal man IKKE delta på OD? HVORFOR vil man foretrekke å ikke løfte på ræva fremfor å gi andre en sjanse, og gi penger til de som trenger det. Det burde ikke vært et tema en gang, alle burde gjøre noe når de kan.

    30. herregud jeg blir såå irriterd av å lese hva du skriver noen ganger. Du spiser ikke kjøtt fordi da blir en ku slakta (som uansett blir slakta!!), men å betale 400kr til GOD SAK, det gir du faen i? Sykt at du skal være så jævli spess å ha så idiotiske meninger til og med når (!!)alle videregånde elever går sammen for en veldig god sak(!!), skal du ha noe i mot det. jeg bare fatter ikke hva du tenker med? “jeg ser dum ut men er faktisk veldig smart altså” haha! Merker at jeg blir utrolig provosert av deg for tiden… Tjener sykt på å sminke deg, ta 102438 bilder av deg i shorts å skrive om hvor blondt håret ditt er, men ikke gidder du å betale 400kr til en god sak, og du synest de fattige burde betale like mye skatt som deg! d.u e.r e.g.o.i.s.t.i.s.k, no matter what.

    31. Det er mange som skriver at hun er egoistisk å sånt, men det er hun ikke, hun bare sier det hun mener.! skjerp dere… Dere kan ikke kritisere henne kun på grunn av at hun har masse penger, hun kan ikke for at hun er en så flink blogger!<3 Jeg syntes helt rett av henne at hun ble hjemme.....
      Men uannsett, digger bloggen din<3

    32. “gidder ikke å betale 400 kr til de som virkelig trenger det, så ble hjemme å sov lenge, sminket meg å følte jeg bare ventet på å dra ut å feste liksom” er det mulig, skjerp deg!

    33. Herregud, blir du aldri mett av pengene du får på bloggen osv eller? Du er syykt gjerrig
      Tenk deg at 200/400kr kunne hjulpet en person, men du velger istedenfor å ikke være med skjep deg. Folka i nepal er fattige de fortjener penger.. Pengene går til en god sak

    34. Jeg gjorde det samme som deg, deltok ikke og var ikke på skolen. Synes det er teit at de som velger å ikke jobbe må være på skolen og høre på hvor teit det er at man ikke deltar. Liker bloggen din, det er ikke bare rosablogging og du mener ganske mye likt som meg:)

    35. Syntes det var litt dårlig gjort av deg å ikke delta på OD. Vi vet jo at du tjener en god del på bloggen, så klarer du ikke å gi bort 400 av dem? Det er er jo ganske ego, ikke sant? Du kunne i hvertfall ha gitt penger uten å jobbe. For vi vet jo ikke hva de ”personlige greiene” er, men du kunne ihvertfall ha gjort noe. Men jeg er ihvertfall ikke enig med deg sophie! Syntes det er ganske dårlig gjort av deg å sitte hjemme og spise godteri og god mat, mens mange andre har jobbet i dag for å tjene penger og ikke minst de i Nepal, de spiser kanskje bare et måltid om dagen. Og det er ris.

    36. Blir veldig irritert av de som skriver: gidder ikke å delta fordi skolen sier vi MÅ å det er helt feil blablabla..å da måtte vi liksom sitte på skolen istedenfor å få fri??omg?? herregud, bortskjemte drittunger!! Det er IKKE feil av skolen å arrangere noe sånn, det er veldig bra opplegg som gir alle norske ungdommer sjangsen til å gjøre noe godt for folk som virkelig trenger det! blir flau av å se hvor mange norske ungdommer som er så sykt egoistiske og bortskjemte.

    37. Altså jeg er selv med i OD komiteen på skolen så kjenner meg igjen i den “Gi dårlig samvittighet” greiia, for det var det vi gjorde på vår skole også. Men man må jo ha et “kjederlig opplegg” på skolen slik at flere velger og jobbe! Hvis det blir sånn at de på skolen bare chiller å ser film ett år vil INGEN delta neste år! Og den “personlige grunnnen din”, er det at du ikke gidder å finne jobb eller hva? Det her er ikke får å kritisere deg for jeg er fast leser av bloggen, men blir bare så provosert når folk holder på sånn!

    38. Kan du vær så snill forklare nærmere hva du personlig har imot kasteløse ungdommer uten rettigheter? Hvis du ikke innser hvor utrolig egoistisk det høres ut, da skjønner jeg ingenting. Du tjener så utrolig mye, selv til å bo i Norge, men greier du å gi fire hundre kroner til de som ikke er like heldige som deg? Og så skal du til og med benytte dagen på å sove lenge og få deg en fridag? Unnskyld meg, men det trenger en litt nærmere forklaring for at jeg skal forstå!

    39. ville vært veldig fint om du kunne gådd innpå det her med OD i et anna innlegg. ser ut som om fleire her har blidd provosert her, og eg e en av dem. skoln der eg går har satt opp OD på en fridag, og dem som ikke levere penga må på skoln. men eg skal garantert gje pengan tell fattige menneska rundt i verden som treng det SÅ mye mer enn meg.

    40. Jeg er SÅ enig med deg! 🙂
      Jeg valgte da og jobbe for od, men at de som ikke valgte og jobbe måtte være på skolen for og LÆRE om OD og skrive stiler er teit… Og bare for og gi oss dårlig samvittighet? Det skulle heller vært sånn at man kan velge og jobbe eller ha en vanlig skoledag (tor ingen hadde jobbet hvis det var mellom jobbe eller fri) Og så synes jeg det er teit at de har gått opp 200 kr!(Vet ikke med dere men vi har nå altid jobbet bare for 200kr) Og hvis jeg f.eks. hadde tjent 300 kr så måtte jeg betale 100 kr for og få 400 kr… teit… Kan de ikke bare være fucings takknemlig for at de får hvertfall 300 kr? Sykt!

    41. Du er og forblir egoistisk, finnes det gode grunner til ikke og ville hjelpe mennesker i nød. Men så fint att du fikk en fridag da, håper du har god samvittighet. Du sier noe og gjør noe helt annet. Du er nok innerst inne hverken opptatt av dyrs eller menneskers rettigheter og velferd.Blir trist over att det finnes fjortisser som deg.
      Hva med og vokse opp ???

    42. Kan du vær så snill å forklare hvorfor du ikke deltok på OD? Hehe, jeg ble også ganske nysgjerrig:) men bare hvis du vil såklart, da..
      synes det var litt rart det med “personlige grunner” men såklart, det er jo ditt valg!:)
      Skjønner jo hvorfor skolen setter opp et kjedelig opplegg, det er jo for at flere skal jobbe!
      Men du tjener jo så mye penger på bloggen? Var det fordi du ikke du ikke fant jobb at du skulle droppe det? For isåfall kan ma jo alltids jobbe hjemme hehe;) også går det jo til en veldig god sak, til folk som faktisk DØR hver dag…

    43. Er helt enig, faktisk! Jeg har egentlig både mye positivt og negativt å si om OD-dagen. Det positive er jo at det tross alt er et bra opplegg, de får inn sykt mye penger (når man tenker på at hver elev gir 300-400 kr) og det er bra at pengene faktisk jobbes inn og ikke bare gis. MEN det som jeg ikke liker er at det er et slags press på at alle MÅ delta, ellers skal de pines på skolen med å se på videoer av fattige barn og få dårlig samvittighet, eller at de på toppen av alt på skrive stil om det i tillegg. Det er dårlig gjort, og jeg syns at de som valgte å ikke delta skulle de fått vanlig skoledag! Med vanlige fag.
      Jeg syns heller ikke OD har valgt den beste saken å gi penger til. For det første, det med kaste er avskaffet og er ikke lov, så det er ikke mye penger kan gjøre? Det er jo en lang tradisjon, og å bare gi dem med lav kaste utdanning hjelper lite når ingen vil gi dem arbeid uansett. Jeg syns at det finnes mange bedre organisasjoner å gi pengene til! Som WWF, Dyrebeskyttelsen, eller til de aller ALLER fattigste menneskene i verden.. kanskje til et land som virkelig kunne kommet seg ut av fattigdommen med hjelp av økonomisk støtte?
      Men ja, jeg deltok på OD-dagen. Fordi mest sannsynlig vil pengene komme mer til nytte der de havner, enn at jeg skal sløse dem bort på ting jeg egentlig ikke trenger.

    44. Bare lurte på 1 ting. E ikke du veldig for å redde dyr som ikke har det som det skal? E det bare dyr det gjeld da? Eller tenke du ikke på ongan i Nepal? E det bare hvis du ser en måse som har det fælt, at du vil redde den? Eller når du sende inn penga for panda? hm.. det lure æ litt på, hadde vært fint med svar!
      Helst på e-mail!

    45. Egoistisk å ikke delta på OD dag, snakk om å gjøre en liten jobb hvor du kan tjene deg litt penger som går til en god sak!!
      Skal ikke si jeg hadde det drit gøy den dagen, men jeg jobbet i allefall og ga gledelig bort de pengene fordi jeg da vet at jeg har vært med å støtte andre som faktisk trenger hjelp!

    46. Skulle deltatt på OD med glede, men skolen min har ikke OD-dag, noe jeg personlig syns er veldig synd.
      Jobber med OD hele ungdomsskolen. Personlig syns jeg OD er en av de bedre tingene å gi penger til, man putter ikke bare penger på en børse for å “lette egen samvittighet”, men man gjør en innsats for pengene.
      I tillegg betaler ikke OD ut hele summen med en gang, men sprer det utover flere år for å følge opp at pengene går til det de skal brukes til =) Enda et pluss er jo at det er så liten del (15% om jeg husker riktig) som blir brukt til ansatte, materiale og alt det andre, så hele 85% av inntektene går til det de skal! Det kan man like!
      Så personlig er dette noe JEG liker, men alle brenner for forskjellige ting og det må man bare respektere! Hadde vært utrolig kjedelig om alle skulle like det samme, da hadde verden gått dundas rimelig fort 😉

    47. SELVFØLGELIG deltok jeg!
      UTROLIG dårlig gjort av deg å ikke gjøre det… du som har så mye penger i tillegg..

    48. Jeg har aldri deltatt,fordi jeg mener vist jeg først skulle gjort det syntes jeg at man kunne valgt hvilken organisasjon man ville gitt pengene til! Og det har jeg alltid stått for. Kunne jeg valgt ville jeg gitt til blåkors,kreftforening,frelsesarmeen eller stine-sofie stiftelsen!

    49. Jeg deltok ikke, av den enkle grunn at jeg ikke har lyst til å delta. Jeg føler ikke at jeg får nok informasjon i forkant av OD dagen til at jeg er villig til å gjøre det. Det er INGEN som gir garantier for at alle pengene kommer fram og blir brukt til dette.
      Jeg synes også det er feil at når vi IKKE deltar, skal vi sitte på skolen å lære om OD og få dårlig samvittighet for at vi ikke vil bidra. Vi har valget om å jobbe å gi penger, eller høre om OD en hel dag. Mens de sier at vi kan velge å ofre en av våre dager på skolen. Vi skal droppe læring for å gi læring enkelt og greit, men vi lærer ingenting som har noe med pensum å gjøre når OD er der, så vi har ikke valget om å være med på OD dagen. Med er vi jo uansett! Det er overhode ikke egoistisk å ikke delta på OD. Det er et valg vi har, og vi må ta et selvstendig valg, ut i fra hva vi mener, føler og står for!

    50. Helt enig med OD-greiene! Deltok ikke alle de 3 årene jeg gikk på vgs, fordi jeg mener at det ikke skal ha noe med skolen å gjøre, de kan ikke tvinge oss til å betale et visst beløp og true med fravær. Fikk høre både at jeg var egoistisk som ikke gav penger og bortskjemt, men også at jeg måtte være fattig.. Herrgud!!! Veldedighet har ingenting med skole å gjøre og jeg støtter en hver sak jeg vil støtte, selv om jeg er verdens fattigste student! Folk burde skamme seg over å si slike ting!!!

    51. Trenger hun utdype det? Bare å se på henne, dama er dum som et brød! Egoistisk og selvopptatt. Så snart hun slutter å tjene penger på bloggen, så blir hun NAV’er. Ingen som vil ansette det der……bortsett fra kanskje en strippebule.
      Du vet tydeligvis ikke hva OD går ut på i det hele store, og det å sitte å si dette offentlig, spesielt når du har mange som ser opp til deg, er forferdelig egoistisk. Håper virkelig ikke det finnes så mange unge jenter som deg i Norge. Foreldrene dine må være så stolte…..kremt.

    52. Jeg deltok heller ikke på OD- dagen på grunn av personlige grunner… DET SYNS JEG FOLK SKAL RESPEKTERE!!!!!! Det virker som folk ikke tåler at folk har andre meninger enn dem, men da er dem diskriminerende og feige.

    53. Så sykt dårlig av deg og ikke støtte OD! Denne organisasjonen skal hjelpe barn som har det helt forferdelig. Også velger du å ikke delta fordi du føler at skolen presser deg? Selvfølgelig gjør de det! de vil jo hjelpe andre. Er det mulig å være selvsentrert? Du snakker om dyremishandling og hvor forferdelig andre har det, og når du har en sjangs til å hjelpe så driter du i det av “personlige grunner”. Dette er uten tvil det dummeste jeg har lest

    54. Personlige grunner…? Her skal vi ha så forferdelig stor respekt for at folk ikke deltar, men å stille opp på skola og argumentere for at man ikke deltar skulle da ikke være noe problem, når man har DE gode grunnene!? Ungdommer er alt for lat. Og skjønner utrolig lite.

    55. Greit nok at du ikke vil delta, men om du ikke deltar er det jo logisk at du kommer på skolen. Det er jo ikke for å gi deg dårlig samvittighet, det er for at du ikke skal bli belønnet for å ikke delta!

    56. du som tjener så mye på bloggen at du betaler toppskatt kunne jo bare gitt 400 ut av egen lomme, uten å måtte jobbe for det. Da hadde du sluppet heldagsfravær også. hva synes forresten foreldrene dine om at du ikke vil jobbe for veldedighet, og heller skulke unna???

    57. Fyfaen, du må være jævla dum. Så egoistisk at det går ikke an, du tjener sykt mye i året også greier du ikke å donere 300/400 kroner.. Det er helt sykt, herregud…

    58. Sykt egoistisk av deg å ikke delta! Med en av Norges mest leste blogger er det helt idiotisk av deg å dele dette på bloggen, du sprer dårlige holdninger blant mange unge i Norge. Skam deg!!

    59. Provoserende å se at du ikke deltar, det er en super organisjon av ungdommer! Som går til å hjelpe. Nei, mistet respekten virkleig.. og dette er første gangen jeg komenterer!

    60. Sykt egoistisk av deg å ikke delta. Og hvertfall si at de som ikke velger å delta, skulle få hvert hjemme. Om det hadde vært slik, tror du ikke det hadde vært mange som heller ville hatt en fridag? Holdningen din påvirker mange ungdommer. Du som et forbilde burde absolutt deltatt. Jeg fant ikke jobb, men vasket hjemme for 400kr. OD komiteen skal kunne finne jobb til de som ikke finner selv og vil jobbe. OD er en solidaritetsaksjon, og det er det som skiller OD fra andre organisasjoner. Solidaritet betyr å gjøre noe uten å tenke på egen vinning. Du sier du ble hjemme av personlige grunner, da burde du utdype det! Det er en god sak.. Du som ikke støtter dyremishandling og dyretesting. Du burde skamme deg. At barn har det forferdelig betyr ingenting…

    61. Jeg tror det var stoltheten din som tok over ;)DU kan jo ikke jobbe, det ville jo hvert flaut. Men du kunne hvert hjemme å ryddet i sminken din, selvom du betalta 400kr av egen lomme. Håper det gjør vondt i magen din når du leser hvor mange som synes valget ditt var lattelig. Men jeg skjønner, det føltes mer riktig å sitte hjemme å rydde i sminken din til en verdi av flere hundre kroner. Håper du tenkte på hvor mye penger du egentlig bruker på det dollate fjeset ditt, og at du egentlig kunne brukt tiden på å tjene inn 400kr til barn som har det forferdelig.

    62. Jeg syns det blir for dumt at du sier du ikke drar på skolen når du ikke gidder å ofre 400 kr til mennesker som virkelig trenger det. 400 for dem er mer for dem enn det er for deg. OD-dagen er heller ingen fridag, så da skal du enten jobbe eller dra på skolen. Og det med at lærerene gir dere dårlig samvittighet syns jeg bare er tullete. Selvfølgelig vil lærerene at dere skal lærer mer om det og skaffe dere enn jobb året etter. Man skal ikke få belønning for å være egoistisk eller lat.
      Jeg går i 8 ende og det er første vi har OD. Jeg fikk meg ikke jobb, så jeg valgte å selge vaffler i stedet.
      Håper du tenker over dette, det er en skamm at du som støtter dyrevern og mener dyr skal ha det godt gir blaffen i mennesker som har det forferdlig i andre land.
      Om jeg ikke tar feil støttet du ikke Od i fjor heller….

    63. Sykt egoistisk!! Mange som dør fordi de ikke får nok mat osv, ikke får gå på skole og her gidder ikke du å hjelpe til for at de skal ha det bedre for at du syntes de ikke burde gi deg dårlig samvittighet… :O

    64. OD er faktisk en av de organisasjonene der omtrent alle pengene blir brukt til det de faktisk skal brukes til. Jeg hadde forstått at du ikke ville vært med hvis du hadde hatt lite penger, men nå synes jeg du er ganske egoistisk. I hvert fall når du ikke gidder å dra på skolen.

    65. Åå jævla dum. Det er ikke 3 valg du får; jobb, skole eller bli hjemme. Det er faktisk jobb eller skole, og å ta seg fri pga. DU mener at du da har rett på fri er rett og slett idiotisk. Men men…forventer jo ikke mer av deg. Du er jo en bortskjemt, mentalt 14-åring som sikkert aldri har jobbet et sekund i hele ditt liv og får titalls tusen i mnd ufortjent. Det minste du kan gjøre er å støtte saken med 400 kroner, det er ikke 5% av det du får i mnd en gang.

    66. Norske ungdom er så sinnsykt egoistiske at det er nesten ikke til å tru! At ungdom som deg ser på OD-dagen som en “fridag” synes jeg er helt forkastelig. Her er det snakk om å jobbe litt en dag for å tjene 3-400 kr, som skal gå til ungdom i utviklingsland. Tror det ville vært interessant å se hvordan du hadde klart deg i deres hverdag.. Er også interessert i å høre om dine “personlige grunner” til ikke å delta på OD-dagen. Kanskje du vet noe jeg ikke vet?

    67. For min del så har jeg sosiale problemer som gjør at jeg ikke klarer å skaffe meg jobb, men jeg har allikevel jobbet hjemme slik at det skulle bli penger. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig å gi penger til noen som trenger det. Du har masse penger, du kunne i det minste gi 400 kroner. Det er jo bare å få foreldre til å signere når du er under 18. Om du ”bare” hadde skaffet pengene på blogging, hvorfor skulle det vært ille? du ville forsatt gitt penger til en god sak, noe jeg synes du virkelig burde når du leker så opptatt av rettigheter og slikt.

    68. Det er så ufattelig trist at mange norske ungdommer ikke gidder å bidra til OD. Dere bor i verdens rikeste land, har alt dere trenger og er trygge. Man kan synes det er hard å jobbe en dag eller man har ikke lyst, men suck it up! Ta deg sammen, gjør en innsats og bidra til en bedre verden. Vi har det så jævla utrolig godt i Norge og å prate om personlige grunner for å ikke delta på OD er latterlig, du har det så godt at du ikke har rett til å ikke delta.
      Jeg blir skremt over en del av dere som skal drive AS Norge i fremtiden, en større gruppe sutreunger skal man lete lete lenge etter, skam dere!!

    69. DU ER HELT FORFERDELIG SOPHIE! BLIR KVALM AV DEG. DU ER SÅ LAT OG EGOISTISK SOM DET GÅR ANN Å BLI!
      – Har lest bloggen din lenge, men du har forandret deg skikkelig. Du begynner å bli en av de dårligste bloggene på topplista. Du er så bortskjemt! Som sagt, blir helt KVALM AV DEG SOPHIE!
      HADDE SATT PRIS PÅ OM DU KUNNE SVART I ET INNLEGG. Tror mange andre ville også likt det!

    70. Skolen din har FRIVILLIG sagt JA, til å delta på årets OD-sak. DERFOR måtte du egentlig være på skolen om du ikke ville jobbe, det er ingen fridag. Er veldig nysgjerrig på hvorfor du ikke ville jobbe? Om du er så uvitende at du tror at alle pengene går til administrasjonen og ikke til selve saken, bør du undersøke hva OD handler om litt nærmere. Og er helt enig med flere av de andre som har kommentert, du som virker å være såpass samfunnsengasjert og bry deg om det meste, hva er grunnen til at du ikke støtter dette?

    71. jeg har mistet all respekt for OD! ikke pga. formålet, men måten de behandler folk som ikke har klart å fått seg jobb på. f. eks setter de alle i et rom eller en sal og snakker om hvor utrolig dårlige mennesker de er.. det er rett og slett ufyselig! de burde faktisk tenke på det faktum at 400 kr er mye penger og at ikke alle klarer å få seg jobb. dessuten er det ikke alle arbeidsgivere som er villige til å gi så mye penger til et formål som de mulig ikke støtter, dette vet jeg nettopp fordi det var det som skjedde med meg, og man kan ikke be foreldrene sine om å vaske huset for 400 kr, det blir for drøyt!! dessuten er det jo også noen som ikke støtter formålet, burde ikke disse respekteres??
      det faktum at OD-komiteen rakker ned på andre når de selv ikke gir penger er også jævlig dårlig. det er greit at de gjør litt arbeid i forhold til OD osv, men det burde ikke fraskrive dem retten til å betale! OD skulle rett og slett blitt skoftet eller overtatt av voksne som ikke rakker ned på elever! det er et fritt land og alle har rett til å bli respektert uansett hva!
      i tillegg til dette tvinger de elever til å spise og drikke ekle ting slik som eddik og saltvann.. dersom man ikke gjør dette får man anmerkning.. det er ufyselig!!
      jeg syns for min egen del at dette er helt forferdelig og opplever det faktisk som mobbing!
      helt seriøst mener jeg at OD enten burde skoftes, tatt over av seriøse personer eller at de satt ned betalingen til 200 kr slik at alle hadde hatt mulighet til å betale.. dette hadde de nok også tjent på ettersom så og si ALLE kunne betalt, men nei da, de setter vel opp til 500 neste år tenker jeg…

    72. Med mindre du var på sykehuset eller noe, så syns jeg du kunne gitt 400 og sagt du jobba hjemme……. nå syns jeg egentlig du er litt egoitisk, er jo ikke noe hemmelig at du har masse penger heller akkurat:P
      Men enig i at 400 er mye egentlig. Når jeg gikk på skolen var det 150 og mer og mer for hvert år.

    73. Hvorfor de som er på skolen får en drittdag er jo for å få de som ikke GIDDER jobbe på OD-dagen til å ville jobbe neste år, rett og slett fordi det ikke skal være en kosedag. At du har en personlig grunn for ikke å jobbe er jo helt greit, men da ville det vel heller ikke vært noe problem å være på skolen uten å få dårlig samvittighet?

    74. Herregud. Operasjon Dagsverk er et solidaritetsprosjekt, hvor man skal ta én dag av sin utdanning for å gi unge i andre deler av verden mulighet til utdanning. Veldedighet er å gi fordi man synes synd på noen, solidaritet er å faktisk jobbe for pengene og å gjøre noe for andre basert på gjensidig forståelse og respekt, uten tanke på egen vinning. Grunnen til at det blir OD-relatert opplegg på skolen den dagen, er jo selvfølgelig for å lære dem som ikke vil delta mer om prosjektet, ettersom uvitenhet ofte er årsaken til at folk ikke deltar. Det kalles bevisstgjøring, ikke å gi folk dårlig samvittighet. Men hvis du faktisk tar deg selv i å få dårlig samvittighet, så er det vel en grunn til det..?

    75. Jeg er uenig i hva du skriver. Selv sitter jeg i OD komiteen på skolen min, så jeg vet mye om hva OD handler om og hva de står for. Vi har arrangert Internasjonal Uke for at vi skal få et innblikk i hvordan verden rundt oss er, hvor heldige vi i Norge er. Men man skal ikke spille på samvittigheten,- at det er det som får deg til å jobbe. Man har IU for at man skal kunne ta et selvstendig valg om man vil jobbe eller ei, men om du da velger og ikke gjøre det, så skal du jo være klar over hva du sier nei til.
      Vi har valgt at undervisningen på OD dagen for de som ikke skal jobbe skal ha fokus på Nepal og Samvad (samvad er årets prosjekt) IKKE for å gi dårlig samvittighet, men fordi det er slik verden er. Og ingen har vondt av å lære om verden rundt oss.
      Om du vil jobbe eller ikke er selvfølgelig ditt valg, men det at du mener du skal ha en fridag på denne dagen, det er jeg uenig i. Man har OD dagen for å gi en dag av sin utdanning til utdanningen i sør,- da burde man ikke bruke denne dagen på å sove og si at dette burde være en fridag. Da tror jeg du har missforstått eller ikke fått med deg hva denne dagen er og hvorfor man har den.
      Hilsen Celine 🙂

    76. HAHAHAHAHAHAHAH, synd for deg at det kommer til å stå på ditt vitnemål at du skulket od-dagen da 🙂 er utrolig bra vedlegg til jobbsøknad osv.

    77. Kan du vær så snill å forklare hvorfor du ikke deltar på OD? Å si at det er av “personlige grunner” er det samme som å si “jeg er egoistisk, driter i hele opplegget, bryr meg ikke og tar meg en dag fri for å chille”.

    78. Hallo!
      Jeg er ikke helt sikker på hvorvidt du faktisk følger med i timene, men det at du droppet å stille opp på skolen på OD-dagen regnes faktisk som skulking 😉 Jeg sitter selv i OD-komiteen på min skole, og her ble det ihvertfall lagt ned mye arbeid for å lage et alternativt opplegg for de som valgte å ikke delta. OD fokuserer på frivillighet, derav mottoet “Lær, forsto og jobb – dersom du ønsker det.” Det de mener med det, kjære lille deg, er at du ikke trenger å jobbe med mindre du faktisk har lyst til å gjøre en forskjell. Det fokuseres mye på at det hverken skal være straff å jobbe, eller å velge å ikke gjøre det. Leser ikke læreren din denne bloggen? Det å skryte av skulking vil ikke få deg noen vei. Jeg mener ikke at du skal ut å redde verden, men med mindre du har tenkt å jobbe side om side på bordeller med de nepalske jentene du kunne ha hjulpet, syns jeg virkelig du burde skjerpe deg. Det er bare ett tips 😉
      Klem fra moi <3

    79. Hei!
      Som noen over meg, sitter jeg også i OD-kommiteen på min skole. Jeg respekterer at du velger å ikke jobbe, uansett grunn. Men hvis du føler at det å ha en vanlig skoledag på OD-dagen er en straff, har du virkelig misforstått verdiene og prinsippene vi i OD jobber for.
      Det sier virkelig seg selv at OD-dagen ikke skal sees på som en fridag for de som velger å ikke jobbe. Enten så har din skoles OD-kommite gjort en veldig dårlig jobb, eller så har du innstilt deg på at du ikke skal jobbe før du fikk tilbudet. Uansett burde du virkelig lære mer om OD, og operasjonens verdier før du velger å uttale deg om det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg