It can’t go on like this

Jeg har et sinnsykt problem for tiden. . . Jeg ligger våken HELE natten og bare ser i taket og tenker, er utrolig trøtt men klarer bare ikke sove. I gjennomsnitt sover jeg kanskje 2 timer per natt, så er jeg våken hele dagen og sovner 2 timer igjen på ettermiddagen. Altså, ca 4 timer søvn per døgn. Jeg tror ikke det er helt normalt og jeg er helt utslitt hele tiden, har svære mørke ringer under øynene og har ikke overskudd til å gjøre noe som helst. Føler rett og slett at jeg mister hele hverdagen, jeg gjør jo faktisk det! 

Når jeg våkner, så våkner jeg alltid skikkelig brått, som om jeg har hatt mareritt eller noe. Det er også et skikkelig problem at jeg ikke klarer å sove om noen for eksempel stryker på meg, om det er noen lyder rundt eller lys på rommet, det må være HELT stille og HELT mørkt for at jeg skal sove. Er det noen som har det likt? Jeg har til og med prøvd sovetabeletter og det funker heller ikke, så hva skal man gjøre da? Er det den MINSTE lille ting som irriterer meg når jeg skal sove, så er det bare å glemme hele prosessen.. Ja, om noen så lite som puster i nærheten av meg når jeg skal sove så klikker jeg helt, haha. Det er for mye bråk for meg! 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Hele livet mitt blir jo ødelagt, haha..

Dagens outfit:


218 kommentarer
    1. Stakar 🙁 Jeg har også et stort søvnproblem, sover kun 1 time per natt ca, ingenting hjelper!

    2. du burde begynne å sove med kjæresten! når æ sover aleina, har æ akkurat samme problem som dæ, men når æ ligg lamme kjæresten får æ sove med en gang! 😀

    3. Har det samme problemet selv, sykt kjedelig! Dette er sikkert det dummeste tipset du har fått til nå på bloggen, men blå valium eller diaser så kan jeg love deg en godt natts søvn. Men det er jo ulovlig og man kan fort bli avhening. Men alt KAN gjøres med måte.

    4. Jeg har faktisk litt det samme problemet.. Men jeg prøver stadig å døgne for å bli kjempe trøtt tidlig på kvelden igjen, men jeg sovner alltid midt på dagen – da blir jo såklart alt ødelagt igjen, haha..

    5. Eg sovner lett eg, men vis noen støvesuger eller noe sånnt så er det likt med meg, men eg pleier og lukke øynan og tenke på noe fint eller prøve og starte en drømm, som du later som er virkelig, det får meg fort til og sovne<3 love your blog!

    6. likt som deg nesten. når det gjeller også sove. Sovner jeg kan jeg vokne opp igjen, brått. Også når jeg skal prøve og sove. skal jeg ha det helt stille. men jeg sliter ikke så veldig mye med og sove om natten. bare på morran! 🙂 men god bedring, hvis jeg skal si det slik? 🙂

    7. Uff, har samme problemet, ligger alltid å tenker på ting, og sovner ikke før langt på natt ! :s håper du finner noe som funker eller noe sant!

    8. si til det selv (og mener det virkelig): jeg vil ha hjelp av underbevistheten min til å sove.
      si det er parr-3 ganger.
      funker på meg!
      konsentrasjon når du sier det, som om du virkelig mener det

    9. kanskje du har lavt stoffskifte? det e mange symptoma, og fleire av dem går på at man har lite overskudd og e veldig sliten. det e arvelig, spørr mordi om det går i slekta.

    10. Du kan jo faktisk prøve og være oppe HELE natten og HELE dagen! Da må kroppen ha hvile når du skal sove så da sovner du sikkert1 😉 <3

    11. Samme her, har ikke sovet skikkelig på sjuukt lenge! Får det ikke til, har lagt meg tidelig å sent og våkner brått sånn som du gjør, det er ingenting som funker. Er helt død på skolen og hjemme, har ikke noe energi! Det er syyykt irriterende.

    12. sov sammen med noen, bare ligg i senga å prøv å sove! helt stille, og bare ligge der, hjelper ofte meg!:-)

    13. du har et sinnsykt behov for å vise pupper hele tiden, hva med å dra dynen over deg når du først setter opp kamera? eller kle på deg. det er da ikke så vanskeli..

    14. Om du har sove problemer burd du kanskje ta det litt rolig med festing. Etter min erfaring, mange fester så var jeg nerve vrak, dårli humør og søvn problemmer helt til helgen kom, alkohol og venner, da gikk alt bra. Men nå som du har kjærest e det bare å sove over te han! får du sove me engang, får hvertfall jeg 🙂

    15. Har sånne problemer hver dag, så sover på skolen i friminuttene, og når jeg kommer hjem sover jeg noen timer.. Så på kvelden får jeg aldri sove så er alltid på pcen og osv..

    16. Hei! æ har det samme problemet, å av legen fikk æ nåt som hete buspiron mylan, æ tar 20 mg en time før æ ska legge meg å d e på en måte sånn ‘beroligende’, det funke kjempe bra! Før så slet æ me at æ hadde mareritt HVER ENESTE natt, æ fikk ikke sove, å sov døds urolig, men det hjelper!

    17. Når jeg har problemer med å sove pleier jeg å lese i en bok. Når jeg kjenner jeg blir trett lukker jeg øynene litt men prøver fortsatt på å fokusere på å lese. Etterhvert blir det fysisk umulig å holde seg våken. Er lurt å ha noe som distraherer en for tankene som for eksempel en bok eller en serie 🙂

    18. oooi, det var 3 bilder der man så bhen hennes, er det så big deal? det er mange som legger ut slike bilder! har dere aldri sett pupper/bh?

    19. Annbefale dæ og ta kontakt med foreldran dine om detta problemet å så eventuelt en lege, ring og bestill dæ time. e garantert nåkka som ikke e rett og det burde du få sjekka opp!

    20. kanskje du har fått kyssesyka? broren min hadde det for 1-2 år siden, og han hadde det sånn som du har det nå. men kan jo selvfølgelig bare være tilfeldig 🙂

    21. æ hadd d samme problemet for it så læng sia.. men æ var våken i 48 tima uten å søv og det funka for mæ 😉 for etter 48 tima uten noe søvn da love æ at du blir trøøtt zzZZzzz
      – men du må it finn på å lægg dæ før det har gått 48 tima, da funke det it.

    22. Har ikke akkurat samme problem, med jeg er sånn at jeg greier ikke sovne før jeg har ligget kanskje 1 time med iphonen! Helt sykt men..
      Har desverre ingen tips til deg heller 🙂

    23. Hadde det sånn en periode, fikk aldri sove om kvelden og gikk rundt kjempetrøtt hele dagen. Det som i hvert fall fungerer veldig bra for meg er å ta en joggetur før jeg legger meg. Ikke spesielt langt eller noe, men etter en treningsøkt sover jeg utrolig godt hele natta! Jeg jogger en liten runde, dusjer, tar meg noe varmt å drikke også legger jeg meg. Da sovner i hvert fall jeg fort! En annen ting er at du bør unngå pc, mobil osv før du skal sove. Det gir et slags lys som får deg til å bli mindre trøtt. Husk at det er lurt å legge seg og stå opp på faste tider. Håper det hjelper, og at du får sove godt!

    24. Hva med å prøve å slite deg ut om dagen? Tren eller gjør noe annet fysisk slik du sliter deg virkelig ut! Hjalp for meg da jeg selv hadde det problemet. Begynte å trene å gjøre noe skikkelig tungt for å slite meg ut til kvelden. Det hjalp;)
      Sovetabletter vil ikke hjelpe siden du bare får en “kunstig” søvn, kroppen hviler ikke på samme måte som når du sovner naturlig.

    25. hadde det problemet før konfirmasjonen osv…hele med var så utrolig trøtt og sliten. Jeg lå faktisk å gråt om kveldene fordi jeg ikke fikk sove, så ille var det…Fikk inn ett par tips fra venniner 🙂 Du kan feks. smøre inn føttene dine med tigerbalsam, litt rart kansjke men for meg funket det! Så kan du også sette på en SYKT bra sove liste på spotify (jeg brukte “jag är så sjukt trött”) men siden du må ha det helt stille, er det jo ikke sikkert det funker for deg… til slutt hvis det virkelig virkelig er krise kan du ta ett par ibux, men det er ikke noe du bør ta regelmessig, siden det kan gi skader på levra.
      Håper noen av tipsene mine hjelper deg! 🙂

    26. legg deg ned, ha det helt stille rundt deg. konsentrer deg bare om pusten din. når du gjør dette, skal du ikke røre på en muskel. klør det noen plass, ikke klø, vil du bytte stilling, ikke gjør det. men du må virkelig kjempe for å klare og ligge helt musestille uten å bevege så mye som lilletåa. begynn å tell sakte. først 1, se for deg tallet mens du teller sakte i hodet ditt. så to, se for deg dette tallet også. bare tell, sakte. det er lett at tankene begynner å surre over på andre ting, men hvis det skjer så ikke rør på deg uansett. på denne måten lurer du kroppen til å tro at den sover, mens hodet fortsatt er våken. til slutt så sovner du, og det kan hende du våkner men da er kroppen så søvning at du automatisk faller til ro selv. dette funker, det kan jeg garantere. om det ikke gjør det – så fullfører du det ikke riktig.
      dette er samme metode som man bruker for å få “lucid dreams” hvis du har hørt om det, men er veldig vanskelig å få det til. for hvis man skal lucid dreame er man virkelig nødt til å tvinge seg selv til å holde seg våken – og med ditt problem er vel ikke dette noe du ønsker, så lykke til og sov godt:)

    27. Jeg hadde noe av de samme for ca et halvt år siden. Og da ringte jeg legen å fortalte hva det var. Da fikk jeg resept på en “alergidrink”. Noe som vil sa at man ikke blir avhengig, og at man bare blir sliten av å ta den. Så du kan også bli sliten på dagen. Men lover deg at du får sove av den!

    28. Prøv å vær litt aktiv før du legger deg 🙂 Armhevinger, situps og sånn for at du blir litt sliten. Prøv også å hør på musikk, rolige sanger du liker ellernoe 😀

    29. Sliter sterkt mef døvn selv og hjelpe middlene er: Sovemaske, ørepropper i myk gummi, evt beroligende Te, og jogging på ettermiddagen (ikke trene etter kl 20.00 det fordi kroppen utløser endorfiner av trening sånn at man blir oppspillt. Regelmessig døgnrytme er viktig, dropp kaffe og spis minst mulig sukket. håper rådene mine hjelper!:-D ha en fin dag videre.

    30. LIGGER DU PÅ EN MADRASS PÅ GULVET??? lEGG DEG I EN SENG JENTE!!!!
      BTW; leser du alle kometnarer du får?

    31. Hadde en venninne som slet med å sove pga at hun mente det spøkte på rommet sitt… Å hun fekk en sånn mann til å måle noe sånn stråle greier som var fra sånne “ånder”.. Å der var det stor stråling, å det de gjorde var å putte noen sånne dingse bomser rundt huset som holder strålingene fra Åndene vekke.. Å nå sover hun mye bedre!
      Kanskje du skulle prøvd noe lignende du også?

    32. Immovane hjelper, lover deg. Men de får du ikke fast hos legen, og du må ha skikkelig alvorlig søvnproblem for å få de hos legen. Får bare engangsresept på de om du virkelig har problemer med søvnen, siden de er veldig sterke. Har prøvd de hos en kamerat en periode jeg slet litt med søvnen, sovnet på 5 minutter. Hadde det slik som deg! Du får de ikke i over lenger periode pga de er avhengighetsskapende, og skal bare hjelpe deg en kort periode med å få søvnen på plass. Immovane går ikke under “sovetabletter”, men “innsovningstabletter”, som hjelper deg med å sovne da 😉 Og skal du til legen pga dette må du virkelig VIRKELIG syte og legge på hvor lite du har sovet. De gir de ikke ut bare på grunnlag av det du skriver her feks. Legge på kjøtt og flesk om hvor mye dette plager deg! Du kan lese mer om immovane her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033

    33. spring trapper gjær det du makter .. det rima faktis hehe .. men bruk så masse energi du berre klarer før du legger deg.. så koker du deg en go kopp me kammile Te å en varm å go dusj .. samt reine sengklæder .. å legg deg berre i undertøye under dyna .. masse skummel folk der ute som sikkert kopier alle dine bilder å bruker dei på seg sjøl .. berre ett tips ..vist du da ikke får sove .. bør du søke lege .. å sjekke stoffskifte ditt .. en grund sjekk .. me andre ord .. håper det hjelper .. du har en flott blogg.. stå på tornerose :p

    34. jeg kjenner meg igjen veldig og sover kjempe lite! men det er bare på kvelden, jeg elsker å sove på morningen og det gjør da at jeg sliter sikkelig med å stå opp.. Blir dritt lei, ligger i sengen og vil sove, men får det ikke til.. vis du finner ut av noe som hjelper, kan dud blogge om det? trenger hjelp selv..

    35. Jeg også må ha det HELT stille når jeg sover, klarer ikke at noen puster eller flytter på seg i senga. Men jeg må ha det ganske lyst da, er mørkeredd, lol.
      Tror kanskje det er noe med årstiden, at du sover dårlg, et kan være varmen, lyset og sånne ting 🙂 Prøv å slit deg ut skikkelig, tren og vær mye ute. Evt døgn, for å bli skikkelig trøtt, men da må du tvinge deg selv til å være våken helt til neste kveld da :p

    36. du burde ikke sove på dagen! du burde prøve å holde dei våken hele dagen å heller sove på kvelden, tilslutt må kroppen ha søvn å du vil “snu” tilbake døgnet:P

    37. prøvd supermat? Dra innom noen som selger det (spaspa, sunkost osv) å spør hva som kunne hjelpe deg. Jeg går selv på spirulina, dette blir kalt for “energibomben”. Inneholder mye vitaminer (mangler du vitaminer kan du bli trøtt), kalsium og mye som hjelper kroppen til å danne mer energi. Jeg merket ikke noe først, men etter en uke merket jeg at jeg ikke var trøtt når jeg kom hjem fra skolen, jeg trengte ikke sove på dagtid og kroppen fungerte bedre både i magen og i hodet. Jeg foreslår du snakker med noen av de som kan om det, om dette! Det er veldig populært og funker på energinivået! i tillegg går det ikke ut over at du ikke får sove på kveldene, fordi det inneholder ikke koffein. Det kan faktisk også hjelpe deg å sove bedre, fordi kroppen får de stoffene den mangler, med tanke på kosthold og slikt. Det er mye vi ikke får gjennom maten vi spiser fordi vi ikke spiser nok av det og det.
      Håper det hjelper!

    38. herregud så søt du er! digger deg rett og slett 🙂 jeg har det sånn selv.. men har ikke funnet ut noe som hjelper.. men nå har jeg en mor som har ringt ambulanse osv hver eneste natt, så jeg ligger på vakt å reagerer på hver eneste lyd. men er kanskje bare en tilvende-sak? ikke vet jeg. men du får ha masse lykke til søta, også får du skrive et innlegg om du finner ut av det! for tror jeg trenger noen tips 🙂

    39. Jeg har HELT det samme problemet, er helt forjævlig! For meg er det viktig de kveldene jeg ikke er så trøtt når jeg legger meg å være mett når jeg skal sove iallefall, hvis ikke er jeg mer våken haha. Det beste tipset er: uansett når du sovner, ha en fast tid på når du står opp. Første natten, om du sovner klokken 6-7 på natten, er det jævlig å stå opp klokken 10, men da blir det lettere og lettere og du får en fast døgnrytme. Og etter kort tid, er du mye mer våken og alt blir bedre. Funket for meg iallefall,men nå er døgnrytmen min fucka igjen, så får vel gjøre det samme igjen!

    40. Jeg hadde det faktisk HELT likt før. Jeg måtte ha det bekmørkt og ikke så mye som en liten lyd kunne være der for at jeg skulle sovne.
      Men nå har det afktisk gått over. Det ENESTE som hjelper er faktisk bare å ikke lage noe stort ut av det, altså du kan jo gå å skjekke det med legen. Men det jeg gjorde var bare å ikke tenke over det og slikt fordi da blir det dobbelt så ille og det er 90 % psykisk. Så de vil si at det egentgil ikke er så ille.
      Håper du klarer å legge det bak deg, det er lettere en man tror, forid manblir skikkelig desperat og utmattet. Men bare prøv å ro deg ned, og ikke tenk så mye rundt det:)

    41. Uffda, høres ikke bra ut! Om problemet ditt er at det ofte ikke er mørkt eller stille nok kan det jo være verdt ett forsøk å sove en natt med sovemaske og ørepropper! Noe som også hjelper meg når jeg ikke får sove er å ligge på ryggen, roe ned hele kroppen og føle at hver eneste kroppsdel er avslappet. Høres kanskje rart ut, men det funker 🙂

    42. Hadde det sånn i et par måndeder i vinter! Den minste lyd forstyrret meg, og mamma og pappa måtte hviske , selv om de var i etasjen under en halvtime etter at jeg hadde lagt meg, sånn at jeg ikke skulle høre en lyd. Greia var at jeg var så stressa med søvnen min at jeg ble helt opphengt i den. Var redd for å ikke få sove, og lå dermed å tenkte at jeg ikke kom til å klare det, lå nærmest og ventet på en lyd… Sykt stress, vet akkurat hvordan du har det! Men for å si det sånn, så var det bare en vane, og gikk fort over.. Bare prøv å slappe av;)

    43. Prøv å holde deg våken på dagen! Selv om det kan være vanskelig, så hjelper det nok 🙂 Så – stå opp tidlig, og legg deg rimelig tid, uten å sove noe på dagen! Lykke til, det hørtes veldig kjedelig ut..

    44. Jeg har et tips.. Jeg hadde det sånn før, at jeg nesten aldri fikk sove osv! Jeg har jo lest tidligere at du har spøkelser i huset ditt, og det som er litt weird er det at de faktisk tar energien fra deg. Det skjedde nemmelig med meg, siden jeg var mer “overkommelig” mot spøkelser, og de kunne komme nærmere meg enn de andre i familien 🙂 Kanskje det er med deg også. Og da anbefaler jeg at dere får synske på besøk som kan prøve å få fjernet disse åndene. Det hjalp litt med meg, men det ble ekstra borte etter at vi flytta (dette var jo såklart ikke pga spøkelsene, men fordi vi ville ha et hus istedet for leilighet). Ville bare gjøre deg oppmerksom på dette 🙂 Håper det bedrer seg. Søvn er veldig viktig!!

    45. visst du bruker rommet ditt som oppholdsrom hele tiden kan det gå utover søvnen din. jeg var på rommet mitt hele dagen, og når jeg skulle legge meg fikk jeg ikke sove i det hele tatt. men nå bruker jeg bare rommet mitt til å sove i, og nå sovner jeg med en gang jeg legger meg 🙂

    46. Eg har faktisk et tips te deg!
      Vett kje om du vil spandera pengene på d, men sonetarapi/akupunktur hjelpe!! Virkelig! Du burde prøva d, og sei at du har søvnproblemer.. så hjelpe de deg! Ska lova deg at du sova som ein stein ittepå då! ;D

    47. Som noen sier, kansje du burde å til legen å skjekke stoffskiftet. Men en ting du kan prøve er å jobbe å sove/ slappe av i 2 forkjellige rom. Alså, jobb( blogg osv.. ) I eks, stua, også bruker du kun rommet til å slappe av på. det kan hjelpe.
      Noe som også hjelper for meg er å sove sammen med kjæresten, men det er da ikke likt for alle.
      Lykke til da!

    48. Installer “NRJ” Det er en radio som sender utrolig fine musikker å gode musikker om natten å jeg sovner lett av den, men av og til når jeg hører på det så får jeg ikke sove så da slår jeg det av så får jeg kanskje sove, om jeg ikke får til så ligger jeg HELT rolig også tenker jeg på hva jeg skal gjøre imorgen, planlegge en pleie kveld for meg selv eller telle sauer. Om dette ikke funker så anbefaler jeg sovetabletter fordi det funker har jeg hørt.

    49. Har akkurat samme problem, men det som hjelper meg er å ta noe foran øynene(natt bukse, genser,teppe,t-skjorte.etc) 😉 Håper det hjelper for deg 😀

    50. Du burde laste ned en app som heter relax and sleep well! Den setter deg i en transe og du får sove tungt og godt og du slipper taket på alle problemer for natten.
      Ellers burde du skaffe deg sovemaske og ørepropper 😀 Sov godt!

    51. Læreren min sa at om man er for mye på pc/foran mobil/foran tv før man legger seg får man ikke sove. Så det kan være at du må kutte ned på tv, pc, og mobil før du legger deg. Det som skjer er at apparatene påvirker hjernen til å tro at det er dag. Hjernen tror liksom at den skal være våken. De “ødelegger hjernens døgnrytme”, om man kan kalle det det. Men ja, jeg har også problemer med å få sove. Heldigvis ikke like ille som deg da.

    52. Hvis du reagerer på lyder, kan du bruke ørepropper! Man kan kjøpe de på apoteket. Er omtrent umulig å høre noen snakke veldig høyt til deg om du har dem i. Ganske vanskelig å sette i, men man lærer det etter hvert 🙂
      For lyset kan du jo bruke sovemaske!

    53. synes utrolig synd på deg! kan ikke særlig gøy å ha det slik hver natt! føler med deg! 🙂 <3

    54. herregud, blir gæren av dere som bare slenger dritt! Dere skriver “Klag og syt” Det er hennes blogg, om hennes liv og hvis du ikke liker det hun skriver, eller ikke interesserer dere for det hun skriver så ikke besøk da. Og er det så big deal om hun legger ut bilder i en bh? 😮 blir sjokka her, alle har vel sett en jente i bh eller bikini? Seriøst tragisk! Men elsker Sophie og hun er seg selv, så på jente!! :)<3

    55. Kan også ha det problemet. Jeg må også ha det helt stille og helt mørkt! Hvis jeg ikke får sove pleier jeg å stirre i taket og telle sakte til ti inni meg. Pleier å fungere til tider! 😀

    56. åharregud !
      bra noen har det samme som meg…
      når jeg skal sove må det være HELT STILLE, hvis jeg hører NOEN snakke, NOEN lyder eller TVN såå bare ligger jeg og venter på at det skal bli stille.. og når tror det er stille ligger jeg å prøver å høre om det er noen lyder… ;(

    57. Haha, fint vi er fler! Jeg kan heller ikke ha noen lyder, verste jeg vet. Hater sånne som puster tungt, snorker, sovner med tv’n på osv.
      Funker å sove på et iskaldt rom, eventuelt ha vinduet oppe om natten 🙂

    58. Mange kjendiser med silikon sliter/har slitt med søvnproblemer, hodepine osv som følge av silikonen.
      Sier ikke at det er tilfelle hos deg, men det er en mulighet. Her er et utdrag fra et intervju med Helene Rask for noen år tilbake:
      Fikk migrene:
      – Det skulle ingenting til for at jeg ble syk. Immunforsvaret var nesten borte, og du kunne bare se på meg så ble jeg dårlig. Jeg har slitt med migrene. Jeg har hatt frytelig mye plager. Men etter at jeg fjernet silikonprotesene har nesten alt blitt borte, forklarer Helene Rask.
      Kunne puste:
      Den tidligere glamourmodellen opplevde et helt nytt liv etter at silikonen var fjernet.
      – Jeg sover bedre. Helsen min er bedre. Etter at jeg våknet etter operasjonen kunne jeg puste for første gang etter at jeg fikk protesene for 10 år siden. Så jeg er veldig glad for at jeg fjernet det. Jeg føles meg som et nytt og bedre menneske. sier Helene.
      Advarer unge:
      Helen Rask synes det også var viktig å fjerne silikonen for å fremstå som et bedre forbilde.
      – Det har tatt meg litt tid å forstå at jeg har vært et forbilde for unge jenter. Og det skremte meg såpass at jeg fjernet silikonprotesene helt. Som 28-åring føler jeg ikke at jeg kan se unge jenter inn i øynene og si at silikon er greit. forklarer Helene Rask.

    59. du er SEXY digger kan du hvise puppene dine mer,,,, blir kått da jeg ser deg med bh,,, du er barie digger deg pusspuss

    60. Gode tips ovenfor, men hvis det er psykisk hjelper veldig få. Undersøk/spør deg selv om hva det dyptliggende problemet er, altså hvorfor hjernen din ikke tillater seg å slappe av. Diverse variabler spiller inn ved søvnløshet, som alkohol, nikotin, rusmidler og underernæring som skader søvnrytmen. Spør deg selv om du evt. gjør for mye av noe. Det løser seg nok!
      Sovepiller og paracet er ikke verdt å prøve. Lokaliser problemet istedenfor å ødelegge leveren og holde den i gang hele natten (som forøvrig kan være problemet, hvis du har prøvd med div. legemidler?).

    61. Du kan jo prøve:
      -Bytte sengetrekk og putetrekk, ofte det som er problemet.
      -Åpne vinduet et par timer før du skal sove, så blir det kjølig og bedre luft på rommet ditt.
      -Hold på med en konstant ting (f.eks spille ett, og bare ett spill på iphonen) helt til du sovner
      Hvis noe av dette ikke funker, så finnes jo google 🙂

    62. du ber jo om å få hater kommentarer og negativ dritt på bloggen din når du legger ut sånne bilder, Unnskyld meg, men hvis du ikke har hatt på deg annet enn undertøy i dag er det unødvendig og i det hele tatt ta bilde av deg i undertøy, det blir for dumt.

    63. du ordlegger deg akkuratt slik som jeg gjorde når jeg hadde dette. akkuratt de samme problemene, det var ikke lenge siden det faktisk gikk over. Jeg og våknet bratt opp om jeg falt i søvn, å derfor sov jeg ingen ting. Det tok slutt for meg da jeg innså at jeg hadde et problem, jeg sluttet å sove på dagen, satte av tid hverdag til fritid skole og trening. faste rutiner som gjorde meg trøtt om kvelden. Da ble det enklere å sove, håper det ordner seg for deg også:)

    64. Søsteren min hadde dette også. Hun dro til legen å fikk sjekket det. Hun fikk vite at hun har kols.
      Sier ikke dette for å skremme deg, men søsteren min er bare 23, så man vet aldri.

    65. Mitt tips er å ikke være på pcen eller mobilen en time før du skal legge deg. Så burde du også finne ut en plan over når du skal legge deg, og regne ut hvor mange timers søvn du da får.
      Det hjelper å ligge helt stille, lukke øynene og tenke på hvordan du puster. Jeg har slitt lengeeeeee med dette og denne måten hjelper meg! Lykke til<3

    66. Jeg har det samme problemet, men det er fordi jeg har bipolar lidelse. Kan gå perioder, noen ganger har jeg ikke problemer, mens noen andre uker er det helt jævlig.
      Det kan hende du har fått langvarige bivirkninger av barbiedopet du gikk på. Har en venninne som fikk det problemet etter å ha gått på det, og hun blir mest sannsynligvis aldri kvitt det.

    67. ørepropper?? jeg bruker det hver kveld jeg legger meg og da hører jeg ingenting! bare sånne vanlige oransje du og kan få tak på apotek!bare klem de litt sammen og dytt de inn! 😉

    68. GREIT VI HAR SJØLT DET. Du har store pupper. Men du trenger FAEN IKKE VISE DET PÅ HVERT ENESTE BILDE -.- Kliiiikker.

    69. Drikk deg dritings, Elsker og såve etter en “hard” natt <3
      Eet funker vertfallbest for meg !
      Eller vær mye ute og tren og slikt ;;D

    70. Den er kjip! Pleier å ha det sånn når det går fra sommer til høst.. vet ikke hva det kommer av.. rare greier.

    71. Du burde kanskje skjekke deg for ME! Det er utmattelses syndrom, som må jobbes med.. Da er man trøtt og sliten, men får ikke sove! En av mine bestevenner har dette, og hun klarer å gå på skolen kanskje 1-2 dager i uka.. Skjekk deg for ME! Andbefaler deg for det!

    72. jeg slet med søvnforstyrrelser før, kunne gå 4 dager uten og sove en eneste time.. helt grusomt. Nå er det stikk motsatt – nå har jeg fått ME diagnose og sover hele tiden..det eneste som hjalp meg på den tia jeg ikke sov var sovepiller.. 😉

    73. Foreldrene dine må være stolte 🙂
      Og for å bli kvitt søvnproblemene, gå til en lege og be om råd isteden for å spørre tusenvis av tenåringer.

    74. Det er garantert silikonen som renner ut i systemet ditt og føkker med hele kroppen din. Kanskje du burde vurdere å fjerne silikonen? Hvor mye betalte du for de 600 gram du har i hver? Ble du sponsa kanskje, siden du viser boobsa i annahvert bilde på bloggen?

    75. Det som hjelper meg er og høre på trist/rolig musikk, da sovner jeg fort!.
      Men ikke for og være frekk.. men du burde kanskje drege opp dynen før du tar bilde, akkuratt som du vil ha mer oppmerksomhet osv..

    76. Har det HELT likt som deg, angående lyder osv. DRITIRRITERENDE! Og har også hatt perioder der jeg ikke fikk sove selv om jeg var trøtt. Det var helt forferdelig, men gikk over til slutt.. Klarte ikke gjøre noe spesielt med det desverre..

    77. Særiøst Stine?
      Ser du ikke at hun viser seg frem som verdens største hore? “HEIHEI BLOGGEN, SE PÅ BH,N MIN, ELLER DEM “GIGANTISKE PUPPA” hahahahahahahhha

    78. Er enig i det over her. Hun “PRØVER” bare å vise frem noe hun ikke har. (Push up er en bra ting, men den skal ikke overdrives) Guud veit hvor mange innlegg du bruker. Hjelper ikke bruke 90D i bh størrelse da. Når du egentlig er en 65A! hhahaha

    79. Tror du har litt for stor BH. Hjelper ikke å kjøpe D-cup når du egentlig er B/svak C. Og det går ann å ta på seg en dyne eller en t-skjorte. Greit nok hvis det du har bilde av faktisk har vært outfiten din i dag, men hvis du hadde gått naken en dag, hadde du lagt ut outfit bilde av det også da? haha, det blir for dumt.
      Btw, angående det soveproblemet ditt. Hvis det er noe som plager deg, du er stressa osv. så kan det være en grunn for at du ikke klarer å sovne. For mange forstyrrende elementer i et rom kan også forstyrre søvnen. Prøv å skru av PC’n og tv’n minst en time før du legger deg, så hjernen får tid til å roe seg ned.

    80. Hadde det akkurat sånn,og prøvde alt men ingenting hjalp.Fikk tips i å høre på musikk,og vert du hva,det hjalp faktisk.Ta på en skikkelig rolig sang og du vil sovne etter hvert.
      Ps:digger bloggen din

    81. Know the feeling, har selv fått diagnosen Insomni. Eller kronisk søvnløshet, som det så pent heter. Om det fortsetter burde du ta kontakt med lege, fins flere behandlinger for søvnløshet 🙂

    82. Har det på AKKURAT samme måte. Bruker rundt 3 timer på å klare å sovne når jeg ligger i sengen, og må vere helt stille. Føler jeg ikke klarer å “slappe av” i øynene, haha.

    83. Greit at du er stolt over kroppen din,men hvorfor legge ut sånne bilder? tror virkelig ikke folk bryr seg, det er løst gjort!

    84. Når jeg ikke får sove, tenker jeg på spesielle hendelser som har skjedd, f.eks hva jeg har gjort den dagen, hva jeg har snakket med folk om, eller noe jeg liker eller syns er spesielt. Eller så nynner jeg på en sang. Hjalp også meg å finne ut hvordan vei jeg sovnet fortest, og hvordan jeg sov best! Etter dette har jeg ikke hatt noen problmer 🙂 Ha en fortsatt fin kveld Sophie!

    85. Et fint tips jeg bruker å gi til andre er å trene styrke eller intervall litt sent på kvelden og vær totalt utslitt når du skal legge deg. Da er du som regel utslitt og får en godt natt søvn 🙂 ellers så befaler jeg deg til å gå til en lege med dette 🙂
      Drit faen å kommentere stygge ting til Sophie om at hun legger ut “drøye” bilder, det er helt vanlig å ha en kropp, og de aller fleste ligger med bh eller med t-shirt på om natten. Unnskyld for at jeg sier det!

    86. Herregud !! Folkens jeg leser at det er folk som må ha det musestille og at det blir et problem om noen puster! Inkludert Sophieelise – Jeg har øresus varierende i BEGGE ører! Jeg har søvnproblemer, så det irriterer meg at folk ikke kan sove av pustelyder . VÆR takknemlig! Provoserer meg altså .
      Bruk ørepropper – Har du en lidelse så har jeg forståelse, men igjen tenk på mennesker som faktisk har en lidelse inkludert mange som skriver at de selv ikke sover fordi de våkner av alt . Prøv å sove 2 timer per dag i 1 år . Og tror ikke du Sophieelise har en lidelse siden dette skjer nå? Om jeg tar feil så beklager jeg, men høres ut som du har problemer fordi det er sommerferie?? Og aldri bruk sovetabletter er virkelig ikke bra for deg, og jeg har prøvd litt av hvert . BTW vil ikke provosere folk men syns er noe å tenke på da at folk har faktisk en lidelse ja som insomnia

    87. Du burde droppe sovetablettene, det gjør alt kun verre…. jeg har slitt mye med dette men har endelig funnet en løsning! gjør noe du blir sliten av på kvelden, som f.eks. en joggetur ++ (ettersom jeg har basseng pleier jeg å svømme en del runder så fort jeg klarer). Deretter tar du en lang varm dusj, drikker en kopp med te uten koffein (eks. puki (eller min favoritt) YogiTea (med kanel <3 loveeee!!)du kan også gjøre litt rolig yoga (søk på nettet etter øvelser som roer ned kroppen) Lykke til! 😉

    88. hei sophie. Les dette! 🙂
      Jeg hadde akkurat samme problem for kanskje to år siden. Jeg begynte å gråte og klage fordi jeg ikke fikk sove, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg ble stresset,og sjekket klokken annenhvert minutt, og ble stresset av å tenke på at jeg ikke fikk nok søvn. Etter hvert ble det bedre. Dette var hva jeg gjorde:
      drikk kakao på kvelden. Varm melk gjør deg søvnig.
      Tren eller vær ute på dagen. Da bli du sliten, og sovner fortere.
      Tenk på noe positivt når du skal sove! Ikke tenk på at du måå sove, det er det dummeste du kan gjøre. Bare tenk på gode minner eller noe du skal i ferien. Tenk på at du kan sove lenge dagen etter og at du ikke trenger søvn. Da sovner du, det kan jeg skive under på.
      håper det hjelper, jeg elsker bloggen din! <3

    89. Jeg har det helt likt 🙁 <3 men noe jeg vet hjelper, er å gå til behandling! Da sier du bare at du sliter med søvn, og så vil han mest sansynlig knekke litt på bein osv (høres vont ut, men det gjør det ikke) <3
      Etter at jeg begynte med det, sovnet jeg som en stein hver natt. Og hadde faste såverutiner (sovnet 21.30 og våknet 06.05) <3
      DET HJELPER!!!! <3
      Må selv gå igjen pga søvnproblemer.

    90. Uffda! Jeg får ikke til å sovne om kveldene lenger, eneste måten jeg sovner på er å gjør sann at jeg svimer av, å da sover jeg. Bare pust inni dynen, sann som man gjør når man hyperventilerer eller noesånt, bare da puster du i en pose elns. Men du roer ned kroppen din når du gjør det og sovner eller svimer av.

    91. Det er ikke rart foreldrene dine er skeptiske til blogginga di xD Du er jævlig sær om du sover med bh, men du er også jævlig sær om du legger deg i senga og tar på bh for å ta bilde x)
      tap/tap situasjon

    92. Hei! Håper dette tipset kan hjelpe. Jeg var i din situasjon, men kom ikke så langt som du har gjort, jeg fikk ca 4 t søvn om natten. Tipset mitt er litt kult og alternativt: Siden du har iPhone/evt iPad! Last ned appen “Hypnopack”. Det er en hypnoseapp som du kan velge litt forskjellig hva du trenger, alt fra vektnedgang til relax. Du tar i høreplugger når du sover, og velger program. Han fyren prater på engelsk og forteller hva du skal gjøre for å gå i hypnose. Klarer du å ta det like rolig som meg, så sovner du til slutt. Du kan velge om du skal sove videre etter hypnosen eller våkne, så da velger du innstillingen på å sove videre. Jeg bruker denne hver eneste kveld, og jeg håper du vil prøve, for den har hjulpet meg veldig mye! Håper dt fungerer for deg 🙂

    93. HAHAH, ikke rart foreldrene dine er skeptiske til blogginga di når du tar på deg bh for å ta bilde i senga! 😛
      TIL IDA;
      Stakkar deg, du har øresus! Sånn seriøst, stakkars deg; du har jo ikke et hjerte til å sette deg inn i andre sine situasjoner!? Du sier vi burde vere takknemlige? Takknemlige for hva? Det er ikke hennes feil at hun må ha det helt stille for å sovne. Det er ikke “klaging”, det er noe hun sliter med, og hun kan ikke gjøre noe med det!

    94. Hei. Snart ferdig sykepleier her. Interesserer meg for søvn sånn generelt, og skrev nettopp ferdig eksamensoppgaven min om akkurat dette temaet (nå var det jo egentlig rettet med pasienter med langtidssykdom, men mange av tiltakene kan brukes på et generelt plan). Jeg vil hvertfall sterkt anbefale nattens hormon (søvnhormonet) melatonin. Du får kjøpt det på iherb.com til ei lita krone, eller få resept på det hos legen din. Det er kroppens eget søvnhormon, og er ufarlig å innta. Likevel blir man helt fantastisk trøtt av det. Mange som jobber nattevakter tar dette for å normalisere døgnrytmen etter en periode med mye nattjobbing. I tillegg kan jeg tenke meg at dere har det lyst hele natta der oppe nå, siden du bor så langt nord. Så om du ikke allerede har det, anbefaler jeg sovebriller 🙂 I tillegg er et av de smarteste og beste tipsene og bruke kognitiv søvnterapi. Det kan være vanskelig til å begynne med, og kan ha motsatt effekt når du først starter opp, men om man holder ut vil du få gode resultater. Kognitiv søvnterapi går ut på to ting: søvnhygiene og søvnrestriksjon. Søvnhygiene, som du kanskje skjønner av ordet, handler om at du legger bort alt av teknologi – tv, data, mobil osv. Søvnrestriksjon handler om at du kun skal ligge i senga de timene du faktisk sover. Så om du har 2 timer med faktisk søvn om natten, skal du bare være i sengen de 2 timene. Jeg vet, høres vanskelig ut. Men det vil hjelpe. Nå er det jo selvsagt litt mer innviklet enn dette, om du vil kan du jo lese mer om det. I tillegg er energiforbruket om dagen veldig viktig. Mennesker har faktisk en naturlig søvntopp klokken to om dagen (derav mange i sydligere strøk tar en fiesta på dette tidspunktet, hehe). Også vil jeg til slutt bare legge til at ikke alle trenger 8 timer søvn om natten, det er helt individuelt. Så den psykologiske stressfaktoren mange opplever når de ikke får sove (“åh, nå kommer jeg til å ha en dårlig dag i morgen, nå som jeg har sovet så lite” eller “nei, nå kommer jeg til å bli syk og sliten siden jeg ikke har fått nok søvn”) burde alle natteugler legge på hylla. Slik tenkning forsterker problemet.
      Nå ble det litt langt og nerdete, jeg håper jeg ikke virker for belærende 🙂 Jeg ramlet over bloggen din i ren kjedsommelighet, og ble ganske så fascinert. Du virker som en sterk og modig jente.

    95. jeg har det slikt i perioder. det som funker for min del, er å droppe powernappingen om ettermiddagen. Det er utrooooolig vanskelig for jeg må streve med å holde øynene oppe. Jeg blir som regel mindre trøtt når jeg faktisk skal legge meg om kvelden, hvis jeg dropper powernappen (også hvis jeg tar en), men utfallet av dette er at det faktisk blir enklere å sovne, og timene du snakker om blir nå til 4 timer i strekk, noe som gjør det vanskeligere å våkne igjen, jo lenger du allerede har søvd i strekk, jo vanskeligere blir det å våkne. Bortsett fra om man har sovet i 14 timer allerede. Dette funker hvertfall til meg!

    96. Uff, dette hørtes ikke gøy ut!
      Men, jeg har også hatt noe lignende problemer… jeg lå i flere timer før jeg sovnet, og jeg gikk alltid ned til mamma for å sove på hennes rom, og det funket. Det var så klamt, tung luft og varmt og kald hele tiden oppe på rommet mitt, men det var det ikke på mamma sitt!
      Hun sa til meg en gang: du må ikke tenke så mye på alt annet rundt deg (jeg lå også å irriterte og bekymret meg over ting!), du må fokusere på å sove!
      Etter hvert funket det!!
      Nå ligger jeg og tenker litt på andre ting, før jeg kommer på at jeg må sove, og da har jeg lagt meg et bilde i hodet: svart bakgrunn med hvit skrift, der det står SOV!
      HELT ENKELT OG GREIT!
      er ikke sikker på om dette virker på deg, men det virket på meg! 😉
      Lykke til! <3

    97. Jeg tror du har for mye tanker i hodet. Hvis du har noe du stadig kommer på, og kanskje er stresset over en sak, bør du prøve å gjøre opp med dette problemet, slik at du kan bli avslappet og finne den roen du leter etter når du skal sove.

    98. Jeg har slitt med det samme, og velger å gjøre det lett for deg. Bruk noen få kroner på å laste ned den fantastiske iphone-appen “Deep Sleep”. Den er blå med et hode på eller noe, høhø. Det er en app som du skrur på når du skal sove, og da kommer en engelsk mannstemme i ørene dine og hypnotiserer deg i søvn. Han får deg til å rense kroppen og hodet for tanker, spenninger, stress osv. Og guider deg gjennom pusteøvelser. Jeg sovner på 10minutter med denne appen, og har normalt masse problemer med å sove. Prøv den og se om det funker 🙂

    99. Nei, vi har ikke behov for å se på din JÆVLIG svære bh, som ser ut som er spesial lagd for en wannabe barbie! Kle på deg. Det er ekkelt å se på

    100. SOPHIE!Det er en stor feil det som mangen skriver her. Prøv å UNNGÅ å bruke pc, se på tv, mobil to timer før du legger deg, strålingen fra skjermen gjør at du ikke får sove. Ikke spis rett før du legger deg heller, da får du mer energi og dessuten bruker kroppen natten på å legge på seg, isteden for å forbrenne litt,to timer her ôg. Ingen mat og data før du legger deg altså 😛
      Ett spørsmål, setter du på selvutløser,kryper opp i senga, retter på bh’en og ligger stille til bildet blir tatt?

    101. Hvorfor 3 helt like bilder?
      Ser at mange bloggere gjør det.. Legger ut ufattelig mange av det samme bildet, med bare mikroskopisk variasjon.. Er det fordi man er så fornøyd med bildene at man ikke klarer å velge ut ett??

    102. ^jeg har ikke lest alle kommentarene ovenfor.
      men:
      prøv å skift på senga de. Ta vekk de greiene som henger ned på sidene der. Sett opp håret ditt i en dott eller lignende. Hør på musikk. Ha det helt mørkt og lukk øynene. Hør på rolig musikk. Kanskje fine piano sanger, som får deg i en ”transe”

    103. okei, dette høres rart ut men som sagt så har du jo filmet i huset ditt pga av spøkelser og lignende. Hvis disse bor i rommet ditt er det ikk rart du ikke får sove, de kan plage deg uten at du vet det å drive deg til vannvind. ( har jeg hørt i allefall)

    104. Hadde det likens ifjor, og etter at vi flytta ble det så mye bedre. Hvis du har en tv på rommet, prøv å skru den på, også har du det på det aller laveste, så du bare hører litt. Jeg sovner med engang da.

    105. Når jeg skal sove så prøver jeg å ikke tenke på noe som helst. Hvis jeg tenker på ting som stresser meg – får jeg ikke sove, så jeg pleier å enten tenke på pusten min eller tenke på noe som skjer som jeg kan drømme meg inn i. Som f.eks. hva slags ballkjole jeg skal ha neste gang det er ball:)

    106. eg bare spør siden mangen skrive såvetabletter men mener ( INNsovningstabletter) innsøvningstabletter virke ikke. men såve tabletter virke på de fleste, men du må slappe av og ha det rolig rundt deg når du ska ta de, og ta de i sengen, for om du bevege på deg, eksempel, går og tar av sminke, eller rydde litt, ette du har tatt de, går virkningen ut, og 1 tablett ska være godt nok når man først begynner på de.. og så prøv å grin litt før du legge deg, eller slå i noe, for då får du ut mye av tankane.. det hjelpe veldig.. håpe du prøve dette, og eg får tilbake melding om det virka.. ta tablettene rundt 12 tiden, ikke senere, og ha da rolig rundt deg, og ta tablettene i sengen 🙂

    107. Jeg har det samme problemet, men har hatt det en stund. I tillegg KLARER jeg ikke å ha det stille rundt meg. ALDRI. Ikke når jeg er våken engang. Noen netter sover jeg ikke i ti minutter engang. Jeg sitter bare og tenker og tenker. Håper det ordner seg for deg, Sophie.

    108. Vil ikke anbefale å ta piller for å få sove, med mindre det er siste utvei altså. For meg hjalp det med varm melk med honning og fotmassasje på kveldene da søvnproblemene mine var som verst. I tillegg kan det være lurt å ikke sitte foran skjerm (tv, pc o.l) før du skal sove for det øker hjerneaktiviteten.

    109. prøv å ha faste sovetider. som fks. legg deg kl. 11 og våkn kl. 7.Ligg i senga med igjenn øyner til du sovner, og ikke sov om dagen uansett hvor trøtt du er!

    110. hadde akkurat det samme problemet for noen mnd. siden. var mye som skjedde både hjemme og for meg så det var mye stress og alt mulig. sov ikke i det hele tatt, men når jeg hadde en ved siden av meg så sovnet jeg og sov utrolig godt! bare det å ha noen der hjalp veldig godt. :)<3 vet ikke om det er noe for deg, siden du sier at pust og sånn var irriterende, så kan bli litt vanskelig for den du skulle sove med! XD men lykke til <3

    111. kan jo være det ånderlige som påvirker deg, slike ting kan lett påvirke søvn, konsentrasjon og humør.

    112. Hm, dette høres sikkert helt dumt ut, men jeg snakket med moren min om det for over et år siden om at jeg brukte så sykt lang tid på å sovne. Ifjor sommer hadde hun kjøpt en avslapning cd til meg, som liksom skulle hjelpe kroppen med og slappe helt av. Det funket helt supert, sovnet enten rett etter, eller under! Det handler om at du skal stramme alle musklene i bena i 30 sek, osv som i armen mage, rumpe, tær, fingre, ansikt! å repetere dette tre ganger. pluss at det var en avslappende musikk ved siden av! 🙂 Fikk flere cd som handlet om selvsikkerhet, konsentrasjon og slike ting! Det har iallefall hjulpet meg igjennom tunge tider som at jeg ble slått ned i vinter.
      Tips 1: Stram musklene i kroppen i 30 sek i en bestemt rekkefølge. f.eks – Ben , tær, armer, fingre, mage, rumpe, ansikt ( lage utroligmange grimaser og gjespe – gape)..
      Tips 2: Å gråte, få ut noe du tenker på. noe trist, eller bare tenke på noe trist. du blir utrolig sliten av det. Og sovner etter noen få minutter.
      Håper dette kan være til hjelp..

    113. Hei! Veit ikke om du leser denne kommentaren, men håper det!
      Du kan prøve en ting, som kanskje virker og det er å sove på et annet rom enn ditt eget. Bare prøv selv om du kanskje ikke tror det virker så kan det faktisk det, det hjelper på meg hvertfall 🙂 Lykke til <3

    114. Jeg trener 5 ganger i uken ca. og jeg sovner fortsatt ikke før 1-2 hver natt, men det er fordi jeg holder meg våken. Jeg tror det hjelper mye å trene, og kanskje spise litt sunnere? Selv spiser jeg ikke spesielt sunt, men siden du sier du spiser mye usunt kan det hende det er en virkning? Hvis du trener harde økter blir du veldig sliten i musklene i kroppen og det gjør at hele kroppen automatisk vil sove og da “sovner”

    115. Jeg sleit veldig med å sove selv og ALT irriterte meg, men så begynte jeg ha på musikk eller radio om natten som overdøver andre lyder. Det funket for min del 🙂

    116. Jeg var igjennom en lignende periode en god stund for en tid tilbake, jeg vet ikke hva det er med deg- men med meg så var det psykisk. Noe jeg tenkte på, som plaget meg, eller typ- ikke klarte å legge bort et eneste sekund. Kansje du går med ett eller annet inni deg som bør snakkes om, fikses?

    117. Jeg har lavt stoffskifte, som gjør meg veldig sliten og problemer med å sove om nattaen! Bare å få tatt en blodprøve hos legen så får du svar!:)
      (Okei, burde kanskje ikke spørre, men er det kuttemerker du har på armen? På oversiden..) 🙁

    118. Bare å drite i alle de stygge kommentarene, Sophie! 🙂 Jeg syns det er utrolig umodent gjort, og vet du hva? Jeg digger deg akkurat som du er! 😀

    119. Jeg har akkurat samme problemet, bortsett fra at jeg ikke er trøtt når jeg først har stått opp – sover altså ikke på dagen. Ei venninne foreslo å stå opp grytidlig for å kunne bli trøtt til kvelden, prøver dette i dag 🙂

    120. Noe som funker for meg ihvertfall, er å ikke tenke på at nå MÅ du sove. Da sovner man aldri! Tenk heller at det er ikke noe farlig om du sover eller ikke, siden du lader opp og får masse energi bare av å ligge i sengen din og slappe av 🙂

    121. Hvis du irriterer deg over lyder, er det smart å prøve ørepropper! Og til dere som sier at det er teit hun legger ut så lettkledde bilder; hvorfor bryr dere dere? og hvorfor skal hun skjule det hun har, og har jobbet for?

    122. Får du ikke sove???
      Syns du er rart?? Hadde jeg lagt ut de bildene du gjør,så hadde ikke jeg fått sove heller…

    123. Du kan jo prøve en eller annen type avslappende medisin (ikke sovemedisin, med andre ord), drikke et glass varm sjokolademelk før du legger deg, eller meditere. Hvis du tenker mye når du legger deg, så burde du prøve å slappe av og tenke at du heller kan tenke på dagen. Håper dette kan være til hjelp! 🙂

    124. du kan kose med ørene dine når du har lagt deg!! hhahahhahahahaa, så får du kjempe myke ører etter hvert. HEHE, sånn er jeg jaa. <3

    125. Jeg har slitt med akkurat det samme som deg, det som er det viktigste er å ikke henge seg opp i tanken at man ikke får sove, for da får man faktisk ikke sove.. luft rommet godt før du legger deg, og les en bok eller skru ned lysstyrken på pc skjermen og se på en serie før du legger deg! da blir man etterhvert trøtt og får tankene på noe annet 🙂 håper det fungerer for deg og!

    126. Hva synes du om at faren din ser disse bildene? 🙂 sikkert kjempe stolt av lille jenten sin som tar bilder av seg selv i sengen hvor halve puppen synes.

    127. Du kan bruke sånn soveklut forran øynene og ørepropper ! Og så ta sovepiller! Gå til legen og snakk om det han gir det sikkert noen ordentlige råd og kansje resept piller!

    128. jeg har det sånn og det er helt jævlig. ingen tror på meg og sier at hvis jeg bare et trøtt nok så får jeg sove, men det gjør jeg ikke..

    129. Vel, jeg vet om to teorier.
      1. Legg deg når du føler deg trøtt. Føler du deg trøtt kl 19, ikke overse det og hold deg våken. Gå heller å legg deg. Samme gjelder påettermiddagene når du sover. På med nattklær, fult kveldsstell, for så å legg deg i sengen og SOV. Etter hvert vil du og din kropp etablert en god døgnrytme.
      2. IKKE osv på ettermiddagen. HOLD DEG VÅKEN hele dagen, så skal du se at du blir så trett på kvelden så. Ikke datamaskin/mobil i seng.

    130. Det gjelder også meg, klarer ikke å sove med noen lyder, det MÅ være stille, om jeg hører lyder, blir jeg så sykt irritert, jeg hadde kanskje klart å sovne med lyder, men det irriterer meg for mye til at jeg klarer det!

    131. Skjøner ikke at så mange kan bry seg om bh’n synes eller ikke. Dere må være utrolig sjalu, eller en trang til å finne feil med andre. Bikini viser da mer en det! Og man trenger ikke store innlegg når en har store pupper, noe sophie har.Folk kan slutte å klage på henne.
      Liker bloggen din veldig godt. 🙂

    132. Prøv å holde deg våken helt til kvelden på en eller annen måte! og jeg det handler mye om kostholde ditt. Jeg vet jo ikke helt hvordan det er, men du sier jo selv du spiser MYE dritt, så da tror jeg det har mye med hverandre å gjøre. Sukker og drit påvirker søvnen din mye!

    133. vet at dette høres helt sykt ut, men når jeg legger meg om kvelden går jeg inni “min egen lille perfekte verden” der er jeg alt jeg vil være, jeg har den kjæresten jeg vil, det huset jeg vil og alt er bra. Denne verdenen lever jeg i når jeg ligger å prøver å sove, plutselig sovner man fordi man konsentrer seg om noe annet enn at “jeg MÅ sove, jeg vil sove osv” dette funker så sykt bra. altså – prøv å tenk på noe annet enn at du må sove. husk å spis skikkelig før du legger deg, og legg fra deg pcen litt før du ska sove 🙂 håper du får sove godt!

    134. Hei deg 🙂 jeg hadde det akr sånn som du har det nå, men på tiden var jeg psykisk syk, og gjekk til psykolog. jeg vet ikke noe om deg på den måten mn jeg kunne gå i 2 døgn uten å såve og noen ganger såv jeg kun i 1-2 timer på dagen og ingen ting om natten, sånn va det i et halvt år. MEEn trikkset er å IKKE såve på dagen.. og når du legge deg ikke ta med pcen i sengen og surf på nettet, vær bestemt og legg dg til for å såve, da vil det funkke. ønsker det lykke til 🙂 Du er et fint menneske, hugs det !

    135. Haha, huff da. Eg har hørt at det er ganske mangen for har søvn problemer nå fortiden.. Eg vett ikkje heilt hva eg hadde gjort egntligt.. Sovne til musikk er kjempe deilig, ta deg en joggetur før du legger deg, Eller bare sitt på rommet ditt 1 time eller noe før du legger deg å bare se på tv/pcen, da blir du til slutt på sliten i øynene at du må ha dem igjn. Da sover du vell 😀 Det gjør jallefall eg.
      Digger bloggen <3

    136. Ja jeg har det helt likt !! Får ikke sove bare ligger og vrir meg og føles så varm ! Jeg er også sonn at ikke en lysstråle kan treffe meg det må vere helt mørkt og mutters stille .. Jeg er så lei og trøtt om dagene og ikke minst sur .. Jeg husker i fjor sommer fikk ikke sove før klokken var rundt 5 om natten også ser jeg på klokken hele tiden og tenker masse .. Og anstrenger meg for å prøve å sove men ingenting virker .. Jeg ble sur når andre snakket om søvn osv fordi jeg også vil sove og jeg er så våken om natten uff finner ikke stillingen liksom .. Jeg lover det ser mørkt ut nå men det blir bedre tro meg ! Jeg har opplevd dette du nevner !! Du kan prøve høre på sove musikk og ikke tenke så masse på at nå må jeg sove men bare gjøre det et tips fra meg Hehe ! Men som sakt ikke en lett kamp med søvnen ! Jeg kan ikke høre en lyd engang og våkner veldig brått av den minste lyd .. Jeg er glad for at ikke bare jeg har vert i denne situasjonen ! Håper du blir bedre ! <3

    137. Samme her!! Får ikke sove med lyder eller lys ellernoe.. Ligger bare og hører på lydene og konsentrerer meg om dem, og da blir hjernen brukt så masse at den ikke før til å slappe av.. Sinnsykt irriterende 🙁

    138. Uff da.. du kan gå inn på http://www.julia.no 🙂 Vet det kanskje er litt barnslig for din alder, men hun kan faktisk vite løsningen på dette! Gå inn på helsesøster og send inn en melding. Overskriften burde kanskje være en krise setning, for de svarer ikke på alle spørsmålene… Håper det ordner seg! 😉

    139. En god natt søvn avhenger i høy grad av om du klarer å legge deg i riktig tid. Prøv å legg deg i de såkalte søvnvinduene, de er rundt 22-23.30. Går du glipp av denne må du ofte vente til neste som er i tre- firetiden.

    140. Føler med deg! Stakkars kjæresten min lå våken for å puste minst og lavest mulig til jeg skulle sovne. Er det lys på rommet er det en glemmesak, har to rullegardiner og plagg ved siden av gardinene for å dekke de siste lyssprekkene! Og om det så skulle være en klokke elle lignende i nærheten smeller jeg den godt under puta til de andre i huset. Og NÅ kan jeg endelig slå meg til ro godt under dynen.

    141. stakkars deg , har selv søvnproblemer . Men det er noe jeg har lurte på så lenge nå og versåsnill ikke bli sur hvis det er mange andre som har spurt om det eller at du har svart på det mange ganger men jeg bare lurer på om du har tatt silikon eller noe, versåsnill ikke ta det frekt ment!! håper du svarer 🙂

    142. Når man ikke for sove sånn så anbefales det bl.a å skru av pc og tv noen timer før man legger seg (bare et par timer da altså). Jeg vet så godt hvor vanskelig dette er, men å prøve det i en uke for å se om det hjelper er kanskje en mulighet. Det blå lyset fra skjerm gjør at hjernen blir aktivert og at kroppen tror at det er på tide å våkne. Det trenger ikke nødvendigvis å bety at du ikke er trøtt, men at kroppen på en måte holder seg våken.
      Jeg har ME, og har hatt det i mange år. Ironisk nok (pga det er utmattelsessyndrom) så sliter ME-pasienter som oftest veldig med å sove. Jeg har noen dager der jeg sover kjempe dårlig, og noen som er bedre. Men selv når jeg sover så sover jeg dårlig. Det jeg har fått beskjed om fra både lege og andre som jobber med dette, er at jeg må ha en rutine og sånn.
      Jeg prøver å legge meg innen midnatt i helger og inenn 10-11 på ukedager, og står opp 7-halv 8 på hverdager (skolen) og innen 9-halv 10 i helgene. Dette hjelper meg faktisk veldig mye. I tillegg er det viktig å gå ut eller gjøre noe ute sånn at du er i dagslys. Dette er det samme som det blå lyset – hjernen blir aktivert, og du våkner. Det fins også lamper med dette type lys som man kan leie hos legen eller lignende (kan du kan leie hos NAV hjelpemiddelsentralen over lengre tid, kanskje gratis siden du er under 25) og da skal du sitte og være foran den i ca 30 min når du står opp. Du kan lese samtidig (siden jeg vet du liker å lese) eller spise osv, men tror du skal la være å se på skjerm imens.
      Jeg forstår at rutiner kan være vanskelig å holde. Iallefall det å legge seg innen midnatt. Men det som er mest nøye er at du legger deg ca samme tid og står opp ca samme tid, og at du ikke sover til langt på dag. I tillegg – når du har fått rutinene inn så kan man jo ta en dag her og en dag der hvor man er ute litt lengre, sover litt lengre osv. Det er det man vanligvis gjør som er det viktige.
      Hvis du sover på dagen så er det også lurt å ikke sove mer enn 30 min, og iallefall ikke mer enn 60 min og helst ikke etter kl 17.00. Prøv å hold deg vekke fra cola/pepsi/kaffe osv etter kl. 18.00-19.00.
      Dette er jo selvfølgelig råd som jeg har fått i forhold til ME-søvnproblemer men jeg vet at det hjelper for andre også. Du kan selvfølgelig sende en mail hvis du lurer på noe, og ellers beklager jeg at denne kommentaren ble så evig lang, men håper du kanskje finner noe hjelp i dette likevel. Jeg vet hvor vanskelig det er å ikke få sove. Har hatt flere perioder der jeg sovner kl. 12 og våkner igjen i 1-2-tiden og ikke får sove igjen. Det er helt forferdelig, men ja – jeg håper du kanskje finner illefall en av disse tingene hjelpsomt. Håper det ordner seg! 🙂

    143. Jeg har samme problemet. Jeg bare ligger våken hele natten og tenker over lyder. Har også et vindu i nærheten jeg ofte ser på. Har ikke peiling på hvordan jeg skal få det fikset, derfor følger jeg med her i kommentarfeltet litt jeg også. Håper det blir bedre!

    144. CTRL+F, og søk etter “bh”. Kommentar 20 av 20.
      > Sophie bruker Cubus sin “doubblepush-up”-bh…..

    145. Jeg har opplevd det før og jeg har fått det pga at jeg har holdt på og bli syk eller har jeg sovet i et par min om dagen eller en time og da er hele natten min helt ødelagdt så prøv og drikke mye og ja slapp av i tilfelle du ikke har nok veske eller at du sover når du ikke skal legg deg tidelig eller sent siden det er ferie så kan du sovne når du er skikkelig trøtt så kan du be famillien om og ikke vekke deg eller noe sånt eller ja du kan spør foreldrene dine eller eventuelt en lege vis det fortsetter. GOD BEDRING!! Hilsen Anonym <3

    146. Har ikke lest kommentarene over, så vet ikke om jeg skriver noe som har blitt sagt før. Men, jeg gikk på Cicadin(melatonin) en periode pga jeg hadde samme problem som deg, og det fungerte utrolig bra! Tar et par dager før man merker effekt av det, men snakk med legen din og få resept på det, om ikke det er reseptfritt da 🙂 Du får også en bedre søvnrutine, noe som er en fordel nå som sommeren er her og det ofte blir lange kvelder..
      Du må iallefall ALDRI begynne på sovetabeletter, det er utrolig hvor lett man kan bli avgenhig av dette, og Circadin er et naturlig legemiddel. Orker ikke skrive så mye mer om det osv, men er iallefall det stoffet i kroppen som gjør deg søvnig, og hos noen fungerer ikke denne prosessen. (derfor man er mer trøtt på vinteren osv, mørket “lurer” hjernen til å tro det er natt, og kroppen produserer meatonin). Men håper jeg har hjulpet deg, og du bør virkelig prøve dette!

    147. Det kan komme av ganske mye, enten at du gruer deg til noe, gleder deg til noe eller rett og slett er redd. du kan ha mareritt uten at du vet om det selv, kanskje fordi du er redd for noe som skal skje eller kan skje. sovetabletter kan jo fungere, men det er ikke så gunstig(bra) i lengden, da kan du bli avhengig av dem. det finnes medikamenter som kan hjelpe deg, men da må du få reseptbelagte hos fastlegen din. Det beste er å vente å se om det går over, kanskje du gleder deg altfor mye til Hove og ikke klarer å vente?!
      eller så kan du rett og slett være utslitt og trenger å slappe av litt fra alt mas og tjas.
      håper det går bra med deg iallefall 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg