flytte ut?

Hmmm.. en del sterke reaksjoner på svarene til Stine Mari under.. Vet ikke helt hva jeg skal si akkurat men det er i alle fall greit for meg det hun har skrevet der og så får jeg bare stå for at jeg er ung og er som de fleste andre unge! Kan jo ikke oppføre meg som en 12åring bare fordi 12åringer leser bloggen om dere skjønner.. Ikke for å være frekk men det er jo sånn det er! :) 

Anywaaays.. Har begynt å se på leilighet for å flytte ut. Ikke noe som er superseriøst enda, men jeg tenker mye på det! Jeg tjener jo mine egne penger og vet jeg har økonomi til det, men det å bo alene i ung alder er vel type en drøm som virker bra, men med en gang man flytter ut er det kanskje ikke så digg likevel.. Noen ungdommer som bor alene som har erfaringer med det? Let me know!

Noe slikt hadde vel ikke vært heeeeelt feil.. haha





151 kommentarer
    1. Jeg bor alene, og det finnes både fordeler og ulemper ved det. Jeg er vant til å ha mennesker rundt meg hele tiden, så jeg blir litt ensom, liksom..
      Men det er jo fra person til person :}

    2. Er like gammel som deg og bor i leilighet! 🙂 Men bor forsåvidt med kjæresten og chihuahuaen min! Så er liksom ikke så ensomt .. men merker fort når det kun er jeg i leiligheta. blir sykt kjedelig, så pass på å ha besøk ofte! eneste tipset jeg kan gi, haha. ellers er det sykt digg

    3. Selv er jeg veeldig glad i mitt eget selskap, så det er jo et stort pluss med å bo alene. Det negative er vel mer når det kommer til rydding og vasking. Det er da du virkelig merker hvor mye du selv faktisk roter og du savner en mamma som maser på deg om å rydde haha. Men det er jo fra person til person da så klart. 🙂

    4. Jeg flyttet til Harstad for å gå på trofo da jeg var ferdig med 10. klasse, så det var jo ganske langt fra å bo alene siden det bodde folk på alle kanter, men det var virkelig koselig, og jeg stortrivdes!
      Etter det flyttet jeg for å gå på vgs, og flyttet da for meg selv. Jeg har et veldig nært og godt forhold til familien, men det var veldig godt for meg å komme meg bort fra hjemplassen. I tillegg var det veldig godt for min selvfølelse å stå på egne føtter! Man får et helt annet forhold til ansvar og selvfølelse ved å bo alene. Man skal på egen hånd bestemme rutiner, måltider, rydding, økonomi osv.
      Siden du (slik jeg har forstått det) har en helt annen økonomi enn andre på din alder kan det vel være litt vanskelig for oss leserne å tipse og råde om hva som vil bli best for deg. De fleste som flytter ut for første gang flytter jo på en hybel eller til en liten leilighet, men du har vel råd til en større og bedre bolig den dagen du flytter for deg selv.

    5. Min bror flyttet ut i en alder av 16 år og kom hjem ca. annenhver helg, han bor en time unna, og jeg ser han mindre og mindre, men han flyttet ut for og gå på NTG i bærum, jeg savner han, men for hans del så var det bra og flytte ut, for han lager middag hver dag trener 3 ganger om dagen og går på skole, kjæresten hans flyttet også inn nå i sommer og de har det kjempe bra.. <3 men tenk litt på søsteren din 😉 heheh

    6. venninen min flyttet ut hjemmefra i en alder av 16. Hun fik støtte av barnevernet. Hun er veldig flink til og passe på seg selv, men det var veldig vansklig. Du har ikke noen som vekker deg om morgenen, ikke en som lager middag til deg, du må betale alt selv, handle, vaske og det er mye mer jobb en det man tror. Pluss at man kan føle seg veldig enslig til tider. Jeg ville anbefalt deg til og vente 🙂
      BTW, FARG HÅRET BLONDT IGJEN! så mye fiiinereeee

    7. Er det sant att du røyker? Ble ganske sjokka, hadde liksom ikke trodd at du drev med det…
      Jeg skal flytte på hybel til høsten, tror det blir hardt å måtte klare seg på 3500,men skal nok klare det!! 🙂 <3

    8. Tror egentlig ikke du klarer å bo alene.. som du viser deg på bloggen så virker du jo nervevrakete.

    9. Det å flytte for seg selv varierer veldig fra person til person, så klart. Men ja, drømmen er virkelig å flytte fra mor og far.
      Måtte flytte hjemmefra nå i august, og flyttet godt over 40 mil hjemmefra. Jeg er vant til å ha folk rundt meg hele tiden, men mennesker jeg kjenner godt og har bodd med hele livet. Jeg flytta sammen med ei i klassen min, da vi flyttet til samme plass.
      Å bo alene er deilig, til tider. Å bo alene, uten mor og far er egentlig litt roligere, du kan gjøre ting i ditt eget tempo, når du føler for det.
      Men så kommer det til alle de andre tingene, ikke bare rydding av rom og matlaging en gang i blant, nå skal du rydde og vaske et helt hus, lage middag, vaske klær, brette klær, stryke ditt og stryke datt, handle inn diverse middager, betale husleie, strøm, Internett og tv.. OSV, lista er lang.
      Jeg vil anbefale deg å bo hjemme så lenge du har muligheten til det. Kanskje bare 1 år til? 🙂 Det virker som at du har muligheten til å gjøre det meste nå som du bor hjemme, som du har muligheten til å gjøre når du flytter uansett 🙂 Nyt tiden sammen med foreldre og søsken, du kommer til å savne de! 🙂
      Men som sagt, det varierer fra person til person! 🙂

    10. Jeg har bodd hjemmefra i to år nå, måtte flytte pgr av skole. Vil si det er både ulemper og fordeler med det. Fordeler er jo at du føler deg litt mer fri, kan bestemme over deg selv og eks hva du skal ha til middag osv. Ulemper er vel at du innser at det ikke bare er fryd og gammen pgr av regninger, du må kanskje skaffe jobb fordi stipendet ikke holder, vasking og stort ansvar for deg selv og at kanskje du ikke har noen til å sette grenser for deg. Det er mange som tror det bare er fordeler med å flytte hjemmefra, selvfølgelig får du en god erfaring, men mye ansvar er det. Lykke til 🙂

    11. Du bør ikke høre på kommenteren oppenfor… Du virker veldig klar og som eg gjorde jeg flyttet ut for 1 år siden og jeg blir 20 i år. Jeg elsker å ha egen leiglihet me dforeldri som ikke maser eller søsken som maser:) Jeg har ettopp fått hund som heter Oreo….. og jeg syntes det er kjempe koselig!<3 Så du bør gå for din egen magefølelse og gå får det du tror... Jeg syntes å at hvis du ikke tror du er klar bør du gjøre som meg og vente... Fordi jeg hadde ganske god økonomi men jeg ventet noen månder og fikk bedre og da flyttet jeg;) Er det den leligheten du så på ?? Den var jo kjempe fin !!<3
      M.V.H
      Thea

    12. Det kan jo fort bli ensomt, men kanskje du kan ha en romkamerat? Sa blir dte billigere, enklere og du blir ikke alene så mye. 🙂

    13. jeg vil HA! 😀 digger bloggen din! hvis noen har problemer med at du gjør ting som de ikke liker så kan de ikke bare la vær å kommentere? :p jeg skjønner ikke problemet! <3 du må få lov til å være deg selv uansett om folk liker det eller ikke!! <3

    14. det var utrolig fint 🙂
      det er jo helt fra person til person, om du har penger til det og du klarer å passe på at du alltid har penger til mat, husleie osv. og du ikke er redd for å bo alene på noen som helst måte er det vel bare å flytte om man vil det. Det eneste du må huske på er at det er mye mer ansvar enn når du bor hjemme 🙂

    15. Hadde venta til jeg kunne kjøpt meg noe hvertfall. Du med din inntekt kan jo kjapt spare opp penger til å kjøpe en leilighet 🙂
      Kjedelig og “kaste” penger ut av vinduet og inn i noen annens lommebok!

    16. Hadde jeg vært deg, hadde jeg spart alle disse pengene til jeg må flytte ut når jeg skal studere 😉 Veldig greit med penger da, kan jeg tenke meg.

    17. Ikke flytt får deg selv ! Det funker ikke ! da må du spørre ann-sofi f.eks….men jeg hadde ventet jeg du skulle studere og flyttet til bergen <3

    18. Flyttet ut allerede da jeg var 16 (sammen med typen da, men allikevel) og jeg fikk et helt annet forhold til moren min. Nå har jeg ikke noe imot å snakke med moren min på telefonen i flere timer, vi er mye mer close enn det vi var, og det har hjulpet ordentlig godt. Eneste som er kjipt er at alt det du tar for gitt hjemme som matlaging, rydding osv pluteselig blir kastet på deg, men det er noe du venner deg fort til 🙂 Jeg har bodd borte i halvannet år nå og jeg har ikke angret ett sekund 🙂

    19. Er 17 år og bor alene. Er sykt deilig til tider, men kan også bli litt ensomt, ettersom man er vant til å ha andre rund nesten hele tiden. Det negative er at det går mye penger! Når du skal kjøpe mat og slikt selv, går det mer penger enn du tror. Men det er selførgelig også veldig mange positive sider, og man vokser på det. Det beste er vel friheten du får over nesten alt.

    20. Er 15 (snart 16) og bor uten foreldra mine, men jeg bor i en omsorgsbolig så jeg har jo minst 1 voksen hos meg hele tiden. Nå bor jeg ikke her frivilig, men det er jo ensomt i lengden merker jeg da.. Så hvis jeg var deg hadde jeg flytta med en veninne/venn eller bodd i et kollektiv 🙂

    21. synes jo heller at du ikke burde flytte.. skulle ønske jeg kunne bo hjemme til jeg var ferdig på vgs. Sparer jo masse penger på det. Og de pengene er mye viktigere nå når du blir eldre..

    22. Jeg flyttet ut som 16 åring, fra harstad og til skien, det absolutt sine fordeler og ulemper! kanskje flest fordeler, jeg trivdes veldig godt. Å har bodd borte i snart 4 år. det er mange faktorer som spiller inn 😉

    23. Men, det kommer fram ting som virkelig gir meg et annet inntrykk av deg.. Du håna og gjorde narr av de som snusa. For de gjorde det KUN for å være kule. Også røyker du? Er det sant? Det er jo helt hjernedødt. Jeg var enig med deg på mange måter, også plutselig kommer det fram noe du åpenbart har holdt hemmelig for bloggen. Røyking er jo enda styggere enn å snuse. Og ofte røyker og drikker folk i ung alder, fordi de har hatt en dårlig oppvekst.
      Og det ser ut til (som jeg har inntrykk av) at du har hatt en bra oppvekst. Da er det jo DU som gjør det for å være kul.

    24. Hvis det er slik du ser for deg en evnt leilighet, så tror jeg du må være noe større enn en blogger :p

    25. Ja, synes du skal gjøre dette her klart en gang for alle røyker du fast eller røyker du i det hele tatt? digger bloggen din 🙂

    26. Herregud, venninen til sophie har nettopp sakt at det er respektløst å spørre om sånt. Hvis sophie hadde lyst til å fortelle oss om noe sånt så hadde hun nokk gjort det for lenge siden, så skjønne ikke at personen fortsett å spørre om samme spørsmål om å om igjen. Når nån nettopp har svart et svar nokk. Å NOKK E NOKK.
      Foresten syns du e et utrulig forbilde sophie. LES bloggen din hver dag. Å beudre det du skriv. Du skriv så bra. Fin fornuftig tekst. Trur nokk du er den eneste bloggen jeg faktsik. tar min tid til å lese.
      Jeg er helt eni med det du sir. Du an ikke utelukke at du drikker, røyker, fester og alt det der hvis det er mindreårie som leser bloggen din. Hvis de tar tak i å lese denne bloggen må de forvente å kunne få lese upassende ting for deres alder, Så da kan de heller bare la være å lese denne bloggen å finne seg en blogg for sin egen alder. Jeg selv er bare 14. Men skjønner det på alt du skriver. Du har mening i alt du skriver. Og jeg liker at du har dine egene meninger og at du har så god selvtillit. Selv har jeg også det, men ikke like stor som deg. Digger deg og bloggen din :))

    27. For min del er det greit at du røyker. Det er ditt liv og ditt valg, du gjør som du vil – en annen ting er at du faktisk har løyet for leserne dine og sagt at du ikke røyker, når du gjør det. Det er IKKE greit.

    28. Bor ikke alene, men blir å gjøre det til sommeren. `Gleder meg mye, men med tanke på mitt kosthold blir det dyrt. Veggismat er dyrere enn annen mat, så first price blir det ikke.. Har hørt at det er økonomisk alle sliter. Har aldri hørt om noen som har hatt andre problemer med å bo alene.. Med mindre de er for late til å ta vare på seg selv.

    29. Jeg er tolv år og er fast leser av bloggen din, men jeg reagerer ikke sterkt på verken det venninnene dine skriver eller det du skriver. Synes du har en bra blogg.

    30. værste som skjedde meg var å flytte ut! Jeg måtte flytte på grunn av at det ikke var noe vgs på min plass. Skulle ønsket jeg kunne bo hjemme igjen for er så sinnsykt ensomt og det er så godt å ha folk rundt seg!! du aner ikke hvor heldig du er som får bo hjemme!!!

    31. Jeg bor for meg selv, pga skole. Er vandt til å ha mange rundt meg, har en stor familie. Så jeg blir kjempe ensom, uansett om jeg bor med søsteren min. Men det er liksom bare til å prøve seg fram. Liker du det ikke, kan du jo alltids flytte hjem igjen. 🙂 Lykke til. <3

    32. Hei 🙂 der så det veldig fint ut, hadde man hatt rå til noe sånt sulle man nesten ha flytta på dagen. hehe!
      J har bodd for meg selv siden j var 17, og nå er j 19 🙂 J bodde først litt alene, men nå bor j med kjæresten min. J stortrives og bo alene, og ikke oppå foreldrene mine hele tiden. Det er så klart en vane sak og bo for seg selv, men man lærer mye av det. Og som Linda sier over her, liker du ikke bo for deg selv, kan man alltids flytte hjem igjen.
      Men j andbefaler og flytte helt for deg selv når du først skal flytte så du lærer og bo alene i starten. Hvor tidligere hvor bedre 🙂 så kan du heller flytte med noen senere. Men du finner nok ut av det 🙂
      Lykke til.

    33. SERIØST, HUN HAR SNAKKET OM AT HUN BLE VOLDTATT PÅ FORMSPRING TIDELIGER OG PÅ BLOGGEN, DET ER VEL FAEN IKKE NOE NYTT HVIS MAN HAR LEST BLOGGEN HENNES TIDELIGERE! MEN DET SOM ER TRAGISK ER AT HUN HAR SÅÅ MYE I MOT RØYK OG SNUS NÅR STINE MARI SA AT HUN GJØR DET SELV, JEG SYNES DU SKAL SVARE PÅ DETTE HER, Å FÅ DETTE GJORT KLART EN GANG FOR ALLE 😉

    34. så gøy da Sophie 🙂 Jeg hadde likt og flyttet ut, men det er sikkert ikke alltid kjekt og ha en hel leilighet for seg selv, jaffal ikke når du er alene. Jeg syntes det er veldig skummelt og være alene av og til.
      Men det hadde vært kjempekjekt og hatt det <3

    35. Røyker du fast eller bare på fest 🙂 vet det ble skrevet på svarene fra spørsmåls runden, men skjønte ikke om du røyka fast eller bare på fest.
      Lykke til med det, du finner nok ut om du vil flytte for deg selv eller ikke. Man er ganske gira når man vil, så man kjenner det på seg 😀

    36. så synd at du oppfører deg som en 12åring da!!
      ps jeg synes ikke det er helt logisk at du hele tiden sier at man må vere fornøyd med seg selv så driver du å bruker løsvipper og klager over at du må ha brunt hår og tar selvbruning osv
      jeg synes du er et skikkelig dårlig forbilde
      tcmn er faktisk bedre selvom hun er en blond pynte dokke som egentlig ikke er noe godt forbilde for noen!! det er heller ikke du!!
      hilsen en suffet jente:(

    37. Jeg har bodd på hybel i litt over et halvt år nå 🙂 det er utrolig chill og digg å ikke ha foreldrene mine rundt meg hele tiden! 😀 Men merker det er litt slitsomt å gjøre alt selv, og noen gagner kan man føle seg litt alene ogsånne ting! 🙂 Men såklart angrer ikke på at jeg flyttet ut 🙂

    38. Okei, mistet veldig sansen for deg i det siste. Du virker som en oppmerksomhetssyk billig jente som er desperat etter oppmerksomhet, just sayin. ;P

    39. Jeg flyttet ut for 1,5 år siden, da var jeg bare 16 år. Det var sykt digg i begynnelsen, og jeg gleda meg mye lenge i forkant. Men det kan fort bli ensomt og kjedelig. Er ikke så mange på 17-18 år som synes oppvask, skittenklær og støvsuging er særlig gøy. Men for all del, det er en erfaring, og du lærer å bli mer selvstendig og stole på deg selv 🙂 Det er så klart en individuell sak, men personlig hadde jeg ikke noe valg og savner ofte foreldrene mine og søsknene mine!

    40. når jeg leste dette fikk jeg utrolig lyst til å flytte ut og prøve å leve for megselv 😛 dessverre må jeg nok holde meg hjemme helt til jeg er ferdig med å studere (til jeg er 20+)

    41. Syns tcmn er mye bedre blogger og forbilde enn deg. Hun er ærlig på bloggen. En ting er greit hvis du unngår og fortelle noe, du behøver jo ikke fortelle enhver detalj om deg selv, men at du legger ut i vei om at det er tragisk med røyk å snus også røyker du selv? hmmm…..Og anngående det andre stine mari skrev så syns jeg virkelig det var upassende og folk er jo helt teit som fortsetter og mase og spør om det.

    42. Flyttet ut som 15 åring og angrer ikke i det hele tatt. Har lært mye og er mye mer selvstendig. Har også mye å si om du selv føler at du klarer det at du klarer å holde orden på alt 🙂

    43. hei sophie.bo hjemme så lenge du kan,tiden for å måtte betale husleie og være voksen kommer alltids.nyt livet med mamma så lenge du kan 🙂

    44. TIL ALLES KJÆRE: WHAT THE!!!
      “Men, det kommer fram ting som virkelig gir meg et annet inntrykk av deg.. Du håna og gjorde narr av de som snusa. For de gjorde det KUN for å være kule. Også røyker du? Er det sant? Det er jo helt hjernedødt. Jeg var enig med deg på mange måter, også plutselig kommer det fram noe du åpenbart har holdt hemmelig for bloggen. Røyking er jo enda styggere enn å snuse. Og ofte røyker og drikker folk i ung alder, fordi de har hatt en dårlig oppvekst.
      Og det ser ut til (som jeg har inntrykk av) at du har hatt en bra oppvekst. Da er det jo DU som gjør det for å være kul.” …….. hva faen? det ga ingen mening! :p sorry sophie for at jeg skaper litt krangel her og “WHAT THE” kommer sikkert ikke til å se denne kommentaren, men uansett det ga faen ingen mening.. å snuse eller røyke for å være kul??! hva faen!? jeg tror ikke at sophie røyker for å være kul! det er fordi røyk er godt for noen og ekkelt for noen! la hun gjøre som hun vil! hvis du har et problem med det så hold deg unna siden du får ikke “likes” hes på blogg.no :*
      digger bloggen din sophie elise! <3 keep up the good work

    45. Jeg synes virkelig du skal flytte ut! Har en venninne som har flyttet ut, og hun er helt frelst, til tross for at leiligheten er dritstygg.. hehe. Det største problemet til folk flest er jo økonomien, og ettersom det virker som om din er i orden, synes jeg du skal prøve! 🙂

    46. Har bodd alene siden jeg var 16 år, og er nå 18.
      Jeg syns det er ganske herlig med tanke på at jeg er min egen herre. jeg slipper å tenke på at jeg må gi beskjed til noen at jeg drar ut o.l. men er mye som dreger ned og. Hvis jeg kunne, så hadde jeg villet bodd hjemme. Det er dyrt å bo alene, og slitsomt…
      Men hvis du har økonomien til husleie, strøm, mat og andre kostnader som måtte dukke opp så er det jo ikke farlig å prøve det ut 🙂
      Men jeg kan anbefale at det kan være en ide å flytte ut når man er 110 % sikker på at det er noe man vil, i så fall kan du jo starte med å leie slik at du ikke binder deg. Så er det jo bare å flytte ut (hjem) hvis det blir for kjipt.
      Men dette kommer jo helt an på personer. Jeg er sosial og liker ikke så godt å være alene og liker å ha personer rundt meg mens andre kan synes det er digg. For ikke å snakke om festene man kan ha, men man må jo passe på vertene og naboer anyway.

    47. Har bodd hjemmefra siden jeg var 15 og nå er jeg 19, og jeg angrer ikke! 😀 Er syykt digg! Å jo lengre du venter med å flyttehjemmefra, jo lengre tid tar det før det faktisk skjer .. så bare gjør det med en gang 😉

    48. Tirill <3: Sophie skrev selv at de som røyker gjør det for å være kul, før det kom ut at hun gjør det selv, genious 😉

    49. Jeg bor sammen med kjæresten min, har bodd sammen i over et år. jeg må si at de første måndene var sykt digg, ikke foreldre som maser, ingen regler.. men som tiden gikk savnet jeg dem fryktelig og vurderte og flytte hjem igjen. jeg flyttet ut når jeg var fylt 18. men når jeg ser tilbake, kunne jeg godt ha ventet et parr år til:)

    50. Jeg hadde flyttet dit med en gang , men har du penger nok til det ? <3 Og kan du ha spørsmålsrunde snart igjen ? <3 har noen spørsmål 😀 <3

    51. jeg flyttet fra hjemme på hybel da jeg var 16 og det var godt ! blir veldig fort voksen og lærer fort hva ansvar er 🙂 ikke dum tanke !:)

    52. Haha, har sett den leiligheten på finn! Sinnsykt fin, men sinnsykt dyr… jaja man kan jo drømme;)
      Lykke til uansett hva du gjør<3

    53. fy flate det hadde vært noe det! Det var sykt fint liksom! Hadde vært digg å flytte ut da 🙂 Your choise,hadde vært gøy å lese om der du bor da,i egen leilighet! Du er sykt kul sophiee

    54. jeg flyttet like før jeg ble 16 år å har bodd hjemmefra siden det, men det var fordi det rett og slett var utholdelig å bo hjemme hos moren min og typen hennes. i leiligheten min ble det bare masse fester, helt ute av kontroll og masse overnattingsbesøk,og helt ærlig så savnet jeg trygghet som man som oftest får av familien sin. men nå har du mye sterkere bånd til din familie, slik jeg skjønner det. men vet at det høres kult ut å ha sitt eget sted der du kan ha besøk av venner og gutter, å feste, men er ganske sikker på at du kommer til å savne din familie, dessuten er det mye dyrere enn det virker, hadde jeg vært deg sophie, ville jeg bodd hjemme så lenge jeg kunne med familien, for det kommer en tid senere da du flytter hjemmefra begr studier eller annet, og da flytter du sikkert ut for godt. så jeg hadde tatt vare på den tryggheten og omsorgen ved å fortsette å bo hjemme, for du kommer til å savne det sikkert. kanskje du og noen venner kunne gått sammen å leid en hybel, der dere kunne hatt fester og byttet på å være, når man ville, hvis man fikk besøk eller bare ville hatt en chill jente kveld:) yhe yhe.. håper du velger det rette, er jo bare å flytte hjem igjen isåfall, hvis du skulle syns det ble litt ensomt 🙂

    55. Jeg er 17 år, og bor i leilighet. Syntes det er positivt og negativt. Mine foreldre bor jo 2 timer unna, så jeg syntes det er ekstra godt og komme hjem en helg i blandt og ha gratis mat og tenke på at du hele tiden må på butikken, er faktisk lett og glemme en gang i blandt. Du greier deg nok fint hvis du flytter ut skal du se 😉

    56. Flyttet hjemmefra for 3år siden snart. Skulle bare bo borte 1år. Gledet meg så fryktelig til å flytte bort fra alt mas og tjas! Bodde hjemmefra 1 år. Fant kjærligheten og bodde hjemmefra 2år. Nå på mitt 3.år så ønsker jeg over alt i denne verden at jeg aldri flyttet hjemmefra. Har hjemlengsel hver dag, men har fått et helt annet liv her jeg bor nå. Pluss at jeg heller ikke har lyst å flytte fra samboeren min. Jeg anbefaler ingen å flytte hjemmefra, men så er ikke alle like mammadalt som meg 🙂

    57. Jeg bodde med eksen min fram til i sommer, så jeg bodde jo ikke helt alene.. Syns det var utrolig befriende å bo for meg selv, hvor jeg kunne bestemme når ting skulle gjøres, hva vi skulle ha til middag ++.
      Men det er også mye mer jobb å bo for seg selv. Man må selv sørge for å ha det ryddig og rent (om man er opptatt av det såklart), og du må selv lage deg middag og finne ut hva du skal ha til middag hver dag.
      Det ble slutt mellom meg og eksen, og jeg flyttet hjem til mamma igjen. Kjenner nå at jeg har VELDIG lyst til å flytte ut igjen.. Blir litt for mye av det gode her hjemme i blandt 🙂 Så om du har økonomien til det, ville jeg absolutt ikke prøvd å få deg bort fra tanken om å flytte ut! 🙂
      Ops, lang kommentar..

    58. Er ikke sånn driitoverasket over at du røyker egentlig, siden at leppene dine er formet som det. sånn her : W

    59. Kommer stine Mari til å svare videre på andre spørsmål, eller stoppet hun pga de stygge kommentarene?

    60. Flyttet ut da jeg var 15. De 4 første ukene var “værst”, dvs.. det var uvant å ikke måtte spørre foreldrene mine om å dra ut, få penger, sove over and so on. Det gikk også opp for meg hvor mye jeg tar for gitt, alt fra knekkebrød til tørkekluter.
      Sett bort fra dette er det å flytte ut en av de beste avgjørelsene jeg noen gang har tatt. Jeg er mer ansvarsfull, foreldrene mine og jeg har fått et veldig godt forhold og jeg føler meg i større grad forberedt på voksenlivet.
      Nå skal det også nevnes at ikke alt er bra, jeg har fra jeg flyttet ut bodd et stykke fra foreldrene mine, og det er kjipt å måtte gå 4 km i 30- med alt for lite klær og litt for mye alkohol i blodet fordi foreldrene dine bor 2 timer unna, utgifter til mat og leie er også ting man tar veldig for gitt og når vennene mine spør om jeg ikke kan melde meg inn i Elexia og jeg må takke nei fordi jeg ikke har nok penger. Kjipt, men livets harde realitet.
      Uansett, alt i alt, å bo for seg selv er digg, og lærer deg å verdsette ting i større grad. Om du er klar, go for it! Men tenk godt igjennom det først, det kan du tjene på 🙂

    61. Men så oppfører vanligvis ikke 17/18 åringer som du gjør hvis det er det du prøver å si! Noen er nok litt mer moden en dette! Når jeg tenker på søsteren min og hennes venner som er like gammle som deg, så virker du mye yngre enn dem pga av den måten du og vennene dine framstiller deg som.. jaja, alle kan ikke være like 🙂

    62. Jeg har alltid hatt sansen for deg! men nå får jeg det bare mer og mer.
      Oppføre seg som 12. Du svarer så bra for deg 🙂

    63. jeg flyttet selv ut for 3 år siden når jeg var kun 15 år. flyttet til en ny by med bare nye mennesker for å gå på skole! har vært utrolig hardt til tider men også noe av det beste og smarteste jeg har gjordt!:) har blit mye mer selvstendig av det, noe jeg tror du kommer langt med i livet i stedet for å bare støtte deg på foreldrene dine å få alt i hendene. er en helt annen verden når du står alene:)))

    64. er så herlig de første ukene, så begynner oppvasken og skitten/støvet og samle seg. du må lage mat selv osv.. savner å være hjemme da ja!

    65. hahah, hun som eier den leiligheten er naboen min! er uutrolig fint der 🙂
      men broren min bor alene, fordi han har valgt å ta vgs som ligger litt langt unna oslo, han er et år yngre enn deg, og han har fortalt at han elsker det! han ser ikke noe negativt i å bo alene i ung alder, og spesielt hvis man trener mye og har et strengt kosthold, er det lettere å holde seg til det hvis man er alene, for da er det ikke mange fristelser som noen andre har kjøpt:-)

    66. Hei!:) Eg går første åre vgs 2-3 tima borte fra familien, trives ganske godt. E jo såklart mye å tenke på, men samtidig blir du mer selvstendig. Du har ihvertfall en hel masse å tenke på i forhold fra når man bor hjemme, finnes masse, masse positive og negative side med å bo aleina i en så ung alder, men hadde eg hadd muligheten ville eg nok bodd lengre hjemme 🙂
      Huske eg va så “stoka” på å komme meg ut av huse til en storby kor eg bodde for meg sjøl og satt mine egne regla, vel.. va ikke helt sånn. Men har det veldig bra no etter et halvt år, slit litt med økonomien og komme meg opp om morran… heh, ellers supert! 🙂 E jo også kjempe spennanes, uten tvil.
      Håpe du finn ut ka du vil, men tenk deg godt igjennom det først 🙂

    67. det viktigste når du tenker på å flytte ut, er å flytte ut av de rette grunnene.. selv flyttet jeg for å gå på skole i en alder av 16 år. det var hardt! men jeg reiste hjem i helgene hele det første året. hehe!
      ikke flytt hjemme fra for du synes foreldrene dine er innpåslitne, plagsomme, blander seg opp i ditt privatliv og lignende som vi ofte føler når vi er unge og rebelske. Hvis det er av de grunnene ikke flytt ut, da er du fortsatt ikke klar til å flytte. sier dette av erfaring ser du, jeg måtte flytte for utdanningen min, men jeg var også “dritt lei” familien, den følelsen gikk veldig fort over og jeg savnet dem veldig mye det første året. nå går jeg inn i mitt 4.år for meg selv og nå er det ingen problem.
      positivt med å flytte ut: en vokser veldig, en har ansvar for det meste selv og det er jo veldig positivt. jeg gikk fra å ver en drittunge til å bli et voksent menneske på et år 🙂

    68. Hei! Hvor tenker du å studere? Jeg vil foreslå å SPARE pengene til du blir 18/19 og skal studere, og KJØPE en leilighet du kan bo i i de årene du skal være der. Det er billigere i lengden, og du kan leie ut et rom til en veninne for eksempel. Du kan også leie ut leiligheten når du er ferdig, og da tjene opp igjen hva du betalte. Investering 🙂 Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å kjøpe, istedet får jeg lån hvert år som må betales tilbake, og i tillegg kan jeg ikke få noe inntekt på hvor jeg bor.
      Kusina mi kjøte leilighet da hun begynte, delte med ei veninne som betalte husleie til henne, og hun har snart tjent det opp igjen.
      Jeg er 20 og flyttet ut da jeg var 19. Flyttet til England, bodde i delt leilighet i fjor og i delt hus i år. Alle her deler med andre, fordi de tror det er ganske ensomt å bo alene. Og det tror jeg at jeg hadde følt også.
      Så vil bare anbefale å vente til du skal flytte etter VGS, så slipper du stresset med å selge (hvis du tenker på å kjøpe), flytte ting, og sløse bort pengene dine på leie.

    69. Oi, tror det ble litt rotete ovenfor. Poenget mitt er at det er billigere å kjøpe leilighet en plass hvor du skal være lenge, enn å leie leilighet i ett år og “gi bort” pengene dine rett i huseier sin lomme. Hadde heller ikke forhastet meg med å flytte ut – når du først er ute, vender du liksom ikke tilbake. Du har hele livet ditt til å bo alene 🙂 (og så er jo leie så dyrt i norge, betaler 3000 i mnd her for et 3 etasjer hus med 4 andre jenter).

    70. Heisann Elise, håper virkelig du leser dette.
      Jeg leste innlegget under, der jeg også leste noen som tok oppmerksomheten min. det hørtes ut som om du hadde blitt vodltatt, men du hadde ikke skrevet det her på bloggen din jeg fikk også inntrykk av at du hadde fått en god del spm om det. da måtte jeg bare skrive dette. jeg vet akuratt hvordan du har det, om det er sant da. jeg var full og ble utnyttet av en kåtjævel, mot minn vilje. jeg husker det svakt, en minnet er der fortsatt. jeg får ofte spm som. hahha du ble jo voldtatt, var det digg og bli voldtatt, er du jomfru nei det er du ikke for du ble voldtatt hahhahah. da inser jeg med en gang at den personen ikke kan ha mye mellom ørene, du spørr ikke en person om den har blitt voldtatt på en slik måte. om jeg da hadde sakt JA rett opp i trynet dies hadde de nokk bli ganske flau, for de tenkte gjærne bare at det var ett rykte. men uansett det jeg ville si var. be strong, du er en fantastisk jente og du kan oppnå hva som helst mo du bare vill det så ikke la idiotiske mannfolk hindre deg. Elsker bloggen din Elise <3

    71. koffer ikke spare pengan du bruke om du fløtte ut nu? du ska vel ta høyere utdannelse, og da må du jo bort i fra Harstad. og det e svindyrt å være student i en storby nu.. bloggpengan voks nok ikke på trær – dessverre

    72. Kjempe fint <3 <3 Men du kan ikke bare si at det er bare 12 åringer d kan like godt være en 20 åring. Å jeg prøver ikke å være frekk men d går an å lavere å skrive slikt for d e litt frekt å skrive slik :/ Men hvilken jobb har du ? 😀 Smask <3 ++

    73. OMFG! men, men det er ikke finere enn hotelle jeg skal ligge på i Las Vegas i vinter ^^ Jeg og pappa til Vegas. hollywool og san francisco med camaro ss på verdens største bil utstilling 😀

    74. Kunne du legget ut en video av at du danser på strippestangen din? Assa ikke at du stripper, men bare viser oss noen moves? pls (:

    75. Jeg flyttet hjemme i fra da jeg nettopp hadde fylt 17 år. Flyttet pga jobb. Var lærling ved en travstall, så fikk bare 4500 i mnd. Det var svært vanskelig i førsten. Følte meg mye ensom, selv om jeg jobbet i over 12 timer om dagen. Jeg er en sånn type som haaatet å rydde rommet da jeg bodde hjemme, og det viste seg veldig godt når jeg flyttet for meg selv. Ble også svært dyrt for strøm, og for mat som bare var til meg. Men, du vokser utrolig mye på å flytte for deg selv. Om du bare klarer å holde ut et halv år, slik som meg. Så lærte jeg meg utrolig mye, og vokste fort opp. Bor nå også på internat, og selv om jeg har mye venner rundt meg + type er det svært ensomt å ikke ha familien rundt seg. Men alt i alt anbefaler jeg deg virkelig å gjøre det! 🙂

    76. Det virker helt klart kjempe spennende å flytte ut for deg selv, slik hadde vertfall jeg det når jeg skulle flytte på hybel.. Men sannheten er at alt blir annerledes, alt må du gjøre selv, og du blir mye mer alene.Jeg kjenner vertfall at jeg savner familien min veldig mye når jeg er på hybelen, og det ender med at jeg reiser hjem til dem hver helg. Jeg og mange andre synes det er forferdelig ensomt å bo alene så ung.

    77. Jeg bor alene og er like gammel som deg. Syntes det er utrolig koselig og man blir veldig fri. Men tro meg, det er tøffere en du tror. Vet det er kult det og skulle flytte fra foreldrene og klare seg litt på egen hånd, men det blir fort krevende og slitsomt, samtidig som det er deilig med privatliv. Jeg føler meg ikke ensom, egentlig. Men jeg har mye venner på besøk, for de kommer jo heller hit enn at vi drar hjm til foreldre dems. Men bo hjemme så lenge du kan, noe jeg ikke fikk muligheten til. SKulle bare vist hvor godt man hadde det hjemme, mat i kjøleskapet uansett, noen å snakke med og alltid noen som passer på deg. Lykke til 😀

    78. Hei! Jeg er 16 år og bor i egen leilighet alene, jeg får stipend på 5200,- i måneden og betaler en husleia på 4500,-
      Det vil si at jeg har 700,- i måneden.
      På en måte er det uuuuutrolig kjekt å bo alene, du kan jo gjøre hva du vil.
      Men slik som meg så har man ikke stort og leve på og alt koster jo penger nå til dags.
      Jeg bor på en annen øy enn min mor og far, så da savner jeg dem også, selfølgelig, og di gamle venninnene mine.
      Det går jo også an for din del at du finner deg en leilighet ikke så langt unna hjemmet ditt, så ja, jeg annbefaler deg å flytte ut 🙂

    79. Flyttet ut nesten med engang jeg fylte 18. Har du ordentlig lyst til det er det ikke noe problem, men få deg en roomie du trives med, for det er veldig ensomt å bo _helt_ alene. Man bruker også mye mere penger enn det man tror, uansett hva man planlegger og hva man tjener.

    80. Det er jo sikker gøy å bo i leilighet, men det logiske for meg er jo at det går sykt mye penger til mat, strøm og leilighet! men når du lever hjemme så bruker du de pengene på kjoler, sminke ol. Så det er jo smartest å bli boende hjemme 😉

    81. skal flytte for meg selv til høsten. Går i 10.klasse nå og er 15. Har egentlig ikke noe valg siden nærmeste videregående skole er 1 time unna, men den jeg skal på er vel omtrent 2,5 time borte.
      Gleder meg, men gruer meg litt også. Får borteboerstipend på omtrent 3500 kr i måneden. Det skal gå til husleige + mat. Er så utrolig mye mer ansvar enn når du bor hjemme hos foreldrene dine 🙂
      men gleder meg til å kunne vise at jeg klarer det selv om jeg er 15/16 år da! 🙂
      du klarer deg nok fint du også 🙂

    82. fin leilighet! men e så de på finn og de kosta 50 million eller mere og de tvila e på du he råda til 🙂

    83. Ikke kjøp leilighet før du har stabil økonomi til det. Du er blogger på 17 år. Ei 17 år gammel blogger har ikke stabil inntekt utover i motsetning til ei blogger på 25.

    84. Jeg flyttet ut nå til høsten, mest fordi jeg ikke hadde noe valg. Det var enten det eller å flytte med faren min til en annen by, noe som ikke fristet noe særlig siden jeg har både venner og kjæreste der jeg bor nå. Ikke optimalt, i det hele tatt. Jeg hater det.

    85. “røker du?” “er det sant at du røyker?” “røyker du fast eller bare på fest??” SVAAAAR DA!!
      HERREGUD folkens! Slutt å spør om slike idiotiske spørsmål! Dette er en blogg ja, men betyr ikke at hun skal legge ut om alt i livet sitt! Røyker hun så la henne gjøre dere, blir ikke deres problem!!
      “OMG, Sophie røyker da må vi også gjøre det, siden hun er forbildet vårt!!”

    86. Dette er et Penthouseleilighet som ligger i Oslo dette. Til salgs for 37 000 000kr. Kjenner han som selger.

    87. Åhh, jeg har så mye å si om akkurat dette med å flytte for seg selv i ung alder. Jeg flyttet for meg selv da jeg var 16 år. De første ukene var det veldig spennende og jeg hadde store ambisjoner. Det jeg ikke visste, var at det var utrolig ensomt. Ingen å dele middagen med, ingen å krangle om fjernkontrollen med osv. Jeg måtte stå for alt husarbeid, skifte sengetøy, handle mat selv, og jeg hadde hverken bil eller god økonomi den gangen. Det koster MYE mer enn man tror å bo for deg selv. Det dukker opp tusen millioner ting man ikke tenker på at koster noe, og man må altid ha penger i tilfelle doen/dusjen tetter seg, noe blir ødelagt osv. Man må plutselig dekke alle nødvendige ting selv, som man vanligvis får av foreldre. Plutselig måtte jeg kjøpe nye vinterklær, støveletter og ting man TRENGER og som er dyrt… kjempedyrt. Og siden pengene aldri strakk til kunne jeg ikke være med på så mye sosialt, og jeg ble veldig ensom. Ble deprimert og tiltaksløs. Det gikk ut over skolen, og jeg gikk ut av videregående med drittkarakterer bare fordi jeg ville bli fort voksen og trodde jeg skulle klare meg kjempebra. Endte med at jeg spurte om å flytte hjem igjen da jeg ble 18, bare fordi jeg følte jeg trengte å ha noen rundt meg igjen og som spurte hvordan jeg hadde det når jeg kom hjem. Ett år hjemme var det som skulle til, og etter det følte jeg meg klar til å møte verden igjen med nye “briller”. Så mitt råd er å tørre å være “svak” nok til å innse at det er godt å bo hjemme. Ikke vær tøff i trynet å tro at verden er lett å møte alene. Ønsker deg masse lykke til uansett!

    88. det blir å drømme litt vel mye hvis det er sånn standard du er ute etter. bodde selv på noe du ville kalt et “kott” som jeg tror ikke var større enn 10-12kvadrat. det koster mye penger å leie, endam er å kjøpe selv. man føler seg kanskje voksen i det man pakker sakene sine og drar ut igjennom dørene, men etter en stund ønsker man seg nesten tilbake. Man må bli vant til å bo slik rett og slett. (Det kan hjelpe og ha venner på besøk ofte i starten) Det er ikke lett å komme seg inn på boligmarkedet, har selv vært på flere visninger der det har vært stappfullt (15-20stk)og du blir nesten ikke lagt merke til. Men lykke til med boligletingen, håper du finner noe du liker 😉

    89. Noe sånt får du deg nok med det første for å si det sånn… men er jo lov til å drømme :p
      Flyttet ut i fjor, var 17, men flyttet inn med typen min, som har gjort ting lettere, hvis du vil flytte ut, bør du finne deg en samboer, det gjør ting litt lettere igjen og man har råd til flere ting elr da for eksempel større leilighet.
      Du setter mer pris på alt det moren din har gjort, som å rydde/vaske og lage middag hver dag. Det er av og til bare slitsomt og gjøre alt det der, men jaja.. Det er jo det som kommer med og flytte ut.
      Du merker godt at du savner og bare ha en seng hjemme og ikke tenke på strøm regningen eller husleia, men det er jo også veldig befriende og klare seg selv og få ting til å gå rundt 🙂
      Jeg og kjæresten min bor fortsatt sammen og ting går kjempe fint, men det er alltid greit og vite at hvis ting skjærer seg kan man dra hjem igjen til mor 🙂

    90. Hehe, du kan vel kanskje se langt etter å få bo så fint som de bildene viser på en stund. Jeg flyttet ut da jeg var 16. og det er faktisk ikke så idyllisk.. du aner ikke hvor heldig du er som får mat på bordet hver dag, og har foreldre som gjør “foreldreting”.. Friheten er der, ja. men nå, som du nærmer deg 18 år er d vel nok frihet hjemme også? 🙂

    91. Hei 🙂
      Jeg flyttet ut når je var 18år og det angrer je itte et sekund på. Selvfølgelig hadde je litt hjemmelengsel. men du har så frie tøyler om absolutt alt når du bor for deg selv. 🙂 Det er et steg videre i livet.

    92. flyttet selv ut som 16åring og heimatt no eit år.
      Annbefale å bu heime der du får støtte gjennom studiene samtidig som sleppe å tenke på middag, rekninger osv den “hus flid delen”.
      Spar heller di pengene inn på ein BSU (bolisparing for ungdom) Så får du heller råd til drømme leiligheten senere som du får mer glede av! 🙂

    93. jeg flyttet ut da jeg var 15, er 16 nå og bor sammen med kjæresten. Det er ganske greit, men man trenger ofte litt “hjelp” hjemmefra, både med økonomien og kanskje oppskrifter, tips osv.
      Ser noen litt lengre opp har skrevet om rydding, og JA! man skjønner godt hvorfor mamma sto å ropte og kjeftet så mange ganger før man ryddet, for rotet kommer fortere enn man skulle tro.
      Og pengene forsvinner før du har sett dem.
      Ellers er det ganske digg å flytte ut, man har fortsatt kontakt med familie og gamle venner, samtidig som man får nye venner og opplevelser.
      Man bestemmer litt mer selv også da 🙂

    94. Wow, drømme huset mitt:) jeg er i ferd med og flytt hjemme fra nå og ser hvordan jeg sliter med og finne meg leilighet som passer for meg og kjæresten, men alt skal jo være så dyrt rundt. Men finner noe, men får jeg råd noen gang, blir det til at jeg bygger meg ett sånt 😀

    95. flyttet hjemmenfra når jeg var 17, og kjente det var hardt å kombinere husvask og skole. For det er ganske mye å tenke på og som skal gjøres. Nettopp det mange andre har skrevet før meg. Men hvis det er noe du virkelig vil så går det. Har nå bodd sammen med min samboer i snart 3 år så alt er mulig: ) et tips som man da kan tjene på er å sjekke om støm osv er inkludert i leie og eventuelt skaffe noen å bo sammen med : ) Lykke til med valget : D

    96. Når foreldrene mine skilte seg, ble det mye styr hjemme. Så da bestemte jeg meg for å ta avstand til alt rotet. Dermed flyttet jeg som da var 16år ut i en leilighet for meg selv. ¨
      Penger til mat, strøm, ting og sånt var ikke så stort problem. Men jeg kunne selvfølgelig ikke bruke ubegrenset med penger på sol, klær, sminke og uteliv lenger. Det var noen få ganger jeg måtte tigge etter penger hjemmefra for å få ting til å gå rundt etter at jeg brukte en smule mer kroner enn nødvendig på shopping.
      Jeg fikk meg heldigvis en snill og omtenksom kjæreste som hold meg med selskap og hunden min var selvfølgelig med på flyttelastet. Når en av de var i leiligheten eller jeg hadde besøk av en venninne følte jeg meg trygg. Når jeg var helt alene hold jeg på å gå oppetter veggene fordi det var så ensomt og om natten var det skummelt å legge seg til å sove. Anbefaler deg virkelig å skaffe deg en samboer.
      Grenser er noe jeg tror de fleste trenger, det å være fri som fuglen i en alder av 16år er ikke til å anbefale. Du er jo litt eldre enn jeg var, men det er likevel viktig å tenke på at nå er du som bestemmer. Og da er det viktig å ikke skeie ut, selv om du faktisk har lov, er det viktig å tenke gjennom dine egne valg.
      Nå som jeg snart er 19år velger jeg faktisk i flytte hjem igjen. Mye på grunn av forholdet jeg er i og litt på grunn av penger. Det skal bli deilig å spare opp en slant til jeg skal begynne på universitet. og det skal bli deilig å bare ha seg selv å tenke på.
      Alt i alt angrer jeg ikke på at jeg flyttet ut. Som et kjærestepar er det greit å ha en leilighet. Så slipper man å bo litt her og litt der.

    97. Jeg bor sånn 200 mil hjemme fra fordi jeg flyttet for å gå på skole. Først så flyttet jeg inn på en internat ufrivilig vell og merke, men sånn etterverdt ble jeg så lei av og bo opp på andre så jeg og en vennine flyttet ut i egen leilighet. Selv om vi er 2 stykker som bor der under 18 er det akkurat som og bo alene. Vi var 16 når vi flyttet i egen leilighet. Det er ganske uvandt å bo alene hvis du ikke er vandt til å lage middag hverda, vaskeklær selv, ta oppvasken og alle andre hus arbeid som må gjøres for at det skal se ryddig ut. Vi har faktisk klart og holde det ganske så ryddig, ta vare på oss selv, være ansvarlige over det ansvaret vi har. Så det er egentlig veldig deilig å bo alene uten foreldre. Da er det ikke noen der i helgene for og ha høring om hvor du skal midt på svarte natta 😛 Det er litt mer fritt så må du ta valget selv 😀 Jeg betaler da ikke leiligheten selv det gjør pappan min, men når jeg også begynner og tjene egene penger skal jeg begynne med det. Så lærer du utrolig mye av og flytte for deg selv 😀

    98. jeg flytta ut i slutten av sommerferien i en leilighet sammen med kjæresten min. Jeg er rundt mennesker hele tiden så jeg har det helt fantastisk! har ingen ulemper fra min side 😉

    99. Jeg er 16 år gammel, og har bodd i egen leilighet alene i ett halt år nå.. Det er ikke bare fint. være alene og ikke noen som serverer deg mat eller vasker klær- må jo gjøre slike ting selv. selv om du kanskje har nok med skole og andre ting. så nei,det er ikke alltid digg. men mange posetive ting også, som att du kan dusje så lenge du vill,sove så mye du vill osv.. 🙂 er hvertfall godt og kunne reise hjem en gang i blandt!

    100. har bodd alene i tre år no. flyttet ut når æ var 16år. var veldig uvant i starten, men man blir mye mer voksen. må ta ansvar. spesielt når det gjelder økonomisk, når æ bare får 3400kr i stipend. flyttet for å gå idrettsfag, så det e lange og krevende dager. man blir vant til det og kan ikke tenke mæ å flytte tilbake. elsker å bo alene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg