Om det å gå studiespesialiserende – Heggen

Tenkte å lage et innlegg om skolen og linjen jeg går på, dedikert til dere 95ere som skal begynne og dere 96ere som skal velge til neste år!

Meg og Hanne på begynnelsen av året, savner den tiden! 



Det er ganske vanskelig å gi en vurdering av miljlet på skolen, ettersom jeg kun ser det fra mitt perspektiv. Men jeg tror det at de aller fleste som går på Heggen vil det samme, nemlig å bli noe! Og de er der for å lære, derfor har jeg opplevd at det ikke er så sinnsykt masse fokus på hvem man er sammen med og hva som skjer etter skolen, og det er jeg egentlig veldig glad for! Det er såklart gjenger ogsånt,men tror de aller fleste har funnet sin gjeng, ser veldig få som er helt alene i alle fall. 

Såklart er det noen som velger denne skolen ettersom det er der de “kule” med masse penger går som regel, men da har man valgt skolen av feil grunner og kommer, mest sanynslig, til å droppe ut. Jeg merker et utrolig godt skille mellom de som er der for det sosiale og de som er der for å lære, det er faktisk ingen mellomting! Såklart betyr ikke det at de som er flink på skolen har null venner, men enten er man supersløv i timene, eller veldig aktiv.
Når det kommer til russetid så vet jeg at mange av dere har tenkt litt på det, men dont worry. Dette året ble jeg ikke tatt en eneste gang, det er veldig, veldig strenge regler fra rektor på skolen også! Jeg følte meg faktisk 100% trygg i russetiden til tross for at jeg var en av de som var mest “ettersøkt”. Så for meg har ikke det vært et problem, og da blir det neppe det for så mange andre heller.  

 

En ting som er utrolig trist med Heggen (og som sikkert skjer på alle andre skoler) som jeg egentlig ikke kan legge så mye ut om her på bloggen, er hvordan enkelte lærere behandler elever. Det er mye “Stille” mobbing om jeg kan si det sånn, uthegning av enkeltpersoner. Såklart er ikke alle sånn, jeg forguder noen av lærerne våre, men er enkelte timer jeg gruer meg  ordentlig til å gå til. Jeg har opplevd at navnet til medelever og mitt eget har blitt skrevet opp på tavlen når man har skrivefeil for eksempel. Det synes ikke jeg er greit. Også det at lærere kan finne på å si” ja, se nå, nå ødela sophie alt.” Det er veldig typisk og faktsik veldig vanlig blandt enkelte. 

 

Når jeg kom til Heggen tok jeg meg selv i å tenke at det var mye lettere enn jeg hadde forventet meg. Men såå… Det er utrolig lett å skulke, man kan bare gå fra en time og ingen merker at du er borte engang. Eller de merker det, men du får ingen direkte konsekvenser bortsett fra fravær og tro meg, fraværet har mye å si etterhvert. Det er veldig lett å falle ned i orden også!  

Fagene er det ikke så mye å si om på førsteåret, det er det samme som på ungdomsskolen bortsett fra at man valger vanskelighetsgrad i matte. Jeg har den letteste, og den er ca på samme nivå som i ungdomskolen. Læreren er også flink til å ta hensyn ettersom vi er i den lette gruppen av en grunn!  Øktene våre varer i en og en halv klokketime, og vi har maks fire økter per dag. Den lengste skoledagen er altså fra 0820 – 1520, og den korteste vi har hatt var vel fra 1205 til 1320. Vi har et system som gjør at oddetallsuker er de hardeste ukene og partallsukene de letteste, det har med å gjøre hvor mange timer vi har per uke. Det høres komplisert ut, men man kommer fort inn i det

Klassen jeg går i, 1STE



Hvilken linje går du, eventuelt hvordan har du tenkt til å gå?

 



14 kommentarer
    1. herregud så søt du er ! ;o
      er ikke helt sikker, har ikke bestemt meg enno !
      hadde vært sykt koselig om du hadde kommentert bloggen :- )) <3

    2. Jeg har enda et år til jeg er nødt til å bestemme meg, men jeg er ganske sikker på at det blir studiespess. Da har man alle muligheter åpne og det passer meg ganske bra iogmed at jeg ikke har peiling på hva jeg “vil bli”.

    3. enten helse & sosial eller studiespess. .. fikk mye mer lyst å velge heggen nå, etter du skrev om det!! Takk, Sophie!!:) ikke slutt og blogg, vær så snill……………………

    4. Jeg kan ikke si meg enig i at de som velger heggen har samme mål om å bli noe, veldig mange velger heggen fordi de ikke vet hva de skal bli.

    5. Jeg valgte heggen fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli, og det tror jeg svært mange gjør. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at de fleste er der for å lære, i min klasse var de fleste der fordi de “måtte” og vi var ikke særlig opptatt av det faglige 😛 Ooog, jeg kom meg igjennom med ganske gode karakterer uten å gjøre noe annet enn å lese dagen før til en prøve, og gjøre de fleste innleveringene.

    6. “Jeg kan ikke si meg enig i at de som velger heggen har samme mål om å bli noe, veldig mange velger heggen fordi de ikke vet hva de skal bli.” Ho mene jo selvfølgelig at de aller fleste som velge heggen ønske å bli nåkka her i livet, ikke at de aller fleste som velge heggen vet ka de vil bli

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg