bli med å gjør en forskjell – det haster!

Det er et faktum at verden vår står ovenfor massive utfordringer. I år 2050 er det anslått å være 150 millioner klimaflyktninger i verden, og hva det vil bety for verdensfreden tør jeg nesten ikke å tenke på gang – verden vil se ganske annerledes ut for våre barn. Samtidig er det befolkningsveksten, at vi spiser for mye kjøtt og ikke har nok mat,pluss for høyt forbruk, og i tillegg oppfordrer vår egen statsminister oss til å få flere barn – noe som strider imot FN som sier vi rett og slett er for mange med forbruket vårt i dag. 

Klimandringene er menneskeskapte. Det er både skummelt, men også fint å tenke på, for da har vi også makten til å endre noe. Istedenfor å bare gi meg selv løfter som å “trene mer” eller “ta flere sjanser” har jeg bestemt meg for å sette mine egne mål for mitt miljøavtrykk for hvert år. Jeg klarte ikke å vente til nyttår, så her kommer de, mine miljømål i 2019. Håper dere er med meg!

♻️Jeg skal reise mindre. Nå før jul skal jeg på bokturne som krever en del reising med fly (for at jeg skal rekke alt), og selv om jeg gleder meg er ikke avtrykket det setter på miljøet noe jeg ønsker å stå for. Jeg er nødt til å ta fly når jeg reiser hjem til nord (om jeg kjører forurenser det like mye, og tog rekker ikke så langt), men jeg kommer ikke til å reise på spontane turer til utlandet, feriere så ofte som mulig kun for å lage innhold, og jeg kommer heller ikke til å dra på sponsede turer med andre influencere bare for gøy. Da MÅ det være en jævlig god grunn til at jeg drar. Jeg ønsker heller å inspirere til morsomme ting man kan gjøre her hjemme, og da sparer man penger også.

♻️Akkurat nå er bilen min hybrid, jeg trodde det var det samme som el-bil fordi jeg ikke har peiling. Jeg elsker bilen min, men i 2019 skal jeg bytte til EL for miljøet.

♻️Dere kan tro jeg satt maten i vranghalsen da jeg plutselig fikk SMS fra mitt store forbilde, Gunnhild Stordalen for en måned siden! En stor drøm hadde vært å få lunsjet med henne (det skal jeg i slutten av november), og forhåpentligvis få til noe slags samarbeid, eller sette i gang noe for min egen del som handler om mat og miljø.

♻️ Jeg spiser kun plantebasert hjemme, men har gått på en smell her og der når jeg er ute og spiser, med for eksempel ost. Det skal aldri skje igjen. Å spise vegansk er det beste man kan gjøre for miljøet, og jeg tror at om man starter der vil det skje positive endringer på andre felt også. Etter at jeg gikk over til en plantebasert kost ble jeg plutselig mye flinkere på å resirkulere, skru av lyset hjemme, shoppe mindre, selge klærne jeg ikke bruker osv. Det er en levemåte! Det finnes absolutt ingen god grunn i verden til å spise kjøtt hver dag. Ingen! Det finnes egentlig ingen gode grunner til å spise kjøtt i det hele tatt, men siden folk nekter å innse det kan vi i det minste starte med å kutte ned. Noe heldigvis mange gjør. 

♻️ Tørre å si mer ifra! Her om dagen var jeg på Barrys Bootcamp, og etter trening blir man tilbudt en smoothie. Jeg takket ja, og ble så lei meg da den kom i et plastbeger, med plastsugerør, som var dekket i dobbel plast. Jeg sa ingenting der og da, men med en gang jeg kom hjem sendte jeg mail til sjefene og spurte hvordan de kunne stå inne for noe sånt. Det samme gjorde jeg med The Juicery – og det hjalp, jeg fikk en så fin tilbakemelding og de skal gå over til å bli 100% plastfri! Og det samme skal jeg sette meg ned å gjøre med nelly.com nå også. 

♻️ Slutte å bruke handlenett på butikken og ta med mitt eget. Det er vanskelig å huske på, men da får jeg heller “straffe” meg selv ved å la være å handle om jeg har vært så surrete at jeg har glemt posen. Det får bli min nye regel. 

Heldigvis bryr flere og flere seg om miljø, men skuffende få i det offentlige. Jeg er også redd for å snakke for mye om det, for folk synes det er kjedelig. Men vet dere hva, vi deler alle den samme planeten og den DØR! Det høres kanskje litt hardt ut, men det er sant. Og da kan vi ikke sitte på sidelinjen og betrakte, for vi har ingen planet B. Så vær så snill, rekk opp hånda og si ifra for vi trenger det. Og sett deg gjerne mål for miljøet du også!! 

PS: Om noen i regnskogsfondet, choose, miljøpartiet, dyrevernalliansen +++ vil gjøre et samarbeid, send meg en mail! Det tar jeg så klart ikke betalt for, og vil mer enn gjerne stille opp med alt jeg har å tilby. 

112 kommentarer
    1. Nå var jeg nettopp på vei inn på bloggen din for å kommentere at jeg syns det var så flott at du ikke har frontet noen utenlandsturer i høst (selv om Skal vi danse ville satt en stopper for det uansett). Også kommer jeg til dette innlegget! Hurra. Dette var gladlesing. Syns miljøforsetter for nyttår er helt supert. Og ikke kjedelig å lese om (vi trenger å lese om det).
      Så vil jeg samtidig si at du må ikke være for hard mot deg selv. Om du går på en smell og spiser f.eks ost en gang i blant så gjør du allikevel en stor jobb med å spise så og si bare plantebasert. Men naturligvis helt topp å ha ambinsjoner om å gjøre det 100 %.
      Vil applaudere at du ønsker å bruke stemmen din til å fronte mindre forbruk, mindre reise, plantebasert kost. Og ikke minst tipse om fine ting man kan gjøre i nærområdet!
      Dette vet jeg ikke så mye om, men er det ikke bedre å kjøre hybridbilen du nettopp har kjøpt (den er jo tross alt produsert, og har utslipp der også), fremfor å kjøpe en ny elbil med en gang? Usikker her altså.
      Vil ellers tipse deg om at det hver torsdag (Frem til statsbudsjettet blir vedtatt) er demonstrasjoner foran Stortinget kl 08.00. Kanskje det er noe du kan stille opp på, og få med flere lesere på? Politikere trenger å se at vi er mange som ønsker større satsinger på klima (uavhengig av om du støtter regjeringen eller ikke). Du kan søke opp Fremtiden i våre hender for å finne arrangementene.

    2. Marie: Tusen takk skal du ha for en så fin kommentar!

      Jeg er enig i at man ikke skal være for hard mot seg selv, og det er så mye bedre å gjøre noe enn ingenting. Jeg blir for eksempel kjempeglad om folk har en kjøttfri dag i uken, istedenfor ingen. Jeg kjenner bare meg selv og vet at en utskeielse ofte blir to, og slik fortsetter det… Men absolutt, jeg går ikke i kjelleren om jeg gjør en feil. <3

      Ja, heldigvis leier jeg bare hybriden (på kontrakt), så det er enklere for meg å bytte. Og hybrid er jo bedre enn vanlig. Men om jeg hadde kjøpt den ville jeg nok ikke byttet.

      Jeg skal absolutt stille opp på demonstrasjonen! Tusen takk for et bra tips!

    3. Jeg blir helt uvell av å lese slike innlegg, selvom det er utrolig viktig! Jeg fant en nettside her en dag hvor man kunne se befolkningstallet i hele verden, omg! Antallet økte så sinnsykt fort, det var som en tidtaker! Orker ikke tenke på hvordan mine barns fremtid vil se ut, blir fysisk uvell. Håper alle kan gjøre litt, det betyr så mye<3

    4. Hei! Synes det er så fint å se at du bruker stemmen din på en måte som virkelig gagner samfunnet vårt. Ønsker bare å påpeke en ting i forhold til problematisering av plast. I det store miljøregnskapet forurenser produksjon og bruk av papp og papir mer enn plast. Vi burde rette mer av fokuset på å sortere ren plast for resirkulering, og fortsette å opplyse om skadene det gjør ved å hive det i havet og ellers i naturen. Det er bedre om vi blir flinkere til å resirkulere og gjenbruke, enn å øke produksjonen av et alternativt produkt som papir.
      Stå på videre!

    5. Hei! Synes det er utrolig bra at du setter fokus på slike temaer!
      Men jeg vil bare spørre (fordi jeg ikke vet svaret) om du tror det er så miljøvennlig med EL bil som «alle» skal ha det til? Da med tanke på hvor langt tid nedbrytningen av batteriene tar, og hvor dette skjer. Nedbrytningen/lagringen vil vel også forurense mye?
      Bare en liten tanke jeg har hatt en stund😅 vil avslutte med å si at du har inspirert meg til å spise midre kjøtt!

    6. Hei, Sophie!
      Det er helt supert at du tenker på miljøet, men du må ikke være for hard mot deg selv. Det er umulig å gjøre alt riktig. Vi kan alle spise smartere, forbruke mindre og sortere søppelet vårt. Men transport- og matbehovet blir aldri 100 % utslippsfritt.
      Det å produsere el-biler er ikke ufarlig for miljøet. Produksjon av batterier til el-bil forurenser faktisk mer enn produksjon av diesel- og bensinbiler, selv om det ved bruk over flere år jevner seg ut. Det beste er å kjøre hydrogenbil, men det er dessverre ikke så mange ladestasjoner i Norge ennå. El-billobbyen er sterkere enn hydrogenbillobbyen. Alle biler bidrar for øvrig til farlig svevestøv.
      Å være veganer er heller ikke uten miljøkonsekvenser. For å overleve på en vegansk diett i Norge må store deler av maten importeres fra den andre siden av kloden. Transportutslippene er enorme. Det å kun spise norske grønnsaker er heller ikke et alternativ fordi vi ikke produserer et tilstrekkelig bredt utvalg her til lands. Selv om en norsk veganer slipper ut mindre CO2 enn en norsk “kjøtteter” i seg selv, må en også ta transportutslippene i betraktning. Det er sannsynligvis mer miljøvennlig å spise kortreist enn vegansk. Derfor trenger du ikke å være lei deg for å ha spist litt norsk ost i stedet for en avocado fra et område med vannmangel i Sør-Amerika.
      Vi kan alle gjøre mer enn det vi gjør i dag, men matspørsmålet er ikke sort-hvitt. (Skulle ønske det var det, dog. Det hadde gjort alt mye lettere.)

    7. Skikkelig svevende spennende å kult innlegg synes jeg har tenkt lenge på å spise vegetarisk men er ikke så glad i rønt og grønnsaker men kan de gå an å spise vegetarisk får det ønsker deg alt godt og en riktig fantastisk god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️🌌

    8. Wohoo, så sykt fett! Håper at flere og flere vil åpne øynene sine, og følger etter deg på dette 😃 det er så viktig! Det er på tide at vi slutter å være egoistiske og bare tenke på oss selv..

    9. Det beste du kan gjøre for miljøet vårt er å øyeblikkelig stoppe all shoppingen din. Det å handle klær og sko hver eneste uke er noe av det verste du gjør, og det påvirker i høyeste grad klima og miljø. Gjør deg selv en tjeneste og bestem deg for å kjøpe max 10 plagg det neste året. 10 plagg, tar du dem utfordringen?

    10. Flott innlegg! Det er mye vi kan gjøre,men tror mange ubevisst ” stikker hodet i sanden” for det er et stort og vanskelig tema…og ikke minst skremmende. Vi kan alle gjøre noe..og alt hjelper. Gleder meg til den dagen store firmaer,regjeringer og “gale” presidenter tar fornuften fatt og gjør de virkelig STORE grepene. Imens får vi andre gjøre hva vi kan. Så fint at du skriver til firmaer og får til en forandring!!

    11. Elsker deg at du skriver slike innlegg! Det er så utrolig viktig og folk må se alvoret.
      Det er så fantastisk å se at en med så stor plattform osv snakker høyt om dette og på en så velformulerende måte.
      Jeg håper flere blir inspirerte!

    12. Ting jeg gjør:
      Resirkulerer glass og metall
      Panter ALLE flasker
      Shopper nesten aldri
      Kjefter på mine venner og familie som er miljøsvin
      KASTER ALDRI MAT
      Har minimal forbruk av alt
      Kjøper BRUKT
      Minimert kjøttspising!
      Bruker miracle klut for fjærning av sminke
      Være minimalist
      Ikke kjøpe plastposer
      Plukker opp søppel på mine gåturer
      REPARERE TING i stedet for å kjøpe nytt!

    13. Bra, Sophie! Er så flott at du bruker stemmen din på dette.
      Jeg synes det er spesielt kult at du selv sender mail og sier fra til samarbeidspartnere og andre aktører! Selv om jeg vet at det er vanskelig (umulig) å gjøre alt rett (meg selv inkludert, jeg har tatt en tydelig stemme i studentmiljøet mitt og blant bekjente og ofte blir møtt med samme kritikk), er det vanskelig å ikke bli provosert av bloggere som spiser vegansk fordi det tilsynelatende er trendy å være pro-miljø, men som fronter et helt hinsides overforbruk gjennom reklame for nelly og NAKD annenhver dag samtidig som de flyter rundt på plastbadelekene sine på 58. reise det året. Å sende et tydelig signal til de som tjener på dere influencere kan være en start.
      Ellers har jeg et par tips å komme med for å lære mer om klima og klimaløsninger:
      – man kan abonnere på energi&klima ved å melde seg på fast fredagsmail her: https://energiogklima.no/nyhetsbrev/.
      – Putsj.no er også et magasin å tipse leserne om! Å bryte ned kunnskapen til noe mer lettfattelig og konkret, samt å motta den oftere kan bidra til at man opplever større nærhet til klimaproblemene.
      Og Kasper, som så vidt jeg har fått med meg studerer psykologi (sant??), bør sjekke ut klimapsykologi! (Eks: Per Espen Stoknes!!) Et foreløpig ganske lite felt meg bekjent, men veldig spennende og ikke minst viktig!! Personlig mener jeg det er for lite fokus på hvordan vi kommuniserer klima og hvordan vi oppfordrer til klimavennlige handlinger.
      Det var dagens lille rant fra meg, men håper du tar til deg rosen og at noen av forslagene kan inspirere 🙂

    14. Wow! Du inspirerer meg mer og mer for hver dag som går. Jeg ble skikkelig inspirert til å gjøre noen endringer i livet mitt for å bevare kloden. Takk!

    15. coop har sånne poser man kan gjenbruke, også får man 1 kr tilbake hver gang man bruker de om igjen.
      d var nettopp en annonse på at papp-pose ikke nødvendigvis er mer miljøvennlig enn plast.. bedre med de slitesterke fra coop tenker jeg, for de varer lenge. handlenett vil jo også vare lenger enn en papp-pose.

    16. Kult! Digger at du bruker stemmen din til så mye bra.
      Vil anbefale deg å lese deg opp på FN sine bærekraftsmål, dette er tross alt mål Norge som nasjon har lovet å ta del i og som de må følges opp på. De er også supre til å fortelle om og få bedrifter til å endre sine produksjoner osv. Der står det både delmål og spesifikke ting som det skal arbeides mot for å nå bærekraftsmålene!
      Det finnes virkelig ingenting som ikke kan gå tilbake mot FN sine mål.
      Du er flink og synes det er spennende at du tar opp slike viktige temaer!

    17. Anbefalar å sjå debatten på NRK TV om veganisme!💚 Kanskje du kan dela han her på bloggen, saman med filmanbefalingar som Cowspiracy og Dominion?

    18. Jeg synes det er skikkelig bra du skriver om dette. Det inspirerer og motiverer! Det er så vanvittig viktig! Heier på deg.

    19. Tusen takk for at du skriver sånne innlegg. Alle har godt av å lese dette. Jeg er så glad for at du fronter en plantebasert/vegansk livsstil, for det er det beste man kan gjøre både for dyra, miljø og egen helse. Hvis du skulle trenge litt ekstra motivasjon anbefaler jeg boka “How not to die” av Michael Greger som handler om hvor mye godt du gjør kroppen din ved å spise vegansk. Jeg er veganer selv hovedsakelig på grunn av dyrevelferd, men det hjelper absolutt på motivasjonen å lese om hvor sunt det er. Det aller viktigste hver og en av oss kan gjøre for miljøet er å slutte å fly. Jeg er bekymret for at alt reisepresset/reiseinspirasjonen fra bloggere gjør at folk får enda mer lyst til å dra på eksotiske reiser, og ble veldig glad for å høre at du ikke ønsker å bidra til dette lenger. Du gjør en forskjell!

    20. Hei:)
      Dette er på ingen måte for å være kritisk mot deg personlig, jeg er en av de som er dårlig på dette, men det er kun for kort periode da jeg er student med to små barn har jeg rett å slett ikke tid til å tenke. (Dette skal endre seg) det jeg lurer på er om skinn også går inn under miljøforurensing? En ting er å ikke spise rødt kjøtt, men hva med vesker, jakker og sko? Møbler osv. En annen ting jeg lurer på er utsende, vi bruker enormt mye penger på fillers, negler, vipper, kirurgi og det er ingen hemmelighet at dette er noe som også er i vekst. Men jeg vil tro dette også er med på forurensing i stor grad? Engang sprøyter, kjemikalier osv?botox blir jo også testet på dyr? Mvh Ida

    21. Enig i mye av det du sier, men Norge er ikke akkurat problemet som fører til overbefolkning. Nå kjenner jeg ikke til Erna sitt utsagn, men Norge er uansett på 119. plass når det gjelder størst befolkning i verden, og vi føder mindre barn nå enn vi har gjort hvert eneste år de siste ti årene. Vi føder i gjennomsnitt mindre enn 2 barn per kvinne, altså ikke nok til at befolkningen vokser, men den vokser likevel på grunn av innvandring. Fokus (og hjelp) burde rettes i større grad til de som faktisk får verdensbefolkningen til å øke, som afrikanske land der det i gjennomsnitt fødes 5-6 barn per kvinne og de er på topp ti over land som får flest barn, og der befolkninger i landet vokser raskt. Manglende seksualundervisning, prevensjon og utdanning er problemer, dette er også noe som går utover unge jenter som er barn selv og som aldri burde fått barn så tidlig.

    22. Jeg liker deg godt, men jeg sliter litt med å ta deg seriøst i dette innlegget, grunnet enkel kunnskap. Jeg har kommentert det før når du nevnte «klimaflyktninger» og jeg syns det er viktig å få presistere det jeg skal si. I tillegg tror jeg faktisk du blir tatt mer seriøst blant større aktører når du kan bruke begrepene rett..
      Vil bare gjøre deg oppmerksom på at klimaflyktninger ikke finnes. Flyktning er per definisjon noen som har “velbegrunnet frykt for forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, politisk overbevisning eller medlemskap i en bestemt sosial gruppe” 🙂 FN anerkjenner ikke klimamigranter som flyktninger 🙂
      Et kjent problem blant migrantsdefinisjonene å kalle en klimamigrant for klimaflyktning, men greit å gjøre folk bevisste på det. Jo flere som vet om at klima ikke blir regnet som en reell grunn til å migrere, jo større sjans er det for at FN anerkjenner det som et skikkelig problem ifht til (ufrivillig) migrering. Skal dog sies at de fleste klimamigranter migrerer innad i landet sitt.

    23. Hei,
      Ville bare nevne for deg at dersom du gjør litt research på EL biler så vil du faktisk se at litium batteriene disse går på klarer ikke brytes ned og disse blir ofte kun gravd ned. Produksjonsmetoden er også vesentlig mye verre. Man kunne faktisk kjørt diesel bil i ett år, like mye forurenser det med disse batteriene.
      Så gjør litt research før du faktisk kvitter deg med hybrid bilen 🙂

    24. Herlig lesestoff på en mandag!❤️Elsker engasjementet ditt med miljø, dyrevelferd og veganisme✌🏼 Verden er i ferd med å snu, takket være slike mennesker som deg, som bruker plattformen din til noe ekstremt viktig😄Heier på deg og 2019❤️

    25. Kjempe innlegg!😃🙌🏻Men lurte på om du har noen gode oppskrifter på plantebasert mat? Googlet litt men vet ikke hva som smaker godt. Har lyst å bli bedre på å spise mindre kjøtt😊

    26. Heisann, jeg tenkte bare aa nevne at hybrid/EL bil er ikke saa mye bedre enn vanlig bil. Ja, ditt personlige utslipp er langt mindre – men det utslippet det kreves for aa lage bilbatteriet i forsteomgang er mye storre igjen. Bare sett deg litt inn I det for du kjoper ny bil.
      Videre anbefaler jeg deg aa tenke paa aa bli veganer. For miljoet. Det er her det storste utslippet er.

    27. Men er plastposen så gæern, om du ikke kaster den i naturen?
      Anbefaler alle å se “Folkeopplysningen – kort forklart” på NRK Nett-tv om plastposen… og om el-bil!

    28. Elsker slike innlegg! Fantastisk at du bruker stemmen din på noe som er så viktig 🙏🏼
      Anbefaler alle å se «Before the flood» som interesserer seg for dette, eller vil lære mer. Vanvittig bra dokumentar!

    29. Hei sophie! Over en lenger periode har jeg begynt å spise mindre kjøtt – jeg gikk fra å spise kjøtt 7 dager i uka til kanskje 3 dager i uka, og mengden kommer nok til å fortsette å minke. MEN, mitt problem er at jeg spiser veldig mye osteprodukter og egg. Har du noen forslag til substitutter for dette, eller kan du eventuelt fortelle litt om hva du syns hjalp for å slutte med dette, hvis det var en essensiell del av dietten din før?

    30. Med alle dine operasjoner, utallige reiser, ekstremshopping og lista går videre, har du forbrukt mer på et par år enn et gjennomsnittlig menneske (i form av lønn) vil gjøre i hele sitt liv. Hvordan stiller du deg til det?

    31. Først og fremst synes jeg at det er utrolig flott at du bruker stemmen din på noe som dette! Og veldig bra innlegg!:D Helt enig! Det eneste jeg vil kommentere er El-bil punktet ditt. Det et jo slik at ikke alle har råd til å kjøpe seg elbil:/ Hadde elbil-prisene vært lavere hadde det nok vært lettere. I tillegg er strømprisene i år såpass høye (om ikke dyrere enn det ville vært med et vanlig bensinforbruk) :(((

    32. Der sa du det! Du fikk ut det alle andre tenker inni seg men som de bare skyver vekk!! Du er virkelig sterk❤️

    33. Verden er overbefolket uten tvil ja,og statsministeren oppfordrer folk til å få flere barn 🤔 vi har vel nok med å ta vare på alle flyktningene som Erna tar inn til Norge inkludert resten av kompaniet i regjeringen 🙃

    34. Takk sophie! Studerer biologi nå, og er veganer selv! Alle doktorene og foreleserne sier vi er ovenfor en krise. Vi er den siste generasjonen som kan endre dette tidsnok! Alle burde gjøre mer, og du gjør masse❤️ Det er helt forferdelig hva vi gjør med planeten vår, og politikere vil nekte å forstå det eller ta ordentlig tak i de før det er forsent. Vi trenger, og vi MÅ ha en forandring

    35. Håper du begynner å blogge mer igjen snart! Så kjedelig og klikke seg inn å sjelden ha noe nytt å lese.. Var en ting jeg virkelig likte med bloggen din før, at du var så aktiv.
      Men dette var ett veldig bra innlegg og viktig at du skriver om dette!

    36. Heier på deg og står rett bak deg! Jeg har også miljø (og dyr) som mine fanesaker og blir mer stresset for hver dag som går. Jeg håper noen gjør noe snart, virkelig. Takk for at du gjør tiltak, jeg tror dette kan øke bevisstheten rundt miljøvern i Norge, spesielt hos unge 🙂

    37. Synes det er helt fantastisk at du bruker stemmen din til å ta kontakt med leverandører angående plast! Tenker at du ikke kan gjøre alt, men å påvirke aktører til å ta bedre valg gjør mye😊
      Jeg synes ikke det er kjedelig med slike innlegg. Blir inspirert! Er ikke så veldig flink selv, men prøver så godt jeg kan.
      Kjekt med innlegg som gir tips om å være mer miljøbevisst 😄

    38. En ting jeg har tenkt på er at vi er veldig opptatt av plast i poser og engangskopper osv, men vi tenker ikke på all plasten vi har på oss. Mange av klærne folk kjøper i dag er jo 100% plast!

    39. Sleng på et siste punkt: Aldri reklamere for cruisereiser (eller liknende) noen gang igjen. Tenk at du faktisk har tjent penger på dette!

    40. Nå ble jeg glad!! Du er kjempeflink! Helt fantastisk at du bruker “makten” din som blogger på en så god måte, du sprer et så viktig budskap<333

    41. Ser at noen har nevnt det lenger opp; kortreist er bedre enn vegansk når det gjelder miljøkonsekvensene av mat. Norge er et land som kan produsere kjøtt (sau og geit) i landskap som ikke kan benyttes til dyrking av mat. skulle alle i Norge spist vegansk ville vi ikke klare å produsere nok og store deler av maten måtte importeres. Transport ved import av mat er en forferdelig belastning på miljøet, og landene som produserer maten vi importerer har ikke nok å gi av for å fø hele Norges befolkning (hvis vi var veganske). Jeg spiser selv lite kjøtt, men tror at regnskapet er mer nyansert enn at verden blir reddet hvis alle blir veganere.

    42. Vi kan alle gjøre en forskjell. Coop/extra/obs selger bærenett til 10kr. En scanner disse selv i kassen hver gang en handler, og får 1kr per pose på kontoen sin (en må være Coop medlem) per handletur. Dessverre er disse av plast tror jeg (?). Vi har blitt veldig bevisst på å ha handlenett med oss selv når vi handler. Gjør ihvertfall en liten forskjell bare der:)

    43. Helt amazing innlegg, Sophie! Du er et fantastisk menneske som tar ansvar og snakker om den største utfordringen vi står ovenfor. Nok en gang går du frem som et forbilde. Gleder meg til å lese om møtet mellom deg og Gunhild! Ha en nydelig dag :*

    44. Ser du sier du ikke kan ta tog hele veien og ikke kjøre forsfprdii det tilsvarer utslippet som fly. Tviler. Her tror jeg du tar tiden i betraktning. At du faktisk ikle tar deg tid til en lengre reise. Du kan faktisk leie EL-bil og kjøre hele veien. Ja, det vil ta enormt mye lengre tid pga også lading av bilen underveis, but hey- du bryr deg jo såppas om verden right?
      Hvorfor ikke kombinere bil/båt/tog som et alternativ?
      Det lar seg lett gjøre.
      Ta Sondre Justad på årets turne som eksempel.
      Og for å påpeke en annen ting. Spiser selv ikke kjøtt, men vil også si at jeg har en sykepleierlønn. Og med det vil jeg frem til at jeg forstår ENORMT godt hvorfor det for mange er vanskelig å opprettholde/gå over til plante/kjøttfri kost. Det er svimmelt dyrt for alternative produkter/frukt/grønt.
      Mye av den billigere typen mat inneholder blant annet kjøtt, og for majoriteten av Norges befolkning må ty til det enten man vil det eller ikke.
      Synes du ser litt svart-hvitt på tema.
      Igjen- dette kommer fra ei med sykepleierlønn, og alle som leser avisen har skjønt at de ikke har store lønna😉

    45. For å fortsette kommentar ovenfor, så vil jeg legge til at ikke bare er den matveien dyrere, men blir ennå dyrere hvis man er storfamilie (som meg), med barn som ikke har samme matvaner (som meg feks), må lage to typer middager..

    46. Vil du ha en merkbar forandring i matvanene til det Norske folk- ta deg en lunsj med den rette politiker for å fremme viktigheten med bedre vilkår på alternativ mat, frukt og grønt. Evt en form for «ytelse» fra kommune/fylke/stat til de som bidrar til miljøet ved å endre matvanene sine.

    47. Ønsker gjerne flere slike innlegg med hvilket hudpleieprodukter man kan bruke, sminke, hvor man bør handle klær når det trengs osv. Har et mål for 2019 å bli mer bevisst på dette 🙂

    48. Fysøren, så stolt jeg blir av å lese dette! Stå på, så glad for at noen slår et slag for klimaet, dyrene, veganisme og at vi mennesker kan gjøre en forskjell.

    49. Må bare få informere om at vist du skal bruke dine egne poser når du handler, ikke kjøp mange nye bomulls poser. Å lage en ny bomulls pose koster miljøet mer enn å lage plast poser! Da er det faktisk bedre å bruke plastposer, å gjenbruke de. De kan jo brukes opp igjen på neste handletur, eller pose til søppel. ( For så lenge plasten ikke havner ute i naturen er den ikke så ille som media/mennesker skal ha den til, bomull er faktisk verre)
      Skal vi gjøre en forskjell må vi starte å rydde den plasten som allerede ligger i naturen! Både her hjemme i Norge men også i land som ikke er så heldige som Norge. I mange land er det så mye plast i naturen at de går oppå den i gatene. Det er all den plasten som havner i havet og dreper dyrene våre. Der skulle vi hjulpet dem å bygge å lage arbeidsplasser, som kunne resirkulere plasten deres!
      Pluss, ikke ta for god fisk alt du leser i media om miljø. Mye er svada og ikke reelt. Du må gjøre egne research.

    50. Så enig, og takk for engasjementet! Dette er så viktig! FNs klimarapport var virkelig dyster, og vi, ikke bare som forbrukere, men også som medmennesker, må vise politikerne og næringslivet at de må ta klimaendringene på alvor!
      Og til de som sier at kortreist, norsk kjøtt er bedre enn plantebasert: Det stemmer IKKE.
      Både rapport om matproduksjon fra Framtiden i våre hender (https://www.framtiden.no/dokarkiv/rapporter/rapporter-2016/807-slik-spiser-vi-opp-jorda/file.html) samt en stor metaundersøkelse av 590 studier av utslipp og matproduksjon, publisert i Science (https://josephpoore.com/Science%20360%206392%20987%20-%20Accepted%20Manuscript.pdf?fbclid=IwAR2GFdLalcMaGEt5RTsBaaCBG9jfNpU6318DLKp-SXv0MrtVpokgZelIZdE), viser at selv de mest lavtutslippende kjøttproduktene er mindre miljøvennlig enn plantebasert kost. Man må ikke glemme at norske dyr fores med bl.a soya som importeres fra Brasil. Så transportkostnadene kommer i tillegg til det jordarealet som kreves for å drive jordbruk og co2-en dyra slipper ut selv… Men kan forstå at regnskapene på dette virker for deprimerende til at man vil tro på det.
      Alle trenger ikke bli veganere, men ALLE trenger å bli mer bevisst sitt ansvar som forbruker, selv om det er krevende og litt forvirrende. Om man skal gjøre én ting, kan man f.eks begynne med å kutte ut eller redusere inntaket av storfe. Og test ut vego-farse i tacoen i stedet for kjøttdeig. Det er faktisk skikkelig godt 🙂

    51. Liker veldig godt at du bruker stemmen din til dette formålet. Vet ikke om tilbudet er i Oslo området. Men et tips til å spare miljøet er å kjøpe maten direkte fra bonden gjennom f.eks reko-ringen i nærområdet der man bor. Gruppene fins på Facebook. Der bønder legger ut hva de har til salgs, og hvor og når de leverer. F.eks brød, grønnsaker og andre varer. Også bestiller man gjennom disse innleggene. Da får man mat som er kortreist og bonden får profitt uten mellomledd. 🙂

    52. Helt fantastisk! Dette er så viktig og dere influencere MÅ skrive om det. Takk for at du tar personlig ansvar og sprer inspirasjon. Skriv gjerne mer om dette!

    53. Er så herlig å se at du engasjerer deg! Det har jeg også begynt å gjøre etter jeg fikk barn for 4mnd siden;)
      Det vil hjelpe mye om mange store selskap også tar seg sammen, bra du sier i fra, for du har nok større sjangs til å bli hørt!
      Har også laget en liste over noen ting man kan gjøre for å være med på å redde verden litt:)
      – resirkuler
      – ikke la vannet renne når man pusser tenner, såper seg inn i dusjen. Vær kjapp i dusjen.
      – fyll opp oppvaskmaskin/vaskemaskin
      – kjøp og selg brukt
      – plukk søppel! Ikke kast i naturen!!
      – kast mindre mat. Planlegg bedre
      – ha shop stop
      – menskopp?
      – ha med termokopp om man skal kjøpe kaffe ute
      – pakk inn julegaver i avispapir istedet for glanset som ikke kan resirkuleres.
      – gi bort opplevelser/tjenester i gave. Barnevakt, oppussingshjelp, frisør, tid sammen. Evt. Brukte gaver
      – «nei takk til uadressert reklame» på postkassa
      – spis mer grønnsaker og mindre kjøtt
      – drikk vann fra springen og unngå flaskevann

    54. Tusen takk for at du tar opp dette temaet!!<3 Jeg synes det er alt for lite fokus på det, spesielt i offentligheten som du skriver her. Personlig er jeg vegetarianer, kutter all form for palmeolje eller de produktene som spiser opp regnskogen, jeg prøver å holde meg til 1 flytur i året og kjører elbil.
      Takk for at du tørr å bruke stemmen din til noe viktig!!

    55. Hei! Som sterk influencer håper jeg du kan ta deg tid til å starte en debatt om et viktig tema nå som julen nærmer seg.
      En bekjent har lagt ut denne annonsen på FINN :
      https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=133609625
      Til nå har hun fått 3 brukte blyanter i posten og blitt vippset 3 kroner.
      Det er flere av disse annonsene der ute. Hvor er givergleden vi liker å skryte på oss? Hvor er gjenbrukssamfunnet? Vi som lever med nok av det meste og mere til, tar vi oss tid til å ta inn over oss det faktum at mange barnefamilier må krype og be om hermetikk til jul?
      Oppfordrer alle av oss til å ta en titt i skap og skuffer, ta med barna og forklar hvordan andre lever der ute, og vis de gleden av å gi

    56. Knallbra innlegg! Det er så viktig at vi setter dette på agendaen og at du fronter en så viktig sak.

    57. Utrolig fin menneske du er, så ydmyk og forståelig. Jeg bare lurer, siden jeg har opphav fra land med krig. Hvorfor nevner du aldri krig i slike sammenheng? Krig utsetter jo planeten vår for ufattelig mye skade, og ikke minst mennesker som må videre i flykt. Ikke nok med det, men hva med destabilisering av land som ikke vil få råd til fornybar energi eller tiltak mot plastikk? Det er jo ikke tross alt norske hav som er fylt med plastikk.. men fattige og destabiliserte land som ikke kan tenke over planeten når de må prøve å få pengene til å rekke til neste dag? Du gikk jo mot Frp for deres holdning mot flyktningskrisen.. men hva med alle våpeneksporten og våpenproduksjonen Norge bidrar til i verden? Vi er ingen freds-nasjon, vi bidrar til krig og det fordi vi kan.. og det er ikke greit, vi fyller pensjonsfondet med krig! Å spise grønt er fint.. men å stemme mot regjeringer som ikke øsker et krigsnasjon er også fint.. spesielt for planeten, om vi så ikke skal nevne menneskeheten. Norge var også det eneste landet i verden sammen med USA som stemte imot nedrusting av atomvåpen.. som igjen skaper ufattelig mye utslipp og ikke minst usikkerhet.
      Jeg sier bare.. du har en publikum som er lik meg.. men som ikke føler seg sett, selv når jeg ser meg selv i dine tekster så virker det fortsatt som om du aldri snakker til meg..

    58. Gunhild er helt rå. Leste nylig boken hennes og jeg syns det er så flott at den inneholder så mye viktig informasjon om miljøet. Det gjør at alle de som kun kjøper boken for å lese om Gunhilds sykdomshistorie også får all den informasjonen de ellers kanskje ikke hadde oppsøkt. Den kan nok by på en del tankevekkere for mange.

    59. Skal vi redde jorden så må alle mennesker på jorden tenke likt,og det går garantert ikke. Det nyter dessverre heller ikke å skrive / prate om at det haster når vi menneskene sjøl står for ødeleggelsen av jordkloden. Da tror jeg også vi må ta imot dommedagen.

    60. En fin plass å begynne ville være å avslutte alle samarbeid du har med kleskjeder. Å dele ut rabattkoder og oppfordre til økt handel gjør at du i stor grad bidrar til store mengder utslipp i alle ledd av klesproduksjon.

    61. Så sykt bra innlegg! Støtter deg fullt i dette og miljøet er virkelig en ting vi må begynne å ta mer vare på!
      Tenkte å se en av de dokumentarene som er lagt ut om miljø idag, hvordan anbefaler du? Husker at du la ut informasjon om det en gang men jeg har helt glemt hva de het nå igjen..
      Ha en strålende dag!

    62. Applaus til deg – nok en gang!
      Jeg vet ikke hva annet jeg skal si enn at du virkelig er en inspirasjon for meg, og antageligvis for mange andre også. Det gjør meg SÅ glad at du bruker stemmen din til noe så viktig som dette, og at du gjør det gang på gang til du blir hørt.
      Jeg gleder meg på dine vegne til lunsjen du skal ha med Gunnhild Stordalen, og jeg håper at dere sammen får til noe stort. Det er på tide at regjeringen lytter til hva du har å si, og at de tar tak de også, for dette er et problem større enn bloggverdenen, og et ansvar jeg mener de har å ta.
      Jeg er så stolt over å si at du er mitt største forbilde, og jeg tror at du en dag kan være med på å forandre verden. Jeg heier på deg, stå på videre❤️

    63. Hei 🙂 kjempefint innlegg! Alle burde sette seg noen miljømål for årene fremover. Jeg lurer på om det kanskje kunne vært interresant å skrive ett samlet innlegg med alle småtingene du gjør i løpet av en dag for miljøet idag og ikke bare målene fremover? Jeg er ikke så flink til å gjøre store drastiske endringer, men ser hele tiden etter små tips og triks som motiverer meg og får å finne informasjon. Spisoppmaten er forresten noen å følge på Instagram som er opptatt av matkasting, kildesortering og miljø.

    64. Til du som kommer fra et land i krig (13.10. Kl. 15.14). Du har skrevet dagens viktigste innlegg, bare så du vet🙂

    65. Et steg i riktig retning, ville kanskje også vært å kutte ut samarbeidspartnere som f.eks Nelly? Når du deler rabattkoder oppfordrer det til mer kjøp av klær. Ikke særlig miljøvennlig.

    66. Til dei som klagar på sjukepleiarlønn og dårleg råd:
      Eg er student og lever på maks 6000 kr i månaden, OG LEVER FINT SOM VEGANAR. ☺️💚 Her er det snakk om vilje, ikkje pengar.

    67. Heihei. Bilen din finnes ikke som hybrid, så hvorfor skriver du det? Og når du allerede har en bil, er det best for miljøet å bruke den. Det meste av utslippene skjer når bilen lages. Og du må ta vite at du må ta bilen til bensinstasjonen og ikke kan lade den med strøm?

    68. Hvorfor blogger du så lite for tiden? 🙁 Så at du sa at du er utbrent i en annen kommentar, men da virker det veldig rart at du har mer enn nok energi til alt mulig annet enn bloggen (som ikke burde kreve så mye energi i det hele tatt). Ganske kjipt at det virker som om du driter i bloggen og å kommunisere med leserne dine, men har nok energi til alt annet av eventer, møter, samarbeid, filming og annen jobb (og masse tid med venner/festing, trening osv på toppen av det). Virker ikke som om noe en som er virkelig er utbrent ville klart å utføre, det blir jo utrolige lange dager…

    69. Hei! 🙂 Nå ble jeg utrolig glad og stolt samtidig som jeg roper “yeey” inni meg. Det er så utrolig bra at du bruker stemmen din på et så viktig tema.
      Jeg studerer Fornybar Energi og har stor interesse for miljøet, klimaendringer og grønn energi. Jeg har de siste par årene tenkt mye på hvor mye engasjement vi kan øke blant de unge dersom norges unge influencere tar initiativ og prøve å gjøre en forskjell. Jeg skulle ønske jeg hadde en slik plattform du har og kunne nå ut til så mange mennesker i alle aldre. Mange er nok lei av å lese om klimaendringer osv, og da tror jeg det kan være mer “interessant, i hvertfal blant de unge leserne, å lese om det på din blogg. Engasjement skaper handling, noe som er utrolig viktig.
      Jeg tenker selv på hvordan jeg lever i herdagen. Alt fra å studere det jeg gjør, gå/sykle til universitetet og matbutikken, ta kollektivt, skru av lys, dusje mindre, kutte ned på plast (som jeg er synes er bra du skal gjøre tiltak på og kontakte en av Norges største nettbutikker), kjøpe mindre og kjøpe brukte klær.
      Stå på videre, du kan virkelig gjøre en forskjell. Skulle ønske jeg kunne være med deg på denne “reisen” og hatt et samarbeid der på en eller annen måte. Det viktigste jeg gjør er å bli ferdig med utdannelsen min og engasjere meg i verv om en grønnere fremtid 🙂

    70. Herlig innlegg!! Ønsker meg gjerne mer innlegg om miljøet både av interesse og fordi jeg ønsker å lære mer. Du er veldig inspirerende❤️

    71. Heei! Vil anbefale deg å se folkeopplysningen om EL biler 🙂 Er nok mye mer utslipp under produksjon av disse enn andre biler, dessverre…

    72. Helt Supert(med stor S) ! Er veganer selv og veldig miljøbevisst. Du gjør mye bra og godt intiativ med et samarbeid med en organisasjon. Bare evt les litt om Dyrevernalliansen hva de faktisk driver på med om dagen. De støtter kjøttindustrien(!!!) med å lage et merke som er klistret på pakker med døde dyr for at folk kan vite at dyret har HATT ett BEDRE liv. Ikke «har» for dyret måtte jo såklart dø, og ikke «bra» fordi det kan de ikke tross alt be om. Utrolig skuffet over dem å gå i retning å gi kjøttetere god samvittihget for å støtte en endeløs holocaust. Klem

    73. Hei! Er det dårlig for miljøet å spise reinsdyrkjøtt? 🙂
      Her jeg bor, finns det bare dagligvarebutikker som rema 1000 og Coop extra. Hvor er best utvalg av vegansk mat?

    74. Fantastisk at du bruker stemmen og plattformen din til dette! Dette viser for meg hvilket godt og reflektert menneske du er. Jeg hiver meg på og kutter ned på kjøtt, reise og kleshandel selv. Stå på videre ! 😀

    75. Hurra for engasjement i miljøvern! Stå på og bruk din stemme for det den er verdt 😀 hilsen student i klimapsykologi

    76. Sluttet å spise kjøtt for en måned siden. Planen min er etter hvert å gå over til plantebasert kost, men tar noen steg av gangen! Det jeg syns er mest interessant å tenke på er hvor innmari lett det var å kutte ut kjøttet? Kan ikke tro jeg ikke har gjort det tidligere!! Men nå er det i hvert fall gjort, og jeg føler meg bedre og lettere enn noen gang 😀

    77. Jeg hadde ønsket at du leste litt om hva EL-bil faktisk gjør med miljøet vårt. Det er en uvitenhet når mennesker kjøper EL-bil, fordi de ikke har peiling på hva bilene faktisk gjør med verden vår.

    78. JAJAJA!!
      Heia deg Sophie Elise.
      Jeg er bare et enkelt individ som kun kan gjøre mitt for å redde verden, slik som du… men den store forskjellen på oss 2 er at du kan bruke stemmen din og ENDA flere mennesker hører deg, og jeg ELSKER DET! Du bruker den så fantastisk bra på dette området.
      Senest i gårkveld lå jeg å tenkte på pakkene ifra Nelly og hvor mye plast det faktisk er 😮 ble jo nesten helt kvalm… Så bruk stemmen du har og send de en Mail med engang, skulle gjerne gjort det selv, men en henvendelse fra ei lita jente som meg vil nok ikke bli tatt seriøst. Håper virkelig du kommer i havn med dette!
      Hadde vært supert om du også la fokus på hva vi mennesker kan gjøre ihverdagen, enkle ting. Som å bruke handlenett, sortere søppel, ta med eget bestikk, osv… fordi som jeg når jeg leser dette innlegget flyr jo ikke pga penger, så jeg ønsker et innlegg om de mindre og enklere tingene vi alle mennesker kan gjøre.

    79. Er dessverre ikke så særlig mye mer miljøvennlig å bytte til elbil… :/
      «Produksjonen av batteriene til en gjennomsnittlig EL bil produserer like mye CO2 som om man kjørte en dieselbil, mellom 150 000 km og 200 000 km og med en ca kjørelengde på 20 000 km hvert år så snakker vi om 7-8 år kjøring med dieselbilen før man har forurenset like mye som EL bilen har gjort før den i det hele tatt er kommet på veiene. »
      https://resett.no/2018/11/06/den-gronne-svindelen/?fbclid=IwAR2M_UcP_B26oh96LMkiLuqVaOUbe9UlBdoPR0nMQdnd1Qzcyog18cbU52I

    80. Heisann! Vil først seie at det er utruleg bra at du tek opp temaet klimaendringar! Eg trur verkeleg at det er den største utfordringa vi står ovanfor i vår tid og at noko må gjerast NO om vi skal klare å unngå dei verste scenarioa.
      Likevel er det tre ting eg stussar over i det du skriv.
      1.
      Angåande elbil så er det sant at elbil forurensar mindre enn bensin/dieselbil og det er flott at du vurderer å bytte bil! Men:
      «Kjør mindre bil. Dekkslitasje er den desidert største kilden til utslipp av mikroplast i havet og naturen ellers. Det er vanskelig å finne effektive tiltak for å samle opp mikroplast fra dekkslitasje, så reduser derfor bilkjøringen når du kan. Da kutter du også bra i klimagassutslippene dine Frå «Slik kutter du utslipp av mikroplast», https://www.framtiden.no/gronne-tips/fritid/slik-kutter-du-utslipp-av-mikroplast.html#.WLizM1dpnFs.facebook »
      Vurder om du treng bilen i det heile! Kanskje er det mogleg å ikkje ha bil der du bur? Og kanskje er det billigare å leige bil når du treng det eller du kan bli med i eit bilkollektiv, som for eksempel https://bilkollektivet.no/nb/ ?
      2.
      Den andre tingen eg stussar på er det du skriv om vegansk mat. At vi må ete mindre kjøt er eg heilt einig i! Men i eit land som Noreg, der vi ikkje kan dyrke tomat, avokado, mango, appelsiner, sitron osv. så måtte ein ha importert meir. Og med auka import blir det meir forurensing! Vi må ete lokalt produsert mat og mindre kjøt. I tillegg trur eg Noreg ville kome til å gro igjen om alle blei veganerar! Problemet i Noreg i dag er at vi har ein overproduksjon av kjøt, dette må vi endre, blant anna gjennom ein ny jordbrukspolitikk som set kvalitet framfor kvantitet!
      3.
      Til sist lurar eg på korleis du får påstanden «Jeg er nødt til å ta fly når jeg reiser hjem til nord (om jeg kjører forurenser det like mye, og tog rekker ikke så langt)» til å stemme (heilt). Det stemmer at om du køyrer bil så vil det forurense omtrent like mykje. I alle fall i følge mine utrekningar på https://www.myclimate.org/ (sett at du har ein bil som bruker 0,5 liter bensin per mil vil bilen forurense 0.385 tonn CO2 mot at ein person tek fly på øknomomiklasse som vil forurense 0,441 tonn CO2 til Harstad frå Oslo). At tog ikkje rekk så langt stemmer også, men det går fint an å ta buss frå Fauske til Harstad https://en-tur.no/ ! Å reise kollektivt frå Oslo til Harstad vil ta tid, men det går an!
      Elles syns eg det er veldig fint at du vil slutte å reise på spontane turar med fly til utlandet! I sommar reiste vi med Inter-Rail i Europa, og det kan absolutt anbefalast!
      Du skriv som sagt mykje bra i innlegget ditt! Og sjølv om eg set spørsmålstegn bak nokre av tinga du skriv, så er eg mest einig. Eg meiner at vi bør fly mindre, at vi bør køyre elbil framfor fossilbil og ete mindre kjøt. I tillegg er veldig bra å redusere bruken av eingangsplast.
      Eg håpar verkeleg at du held fram med miljøengasjementet ditt! Fordi verda treng folk som trur på menneskeskapte klimaendringar og tør å fronte meiningane sine!
      Forslag til ting du kan skrive om er miljøvennlege julegåver, produkt utan mikroplast, miljøvennleg sminke, etisk-produserte kle, oppskrifter på vegansk mat, kortreist ferie osv osv!
      Masse lykke til! 🙂 PS: Ikkje ver redd for å motbevise det eg har skrive! Eg snur lett om dersom det skulle vise seg at eg tek feil!

    81. Aldri har jeg kommentert i kommentarfeltet🙊 en gang må jo være den første..
      Viktig og fint innlegg, ikke kjedelig i det hele tatt.
      Har lest bloggen din i ca 3-4 år og ingen innlegg har vært kjedelig, synes nå jeg:)
      Godt forbilde er du, Sophie♡

    82. Ser det er mye forskjellig forskning på biler og elbiler, noen mener produseringen samt levetiden til batteriene til elbilene er mere miljøforrensende en det og produsere bensinbil og utslippet det gir på x antall år. Men igjen er det jo forskning som mener noe annet og da. Uansett hva man gjør blir det jo galt.
      Samtidig om du allerede har kjøpt en hybrid, blir det ikke litt kjøp og kast? Greit at det selges brukt og går videre men man bidrar til etterspørsel for nye produserte biler. Og det og produsere biler er miljøforrensende.
      Samtidig det der med handlenett, skjønner meg ikke helt på det. Så vidt jeg vet bruker de fleste i Norge handleposer som søppelpose, og ingen kaster en ok pose? Vis man da velger handlenett, sitter man ikke da med et problem? Hva ska du kaste søpla I? Evnt må du kjøpe poser I rull på IKEA fordi det er så mye bedre? Mulig jeg er helt dum nå, men jeg forstår liksom ikke hvordan det skal gå opp. (selvsakt kan det hende det blir for mange poser så det kan være lurt med en fin blanding.. I mitt hode i allefall…)
      Hilsen jente som bruker handlenett uten og forstå hvorfor, og kritiserer deg for bilen fordi jeg egentlig er litt småforbanna fordi du har drømmebilen min. #sjalu 😂

    83. YES YES YES!! Skal joine det samme så godt som jeg kan, er på vei mot å spise mer og mer hel-vegansk (så godt det lar seg gjøre i en verden der alt er E-stoffer og beinmarg) men har vertfall vært vegetarianer og jobber hele tiden mot plast – ELSKER at du sendte mail til disse bedriftene om det, og så kult at de svarte positivt tilbake! HEIA

    84. Og sjekk all makeup, hudpleie og hårpleie du bruker ikkje inneholder palmeolje-det finens mange lurenavn der, Eg vet jo at palmeolje har vært en hjertsak for deg,men styr unna alle ting som inneholder palmeolje bla SLS Sodium laureths Sulfat som brukes i omtrent all rens, shampoos, kroppsvask, tannkrem -andre varianter finnes her : https://www.treehugger.com/sustainable-agriculture/25-sneaky-names-palm-oil.html
      Eg hater at man omtrent må ha utdannelse for å lese ingredienser….blir så forbanna…

    85. Kjempebra at du skriver om veganisme! Jeg ble veganer av samme grunner som deg og ikke minst for dyrene. Veldig bra at du som har mye innflytelse bruker det på å fronte veganisme. Tror mange mange kommer til å tenke på det og vurdere det på grunn av deg! 😀

    86. Så glad for at du snakke om miljø!!! Flere bloggera bør gjøre det samme!! Kan du ha et eget innlegg til havet? Plast, økt havnivå og temperatur som ødelegg for korallrev feks. LOVE YOU<34

    87. Supert engasjement. Men det er viktig å innse at generelt forbruk og livsstilen vi lever, ikke er bærekraftig for fremtiden. Så hvis du vil gjøre en forskjell, kanskje ikke få folk til å klikke hjem billige klær fra Nelly på daglig basis..

    88. De eneste folkene som bryr seg om dette klima-tøyset, er 20-åringer som ikke har noen livserfaring. Det dere ikke vet, er at dette skjedde på 1980-tallet også, nøyaktig det samme som skjer nå. På den tiden var det atomvåpen, barn ble hjernevasket til å tro at alle kom til å dø om 5 minutter. Også skjedde det ingenting. En annen ting dere ikke har fått med dere, er at CO2 er livsviktig for planeten. Hvis det ikke fantes CO2, så hadde det heller ikke vært noen mennesker her.

      Så jeg bidrar så godt jeg kan, jeg spiser mer kjøtt enn noensinne før, ofte samtidig som jeg kjører rundt i den gamle turbodiesel bilen min. Og jeg flyr mer enn noensinne, kun fordi idioter forteller meg at jeg må ha dårlig samvittighet for å bruke fly. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Og det eneste som plager meg med miljøet, er alle disse hersens drittungene som tror de skal redde verden ved å prate om miljø hele tiden. Dere blir lurt. Dere blir lurt og utnyttet av kyniske drittsekker. Bare se på Al Gore, verdens mest irriterende miljøfreak. Når han startet sin miljøkamp for 20 år siden, så hadde han en formue på en million dollar. Idag har en en formue på over 100 millioner dollar. Det er mye penger å hente på å late som om man bryr seg om miljøet. Jeg skulle bare ønske jeg kunne være tilstede og se ansiktene deres den dagen dere oppdager at dere har blitt utnyttet og rundlurt. 🙂

    89. Jeg vil gjerne minne dere på en ting; hvis alle nordmenn gjør alt riktig, slutter å spise kjøtt og slutter og fly og sorterer søppel og alt mulig, så gjør det ingen som helst forskjell for miljøet. Fordi 2 milliarder mennesker i kina, india og pakistan pumper gift ut i naturen 24 timer i døgnet.

      5 millioner nordmenn kan ikke gjøre noen forskjell, det er umulig. Vi er altfor få på en veldig stor planet med 7 milliarder mennesker. Ingenting dere gjør, gjør noen forskjell. Dere sitter i verdens grønneste og mest miljøvennlige land og klager. Norge har vært best på miljø i 30 år. Dere må klare å forstå at en bitteliten gruppe nordmenn på en stein ved side av nordpolen ikke kan gjøre noen forskjell. Det er ingenting vi kan gjøre for miljøet, hvis dere vil redde verden så må dere reise til landene som står bak forurensingen. Og Norge er ikke ett av de landene. Har dere sett gruvedrift i Afrika for eksempel? Der sprøyter de arsenikk utover alt, millioner med liter arsenikk, 24 timer i døgnet året rundt. Og dere prater om nordmenn som må slutte å bruke fly for å redde verden?? Dere lever ikke i virkeligheten, dere ser ikke på fakta, dere styres kun av følelser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg