kjip forside og deres erfaringer

Reklame | annonselenker Nelly + reklame egen bok

Hei dere, så utrolig hyggelig det er å være “tilbake”, jeg savnet kommunikasjonen oss imellom. Ja visst, vi kan snakke på instagram og sånne steder men det er ikke helt det samme, her blir det liksom mer personlig.. Takk for at jeg får ha denne plattformen! 🙂 Dette er en lang dag, for jeg er fortsatt på trening og skal være her til 22:30. Men jeg ville bare si hei til dere! I morgen har vi parkettprøver (allerede!), tiden går så fort, og jeg er langt unna å kunne koreografien til tema Bollywood. Jeg håper sånn vi kommer videre til neste uke, da er tema hyllest og jeg skal hylle noen som betyr veldig mye for meg. Det kommer til å bli fantastisk fint, om jeg er så heldig å få oppleve det.  

Uansett, jeg starte dagen hos Eger Skin Clinic for en avslappende behandling. Det trengte jeg. Jeg har ikke hatt sjans til å “vedlikeholde” utseendet i det siste, og det har på en måte vært veldig befriende men samtidig vil man jo føle seg fresh på tv liksom. 

Genser: HER.
Tights: HER

Det var sol i Oslo! Vanligvis synes jeg det er skummelt med så fint vær på høsten, haha. Dere vet jo meg og min global-oppvarming-angst. Men i dag bestemte jeg meg for å heller nyte det, for jeg kunne jo ikke gjøre noe akkurat NÅ. Kjøpte en smoothie og bare nøyt at jeg hadde en halvtime fri.

Etter det dro vi til kostymeprøver, og jeg så mitt eget ansikt på forsiden av se&hør. Først ble jeg veldig glad, men så leste jeg hva saken handlet om og ble litt trist. Det er så dumt at fokuset skal ligge der når det skjer så mye jeg er glad for om dagen. Dette  er jo et magasin bestemor kjøper, og jeg skulle jo ønske at når jeg først var på forsiden var det for noe fint hun kunne være stolt av, selv om jeg vet hun er stolt av meg sånn ellers. Saken inni var ikke så verst da.. Jaja. Sånn er det.

Et lite spørsmål på slutten.. Har noen av dere erfaring med medisiner mot PMS? Jeg tror definitivt det er mitt største problem. I dagene før mensen blir jeg helt på kanten, virkelig. Jeg får angst, mister all sexlyst (haha personlig, men sånn er det), jeg føler meg forferdelig, stresser, får ikke sove, og så blir det bedre cirka fjerde dag inn i mensen. Når jeg er en uke etter mensen har jeg det sykt bra. I tillegg har jeg begynt å bli plage av ekstreme smerter i starten av syklusen. Jeg vet noen av dere har nevnt dette for meg litt her og der, at jeg burde sjekke opp i det, men nå vil jeg samle alt i et innlegg slik at jeg kan ta det videre med legen neste uke. Help!

PS! Nå kan du kjøpe signert utgave av Elsk Meg HER. Det er begrenset opplag, men jeg vil påstå det er en perfekt og litt mer personlig julegave. 🙂 

72 kommentarer
    1. Du kan kjøpe noe som heter “nattlysolje” dette er et kosttilskudd og ikke legemiddel og skal virke på pms.. Det synes hvertfall jeg.

    2. Skikkelig spennende å kult innlegg synes jeg du er så proff synes jeg kjempe fine å stilig bilder skal se på SKAL VI DANSE til LØRDAG å stemme på deg ønsker deg alt godt å en fantastisk kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    3. PMS og mensen ødelegger halve livet mitt. Jeg har prøvd så og di alt uten å bli bedre. Jeg har migrene med aura, intense smerter i hoften så jeg til tider ikke kan gå, ser ut som en oppblåst kvisete ballong med gusten hud uansett produkter, sover ikke, har null energi, føler meg på siden av meg selv og får panikkangst helt uten forvarsel. Tåler ikke lyset i butikkene engang uten å få aura anfall og det er helt jævlig. Fikk alle disse problemene etter fødsel og en haug med diagnoser etterpå. Før fødsel var jeg helt frisk og hadde masse energi. Eneste rådet jeg har er å ikke bli gravid. Jeg gav er liv, men det tok mitt. Det er liksom lov å angre på en abort, men ikke en fødsel. Jeg har angrer hver eneste dag men kan ikke si det høyt. Jeg savner den jeg var før dette helvete begynte og får ikke livet mitt tilbake. Jeg lever er drittliv med dårlig økonomi og er fanget i disse plagene. Jeg savner den jeg var før svangerskap hver eneste dag og får aldri livet mitt tilbake. Det er ødelagt, og jeg skulle ønske noen kunne fortalt meg dette for mange år siden. Det hadde spart meg for MYE smerte. Derfor skriver jeg det. Begynner ca. 10 dager før mensen og stopper et par dager uti, da er halve måneden ødelagt…det er liv det..

    4. Jeg har slitt masse med pms selv. Hormoner tar helt av, jeg får migrene, sterke smerter i mage og rygg, blir utslitt, trist og orker ingenting. Det har ødelagt mye for meg rett og slett. Og ingen har hatt noen løsning.
      Akupunktur var min redning. Har nesten ingen plager lenger 😍 det har hjulpet meg overraskende mye. Det anbefales å prøve. Håper i så fall det funker for deg og!

    5. Hei Sophie! Den kommentaren av «anonym» over her er noe av det verste jeg har lest på lenge. Jeg tenker bare stakkars barn som vokser opp med en mor som fortsatt ikke er glad for å ha en, selvom hun har sett sitt barn i levende live ettersom hun har født. Jeg har aldri noensinne hørt en kvinne angre på en fødsel, aldri.
      Jeg mistet også meg selv men da etter prevansjon, jeg har angst og ocd m/depresjons perioder hvert år. Jeg har enorme smerter i starten av syklusen og blir helt ubrukelig og klarer ikke annet enn å legge meg nedpå de tre første dagene. Ikke hør på alt «anonym» sa, for det der har jeg aldri hørt fra en kvinne før. Jeg tenker at hvis du ønsker medisiner så vil nok legen finne noe greit for deg. Jeg har noe som heter Cataflan, som er migrenemedisin, denne er også for mensensmerter så du kunne jo forhørt deg om den hos legen. Klem fra meg! <3

    6. Min redning var hormonspiral! 🙏🙏Sverger til den, anbefaller alle mine venninner dette og de som har tatt den, angrer ikke ett sekund! Du får litt/0 mensen, ingen mensensmerter, det er det sikkrest prevensjonsmiddelet det ut, etc….. Love it. Verdt å høre med legen din om dette produktet

    7. Sjekk med legen om du kan ha endometriose. Det rammer 10% av kvinner, høres ut som symptomene dine og kan behandles!

    8. Pass på at vitaminnivåene dine er bra. Om du bruker hormonprevensjon kan det ha mye å si, spesielt for b-vitamin. Jeg ble helt monster av det, og visste ikke at det var pillens feil før legen nevnte det i forbifarta

    9. Hei. Syntes det var en ufortjent fokus front på se og hør. Men du vet at de er det bladet de er. Men jeg lurer på en ting. Jeg har lett og lett men finner ikke igjen. Om du vet de støvlettene du hadde for itt siden som du satt godt over kneet, og ikke skled ned. Husker du de? Hvor var de i fra?

    10. Har du sett 22 july filmen på netflix? Ser du skreiv om Åsne Seierstad sin En av oss, filmen er basert på den boka.

    11. Jeg går til akupunktur for det du beskriver der. Har gjort det en stund nå og det fungerer veldig bra. Har vært plaget med humørsvingninger, angst, stress, dårlig med søvn osv. Grunnen til at dette fungerer er at det er hormonstyrt. Det går på blodsirkulasjon, lunger og et par andre ting akupunktøren har nevnt. Det er noe nåler kan påvirke. Kan absolutt anbefale han jeg går til. Gi meg en lyd om du vil ha info. Ellers vil jeg si lykke til og behold trua på deg selv. Du får til det du vil og ønsker. Syns du er superflink.

    12. Hei! Hvis du sliter med kjempesterke menssmerter kan det hende du har endometriose. Jeg har sendt deg en melding på Instagram. Jeg har endometriose og har nettop operert pga dette. Jeg hadde grusomme smerter ved mens..
      Sjekk gjerne insta 🙂

    13. Har jeg mitt barn i levende live?
      Alle dømmer så raskt, få spør «hvorfor er det slik» eller setter seg inn i den de dømmer. Døm ikke så skal dere heller ikke bli dømt. Alt har en grunn, til og med det grusomme.

    14. Ser noen nevner hormonspiral. Hvis du sliter med ustabilitet angst/deprisjon så bør du være obs på dette etter at du har satt spiralen inn… jeg blir helt tullete i hodet av slikt…. det er hvertfall min erfaring med det. Men jeg reagerer jo enkelt på p-piller også da. Gikk med depresjon i 3 år før jeg fant ut at det var prevensjon som var noe av – om ikke størst grunn til at jeg reagerte/fikk negativ tankegang….men hvilket valg har man om man ikkje vil ha barn enda..

    15. Ser noen nevner hormonspiral. Hvis du sliter med ustabilitet angst/deprisjon så bør du være obs på dette etter at du har satt spiralen inn… jeg blir helt tullete i hodet av slikt…. det er hvertfall min erfaring med det. Men jeg reagerer jo enkelt på p-piller også da. Gikk med depresjon i 3 år før jeg fant ut at det var prevensjon som var noe av – om ikke størst grunn til at jeg reagerte/fikk negativ tankegang….men hvilket valg har man om man ikke vil ha barn enda..

    16. Hanne: Hei, så leit å høre at du har slitt sånn. Jeg kan ikke ha spiral uansett på grunn av tidligere infeksjoner, og er i likhet med deg veldig lett påvirkelig av kunstige hormoner.. Mannen kan jo bruke kondom, det er jo en mulighet 🙂

    17. Antidepressiva i korte perioder ( enkelte dager i mnd) løser pms. Bedre enn spiral osv. Ikke optimalt, men bedre enn pms

    18. Hei! Ser det er mye forslag til ymse hormon-prevansjon her. Det eneste tipset som gjelder der er at du må bare prøve ut litt forskjellig til du ser hva som funker for deg! ALLE reagerer forskjellige, og selv om to jenter har samme reaksjon på feks ppiller, så betyr ikke det at de har samme reaksjon på feks hormonspiral. Så her må du desverre teste litt selv, og huske på at det kan ta opp til 6 måneder før noe stabiliserer seg. For meg personlig så har jeg nylig gått fra ppiller (microgynon) til hormonspiral (mirena). Harr spiralen nå i 5 måneder, så nå burde den være stabil, og så langt har jeg mistet mensen, mistet alle menssmerter (dette var målet, så hurra!), fått mye mindre pms, mye mindre humørsvingninger, mer sexlyst, mer energi, og desverre litt kviser. Men jeg bytter gjerne menssmerter mot litt småkviser, så jeg er fornøyd! Likevel, dette er min personlige erfaring, og jeg bruker det egentlig kun som eksempel.
      Poenget mitt er: hormonbasert prevansjon kan være fantastisk, men vi er alle så forskjellige at man må prøve selv, for å finne ut hva som passer til akkurat seg.

    19. Ei god venninne bruker cipralex mot pms. Før hun startet på de var hun deprimert, angst, panikkangst, smerter, sov utrolig mye, og urolig hele tiden. Etter at hun startet på de pillene ble hun betydeligere bedre 🙂 (har flere venner/bekjente som har brukt disse som også har hjulpet for dem) håper du finner noe som hjelper for deg.

    20. Kanskje hør om endometriose igjen, vet ikke hvor grundig det er sjekket. Jeg måtte ha en kikhullsoperasjon for å få diagnosen endelig bekreftet da endometriose ikke syns på verken ultralyd eller scan. (jeg har endometriose i buken)

    21. Fenazon koffein fås kjøpt reseptfritt på apoteket, er lager for mensensmerter. Men funker mot hodeværk og tannpine også, funker utrolig bra. Eneste som funker på meg 🙂

    22. Jeg har aldri mensen fordi jeg går på hoved-p-pillene hele tiden.
      Men ved PMS spiste jeg bare sjokolade så fikset ting seg på magisk vis.

    23. Hei
      Jeg har har hatt/har veldig pms, ikke så mye smerter, men det går veldig på det psykiske. Etter jeg begynte med milde antidepressiva 1 uke før mens( tar tablettene i 2 uker) har jeg fått et nytt liv! Er ikke nødvendigvis så mye som skal til, 10-20 mg holder visst for mange. Må ærlig innrømme at jeg var veldig skeptisk til å begynne med antidepressiva, men nå som jeg har brukt det et halvt år angrer jeg på at jeg ikke startet før! Hadde spart både meg og familien for mange tunge stunder… lykke til!

    24. Personlig har jeg aldri slitt med pms, men tenker at det letteste må væreå hoppe over mensen? Jeg går på p-piller og har ikke hatt mensen på kanskje 1 år nå. Jeg skipper den som regel alltid, men det hender seg jeg glemmer å ta pillen eller tenker at jeg «burde» ha mensen. MEN det er ikke noe problem i å skippe den. Jeg vet det er naturlig og endel av det å være kvinne, men har forhørt meg med både lege og gynokolog, og det er virkelig ikke noe problem. Jeg gjør det rett og slett fordi jeg syns mensen er stress og ikke «gidder» å ha det 🙂

    25. Kan ikke så mye om det, men opererte akkurat for endometriose. Har alltid hatt mye plager ved PMS og hadde en sjekk for et halvt år siden uten at det ble oppdaget, mens fem måneder senere var den så stor at den måtte opereres ut! Så det kan tydelig vokse fort og det kan jo derfor være greit å sjekke opp igjen

    26. Jeg har slitt med ekstreme menssmerter i mange år, og blir helt ubrukelig de dagene jeg har mensen (spyr, ligger bare å griner fordi det føles ut som noen river meg opp innenfra). For min del er det kun pillene naproxen som har funket, de har jeg fått på resept hos legen, så du kan eventuelt vurdere det? (De finnes også i apotek, men resepten gjør det billigere og man får sterkere piller). Det er veldig viktig å ta pillene med en gang man får vondt, siden det tar litt tid før de har effekt. Jeg satt også inn hormonspiral, og det hjalp, men ser i kommentarene at det ikke er en mulighet for deg :-/ Håper du finner noe som passer for deg! Masse lykke til <3

    27. Var faktisk til lege om dette sist uke … sliter mye med angst og depresjon som forverres noen dager før mensen LG varer til ca 4 dagen … i tilleg har jeg hatt mye mens smerter får ofte feber under mensen og føler meg egentlig influensa syk… jeg går i dag på p-piller men legen anbefalte å bytte til spiral… og at det ofte hjalp…. nå vet ikke jeg hva du bruker men kan sikkert være greit å høre med lege 😊 Lykke til ❤

    28. Selv sliter jeg veldig med smerter i dagene før og hele uka jeg har mensen. Sykt kjipt og ingenting som funker. Så blir bare liggende i senga med varmeflaske hvis jeg ikke har noe annet å gjøre. Av og til så gjør det så vondt at jeg såvidt klarer å stå.
      Gjerne skriv et innlegg om det hvis du får noen tips fra legen <3

    29. Les deg opp på nattlysolje. Det funker for meg, spesielt mot tungsinn og svarte tanker. Jeg har fått det myyyye bedre etter at jeg begynte med det.

    30. Hei! Den eneste måten man fullstendig kan utelukke enometriose på er ved å utføre laproskopi (en rutinemessig kikkhullsoperasjon). Alt har sett bra ut med ultralyd og sjekk hos gynekolog for min del, men nå skal de operere fordi plagene mine er såpass omfattende, og fordi dette er den eneste måten å sjekke helt sikkert. Legen nevnte også at slike plager faktisk kan komme pga irritert tarm. Nan må nesten bare prøve å utelukke ett og ett element i gangen, til man finner grunnen 🙂 Å være kvinne er fader meg mye arbeid!!

    31. Det tok over 10 år før legene tok meg alvorlig og de fant endometriose hos meg. Jeg hadde mye smerter og plager og til tider var det så ille at jeg ikke klarte å stå oppreist. Alle undersøkelser var « normale» men en kikkhullsoperasjon viste noe annet og jeg har siden det hatt to operasjoner. Det har vært tøft, men verdt det.
      Problemet med endometriose er at det er vanskelig å oppdage ( uten kikkhullsoperasjon ) og at selv bare bittelitt endometriose kan være så ødeleggende og smertefullt.

    32. Kan også kjøpe noen smertestillende som er for mensen smerter, de heter naproxen. Fås kjøpt uten resept, men trenger man de som er litt sterkere igjen må legen skrive ut resept.

    33. Har du vurdert ppiller uten hormoner? Det var redningen min! Jeg har heller ikke hatt mensen på 5år (sjekket det hos legen, er visst ganske normalt) 🙂 Cerazette heter de 🙂

    34. Anbefaler å google seed cycling! For meg var det redningen for smertefull mensen (kjenner nesten ikke at det kommer nå) og en helt jævlig humørsvingninger en uke før mensen (fortsatt litt svingninger, men kan ikke sammenlignes med før). I korte trekk, så handler seed cycling om å tilsette frø i maten for å få ut overflødige hormoner ut av kroppen. Man bruker kombinasjon av linfrø, gresskarfrø, sesamfrø og solsikkefri i ulike faser av menstruasjonssyklus. Her er hvor jeg lærte om det: https://youtu.be/IqyWkPoIDB8?t=288

    35. Om du har smerter ved mensturasjon hjelper det med naproxen, har vært redningen min i mange år, det fåes kjøpt på apoteket!

    36. Vist se&hør har tatt bilde fra bloggen din kan du/ fotografen sende en saftig faktura! Akupunktur burde du prøve mot mensensmerter. Masse lykke til på lørdag 🤞🏻

    37. Hormon prevensjon hjelper meg. Bruker p-pillene som heter yasminelle. Alt ble værre i 6-7 måneder og så ble det gradevis bedre. Nå noen år etter er det minimalt med plager 🙂 Men alle mensen plager skal bli bedre naturlig etter man har født sitt første barn( ikke at det er noen trøst)

    38. Hei
      Anbefaler deg å prøve fotsoneterapi for dine plager.Samme prinsipp som akupunktur,men sonene sitter på foten/tærne som blir trykket på.Ikke ubehagelig,merker forskjell etter kun en behandling.Hjelper godt for typiske “kvinneplager”.

    39. Da jeg gikk på ceracette hadde jeg ikke mensen i det hele tatt, mange mister den. Fikk ingen andre bivirkninger heller. Men du har kanskje gitt opp hormonprevansjon?

    40. Du kommer alltid til å bli sett på hu som operere det mesta enn for det du har gjort på bloggen og tv

    41. Be legen din om henvisning til Ullevål for å få skikkelig endometrioseutredning. MR med endometrioseprotokoll og Evt lapraskopi. Eneste sikre måten å finne ut sikkert på, er lapraskopi.

    42. Kosthold har veldig stor betydning for meg som også har pcos. Alt under mensen forsterkes og gjerne flere uker før. Syklusen er jo mye mer variabel og ofte lengre mellom hver gang, derfor to ukers pms med akkurat slik du beskriver.
      Ved å ikke stresse, drikke lite alkohol, spise regelmessig(lite sukker) i kombinasjon med å meditere(puste i minst 5 minutter med øynene åpne og kun tenke på pusten) hjelper veldig. 85% av det vi tenker på hver dag er søppel. Tenk på det, helt sykt.
      Jeg er 34 år og har en del erfaringer med hormoner, pms, pcos etc og håper derfor du ble noe klokere, selv om du sikkert har hørt det før. Mvh Kari 🙂

    43. Må bare si i forhold til endometriose som flere har skrecet, en vanlig undersøkelse gir LANGT ifra fullverdig svar på om du har det eller ikke. I 7 år gikk jeg å led meg ihjel av smerter og fikk gang på gang høre det var ingenting galt med meg og at mange slet med sterke smerter og sterk pms. Etter å ha lest meg opp om det krevde jeg å få en kikkhulsoprasjon og ja jeg var faktisk full av endometriosevev, men det lå for langt bak til å kunne sees på en vanlig undersøkelse. Derfor sier jeg det til alle som sliter med uvanlig mens at de må ikke ta legen på alvor om den sier at du ikke har endo basert på en enkel undersøkelse. Det tar gjennomsnittlig 7 år å få endometriose diagnosen pga elendig lege kunnskap. Om du skal utredes ordentlig dra på ullevål, der har de fantastiske spesialister på endometriose og de tar deg så på alvor. Lykke til!! Du var helt fantastisk igår – igjen! Håper og tror du vinner hele greia!

    44. Hei!
      Mange som har løsninger på pms ser det ut til, og selv har jeg prøvd nesten alt som er nevnt ovenfor! (Bare ikke antidep, fordi jeg ikke tåler det)
      Min beste «løsning» for veldig psykisk pms er rett og slett å bruke apper for å tracke alle symptomer/stemninger!
      Jeg har slitt med å skille pms og mine faktiske følelser- men ved å skrive ned i denne appen så føler jeg at jeg har litt mer kontroll og er mer «advart» mot mitt psykisk ustabile selv! Gjør i all fall at jeg rekker å advare samboer og rekker og innstille meg på en ganske vanskelig uke- og rett og slett klare å gjøre den tiden liiitt bedre 🙂
      (Nattlysolje har foresten påvirkning på p-piller hvis du bruker det- så det er ikke anbefalt med mindre du ønsker å øke sannsynlighet for graviditet :))))) )
      Stemmer på deg hver lørdag- du er RÅ!
      Klem

    45. Jeg har ikke erfaring med det selv, men jeg vet det er flere som har forsket på kvinner som reagerer sterkt på pms, hvor en del av gruppen har brukt en mild antidepressiva (ssri medikament tror jeg?), og rapportene har veldig gode resultater!
      Jeg har det også som du beskriver, spesielt på høsten..

    46. Google PMDD, fikk ett nytt liv etter at jeg starta opp på lavdose SSRI. Nå var jeg plaga med depresjon fra eggeløsning til mens startet da. Men kan hende du får en pekepinne på alternative måter å behandle det på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg