alt for dyrt og alt for mye kjærlighet

Reklame | adlink Nelly + egen bok

I dag hadde jeg og Kasper nøyaktig 50 minutter med fritid sammen – det er litt komplisert å gjøre hyggelige ting sammen når han både jobber og går på skole, samtidig som jeg danser og forbereder meg til slipp av boken (denne uken!). Som regel ser vi hverandre på kvelden og da er jeg så trøtt at jeg ikke orker noen ting Så, vi hadde 50 minutter sammen midt på dagen som vi brukte på følgende: jeg kjørte feil og ble forsinket for å hente han, parkerte som en idiot og ble nesten påkjørt av bussen utenfor skolen hans, da han omsider kom inn i bilen (klissvåt) ble vi kjørende i sirkel fordi vi ikke fant ut hvor vi skulle, og så endte vi opp på… storo senter og jordbærpikene, hvor vi hadde en ti minutters lang lunsj. Men det var skikkelig hyggelig og egentlig ganske rart å gjøre noe sammen på den måten igjen, bare oss to. Håper riktignok det er lenge til neste gang og at jeg får danset lenge, haha. 

Hettegenseren er gammel fra NA-KD / Jakke HER

På snakk om jordbærpikene – jeg hater virkelig når folk klager på pris, jeg synes det er frekt og skaper dårlig stemning men nå klarer jeg ikke å la være. SHIT så dyrt det var! Jeg drakk kaffe og spiste et enkelt smørbrød (ost denne gangen, de hadde ikke noe vegansk og jeg spiser som sagt kun vegansk hjemme – må jo alltid forklare det) – og jeg betalte 209 kr!!!!!!! OMG. Da måtte jeg skikkelig holde meg fra å kommentere, jeg vet det ikke er de som jobber der sin feil og de er sikkert dritt lei av å høre det. Men.. Det er for dyrt, og det er ikke et enkelt tilfelle, å spise ute i Norge koster enormt mye.  Jeg er for at mat skal ha en viss prislapp når det kommer til kjøtt og andre animalske produkter, men dessverre er det ofte det sunneste som koster mest. Og skal vi komme noen vei på denne planeten må det legges på kostnader og avgifter på usunn mat, og gjøre det billigst å velge sunt. Jeg forstår at man som forbruker gjør som man gjør. OK nå sporet jeg totalt av, men det er godt å få utløp her. Har ikke så mange jeg kan snakke med om sånt.. Dere som jobber i restaurantbransjen, hvor lei er dere av at folk klager på pris? 

Ellers har jeg trent beinhardt i dag, jeg nekter å la meg selv “hvile” i at det gikk bra på lørdag selv om jeg enda har sommerfugler i magen fordi jeg blir så glad av alle fine ord. Og så er det spennende at boken kommer denne uken. Har dere husket å forhåndsbestille? Om du gjør det via Tanum kan du få den direkte hjem til postkassen din eller plukke opp i butikk. ❤️  Du finner link HER. Dere som har bestilt må gi meg en lyd med en gang den kommer i postkassen! 

29 kommentarer
    1. Det var litt blodpris ja, men er enig i at det ikke er nødvendig å klage. Hvertfall ikke mens man er på spisestedet. Lykke til med dansingen , jeg heier på deg 😀

    2. Etter å ha hørt podcasten Ida med hjertet i hånden ville jeg bare si at du virker å være en utrolig sterk jente, og jeg er så glad for at du endelig har funnet den gode kjærligheten! 🙂

    3. Hvilken skole går Kasper på og hvor langt har han kommet på utdannelsen sin? Er det profesjonstudie i psykologi han tar?

    4. Jeg er kjempe glad for at du er med i SKAL VI DANSE du er en lun å varm dame synes jeg du er favoritt min ønsker deg alt godt og en riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️

    5. Leste på en bokhandel sin nettside at boken skulle komme ut 1 oktober. Så dro til en bokhandel i dag og de hadde ikke boka og sa at det var forsinkelse. Så skuffa, men jeg får vel bare vente 😅

    6. Jeg har alltid likt deg fordi du virker grei og snill og reflektert på mange måter, men jeg lurer på hvorfor du stadig jobber med å skape deg om til en annen person utseendemessig, der har åpenbart fornuften møtt et hinder? Bare det ikke går så langt som med Pixee Fox eller andre på det nivået 😀

    7. Er alt for dyrt å spise ute i dag, det er så trist fordi det lager enda mer forskjell på fattig og rik. Personlig har jeg helseproblemer som gjør at jeg er ufør, og da får man ikke mer enn 12.000kr i mnd (i mitt tilfelle hvertfall) så litt vemodig å tenke på at sånn blir det kanskje resten av livet. Skjønner at man ikke skal klage, er heldig som bor i Norge.

    8. Shiit det var dyrt! Jeg jobber i bransjen og jeg blir flau hvis jeg selger noe jeg syntes er overpriset, ikke at jeg jobber det dyreste stedet men. Som du sa så er det jo ikke vi som bestemmer prisene og har ingen påvirkning til det heller, det beste er nok å sende inn en klage til selve butikken/resturanten

    9. Jeg jobber på kino, og der får vi regelmessig klager på pris. Det er dyrt, ja, men det vet man når man handler der. Det er en kiosk tross alt.
      Men er enig i at det er dyrt altså 😅

    10. Synes dansingen din på lørdag var så utrolig sterk og fantastisk. Jeg griner hver gang jeg ser den, føler meg så veldig igjen. Jeg heier på deg, så stå på, håper virkelig du vinner! Det fortjener du <3

    11. Syns selv det er utrolig dyrt på jordbærpikene. Koster 169kr for bruschetta, og det har ikke noe kjøtt i det hele tatt. Spiser nesten aldri ute, for har jo ikke råd til det når 169kr kan tilsvare 2-3 middager for meg hjemme…
      Jobber selv på kino her i Oslo er veldig mange som sier til meg som står i kassa at det er alt for dyrt, spesielt for godteri. Men det er tross alt en kiosk og da er det dyrt, og godteri er jo dyrt på butikken og. Men hvis noen skal på kino så vil jeg anbefale å dra på hverdager for da er billettene billigere heh.

    12. Kan du ikke heller bruke litt tid på å svare leserne dine i kommentarfeltet? Sånn som forrige innlegg, veldig spent på hva du har å si til ditt forsvar.

    13. Jeg og kjæresten min har hatt samme problem den siste tiden. Lite tid til hverandre, og den lille tiden på kveldene vi har, er vi begge utmattet og det tar som regel ikke veldig lang tid før en av oss sovner.. Veldig kjipt, men det er fint å tenke på at det ikke vil være sånn for alltid. (Håper jeg) Haha.
      Gleder meg sykt mye til å lese den nye boken din forresten!

    14. Hei!
      Jer er en jordbærpike. Det er flere som sier at prisene er dyre, men når de først får maten de får servert, blir de overrasket. Det er så mye mat, tallerknene er fullt, maten er hjemmelaget ( alt lager vi selv fra bunnen av ), og ikke minst maten er KJEMPEGOD. Kunder som klager på prisene, er alltid fornøyde og mette når de drar 🙂

    15. Kjære deg. Jeg leste boka di Forbilde på senga i går ettermiddag, etter 2,5 timer var den ferdiglest. Jeg ville bare si at du skriver utrolig godt, det var en meningsfull bok, og jeg fikk på nytt enda mer respekt for deg og personen du er. For du er en survivor Sophie Elise. Jeg heier sinnsykt på deg. Hilsen meg på 41 år som ikke er i målgruppa di i det hele tatt, men som følger med på deg likevel <3 Respect. Gleder meg til å lese den nye boka og å se når du vinner SVD 🙂

    16. Jobber selv på jordbærpikene og får reaksjoner fra enkelte – en sjelden gang. Hvis jeg er ute å spiser lunsj eller middag et annet sted så betaler jeg det samme som det man gjør på kafeen. I det minste så lager de På jordbærpikene maten selv og man blir mett av det man bestiller, så det er iallefall et pluss 🙂

    17. Jobber ikke på spisested, men jobber på hagesenter/interiør butikk. Å der er det alltid noen som klager, hva skal jeg gjøre med det? Gi sympatirabatt? 199,- for en plante som kan leve evig, eller 3k for ett bilde det finnes ETT av er ikke dyrt vist man tenker litt.

    18. “Skal man komme noen vei på denne planeten” må man leve sparsomt, kjøpe brukt, gjenbruke, forbruke lite og miljøvennlig, ikke fly 360 ganger i året, ikke dra på cruise flere ganger i året, ikke reklamere for å få andre til å dra på cruise, flest mulig må leve vegetarisk, bruke litt av ressurser slik som vann, ikke bruke og reklamere for miljøkjip sminke og produkter med for eksempel glitter eller annen mikroplast i, ikke reklamere for masse greier og oppfordre til og bidra til overforbruk av alle mulige greier, ikke ta taxi overalt selv om man har glemt stilongs og fryser, ikke kjøre overalt hvor man skal, ikke la utseende trumfe miljø ved å åtte ganger i måneden farge hår, sette på løshår jenter i fattige land har spart til og solgt, ikke kjøpe ting av plast da det er en svært begrenset ressurs man heller må bruke på nødvendige, medisinske formål etc. etc. Så lett, og så vanskelig (for bloggere) 🙂

    19. Vi som jobber på cafe og restaurant er DRITT lei av at folk klager på prisene, ja vi synes også det er dyrt, men gang på gang klager folk til OSS når de syns det er dyrt, og det er ikke de som står i kassen som kontrollerer prisene. Det er de helt øverst i firmaet som driver cafeen/restauranten og vi er simpelthen bare baristaer, servitører osv. men det er faktisk vi som får ALL dritten hele dagen lang, jeg tror ikke folk er klar over hvor mye dritt vi får slengt etter oss og opplever i løpet av dagen, i tillegg til at mange arbeidsgivere ikke følger arbeidsmiljøloven og at man tjener jævlig lite samtidig som man jobber lange dager, ofte med overtid, og med lite pauser, på toppen av det hele skal det komme folk med masse masse penger og klage til oss over alt mulig. Jeg er klar over at du er ydmyk Sophie, og det er bra at du skriver at du ikke liker å klage over pris, men du tjener faktisk ekstremt mye mer enn de fleste andre i Norge, spesielt mer enn de som jobber i denne bransjen, og jeg personlig syns det blir feil når du, og de fleste andre alltid skal klage over pris, hvis vi har lyst på gode og lokale råvarer, (og om man på død og liv må spise kjøtt) så vil vi at dyret skal ha hatt det fint og være oppvokst i Norge, ja da må vi faktisk forvente at det koster litt. Visste du at vi i Norge bare bruker 10-20% av alle pengene våre på mat? er du klar over hvor lite det er i forhold til andre land hvor de bruker vertfall 70-90% av alle pengene sine på mat og knapt har noe til overs? vi har mer enn nok råd til å betale for all den “dyre” maten, og til og med om det hadde vært dyrere hadde vi hatt råd til det. Sånn er det rett og slett. Dette er ikke en moralpreken eller pekefinger, men du må huske på at det er mange som leser dette og som kanskje får inntrykket av at det er helt greit å klage på alt mulig, og da setter de ikke pris på noen ting.

    20. Jobber på (svindyr) café selv, er faktisk ganske overrasket over hvor lite folk bryr seg om pris, mange ser ikke engang på summen! Så jeg personlig får ganske lite kommentarer på det, men det er vel kanskje verre på restaurant.

    21. Såå enig! Jeg syns liksom Jordbærpikene er ett forsåvidt veldig hyggelig og greit sted, spesielt når man alt er på Storo og vil spise lunsj – men jeg er helt enig på prisen der. Tror jeg og venninna mi betalte 100kr totalt for ett kakestykke hver forrige gang vi var der – og ærlig talt, for den prisen kunne vi vel likegjerne bare bakt noe hjemme til halve prisen.. Jeg er HELT enig i at det må gjøres noe med prisene, ikke bare hos Jordbærpikene, men i Norge generelt. Jeg har så mange venner som ikke kommer herfra, som blir helt sjokkert over spise-og øl-kulturen i Norge. For det er ikke like vanlig at venneflokken på rundt 20 år drar og spiser middag på restaurant eller tar én pils etter jobb. Og det syns jeg er kjempetrist! JA til høyere priser på usunn mat som inneholder animalske produkter, og JA til tilretteleggelse for en sunnere (og litt billigere) matkultur i utelivs-Norge.

    22. Dumt du ikke var fornøyd med prisene på Jordbærpikene. Jobber selv på Jordbærpikene, opplever ikke så mye klaging på prisene, men jobber mest på kjøkkenet. Ser ut som du har bestilt ostesmørbrød, som egentlig har kjøtt i seg, og da har du nok betalt for mye. Finnes mye bra vegetartilbud på Jordbærpikene da, anbefaler perlespeltsalat og vegetarburgeren😍(er vegetarianer selv og spiser mye vegansk🥦)

    23. Mat er ikke dyrt i Norge. En ting som hadde hjulpet enormt på serveringsbransjen er å redusere momsen. Husk at all mat som kjøpes på serveringssted har 25% mva. Det vil si at Jordbærpikene sitter igjen med 167,2 kroner til å dekke leie, lønn, råvarer. Arbeidskraft er også utrolig dyrt i Norge, og serveringsbransjen er en av bransjene med gjennomgående lave lønninger. Husk at hver kunde generelt bruker lite penger. Går du på kafé og betaler 50 kroner for en kaffe latte (noe folk synes er dyrt) må de selge 20 stk før de har omsatt for en tusenlapp. Og da går 250 kroner rett til MVA. Du skal ha enormt med kunder før det blir penger ut av det. Som nevnt over her, nordmenn bruker ekstremt lite av lønningen sin på mat og drikke. Ta hensyn til økonomien i bransjen, og betal gladelig en liten sum for å gå på kafé. Hvis ikke vi gjør det, så kommer de til å forsvinne! Og bruk gjerne steder som ikke er en del av en kjede! De er ofte mye mer interessante, rimeligere og trenger all støtte de kan få.

    24. Jobber på jordbærpikene, og er enig i at det er utrolig dyrt. Blir flau når folk kjøper ting på menyen som jeg mener er overpriset. Har opplevd en kunde som ble sint fordi han mente stedet var overpriset, og absolutt skulle diskutere det. Verdt å nevne at samme kunden har kommet tilbake flere ganger i etterkant. Klager hver gang😂😂 Det verste er at man må ta det med et smil🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg