hvordan få boken din utgitt!

Reklame | reklame: inneholder bilde av egen bok

Jeg får så mange spørsmål fra folk som ønsker å få boken sin utgitt – eller noen som står litt fast og lurer på hvordan man skriver en bok. Jeg skal gi nå deg mine beste råd, som forhåpentligvis kan være til inspirasjon! 

Jeg kan kun snakke for meg selv, men på selve skrivingen har det hjulpet veldig å starte med slutten. Hva er poenget med boken? Hva skal man lære eller føle?  Det  har jeg benyttet meg av på enhver eksamen og tentamen, og så klart med mine egne bøker. Så snart du har satt et mål er det enklere å jobbe seg bakover. Synes jeg, da. Da jeg skrev “forbilde” skrev jeg det siste kapitlet først, da var det enklere å lage en rød tråd og spille meg selv god. Samme gjorde jeg med min andre bok, “elsk meg”.

Som dere vet er det veldig høy konkurranse i bokmarkedet. Det er vanskelig å få verket sitt utgitt, men så klart er det mulig! Du må bare ikke gi opp. Her kommer en liten liste over ting å huske på:

🖤 Om du ikke kjenner noen innen forlagsbransjen burde du skrive hele boken ferdig før du sender den inn (i alle fall notater over hele boken). Du trenger ikke å lage noe fancy med fullstendig cover (sånt ordner man underveis!) og du trenger heller ikke passe på skrivefeil. Forlaget er interessert i historien din. Et enkelt dokument i word holder.

🖤 Legg ved et personlig brev der du forteller om deg selv og hvorfor du har skrevet boken. Det trenger ikke være langt.

🖤 Send inn til forlaget! Du finner mailer og kontaktinfo på deres hjemmesider, og merk mailen eller brevet med “manus”. Om du skriver sakprosa, finn ut hvem som er ansvarlig for det hos forlaget du kontakter, skriver du krim, finn den ansvarlige osv osv. 

🖤 Det er så klart greit å maile mange forlag samtidig, men absolutt alle forlag får inn mange manus så forbered deg på litt ventetid. Om du ikke får svar med en gang trenger det ikke å være et dårlig tegn. 

🖤Om du får avslag.. Ikke bli lei deg! Ikke at jeg er verdens beste forfatter, men jeg har også fått avslag på enkelte ideer jeg har hatt. Om du elsker det du gjør er det viktig å fortsette. Å være forfatter er et yrke, på lik linje som advokat eller sykepleier. Og hvordan blir man flink til å skrive? Jo, ved å skrive så mye som mulig, og å lese bøker! Jeg leser hver eneste dag (bortsett fra når jeg er inne i intense perioder med skriving på egne verk) og det hjelper vanvittig mye.

Lykke til! Flere av følgerne mine har faktisk gitt ut bøker og jeg synes det er så spennende å høre om. Det er fantastisk, jeg elsker folk som elsker å skrive, haha. Jeg tar som vanlig gjerne imot boktips i kommentarfeltet, krim har jeg lest alt for lite av.. Noen anbefalinger? 

42 kommentarer
    1. Karin Slaughter har en bokserie som er krim og det er seriøst den BESTE krimbokserien!!!! Leste ut en og en bok hvor dag siden det var så vanskelig å legge fra seg!

    2. Personlig leser jeg mye krim og anbefaler deg å lese noe av Jussi Adler-Olsen. Han er en dansk krim-forfatter og mest kjent for serien “Avdeling Q”. Disse bøkene følger både etterforskerne og morderen samtidig, uten at du skjønner noe som helst, og det gjør de ekestra spennende.
      Favoritt bok – Tusen strålende soler av Khaled Hosseini (som du også burde lese om du ikke allerede har gjort det)

    3. Driver og leser boken”what if?” av Randall Munroe. Det er en bok hvor forfatteren svarer på masse spørsmål som lesere har sendt inn, som han svarer på ved hjelp av vitenskapelig bevist fakta og tegneserier!

    4. Liker alle bøkene til Jørgen Jæger! Ganske enkel å lese, og alle er såpass spennende at det er vanskelig å legge det fra seg når man har begynt 🙂

    5. Ikke krim, men likevel: Anbefaler å lese litt norske klassikere (typisk de du ble tvunget til å lese utdrag av på ungdomsskolen), f.eks. Fuglane av Vesaas, Garman og Worse av Kielland osv. Det er spennende å lese bøker som var samfunnskritiske, og kanskje ble skrevet før du ble født. Det gir på en måte en helt ny forståelse for mennesker som er vokst opp i en annen tid en oss… syns jeg da. Akkurat nå holder jeg på med Av måneskinn gror det ingenting (Torborg Nedreaas), som er skrevet i 1947. Liker den veldig godt så langt.

    6. Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar, en samfunns aktuell og engasjerende bok om to ungdommer fra Stovner som begge har innvandrer bakgrunn, veldig engasjerende og lærerik roman hvor du får kunnskap og innsikt i et miljø som ofte bare blir speilet i media og gjennom fordommer. Anbefales på det sterkeste!

    7. Du burde lese Jo Nesbø´s bøker. Snømannen er for eksempel den beste jeg har lest av han, og jeg tror hans skrivestil er veldig ned din gate. Den er ironisk, med glimt i øyet og krever at du må lese mellom linjene. Jeg sluker bokstavelig talt bøkene hans om Harry Hole og vil anbefale deg å begynne på den serien! Og forresten, ikke se den filmatiserte versjonen av Snømannen. De ødela virkelig boken med den filmen.

    8. Jeg liker veldig godt krimbøkene til Lars Kepler og Mo Hayder.
      Også vil jeg anbefale en bok som ikke er krim; «Og fjellene ga gjenlyd» av Khaled Hosseini. Det er min nye favorittbok, han er utrolig flink til å skrive!

    9. Jeg har lest masse i mange år, men de beste bøkene jeg har lest er John Irvings “En Bønn for Owen Meany” og “Enke For Et År”. Irving er helt sykt bra på ordlegging! MÅ leses! En annen genial bok er Stormenes Tid av Ken Follett.
      Break a Leg i morgen! Første året jeg følger med på Skal Vi Danse! <3

    10. Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole er fantastiske.
      Avdeling Q serien av Jussi Adler Olsen er veldig bra, men en liten advarsel er at noen ganger er det veldig “voldsomme” og “ekle” skildringer.
      Harlan Coben anbefales også.
      Ninni Schulman har en krimserie med Magdalena Hansson som anbefales.
      Siste tips er bøkene til Camilla Läckberg:)

    11. I am pilgrim av Terry Hayes er den beste boken jeg har lest noen gang. En thriller som er såå spennende! Må leses på engelsk. Lykke til i kveld forresten 🙂

    12. Du burde lese “Jeg lar deg gå” av Clare Mackintosh, og “Størst av alt” av Malin Persson Giolito. Den siste er en litt annerledes krim, men veldig veldig bra!
      Ellers så er alle krimbøkene til Peter James helt fantastiske!

    13. Har du lest noe av Linn Strømsborg? Hun skriver veldig godt. Også Ida Hegazi Høyer! Og jeg liker veldig godt Karl Ove Knausgård, han er vel sånn elsk eller hat-type. Favorittforfatteren min er Johan Harstad <3

    14. Anbefaler “Bli hvis du kan”-triologien av Helga Flatland på det varmeste. Er tre bøker hvor vi følger fire unge barndomsvenner fra den samme bygda som verver seg til de norske styrkene i Afghanistan. Bare én av dem kommer hjem i live. Hvorfor dro de egentlig? Hva med de som er igjen? Hvilke krefter påvirker våre valg? Tre bøker jeg tror du ville likt!!

    15. Du må lese “Mens vi venter på Bojangles”! Utrolig fin kjærlighetshistorie og fokus på psykisk helse.

    16. Størst av alt av Malin Persson!
      Beste boka jeg har lest, er et rettsakdrama om en skoleskyting men du får også se kjærlighet og tenåringsliv

    17. Balansekunst av Rohinton Mistry, den nydeligste boken jeg har lest hittil. Den er så levende og vakker, og forteller om 4 skjebner i India og deres liv med sorg og gleder. Den er lang, men da siste side var lest skulle jeg allikevel ønske det var mer:-)

    18. Lars Mytting – Svøm med dem som drukner
      Camilla Lackbergs serie som Erica Falck
      Agnes Lovise Matre – Kledd naken
      Dette er to bøker og en serie jeg er veldig stor fan av! Anbefales å sjekke ut 🙂
      Lykke til videre i Skal vi danse!

    19. Anbefaler (lydbøkene på engelsk er fantastisk!):
      1. Sookie Stackhouse Vampire Mysteries – Charlaine Harris (mysterie, humor, fantasy og litt romantikk)
      2. Rock Chicks Serien, Colorado Mountain Serien, fra Kristen Ashley (veldig mye romanse, drama og spenning)

    20. Akkurat nå hører jeg “Frost i mai” av Sarah Jio på Storytel og liker den veldig godt! Ikke krim, men absolutt en fengende roman.

    21. på ark.no kan dere forhåndsbestille den nye boken hennes 😁 done fra min side gleder mæ te å få den i begynnelsen av oktober 😁😁❤

    22. Hei Sophie. Det er morsomt at du kommer opp på søket “hvordan gi ut en bok”. Jeg viste ikke at du hadde skrevet bøker, men denne posten din kom godt med. Selv om man plukker bort det faktum at du allerede er ganske kjendt i Norge og at et forlag er der for å tjene penger – og da hjelper det å allerede ha en skare følgere, tenker jeg at dine råd er gode for oss som ikke eksisterer i de publiserte sfærer enda. Takk for innlegget!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg